logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

INTERVIU/Mariana Ioniţă (CNAIR): Am solicitat antreprenorilor ca proiectele să continue; pot fi întârzieri determinate de sincopele în aprovizionarea cu materiale de construcţii de import

Image

Distanţarea socială, prin reducerea numărului de personal din birouri, telemunca - acolo unde există digitalizare, dar şi efectuarea concediilor de odihnă restante de o parte din personal se află printre măsurile luate de conducerea Companiei Naţionale pentru Administrarea Infrastructurii rutiere (CNAIR) pentru combaterea infectărilor cu noul coronavirus, toate acestea fără să fie afectată buna funcţionare a companiei.

Directorul general al CNAIR, Mariana Ioniţă, a afirmat, într-un interviu acordat AGERPRES, că a solicitat antreprenorilor ca proiectele să continue conform graficelor stabilite, dar cu respectarea măsurilor prevăzute de ordonanţele militare.

De asemenea, ea a admis că ar putea apărea unele întârzieri, în special pe şantierele unde lucrările sunt avansate şi sunt necesare materiale de construcţii de import şi unde au existat perioade cu sincope de livrare, din cauza cozilor formate la graniţele unor state. Însă, odată cu intrarea în operaţionalitate a coridoarelor verzi stabilite la nivelul Uniunii Europene, aceste sincope s-au redus.

Mariana Ioniţă a vorbit şi despre proiectele importante ale companiei, dar şi despre situaţia gândacului croitor, care stă în calea realizării autostrăzii Sibiu-Piteşti.

AGERPRES: Cum este afectată activitatea CNAIR de pandemia de coronavirus?
Mariana Ioniţă: Noi am încercat să fie cât mai puţin afectată. Evident că am instituit restricţii, în special la Agenţiile de Control şi Încasare, unde am luat măsuri de precauţie, conform actualei legislaţii. În paralel am luat şi măsuri de simplificare şi fluidizare a traficului la intrările în ţară.

Foarte important de subliniat este că, în timp record, am stabilit secţiunile de coridoare verzi care traversează România, parte integrantă a celor europene. Aceste coridoare cu rol în facilitarea transportului de marfă sunt evidenţiate într-o hartă interactivă accesibilă pe site-ul companiei.

La nivelul companiei, atât în regionale, cât şi la nivel central, am luat măsuri de protecţie conform actualei legislaţii: distanţare socială, prin reducerea numărului de personal din birouri, telemuncă - acolo unde există digitalizare, iar programul de lucru nu a fost afectat. O parte din personal îşi efectuează concediile de odihnă restante. Am avut în vedere ca prin aceste măsuri să nu fie afectată buna funcţionare a companiei.

În ceea ce priveşte dezvoltarea proiectelor (şantierelor), ţinând cont că această criză va determina o criză economică, după o analiză temeinică a situaţiei actuale, am solicitat antreprenorilor ca proiectele să continue conform graficelor stabilite, dar cu respectarea măsurilor prevăzute de ordonanţele militare. Evident că pot apărea unele întârzieri, în special pe şantierele unde lucrările sunt avansate şi sunt necesare materiale de construcţii de import: bitum, aditivi, lianţi pentru asfalturi, etc. Aici au fost perioade cu sincope de livrare, din cauza cozilor interminabile la graniţele unor state, dar, odată cu intrarea în operaţionalitate a coridoarelor verzi stabilite la nivelul UE, aceste sincope s-au redus.

Pentru că este vital ca proiectele noastre să continue, fiind suportul economiei naţionale în perioada de criză, avem întâlniri săptămânale în format videoconferinţă cu toţi antreprenorii mari implicaţi în gestionarea marilor proiecte. Analizăm împreună, de la caz la caz, atât modul de evoluţie, progresul fizic, dar şi modul în care se respectă măsurile de protecţie şi monitorizăm îndeaproape situaţia muncitorilor.

AGERPRES: Care sunt obiectivele principale ale mandatului dumneavoastră?
Mariana Ioniţă: Eficientizarea companiei, prin întărirea capacităţii administrative, este un obiectiv major pentru mandatul meu. Acest obiectiv este completat de formarea unei echipe integrate, care să permită aplicarea unui management proactiv prin care să gestionăm în mod corespunzător activitatea de dezvoltare şi întreţinere a infrastructurii rutiere la un nivel ridicat de calitate.

Dacă intrăm în zona investiţiilor, obiectivul meu este modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii, iar asta presupune deblocarea proiectelor mari şi aducerea acestora pe un făgaş normal şi corect.

Un alt obiectiv, poate cel mai important, este ca, prin toate măsurile pe care le voi lua, prin integrarea lor, să asigur o deschidere a companiei către cetăţean, informându-l în permanenţă cu privire la activităţile desfăşurate şi progresul înregistrat în realizarea marilor proiecte de infrastructură. Este important ca cetăţeanul să ştie că, pentru noi, este prioritară dezvoltarea infrastructurii şi asigurarea unei calităţi corespunzătoare a mobilităţii populaţiei şi a mediului de afaceri pe infrastructura rutieră de interes naţional pe care o gestionăm.

AGERPRES: Puteţi face un top 3 al proiectelor de investiţii?
Mariana Ioniţă: Mă voi referi la trei obiective mari de investiţii, dar în programul nostru avem mult mai multe şi toate sunt pe aceeaşi treaptă de prioritate, pentru că vorbim despre dezvoltarea sustenabilă a întregii ţări. Voi evidenţia proiectele cele mai aşteptate de cetăţeni şi anume: autostrada Sibiu-Piteşti, care este un proiect de referinţă şi ştim că îl aşteaptă şi Uniunea Europeană, pentru că el închide un coridor transeuropean. Avem obligaţia, ca stat membru, să îndeplinim o condiţionalitate asumată încă din anul 2007, de la momentul aderării - aceea de a avea un coridor continuu de la Nădlac la Constanţa. Al doilea proiect este Drumul expres Craiova - Piteşti, pentru că este important şi pentru mediul de afaceri, dar şi pentru asigurarea unei conexiuni cu zona de sud a României, pentru diminuarea decalajelor economice, iar cel de-al treilea se referă la dezvoltarea infrastructurii în zona Moldovei, cu un portofoliu de proiecte care vor contribui substanţial la dezvoltarea acestei regiuni istorice ce deţine un potenţial deosebit.

La fel de importante sunt şi proiectele care descongestionează traficul în zona aşezărilor urbane, cum sunt centurile ocolitoare ale municipiilor Bucureşti, Timişoara, Bacău, Bârlad, Satu-Mare, Galaţi, Zalău etc. Aici, subliniez importanţa implementării proiectului de construcţie a autostrăzii de centură a municipiului Bucureşti şi mă refer atât la cele 3 sectoare din zona de sud aflate în faza finală a proiectării şi la început de execuţie, cât şi la cele aflate în plin proces de achiziţie publică în zona de nord.
În acelaşi timp, amintesc că la începutul lunii mai vor fi demarate lucrările de modernizare a sectorului de centură DN 2 - A2.

Tot în zona municipiului Bucureşti, vor fi începute lucrările la pasajele Mogoşoaia, Berceni şi Olteniţa, simultan cu o monitorizare constantă a modului de implementare a pasajului de la Domneşti.

AGERPRES: Cum s-a rezolvat problema gândacului croitor, care împiedică realizarea autostrăzii Sibiu - Piteşti?
Mariana Ioniţă: Nu sunt probleme privind anumite specii, ci au fost solicitate de experţii Comisiei Europene unele clarificări privind obiectivele specifice cu privire la speciile ce se regăsesc în cele 11 arii naturale protejate ce sunt traversate de această autostradă. În sensul celor precizate, autorităţile române de mediu au desfăşurat ample acţiuni de analiză în zonele respective, au avut numeroase videoconferinţe cu experţii Comisiei Europene, astfel încât, în cursul acestei săptămâni, se vor transmite Comisiei răspunsurile la ultimele solicitări de clarificare ale acesteia.

 


Sursa foto: CNAIR



AGERPRES: Care este situaţia pe loturile de pe Sibiu-Piteşti?
Mariana Ioniţă: Pe lotul 1, Sibiu - Boiţa, se lucrează. Antreprenorul a început activitatea săptămâna care tocmai s-a încheiat şi sperăm că lucrările se vor desfăşura conform graficului pe care ni l-am propus. Avem mare încredere în capacitatea antreprenorului austriac de a-şi organiza efectivele de utilaje şi forţa de muncă.

Pe lotul 2, Boiţa - Cornetu, după ce vor fi finalizate studiile geotehnice solicitate, pentru a răspunde la anumite clarificări ale experţilor BEI PASSA, vom reuşi ca până la finele anului sau în prima parte a anului următor să lansăm procedura de achiziţie publică. Menţionez că zona de desfăşurare a proiectului este una dificilă. Autostrada va traversa munţii şi vor fi necesare tuneluri, de aceea sunt imperios necesare anumite studii şi analize suplimentare pentru a avea certitudinea că, odată începute procedurile de achiziţie publică, dar şi execuţia propriu-zisă, într-un viitor apropiat, le vom putea gestiona din punct de vedere al riscurilor identificate şi, implicit, să le putem finaliza.

Pentru lotul 3, Cornetu - Tigveni, avem speranţa că acţiunile concertate pe care le desfăşurăm acum vor conduce la deschiderea procedurii în a doua parte a anului 2020, spre trimestrul IV. La lotul 4, Tigveni - Curtea de Argeş, comisia de evaluare desfăşoară o activitate intensă pentru evaluarea lucrărilor şi închiderea procedurii de achiziţie publică în perioada imediat următoare. Pentru lotul 5, Curtea de Argeş - Piteşti, a fost desemnat ofertantul câştigător. Acolo ar fi putut începe serviciile de proiectare şi ulterior lucrările dacă unul dintre ofertanţi nu ar fi contestat în mod nejustificat rezultatul procedurii de achiziţie.

AGERPRES: Ce sume ar putea fi alocate României din fondurile europene pentru proiecte de infrastructură în noul exerciţiu 2021-2027?
Mariana Ioniţă: La nivelul instituţiilor europene nu s-au încheiat negocierile privind noul cadru de finanţare multianuală, deci nu putem vorbi încă de suma alocată investiţiilor din România, mai ales în contextul actual al crizei provocate de coronavirus. Vă vom da informaţiile potrivite imediat ce vor fi încheiate negocierile între cele 3 instituţii europene - Comisia Europeană, Consiliul Uniunii Europene şi Parlamentul European.

AGERPRES: Care este portofoliul de proiecte ce vor fi finanţate din următoarele fonduri europene?
Mariana Ioniţă: Proiectele ce vor fi finanţate din fonduri europene se vor structura pe două grupe: proiectele fazate, adică proiectele aflate în execuţie care trec dintr-un exerciţiu financiar în următorul program de finanţare cum sunt: autostrada Sibiu - Piteşti, Centura Bucureşti, autostrada Transilvania, precum şi toate celelalte proiecte demarate la nivel de modernizare drumuri naţionale şi construcţie variante de ocolire; proiectele noi pentru care pregătim acum documentaţiile tehnico-economice mature, potrivit cerinţelor Comisiei Europene.

Pregătirea din timp a documentaţiilor calitative ne va permite finanţarea imediată a lucrărilor de construcţii. După cum ştiţi, problema în actualul exerciţiu de finanţare a fost că nu ne-am pregătit proiecte mature încă de la începutul perioadei de finanţare. Din acest motiv, o prioritate a mandatului meu este pregătirea de documentaţii tehnico-economice, inclusiv la faza de proiect tehnic, pentru noile obiective de investiţii. Aici mă refer la proiectele care asigură dezvoltarea infrastructurii în Moldova: Coridorul IX Ploieşti - Siret, autostrada Unirii, precum şi autostrada Braşov - Bacău.

În mod concret, pentru noul cadru de finanţare multianuală, vor exista proiecte tehnice care vor permite declanşarea imediată a procedurilor de achiziţie publică a lucrărilor, potrivit modelului de contract FIDIC Roşu.

AGERPRES: Există în acest moment forţă de muncă suficientă pentru funcţionarea tuturor şantierelor?
Mariana Ioniţă: Înainte de a intra în această criză de coronavirus, pot spune categoric că era nevoie de forţă de muncă în sectorul construcţiilor, lucru de altfel evidenţiat de toate asociaţiile patronale şi antreprenoriale de profil. Acum, ca urmare situaţiei create de pandemia de coronavirus, avem informaţii că mulţi cetăţeni români întorşi acasă şi care activau în domeniul construcţiilor în ţări ca Italia, Spania, Belgia pot opta să lucreze pe şantierele României, ţinând cont că nivelul de salarizare în construcţii este unul bun, putând concura cu salariile pe care aceştia le aveau în străinătate. Mă gândesc că în perioada post-criză firmele de construcţii vor putea să-şi reorienteze politica de recrutare de personal către forţa de muncă locală, prin identificarea acelor persoane întoarse din ţările vestice pe care să le atragă pe şantierele noastre. AGERPRES/(AS - autor: Oana Tilică, editor: Mariana Nica, editor online: Andreea Preda)

Afisari: 45

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Economic 25-04-2025 13:18

ASPES: Peste 60% dintre români cred că țara se îndreaptă spre o direcție greșită

Peste 60% dintre români cred că țara se îndreaptă spre o direcție greșită și de aceea votanții doresc de la viitorul președinte să promoveze direct sau împreună cu Parlamentul și Guvernul o schimbare reală și profundă în politica actuală și viitoare a României, afirmă Asociația pentru Studii și Prognoze Economico-Sociale (ASPES).

Economic 25-04-2025 12:53

ANCOM: Platformele online pot suspenda, restricționa sau închide conturile utilizatorilor și trebuie să motiveze clar decizia

Furnizorii platformelor online le pot impune utilizatorilor o serie de restricții pe motiv că informațiile furnizate de către aceștia constituie conținut ilegal sau sunt incompatibile cu condițiile generale de utilizare ale serviciilor platformelor, informează Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM), într-un comuni

Economic 25-04-2025 12:18

Creștere de peste patru ori a numărului de bilete cumpărate de către români cu destinația Roma, în ultima săptămână (analiză)

Numărul biletelor de avion cumpărate de către români cu destinația Roma a crescut de peste patru ori, pentru perioada 21-27 aprilie, pentru a fi prezenți fizic la funeraliile Papei Francisc, arată o analiză de specialitate, publicată vineri. Potrivit datelor centralizate de Vola.ro, prețul mediu al unui bilet dus-întors către capit

Economic 25-04-2025 12:05

Salonul Imobiliar București, la Palatul Parlamentului în acest weekend

Salonul Imobiliar București, coorganizat de Imobiliare.ro, s-a deschis vineri la Palatul Parlamentului, unde sunt prezenți peste 100 de expozanți, cu o ofertă vastă de apartamente noi, case și terenuri, atât din București, cât și din țară. La târg vor fi prezenți dezvoltatori imobiliari și peste 20 de agenții imobiliare, cu o

Economic 25-04-2025 11:15

Aproape 80% dintre români ar cumpăra pui cu creștere lentă, dar spun că nu găsesc suficiente informații (studiu)

Peste 80% dintre români consumă carne de pui cel puțin o dată pe lună, consolidându-i poziția ca aliment de bază, iar 76% dintre ei spun că ar cumpăra pui crescut lent, dacă ar avea acces facil la acest produs în magazine, relevă un studiu dat vineri publicității. Carnea de pui rămâne un aliment esențial în dieta

Economic 25-04-2025 11:05

Depozitele la bănci ale firmelor și populației au crescut cu 0,4% în martie

Depozitele rezidenților clienți neguvernamentali au crescut în luna martie 2025 cu 0,4% față de luna anterioară, până la nivelul de 629,084 miliarde lei, iar față de aceeași perioadă a anului anterior s-au majorat cu 7,9% (2,9% în termeni reali), conform datelor publicate vineri de Banca Națională a României. Depozitele

Economic 25-04-2025 10:55

Soldul creditului neguvernamental a crescut cu 0,8% în luna martie 2025

Soldul creditului neguvernamental acordat de instituțiile de credit a crescut cu 0,8% în luna martie 2025, față de februarie a.c., (0,5% în termeni reali), până la nivelul de 423,567 miliarde lei, informează Banca Națională a României printr-un comunicat. Creditul în lei, cu o pondere de 70,0% în volumul tot

Economic 25-04-2025 09:55

ANOFM va organiza cursuri de formare profesională pentru 1.395 de persoane, în luna mai

Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM) va organiza, în cursul lunii mai, 94 de programe de formare profesională pentru un număr de 1.395 persoane. Potrivit unui comunicat de presă al instituției, transmis vineri AGERPRES, cei interesați beneficiază, conform legii, de servicii de formare profesională gratuite, organizat

Economic 25-04-2025 09:50

Cifra de afaceri din comerțul cu ridicata a scăzut cu 4,2% în primele două luni ale acestui an

Cifra de afaceri din comerțul cu ridicata (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete) a scăzut în primele două luni din acest an, față de perioada similară din 2024, atât ca serie brută cu 4,2%, cât și ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate cu 4%, arată datele publicate, vineri, de Institutul

Economic 25-04-2025 09:30

INS: Creștere ușoară a afacerilor din serviciile de piață prestate întreprinderilor, la finalul primelor două luni

Cifra de afaceri din serviciile de piață prestate întreprinderilor a crescut ușor, cu 0,1%, ca serie brută, în primele două luni din 2025 față de perioada similară a anului trecut, conform datelor publicate, vineri, de Institutul Național de Statistică (INS). Astfel, în intervalul 1 ianuarie - 28 februarie, anul curent, au fo

Economic 24-04-2025 19:30

ONRC: 1.628 de firme și PFA au intrat în insolvență în primul trimestru din 2025, în scădere cu 9,7%

Numărul societăților comerciale și al persoanelor fizice autorizate (PFA) intrate în insolvență în primul trimestru din 2025 a fost de 1.628, în scădere cu 9,71% față de perioada similară din 2024, când au fost înregistrate 1.803 insolvențe, conform datelor publicate pe site-ul Oficiului Național al Registrului Comerțului (ONRC).

Economic 24-04-2025 17:33

Consiliul Economic și Social invită candidații la Președinția României la o dezbatere electorală

Consiliul Economic și Social îi invită pe candidații la Președinția României la o dezbatere electorală, miercuri, 30 aprilie 2025, la sediul CES, pentru a-și prezenta viziunea într-un dialog reprezentanții organizațiilor patronale, sindicale și neguvernamentale. 'În fața provocărilor actuale cu care se confruntă societatea româ

Economic 24-04-2025 16:20

Bugetul AFM pentru 2025 depășește 16,42 miliarde de lei și include finanțarea a 7 noi programe (minister)

Bugetul Administrației Fondului pentru Mediu (AFM), pentru anul 2025, va fi depăși 16,42 miliarde de lei, în creștere cu aproape 18% față de suma din anul anterior, potrivit unui comunicat de presă al Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP), transmis joi AGERPRES. 'Bugetul AFM aprobat astăzi (în ședința de Guvern, n.r.) este unul isto

Economic 24-04-2025 15:43

România va avea un Program Național de Achiziții Ecologice pentru perioada 2025-2030

Guvernul a aprobat, joi, la propunerea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP), Programul Național de Achiziții Ecologice (PNAE) 2025-2030, prin care va fi stimulată achiziționarea la nivel de administrație centrală și locală a produselor, serviciilor și lucrărilor cu un impact redus asupra mediului, informează ministerul de resort, într-un comunicat de presă

Economic 24-04-2025 15:16

Companiile, reticente să apeleze la transportul multimodal, din cauza infrastructurii de transport inadecvată și a lipsei de terminale moderne (studiu)

Companiile sunt reticente să apeleze la transportul multimodal, având în vedere infrastructura de transport inadecvată, lipsa unor terminale multimodale moderne conectate la toate modurile de transport, lipsa unor lanțuri logistice multimodale și a unor depozite pentru containere, costurile mari de transport și de transfer, timpul de tranzit ridicat și navigabili