Ziua dorului/ Antropolog cultural: O nouă structură socială va determina la un moment dat şi o restructurare a sentimentului de dor

Într-o lume tot mai dominată de digitalizare şi inteligenţa artificială, un pilon al sensibilităţii umane rămâne dorul, acel sentiment de deplină iubire împletită cu suferinţa profundă, tăcută şi care nu poate fi auzit decât prin strigătul îndurerat al doinelor.
Otilia Hedeşan, profesor de Civilizaţie românească la Universitatea de Vest din Timişoara (UVT), etnolog, antropolog cultural şi coordonator al Centrului de studii RHeA (Research Center for Heritage and Cultural Anthropology), a declarat, pentru AGERPRES, că iniţiativa de a declara o Zi Internaţională a Dorului, pe 13 mai, pune în faţa tinerei generaţii, care gândeşte altfel, într-o manieră proprie, o temă definitorie.
"Nu ştim când a apărut dorul, dar ştim că este un cuvânt care înseamnă durere, este un sentiment al dorinţei puternice, discrete, tăcute de a revedea pe cineva drag. Am făcut multă cercetare în mediul sătesc, dar nu pot spune cum simte ţăranul dorul. Prefer să observ lucruri decât să pun întrebări deschise care ţin de interpretare", afirmă prof. Otilia Hedeşan.
Antropologul cultural menţionează trei scriitori români care s-au aplecat asupra relaţiei dintre viaţa pastorală, care pare să fi determinat apariţia dorului, prin absenţa îndelungată a persoanelor dragi, şi ale căror lucrări creionează profunzimea sentimentului dor: etnologul Ovid Densusianu, Lucian Blaga şi Elena Bălan-Osiac.
"Ovid Densusianu este autorul cărţii 'Viaţa păstorească în poezia noastră populară'. Dincolo de numeroasele texte pe care le include în cele două volume ale cărţii, Densusianu aduce ideea că viaţa grea care îi făcea adesea pe membrii aceleiaşi familii să trăiască despărţiţi în situaţia păstorilor este responsabilă de naşterea sentimentului dorului. Între textele lui Lucian Blaga, autorul volumului de poeme 'La curţile dorului', găsim 'Dorul-dor', în care continuă să definească foarte bine acest sentiment al dorului: 'Cel mai adânc dintre doruri/e dorul-dor./ Acela care n-are amintire/ şi nici speranţă, dorul-dor'/. Sunt tentată să cred că dorul lui Blaga coboară până dincolo de o limită, în trecut, şi tinde să se îndrepte dincolo de orice limită, în viitor", explică prof. Otilia Hedeşan.
Cel de-al treilea nume remarcat de etnologul UVT este cel al cercetătoarei Elena Bălan-Osiac, care a publicat în 1971 eseul "Sentimentul dorului în poezia română, spaniolă şi portugheză".
"Când a apărut cartea, a şocat într-un anumit sens, pentru că unul dintre lucrurile comune care circulau în anii '80 în spaţiul cultural românesc era acela că sentimentul dorului este specific românesc, că nu se mai regăseşte într-un alt spaţiu cultural, în aceeaşi configuraţie. Or, Elena Bălan-Osiac pune în paralel texte din literaturile populare română, spaniolă şi portugheză, iar ceea ce se desprinde din această demonstraţie este, pe de-o parte, faptul că limitele spaţiului romanic au un set de cuvinte care denumesc acest sentiment şi că există un anumit tip aparte de sentiment care ţine de dorinţa puternică a reîntâlnirii cu persoanele pe care nu le-ai mai văzut de foarte multă vreme. Dacă în spaţiul românesc dorinţa aceasta este justificată de călătoriile la distanţă, prin transhumanţă, în Peninsula Iberică, cercetătoarea pune acest sentiment în relaţie cu eforturile făcute de navigatorii care trăiau un timp îndelungat pe mare, rupţi de familiile rămase în Spania, respectiv Portugalia", arată antropologul cultural.
Dorul s-a configurat în cultura noastră folclorică drept sentimentul împărtăşit de o succesiune mare de generaţii, fiind asociat cu dragostea. Multe texte folclorice exprimă incontestabil că dorul şi dragostea sunt asociate cu fenomene de mare subtilitate, inclusiv în relaţie cu cei plecaţi în veşnicie.
Dinamica societăţii româneşti, la fel cu cea a lumii în ansamblul său, începe să evidenţieze tot mai pregnant prezenţa unei noi generaţii care îşi face singură destinele, care încearcă să se desprindă de viaţa familială, potrivit prof. Otilia Hedeşan.
"O nouă structură socială, o nouă educaţie vor determina la un moment dat şi o restructurare a sentimentului de dor. Tocmai de aceea, o mişcare de alocare a statutului de 'Zi a Dorului' pe 13 mai mi se pare foarte utilă, pentru că pune în faţa unei generaţii care gândeşte altfel, într-o manieră proprie acestei generaţii, o temă care este de fapt una definitorie. Avem o generaţie mai tânără, mai tehnică, dar nu am niciun dubiu că această generaţie tânără şi cele care vor urma vor avea sentimente. Nu ştiu dacă dorul în maniera în care era trăit de păstorii români sau de navigatorii portughezi va mai fi replicat, pentru că altfel ne raportăm la distanţe şi la comunicare astăzi. Aş miza cel puţin pentru un număr de decenii de acum înainte pe existenţa sentimentelor, chiar dacă ele vor fi numite temporar altfel decât înainte", încheie antropologul cultural Otilia Hedeşan.
Dorul de astăzi poate îmbrăca alte nuanţe, în ceea ce privesc cauzele care îl determină, dar profunzimea sentimentului rămâne aceeaşi, pentru că altfel dorul nu s-ar mai numi dor. AGERPRES/(A - autor: Otilia Halunga, editor: Georgiana Tănăsescu, editor online: Adrian Dãdârlat)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
ActiveWatch: CNA nu trebuie să cenzureze abuziv dreptul constituțional al cetățenilor la libertatea de opinie
ActiveWatch și Asociația pentru Tehnologie și Internet (ApTI) constată 'cu îngrijorare' că 'CNA și-a lărgit de facto jurisdicția la tot conținutul video online, într-un mod abuziv, dincolo de baza legală și, mai mult, a ajuns să ia decizii care echivalează cu acte de cenzură, dispunând ștergerea din online a unor conținuturi protejate de dreptul
Jose Luis Peixoto și Goncalo M. Tavares - printre scriitorii care vor fi prezenți la Bookfest 2025
Jose Luis Peixoto și Goncalo M. Tavares se numără printre scriitorii care vor fi prezenți la Salonul Internațional de Carte Bookfest, care se desfășoară între 28 mai și 1 iunie și are ca oaspete Portugalia. Mottoul salonului este 'Unde marea s-a sfârșit și pământul așteaptă' - cuvintele care încheie romanul 'Anul morții lui
CNA: 37 de eliminări de materiale cu conținut ilegal de pe platformele TikTok, YouTube, Facebook
Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) a emis, în perioada 24 - 28 martie, 37 de ordine de eliminare a unor materiale cu conținut ilegal în mediul online, publicate pe platformele TikTok (15), YouTube (cinci), Facebook (17), însoțite de solicitări pentru o eventuală închidere a unor conturi. 'Deciziile CNA urmăresc eliminarea c
Bănescu, despre afirmațiile privind 'fișa postului' jurnalistului obiectiv: Regret profund formularea atât de deficitară
Vasile Bănescu, membru al Consiliului Național al Audiovizualului, a afirmat, vineri, că regretă 'profund' formularea 'atât de deficitară, deci grav interpretabilă', susținută în sprijinul eliminării de pe Internet a unui comentariu făcut de jurnalistul Marius Tucă, precizând că aceasta 'se referea strict contextual' exclusiv la BEC
Ana Blandiana: Literatura română a stat foarte bine și stă minunat
Scriitoarea Ana Blandiana afirmă că literatura română 'stă minunat' și avem scriitori de primă mărime 'în toate generațiile', iar faptul că niciun autor român n-a obținut încă Premiul Nobel poate fi o întâmplare. 'Literatura română întotdeauna a stat foarte bine. Și acum stă minunat. Efectiv,
APADOR-CH solicită comisiilor parlamentare de cultură demiterea lui Vasile Bănescu din CNA
Asociația pentru Apărarea Drepturilor Omului în România - Comitetul Helsinki (APADOR-CH) a solicitat comisiilor de cultură din Senat și Camera Deputaților retragerea din funcția de membru al Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) a reprezentantului Guvernului, Vasile Bănescu, în urma eliminării de către Consiliu de pe Internet a unui material de opinie
Intotero, despre spectacolul 'Proorocul Ilie': Colegii care au atribuții în domeniu trebuie să fie mai implicați
Ministrul Culturii, Natalia Intotero, a afirmat, în urma sesizărilor publice postate pe rețelele de socializare referitoare la spectacolul 'Proorocul Ilie' de la Teatrul Național București, că angajații din cadrul ministerului 'care au atribuții în domeniu trebuie să fie mai implicați'. Ea a afirmat că secretarul de
Gorj: Procedura pentru elaborarea proiectului de conservare-restaurare a operelor lui Brâncuși, lansată a patra oară
Procedura de achiziție publică pentru serviciile de elaborare a proiectului de conservare-restaurare a componentelor artistice ale Ansamblului monumental 'Calea Eroilor', realizat de Constantin Brâncuși la Târgu Jiu, a fost lansată pentru a patra oară. Licitația pentru acest proiect a mai fost lansată de trei ori până
Bistrița-Năsăud: Peste 3.000 de copii din mediul rural au împrumutat cărți din bibliobus - 'biblioteca pe roți'
'Biblioteca pe roți' inaugurată în Bistrița-Năsăud în urmă cu șapte ani a făcut posibil ca mii de cărți să ajungă în mâinile unor copii și adolescenți din zone îndepărtate ale județului, lipsite de biblioteci școlare sau librării. Proiectul bibliobus-ului, inițiat de Biblioteca Județeană 'George Coșbuc
REPORTAJ/Buzău: Ceasul din Palat dă ora înainte duminică, după ce a fost bombardat, incendiat și lovit de cutremure
Cu o vârstă de peste un secol, cel mai mare ceas din municipiul Buzău, orologiul din turnul Palatului Comunal, cu un mecanism german format din ciocănele și clopote, continuă să bată, urmând ca duminică să fie dat înainte, după ce a fost bombardat, incendiat și lovit de trei cutremure. Duminică, România trece oficial la
Sălaj: Acreditare Erasmus+ în domeniul Educației Adulților pentru Biblioteca Județeană
Biblioteca Județeană 'I.S. Bădescu' Sălaj' a primit acreditarea Erasmus+ în domeniul Educației Adulților, o certificare ce va permite instituției de cultură accesul la proiecte cu finanțate europeană și schimbul de bune practici cu instituții similare din Europa. Reprezentanții Bibliotecii Județene Sălaj precizează vineri, &i
Expoziția caritabilă 'Mapamond' - vineri, la Muzeul Național al Țăranului Român
Expoziția de artă plastică 'Mapamond', organizată cu scop caritabil, în beneficiul Societății Naționale de Cruce Roșie din România, va fi vernisată, vineri, la Sala Noua Galerie a Muzeului Național al Țăranului Român. Potrivit unui comunicat transmis AGERPRES, expoziția cuprinde o colecție captivantă de lucrări care celebrează frumuse
Covasna: Expoziție de machete de scenografii, în cea de-a doua zi a Sepsi Theatre ShowCase
Expoziția 'Proiecte de scenografii' realizată de scenograful Bagossy Levente a fost vernisată joi, la Teatrul 'Tamási Áron' din Sfântu Gheorghe, în cea de-a doua zi a Sepsi Theatre ShowCase. Printre cele 20 de machete de scenografii ale unor spectacole jucate pe scene din Ungaria se numără cele realiza
Bistrița-Năsăud: Cardinalul Iuliu Hossu, evocat în cadrul unui simpozion organizat în județul natal
Personalitatea complexă a cardinalului Iuliu Hossu, de la a cărui naștere s-au împlinit 140 de ani, a fost evocată joi seara în cadrul unui simpozion organizat în județul său natal, Bistrița-Năsăud, de către Biblioteca Județeană 'George Coșbuc' și Eparhia Greco-Catolică de Cluj-Gherla. Evenimentul, menit să marcheze '
TNB despre spectacolul 'Proorocul Ilie': Nu este o blasfemie și nu își propune să ridiculizeze credința
Reprezentanții Teatrului Național ''I.L. Caragiale'' din București au reacționat joi în urma sesizărilor publice postate pe rețelele de socializare referitoare la spectacolul ''Proorocul Ilie'', precizând că montarea este o reflecție asupra credinței, asupra fragilității convingerilor umane și asupra pericolelor extremismului de or