#ClădirileRomânieiCentenare/Casa Storck, concepută ca spaţiu de promovare a artelor plastice

Casa familiei de artişti Frederic şi Cecilia-Cuţescu Storck, ridicată între anii 1911-1913 a fost concepută încă de la început ca un spaţiu public de promovare a artelor plastice, destinat amatorilor de gen, principalele încăperi servind drept ateliere de creaţie.
Foto: (c) SILVIU MATEI / AGERPRES FOTO
Clădirea este muzeu, fiind înscrisă în Lista monumentelor istorice a Municipiul Bucureşti, cu codul B-II-m-B-17947. Edificiul, aflat pe strada Vasile Alecsandri, într-o zonă dominată de construcţii din a doua jumătate a secolului al XIX-lea şi primele decenii ale secolului XX, a fost ridicat chiar de cei doi artişti, Frederic şi Cecilia-Cuţescu Storck, în colaborare cu arhitectul Alexandru Clavel.
Casa, construită în stil anglo-flamand, cu bârne aparente, cu zidurile colorate în roşu pompeian, îmbină elementele arhitectonice, materialele folosite şi decoraţiunile exterioare şi interioare, într-un ansamblu arhitectural deosebit.
Foto: (c) SILVIU MATEI / AGERPRES FOTO
Elena Olariu, director adjunct al muzeului, a afirmă că spaţiul interior fost gândit, încă de la început, de proprietari, pentru a fi atelier de artist: o parte - atelierul de pictură al Ceciliei-Cuţescu Storck, care atrage prin "monumentalitate şi decorativism", cealaltă parte - atelierul de sculptură al lui Frederic Storck, care se remarcă prin "funcţionalism şi simplitate".
Foto: (c) SILVIU MATEI / AGERPRES FOTO
"Este o clădire specială. (...) Nu este neapărat concepţia unui arhitect pentru că ea a fost gândită să fie atelier de artist. În primul rând, soţii Frederic şi Cecilia-Cuţescu Storck şi-au dorit o casă care să aibă ca principal corp atelierele de artist. Locuinţa unde trăia familia este cea din spate. Mai există o curte interioară cu acces spre o altă zonă a clădirii unde trăia, de fapt, familia. În primul plan al clădirii, imediat cum intri în curtea casei, sunt cele două ateliere de artist - atelierul Ceciliei-Cuţescu Storck, care este foarte elaborat, foarte decorativ, are la intrare un hol pe care chiar artista l-a pictat şi care reprezintă paradisul artelor. (...) Zona principală este atelierul artistei unde ea stătea şi picta şi îşi primea prietenii ei din elita culturală, pentru că ei au gândit să nu fie doar un simplu atelier de artist, să fie un atelier deschis. În spate este atelierul sculptorului care este mai minimalist, mai simplu. (...) Acolo sculptorul avea o uşă care dădea spre grădină pentru că el îşi mai scotea sculpturile de mari dimensiuni în grădină, de asta casa are şi o grădină destul de impozantă", a declarat Elena Olariu.
Foto: (c) SILVIU MATEI / AGERPRES FOTO
Cele două ateliere au fost concepute separat de spaţiul de locuit pentru că artiştii doreau ca ele să rămână permanent deschise amatorilor de artă.
Foto: (c) SILVIU MATEI / AGERPRES FOTO
"Ei au venit cu un program clar de promovare a artelor plastice în România. Casa lor a fost construită de la început să fie un spaţiu public prin care artele să fie promovate în România. Nu a fost chiar un muzeu, adică nu se adresa fiecărui om de pe stradă, cum este un muzeu acum, ci unei elite culturale, personalităţilor mai importante", a precizat directorul muzeului.
Construcţia casei s-a încheiat în 1913, iar între 1913-1917 Cecilia-Cuţescu Storck a decorat interiorul cu picturi spectaculoase de inspiraţie simbolistică.
Foto: (c) SILVIU MATEI / AGERPRES FOTO
"Pentru peretele din fundalul atelierului de pictura, artista a realizat dipticul 'Dragoste pământească şi dragoste spirituală'. Pictura murală din holul mare de la intrare sugerează Paradisul îndemnând la pace şi seninătate spirituală. Stilistic, simbolismul promovat de artistă creează o stare de spirit în care se manifestă ambiguitatea între vis şi realitate", explică Olariu.
Foto: (c) SILVIU MATEI / AGERPRES FOTO
Şi Frederic Storck a contribuit la decoraţiuni realizând o fântână cioplită din piatră. De asemenea, uşile de acces care duc spre atelierul de sculptură şi spre grădină sunt cioplite cu decoraţii inspirate din arhitectura tradiţională românească.
"Pe peretele din spate este o fântână sculptată de Frederic Storck, soţul Ceciliei-Cuţescu Storck, care reproduce, de fapt, intrarea în Biserica Colţea, tocmai pentru a da această grandoare atelierului şi, cumva, se revendică şi din acest tip neoromânesc pentru că şi uşile sunt decorate în stilul bisericesc, cum se ciopleau în biserici uşile sau uşile ţărăneşti, având detalii decorative foarte legate de tradiţional, de locul de naştere, ea fiind originară din zona Olteniei. (...) Ea şi-a dorit ca şi aceste elemente, de tradiţie românească să existe. Plafonul este în stil maur, deci este un ecletism deja acolo, există şi decoraţii preluate, pe care le veţi întâlni şi în bisericile româneşti", a relatat directorul adjunct al Muzeului.
În cele două ateliere sunt expuse sculpturi de marmură, bronz sau teracotă realizate de Frederic, de fratele său, Carol, şi de tatăl lor, Karl Storck,. Muzeul conţine şi mici portrete, statuete sau plachete executate de cei trei sculptori.
Foto: (c) SILVIU MATEI / AGERPRES FOTO
Potrivit Elenei Olariu, Cecilia-Cuţescu Storck a fost prima femeie profesoară la o academie de artă de stat din Europa, predând artele decorative la Şcoala de Belle Arte din Bucureşti.
"În 1916, ea a fost prima profesoară de artă la o academie de artă de stat din Europa. A predat arte decorative - arte monumentale cumva, de asta se şi explică că ea a pictat holul casei. A mai realizat pictura de la ASE, aceea mare, grandioasă, este o pictură pe un perete foarte mare. La vremea respectivă cred că era cea mai mare pictură pe o suprafaţă. Ea nu lucra în tehnica frescei, era o altă tehnică de pictură pe care o experimenta - encaustica, care presupunea şi ceara pentru că dădea o anumită strălucire culorilor, pictura era mult mai spectaculoasă. Atunci şi-a construit această parte a casei şi ca să-şi demonstreze talentul ei în arta decorativă. Şi pentru că în epocă artistele femei nu erau chiar atât de mult promovate, ea a avut un program în această direcţie, de a promova femeile artist. Deci, ea şi sculptorul, soţul ei, au gândit această casă şi în ideea de a promova femeile în artă, de a le da posibilitatea de a se promova şi prin acest atelier, de a arăta că şi femeile pot să facă artă de foarte bună calitate", a spus Olariu.
Şi Frederic Storck, la fel ca şi tatăl său, Karl, a fost profesor la Şcoala de Belle Arte din Bucureşti. De-a lungul vieţii a realizat importante comenzi de sculptură pentru Banca de Credit Român din Bucureşti, Teatrul Naţional din Bucureşti, Spitalul Obregia, Palatul Administrativ din Galaţi, dar şi monumente funerare precum Capela Gheorghieff sau monumentul funerar al familiei Alexandrescu.
Muzeul Storck a fost deschis pentru public în anul 1951, cu lucrări donate de pictoriţa Cecilia-Cuţescu Storck şi de fiicele sale, Gabriela Florica Storck şi Cecilia Frederica Storck Botez.
Foto: (c) SILVIU MATEI / AGERPRES FOTO
"Această casă, care este iubită de toată lumea, va ajunge într-un final să arate exact aşa cum ne dorim cu toţii. Muzeul Municipiului Bucureşti îşi doreşte foarte mult să o promoveze, şi o promovează prin tot felul de proiecte. Primăria şi-a manifestat disponibilitatea de a ne ajuta, chiar de a achiziţiona casa. Din păcate, fondurile nu permit ca acest lucru să se întâmple foarte curând. Proprietarii actuali ai clădirii, fraţii Alvaro şi Alexandru Botez, şi-au manifestat şi ei disponibilitatea de a rezolva această problemă, şi eu cred că, în momentul în care cu toţii ne dorim binele acestei case, cu siguranţă în viitor această casă va rămâne în centrul atenţiei mediului cultural românesc", a mai spus Elena Olariu. AGERPRES/(AS - autor: Petronius Craiu, editor: Cătălin Alexandru, editor online: Ady Ivaşcu)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Proconsul a lansat balada 'De-aș avea'
Trupa Proconsul a lansat o nouă baladă de dragoste, 'De-aș avea'. 'Este cadoul nostru pentru luna martie făcut în primul rând partenerelor noastre de viață, dar și tuturor femeilor din România și nu numai', informează un comunicat Roton transmis, joi, AGERPRES.
Festivalul Anonimul a anunțat deschiderea Call-ului pentru competițiile de scurtmetraj
Festivalul Internațional de Film 'Anonimul' anunță deschiderea call-ului pentru competițiile de scurtmetraj 2025, au anunțat organizatorii într-un comunicat transmis, joi, AGERPRES. 'În ultimii ani, peisajul scurtmetrajelor românești s-a schimbat semnificativ: mai multe filme, moduri de producție variate, teme, genuri și stiluri m
Gorj: Proiect inedit la Centrul pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale - arhivă digitală de fotografii vechi
Un proiect inedit, care presupune colecționarea digitală de fotografii vechi, va fi pus în practică la Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale (CJCPCT) Gorj, a declarat, joi, directorul instituției, Ionuț Viorel Bordeiași. El a afirmat că fiecare fotografie veche va conține și o scurtă descriere a personajelor sau a locuri
Damian Drăghici aduce 'Meditații Lăutărești' la Sala Palatului, pe 29 martie
Damian Drăghici, unul dintre cei mai apreciați muzicieni ai României, revine pe scena Sălii Palatului, pe 29 martie, cu 'Meditații Lăutărești', un concert care îmbină elemente de folclor, jazz și world music într-o experiență sonoră memorabilă, informează un comunicat al organizatorilor transmis, joi, AGERPRES. Evenim
Expoziția ''Agorafobia'' a artistului Ion Anghel - vernisată la Muzeul Țăranului Român
Expoziția ''Agorafobia'' a artistului Ion Anghel va fi vernisată joi, de la ora 17:00, la Sala Tancred Bănățeanu a Muzeului Național al Țăranului Român. Potrivit unui comunicat transmis AGERPRES, recentul ciclu de lucrări denumit Agorafobia s-a născut ca reacție la îngrijorările venite din partea atitudinii unui segment social, care
Un fragment de cămașă de deținut - printre piesele unei expoziții dedicate centenarului Constantin Chiriță
Un fragment de cămașă de deținut, un exponat mai puțin spectaculos, din expoziția '100 de ani de la nașterea lui Constantin Chiriță. 70 de ani de la scrierea primului volum Cireșarii', deschisă, miercuri seara, la Biblioteca Națională a României, stă mărturie despre geneza romanului îndrăgit de generații întregi de adolescenți.
Hunedoara: Amplă acțiune de prevenire a braconajului arheologic în cetățile dacice din Munții Orăștiei
O amplă acțiune de prevenire a braconajului arheologic a avut loc miercuri la cetatea dacică de la Costești, din Munții Orăștiei, echipe mixte, formate din jandarmi și polițiști, organizând filtre în zona cetăților dacice, precum și misiuni de patrulare. În cadrul acțiunii, perimetrul celor cinci cetăți dacice din Munții Orăștiei a fost survo
CNA propune un 'Ghid privind combaterea conținutului ilegal' în online
Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) anunță elaborarea unui 'Ghid privind combaterea conținutului ilegal', dedicat educației media și prevenirii dezinformării și a conținutului dăunător din mediul online pentru minori, instrumentul urmând a fi promovat în școlile și universitățile din România. 'Educația med
Gorj: Dublu eveniment cultural la Târgu Jiu, la 68 de ani de la moartea sculptorului Constantin Brâncuși
Un dublu eveniment cultural va fi organizat, la Târgu Jiu, la împlinirea a 68 de ani de la moartea sculptorului Constantin Brâncuși, fiind vorba de două expoziții care vor avea loc duminică, 16 martie, au transmis organizatorii, miercuri, într-un comunicat de presă. Astfel, de la ora 12:00, la Muzeul Județean 'Alexa
Președintele Academiei: Solomon Marcus visa să vadă o lume cu oameni educați și culți, pentru România și umanitate
Președintele Academiei Române, Ioan-Aurel Pop, a omagiat, miercuri, personalitatea academicianului Solomon Marcus, afirmând că acesta visa să vadă o lume cu oameni educați și culți, cu preocupare pentru școală, pentru sănătatea fizică și spirituală, pentru om și omenie, pentru România și pentru umanitate. În cuvân
Atelier de vopsire cu coloranți naturali după rețete documentate istoric - sâmbătă, la Muzeul Național de Istorie
Un atelier de vopsire cu coloranți naturali după rețete documentate istoric va fi organizat, sâmbătă, în intervalul orar 11:00 - 14:00, la Muzeul Național de Istorie a României (MNIR). 'Curioși și dornici să descoperiți coloranții naturali? Special pentru voi, am pregătit un atelier de vopsire a lânii, urmând
Holograf concertează, miercuri, la Sala Palatului
Trupa Holograf revine la Sala Palatului din Capitală, miercuri, de la ora 20:00, pentru concertul 'Sigur', show care face parte din turneul cu același nume, potrivit site-ului salapalatului.ro. 'Prieteni, ne vedem la Sala Palatului pe 12 martie! Concertul 'Sigur' va aduc
Iași: Cel mai impresionant tablou 'Car cu boi' al lui Grigorescu, restaurat în laboratoarele Palatului Culturii
Specialiștii de la Palatul Culturii din Iași au început restaurarea celui mai impresionant tablou 'Car cu boi' al pictorului Nicolae Grigorescu. Tabloul a fost pictat de Nicolae Grigorescu în 1899, în ulei, pe o pânză cu dimensiuni impresionante, de 1510 x 2810 centimetri, și a ajuns la Palatul Culturii din Iași în urma un
Harghita: Obiecte de muzeu și creații de design contemporan, expuse la Transylvanian Design Week
Obiecte de muzeu și creații ale designerilor din România și Ungaria vor fi expuse la Transylvanian Design Week (TDW), eveniment organizat de Primăria Miercurea-Ciuc și Muzeul Secuiesc al Ciucului, în program fiind incluse și activități conexe, cum ar fi discuții tematice sau un târg de design. Directoarea Muzeului Secuiesc al Ciucului din Mie
Muzeul Municipiului așteaptă un răspuns de la PMB, la numeroasele sesizări privind situația Palatului Voievodal Curtea Veche
Muzeul Municipiului București (MMB) este lipsit, de ani de zile, de acces 'real' la un spațiu de patrimoniu esențial pentru funcționarea sa, Curtea Veche, nucleul istoric al orașului, imobil care, deși figurează oficial în administrarea sa, nu poate fi folosit pentru scopuri culturale. Potrivit MMB, instituția muzeală a sesizat &