logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

Istoricul de artă Erwin Kessler: Pentru o Românie actuală, Brâncuși este un model apropiat de perfecțiune

Imagine din galeria Agerpres

Istoricul de artă și filosoful Erwin Kessler afirmă că, în timp ce într-o Românie eternă Eminescu rămâne geniul definitoriu, pentru o Românie actuală, cu aspirații globale, Brâncuși este un model apropiat de perfecțiune.

'Cred că despre Brâncuși, în continuare, poate fi spus totul, cel puțin din perspectiva noastră, a românilor, și pentru noi mai ales. Nu știu dacă la nivel internațional mai poate fi spus mult în plus față de ceea ce s-a spus, dar la nivel național cred că, în continuare, Brâncuși este o problemă deschisă. De ce spun asta? Pentru că suntem în luna februarie, se apropie 19, ziua lui Brâncuși, însă a trecut luna ianuarie, 15, și a fost ziua lui Eminescu. Ziua lui Eminescu a devenit Ziua Națională a Culturii în România. Mă întrebam, vorbind despre Eminescu, un post-romantic de extracție germană, în comparație cu Brâncuși, un modernist de extracție franceză, mă gândeam care este cel mai bun model, dacă poate fi socotit așa, pentru cultura actuală, pe care o trăim. Și cred că asta este o întrebare pe care și-o poate pune oricine, pentru că, în ultimă instanță, odată cu Eminescu, avem încrederea într-o cultură a limbii, a logosului, a istoriei, o cultură a istoriei locale și a culturii noastre locale, scrise și vorbite', a declarat Kessler, pentru AGERPRES.

La Brâncuși, spune criticul, vorbim de o modernitate anistorică, tipologică, nu cronologică.

'El este, într-un anumit sens, atemporal în raport cu Eminescu, cel care este foarte temporal. Eminescu este un model al României care se caută pe sine, caută să se întruchipeze la sfârșit de secol XIX. Brâncuși este, din start, modelul altui tip de român, al românului care este deja 'în străinătăți' și încă de la început, într-un fel, se structurează ca un român global. Eminescu este un român local, care definește și este definitoriu pentru națiune și pentru limbă, Brâncuși este un român care se desprinde sau proiectează într-o altă direcție românitatea sa, spre global. El este concentrat, este spre abstract, spre arhetip, pe când Eminescu este spre local, spre discursiv și, într-un fel, adesea, spre anecdotic. Știm foarte bine și producția sa în presă ș.a.m.d. Sunt două modele pe care le văd nu numai distincte, ci și, în mare măsură, opuse, dar amândouă ni se adresează nouă românilor de acum', afirmă Erwin Kessler.

Potrivit istoricului de artă, Brâncuși a constituit 'un model de remodernizare' în anii '60, când a creat epigoni.

'Brâncuși a fost un handicap pentru tinerii sculptori, dar pentru cei care acum sunt deja bătrâni sau care, mulți dintre ei, nu mai sunt. A fost un handicap pentru că el a fost redescoperit și, oarecum, reimpus în anii '60, când a fost din nou acceptat și promovat. A fost Simpozionul internațional Brâncuși, se știe, de la București, care, practic, a fost un impuls hotărâtor pentru remodernizarea discursului și în artă și în teoria artei sau în istoria și teoria artei noastre. Din momentul acela, Brâncuși a fost un model de remodernizare și a fost atât de bine însușit încât, ca și alte modele de felul acesta, a creat, preponderent, epigoni. Există brâncușianism cât încape de la Apostu (sculptorul George Apostu - n.r.) și Maitec (sculptorul Ovidiu Maitec - n.r.) până la Zidaru (sculptorul Marian Zidaru - n.r.) și așa mai departe. Există brâncușianism intens', a spus criticul.

Erwin Kessler este de părere că 'nu prea ne întâlnim' cu Brâncuși în arta contemporană românească.

'Suntem conștienți că trăim sub o zodie culturală în care sculptura, cel puțin la noi, în România, înseamnă foarte puțin, adică are o relevanță și o greutate în piața artistică tot mai scăzută. În general, se fac obiecte, instalații, lucruri care sunt desfăcute în spațiu, sunt destructurate. Brâncuși este un mare maestru al structurării, al formei închise nu al formei deschise, este un tip de discurs modernist, nu avangardist. Ori, arta care se practică și este învățată, mă rog, este predată, în sensul chiar didactic uneori și alteori chiar ca eliberare sau libertate - dar și libertatea are, într-un fel, o nouă didactică. Și atunci când are bibliografie, această artă din școlile noastre, răspândită în rândul tineretului artistic actual, nu este de acest tip, de formă închisă, perfectă, absolută, care, normal, are marca genialității', a arătat el.

Dimpotrivă, după cum explică istoricul de artă, producția actuală, atunci când are de-a face cu sculptura, este mai degrabă obiect sau instalație și are de-a face cu 'des-facerea, nu cu facerea formei'.

'Are de-a face cu un fel de libertate în care tendința spre perfecțiune, spre absolut e văzută ca o cenzură la adresa libertății. Și atunci nu prea ne întâlnim cu Brâncuși în arta contemporană. Sigur că există artiști - de la Teodor Graur până la Vlad Nancă - ce se folosesc de Brâncuși și de forme pseudo-brâncușiene pentru a face subversiune. Nu pentru a-l submina pe Brâncuși, ci pentru a face subversiune față de modelul hegemonic al artei moderniste. Da, asta este adevărat. Există și această tendință, dar ea nu face parte din creația de sculptură. Ei nu sunt sculptori. Ei se folosesc de sculptură pentru a face o artă conceptualistă, critică și, până la urmă, 'demistificatoare', între ghilimele, pentru miturile pe care noi, uneori, le luăm, tale quale, necritic', a subliniat Erwin Kessler.

Întrebat despre 'dorul de casă, de România' care reiese din corespondența lui Brâncuși, Kessler a afirmat că acesta 'își rezolva' dorul de casă cam la fel cum fac mulți dintre românii de acum.

'Avea un cerc de apropiați, în care erau doi - trei români, dintre cei care erau foarte apropiați și aproape într-o relație ancilară, știm foarte bine Natalia Dumitrescu (Natalia Dumitresco, pictoriță avangardistă, stabilită în Franța - n.r.) și Istrati (pictorul avangardist Alexandre Istrati - n.r.), dar existau și creatori care îl frecventau, români, de la Victor Brauner la Ilarie Voronca, artiști cu care nu împărtășea neapărat o estetică, dar împărtășea o românitate, care mergea de la mămăligă, pe care o făcea el, și cocoșei fripți cu mujdei până la muzică oltenească, doine și înregistrările pe care le avea el pe discuri, care acum se află în Colecția Centre Pompidou (Centrul Georges Pompidou - n.r.)', a spus criticul.

Erwin Kessler consideră că într-o Românie eternă Eminescu rămâne 'geniul definitoriu', dar pentru o Românie actuală, cu aspirații globale, Brâncuși este, de departe, 'un model apropiat de perfecțiune'.

'Reușita lui a fost extraordinară, atât formală, cât și socială. Brâncuși s-a impus în istoria artei în mare măsură prin știința sa de a se impune printre contemporanii săi. Brâncuși nu a fost cum se spune acum 'un loser'. Dimpotrivă, a fost de la început un bun știutor al mecanismelor sociale de promovare, de autopromovare în artă', a precizat istoricul Erwin Kessler.

***

În fiecare an, pe data de 19 februarie este marcată Ziua Brâncuși, data la care s-a născut marele sculptor român (19 februarie 1876), personalitate marcantă în mișcarea artistică a secolului al XX-lea, a cărui contribuție la revoluționarea viziunii și a limbajului în arta de după 1900 a devenit emblematică, prefigurând Modernismul. Autor al unei opere impresionante, de o mare complexitate tematică, lucrările sale se află, astăzi, printre marile creații artistice ale lumii. AGERPRES/(A - redactor: Daniel Popescu, editor: Andreea Rotaru, editor online: Ady Ivaşcu)

Citeşte şi:

19 februarie - Ziua Brâncuși

Afisari: 620

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Culte 10-06-2025 18:58

Patriarhul Daniel și-a exprimat tristețea după tragicul eveniment de la Graz

Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, Daniel, a transmis, marți, un mesaj Administratorului apostolic al Arhiepiscopiei de Viena, Josef Grunwidl, în care și-a exprimat tristețea în urma tragicului eveniment, din incinta unei școli din Graz, unde 10 persoane au fost ucise și alte câteva rănite. 'Am primit, cu multă t

Cultura - Media 10-06-2025 17:26

'Jurnalismul față în față cu dezinformarea' - dezbatere organizată de UZPR; Sorin Stanciu: Fake news se cheamă minciună

Amenințările reprezentate de dezinformare și modalitățile de răspuns, aplicarea deontologiei jurnalistice în contextul rețelelor sociale și importanța educației media în dezvoltarea gândirii critice a tinerilor au constituit temele dezbaterii 'Jurnalismul față în față cu dezinformarea', desfășurată, marți, la Sala Radio, în organ

Cultura - Media 10-06-2025 17:25

Bistrița-Năsăud: Document de la 1470 semnat de Matei Corvin, considerat pierdut de peste 130 ani, regăsit la Arhive

Un document de la 1470 semnat de regele Ungariei, Matthias Corvinus (Matei Corvin), pe care istoricii îl considerau pierdut de peste 130 de ani, a fost găsit, recent, printre documentele vechi deținute de Serviciul Județean al Arhivelor Naționale Bistrița-Năsăud, fiind expus, marți, la sediul instituției, cu prilejul Zilei Internaționale a Arhivelor.

Cultura - Media 10-06-2025 14:40

Cluj: Peste 20.000 de participanți la Jazz in the Park

Peste 20.000 de persoane au fost prezente în cele trei zile ale festivalului Jazz in thr Park, a cărui a 13-a ediție a avut loc, în perioada 5-7 iunie, în Paracul Etnografic 'Romulus Vuia' din Cluj-Napoca. 'Jazz in the Park 13 - a daytime festival - a fost o ediție cu mult soare, la propriu și la figurat. Primul f

Culte 10-06-2025 13:43

Patriarhul Daniel a transmis un mesaj de binecuvântare și încurajare pentru elevii aflați în perioada examenelor

Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel, a transmis, marți, un mesaj de binecuvântare și încurajare pentru elevii aflați în perioada examenelor, în care îi îndeamnă pe părinți și profesori, dar și pe preoții din parohii să le ofere tot suportul sufletesc și susținerea concretă. '

Cultura - Media 10-06-2025 12:59

Emisiunea filatelică 'Banatul Montan' - de joi, în magazinele Romfilatelia

Emisiunea filatelică 'Banatul Montan', compusă din patru mărci poștale, o coliță filatelică dantelată și un plic 'prima zi', va fi introdusă în circulație joi, anunță Romfilatelia. Potrivit unui comunicat transmis, marți, AGERPRES, emisiunea filatelică ilustrează sugestiv în imaginile acestora o mică parte din frumusețile neasemuite

Cultura - Media 10-06-2025 11:02

Corpul de Control al Ministerului Culturii, la Muzeul Național Brukenthal din Sibiu

Ministrul Culturii, Natalia-Elena Intotero, a dispus, marți, trimiterea Corpului de Control al ministerului la Muzeul Național Brukenthal din Sibiu, după ce presa a relatat despre organizarea unui eveniment privat în incinta instituției muzeale. Potrivit unui comunicat al Ministerului Culturii transmis, marți, AGERPRES, la nivelul ministerului nu a exist

Cultura - Media 10-06-2025 10:53

Au fost decernate Premiile UCMR - Compozitorul Călin Ioachimescu, Marele Premiu pentru întreaga activitate de creație

Premiile Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România (UCMR) pe anul 2024 au fost decernate luni la Opera Națională București, compozitorul Călin Ioachimescu fiind recompensat cu Marele Premiu pentru întreaga activitate de creație. Potrivit unui comunicat al UCMR, transmis marți AGERPRES, Premiile UCMR pe anul 2024 au fost acordate de secția

Cultura - Media 09-06-2025 17:56

Mureș: Udatul Nevestelor de la Hodac, obicei unic în țară, în atenția Uniunii Mondiale de Folclor

Udatul Nevestelor de la Hodac, un obicei străvechi unic în țară, considerat de-a lungul veacurilor un rit de fertilitate, un rit de trecere, dar și unul de atragere a bogăției asupra recoltelor, practicat în a doua zi de Rusalii, urmează să fie prezentat celor 50 de țări membre ale Uniunii Mondiale de Folclor.

Cultura - Media 09-06-2025 15:13

Iași: Piesa de teatru 'Cameleonul Cami pleacă în Tibet', premiată la Cluj

Spectacolul 'Cameleonul Cami pleacă în Tibet', una dintre cele mai recente producții ale Teatrului 'Luceafărul' din Iași, a fost premiat la Festivalul Internațional de Teatru Puck Cluj Napoca. Potrivit unui comunicat remis luni de Teatrul 'Luceafărul', juriul alcătuit din Roxana Croitoru, Ema Pedestru și Octavian

Cultura - Media 09-06-2025 11:07

Marea pianistă Elisabeth Leonskaja concertează joi și vineri la Ateneu

Marea pianistă Elisabeth Leonskaja va concerta joi și vineri la Ateneu, într-un program integral Wolfgang Amadeus Mozart, anunță Filarmonica George Enescu într-un comunicat transmis, luni, AGERPRES. La pupitrul Orchestrei Filarmonicii George Enescu se va afla dirijorul maghiar Robert Farkas. Potrivit sursei citate, d

Culte 08-06-2025 11:22

Episcopul-vicar Timotei Prahoveanul: Pogorârea Duhului Sfânt - momentul de început al Bisericii

Praznicul Pogorârii Duhului Sfânt este momentul de început al Bisericii, le-a transmis Episcopul-vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor, Timotei Prahoveanul, credincioșilor prezenți la Catedrala Patriarhală la Sfânta Liturghie din duminica Rusaliilor. 'Praznicul Rusaliilor, Praznicul Cincizecimii sau Praznicul Pogor&a

Cultura - Media 07-06-2025 17:40

Expoziție de machete în deschiderea Festivalului Internațional al Artelor Spectacolului B.A.B.E.L.

O expoziție de machete a Secției de scenografie de la UNATC București a fost prezentată, sâmbătă, în deschiderea celei de a XIII-a ediții a Festivalului Internațional al Artelor Spectacolului B.A.B.E.L. Directorul festivalului și managerul Teatrului 'Tony Bulandra', regizorul Mihai Constantin Ranin, a afirmat că evenimentul

Cultura - Media 07-06-2025 16:42

REPORTAJ Pelerinajul Speranței la Șumuleu Ciuc; rugăciuni și pentru sinistrații din Covasna și pentru Salina Praid

Pelerini din toată lumea s-au adunat, sâmbătă, la Șumuleu Ciuc, la tradiționala procesiune de Rusaliile Catolice dedicată Fecioarei Maria și s-au rugat pentru pace, pentru liniște sufletească, dar și pentru semenii lor aflați în nevoie sau pentru cei care nu au putut fi prezenți.

Cultura - Media 07-06-2025 14:31

Cluj: A început 'Jazz in the Park'; circa 6.500 de persoane prezente în prima zi de festival

Jazz in the Park și-a deschis porțile în Parcul Etnografic din Cluj-Napoca, vineri fiind prezenți la eveniment aproximativ 6.500 de oameni. 'Festivalul 'Jazz in the Park' și-a deschis porțile cu una dintre cele mai frumoase zile trăite până acum în Parcul Etnografic din Cluj-Napoca. Vineri, peste 6.500 de oameni a