logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

Istoricul de artă Erwin Kessler: Pentru o Românie actuală, Brâncuși este un model apropiat de perfecțiune

Imagine din galeria Agerpres

Istoricul de artă și filosoful Erwin Kessler afirmă că, în timp ce într-o Românie eternă Eminescu rămâne geniul definitoriu, pentru o Românie actuală, cu aspirații globale, Brâncuși este un model apropiat de perfecțiune.

'Cred că despre Brâncuși, în continuare, poate fi spus totul, cel puțin din perspectiva noastră, a românilor, și pentru noi mai ales. Nu știu dacă la nivel internațional mai poate fi spus mult în plus față de ceea ce s-a spus, dar la nivel național cred că, în continuare, Brâncuși este o problemă deschisă. De ce spun asta? Pentru că suntem în luna februarie, se apropie 19, ziua lui Brâncuși, însă a trecut luna ianuarie, 15, și a fost ziua lui Eminescu. Ziua lui Eminescu a devenit Ziua Națională a Culturii în România. Mă întrebam, vorbind despre Eminescu, un post-romantic de extracție germană, în comparație cu Brâncuși, un modernist de extracție franceză, mă gândeam care este cel mai bun model, dacă poate fi socotit așa, pentru cultura actuală, pe care o trăim. Și cred că asta este o întrebare pe care și-o poate pune oricine, pentru că, în ultimă instanță, odată cu Eminescu, avem încrederea într-o cultură a limbii, a logosului, a istoriei, o cultură a istoriei locale și a culturii noastre locale, scrise și vorbite', a declarat Kessler, pentru AGERPRES.

La Brâncuși, spune criticul, vorbim de o modernitate anistorică, tipologică, nu cronologică.

'El este, într-un anumit sens, atemporal în raport cu Eminescu, cel care este foarte temporal. Eminescu este un model al României care se caută pe sine, caută să se întruchipeze la sfârșit de secol XIX. Brâncuși este, din start, modelul altui tip de român, al românului care este deja 'în străinătăți' și încă de la început, într-un fel, se structurează ca un român global. Eminescu este un român local, care definește și este definitoriu pentru națiune și pentru limbă, Brâncuși este un român care se desprinde sau proiectează într-o altă direcție românitatea sa, spre global. El este concentrat, este spre abstract, spre arhetip, pe când Eminescu este spre local, spre discursiv și, într-un fel, adesea, spre anecdotic. Știm foarte bine și producția sa în presă ș.a.m.d. Sunt două modele pe care le văd nu numai distincte, ci și, în mare măsură, opuse, dar amândouă ni se adresează nouă românilor de acum', afirmă Erwin Kessler.

Potrivit istoricului de artă, Brâncuși a constituit 'un model de remodernizare' în anii '60, când a creat epigoni.

'Brâncuși a fost un handicap pentru tinerii sculptori, dar pentru cei care acum sunt deja bătrâni sau care, mulți dintre ei, nu mai sunt. A fost un handicap pentru că el a fost redescoperit și, oarecum, reimpus în anii '60, când a fost din nou acceptat și promovat. A fost Simpozionul internațional Brâncuși, se știe, de la București, care, practic, a fost un impuls hotărâtor pentru remodernizarea discursului și în artă și în teoria artei sau în istoria și teoria artei noastre. Din momentul acela, Brâncuși a fost un model de remodernizare și a fost atât de bine însușit încât, ca și alte modele de felul acesta, a creat, preponderent, epigoni. Există brâncușianism cât încape de la Apostu (sculptorul George Apostu - n.r.) și Maitec (sculptorul Ovidiu Maitec - n.r.) până la Zidaru (sculptorul Marian Zidaru - n.r.) și așa mai departe. Există brâncușianism intens', a spus criticul.

Erwin Kessler este de părere că 'nu prea ne întâlnim' cu Brâncuși în arta contemporană românească.

'Suntem conștienți că trăim sub o zodie culturală în care sculptura, cel puțin la noi, în România, înseamnă foarte puțin, adică are o relevanță și o greutate în piața artistică tot mai scăzută. În general, se fac obiecte, instalații, lucruri care sunt desfăcute în spațiu, sunt destructurate. Brâncuși este un mare maestru al structurării, al formei închise nu al formei deschise, este un tip de discurs modernist, nu avangardist. Ori, arta care se practică și este învățată, mă rog, este predată, în sensul chiar didactic uneori și alteori chiar ca eliberare sau libertate - dar și libertatea are, într-un fel, o nouă didactică. Și atunci când are bibliografie, această artă din școlile noastre, răspândită în rândul tineretului artistic actual, nu este de acest tip, de formă închisă, perfectă, absolută, care, normal, are marca genialității', a arătat el.

Dimpotrivă, după cum explică istoricul de artă, producția actuală, atunci când are de-a face cu sculptura, este mai degrabă obiect sau instalație și are de-a face cu 'des-facerea, nu cu facerea formei'.

'Are de-a face cu un fel de libertate în care tendința spre perfecțiune, spre absolut e văzută ca o cenzură la adresa libertății. Și atunci nu prea ne întâlnim cu Brâncuși în arta contemporană. Sigur că există artiști - de la Teodor Graur până la Vlad Nancă - ce se folosesc de Brâncuși și de forme pseudo-brâncușiene pentru a face subversiune. Nu pentru a-l submina pe Brâncuși, ci pentru a face subversiune față de modelul hegemonic al artei moderniste. Da, asta este adevărat. Există și această tendință, dar ea nu face parte din creația de sculptură. Ei nu sunt sculptori. Ei se folosesc de sculptură pentru a face o artă conceptualistă, critică și, până la urmă, 'demistificatoare', între ghilimele, pentru miturile pe care noi, uneori, le luăm, tale quale, necritic', a subliniat Erwin Kessler.

Întrebat despre 'dorul de casă, de România' care reiese din corespondența lui Brâncuși, Kessler a afirmat că acesta 'își rezolva' dorul de casă cam la fel cum fac mulți dintre românii de acum.

'Avea un cerc de apropiați, în care erau doi - trei români, dintre cei care erau foarte apropiați și aproape într-o relație ancilară, știm foarte bine Natalia Dumitrescu (Natalia Dumitresco, pictoriță avangardistă, stabilită în Franța - n.r.) și Istrati (pictorul avangardist Alexandre Istrati - n.r.), dar existau și creatori care îl frecventau, români, de la Victor Brauner la Ilarie Voronca, artiști cu care nu împărtășea neapărat o estetică, dar împărtășea o românitate, care mergea de la mămăligă, pe care o făcea el, și cocoșei fripți cu mujdei până la muzică oltenească, doine și înregistrările pe care le avea el pe discuri, care acum se află în Colecția Centre Pompidou (Centrul Georges Pompidou - n.r.)', a spus criticul.

Erwin Kessler consideră că într-o Românie eternă Eminescu rămâne 'geniul definitoriu', dar pentru o Românie actuală, cu aspirații globale, Brâncuși este, de departe, 'un model apropiat de perfecțiune'.

'Reușita lui a fost extraordinară, atât formală, cât și socială. Brâncuși s-a impus în istoria artei în mare măsură prin știința sa de a se impune printre contemporanii săi. Brâncuși nu a fost cum se spune acum 'un loser'. Dimpotrivă, a fost de la început un bun știutor al mecanismelor sociale de promovare, de autopromovare în artă', a precizat istoricul Erwin Kessler.

***

În fiecare an, pe data de 19 februarie este marcată Ziua Brâncuși, data la care s-a născut marele sculptor român (19 februarie 1876), personalitate marcantă în mișcarea artistică a secolului al XX-lea, a cărui contribuție la revoluționarea viziunii și a limbajului în arta de după 1900 a devenit emblematică, prefigurând Modernismul. Autor al unei opere impresionante, de o mare complexitate tematică, lucrările sale se află, astăzi, printre marile creații artistice ale lumii. AGERPRES/(A - redactor: Daniel Popescu, editor: Andreea Rotaru, editor online: Ady Ivaşcu)

Citeşte şi:

19 februarie - Ziua Brâncuși

Afisari: 203

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Cultura - Media 20-02-2025 20:47

Bihor: Filarmonica de Stat din Oradea a vândut cu 14 % mai multe bilete în 2024 față de anul anterior

Filarmonica de Stat din Oradea a încheiat anul 2024 cu un număr de 98 de concerte susținute, dintre care 35 sold-out, fiind atrași 56.339 de spectatori, cu 7% mai mulți ca în 2023, se arată într-un comunicat de presă transmis joi de Consiliul Județean (CJ) Bihor. De asemenea, a crescut și numărul biletelor vândute a cre

Culte 20-02-2025 16:59

Mureș: Călugărița Maria Rodica, în vârstă de 109 ani, a primit o distincție de onoare din partea prefectului

Prefectul județului Mureș, Ovidiu Butuc, i-a acordat, joi, o distincție de onoare călugăriței Maria Rodica din Sighișoara, care urmează să împlinească vârsta de 109 ani. 'Sora Maria Rodica este un exemplu de viață și sfințenie. Oameni ca domnia sa sunt din ce în ce mai rari în lumea noastră, motiv pentru care am con

Cultura - Media 20-02-2025 15:56

Spectacolul 'Hansel și Gretel' - premieră la Opera Comică pentru Copii, pe 8 și 9 martie

Spectacolul 'Hansel și Gretel', celebra operă a compozitorului german Engelbert Humperdinck, în regia lui Cristian Mihăilescu, va avea premiera oficială, la Sala Mare a Operei Comice pentru Copii, pe 8 și 9 martie. Potrivit unui comunicat al organizatorilor transmis, joi, AGERPRES, premiera oficială va fi precedată de avanpremier

Cultura - Media 20-02-2025 15:10

Hunedoara: Restaurarea Castelului Corvinilor continuă în perioada frigului în spațiile interioare

Restaurarea Castelului Corvinilor din municipiul Hunedoara continuă în perioada zilelor foarte reci în spațiile interioare ale acestuia, fiind vizate cu prioritate podul Capelei și podul Sălii Dietei, a informat joi primarul Dan Bobouțanu. Intervențiile sunt posibile datorită unui al doilea mare proiect de restaurare-conservare pen

Cultura - Media 20-02-2025 14:46

Cluj: Muzeul Etnografic al Transilvaniei a achiziționat cea mai mare colecție de mărțișoare din România

Muzeul Etnografic al Transilvaniei (MET) din Cluj-Napoca anunță că a achiziționat cea mai mare colecție de mărțișoare din România, care cuprinde peste 5.200 de piese și care au fost adunate de clujeanca Ingeborg Marta Bogdan. 'Cea mai mare colecție de mărțișoare din România, în patrimoniul MET. Muzeul Etnografic al Transi

Cultura - Media 20-02-2025 14:06

Alba: Mărțișoare 'cu istorie', din perioada 1879-1940, expuse la Muzeul Palatul Principilor Transilvaniei

Unele dintre cele mai vechi mărțișoare datate din România vor putea fi admirate la Alba Iulia, în cadrul expoziției temporare 'Mărțișoare cu istorie, 1879-1940', potrivit unui comunicat transmis, joi, AGERPRES de către Muzeul Palatul Principilor Transilvaniei. Considerată de organizatori 'o veritabilă incursiune î

Cultura - Media 20-02-2025 13:31

Mureș: Manuscrise originale ale scriitorului Jókai Mór, într-o expoziție la Biblioteca Teleki-Bolyai

Pentru a marca împlinirea a 200 de ani de la nașterea unuia dintre cei mai mari scriitori maghiari, Jókai Mór (18 februarie 1825 - 5 mai 1904), Biblioteca Teleki-Bolyai din Târgu Mureș a deschis o miniexpoziție cu manuscrise originale ale acestuia, intrate în patrimoniul instituției grație unei donații. 'În anul 2003,

Cultura - Media 20-02-2025 12:56

Corul Madrigal: Turneu de Paște, în perioada 1 - 17 aprilie, în șapte orașe din România și Republica Moldova

Corul Național de Cameră 'Madrigal - Marin Constantin' va susține, în perioada 1 - 17 aprilie, Turneul de Paște 'Săptămâna Patimilor', cu spectacole în șapte orașe din România și Republica Moldova. Spectacolul extraordinar 'Săptămâna Patimilor', dirijat de Anna Ungureanu, va fi prezentat la Câmpina, B

Cultura - Media 20-02-2025 12:33

Gorj: 'Sărbătoarea iubirii la români', spectacol de Dragobete la Colegiul Național 'Spiru Haret' din Târgu Jiu

Un spectacol dedicat Dragobetelui, 'Sărbătoarea iubirii la români', va avea loc, luni, la Colegiul Național 'Spiru Haret' din Târgu Jiu, unde se vor desfășura mai multe momente artistice susținute de ansambluri folclorice și de elevii unității de învățământ. Potrivit unui comunicat de presă al Centrului

Cultura - Media 20-02-2025 12:28

Arad: 650 de monede din secolul al XIII-lea, neexpertizate la trei ani de la descoperire

La trei ani de când trei tineri au descoperit, la Sântana, 650 de monede din argint din secolul al XIII-lea și le-au predat autorităților, obiectele nu au fost expertizate și clasificate, fiind tot în depozitul Complexului Muzeal Arad. Cei trei tineri spun că nu au cerut niciodată vreo recompensă și tot ce vor este ca oamenii să poată admira

Cultura - Media 20-02-2025 12:14

Muzeul Național al Țăranului Român: Târgul Mărțișorului, în perioada 26 februarie - 2 martie

O nouă ediție a tradiționalului Târg al Mărțișorului se va desfășura, în perioada 26 februarie - 2 martie, la Muzeul Național al Țăranului Român. 'Târgul Mărțișorului continuă să fie unul dintre evenimentele specifice majore ale ofertei culturale ale Muzeului Național al Țăranului Român. Conceput și amplificat de-a lungul celo

Cultura - Media 20-02-2025 11:20

Festivalul Filmului Francez, în perioada 20 - 30 martie, în 12 orașe din România

Festivalul Filmului Francez, ediția a XXIX-a, revine în perioada 20 - 30 martie în 12 orașe din România, deschizând sezonul de evenimente 'Primăvara Franceză ÎMPREUNÃ', informează un comunicat transmis, joi, AGERPRES. Proiecțiile din cadrul festivalului vor avea loc la București: 20 - 30 martie, Cinema Elvire Popesc

Cultura - Media 20-02-2025 10:57

Selecție de 11 lungmetraje și patru scurtmetraje la a IV-a ediție a Festivalului 'Visuali Italiene - Noua Cinematografie Italiană în România'

Cea de-a IV-a ediție a Festivalului 'Visuali Italiene - Noua Cinematografie Italiană în România' revine în luna martie, în șase orașe din România, cu o selecție de 11 lungmetraje și patru scurtmetraje, informează un comunicat transmis, joi, AGERPRES. Vor avea loc proiecții în București (3 - 9 martie, Cinema Muzeul Ță

Cultura - Media 20-02-2025 09:21

Spectacolul 'Toto!' de Tim Crouch - premieră la Teatrul Masca, pe 8 și 9 martie

Spectacolul 'Toto!' de Tim Crouch, în regia lui Bobi Pricop, va fi prezentat în premieră la Teatrul Masca, pe 8 și 9 martie, de la ora 19:00. Potrivit unui comunicat al teatrului transmis joi AGERPRES, 'Toto!' marchează prima întâlnire a trupei de actori Masca cu regizorul Bobi Pricop și echipa formată din Călin Țopa (mu

Cultura - Media 19-02-2025 21:57

Gorj: Lucrări de Picasso, Dali și Chagall, într-o expoziție de artă grafică la Muzeul 'Constantin Brâncuși'

Lucrări grafice ale celebrilor artiști Constantin Brâncuși, Salvador Dali, Pablo Picasso sau Marc Chagall au fost prezentate, miercuri, în cadrul expoziției de artă grafică europeană 'Omagiu lui Brâncuși'. Expoziția, organizată la Muzeul Național 'Constantin Brâncuși' din Târgu Jiu cu ocazia Zilei