CNA a adoptat regulile de desfășurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerile prezidențiale

Consiliul Național al Audiovizualului a adoptat, marți, Decizia privind regulile de desfășurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerile prezidențiale din luna mai.
Potrivit deciziei, campania electorală pe posturile de radio și de televiziune, publice și private, începe în ziua de vineri, 4 aprilie, ora 0:00, și se încheie în ziua de sâmbătă, 3 mai, ora 7:00.
Campania electorală prin intermediul serviciilor de programe audiovizuale se desfășoară în condițiile stabilite de Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Președintelui României, cu respectarea prevederilor Legii audiovizualului nr. 504/2002, ale Deciziei Consiliului Național al Audiovizualului nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conținutului, precum și ale prezentei decizii.
Candidații au acces, egal și gratuit, la serviciile de radio și de televiziune, publice și private, numai în emisiunile de promovare și dezbatere electorală și informative.
Reprezentanții partidelor politice, alianțelor politice, alianțelor electorale, precum și ai organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale beneficiază de timpi de antenă, la serviciile private de radio și de televiziune, contra cost, în cadrul emisiunilor de promovare electorală prevăzute și prin difuzarea spoturilor publicitare electorale, în condițiile prezentei decizii.
Posturile de radio și de televiziune care intenționează să realizeze și să difuzeze emisiuni electorale au obligația să facă cunoscut public acest lucru prin presă și/sau prin programele lor și să comunice Consiliului Național al Audiovizualului implicarea lor în campania electorală, până cel mai târziu în data de 24 martie, lista radiodifuzorilor care au notificat CNA intenția de reflectare a campaniei electorale urmând a fi comunicată public pe pagina de internet a instituției, la adresa www.cna.ro.
Candidații au la dispoziție intervalul 24 martie - 3 aprilie pentru a se adresa în scris posturilor private de radio și de televiziune care și-au anunțat intenția de realizare și difuzare a emisiunilor electorale, solicitând și timpii de antenă pe care intenționează să îi utilizeze. După 20 martie, data rămânerii definitive a candidaturilor, și până la data de 3 aprilie, posturile de radio și de televiziune, în funcție de solicitările primite, vor stabili în grila de program intervalele de timp de difuzare a emisiunilor prevăzute și le vor comunica în scris Consiliului. Informațiile comunicate de către radiodifuzori vor fi afișate pe pagina de internet a instituției, la adresa www.cna.ro, precum și pe paginile de internet ale radiodifuzorilor respectivi, într-un mod accesibil publicului.
În timpul campaniei electorale, programele politice ale candidaților, opiniile și mesajele cu conținut electoral pot fi prezentate numai în următoarele tipuri de emisiuni:
* de promovare electorală - în care candidații și/sau reprezentanții lor își prezintă și promovează programele politice, activitățile de campanie electorală ori propria candidatură; acestea vor fi identificate ca atare la începutul emisiunii, în cazul posturilor de radio, și, respectiv, semnalate prin marcajul 'promovare electorală', afișat în mod vizibil pe toată durata difuzării, în cazul posturilor de televiziune;
* de dezbatere electorală - în care radiodifuzorii pun în discuție programele electorale și temele de interes public legate de campania electorală, cu participarea candidaților și/sau a reprezentanților lor, precum și a jurnaliștilor, analiștilor, consultanților politici și altor invitați; vor fi identificate ca atare la începutul emisiunii, în cazul posturilor de radio, și, respectiv, semnalate prin marcajul 'dezbatere electorală', afișat în mod vizibil pe toată durata difuzării, în cazul posturilor de televiziune;
* informative - în care activitățile de campanie ale candidaților sunt prezentate cu respectarea principiilor de echitate, echilibru, imparțialitate și informare corectă a publicului; radiodifuzorii pot prezenta în cadrul emisiunilor informative și intervenții făcute în direct de
către candidați.
Conform deciziei CNA, difuzarea în direct sau înregistrată a mitingurilor și întâlnirilor electorale, a conferințelor de presă ori a altor activități de campanie ale candidaților este considerată emisiune de promovare electorală. Materialele audiovizuale electorale, altele decât spoturile publicitare electorale, puse dispoziția radiodifuzorilor de către candidați pot fi difuzate numai în cadrul emisiunilor de promovare electorală.
Radiodifuzorii sunt obligați să precizeze calitatea în care se exprimă persoanele invitate în emisiuni, cum ar fi: candidați, reprezentant al candidatului sau al unui partid politic, al alianțelor politice, alianțelor electorale sau al organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale care susțin candidați, jurnalist, analist, comentator sau consultant politic etc.
Sponsorizarea programelor jurnalelor de știri și a programelor de actualități politice este interzisă.
În cadrul emisiunilor prevăzute în prezenta decizie, radiodifuzorii sunt obligați să asigure reflectarea desfășurării campaniei electorale, cu respectarea principiilor de echitate, echilibru, imparțialitate.
Totodată, radiodifuzorii au obligația să se asigure că în cadrul emisiunilor de promovare electorală, precum și în conținutul spoturilor publicitare electorale și al celorlalte materiale audiovizuale puse la dispoziția acestora de către candidați sunt respectate următoarele condiții: să nu fie pusă în pericol ordinea constituțională, ordinea publică, siguranța persoanelor și a bunurilor; să nu incite la ură pe considerente de convingeri politice, rasă, religie, etnie, naționalitate, sex sau orientare sexuală și nici la violență; să nu conțină afirmații sau imagini care pot aduce atingere demnității umane, onoarei, vieții particulare a persoanei, dreptului la propria imagine ori care sunt contrare bunelor moravuri; să nu conțină acuzații cu incidență penală sau morală la adresa altor candidați, fără a fi însoțite de dovezi pertinente prezentate în mod explicit.
În perioada campaniei electorale, candidații și reprezentanții acestora, precum și ai partidelor politice, alianțelor politice, alianțelor electorale și ai organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale care susțin candidați nu pot fi producători, realizatori sau moderatori ai emisiunilor realizate de radiodifuzorii publici și privați.
Radiodifuzorii publici și privați pot difuza spoturi publicitare electorale, care îndeamnă electoratul să voteze un anumit candidat, numai în cadrul emisiunilor electorale amintite, cu respectarea următoarelor condiții: spoturile publicitare electorale vor fi difuzate numai însoțite de un marcaj corespunzător; spoturile publicitare electorale nu pot avea o durată mai mare de 30 de secunde și trebuie să fie asumate în mod explicit, prin prezentare și conținut, de către candidați; difuzarea spoturilor publicitare electorale trebuie să asigure tuturor candidaților condiții egale de acces; în emisiunile de promovare nu pot fi inserate spoturi publicitare electorale ale unor candidați în intervalele alocate altor candidați.
Spoturile publicitare electorale nu constituie comunicare comercială audiovizuală, în sensul dispozițiilor legale, în perioada campaniei electorale, cu excepția spoturilor publicitare electorale, fiind interzisă difuzarea oricăror forme de comunicare comercială audiovizuală sau noncomercială ce conține referiri la candidați sau la reprezentanții acestora și ai partidelor politice, alianțelor politice, alianțelor electorale și ai organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale care susțin candidați.
La finalul calupurilor de spoturi publicitare electorale vor fi inserate spoturi de interes public, cu caracter informativ privind legislația electorală, puse la dispoziție de către Ministerul Afacerilor Interne și Autoritatea Electorală Permanentă, cu acordul CNA.
Prezentarea de sondaje de opinie cu conținut electoral este permisă în condițiile precizate la art. 39 din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
'Cu 48 de ore înainte de ziua votării este interzisă prezentarea de sondaje de opinie, televoturi sau anchete cu conținut electoral făcute pe stradă. În ziua votării este interzisă prezentarea sondajelor realizate la ieșirea de la urne, înainte de încheierea votării. Cu 24 de ore înainte de începerea votării și până la închiderea urnelor sunt interzise difuzarea oricăror mesaje și comentarii cu conținut electoral, a emisiunilor și spoturilor publicitare electorale, precum și invitarea sau prezentarea în programe a candidaților și a reprezentanților acestora și ai partidelor politice, alianțelor politice, alianțelor electorale și ai organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale care susțin candidați, cu excepția persoanele ale căror drepturi sau interese legitime au fost lezate prin prezentarea în cadrul unei emisiuni electorale a unor fapte neadevărate beneficiază de drept la replică', se precizează în decizie.
Monitorizarea respectării prevederilor referitoare la asigurarea informării corecte și a pluralismului din Codul de reglementare a conținutului audiovizual se realizează săptămânal, iar radiodifuzorii au obligația să compenseze dezechilibrele evidente relevate, în săptămâna imediat următoare constatării acestora. Aceștia au obligația de a comunica săptămânal, în prima zi lucrătoare, CNA timpii de antenă utilizați de fiecare candidat și/sau de reprezentanții lor în emisiunile electorale prevăzute.
Totodată, radiodifuzorii vor asigura înregistrarea emisiunilor destinate campaniei electorale în condițiile stabilite în Decizia Consiliului Național al Audiovizualului nr. 412/2007 privind obligațiile ce revin radiodifuzorilor la înregistrarea programelor de radio și de televiziune, cu modificările și completările ulterioare.
Nerespectarea prevederilor prezentei decizii se sancționează potrivit dispozițiilor Legii audiovizualului, sau, după caz, ale art. 55 lit. y) și art. 56 alin. (1) și alin. (2) lit. g) din Legea alegerii președintelui României. În situația în care respectivele încălcări ale dispozițiilor legale se produc după momentul încheierii oficiale a campaniei electorale, CNA se va întruni de urgență și va analiza situația creată cu maximă celeritate.
Prevederile prezentei decizii se vor aplica în mod corespunzător și pentru campania electorală ce se va desfășura pentru cel de-al doilea tur de scrutin al alegerilor prezidențiale.
Decizia, care intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, este semnată de vicepreședintele CNA Valentin-Alexandru Jucan. AGERPRES/(AS - redactor: Daniel Popescu, editor: Mihai Simionescu, editor online: Adrian Dădârlat)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Timiș: Gărâna Jazz Festival aduce pe scenă artiști din peste 12 țări
Cea de-a XXIX-a ediție a Festivalului Gărâna Jazz, care se va desfășura în perioada 10 - 13 iulie, va aduce pe scena din Poiana Lupului artiști din peste 12 țări, printre care Norvegia, Danemarca, Franța, Polonia, Grecia, Olanda, Turcia, SUA și România. Pentru patru zile, jazzul contemporan se va auzi, ca în fiecare an,
REPORTAJ Vâlcea: Singura familie de olari rămasă în Vlădești, propusă pentru titlul de ''Tezaur uman viu''
Cei doi meșteri olari care au mai rămas în comuna Vlădești, Eugen și Violeta Pătru, sunt propuși să devină tezaure umane vii, o recunoaștere binemeritată pentru această familie care de câțiva ani menține singură o tradiție pe cât de veche pe atât de rară în România - ceramica albă dacică. În județul V&
Uniunea Scriitorilor din România: Nicolae Prelipceanu - Premiul Național de Literatură
Uniunea Scriitorilor din România a decernat premiile pentru anul editorial 2024 în cadrul unui eveniment care a avut loc la Sala Pictură a Teatrului Național din București. Premiul Național de Literatură a fost decernat poetului, prozatorului și publicistului Nicolae Prelipceanu. Distincția a fost anunțată și înmânată de Ioan Matei, dir
Alba: Figurină antropomorfă din eneolitic, expusă în premieră de la descoperirea sa, la Muzeul Național al Unirii
O figurină antropomorfă, din lut, datată în mileniile IV-III î.Hr., folosită cel mai probabil într-un context ritualic, descoperită în toamna anului trecut lângă Alba Iulia, va fi expusă marți în premieră la Muzeul Național al Unirii (MNU) Alba Iulia, unde va putea fi văzută pe durata lunii iunie în cadrul unei mini-expoziții
O nouă finanțare europeană nerambursabilă pentru restaurarea Palatului Principilor din Alba Iulia
Încă un corp al Palatului Principilor Transilvaniei din Alba Iulia va fi restaurat cu fonduri europene de peste 6,6 milioane de euro, acesta fiind cel de-al doilea contract prin care s-a obținut finanțare nerambursabilă pentru clădirea în care a locuit odinioară și voievodul Mihai Viteazul. Potrivit unui comunicat transmis, luni, A
Spectacolele de operă și balet revin în programul Festivalului Internațional 'George Enescu'
Spectacole de operă și balet, opere în versiune concertantă și producții simfonice care integrează dansul contemporan se află în programul celei de-a 27-a ediții a Festivalului Internațional 'George Enescu', care va avea loc în perioada 24 august - 21 septembrie, informează un comunicat al organizatorilor transmis, marți, AGERPRES.
'Rapsodii de Primăvară' - single lansat de trupa Poetika
Trupa Poetika - compusă din Maya, Karina și Anais - a lansat 'Rapsodii de Primăvară', single ce readuce în actualitate poezia lui Topârceanu printr-o reinterpretare muzicală contemporană. Proiectul muzical semnat de Alexandrescu DaNiel & ADN Music face parte dintr-o viziune mai amplă: crearea unui model de edutainment r
Bihor: Patru dansatoare sportive, premiate în competițiile World Dance Masters (Croația)
Patru dansatoare sportive de la studioul 'Ars Nova Dance' din Oradea s-au remarcat în cadrul competițiilor World Dance Masters, desfășurate în perioada 20-25 mai, în orașul Porec, din Croația, unde au câștigat un loc 1, două locuri 2 și alte clasări meritorii. Potrivit unui comunicat al studioului, coordonat de
Bookfest 2025 - la final; cărți de Radu Paraschivescu, Mircea Cărtărescu sau Papa Francisc - în topul vânzărilor
Salonul Internațional de Carte Bookfest - ediția a XVIII-a și-a închis porțile duminică, scriitorii Radu Paraschivescu, Mircea Cărtărescu, Ioana Pârvulescu, Gabriel Liiceanu, Silvia Colfescu sau Papa Francisc numărându-se printre autorii ale căror cărți s-au situat în topul vânzărilor. *** Grupul HUMANITAS
Bookfest2025/Mihai Mitrică (AER): O ediție care a început timid și s-a terminat spectaculos
Ediția 2025 a Salonului Internațional de Carte Bookfest a fost una care a început timid, din cauza vremii, în primul rând, dar care s-a terminat spectaculos, a afirmat, pentru AGERPRES, directorul executiv al Asociației Editorilor din România, Mihai Mitrică. 'A fost o ediție care a început timid, din cauza vre
Bookfest/Cărțile autorilor portughezi - în topurile de vânzări; 'Câinii din Galveias' de Jose Luis Peixoto - printre bestselleruri
Autori îndrăgiți de publicul cititor din România precum Fernando Pessoa, Jose Saramago, Antonio Lobo Antunes, Jose Luis Peixoto, Mia Couto, alături de autori traduși în premieră, cum sunt David Machado sau Yara Nakahanda Monteiro, s-au situat în topurile de vânzări ale editurilor la ediția 2025 a Bookfest. Potrivit unui co
Bookfest/Istoricul Cosmin Popa: Mișcarea legionară este expresia pură a insuficientei modernizări a societății românești
Istoricul Cosmin Popa, cercetător al Institutului de Istorie 'Nicolae Iorga' al Academiei Române, a afirmat că Mișcarea Legionară este 'expresia pură' a insuficientei modernizări a societății românești și a atras atenția că așa-zisele 'accidente istorice' sunt, de fapt, evoluții organice, care s-ar putea să aibă finaluri dramatice.
CNA solicită platformelor digitale să elimine materialele audiovizuale care conțin imaginile crimei de sâmbătă
Consiliul Național al Audiovizualului condamnă ferm distribuirea 'necontrolată, iresponsabilă și profund nocivă', pe marile platforme digitale, a unei filmări în care o tânără este ucisă în mod brutal, în plină stradă, în fața propriei fiice minore. 'Prezentarea publică a unor astfel de acte de o violență extremă nu do
Bookfest/Ioana Pârvulescu: Târgurile de carte - o sărbătoare a armoniei într-o lume tot mai cacofonică și mai dezarmonică
Scriitoarea Ioana Pârvulescu afirmă că târgurile de carte sunt o sărbătoare a armoniei într-o lume tot mai 'cacofonică și mai dezarmonică'. 'Târgurile internaționale de carte de la București, dar și din alte orașe, sunt, cu adevărat, o sărbătoare a armoniei într-o lume tot mai cacofonică și mai dezarmonică. Ele au cali
Bookfest/Cărți pentru copii de Oscar Wilde și James Joyce - prezentate la standul Humanitas
Două cărți de povești pentru copii, 'Integrala poveștilor'' de Oscar Wilde, în traducerea Lianei Alexandru, cu ilustrațiile Anei Alfianu și 'Pisica și Diavolul' de James Joyce, tradusă de Radu Paraschivescu, au fost lansate, sâmbătă, de Ziua Copilului, la Salonul Internațional de Carte Bookfest. 'Integrala poveștilor'