În lipsa CCM, sindicaliștii de la CFR Călători vor demara la 1 iulie etapele premergătoare grevei

Sindicaliștii de la CFR Călători vor demara la 1 iulie etapele premergătoare grevei, dacă nu se va semna noul Contract Colectiv de Muncă la nivelul companiei, a anunțat, marți, președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, Rodrigo Maxim.
'Președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, Rodrigo Maxim, trage un semnal de alarmă cu privire la rezultatul negocierilor din această săptămână care ar trebui să conducă la semnarea noului Contract Colectiv de Muncă la nivelul CFR Călători. În situația în care nu se va realiza acest lucru, începând cu 1 iulie 2025, se vor demara etapele premergătoare Grevei la nivelul principalului operator de transport feroviar din România. Consiliul Național de Conducere al FSTFR, care s-a desfășurat în regim de videoconferință la data de 18 iunie 2025, a stabilit că se poate semna noul Contract Colectiv de Muncă prin care să se rămână cu actualele drepturi salariale indexate cu rata inflației de 12,5%, în condițiile în care nu se vor propune alte micșorări de prestație și/sau micșorări ale numărului de salariați și/sau fără concedieri colective la CFR Călători', se arată într-o postare pe pagina de Facebook a Confederației Sindicale Naționale Meridian.
Reprezentanții FSTFR atrag atenția că vor fi interesați în semnarea CCM-ului 'în condițiile mai sus prezentate' numai după ce vor vedea semnat actul adițional la Contractul de Servicii Publice (CSP) al CFR Călători în care se prevede suma de 47,7 lei pe tren-km la compensația CFR Călători, așa cum a fost aprobată prin Hotărârea de Guvern ce a aprobat bugetul de venituri și cheltuieli (BVC) al companiei, pe anul 2025.
'Acest lucru este important pentru că ceferiștii din FSTFR nu vor să se trezească cu un CFR Călători falimentat intenționat de statul român, prin Agenția de Reformă Feroviară, prin neacordarea compensației reale, așa cu a fost stabilită prin Legea bugetului de stat pe anul 2025 și prin Hotărârea de Guvern ce a aprobat BVC-ul CFR Călători pe anul 2025. Această măsură asiguratorie este necesară pentru că sindicaliștii feroviari nu vor să fie puși în situația de a nu mai putea protesta sau de a organiza grevă, fiindcă s-a semnat CCM atunci când nu era semnat Actul Adițional la CSP cu valoarea compensației reale conform legii', notează sindicaliștii.
CFR Călători are un buget de supraviețuire, nu de dezvoltare, nu va intra în faliment și nici nu va opri traficul, dar riscă intrarea în incapacitate de plată, a declarat, pe 19 iunie, directorul general al companiei, Traian Preoteasa, într-o conferință de presă.
Preoteasa a spus că a solicitat pentru 2025 să se aloce companiei o sumă egală cu execuția de anul trecut, în condițiile în care prin Ordonanța Trenuleț s-au pierdut aproape 250 de milioane de lei din facilitățile acordate studenților, care au fost modificate.
'Ni s-au alocat prin bugetul de stat 2,135 miliarde de lei. Nu au fost la nivelul execuției, dar eram mulțumit cu această cifră. Numai că bugetul de venituri și cheltuieli se face în concordanță cu o filă de buget emisă de Autoritatea de Reformă Feroviară. (...) Imediat după emiterea Legii bugetului de stat, Autoritatea de Reformă Feroviară trebuia să înainteze un act adițional cu compensația unitară pentru fiecare operator feroviar de călători. Anul trecut compensația unitară era în valoare de 44,73 lei pe tren-km și am căzut de comun acord ca anul acesta să avem o compensație conform Ordonanței Trenuleț indexată cu rata inflației și s-a ajuns la 47,4 lei pe tren-km. Mi s-a dat o hârtie sub semnătura președintelui ARF că asta e suma pe care să formăm bugetul nostru de venituri și cheltuieli și l-am făcut, cu un exercițiu cu profit de 15 milioane de lei venituri și cheltuieli. Nici în ziua de astăzi nu avem semnat acest act adițional pe 47 de lei și ni se plătește o compensație unitară de 33 de lei. 33 de lei a fost în anul 2022 compensația unitară. De atunci, energia electrică și motorina aproape s-au dublat, a intrat în aplicare Legea statutului feroviar care ne obligă să ducem salariile angajaților CFR în funcție de salariul minim pe economie indexat cu indici din lege', a explicat șeful companiei.
Preoteasa a subliniat că toate aceste cheltuieli sunt obligatorii prin lege, însă nu a reușit să pună definitiv statutul feroviar în aplicare pentru că sunt 'niște sume pe care efectiv nu ne le permitem'.
El a detaliat cheltuielile pe care le are compania lunar, respectiv: taxa de utilizare a infrastructurii datorată CFR SA, 60 de milioane de lei, la ANAF - 80 de milioane de lei, la energie - 40 de milioane de lei, pentru salariile nete - 80 de milioane de lei, motorina - 30 de milioane de lei, la care se adaugă o serie de datorii. În total, CFR Călători are cheltuieli lunare de 365 de milioane de lei, acestea trebuind să fie acoperite din vânzarea de bilete și din compensația acordată de ARF.
'La nivelul compensației de 33 de lei, suma care ne vine de la ARF este de 135 de milioane de lei, din suma aprobată și transmisă de dânșii de 185 de milioane. Dat fiind că anul acesta nu s-a plătit deloc compensația la 185 de milioane, s-a făcut această diferență de 50 de milioane lunar cu care nu am putut să închidem datoriile. 50 de milioane adunate în ultimele 3-6 luni, se duc la vreo 350 - 400 de milioane. Asta este datoria și de aici a venit datoria lui CFR Călători către furnizori astăzi', a susținut acesta.
Potrivit lui Traian Preoteasa, este în curs o procedură de audit cu privire la subcompensarea CFR Călători, suma calculată de companie fiind de 1,8 miliarde de lei.
'Am efectuat un audit vis-a-vis de compensarea lui CFR Călători pe anii 2020 - 2024 și a ieșit că această subcompensare a fost la nivelul sumei de 1,8 miliarde lei. (...) În acest moment este în derulare un audit, un test al creditorilor prudent printr-o firmă din Big Four, și probabil că vom primi răspunsul și toată analiza spre sfârșitul lui iunie. O vom face publică la acel moment. Nu știu dacă va fi mai mare, dar este o sumă de aproape 2 miliarde de care CFR Călători a fost văduvită în ultimii 4 ani tocmai prin această subcompensare care se pare că va continua. Dacă ARF nu va semna acel adițional în care să ajungem la 47,4 lei compensația unitară și va continua cu acest 33, da, există foarte mare risc de a intra în incapacitate de plată, tocmai pentru că furnizorii nu vor mai livra. (...) Am fost acuzați ca avem 3 șefi de tren sau 3 conductori, că e o risipă fantastică la CFR Călători. Nu știu de unde a luat ARF aceste cifre și aceste date, nu ne-a consultat, dar, în schimb, întârzie punerea în aplicare a actului adițional. Suntem exact în începutul lunii iunie și noi mergem pe 1/12 din compensația de anul trecut, ceea ce este inacceptabil', a atenționat directorul general al CFR Călători.
Acesta a adăugat că există o formulă 'secretizată' de calcul al acestei compensații unitare care arată că suma ar fi trebuit să fie de 62 lei pe tren-km. AGERPRES/(A - redactor: Oana Tilică, editor: Mariana Nica, editor online: Anda Badea)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Cseke Attila: Programul de construire a creșelor este prioritizat pe 2025; au fost finalizate 27 de creșe
Ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Cseke Attila, a declarat, vineri, la Deva, cu prilejul inaugurării unei creșe dintr-un cartier al municipiului, că Programul guvernamental de construire a creșelor ''Sfânta Ana'' va continua și în acest an, fiind prioritizat la finanțare pe 2025.
Cod galben de inundații pe râuri din patru județe, în orele următoare (hidrologi)
Hidrologii au emis, vineri, atenționări Cod galben de inundații și depășiri ale Cotelor de atenție, valabile până la miezul nopții pe râuri de pe raza a patru județe din Oltenia și Muntenia. Conform Institutului Național de Hidrologie și Gospodărire a Apelor (INHGA), până la ora 00:00, ca urmare a precipitațiilor înregi
Prahova: Balastieră ilegală, depistată în comuna Poienarii Burchii; amenzi de 110.000 lei
O balastieră ilegală a fost depistată de către comisarii de mediu în comuna Poienarii Burchii, aceștia aplicând amenzi în valoare totală de 110.000 lei. ''În data de 02.07.2025, reprezentanții Gărzii Naționale de Mediu - Comisariatul Județean Prahova au desfășurat o acțiune de verificare în comuna Poienari
Harghita: Au fost reluate lucrările pe șantierul de deviere a pârâului Corund, la Praid (GALERIE FOTO)
Lucrările pe șantierul de deviere a pârâului Corund, la Praid, au fost reluate, vineri, după o pauză de două zile determinată de condițiile meteo nefavorabile, a anunțat directorul de investiții al Salrom, Nicolae Sebastian Șoltuz. ''Din punct de vedere al activității pe șantier, acum două zile a fost dat un ordin de sistar
Olt: Peste 800.000 de tone de grâu, obținute de fermierii din județ
Fermierii din județ au obținut în acest an o recoltă de 812.500 tone de grâu, cu peste 220.000 de tone mai mult față de anul precedent, în condițiile în care producția medie la hectar este de 6.500 kilograme, mai mare cu 2.000 de kilograme față de cea de anul trecut, potrivit directorului Direcției Agricole Județene (DAJ) Olt, Ion Drăgoi.
Cod portocaliu de vreme instabilă în zone din județele Hunedoara și Argeș, vineri după-amiaza
Administrația Națională de Meteorologie (ANM) a emis, vineri, avertizări nowcasting Cod portocaliu de averse și vijelii, valabile în zone din județele Hunedoara și Argeș. Potrivit meteorologilor, până la ora 16:00, în județul Argeș (la: Poiana Lacului, Bradu, Moșoaia, Lunca Corbului, Albota și Săpata) se vor semnala averse to
Covasna: Ritualuri de nuntă și alte obiceiuri tradiționale la ''Sântilia - Nedeia mocănească'' de la Voinești (26-27 iulie)
''Sântilia - Nedeia mocănească'', una dintre cele mai vechi și reprezentative sărbători populare ale românilor din curbura Carpaților, va avea loc anul acesta în perioada 26-27 iulie în Valea Zânelor din Voinești - Covasna, unde vor fi prezentate obiceiuri și tradiții ale păstorilor din zonă, transmise din generație &icir
Olt: Angajații de la ANAF au protestat pentru a zecea zi consecutiv
Angajații de la Administrația Finanțelor Publice (AJFP) Olt au protestat spontan vineri, pentru a zecea zi la rând, nemulțumiți atât de măsurile de austeritate luate de Guvern, cât și de cele propuse pentru lunile următoare, potrivit liderului sindical al Sindfisc Olt, Dan Dumitrașcu. Salariații de la AJFP Olt sunt nemulțumiț
Protest spontan al angajaților de la Căpitănia Zonală a Portului Tulcea
Angajații Căpităniei Zonale a Portului Tulcea au organizat, vineri, între orele 12.':00 și 13:00, un protest spontan, nemulțumiți din cauza deciziei Guvernului României de a plafona sporul de antenă, pentru reducerea deficitului bugetar. Reprezentanții sindicaliștilor au declarat, pentru AGERPRES, că instituția în care lu
Bihor: Persoane cu dizabilități participă la prima ediție a evenimentului 'Unison - talente fără limite'
Prima ediție a evenimentului 'Unison - talente fără limite', un spectacol dedicat incluziunii, va avea loc în seara zilei de 18 iulie în Cetatea Oradea, fiind un eveniment 'care unește inimi și oferă scena unor oameni care inspiră prin talent, autenticitate și curaj', potrivit informării transmise de organizatori, Direcția de Asistență Socială Ora
Liderul BNS: Angajați din ANAR câștigă sub salariul minim pe economie, după tăierea faimosului spor
Apa în România e foarte scumpă, comparativ cu alte țări din Europa și din lumea asta, iar cei care administrează apele sunt foarte săraci, pentru că, în urma tăierii faimosului spor, avem mai multe categorii de salariați din 'Apele Române' cu venituri salariale sub salariul minim pe economie, a afirmat, vineri, la protestul Sindicatulu
Primăria Cluj-Napoca a redus de aproximativ 10 ori tarifele în parkingul aeroportului
Primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, a anunțat, vineri, că tarifele în parkingul de la aeroportul clujean au fost reduse semnificativ și că, în plus, tichetele de parcare oferă și gratuitate la transportul în comun. 'Începând de joi, 10.07.2025, clujenii plătesc tarife mai mici pentru parcarea în
Avertizare Cod galben de inundații în nouă bazine hidrografice, până la miezul nopții
Institutul Național de Hidrologie și Gospodărire a Apelor (INHGA) a emis, vineri, o avertizare Cod galben de inundații și posibile depășiri ale Cotelor de atenție, valabilă până la miezul nopții în nouă bazine hidrografice. Potrivit hidrologilor, între orele 12:00 - 00:00, se vor semnala viituri rapide, creșteri de debite și
Conducerea Ministerului Mediului i-a invitat la discuții pe sindicaliștii care protestează în fața instituției
Conducerea Ministerului Mediului a invitat, începând cu ora 12:00, o delegație formată din maximum 10 persoane pentru a participa la o discuție privind revendicările și problemele semnalate de Sindicatul 'Mureșul' din Apele Române. Sindicaliștii protestează vineri, până la ora 13:00, în fața Ministerului M
Intențiile Ministerului Mediului vor avea un impact social devastator în rândul angajaților din ANAR (sindicat)
Intențiile Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP) de a promova măsuri care riscă să genereze efecte ireparabile asupra salariaților și a funcționării Administrației Naționale 'Apele Române' (ANAR) vor pune în pericol infrastructura critică de gospodărire a apelor și vor avea un impact social devastator în rândul angajaților