Maxim (FSTFR): În Anul Căilor Ferate Europene, Guvernul n-a dat niciun ban pentru material rulant nou

Deşi 2021 este Anul Căilor Ferate Europene, Guvernul nu a alocat niciun ban pentru repararea locomotivelor trenurilor de călători şi nici pentru achiziţionarea de material rulant nou, în condiţiile în care o treime dintre trenurile de călători ar fi trebuit înlocuite cu unele noi, a declarat, joi, pentru AGERPRES, preşedintele Federaţiei Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România (FSTFR), Rodrigo Maxim, în timpul unui miting organizat de mai multe sindicate în faţa sediului Guvernului.
"Mai ales în Anul Căilor Ferate Europene, cu CFR Călători având ca acţionar unic statul român, statul român n-a mai dat niciun fond pentru materialul rulant din 2011 până în prezent. În anul 2021, Anul Căilor Ferate Europene, Guvernul n-a dat nici măcar fonduri pentru repararea locomotivelor. Locomotivele se defectează în permanenţă, iar consecinţele sunt întârzierile de trenuri şi îndepărtarea călătorilor de transportul feroviar de călători. Nu înţelegem de ce există această politică a Guvernului de a îndepărta călătorii de transportul feroviar, care este şi un transport ecologic. Au îndepărtat întâi studenţii şi acum încearcă să îndepărteze călătorii de transportul feroviar, prin defectări şi prin condiţiile pe care le oferă călătorilor şi prin faptul că nu vor să cumpere material rulant", a afirmat Rodrigo Maxim.
Liderul sindicatului din domeniul feroviar a susţinut că România putea schimba complet toate trenurile CFR Călători cu unele noi, dacă utiliza fondurile europene din exerciţiile financiare 2014-2020 şi 2021-2027, şi a acuzat Guvernul că nu a dorit să finalizeze proiectele pe fonduri europene care ar fi permis acest lucru.
"Motivul pentru care am ieşit azi în stradă este că anul 2021 e declarat Anul Căilor Ferate Europene, toate ţările din UE au întâmpinat Anul Căilor Ferate Europene cu trenuri noi, cu viteze între 160-500 de kilometri la oră şi cu infrastructura feroviară care permite aceste viteze, în timp ce în România, deşi au existat fonduri europene pe exerciţiul financiar 2014-2020, când trebuiau înlocuite o treime dintre trenurile vechi cu trenuri noi, nu avem în circulaţie o treime dintre trenuri noi, cum trebuia. Existau fonduri europene pe exerciţiul financiar 2021 - 2027 şi prin PNRR pentru încă două treimi de trenuri noi pentru toţi operatorii de transport feroviar de călători din România, pentru care încă nici nu s-au făcut proiecte. Românii aveau şi ei dreptul să circule cu trenuri noi, cum se circulă în toată Uniunea Europeană. (...) Au existat fondurile europene, au existat proiecte pe fonduri europene, proiecte pe care n-au vrut să le finalizeze, n-au făcut proiecte noi pe fonduri europene pentru materialul rulant, deşi trebuia să schimbe materialul rulant la toţi operatorii de transport feroviar de călători, să fie numai trenuri noi", a menţionat Rodrigo Maxim.
De asemenea, preşedintele Federaţiei Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România a declarat că Guvernul vrea să distrugă CFR Călători, prin pierderi fabricate plasate în bugetul companiei.
"Infrastructura feroviară trebuia modernizată, ca să avem şi noi infrastructura ca care să permită circulaţia trenurilor cu măcar 160 de kilometri la oră, cum e pe Bucureşti - Constanţa. (...) Dar noi observăm că Guvernul distruge CFR Călători din exterior, în Anul Căilor Ferate Europene, după ce aproape a distrus CFR Marfă. Pentru infrastructura feroviară Guvernul nu face prea mult, deşi existau posibilităţi, pe fonduri europene. Toată Uniunea Europeană, Germania, Franţa, au umplut de ajutoare transportul feroviar de călători. Germania a dat 2,1 miliarde de euro pentru a achita 98% din taxa de utilizare a infrastructurii şi a dat multe alte ajutoare de stat, pentru a ajuta pe timpul pandemiei transportul feroviar. (...) Ca exemplu, bugetul de venituri şi cheltuieli pentru acest an al CFR Călători s-a adoptat abia în luna septembrie, încă nu a apărut în Monitorul Oficial, deci după ce au trecut două treimi din an, şi l-au aprobat pe pierderi de 360 de milioane de lei, ceea ce este inadmisibil, pentru că regulamentul european prevede clar că operatorii de transport feroviar de călători trebuie să aibă un profit de 35%, deci să nu fie pe pierdere", a precizat Rodrigo Maxim.
Liderul FSTFR a argumentat că tăierea subvenţiilor pentru studenţi la călătoria cu trenul reprezintă un exemplu de "pierderi fabricate" de Guvern la CFR Călători.
"Spunem că sunt pierderi fabricate pentru că Guvernul a scăzut 180 de milioane de lei din compensaţia CFR Călători pe anul 2021, în condiţiile în care a crescut preţul la curent electric, la motorină, au crescut masiv toate costurile, iar Guvernul trebuia să dea bani mai mulţi la compensaţie, dar în realitate au luat 180 de milioane şi au mai tăiat şi 200 de milioane de la facilităţile de călătorie de la studenţi. Studenţii aveau gratuitate pe calea ferată, ceea ce însemna facilităţi de călătorie pentru CFR Călători în valoare de 200 de milioane. Dacă am aduna 200 de milioane cu 180 de milioane, sunt 380 de milioane, deci este clar că la un buget de venituri şi cheltuieli aprobat cu 360 de milioane pe pierderi, dacă adunăm cu cei 380 de milioane pe care trebuia să-i avem, bugetul CFR Călători era pe plus. În consecinţă, CFR Călători trebuie să fie unitate rentabilă", a subliniat Rodrigo Maxim.
Pe de altă parte, liderul sindical a susţinut că mecanicii de locomotivă şi şefii de tren de la CFR Călători lucrează până la 40 de ore suplimentare în fiecare lună iar conducerea companiei susţine că CFR Călători are surplus de mecanici de locomotivă în schema de personal.
"Protestăm şi împotriva îngheţării salariilor, nu se justifică îngheţarea salariilor la CFR Călători. Ei justifică şi mint populaţia că CFR Călători are surplus de mecanici. (...) Directorul general, Ovidiu Vizante, ori minte ori este minţit, când spune că are surplus de mecanici de locomotivă. Protestăm pentru că nu vrea să facă schimbul real de generaţii. Nu se poate să ai surplus de mecanici de locomotivă când toţi mecanicii de locomotivă depăşesc norma de ore lucrate cu 20-30-40 de ore în fiecare lună. La fel şi la şefii de tren, se depăşeşte cu 20-30-40 de ore de om, deci nu ai cum să ai surplus la mecanici de locomotivă, la şefi de tren, la casiere, la revizori tehnici de vagoane. Practic Guvernul României încearcă să dea vina pe CFR Călători, când CFR Călători lucrează pe datorie", a adăugat Rodrigo Maxim.
Acesta a mai declarat că sindicaliştii din domeniul feroviar protestează în faţa Guvernului şi pentru punerea în aplicare a legii statutului personalului feroviar.
"De asemenea, protestăm pentru că o dată cu anul 2021 s-a prevăzut să intre în vigoare statutul personalului feroviar şi observăm că s-a prorogat termenul pentru data de 1 aprilie 2022 şi nu intenţionează nimeni să pună această lege în aplicare. Pentru feroviari această lege însemna o creştere de salariu de 12% de la 1 decembrie şi de 22,4% la 1 aprilie 2022, nu însemnau creşteri salariale cu impact financiar faţă de anul 2020, deoarece în anul 2021 a scăzut numărul de personal de la 13.000 la 11.600. La aplicarea legii statutului personalului feroviar ar fi urmat să iasă la pensie aproape 2.000 de salariaţi, ceea ce ar fi permis şi cea de-a doua creştere, de 22,4%, deci nu ar fi fost un impact financiar faţă fondul de salarii alocat în anul 2020 pentru CFR Călători", a încheiat Rodrigo Maxim. AGERPRES/(AS - autor: George Coman; editor: Andreea Marinescu, editor online: Adrian Dădârlat)
Citeşte şi:
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Ilfov: Incendiu într-o parcare subterană din Ștefăneștii de Jos; două persoane au primit îngrijiri
Un incendiu a izbucnit vineri seară într-o parcare subterană situată pe strada Europa din localitatea ilfoveană Ștefăneștii de Jos. ''Intervenim pentru stingerea unui incendiu, produs în interiorul unei parcări subterane situate pe strada Europa, localitatea Ștefăneștii de Jos, județul Ilfov. Incendiul se manifestă cu degaj
Botoșani: O tânără a absolvit Facultatea de Bioinginerie Medicală, însă, pentru a salva vieți, s-a făcut pompier
O tânără de 23 de ani din Botoșani, absolventă de bioinginerie medicală, a depus, vineri, jurământul militar la Școala de Subofițeri de Pompieri și Protecție Civilă 'Pavel Zăgănescu' Boldești, potrivit unui comunicat de presă transmis de Inspectoratul pentru Situații de Urgență (ISU) Botoșani. Potrivit sursei citate, Alexandra Carla Poliec
UPDATE Sibiu: Incendiul de la vopsitoria auto a fost lichidat; nimeni nu a fost rănit
Pompierii au reușit să lichideze incendiul de la vopsitoria auto din apropierea Gării din municipiul Sibiu, unde mai multe mașini au fost afectate de flăcări, dar nu a fost rănită nicio persoană, informează purtătoarea de cuvânt a Inspectoratului pentru Situații de Urgență (ISU) Sibiu, Andreea Ștefan. 'Incendiul a fost lichidat. Se l
Timiș: Consultări publice pentru valorificarea Sinagogii Fabric
Sinagoga din cartierul timișorean Fabric va deveni un spațiu destinat evenimentelor culturale și al întâlnirilor comunității evreiești din oraș, după ce a fost închisă de multe decenii iar clădirea nu mai prezenta siguranță pentru public. Primarul municipiului Timișoara, Dominic Fritz, a declarat, vineri, că împreună cu
Nicușor Dan: Compania care modernizează 21 de km de linii de tramvai va finanța lucrările până la obținerea fondurilor UE
Compania austriacă PORR, care urmează să modernizeze 21 de kilometri de linii de tramvai, a acceptat să finanțeze lucrările până ce Primăria Capitalei va obține fondurile europene dedicate mobilității, anunță edilul Nicușor Dan. El s-a întâlnit vineri, la sediul Primăriei Capitalei, cu membrii conducerii companiei austriece,
TPBI prelungește programul a opt linii de transport în comun pentru preluarea spectatorilor meciului FCSB - Rapid
Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București - Ilfov (TPBI) prelungește programul a opt linii de transport în comun, pentru preluarea spectatorilor meciului FCSB - Rapid. Astfel, liniile 1, 10, 40, 55, 86, 90, 104 și 311 vor avea un program de circulație prelungit în seara zilei de duminică, 16.03.2025, pentru a
VIDEO Gorj: Alpiniști utilitari vor descărca plasele de retenție pe Defileul Jiului, unde au căzut blocuri de piatră pe carosabil
O echipă de alpiniști utilitari va interveni pe Defileul Jiului, în zona Polatiște, unde au căzut blocuri de piatră pe carosabil, pentru a disloca bucățile de stâncă rămase prinse în plasele de retenție, a declarat, vineri, Cristi Tudor, reprezentat al Direcției Regionale de Drumuri și Poduri (DRDP) Craiova. 'O să intervi
Vaslui: Peste 800 de arbori și arbuști, plantați în cadrul unei campanii derulate de primăria municipiului reședință
Primăria Vaslui, în parteneriat cu Federația Tinerilor din Vaslui, a demarat, vineri, o campanie de plantare de material săditor pe aliniamentul centurii ocolitoare a municipiului reședință, acțiunea fiind desfășurată sub egida Proiectului ''Vaslui, Capitala Tineretului din România 2025''. Potrivit primarului munici
Dolj: Ford Otosan începe livrarea primelor vehicule electrice fabricate în România (GALERIE FOTO)
Fabrica Ford Otosan din Craiova a marcat, vineri, livrarea primelor vehicule electrice fabricate în România, spre clienți din Europa plecând cele trei modele - Puma Gen-E, E-Transit Courier și E-Tourneo Courier. ''Evenimentul de astăzi subliniază angajamentul Ford Otosan față de inovație, electrificare și excelență &i
Vaslui: Moment de reculegere pentru pompierul Adrian Păduraru, în toate unitățile ISU din județ
Un moment de reculegere a fost ținut, vineri, în toate unitățile aparținând Inspectoratului pentru Situații de Urgență (ISU) Vaslui, în memoria plutonierului adjutant Adrian Păduraru, decedat în urma unei explozii în care a fost surprins în timpul unei misiuni de stingere a unui incendiu în județul Prahova.
Harghita: Lucrările la DJ 137, îngreunate după ce mai multe borduri au fost deteriorate de localnici
Lucrările de reabilitare a drumului județean DJ 137, care face legătura între Odorheiu Secuiesc și Cristuru Secuiesc, sunt îngreunate, după ce mai multe borduri au fost deteriorate de unii localnici din comuna Feliceni, autoritățile făcând apel la cetățeni să coopereze pentru finalizarea investiției. ''Constructorul &
Arad: O nouă stație de tren va fi construită în municipiu, în mijlocul celui mai mare cartier
O nouă stație de tren va fi construită în municipiul Arad, în mijlocul cartierului Micălaca, cel mai mare din oraș, iar pe viitor ar putea fi folosită pentru un metrou de suprafață care să lege centrul orașului de cartierele Micălaca și Aradul Nou. Reprezentanții Consiliului Județean Arad (CJ) Arad au declarat vineri, pentr
INHGA: Cod galben de viituri pe râuri din șapte județe, până duminică la prânz
Institutul Național de Hidrologie și Gospodărire a Apelor (INHGA) a emis, vineri, o atenționare Cod galben de inundații, valabilă până duminică, la prânz, pe râuri care traversează șapte județe. Astfel, în intervalul 14 martie, ora 12:00 - 16 martie, ora 12:00, se vor înregistra viituri rapide, creșteri de debite
Harghita: Peste 4.000 de elevi , înscriși în acest an în programul ''Micii Grădinari'', al CJ; copiii - încurajați să mănânce sănătos
Peste 4.000 de elevi s-au înscris, în acest an, la programul ''Micii Grădinari'', derulat de Asociația de Dezvoltare Intercomunitară de Dezvoltare Rurală a Consiliului Județean (CJ) Harghita, care îi încurajează pe cei mici să înființeze grădini de legume proprii, să mănânce sănătos și să petreacă mai mult timp &ici
Vreme deosebit de caldă în Capitală până duminică seara; luni, temperaturile maxime vor scădea cu 20 de grade
Meteorologii prognozează pentru zona Capitalei o vreme mai caldă decât în mod normal pentru această perioadă, în zilele de vineri și sâmbătă, însă de duminică valorile termice vor coborî, iar luni se vor semnala perioade cu ploi, posibil și lapoviță. Conform Administrației Naționale de Meteorologie (ANM), &i