logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

REPORTAJ/Timiș: Chimia este studiată tot mai puțin experimental; dotările laboratoarelor sunt deficitare

Image

Chimia s-a lăsat modelată pe parcursul istoriei, vechii egipteni, de exemplu, folosindu-se de ea pentru îmbălsămare a morților, extragerea metalelor din minereuri, fabricarea sticlei, fermentarea berii sau obținerea de leacuri pentru diverse boli.

Mesopotamienii au folosit-o pentru fabricarea cărămizilor din argilă arse la soare și a ceramicii, iar chinezii din perioada dinastiei Ming au fabricat hârtia din mătase și au prelucrat porțelanul.

Se știe că în corpul omului sunt o serie de elemente chimice, predominante fiind hidrogenul, oxigenul, carbonul, calciul și fosforul, dar punând toate aceste 'ingrediente' într-un recipient nu vom obține niciodată un om, iar simpla înșiruire a unor proteine care se regăsesc în amprenta genetică a unui individ nu ne vor oferi un genom.



Florina Ianculescu, profesor de Chimie la Colegiul Național Bănățean (CNB) din Timișoara, a relatat, pentru AGERPRES, că astfel de istorii însoțite de experimentele chimice, care sunt spectaculoase pentru copii, îi pot atrage mult spre știință, iar orele care ar putea să pară seci și plictisitoare devin mai atractive.

Dar numărul elevilor dintr-o clasă este mare, laboratoarele de chimie și fizică sunt tot mai puține și, din lipsă de spațiu, sunt adesea transformate în săli de clasă, iar experiențe în format clasic, cu reactivul în eprubetă, sunt tot mai rare.

'Astfel de experiențe se fac în mare parte demonstrativ, pentru că sunt foarte mulți copii la clasă. Sunt 30 de copii la noi și este greu de gestionat experimentul pe grupe de elevi. Ar fi mult mai de impact și mai motivațional pentru ei dacă s-ar lucra pe grupuri mici, de câte patru-cinci copii care să aibă propriul lui set de ustensile și propriul experiment de efectuat. Din păcate, nu mai putem face acest lucru. Experimentele pe care le facem sunt doar demonstrativ: fie cu profesorul în fața clasei, fie unul din elevi poate să facă acest experiment demonstrativ. În CNB avem un laborator de chimie dedicat, pe care nu îl împărțim ca sală de cursuri. Suntem vreo cinci profesori care ne rotim pe el și este greu într-o pauză de 10 minute să schimbi toate ustensilele de pe masă, să pregătești următorul experiment, să organizezi totul', detaliază Florina Ianculescu.

Ea spune că se vede pe chipurile elevilor că sunt pasionați și foarte atrași când vine vorba despre alambic, pahare gradate, eprubete, hârtie de turnesol, reactivi, pentru că știu că va urma un experiment care schimbă culorile în recipiente, uneori iese fum, alteori frige în palmă.

'Este practic metoda prin care ei pot să perceapă și să se deschidă și către noțiunile abstracte, teoretice. Dacă ei nu iau un prim contact cu ustensilele, cu substanțele, cu ceea ce înseamnă partea practică a chimiei, greu sunt deschiși către noțiunile abstracte și teoretice. Generația actuală este mult mai pragmatică și vor să vadă rostul a ceea ce învață, să găsească ulterior aplicabilitate. Practic, cam aceasta este și înseamnă a chimia: o știință experimentală, empirică. Ea a plecat de la experiment către teorie și nu invers', explică profesoara.

Cei din clasele mai mici sunt interesați de experimentele spectaculoase, care au vizibilitate mare și mai puțin experimentele unde trebuie să ai răbdare o jumătate de oră să se întâmple o transformare. Clasele mai mari au și înclinarea spre a vedea știința din spatele experimentului.

 



Laboratorul de Chimie al CNB are reactivi pentru cerințele de bază ale materiei, dar nu și pentru pregătirea concursurilor și a olimpiadelor școlare, unde partea practică la chimie ocupă 25% din ponderea concursului, iar unele substanțe chimice au regim special de utilizare. Pentru pregătirea elevilor în acest scop stau la dispoziție laboratoare performante ale Centrului de Excelență pentru Chimie care pregătește olimpicii de elită, precum și cele ale Universității de Vest Timișoara sau ale Universității Politehnica, cu care CNB are o colaborare consacrată.

'Nu avem reactivi pentru astfel de pregătire competițională și nici nu avem voie să-i deținem, pentru că mulți dintre ei sunt cu regim special, iar un laborator școlar nu îi poate avea. Mulți reactivi au fost încadrați ca precursori de droguri sau substanțe cu 'curiozitate ridicată' și nu mai avem voie să-i deținem. Însă avem o colaborare foarte, foarte bună cu universitatea și ne primesc acolo oricând dorim, pentru experimente, pentru studiu aprofundat, chiar și pentru partea teoretică ce necesită mai multă insistență decât la școală. Acolo compensăm ce nu putem oferi la școală. Astăzi, în ajutorul înțelegerii teoriei de la Chimie vin, pe lângă experimente chimice efectuate prin metodele clasice, cele digitale. Copiii sunt atrași mai degrabă de partea de chimie computațională, adică de a vedea ceea ce în eprubetă nu văd: o structură chimică, cum se combină ea, cum se descompune, cum apare suprafața unei reacții, cum apare un reactant la nivel microscopic. Deci de partea mai abstractă, pe care experimentul fizic nu o poate arăta. Le place partea de chimie combinată cu tehnologie. Avem dotări, tablă smart, videoproiector, laptop în laborator', arată profesoara.

Până în pandemie, numărul elevilor atrași de olimpiadele de Chimie sau de îmbrățișarea unei cariere în acest domeniu era mai mare decât în prezent. Florina Ianculescu remarcă și o altă realitate: partea de olimpiadă școlară este foarte ruptă de realitatea școlară, întrucât timpul care se acordă pregătirii elevilor pentru aceste competiții este mult prea redus, iar cerințele în concursuri depășesc materia predată la clasă.

'Eu am condus la un moment dat și Centrul de Excelență pe Chimie (...) și au fost copii participanți la faza națională și au obținut mențiuni la competiția respectivă. După aceea, interesul lor a scăzut (...). Partea de olimpiadă școlară este foarte ruptă de realitatea din școală, în sensul că este un nivel de performanță super ridicat. Ca să ajungă la performanță școlară, e nevoie ca elevul să învețe cu un an înainte materia anului la care candidează, pentru ca să poată pregăti. Nu este suficient să se face la școală și nu este suficientă o oră de pregătire în plus pe săptămână, pe care o punem noi pentru olimpiade și concursuri. E nevoie de foarte multă muncă susținută și de foarte mult timp acordat. Sunt motivată de faptul că la nivel internațional există o programă și acea programă de la nivel internațional are anumite cerințe, iar noi nu putem să mergem strict după programa de la noi din țară. Olimpiada se numește olimpiadă școlară, dar este o pregătire suplimentară benevolă, care presupune multă muncă autodidactică și mult efort în plus față de școală. Este o programă care se aliniază la toate țările din Europa și nu numai. Temele necesită mult studiu în plus și mult efort și din partea copilului și din partea profesorului. (...). Mulți dintre elevii care se pregătesc pentru Medicină aleg și Bac-ul la chimie și atunci se pregătesc, efortul pentru Medicină este din ultimii doi ani ai liceului, dar nu se compară cu Olimpiada. Este o diferență colosală', subliniază profesoara de Chimie de la CNB Timișoara.

 



La Universitatea de Vest Timișoara nu mai există secție pentru profesori de Chimie, ci doar secție de chimie clinică și chimie criminalistică, pentru că nu au mai avut cerere din partea copiilor.

Inspectorul de specialitate Chimie - Fizică - Biologie din cadrul Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) Timiș, profesor Simona Bejan, a precizat, pentru AGERPRES, că laboratoarele de științe lipsesc în majoritatea unităților de învățământ din județ, mai ales în mediul rural, iar acolo unde există, sunt în mare parte nefuncționale, fiind transformate în săli de clasă.

'Dotările acestor laboratoare sunt precare, lipsind materialele necesare efectuării unor experimente. Profesorii se adaptează la condițiile concrete din fiecare clasă, creează situații favorabile învățării, integrează materialul didactic existent în structura orelor, antrenează elevii în desfășurarea activităților, realizează o esențializare a conținuturilor și o prezentare sistematică a cunoștințelor', spune Simona Bejan.

Experimentele de fizică, chimie și biologie pot fi realizate și fără o bază materială concretă, folosind metode teoretice, simulări sau observații, afirmă reprezentanta IȘJ Timiș.

Aceasta propune câteva soluții, în care copiii fac experimentul acasă și îl prezintă colegilor în clasă. De exemplu, observarea procesului de fermentație folosind drojdia de bere, luarea unor notițe și prezentarea concluziilor în fața colegilor de clasă.

Pentru fenomenul de cristalizare se pot studia cristale de sare sau zahăr, explicând apoi procesul de cristalizare și cum se formează structuri moleculare.

Sunt recomandate și alte soluții: adaptarea unor activități extrașcolare în care sunt prezentate aplicațiile practice ale științelor în viața de zi cu zi; cercurile științifice în care să aibă loc discuții și expuneri care să explice acțiunile diverșilor stimuli cu care interacționăm zilnic sau problemele actuale ale societății; formularea unor întrebări legate de concepte fizice și căutarea unor răspunsuri prin cercetare; proiecte de grup, cum ar fi construirea unui mini-vulcan utilizând bicarbonatul de sodiu și oțetul, explicând astfel reacția chimică dintre un acid și o bază.

'Sunt și experimente mentale. Putem gândi teoretic un experiment. De exemplu, poți analiza cum ar reacționa un obiect într-un câmp gravitațional diferit, folosind formulele fizice corespunzătoare; analiza unor experimente celebre din istoria fizicii, cum ar fi experimentul lui Galileo cu bilele de diferite greutăți. Pentru experimente cu plante se poate construi un mic laborator de grădinărit (acasă, n.r.), cu plantarea unor semințe în diferite condiții (lumina soarelui, umbră, umiditate) și observarea modului în care influențează acești factori creșterea plantelor; (...) observarea comportamentului animalelor de companie sau al insectelor', sugerează reprezentanta IȘJ Timiș.

La acestea se adaugă organizarea de activități practice în alte spații sau colaborarea cu alte instituții pentru a oferi elevilor acces la laboratoare: vizite la muzee sau grădini botanice, organizarea unor excursii pentru a învăța despre biodiversitate, evoluție și conservarea speciilor sau organizarea periodică de evenimente prin care elevii de gimnaziu și liceu, însoțiți de profesori, pot vizita laboratoarele de chimie, fizică și biologie ale universităților și pot participa la experimente interactive.

'Fiecare dintre aceste activități poate ajuta la dezvoltarea unei înțelegeri mai profunde și mai atractive a fizicii, biologiei și chimiei, stimulând curiozitatea și dorința de cunoaștere a elevului', încheie Simona Bejan. AGERPRES/(A, AS - redactor: Otilia Halunga, editor: George Onea, editor online: Andreea Lãzãroiu)

Foto: (c) Florina Ianculescu/Arhiva personala

Afisari: 831

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Educatie - Stiinta 14-06-2025 20:12

Ministrul Educației invită sindicatele la discuții; întâlnirea ar urma să aibă loc marți

Ministerul Educației și Cercetării a luat notă de declarația publică a sindicatelor din învățământ prin care se exprimă o serie de nemulțumiri și măsurile sindicale în consecință și îi invită, marți, la discuții pe reprezentanții acestora. 'Analizând motivele invocate, în această fază este vorba despre l

Educatie - Stiinta 14-06-2025 13:26

Peste 1.250 de elevi au participat la cea de-a III-a ediție a Olimpiadei 'Natura dintre Ape'

Peste 1.250 de elevi din clasele II-VII din București și județul Ilfov au participat la cea de-a III-a ediție a Olimpiada 'Natura dintre Ape', dedicată educației ecologice. 'Cea de-a III-a ediție a Olimpiadei 'Natura dintre Ape' a atras anul acesta un număr record de participanți: 1.254 de elevi din clasele II-VII, din București și Ilfov, c

Educatie - Stiinta 13-06-2025 19:03

Cîmpeanu: CNR consideră că o măsură de solidaritate poate fi creșterea, temporară, a normei didactice cu 2 ore și menținerea salariilor

Consiliul Național al Rectorilor consideră că o măsură de solidaritate, în actualul context economic, o poate reprezenta creșterea, cu caracter temporar, a normei didactice în învățământul superior, cu două ore, cu menținerea drepturilor salariale în vigoare. 'În actualul context socio-economic, Consiliu

Educatie - Stiinta 13-06-2025 16:28

Vaslui: Proiect pentru dezvoltarea competențelor de educație media în rândul elevilor

Centrul Europe Direct Vaslui, în parteneriat cu Școala Gimnazială 'Alexandra Nechita' Vaslui, a organizat Conferința 'Amprenta Digitală + Informare + Media/Educație Media = Stare de Bine', care marchează finalizarea unui proiect de educație media pentru elevi. Scopul proiectului a fost dezvoltarea de competențe media nece

Educatie - Stiinta 13-06-2025 16:23

Participare de 98,1% la proba la alegere a profilului din cadrul Bacalaureatului; 11 de candidați eliminați

Rata de participare la proba la alegere a profilului și a specializării - proba E.d) - din cadrul examenului național de Bacalaureat (sesiunea iunie 2025), desfășurată vineri, a fost de 98,1%, fiind prezenți 100.450 de candidați dintr-un total de 102.407 înscriși din toate promoțiile, a informat Ministerul Educației și Cercetării. Potriv

Educatie - Stiinta 13-06-2025 13:44

Sindicatele din Educație reîncep protestele

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație 'SPIRU HARET' și Federația Națională Sindicală 'ALMA MATER' au anunțat pentru miercurea viitoare proteste în unitățile de învățământ preuniversitar, în instituțiile de învățământ superior, în bibliotecile centrale universitar

Educatie - Stiinta 13-06-2025 10:30

REPORTAJ Olt: O nouă medalie de aur la o competiție internațională de matematică, obținută de Eduard Ștefan

Elevul de clasa a IV-a din Caracal medaliat cu aur la competiții internaționale de matematică, Eduard Ștefan, a obținut în această săptămână o nouă medalie de aur la o competiție de gen, respectiv la Olimpiada Internațională STEM - Matematică. El a obținut locul întâi la runda finală a competiției și a primit în această săptăm&aci

Educatie - Stiinta 13-06-2025 05:15

Elevii de clasa a VIII-a încheie anul școlar vineri

Elevii de clasa a VIII-a vor termina anul școlar 2024 - 2025 vineri, urmând să susțină Evaluarea Națională în perioada 23 - 27 iunie, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educației și Cercetării. Pe 23 iunie este programată proba la Limba și literatura română, iar pe 25 iunie cea la Matematică. Elevii di

Educatie - Stiinta 13-06-2025 05:00

Bacalaureat 2025/ Vineri - proba la alegere a profilului

Examenul național de Bacalaureat continuă vineri cu proba scrisă la alegere a profilului și specializării, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educației și Cercetării. Marți a avut loc proba la Limba și literatura română, iar miercuri cea obligatorie a profilului. Elevii din partea minorităților naționale vor susți

Educatie - Stiinta 12-06-2025 22:02

Prunariu: Omenirea se află la începutul unei noi ere; viața modernă depinde de spațiul cosmic

Omenirea se află acum la începutul unei noi ere, o eră în care spațiul devine parte din viața cotidiană, economică, culturală și spirituală, a afirmat, joi, la Alba Iulia, cosmonautul Dumitru Prunariu, care a punctat că viața modernă depinde de spațiul cosmic. Prezent la un eveniment în care i s-a conferit titlul de 'cetă

Educatie - Stiinta 12-06-2025 20:29

Daniel David: Săptămâna viitoare vom pune în consultare și planurile-cadru pentru învățământul liceal

Planurile-cadru pentru învățământul liceal vor fi puse în consultare săptămâna viitoare, a anunțat, joi, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David. El a spus că deși anunțase că planurile-cadru ar fi trebuit puse în consultare săptămâna aceasta, nu s-a întâmplat acest lucru din cauză că abs

Educatie - Stiinta 12-06-2025 17:28

Mureș: Cursurile școlilor din Târnăveni și cinci comune, suspendate din 16 iunie pe fondul creșterii salinității

Din cauza situației critice din bazinul râului Târnava Mică, pe fondul creșterii concentrațiilor de sare din apă, Inspectoratul Școlar Județean Mureș va dispune sistarea cursurilor școlare cu prezență fizică la toate nivelurile de învățământ, cu excepția examenelor naționale, începând cu data de 16 iunie, în municipiul T&acir

Educatie - Stiinta 12-06-2025 16:33

Schimbări propuse pentru învățământul preuniversitar; regulamentul de funcționare - în consultare publică

Ministerul Educației și Cercetării a lansat în consultare publică un proiect de ordin pentru modificarea regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar. Proiectul prevede extinderea posibilității utilizării catalogului electronic în toate școlile care dispun de infrastructura

Educatie - Stiinta 12-06-2025 15:36

Elevi ai Colegiului ''Tudor Vianu'' vor participa la Campionatul European de Robotică

Echipa de robotică a Colegiului Național de Informatică ''Tudor Vianu'' - SPARKTECH#24345 va participa, în perioada 2-5 iulie, la Eindhoven, Olanda, la Campionatul European de Robotică FIRST Tech Challenge 2025. ''FIRST Tech Challenge este una dintre cele mai importante competiții internaționale de robotică dedica

Educatie - Stiinta 12-06-2025 15:27

Alba: ''Grad de încredere ridicat'' pentru Universitatea ''1 Decembrie 1918''

Universitatea ''1 Decembrie 1918'' din Alba Iulia a obținut calificativul ''Grad de încredere ridicat'', cel mai înalt nivel de recunoaștere oficială a calității academice acordat de Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Superior (ARACIS), potrivit unui comunicat transmis, joi, AGER