Coaliţia pentru educaţie cere o revizuire a proceselor de învăţare şi evaluare, în contextul rezultatelor slabe la simulare

Federaţia "Coaliţia pentru educaţie" solicită revizuirea proceselor de învăţare şi evaluare, în contextul "rezultatelor slabe" la simularea examenului de Evaluare Naţională şi la testările PISA.
Federaţia invocă sinteza publicată de Ministerul Educaţiei, conform căreia la Matematică, aproape 60% dintre elevi nu au obţinut nota 5, iar peste 80% sunt sub nivelul notei 7. La Limba Română, situaţia este "relativ mai bună": doar 26% au luat note sub 5, însă 57% au note sub 7.
"Aşa cum am constatat în vara anului trecut, după Evaluarea Naţională din 2023, dacă la Limba română se remarcă o tendinţă de formulare a subiectelor spre formarea de competenţe, cu subiecte mai apropiate de testele internaţionale de tip PISA, la Matematică se relevă o nevoie clară de reformă curriculară care să facă această disciplină mai relevantă, cu aplicabilitate în viaţa reală şi mai motivantă. Reamintim că la testarea PISA din 2022, la proba de matematică, 49% dintre elevii de 15 ani din România nu au atins nivelul de competenţă de bază, lucru care ilustrează calitatea scăzută a educaţiei", reiese dintr-un comunicat transmis de federaţie.
Sursa citată atrage atenţia şi asupra creşterii "gradului de inechitate" în privinţa rezultatelor în funcţie de statutul social, economic şi cultural al părinţilor. Astfel, testarea PISA a arătat că "un procent redus de elevi dezavantajaţi" a reuşit să obţină rezultate bune. De asemenea, la examenul de Evaluare Naţională din 2023 aproape 40% dintre elevi au avut media sub 5, faţă de 14% în mediul urban.
Federaţia pledează pentru un sistem educaţional echitabil, care promovează învăţarea autentică şi dezvoltarea competenţelor potrivit profilului absolventului, precum şi pentru o evaluare continuă "formativă şi standardizată", care să pună accentul pe progresele realizate de fiecare elev în ceea ce priveşte dezvoltarea de competenţe.
Potrivit aceleiaşi surse, examenele "cu miză mare", în actuala formă, precum examenul de Evaluare Naţională de la finalul clasei a VIII-a, "nu fac decât să pună presiune excesivă atât pe copii, cât şi pe profesori". O astfel de abordare este "inadecvată" în contextul unui învăţământ obligatoriu de 12 clase pentru că "încurajează în continuare concentrarea doar pe materiile de examen şi industria meditaţiilor", aşa cum arăta, încă din 2017, Studiul OECD privind sistemul de evaluare şi examinare din România.
"La nivel de sistem, este nevoie de mai multă claritate şi coerenţă, astfel încât evaluarea să servească la acordarea de feedback personalizat elevilor şi la realizarea unor planuri de intervenţie personalizate şi realiste pentru a obţine şi evidenţia progresele la nivel individual pentru fiecare elev, de-a lungul anilor de învăţământ obligatoriu. În România, din păcate, testările naţionale de pe parcurs (evaluările de la clasa II-a, a IV-a şi a VI-a), unde s-a încercat o abordare mai apropiată de cea din testările PISA, cu accent pe competenţe (înţelese ca o sumă de cunoştinţe, deprinderi şi atitudini relevante pentru viaţa reală), încă nu sunt valorificate în acest sens. În contextul reformei curriculare, ar trebui să existe o legătură între examenul de Evaluare Naţională de la finalul clasei a VIII-a şi testările respective", se arată în comunicat.
Federaţia Coaliţia pentru Educaţie susţine şi regândirea mecanismului de tranziţie de la gimnaziu la liceu, prin care "să se pună accent pe portofoliul elevului şi mai puţin pe examene cu miză mare". Federaţia a publicat o analiză comparativă pe această temă ce include modele din mai multe ţări în martie 2023.
Coaliţia pentru Educaţie subliniază importanţa unor "progrese concrete" în următoarele direcţii:
- revizuirea şi alinierea curriculumului (a materiei), precum şi adaptarea predării la nivelul de dezvoltare al elevilor şi la durata şi structura anului şcolar, astfel încât procesul de învăţare să devină relevant pentru dezvoltarea de competenţe necesare în viaţa reală;
- introducerea interdisciplinarităţii care să asigure, în mod real, dobândirea tuturor competenţelor prevăzute în profilul absolventului;
- introducerea unor programe concrete de recuperare a decalajelor din învăţare semnificative între urban şi rural; pentru elevii care se află în această situaţie şi termină clasa a VIII-a, ar putea fi introdus un an de recuperare şi consiliere între gimnaziu şi liceu, după modelul altor ţări;
- îmbunătăţirea formării iniţiale şi continue a cadrelor didactice, cu accent pe componenta de evaluare şi utilizare a datelor;
- dezvoltarea unei mentalităţi profesionale de creştere, incluzivă, care pleacă de la credinţa că fiecare copil este important şi poate progresa în învăţare, iar rolul profesorilor în clasă este de a-l sprijini pe fiecare în acest proces;
- încurajarea autonomiei, în paralel cu stabilirea unui standard minim de calitate pentru toate şcoli;
- crearea de standarde curriculare şi de evaluare;
- implicarea întregii comunităţi educaţionale în dialogul despre reforma sistemului de evaluare;
- alinierea la schimbările curriculare. Evaluarea Naţională "să fie standardizată şi să vizeze gradul de dezvoltare a competenţelor" din profilul absolventului;
- asigurarea transparenţei şi predictibilităţii privind conţinutul examenelor de evaluare, precum şi a baremelor de corectare; nu ar trebui să existe "posibilitatea unor surprize, exerciţii ce testează competenţe ce nu sunt vizate în curriculum, probleme tip olimpiadă";
- asigurarea transparenţei privind selectarea, formarea şi monitorizarea cadrelor didactice implicate în procesul de evaluare. AGERPRES/(AS - autor: Irinela Vişan, editor: Mihai Simionescu, editor online: Ada Vîlceanu)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Timiș: Viitorii experți criminaliști, pregătiți de Universitatea de Vest Timișoara, la o specializare unică în țară
Facultatea de Chimie Biologie Geografie din cadrul Universității de Vest Timișoara (UVT) derulează o specializare unică în România, Chimie criminalistică, nivel licență și masterat, unde se înregistrează cea mai mare concurență, de 15 candidați pe loc, iar absolvenții, care vor deveni experți criminaliști, vor avea șanse de a se angaja ca specialișt
Gorj: Peste 400 de elevi au învățat despre siguranța pe străzi și prevenirea bullyingului, într-un program național
Peste 400 de elevi au participat la activități cu teme precum siguranța pe străzi, siguranța la școală, prevenirea, recunoașterea și gestionarea bullyingului, siguranța acasă și accesarea internetului în cadrul unui program desfășurat de polițiștii Biroului de Analiză și Prevenire a Criminalității Gorj. Potrivit purtătorului de cuvâ
Aproape 1.500 de tineri din România vor avea oportunitatea să exploreze Europa
Un număr de 1.485 de tineri din România vor avea oportunitatea să exploreze Europa călătorind cu trenul în cadrul inițiativei DiscoverEU lansată de Comisia Europeană. ''Comisia Europeană oferă în cadrul acestei runde 36.000 de permise de călătorie. Sunt eligibili să se înscrie tinerii născuți între 1 iulie
Universitatea Politehnica București va lansa un consilier virtual pentru admiterea din acest an
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București va lansa la PoliFEST, eveniment care va avea loc în perioada 3 - 5 aprilie, un consilier virtual pentru admitere care îi va ajuta pe absolvenții de liceu în procesul de selecție a unui program de studii. 'În cadrul celei de a XIV-a ediții a festivalului PoliFEST,
Botoșani: A fost deschisă Olimpiada Națională de Matematică, la care participă 369 de elevi din toată țara
Municipiul Botoșani găzduiește, în perioada 1-5 aprilie, cea de-a 75-a ediție a Olimpiadei Naționale de Matematică, rezervată elevilor din clasele IX-XII. Deschiderea oficială a evenimentului a avut loc marți seară în prezența secretarului de stat din Ministerul Educației Sorin Ion, a președintelui Consiliului Județean Botoșani, Valeriu Iftime, a p
A început înscrierea la clasa pregătitoare pentru anul școlar 2025-2026
Prima etapă de înscriere în clasa pregătitoare pentru anul școlar 2025-2026 a început și se va încheia pe 6 mai, prevede calendarul aprobat de Ministerul Educației și Cercetării. În această etapă se vor completa și valida cererile-tip de înscriere în învățământul primar. Cere
Institutul Comoti participă la programul ExoMars, dezvoltat de Agenția Spațială Europeană; urme de viață, mediu, probe
Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Turbomotoare - Comoti - Romanian Research & Development Institute for Gas Turbines va participa la prestigiosul program ExoMars, dezvoltat de Agenția Spațială Europeană, a anunțat Autoritatea Națională pentru Cercetare. Programul ExoMars, dezvoltat de Agenția Spațială Europeană - ESA - European Space Agenc
Sibiu: Universitatea 'Lucian Blaga' anunță că nu va majora taxele de școlarizare pentru anul 2025-2026
Universitatea 'Lucian Blaga' din Sibiu (ULBS) a anunțat, luni, că nu majorează taxele de școlarizare pentru anul universitar 2025-2026, potrivit unui comunicat de presă. 'Universitatea 'Lucian Blaga' din Sibiu a aprobat, în ședința Senatului ULBS, de la sfârșitul săptămânii trecute, hotărârea 1861/27
Simulare Evaluare Națională: Note mai mari sau egale cu 5 la Limba română - 64,01% și 71,97% la Matematică
Aproape două treimi (64,01%) dintre elevii care au participat la simularea Evaluării Naționale au luat note mai mari sau egale cu cinci la Limba și literatura română, 71,97% la Matematică și 89,16% la Limba și literatura maternă, a informat, luni, Ministerul Educației, printr-un comunicat de presă. Conform calendarului aprobat de Ministe
PoliFEST 2025: Târg educațional în domeniul ingineriei și științei, în perioada 3-5 aprilie
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București anunță organizarea, în perioada 3-5 aprilie 2025, a celei de-a XIV-a ediții a Festivalului educațional PoliFEST. Potrivit unui comunicat transmis AGERPRES de Politehnica București, evenimentul va reuni mii de tineri, profesioniști, reprezentanți ai companiilor și cadr
Cluj: UBB organizează 23 de concursuri care pot înlocui probele de admitere la facultate
Universitatea 'Babeș-Bolyai' (UBB) din Cluj-Napoca organizează 23 de concursuri care pot oferi un avantaj sau chiar pot înlocui probele de admitere la facultate. 'Liceenii care visează să devină studenți ai Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB) pot obține un avantaj consistent sau pot chiar obține de timpuriu locul dorit particip&a
Timiș: Târgul universitar al locurilor de muncă organizat de UPT aduce 40 de companii
Peste 40 de companii și organizații nonguvernamentale și de stat își vor prezenta ofertele de angajare în cadrul celei de-a XXVI-a ediții a celui mai mare târg universitar al locurilor de muncă din vestul țării, organizat de Universitatea Politehnica Timișoara (UPT), miercuri și joi, în Cantina UPT din Complexul Studențesc Timișoara. Zi
Președintele interimar Ilie Bolojan a vizitat UVT; a discutat despre parcursul universităților românești în alianțele europene
Președintele interimar Ilie Bolojan a vizitat, sâmbătă, Universitatea de Vest din Timișoara, unde i-au fost prezentate unele dintre cele mai recente proiecte strategice derulate de instituția de învățământ superior, care au condus la dezvoltarea de capacități de educație și cercetare aflate la standarde europene. Potrivit unu
Constanța: Porții diminuate de mâncare pentru copii și condiții precare de igienă, descoperite la o grădiniță de Protecția Consumatorilor
Porții de mâncare diminuate și condiții de igienă deficitare sunt printre neregulile depistate la o grădiniță din Constanța de către comisarii de la Protecția Consumatorilor, unitatea de învățământ preșcolar fiind sancționată cu 25.000 lei, a informat, vineri, conducerea instituției. Șeful Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatoril
Timiș: Condiții moderne de studiu, pentru UVT, în urma unei investiții de peste cinci milioane de euro
Aproximativ 15.000 de studenți ai Universității de Vest din Timișoara (UVT) vor beneficia de condiții moderne de învățare, în urma unei investiții de peste cinci milioane de euro, realizată cu ajutorul fondurilor europene. 'Prin aceste finanțări ne asigurăm că universitățile din regiunea noastră devin centre de excelență, capabile să pregăteasc