logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

Coaliţia pentru educaţie cere o revizuire a proceselor de învăţare şi evaluare, în contextul rezultatelor slabe la simulare

Imagine din galeria Agerpres

Federaţia "Coaliţia pentru educaţie" solicită revizuirea proceselor de învăţare şi evaluare, în contextul "rezultatelor slabe" la simularea examenului de Evaluare Naţională şi la testările PISA.

Federaţia invocă sinteza publicată de Ministerul Educaţiei, conform căreia la Matematică, aproape 60% dintre elevi nu au obţinut nota 5, iar peste 80% sunt sub nivelul notei 7. La Limba Română, situaţia este "relativ mai bună": doar 26% au luat note sub 5, însă 57% au note sub 7.

"Aşa cum am constatat în vara anului trecut, după Evaluarea Naţională din 2023, dacă la Limba română se remarcă o tendinţă de formulare a subiectelor spre formarea de competenţe, cu subiecte mai apropiate de testele internaţionale de tip PISA, la Matematică se relevă o nevoie clară de reformă curriculară care să facă această disciplină mai relevantă, cu aplicabilitate în viaţa reală şi mai motivantă. Reamintim că la testarea PISA din 2022, la proba de matematică, 49% dintre elevii de 15 ani din România nu au atins nivelul de competenţă de bază, lucru care ilustrează calitatea scăzută a educaţiei", reiese dintr-un comunicat transmis de federaţie.

Sursa citată atrage atenţia şi asupra creşterii "gradului de inechitate" în privinţa rezultatelor în funcţie de statutul social, economic şi cultural al părinţilor. Astfel, testarea PISA a arătat că "un procent redus de elevi dezavantajaţi" a reuşit să obţină rezultate bune. De asemenea, la examenul de Evaluare Naţională din 2023 aproape 40% dintre elevi au avut media sub 5, faţă de 14% în mediul urban.

Federaţia pledează pentru un sistem educaţional echitabil, care promovează învăţarea autentică şi dezvoltarea competenţelor potrivit profilului absolventului, precum şi pentru o evaluare continuă "formativă şi standardizată", care să pună accentul pe progresele realizate de fiecare elev în ceea ce priveşte dezvoltarea de competenţe.

Potrivit aceleiaşi surse, examenele "cu miză mare", în actuala formă, precum examenul de Evaluare Naţională de la finalul clasei a VIII-a, "nu fac decât să pună presiune excesivă atât pe copii, cât şi pe profesori". O astfel de abordare este "inadecvată" în contextul unui învăţământ obligatoriu de 12 clase pentru că "încurajează în continuare concentrarea doar pe materiile de examen şi industria meditaţiilor", aşa cum arăta, încă din 2017, Studiul OECD privind sistemul de evaluare şi examinare din România.

"La nivel de sistem, este nevoie de mai multă claritate şi coerenţă, astfel încât evaluarea să servească la acordarea de feedback personalizat elevilor şi la realizarea unor planuri de intervenţie personalizate şi realiste pentru a obţine şi evidenţia progresele la nivel individual pentru fiecare elev, de-a lungul anilor de învăţământ obligatoriu. În România, din păcate, testările naţionale de pe parcurs (evaluările de la clasa II-a, a IV-a şi a VI-a), unde s-a încercat o abordare mai apropiată de cea din testările PISA, cu accent pe competenţe (înţelese ca o sumă de cunoştinţe, deprinderi şi atitudini relevante pentru viaţa reală), încă nu sunt valorificate în acest sens. În contextul reformei curriculare, ar trebui să existe o legătură între examenul de Evaluare Naţională de la finalul clasei a VIII-a şi testările respective", se arată în comunicat.

Federaţia Coaliţia pentru Educaţie susţine şi regândirea mecanismului de tranziţie de la gimnaziu la liceu, prin care "să se pună accent pe portofoliul elevului şi mai puţin pe examene cu miză mare". Federaţia a publicat o analiză comparativă pe această temă ce include modele din mai multe ţări în martie 2023.

Coaliţia pentru Educaţie subliniază importanţa unor "progrese concrete" în următoarele direcţii:

- revizuirea şi alinierea curriculumului (a materiei), precum şi adaptarea predării la nivelul de dezvoltare al elevilor şi la durata şi structura anului şcolar, astfel încât procesul de învăţare să devină relevant pentru dezvoltarea de competenţe necesare în viaţa reală;

- introducerea interdisciplinarităţii care să asigure, în mod real, dobândirea tuturor competenţelor prevăzute în profilul absolventului;

- introducerea unor programe concrete de recuperare a decalajelor din învăţare semnificative între urban şi rural; pentru elevii care se află în această situaţie şi termină clasa a VIII-a, ar putea fi introdus un an de recuperare şi consiliere între gimnaziu şi liceu, după modelul altor ţări;

- îmbunătăţirea formării iniţiale şi continue a cadrelor didactice, cu accent pe componenta de evaluare şi utilizare a datelor;

- dezvoltarea unei mentalităţi profesionale de creştere, incluzivă, care pleacă de la credinţa că fiecare copil este important şi poate progresa în învăţare, iar rolul profesorilor în clasă este de a-l sprijini pe fiecare în acest proces;

- încurajarea autonomiei, în paralel cu stabilirea unui standard minim de calitate pentru toate şcoli;

- crearea de standarde curriculare şi de evaluare;

- implicarea întregii comunităţi educaţionale în dialogul despre reforma sistemului de evaluare;

- alinierea la schimbările curriculare. Evaluarea Naţională "să fie standardizată şi să vizeze gradul de dezvoltare a competenţelor" din profilul absolventului;

- asigurarea transparenţei şi predictibilităţii privind conţinutul examenelor de evaluare, precum şi a baremelor de corectare; nu ar trebui să existe "posibilitatea unor surprize, exerciţii ce testează competenţe ce nu sunt vizate în curriculum, probleme tip olimpiadă";

- asigurarea transparenţei privind selectarea, formarea şi monitorizarea cadrelor didactice implicate în procesul de evaluare. AGERPRES/(AS - autor: Irinela Vişan, editor: Mihai Simionescu, editor online: Ada Vîlceanu)

Afisari: 21

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Educatie - Stiinta 28-04-2025 17:39

Timiș: UVT a premiat echipa CSH Timișoara care a ocupat locul III la Campionatul Mondial de Robotică

Universitatea de Vest Timișoara (UVT) a premiat, luni, echipa de robotică Team CSH a Colegiului Național Pedagogic ''Carmen Sylva'' din Timișoara, pentru rezultatele excepționale obținute la FIRST Championship Houston 2025 - Campionatul Mondial de Robotică FTC, unde s-a clasat pe locul III mondial. Profesorul coordonator al tin

Educatie - Stiinta 28-04-2025 16:24

Ministerul Educației a pus în consultare un proiect privind Cadrul Național al Calificărilor

Ministerul Educației și Cercetării a pus în consultare publică un proiect de Hotărâre de Guvern privind aprobarea Cadrului Național al Calificărilor (CNC), care are scopul de a îmbunătăți transparența, comparabilitatea și recunoașterea calificărilor cetățenilor care doresc să aibă acces pe piața muncii europeană. Modificarea

Educatie - Stiinta 28-04-2025 13:19

Tulcea: O elevă din Sibiu a câștigat marele premiu al Olimpiadei naționale de limba engleză

Ana Sofia Greavu, elevă în clasa a VII-a la Colegiul Național 'Gheorghe Lazăr' din Sibiu a câștigat, luni, marele premiu al Olimpiadei naționale de limba engleză care constă într-o tabără de studiu în Oxford, Marea Britanie, după ce a obținut cel mai mare punctaj al concursului. Olimpiada națională de limba engleză a reunit la T

Educatie - Stiinta 28-04-2025 13:08

Constanța: Universitatea Ovidius lansează proiectul de antreprenoriat studențesc PILDAS, finanțat de Ministerul Educației

Universitatea Ovidius din Constanța lansează pe 29 aprilie proiectul de antreprenoriat studențesc PILDAS, în valoare de 237.000 de lei, finanțat prin Fondul de Dezvoltare Instituțională 2025 al Ministerului Educației și Cercetării. Proiectul face parte din viziunea instituției academice constănțene de a deveni o universitate antreprenorială și un motor d

Educatie - Stiinta 25-04-2025 16:49

Mureș: Rectorul Azamfirei (UMFST) - viitorul e al universităților comprehensive, conectate, agile, nu al celor izolate în turnuri de fildeș

Rectorul Universității de Medicină, Farmacie, Științe și Tehnologie (UMFST) din Târgu Mureș, Leonard Azamfirei, a declarat, vineri, în cadrul ceremoniei organizate la împlinirea a șapte ani de la decizia fuziunii Universității de Medicină și Farmacie (UMF) cu Universitatea 'Petru Maior' (UPM), că la acel moment al unificării celor două insit

Educatie - Stiinta 25-04-2025 15:52

Studiu UBB: De la aderarea la UE, salariile s-au triplat, dar creșterea nu este resimțită de toți românii

Un studiu al Universității 'Babeș-Bolyai' (UBB) din Cluj-Napoca relevă faptul că de la aderarea României la UE, salariul mediu net s-a triplat, dar această creștere nu este resimțită de toți românii, din cauza inegalităților economice. 'De la momentul aderării României la Uniunea Europeană, dar în special &i

Educatie - Stiinta 25-04-2025 09:41

Elevii se întorc luni la cursuri

Elevii se vor întoarce luni la cursuri din vacanța prilejuită de Sărbătorile Pascale, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educației și Cercetării. Vacanța de vară va începe pe 20 iunie, după terminarea cursurilor. Pentru clasa a VIII-a, anul școlar are o durată de 35 de săptămâni de cursuri și se încheie la data d

Educatie - Stiinta 24-04-2025 16:59

Ministerul Educației: Înscrierile la concursul național 'Școală Europeană' - până pe 9 mai

Școlile se pot înscrie până pe 9 mai la concursul național 'Școală Europeană', a anunțat joi Ministerul Educației și Cercetării. Potrivit sursei citate, în premieră în acest an școlar, candidaturile vor fi transmise în format electronic către Ministerul Educației. 'Informațiile privind depunerea candidat

Educatie - Stiinta 24-04-2025 15:44

David: Guvernul a aprobat specializările și programele de studii universitare din toamnă; sunt câteva noi

Guvernul a aprobat, joi, domeniile de licență, master, doctorat, precum și specializările și programele de studii pentru anul universitar următor, a anunțat ministrul Educației și Cercetării, Daniel David. 'Prin hotărâri de Guvern am stabilit domeniile de licență, domeniile de masterat, domeniile de doctorat și, foarte important, specializările și pr

Educatie - Stiinta 24-04-2025 15:22

Daniel David: Guvernul a aprobat OUG care permite organizarea examenelor de titularizare; începem cu 30 aprilie

Guvernul a aprobat, joi, o ordonanță de urgență care permite organizarea examenelor de titularizare în urma cărora 62.000 de posturi didactice de predare în învățământul preuniversitar și universitar vor putea fi ocupate în acest an. 'Această ordonanță de urgență ne permite organizarea examenelor de titularizare. Începem

Educatie - Stiinta 24-04-2025 12:00

Ministerul Educației va organiza o sesiune specială a Evaluării Naționale la începutul lunii iulie

Ministerul Educației și Cercetării va organiza o sesiune specială a Evaluării Naționale la începutul lunii iulie, a anunțat joi, într-o conferință de presă, secretarul de stat Sorin Ion. Potrivit acestuia, pe 2 iulie va avea loc proba de Limba și literatura română, iar pe 3 iulie proba la Matematică. Elevii din partea minorit

Educatie - Stiinta 24-04-2025 11:29

David: Procentul absolvenților de studii superioare prin raportare la populația generală arată rău

Ministrul Educației, Daniel David, a declarat joi că procentul absolvenților de studii superioare raportat la populația generală sau la grupul de tineri cu vârste cuprinse între 24-34 de ani 'arată rău' în comparație cu media europeană. 'Avem câteva probleme mari în zona universitară, așa cum știți. Pr

Educatie - Stiinta 24-04-2025 11:29

Daniel David: Ordinul de ministru privind 'butonul roșu' se află pe circuitul de avizare

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a anunțat joi că ordinul privind 'butonul roșu' prin care vor fi semnalate cazurile de violență și de consum de droguri în școli se află pe circuitul de avizare. 'Avem pe circuit ordinul de ministru cu 'butonul roșu' pentru a permite să se semnaleze cazurile de violență

Educatie - Stiinta 24-04-2025 10:58

Daniel David: Vom organiza în toamnă o conferință Smart Diaspora

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat joi că în toamnă va fi organizată o nouă conferință internațională de cercetare-dezvoltare-inovare 'Smart Diaspora'. 'În zona de cercetare-dezvoltare-inovare am convenit că vom organiza o nouă sesiune, o nouă conferință internațională a Diasporei - Smart Diaspo

Educatie - Stiinta 23-04-2025 09:55

România, pe podiumul mondial la Campionatul de Robotică FIRST Championship 2025

Echipele românești au urcat pe podium la Campionatul de Robotică FIRST Championship 2025, destinat liceenilor, care s-a desfășurat în perioada 16 - 19 aprilie la Houston, SUA, informează Ministerul Educației și Cercetării. Rezultate remarcabile au obținut echipa CSH Timișoara & Eastern Foxes Ploiești - alianță de excepție, care