Cîmpeanu: Concursul de admitere în colegii - ulterior Evaluării Naţionale; subiectele - elaborate în afara unităţii de învăţământ

Absolvenţii clasei a VIII-a vor susţine Evaluarea Naţională mai devreme cu o săptămână, iar concursul de admitere în colegii va fi susţinut pe baza programelor şcolare, ulterior examenului de Evaluare Naţională, pe baza unor subiecte elaborate "în afara unităţii de învăţământ" - conform măsurilor agreate în urma consultărilor Ministerului Educaţiei cu federaţiile sindicale.
"Am avut un dialog foarte constructiv şi responsabil cu federaţiile sindicale reprezentative din învăţământ: Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ şi Federaţia Sindicatelor din Educaţie "Spiru Haret". Am agreat împreună cu reprezentanţii celor două federaţii următoarele 5 propuneri de îmbunătăţire a textului proiectului Legii învăţământului preuniversitar - "România Educată". Măsurile agreate se vor regăsi în textul proiectului de lege care va fi înaintat spre adoptare în Guvern", a afirmat ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, potrivit unui comunicat remis presei.
În cadrul întâlnirii s-a agreat că admiterea în liceu prin repartiţie computerizată a elevilor care nu au ocupat un loc în urma concursului de admitere în colegii se va realiza pe baza rezultatelor obţinute la Evaluarea Naţională, după încheierea concursurilor proprii de admitere în colegii, aceste prevederi fiind prevăzute a fi aplicate începând cu sesiunea iunie 2024.
Referitor la examenul naţional de Bacalaureat, limba şi literatura română (inclusiv gramatica) va constitui o probă distinctă în cadrul acestui examen. Structura probei de limba română va permite evaluarea competenţelor specifice, eliminând accentul pus pe învăţarea mecanică. Promovarea examenului naţional de Bacalaureat va fi condiţionată de obţinerea mediei 6, pe baza notelor obţinute la proba de limba şi literatura română şi la proba A, care cuprinde discipline din trunchiul comun (matematică, fizică, chimie, biologie, istorie, geografie şi ştiinţe socio-umane).
"Pentru încurajarea participării absolvenţilor de liceu la proba E, având în vedere nivelul de dificultate al subiectelor realizate astfel încât să permită acordarea unei calificări de nivel 4, aceasta nu va condiţiona promovarea examenului naţional de Bacalaureat", se arată în comunicat.
În cadrul aceleiaşi întâlniri a fost prezentată modalitatea în care evaluarea la Bacalaureat se va realiza în format digital (asistat de calculator), însă acest fapt "nu înseamnă" că toţi itemii vor fi de tip grilă. Astfel, vor fi şi itemi cu răspuns deschis, itemi de tip întrebare structurată, eseu.
Bacalaureatul în noua formă este prevăzut a fi implementat în 2027, după realizarea noilor planuri cadru şi a noilor programe pentru ciclul liceal, pentru prima generaţie care studiază pe baza noilor programe începând cu clasa a IX-a, anul şcolar 2023-2024.
"Unităţile de învăţământ liceal vor funcţiona cu respectarea principiului asumării filierei. Ministerul Educaţiei stabileşte criteriile de încadrare a unei unităţi de învăţământ liceal într-una dintre cele trei filiere (teoretică, vocaţională sau profesională) printr-o metodologie aprobată prin ordin de ministru. Pentru filiera profesională s-a agreat titulatura de "Liceu tehnic şi profesional" şi asumarea integrală a acestei filiere, cu precizarea că pentru unităţile de învăţământ liceal din zone greu accesibile sau dezavantajate, pentru asigurarea unui acces echitabil la educaţie al elevilor vor putea fi justificate şi aprobate, prin ordin de ministru, anumite excepţii de la această măsură", se menţionează în comunicat.
Totodată, s-a agreat că procesul de descentralizare va fi iniţiat prin reconfigurarea activităţii de educaţie extraşcolară la nivelul sistemului naţional de învăţământ. Astfel, palatele copiilor, cluburile copiilor şi cluburile sportive şcolare vor fi reorganizate ca unităţi de educaţie extraşcolară şi vor face parte din reţeaua şcolară. Personalul încadrat la nivelul acestor unităţi de educaţie extraşcolară îşi va menţine calitatea de personal didactic titular la nivelul sistemului naţional de învăţământ.
"Componentele de patrimoniu, terenurile şi clădirile unităţilor de educaţie extraşcolară, având în vedere specificul şi răspândirea structurilor arondate, vor face parte din domeniul public şi vor fi administrate de către consiliile judeţene. Schimbarea destinaţiei se va putea face numai cu avizul conform al Ministerului Educaţiei. Celelalte componente ale bazei materiale vor fi de drept proprietatea unităţilor de educaţie extraşcolară şi vor fi administrate de către consiliile de administraţie, conform legii", susţine aceeaşi sursă.
În condiţiile evidenţierii importanţei susţinerii învăţământului special, integrarea elevilor cu cerinţe educaţionale speciale (CES) în învăţământul de masă se va face gradual, doar în măsura în care la nivelul unităţilor de învăţământ preuniversitar de masă vor fi asigurate condiţiile specifice din perspectiva existenţei resursei umane calificate (consilieri, profesori de sprijin şi cadre didactice formate pentru educaţia copiilor cu CES), precum şi din perspectiva existenţei infrastructurii dedicate (cabinete psihopedagogice, camere resursă) pentru asigurarea şcolarizării elevilor cu CES, oferindu-le atât flexibilizarea predării, cât şi intervenţii specifice: logopedie, kinetoterapie, consiliere şcolară, intervenţii psihologice, precum şi adaptări şi modificări curriculare, diverse tipuri de asistenţă psihopedagogică, se precizează în comunicatul Ministerului Educaţiei. AGERPRES/(AS - autor: Roberto Stan, editor: Florin Marin, editor online: Gabriela Badea)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Festival dedicat studiilor inginerești în limbi străine, la Politehnica din București, în perioada 5-6 martie
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București, prin Facultatea de Inginerie în Limbi Străine, va organiza, în zilele de 5 și 6 martie, în campusul instituției de învățământ superior, prima ediție a evenimentului InternationalFEST 2025, un festival dedicat studiilor inginerești în limbi străine, diversității cultura
Ministerul Educației a aprobat calendarul de înscriere în învățământul primar pentru anul școlar 2025 - 2026
Ministerul Educației și Cercetării a aprobat calendarul de înscriere în învățământul primar pentru anul școlar 2025 - 2026. Completarea și validarea cererilor-tip de înscriere în învățământul primar se va face în perioada 31 martie - 6 mai. Cererile de înscriere vor fi completate de căt
Olt: Șase eleve transportate la spital după ce un coleg a dat cu spray lacrimogen în clasă
Șase eleve ale unui liceu din municipiul Caracal au fost transportate, vineri, la spital după ce un coleg de-al lor ar fi folosit un spray iritant-lacrimogen în sala de clasă, a informat Inspectoratul de Poliție Județean (IPJ) Olt. Incidentul a avut loc vineri, în jurul orei 12:35, într-un liceu din municipiul Caracal, persoana care ar folosi
Trei planete pot fi urmărite de la Observatorul Astronomic; acestea vor mai fi vizibile timp de o lună
Trei planete pot fi urmărite în această perioadă de la Observatorul 'Amiral Vasile Urseanu', iar ele vor fi vizibile și pe parcursul următoarei luni, precizează astronomul Adrian Șonka. În cazul în care cerul este senin, pot fi observate Venus, Jupiter și Marte. Planetele Uranus și Neptun nu sunt vizibile cu ochiul liber, Saturn e l&a
Daniel David: Este clar că trebuie să regândim paradigmatic învățământul rural
Învățământul rural trebuie regândit, având în vedere că jumătate din copiii României se află în această zonă, a declarat joi ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, care consideră că acest învățământ funcționează într-un mod 'de avarie'. 'Este clar că trebuie să r
David: Transferul cunoștințelor trebuie să cuprindă și modul în care am ajuns la acele cunoștințe
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat joi că transferul de cunoștințe trebuie să cuprindă și modul în care s-a ajuns la acele cunoștințe pentru ca elevii să dobândească gândire critică și să înțeleagă efectiv. 'Nu mai ajunge ca noi în școală să spunem, nu știu, formula apei este H2O și al
Daniel David: S-a aprobat înființarea Autorității Naționale pentru Cercetare Științifică
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat joi că a fost aprobată în ședința de Guvern înființarea Autorității Naționale pentru Cercetare Științifică. 'Astăzi în ședința de Guvern s-a aprobat înființarea Autorității Naționale pentru Cercetare Științifică. Este Autoritatea prin care ministerul î
Ministerul Educației va deschide un apel de proiecte care are scopul de a reduce abandonul școlar
Ministerul Educației și Cercetării a lansat joi în consultare publică Ghidul solicitantului în vederea deschiderii unui nou apel de proiecte care se adresează unităților de învățământ preuniversitar
Bihor: Proiecția filmului 'Cardinalul' și lansarea cărții 'Mărturii asupra unui veac zbuciumat', în licee orădene
Elevii din trei licee orădene au avut ocazia să vadă, marți și miercuri, filmul 'Cardinalul' și să interacționeze cu regizorul acestuia, Nicolae Mărgineanu, într-o serie de întâlniri organizate de Episcopia Greco-Catolică de Oradea, cu prilejul Anului 'Cardinal Iuliu Hossu', declarat la nivel național. Proiecția filmul
Iași: Studenți și cadre didactice de la USV, la festivalul gastronomic de la Pojorâta
Studenți și cadre didactice de la Universitatea de Științele Vieții 'Ion Ionescu de la Brad' din Iași (USV) vor susține prelegeri pe teme de educație culinară, despre alimentație sănătoasă și sustenabilă în cadrul unui festival gastronomic organizat în apropiere de Câmpulung Moldovenesc, în localitatea Pojorâta.
Cluj: UBB susține restructurarea curriculumului liceal
Universitatea 'Babeș-Bolyai' (UBB) din Cluj-Napoca susține procesul de restructurare a curriculumului liceal, mai ales că este vorba și de viitorii săi studenți. 'Universitatea 'Babeș-Bolyai' din Cluj-Napoca urmărește cu mare interes și susține procesul de definitivare a planurilor-cadru pentru liceu și dezbaterile generate
Ministrul Daniel David: Analfabetismul funcțional e de netolerat într-o țară care are multe ambiții în Educație
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a atras atenția, marți, asupra nivelului ridicat de analfabetism funcțional din diverse domenii și a faptului că mulți dintre adulții care au absolvit liceul au competențe îngrijorător de reduse, el reiterând necesitatea reformării planurilor-cadru pentru învățământul liceal. În tim
Olt: Elev în clasa a IV-a la Caracal, medaliat cu aur la un concurs internațional de matematică din Thailanda
Un elev în clasa a IV-a la Școala Gimnazială 'Nicolae Titulescu' din municipiul Caracal a obținut medalia de aur la etapa finală a unui concurs internațional de matematică, 'Math Internațional Challenge', desfășurat în Thailanda, iar luni, la întoarcerea la școală, campionul a fost primit cu entuziasm de către colegi și dascăli, potr
Mureș: 'Sportul în Spital', proiect-pilot inițiat pe baza unui protocol semnat între UMFST și ANS
Universitatea de Medicină, Farmacie, Științe și Tehnologie 'George Emil Palade' din Târgu Mureș și Agenția Națională pentru Sport vor iniția un proiect-pilot denumit 'Sportul în Spital', pentru valorificarea excelenței în cercetare în domeniul sportului și al medicinei, în baza unui protocol de colaborare semnat, luni, de
Bihor: ''Utopii pentru insecte'' în campusurile instituțiilor de învățământ superior din Alianța EU GREEN
Alianța academică europeană EU GREEN, din care face parte și Universitatea din Oradea, a lansat luni un proiect dedicat polenizatorilor, în proiectul amplu ''Insectopia'', invitând studenții din cele nouă universități europene membre să promoveze acțiuni inovatoare, creative și sustenabile pentru susținerea populațiilor de insecte.