REPORTAJ Un absolvent de liceu din Iaşi, olimpic la informatică, a ales să rămână în ţară şi să-şi deschidă o afacere inedită

Ştefan Petrea este unul dintre olimpicii Liceului de Informatică ''Grigore Moisil'' din Iaşi, absolvent al promoţiei 2020, care a ales să îşi continue studiile universitare în ţară, la două facultăţi, dar până la începerea cursurilor el este decis să îşi deschidă o nouă afacere, şi anume să producă mâncare caldă care să fie livrată în aparate automate amplasate în clădiri de birouri.
Întregul proiect a fost gândit până în cele mai mici detalii. Pentru a-şi concretiza ideea, tânărul a închiriat un depozit abandonat pe care ulterior l-a transformat într-o bucătărie dotată la cele mai înalte standarde şi care corespunde normelor în vigoare.
Foto: (c) Daniela MALACHE / AGERPRES
"Iniţial ideea mea se axa pe a fi un om de mijloc, un intermediar, să mă ocup de management şi de partea de IT. Doream să am tonomatele mele pentru mâncare caldă iar un restaurant terţ să furnizeze preparatele. Însă legea din România nu permite să procesezi mâncarea altcuiva fără să fii autorizat în domeniu. Trebuia să fiu neapărat producător de catering, nu de fast-food, nu de altceva. Trebuia să avem bucătăria de catering şi să produc expres mâncare pentru aparatele mele. De asta am făcut şi bucătăria. Aşa am închiriat acest spaţiu. Fiind un depozit, era doar un dreptunghi, era gol. Am ridicat pereţi de rigips şi am făcut fluxul tehnic după cerinţele Direcţiei de Sănătate Publică. Aparatele de bucătărie sunt profesionale. Pentru a face faţă la un volum ridicat de muncă sunt pe curent. Mi-am ales singur aparatele. Mai întâi m-am documentat bine despre ce face fiecare din ele, la ce îmi trebuie, care e diferenţa între aparatele pe gaz şi cele pe curent, de ce curent trifazic sau de de 2.80. Am învăţat şi despre cuptoare cu injecţie de aburi", povesteşte Ştefan Petrea.
El s-a gândit şi la meniul pe care vrea să îl prezinte doritorilor de mâncare caldă: paste carbonara, spată la cuptor, crispy cu cartofi, somon cu piure, pui la grill, pui cu smântână şi mămăligă.
"Cam astea sunt porţiile, ceva mai variate, pentru fiecare. Am încercat să îmi bag mâinile în bucătărie, dar mai bine las locul specialiştilor. Aşa că am angajat un bucătar, iar eu am făcut o pagină web unde oamenii pot decide ce vor să cumpere de la mine. Astfel eu ştiu cu ce preparate să vin în întâmpinarea lor", a spus Ştefan.
Tânărul a creat şi o aplicaţie cu ajutorul căreia o persoană poate comanda meniul dorit care, după ce face o plată online, poate fi luat din tonomatul de preparate calde. Şi întregul sistemul de păstrare al alimentelor a fost creat tot de Ştefan.
"Am conceput şi făcut partea de aplicaţie şi de automat, tot procedeul care realizează procedura dintre automat şi serverul principal, cum se realizează plata, după plată trimit factură la client ca să fie totul legal. De asemenea, şi dacă îşi încarcă bani în cont. Corpul de inox l-am făcut la un atelier de debitare de metal, unde au construit acest dulap de inox cu mai multe uşi. Partea electrică este făcută tot de mine, de la zero", ne povesteşte Ştefan.
Foto: (c) Daniela MALACHE / AGERPRES
Practic, clientul vine la aparat, vede meniul afişat şi totodată care sunt paşii care trebuie urmaţi pentru a cumpăra ceva din interior.
"Vin la automatul cu mâncare caldă şi-l încarc în jurul orei 11,00, cu 16 porţii. Cutia este termoizolată şi păstrează alimentele la o temperatură de 60 de grade, pentru a fi calde tot timpul. După aceea poate veni clientul şi îşi comandă ce este disponibil în aparat în acel moment. Dar mai întâi clientul trebuie să intre pe o aplicaţie accesând platforma sau descărcând aplicaţia de pe Google Play, îşi creează un cont, intră în el, îşi încarcă contul cu cardul bancar şi efectuează o plată online. Clientul are opţiunea de a-şi alimenta contul de dinainte, dacă doreşte, să zicem cu 100 de lei, pentru a-i folosi în decursul a unei săptămâni sau cum doreşte el. După ce intră în meniul principal, trebuie să se ducă spre cel mai apropiat tonomat cu mâncare caldă. Dacă are locaţia activată, eu văd unde este cel mai apropiat automat şi îi pot arăta care sunt produsele disponibile în aparat în acest moment. Spre exemplu, vreau să cumpăr o porţie de paste carbonara. Apăs pe fotografia cu acest preparat, îl cumpăr, confirm acest lucru şi automat mi se deschide cutia. În cazul în care sunt mai multe aparate cu mâncare caldă în clădire, îmi arată numărul aparatului. Clientul îşi ia porţia de mâncare, după care închide cutia şi apasă pe acest buton ca să se blocheze uşa de acces. Temperatura din interiorul cutiei este de 60 de grade. Mâncarea va fi valabilă 24 de ore de la producţia ei, dar nu intenţionez să o păstrez până a doua zi. Ce nu se consumă în ziua respectivă va fi hrană pentru animale. Mă gândesc la o facilitate în care utilizatorul îşi poate comanda ce vrea să îi aduc până vin eu să alimentez automatul cu mâncare la ora 11, iar eu îi aduc comanda pe care şi-o poate lua oricând din aparat, preparatul păstrându-se cald pe tot parcursul aşteptării, de exemplu, când vrea să îşi ia pauză sau să o acceseze el", explică Ştefan.
Întreaga investiţie a fost de peste 10.000 de euro, bani pe care i-a scos din propriul buzunar.
"Ideea cu aceste aparate a pornit de când eram încă elev pe băncile şcolii, în urmă cu doi ani. Aveam ore dimineaţa, înainte de a pleca de acasă nu aveam timp să mănânc micul dejun. Aşa că, fiind înfometat, în timpul orelor mă întrebam ce aş putea eu să mănânc. În şcoli încă nu este o opţiune de mâncare caldă. Sunt doar snaks-uri de la chioşcuri, sandvişuri de o calitate nu atât de bună la preţuri exagerate, junk-food. Într-un cuvânt, mâncare nesănătoasă. Şi aşa m-am gândit eu să aduc mâncare gătită, caldă, păstrată la temperatura de 60 de grade, şi proaspătă. Întreaga investiţie a costat destul de mult, vreo cinci cifre. Înainte am avut o firmă de IT, firmă pe care o mai am, dar am făcut o pauză pentru a da curs acestui proiect. Pentru acest proiect am investit banii strânşi din alte proiecte făcute cu firma de IT. Iniţial obiectivul meu era să amplasez astfel de tonomate în şcoli. De acolo am pornit. Nu am concretizat nimic în acest sens. Dar am mers mai departe cu proiectul şi m-am orientat spre clădiri de birouri, unde sunt angajaţi care lucrează câte opt ore pe zi. Acolo mă orientez momentan. Şi către facultăţi. Sunt studenţi care stau în chirie şi în acelaşi timp au un job şi facultate, dar nu prea au timp să mănânce. Aşa că între facultate şi job le ofer varianta de a lua o porţie de mâncare caldă din tonomat. Aşa au rezolvat cu masa pe acea zi", spune Ştefan.
Foto: (c) Daniela MALACHE / AGERPRES
Pasiunea sa pentru informatică a fost descoperită încă de la o vârstă fragedă. Mai întâi prin joaca pe calculator, după care a vrut să afle ce se află în spatele jocurilor, pe care a început să le modifice. De atunci şi până acum, are un adevărat portofoliu profesional care i-ar face invidioşi şi pe cei cu experienţă.
"Am venit la Liceul de Informatică în clasa a V-a, pentru că eram pasionat de acest domeniu. Pe la vârsta de 12 ani eram îmi plăceau jocurile de calculator şi voiam să ştiu cum sunt jocurile astea-n spate, ce înseamnă codul din spatele lor. Am început să modific jocurile. Luam un joc bun de jucat, umblam în fişierele lui pentru a-i schimba diferite aspecte, cum ar fi nume, nume de butoni, şi tot felul de alte chestii. Am rămas la Informatică până în clasa a XII-a nu neapărat pentru că aş fi învăţat ceva care să mă ajute să dezvolt acest proiect, dar mai mult pentru oamenii de acolo care au astfel de pasiuni şi le împart, oameni cu care m-am putut conecta pentru a dezvolta idei. De-a lungul anilor am mai avut proiecte mici, precum o platformă online pentru un concurs de română, unde participanţii puteau să îşi prezinte creaţiile. Platforma făcută de mine a fost găzduită pe site-ul şcolii. Am mai făcut o platformă educaţională unde profesorii puteau încărca lecţii iar elevii să se uite, dar atunci nu a mers. Probabil că acum, în perioada stării de urgenţă, ar fi mers mai bine să înveţe elevii online. În clasa a IX-a am lucrat ca programator, iar în clasa a X-a am decis să merg pe drumul meu, să îmi înfiinţez o firmă în domeniu, să mă axez şi pe partea de management şi să caut clienţi, să caut contracte. În 2018 am înfiinţat firma cu ajutorul mamei, pentru că eu fiind minor nu aveam cum să îmi fac. Am făcut aplicaţii software pentru firme din ţară şi străinătate care au nevoie de soluţii custom", a detaliat Ştefan.
În tot acest timp, Ştefan nu şi-a neglijat studiile. El este unul dintre olimpicii Liceului de Informatică "Grigore Moisil" din Iaşi şi avut ocazia de a studia la universităţi cu renume din străinătate, dar a preferat să rămână în ţară. În timp ce are grijă ca afacerea să îi prospere, Ştefan este decis să urmeze cursurile a două facultăţi.
"În timpul liceului am avut profesori care m-au susţinut. Mai ales profesoara de informatică Lăcrămioara Tufescu. Ea mi-a sugerat competiţiile la care să merg. La concursul la care ea şi-a dorit foarte tare să merg am luat locul întâi la faza naţională. Astfel am fost admis fără concurs la facultăţile din ţară. Am ales să studiez la Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iaşi, la Facultatea de Economie şi Administrarea Afacerilor, iar la Bucureşti, Informatica la învăţământ la distanţă", a spus Ştefan.
Foto: (c) Daniela MALACHE / AGERPRES
Pentru a ajunge la astfel de performanţe nu de puţine ori Ştefan a trebuit să uite că este adolescent şi să renunţe să iasă cu prietenii la plimbare sau la joacă, la film ori la fotbal.
"E foarte mult studiu personal. La şcoală învăţăm matematică şi informatică la nivel de algoritmi, dar nu la nivelul acesta. Pasiunea mea pentru informatică m-a împins să învăţ singur, să caut tutoriale, să citesc suplimentar, să caut informaţii, să învăţ cum se face treaba asta. Şi nici măcar nu m-am simţit obligat să o fac sau să o simt ca pe o datorie, ori ceva de genul acesta. Am făcut din pasiune", a încheiat Ştefan Petrea. AGERPRES/(A, autor: Daniela Malache, editor: Karina Olteanu, editor online: Gabriela Badea)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Ministerul Educației a pus în consultare un proiect privind bursele în străinătate
Ministerul Educației a lansat în consultare publică un proiect de Hotărâre de Guvern care asigură cadrul legislativ pentru acordarea burselor de studii în străinătate pentru cetățenii români, conform prevederilor Legii învățământului superior. Potrivit proiectului, se vor acorda: * burse &icir
Ministrul Educației, despre sistemul de educație din ultimii 30 de ani: Mi se pare că treptat ne-am pierdut viziunea
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a afirmat, marți, cu privire la sistemul educațional din România, că elevii care termină școala trebuie să fie 'buni specialiști, buni cetățeni și oameni mulțumiți cu propria viață'. Întrebat, în cadrul Conferinței educaționale V.R.E.M. de la Târgu Jiu, care consi
Ministrul Educației, despre problema drogurilor și a violenței în școli: Trebuie făcută curățenie
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat, marți, în ceea ce privește situația drogurilor și a violenței în școli, că trebuie acționat pe mai multe niveluri și că în jurul școlilor 'trebuie făcută curățenie'. El a menționat că profesorii trebuie să fie antrenați mai bine în a detecta primele se
Elevii intră miercuri, după cursuri, în minivacanța de 1 Mai
Elevii vor intra de miercuri, după finalizarea cursurilor, într-o minivacanță de patru zile, cu prilejul zilei de 1 Mai, urmând să se întoarcă la școală luni, 5 mai. Vacanța de vară va începe pe 20 iunie, după terminarea cursurilor. Pentru clasa a VIII-a, anul școlar are o durată de 35 de săptămâni
Echipa României s-a clasat pe primul loc la Olimpiada Balcanică de Matematică
Echipa României s-a clasat pe locul întâi, cu patru medalii de aur și două de argint, la Olimpiada Balcanică de Matematică (BMO), care se desfășoară în perioada 25-30 aprilie, la Sarajevo, în Bosnia și Herțegovina, a informat, luni seara, Ministerul Educației și Cercetării. Elevii Emanuel Mazăre d
Timiș: UVT a premiat echipa CSH Timișoara care a ocupat locul III la Campionatul Mondial de Robotică
Universitatea de Vest Timișoara (UVT) a premiat, luni, echipa de robotică Team CSH a Colegiului Național Pedagogic ''Carmen Sylva'' din Timișoara, pentru rezultatele excepționale obținute la FIRST Championship Houston 2025 - Campionatul Mondial de Robotică FTC, unde s-a clasat pe locul III mondial. Profesorul coordonator al tin
Ministerul Educației a pus în consultare un proiect privind Cadrul Național al Calificărilor
Ministerul Educației și Cercetării a pus în consultare publică un proiect de Hotărâre de Guvern privind aprobarea Cadrului Național al Calificărilor (CNC), care are scopul de a îmbunătăți transparența, comparabilitatea și recunoașterea calificărilor cetățenilor care doresc să aibă acces pe piața muncii europeană. Modificarea
Tulcea: O elevă din Sibiu a câștigat marele premiu al Olimpiadei naționale de limba engleză
Ana Sofia Greavu, elevă în clasa a VII-a la Colegiul Național 'Gheorghe Lazăr' din Sibiu a câștigat, luni, marele premiu al Olimpiadei naționale de limba engleză care constă într-o tabără de studiu în Oxford, Marea Britanie, după ce a obținut cel mai mare punctaj al concursului. Olimpiada națională de limba engleză a reunit la T
Constanța: Universitatea Ovidius lansează proiectul de antreprenoriat studențesc PILDAS, finanțat de Ministerul Educației
Universitatea Ovidius din Constanța lansează pe 29 aprilie proiectul de antreprenoriat studențesc PILDAS, în valoare de 237.000 de lei, finanțat prin Fondul de Dezvoltare Instituțională 2025 al Ministerului Educației și Cercetării. Proiectul face parte din viziunea instituției academice constănțene de a deveni o universitate antreprenorială și un motor d
Mureș: Rectorul Azamfirei (UMFST) - viitorul e al universităților comprehensive, conectate, agile, nu al celor izolate în turnuri de fildeș
Rectorul Universității de Medicină, Farmacie, Științe și Tehnologie (UMFST) din Târgu Mureș, Leonard Azamfirei, a declarat, vineri, în cadrul ceremoniei organizate la împlinirea a șapte ani de la decizia fuziunii Universității de Medicină și Farmacie (UMF) cu Universitatea 'Petru Maior' (UPM), că la acel moment al unificării celor două insit
Studiu UBB: De la aderarea la UE, salariile s-au triplat, dar creșterea nu este resimțită de toți românii
Un studiu al Universității 'Babeș-Bolyai' (UBB) din Cluj-Napoca relevă faptul că de la aderarea României la UE, salariul mediu net s-a triplat, dar această creștere nu este resimțită de toți românii, din cauza inegalităților economice. 'De la momentul aderării României la Uniunea Europeană, dar în special &i
Elevii se întorc luni la cursuri
Elevii se vor întoarce luni la cursuri din vacanța prilejuită de Sărbătorile Pascale, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educației și Cercetării. Vacanța de vară va începe pe 20 iunie, după terminarea cursurilor. Pentru clasa a VIII-a, anul școlar are o durată de 35 de săptămâni de cursuri și se încheie la data d
Ministerul Educației: Înscrierile la concursul național 'Școală Europeană' - până pe 9 mai
Școlile se pot înscrie până pe 9 mai la concursul național 'Școală Europeană', a anunțat joi Ministerul Educației și Cercetării. Potrivit sursei citate, în premieră în acest an școlar, candidaturile vor fi transmise în format electronic către Ministerul Educației. 'Informațiile privind depunerea candidat
David: Guvernul a aprobat specializările și programele de studii universitare din toamnă; sunt câteva noi
Guvernul a aprobat, joi, domeniile de licență, master, doctorat, precum și specializările și programele de studii pentru anul universitar următor, a anunțat ministrul Educației și Cercetării, Daniel David. 'Prin hotărâri de Guvern am stabilit domeniile de licență, domeniile de masterat, domeniile de doctorat și, foarte important, specializările și pr
Daniel David: Guvernul a aprobat OUG care permite organizarea examenelor de titularizare; începem cu 30 aprilie
Guvernul a aprobat, joi, o ordonanță de urgență care permite organizarea examenelor de titularizare în urma cărora 62.000 de posturi didactice de predare în învățământul preuniversitar și universitar vor putea fi ocupate în acest an. 'Această ordonanță de urgență ne permite organizarea examenelor de titularizare. Începem