Curaj: Procesul Bologna, avem 15 ani de la implementare, dar niciun studiu care să reflecteze asupra a ce s-a întâmplat

Procesul Bologna a fost implementat în România în urmă cu 15 ani, dar până în prezent nu există niciun studiu care să arate ce impact a avut, a declarat Adrian Curaj, directorul general al Unităţii Executive pentru Finanţarea Învăţământului Superior, a Cercetării Dezvoltării şi Inovării, care a susţinut că au fost "rezultate bune şi mai puţin bune".
Specialişti europeni din educaţie au fost prezenţi miercuri la deschiderea Conferinţei Cercetătorilor Procesului Bologna, eveniment prezidat de Adrian Curaj.
"Sunt 15 ani de când noi am dat drumul procesului Bologna, în implementare, nu doar povestindu-l. Avem 15 ani de la implementare, dar nu avem niciun studiu care să reflecteze asupra noastră ce s-a întâmplat. Dau un singur exemplu, pentru că sunt inginer şi mă uit la comunitatea de ingineri din România şi la discuţiile dintre noi cu întrebarea următoare: 3-4 ani plus unul sau unul şi jumătate Bologna, plus doctoratul este suficient pentru a aduce pe piaţă inginerul potrivit nevoilor? Nu avem răspunsul acesta", a afirmat Curaj în deschiderea evenimentului.
El a menţionat că procesul Bologna a avut "rol de armonizare".
"Diferite ţări, sub umbrela Bologna, implementează educaţia în inginerie diferit şi atunci provocarea pentru noi este aşa: după 15 ani, nu putem spune cu bune sau rele, pur şi simplu am rostogolit această experienţă timp de 15 ani, avem experienţă, avem rezultate bune şi mai puţin bune, ce putem face acum este să ne uităm puţin în jur, la modelele diferitelor ţări care asigură compatibilitate şi mobilitate şi să vedem care se potriveşte cel mai bine următorilor ani pentru România. (...) Nu avem încă astfel de studii, dar discuţiile sunt şi curând vom lansa o discuţie pe domeniul acesta - ce s-a întâmplat în ultimii 15 ani, ce am învăţat şi ce am putea să modificăm folosind experienţa bună a altor ţări", a spus Adrian Curaj.
El a afirmat că există "avantaje şi dezavantaje", precizând că prin Procesul Bologna s-au făcut multe lucruri importante, "mai puţin decât visam, dar destul de multe".
"Întotdeauna sunt avantaje şi dezavantaje. Nu există un model unic în Europa, discuţiile sunt purtate ţară cu ţară. Noi am constatat, din reacţia întreagă a pieţei forţei de muncă, că ar putea să fie altfel pregătirea, în inginerie de exemplu. Ar putea fi altfel structurată ca rezultatele să fie mai bune, dar nu avem studii. Este doar o opinie cu puternică încărcătură emoţională. Încercăm să vedem ce s-a întâmplat în ultimii 15 ani şi s-ar putea să spunem că suntem unde trebuie, că am făcut mult mai bine decât alţii, sau să spunem că nu este suficient şi am putea să luăm în calcul o altă opţiune fără să afectăm subiectele cheie - mobilitate, recunoaştere şi piaţa muncii", a mai spus Curaj.
Pam Fredman, profesor suedez de neuroştiinţă şi fost rector al Universităţii din Göteborg, din 2016 preşedintele Asociaţiei Internaţionale a Universităţilor, a afirmat că instituţiile de învăţământ superior trebuie să arate responsabilitate pentru rolul pe care îl joacă pentru un viitor sustenabil.
"Viitorul învăţământului superior trebuie să se axeze pe promovarea şi apărarea valorilor fundamentale, libertăţii academice, autonomiei, trebuie să existe o colaborare pentru promovarea necesităţii legăturii dintre cercetare şi învăţământ şi aceste lucruri trebuie să se lege în mod direct de responsabilitatea socială, colaborarea pentru promovarea cercetării şi învăţământului pentru a atinge nevoile societăţii, atât la nivel local cât şi la nivel global, pentru a asigura incluziunea, etica, pentru a promova implicarea studenţilor în dezvoltarea învăţământului superior", a afirmat Pam Fredman.
Internaţionalizarea educaţiei în contextul provocărilor globale şi a iniţiativelor de tipul Universităţi Europene, accesul la învăţământul superior pentru toţi studenţii, abordări inovative de predare şi învăţare, îmbunătăţirea colaborării dintre educaţie şi cercetare, redefinirea Procesului Bologna în viitor pentru a putea răspunde nevoilor societăţii, impactul digitalizării asupra educaţiei sau replicarea modelelor de tip Bologna în alte regiuni ale lumii se numără printre temele ce vor fi abordate joi şi vineri în cadrul evenimentului.
Dezbaterile tematice se vor derula în Biblioteca Centrală a Universităţii Politehnica din Bucureşti.
La evenimentul organizat de Unitatea Executivă pentru Finanţarea Învăţământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării şi Inovării, în parteneriat cu Universitatea Politehnica din Bucureşti, Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative şi Universitatea Bucureşti, cu sprijinul Ministerului Educaţiei şi Cercetării, participă Ligia Deca, consilier prezidenţial-Departamentul de Educaţie şi Cercetare, Mihnea Costoiu, rector al Universităţii Politehnica din Bucureşti, Marian Preda, rector al Universităţii Bucureşti, Remus Pricopie, rector al Şcolii Naţionale de Studii Politice şi Administrative, precum şi înalţi reprezentanţi ai unor instituţii internaţionale de prestigiu (European University Association-EUA, International Association of Universities-IAU, Consiliul Europei, Comisia Europeană sau European Students' Union-ESU). AGERPRES/(AS - autor: Petronius Craiu, editor: Mihai Simionescu, editor online: Irina Giurgiu)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Universitatea din București, pe poziția 93 la nivel mondial pentru implicarea în activități de dezvoltare durabilă
Universitatea din București (UB) este prima instituție de învățământ superior din România și pe locul 93 la nivel mondial, conform Times Higher Education Impact Rankings 2025, unul dintre cele mai cunoscute clasamente din spațiul academic internațional, care evaluează universitățile cu cea mai mare implicare în activități specifice dezvoltării
Bihor: Universitatea din Oradea a semnat un acord de colaborare cu Universitatea Națională Uzhhorod din Ucraina
Universitatea din Oradea și Universitatea Națională Uzhhorod (Ucraina) au semnat un Memorandum de Înțelegere, marcând dezvoltarea unei colaborări interinstituționale în domeniul educației și cercetării, a informat miercuri, într-un comunicat de presă, instituția de învățământ superior. Potrivit sursei citate
Sindicatele din Educație - protest în timpul activităților desfășurate la locul de muncă
Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație 'Spiru Haret' și Federația Națională Sindicală 'Alma Mater' au anunțat că vor organiza miercuri proteste în unitățile de învățământ preuniversitar, în instituțiile de învățământ superior, în bibliotecile centrale universitare
Geoană (Institutul Aspen) face apel la propunerea unei curricule pe biotehnologie universităților medicale din România
Președintele Institutului Aspen România, Mircea Geoană, a făcut apel la propunerea unei curricule în domeniul biotehnologiei universităților medicale din România, precizând că a vizitat marile astfel de instituții de învățământ din țara noastră și nu aveau niciun curs de biotehnologie, ceea ce este 'bizar'.
Corespondenții de război Radu Hossu și Mircea Barbu, prezenți la o dezbatere organizată de FJSC
Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării de la Universitatea din București (FJSC), în parteneriat cu Asociația 'Societatea Presei și Jurnaliștilor Francofoni' din România, organizează joi dezbaterea Breaking Spotlight Event! Between Truth and Deadly Risks: War Correspondents in Ukraine Facing Threats to Life and Family, ce îi va avea ca invi
Timiș: CJ a predat microbuze electrice pentru transportul școlar către 29 de localități
Consiliul Județean (CJ) Timiș a predat, marți, 29 de microbuze electrice pentru transportul elevilor din tot atâtea localități, valoarea totală a investiției fiind de aproape 36,5 milioane de lei, din care 30,2 milioane de lei au venit din Programul Național de Reziliență și Redresare (PNRR). Președintele CJ Timiș, Alfred Simonis, a declarat că acestea s
Ministerul Educației lansează apelul pentru înființarea și funcționarea școlilor-pilot în anul școlar 2025 - 2026
Ministerul Educației și Cercetării lansează apelul pentru înființarea și funcționarea școlilor-pilot, în cadrul rețelei naționale, pentru anul de învățământ 2025 - 2026. Potrivit Ministerului Educației, școlile pot aplica între 23 iunie și 18 iulie (ora 17:00). Evaluarea proiectelor are loc între 21 iulie și 4 august, lista
Cluj: UBB oferă 169 de locuri românilor din afara granițelor la sesiunea de admitere pentru licență
Conducerea Universității 'Babeș-Bolyai' (UBB) din Cluj-Napoca a anunțat, marți, într-o conferință de presă, că din totalul locurilor alocate la sesiunea de admitere din acest an pentru licență 198 sunt pentru românii din afara granițelor. 'Din locurile bugetate scoase în acest an la concurs de UBB, 35 sunt locuri speciale alocate
Institutul de cercetare COMOTI a contribuit la misiunea spațială europeană ''Proba 3''; imagini spectaculoase ale coroanei solare
Institutul Național de Cercetare - Dezvoltare Turbomotoare COMOTI a proiectat și livrat echipamente de manipulare la sol pentru doi sateliți în cadrul misiunii spațiale europene ''Proba 3'', a informat Autoritatea Națională pentru Cercetare. ''COMOTI - Romanian Research & Development Institute for Gas Turbines
Cluj: UBB scoate la concurs peste 15.000 de locuri bugetate și cu taxă
Universitatea ''Babeș-Bolyai'' (UBB) din Cluj-Napoca anunță că scoate la concurs pentru admiterea din acest an, la nivel de licență, peste 15.000 de locuri, dintre care 5.598 sunt bugetate, iar 10.000 de locuri sunt cu taxă. ''Ca în fiecare an vor fi cele două sesiuni, în iulie și septembrie. Ca direcții gen
Sălaj: Copiii, invitați să-și petreacă vacanța la muzeu
Copii cu vârste între 7 și 12 ani sunt așteptați, în cursul lunii iulie, să petreacă o vară activă, distractivă și plină de descoperiri, la o nouă ediție a programului educativ ''Vacanță la Muzeu'', eveniment organizat de către Muzeul Județean de Istorie și Artă Zalău. Potrivit unui comunicat de presă al organ
Buzău: Parteneriat pentru formarea psihopedagogică a tinerilor în contextul deficitului de dascăli la matematică și științe
Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Buzău anunță lansarea unui program de formare psihopedagogică pentru tinerii absolvenți din județ, în colaborare cu Universitatea Petrol-Gaze din Ploiești și Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic (DPPD) Prahova, pe fondul unui deficit al cadrelor didactice. Potrivit unui comunicat de pr
Daniel David - despre noile planuri-cadru de la liceu: Eu am început public acest demers, așa că e normal ca eu să îl închei
Ministrul interimar al Educației și Cercetării, Daniel David, a afirmat, luni, că, la nivel liceal, sunt conținuturi și manuale depășite de vremuri, planuri-cadru care nu se înscriu în logica curriculară modernă, iar metodele de predare nu au mai fost îmbogățite semnificativ cu noile evoluții tehnologice și didactice în domeniu. Preciză
Ministerul Educației: Proiect privind consolidarea calității serviciilor de consiliere și orientare în carieră din învățământ
Ministerul Educației și Cercetării a semnat, luni, contractul de finanțare aferent proiectului non-competitiv 'Practici transformaționale în consilierea și orientarea carierei (ConsEDU)'. Potrivit unui comunicat al Ministerului Educației, obiectivul general al proiectului îl constituie consolidarea calității serviciilor de
Bacalaureat 2025/Peste 5.300 de elevi au susținut proba scrisă la Limba și literatura maternă; nu au fost candidați eliminați
București, 16 iun /Agerpres/ - Peste 5.300 de elevi care aparțin minorităților naționale au susținut luni proba scrisă la Limba și literatura maternă, în cadrul primei sesiuni a examenului de Bacalaureat, a informat Ministerul Educației și Cercetării. Potrivit datelor furnizate de MEC, la ultima probă scrisă din sesiunea iunie 2025 a Bacalaureatului s-au