Preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor: Elevii se confruntă cu o foarte mare rezistenţă când îşi cer drepturile

Preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor (CNE), Antonia Pup, a declarat că elevii se confruntă cu o foarte mare rezistenţă când îşi cer drepturile.
"Ceea ce noi am sesizat la trei ani după ce acest Statut al elevului a fost adoptat (...) e faptul că noi, elevii, ne confruntăm cu o foarte mare rezistenţă atunci când ne cerem drepturile, atunci când ne ridicăm din bancă pentru a ni le apăra şi atunci când ne dorim ca acestea să fie garantul unei educaţii inclusive, de calitate (...) ceea ce din nou reprezintă o problemă în funcţionarea sistemului de învăţământ e faptul că avem acele regulamente de organizare şi funcţionare în unităţile de învăţământ preunivesitar care nu recunosc prevederile Statutului elevului şi în unele cazuri nici a celorlalte acte normative superioare din punct de vedere ierarhic (...) din acest aspect derivă foarte multe abuzuri pentru beneficiarii direcţi ai educaţiei, elevii", a spus Pup, duminică, la un eveniment în cadrul căruia au fost prezentate Raportul privind implementarea Statutului elevului, respectiv Raportul privind respectarea prevederilor Codului drepturilor şi obligaţiilor studentului.
Referitor la raportul privind Statutul elevului, Pup a menţionat că puţin peste 13.000 de elevi au răspuns unui chestionar şi că au fost 1.317 de profesori respondenţi.
"Peste 30% dintre elevii din România nu îşi cunosc drepturile şi îndatoririle care sunt incluse în Statutul elevului (...) Peste 30% dintre respondenţi au afirmat că nu au primit manuale gratuite sau dacă au primit acestea au fost primite într-un timp destul de îndelungat", a anunţat Pup, referitor la date din raport.
Ea a menţionat că elevii au fost întrebaţi dacă pe parcursul anului şcolar 2018-2019 consideră că au avut parte de o evaluare corectă şi obiectivă şi că peste o treime dintre respondenţi au sesizat o evaluare "mai degrabă subiectivă".
"În comunităţile şcolare avem în continuare discriminare, discriminare în relaţia elev-profesor, elev-elev şi câteodată chiar şi între profesori, (...) iar la întrebarea dacă s-au observat cazuri în care profesorii din şcoală să se comporte nerespectuos cu alte persoane din nou avem o situaţie alarmantă. Aproape jumătate au considerat că acest fenomen de discriminare şi violenţă până la urma urmei e prezent în şcoala românească", a declarat Pup.
Ea a afirmat că în continuare sunt foarte mulţi elevi care nu sunt consultaţi cu privire la disciplinele care se încadrează în curriculum la decizia şcolii.
"Avem o problemă în ceea ce priveşte decontarea cheltuielilor de transport", a spus Pup.
Referitor la perspectiva cadrelor didactice, ea a menţionat că aproape jumătate dintre profesori (46,9%) au afirmat că dreptul elevilor de a se apăra împotriva abuzurilor din sistemul educaţional nu e respectat.
Printre recomandările din raport se numără conjugarea eforturilor tuturor actorilor implicaţi în procesul educaţional pentru a se asigura că elevii vor fi incluşi în procesul de evaluare a regulamentelor de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ, a adăugat Pup.
La rândul său, preşedintele Alianţei Naţionale a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR), Petrişor Ţucă, a menţionat că au fost analizate toate codurile universitare ale drepturilor şi obligaţiilor studenţilor celor 54 de universităţi de stat.
Foto: (c) SORIN LUPSA / AGERPRES FOTO
"Am distribuit un chestionar online către organizaţiile membre ANOSR în perioada 19 septembrie - 10 octombrie (...) După ce am analizat site-urile universităţilor am constatat cu stupoare că aproximativ un sfert dintre universităţile din România nu respectă legislaţia în vigoare, adică nu au un statut al studentului universitar publicat, adoptat pe site-ul propriu. Când am analizat şi mai amplu Statutul studenţilor la nivelul universităţilor am observat că 22% nu publicaseră, iar din ceea ce cuprinde observăm că integral în toate codurile universitare regăsim doar două drepturi şi patru obligaţii, în rest sunt fie parţial menţionate, fie nu sunt menţionate deloc pentru studenţii din anumite universităţi", a declarat Ţucă.
Potrivit acestuia, 56% dintre universităţi spun că sunt deschise în permanenţă faţă de activitatea organizaţiilor studenţeşti, iar peste 40% - că depinde de contextul în care activează şi cel în care se colaborează cu respectiva organizaţie studenţească.
El a menţionat că, din răspunsurile la întrebări, reiese că într-o treime dintre universităţi există persoane care au candidat sau vor candida pentru funcţii publice. Conform aceloraşi răspunsuri, într-un sfert dintre universităţile noastre se regăsesc persane care au avut sau au funcţii de conducere.
"Doar 30% dintre universităţile din ţară acopera 100% din cererea de cazare pe care studenţii o au, majoritatea dintre universităţile menţionate ne spun că doar 70% dintre cererile pe care studenţii le depun le pot acoperi în spaţiile de cazare (...) Cuantumul bursei sociale în majoritatea universităţilor e de minim 578 de lei. (...) Majoritatea studenţilor au spus că bursa acoperă în mare parte cheltuielile de cazare şi masă", a declarat preşedintele ANOSR.
Conform acestuia, printre recomandările din raport se numără: facilitarea accesului studentului cu dizabilităţi în spaţiile de cazare, învăţare, servire a mesei; creşterea contribuţiei proprii a universităţii la fondul de burse, a numărului de locuri bugetate destinate studenţilor din medii defavorizate, a numărului de locuri de cazare şi îmbunătăţirea condiţiilor de trai.
"Sunt importante concluziile pentru mine şi împreună cu cei doi preşedinţi voi avea o întâlnire ca să le discutăm punctual şi să vedem cum anume putem îmbunătăţi (...) Îmi doresc să trăim într-o Românie în care educaţia contează", a declarat ministrul Educaţiei şi Cercetării, Monica Anisie. AGERPRES / (A - autor: Iulia Carciog, editor: Karina Olteanu, editor online: Ady Ivaşcu)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Geoană (Institutul Aspen) face apel la propunerea unei curricule pe biotehnologie universităților medicale din România
Președintele Institutului Aspen România, Mircea Geoană, a făcut apel la propunerea unei curricule în domeniul biotehnologiei universităților medicale din România, precizând că a vizitat marile astfel de instituții de învățământ din țara noastră și nu aveau niciun curs de biotehnologie, ceea ce este 'bizar'.
Corespondenții de război Radu Hossu și Mircea Barbu, prezenți la o dezbatere organizată de FJSC
Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării de la Universitatea din București (FJSC), în parteneriat cu Asociația 'Societatea Presei și Jurnaliștilor Francofoni' din România, organizează joi dezbaterea Breaking Spotlight Event! Between Truth and Deadly Risks: War Correspondents in Ukraine Facing Threats to Life and Family, ce îi va avea ca invi
Timiș: CJ a predat microbuze electrice pentru transportul școlar către 29 de localități
Consiliul Județean (CJ) Timiș a predat, marți, 29 de microbuze electrice pentru transportul elevilor din tot atâtea localități, valoarea totală a investiției fiind de aproape 36,5 milioane de lei, din care 30,2 milioane de lei au venit din Programul Național de Reziliență și Redresare (PNRR). Președintele CJ Timiș, Alfred Simonis, a declarat că acestea s
Ministerul Educației lansează apelul pentru înființarea și funcționarea școlilor-pilot în anul școlar 2025 - 2026
Ministerul Educației și Cercetării lansează apelul pentru înființarea și funcționarea școlilor-pilot, în cadrul rețelei naționale, pentru anul de învățământ 2025 - 2026. Potrivit Ministerului Educației, școlile pot aplica între 23 iunie și 18 iulie (ora 17:00). Evaluarea proiectelor are loc între 21 iulie și 4 august, lista
Cluj: UBB oferă 169 de locuri românilor din afara granițelor la sesiunea de admitere pentru licență
Conducerea Universității 'Babeș-Bolyai' (UBB) din Cluj-Napoca a anunțat, marți, într-o conferință de presă, că din totalul locurilor alocate la sesiunea de admitere din acest an pentru licență 198 sunt pentru românii din afara granițelor. 'Din locurile bugetate scoase în acest an la concurs de UBB, 35 sunt locuri speciale alocate
Institutul de cercetare COMOTI a contribuit la misiunea spațială europeană ''Proba 3''; imagini spectaculoase ale coroanei solare
Institutul Național de Cercetare - Dezvoltare Turbomotoare COMOTI a proiectat și livrat echipamente de manipulare la sol pentru doi sateliți în cadrul misiunii spațiale europene ''Proba 3'', a informat Autoritatea Națională pentru Cercetare. ''COMOTI - Romanian Research & Development Institute for Gas Turbines
Cluj: UBB scoate la concurs peste 15.000 de locuri bugetate și cu taxă
Universitatea ''Babeș-Bolyai'' (UBB) din Cluj-Napoca anunță că scoate la concurs pentru admiterea din acest an, la nivel de licență, peste 15.000 de locuri, dintre care 5.598 sunt bugetate, iar 10.000 de locuri sunt cu taxă. ''Ca în fiecare an vor fi cele două sesiuni, în iulie și septembrie. Ca direcții gen
Sălaj: Copiii, invitați să-și petreacă vacanța la muzeu
Copii cu vârste între 7 și 12 ani sunt așteptați, în cursul lunii iulie, să petreacă o vară activă, distractivă și plină de descoperiri, la o nouă ediție a programului educativ ''Vacanță la Muzeu'', eveniment organizat de către Muzeul Județean de Istorie și Artă Zalău. Potrivit unui comunicat de presă al organ
Buzău: Parteneriat pentru formarea psihopedagogică a tinerilor în contextul deficitului de dascăli la matematică și științe
Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Buzău anunță lansarea unui program de formare psihopedagogică pentru tinerii absolvenți din județ, în colaborare cu Universitatea Petrol-Gaze din Ploiești și Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic (DPPD) Prahova, pe fondul unui deficit al cadrelor didactice. Potrivit unui comunicat de pr
Daniel David - despre noile planuri-cadru de la liceu: Eu am început public acest demers, așa că e normal ca eu să îl închei
Ministrul interimar al Educației și Cercetării, Daniel David, a afirmat, luni, că, la nivel liceal, sunt conținuturi și manuale depășite de vremuri, planuri-cadru care nu se înscriu în logica curriculară modernă, iar metodele de predare nu au mai fost îmbogățite semnificativ cu noile evoluții tehnologice și didactice în domeniu. Preciză
Ministerul Educației: Proiect privind consolidarea calității serviciilor de consiliere și orientare în carieră din învățământ
Ministerul Educației și Cercetării a semnat, luni, contractul de finanțare aferent proiectului non-competitiv 'Practici transformaționale în consilierea și orientarea carierei (ConsEDU)'. Potrivit unui comunicat al Ministerului Educației, obiectivul general al proiectului îl constituie consolidarea calității serviciilor de
Bacalaureat 2025/Peste 5.300 de elevi au susținut proba scrisă la Limba și literatura maternă; nu au fost candidați eliminați
București, 16 iun /Agerpres/ - Peste 5.300 de elevi care aparțin minorităților naționale au susținut luni proba scrisă la Limba și literatura maternă, în cadrul primei sesiuni a examenului de Bacalaureat, a informat Ministerul Educației și Cercetării. Potrivit datelor furnizate de MEC, la ultima probă scrisă din sesiunea iunie 2025 a Bacalaureatului s-au
Neamț: Activitatea unei firme de catering suspendată după ce 30 de copii de grădiniță au fost diagnosticați cu toxiinfecție alimentară
Un număr de 38 de persoane, din care 30 de copii, au prezentat simptome digestive, iar opt persoane au fost internate în spital, în urma unui focar de toxiinfecție alimentară apărut la Grădinița 'Cristos Rege' din Piatra Neamț, informează Direcția de Sănătate Publică (DSP) Neamț. 'Până în prezent, au fost identificate 38 de
Universitatea din București lansează programul pe 2025 pentru sprijinul educațional acordat elevilor defavorizați
Universitatea din București (UB) lansează, prin Fundația 'Virtute et Sapientia', ediția din 2025 a Programului UB SEED - Sprijin Educațional pentru Elevii Defavorizați, un demers educațional care sprijină elevii din familii cu venituri reduse, ale căror condiții socio-economice le limitează potențialul academic, oferindu-le suport pentru promovarea primului e
Ministerul Educației a actualizat informațiile privind admiterea la liceu pentru românii de pretutindeni
Românii de pretutindeni pot depune online fișele de înscriere pentru admiterea în învățământul liceal de stat din România pentru anul școlar 2025-2026 în perioada 10 - 17 iulie, a informat, luni, Ministerul Educației și Cercetării. Potrivit sursei citate, rezultatele vor fi afișate pe 22 iulie.