REPORTAJ / Braşov: A fost inaugurat Centrul Internaţional de Formare Feuerstein România; metoda psihologului 's-a întors acasă'

O parte dintre cei peste 300 de specialişti în metoda Feurstein, care lucrează în domeniul psihologiei, de la cea clinică până la cea educaţională, din întreaga ţară, au participat, miercuri după-amiază, la lansarea Centrului Internaţional de Formare Feuerstein România la Braşov, care reprezintă, din punctul de vedere al iniţiatorilor, un pas important nu doar în popularizarea metodei şi formarea de specialişti, ci şi o mai largă implementare a acesteia în mediul educaţional şi, pe viitor, în premieră, în cel clinic, spitalicesc.
Centrul a luat fiinţă în urma eforturilor decanului Facultăţii de Psihologie - Universitatea Spiru Haret Braşov, prof. dr. Otilia Todor, şi a colectivului condus de ea şi reprezintă, conform acesteia, o "întoarcere acasă" a metodei Feuerstein, creatorul acesteia, profesorul israelian Reven Feuerstein fiind născut, în 1921, în România, la Botoşani.
"Lansarea institutului înseamnă un număr foarte mare de specialişti formaţi în programul de îmbogăţire instrumentală. Condiţia ca într-un stat să existe un astfel de centru este ca acesta să se bazeze pe un număr foarte mare de specialişti. În prezent, în România, există peste 300 de specialişti, care au parcurs formare în programul de îmbogăţire instrumentală, specialişti care lucrează în foarte multe domenii, în psihologie clinică, în psihologia educaţiei, care lucrează cu copii, începând cu vârsta de 5 ani, şi până la persoane adulte. (...) În urmă cu foarte mulţi ani, am avut ocazia să fiu invitată la un curs de formare în această metodă şi este singura metodă a învăţării instrumentată în instrumente de lucru, care ne oferă caiete şi fişe concrete prin care învăţăm copiii cum să înveţe şi remediem şi structurăm procesele de gândire, mecanismele cognitive. Cu alte cuvinte, dezvoltăm inteligenţa şi capacitatea de adaptare a indivizilor la realităţile concrete", a declarat, cu prilejul lansării centrului, prof. dr. Otilia Todor.
Conform psihologului braşovean, utilizarea acestei metode de învăţare la copiii de clasă pregătitoare ar face mai uşoară trecerea acestora de la grădiniţă la şcoală şi de aceea ar fi benefică introducerea ei, pe scară mai largă, în sistemul educaţional. Dar ea poate fi utilă şi pentru copiii mai mari, dacă ar fi introdusă între materiile opţionale, pe care i-ar ajuta în dezvoltarea personală.
"Deja demersul a fost făcut, în şcolile braşovene şi, mai nou, şi în alte şcoli din oraşele ţării, metoda a fost introdusă ca şi opţional şi se foloseşte foarte mult în orele de dezvoltare personală. Din perspectiva mea, această metodă este extrem de eficientă pentru integrarea şcolară şi dezvoltarea emoţională a copiiilor de clasă pregătitoare. Mult mai simplă ar fi trecerea de la grădiniţă la şcoală a acestor copii dacă, începând cu vârsta de 5 ani şi jumătate, ar parcurge acest curs de îmbogăţire instrumentală", a mai spus ea.
În ceea ce priveşte proiectele de viitor, prof. dr. Todor a mărturisit că îşi doreşte ca acest centru să ofere servicii de psihologie în cadrul unei clinici de sănătate mintală - cum este, în prezent, spre exemplu, în Marea Britanie, implementată tot de un român - dar şi de consiliere pentru copii şi, bineînţeles, să continue activitatea de formare.
"Proiectul meu este de a construi un centru Feuerstein aici, la Braşov, şi îmi doresc ca acest lucru să se realizeze cel mai târziu în următorii doi ani, un centru care va avea o clinică de psihologie cu specialişti de marcă, care vor oferi servicii de terapie, de diagnoză şi remediale pentru copii şi adulţi, va avea un afterschool pentru început şi va avea, de asemenea, un centru de formare aşa cum a fost, de fapt, lansat astăzi", a spus psihologul braşovean.
Prezent la evenimentul de lansare a Centrului Internaţional Feuerstein şi a revistei "Jurnal de învăţare mediată", prof. dr. Florian Colceag, expert internaţional gifted education, a subliniat că această metodă este "absolut remarcabilă, pentru că, unde lucrează, formează oameni, oameni devotaţi, umani, nu oameni care aleargă după trei lei, ci oameni care contribuie la echilibrare, la salvare" şi a menţionat că introducerea acesteia în şcoli ar fi un lucru benefic, nu doar pentru învăţarea copiilor, ci şi pentru formarea cadrelor didactice.
"România este campioană europeană în domeniul inovării Educaţiei, pentru că este prima ţară europeană care are introduse trei metode - Feuerstein, Cira - care este şi ea introdusă în aprilie, şi Soroban. Sunt trei francize care funcţionează şi cine se mai apropie de noi este Anglia, iar celelalte ţări europene sunt în spate. Acesta este un lucru extraordinar, înseamnă că avem sâmburii deja în România. Şi faptul că, în România, în momentul actual, Asociaţia Feuerstein are posibilitatea să formeze profesori este mai mult decât minunat, este salvator. Pentru că nu educăm cunoştinţele, educăm mintea, sufletul, atenţia educăm capacitatea de procesare, educăm calităţile umane, modul de gândire. Altfel, poţi să ţii minte o grămadă de lucruri fără valoare, iar tu eşti un om pierdut, în derivă, dar nu te formezi ca personalitate. Metoda Feuerstein formează ca personalitate. (...) Ar fi benefic să fie să fie introdusă în şcoli. Toate cele trei metode şi de fapt toate celelalte, pentru că mai există şi altele - ar trebui să fie generalizate peste tot, în fiecare şcoală. Nu manualul, acesta este lipsit complet de valoare, e un text, sufletul îi dă valoare şi dacă profesorul are suflet, dar ca să ştie cum să-şi dea sufletul învăţământului, dezvoltării copilului, metoda Feuerstein este bună pentru antrenarea profesorilor în primul rând", a subliniat reputatul profesor.
Reprezentantul Inspectoratului Şcolar Braşov, instituţie care a sprijinit organizarea evenimentului, inspectorul general adjunct Ion Negrilă, a mărturisit, la rândul său, că a urmat cursurile metodei Feuerstein, care "i-au schimbat modul de gândire" şi care îl ajută nu numai ca profesor, ci şi ca părinte.
"E o metodă care, din punctul meu de vedere, schimbă gândirea, ajută la dezvoltarea inteligenţei, ajută la schimbarea comportamentală a copiilor, la o învăţare cât mai eficace, nu numai la o anumită materie, ci la toate din curriculum. Cred că, mai ales pentru copiii care nu sunt organizaţi, pentru cei care vin din diferite medii sociale, care nu au ajutor şi susţinere, cred că i-ar putea ajuta. Dacă ne gândim la conexiunile pe care această metodă le realizează, poate să ajute foarte mult la rezolvarea unor probleme în domeniul matematicii, să creeze o logică, să ajute la structurarea literaturii, poate să ajute la dezvoltarea în artă. Feuerstein a încercat să transforme oameni care nu se puteau integra în societate în oameni funcţionali. Tocmai de aceea se foloseşte şi în cadrul armatei israeliene, pentru că partea cazonă este foarte complicată (...) Cred că se pot face foarte multe lucruri şi mai toţi profesorii ar putea să înţeleagă această metodă şi să o aplice. Eu însumi am făcut cursurile acestei metode, primul stagiu, şi am descoperit lucruri extraordinare, pe care le folosesc în relaţia cu copilul meu şi pe care eu, pe 'propria-mi' piele, le-am simţit şi mi-au schimbat modul de gândire", a afirmat Negrilă.
El a subliniat că, deşi sunt de astfel de metode de învăţare, metoda Feuerstein se detaşează de celelalte prin faptul că o dezvoltare a inteligenţei poate exista la orice vârstă.
"Până acum s-a spus că, în dezvoltarea cognitivă, până la 24-25 de ani, inteligenţa este în creştere, apoi începe să tot scadă, iar de la 50 de ani se atrofiază cu totul şi nu mai putem vorbi de o dezvoltare neuronală. Metoda aceasta ne învaţă că la orice vârstă există dezvoltare a inteligenţei. Mai mult, studiile au arătat că chiar această creştere neuronală se poate realiza dacă îţi activezi mintea, dacă o foloseşti, dacă nu o laşi să adoarmă (...) Întotdeauna i-am încurajat pe colegii mei dascăli - şi în primul rând m-am încurajat pe mine să mă formez în tot ceea ce se poate, pe mine, ca om şi ca profesor. Această formare trebuie să fie continuă. Diferenţa între inteligenţă şi înţelepciune este că inteligenţa o ai şi începi să judeci nişte lucruri, să le treci printr-un filtru al gândirii, iar înţelepciunea este acumularea experienţelor şi este mai importantă câteodată decât inteligenţa, pentru că, eu tot acumulând experienţe în fiecare zi, am şi răspunsul la experienţele respective, sunt conştient de lucrurile respective. (...) De aceea exista sfatul bătrânilor, înţelepţii, oamenii se duceau la bătrânul, bătrânii satului şi îi întrebau numite lucruri. De ce? Pentru că înţelepciunea este acumularea tuturor experienţelor din viaţă", a punctat inspectorul general adjunct.
Reuven Feuerstein este autorul teoriei modificabilităţii cognitive structurale şi al teoriei experienţei mediate de învăţare. Metoda creată de el este utilizată în peste 30 de state ale lumii, de mai bine de 60 de ani. Printre alte distincţii, profesorul a fost declarat erou al statului Israel, deoarece cu aceste instrumente a reuşit să reabiliteze copiii supravieţuitori ai celui de-Al Doilea Război Mondial, salvaţi din lagărele naziste. AGERPRES/(A, AS - autor: Diana Dumitru, editor: Oana Popescu, editor online: Simona Aruştei)
Sursa foto: Asociaţia Feuerstein Deschide-ţi Mintea / Facebook
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Geoană (Institutul Aspen) face apel la propunerea unei curricule pe biotehnologie universităților medicale din România
Președintele Institutului Aspen România, Mircea Geoană, a făcut apel la propunerea unei curricule în domeniul biotehnologiei universităților medicale din România, precizând că a vizitat marile astfel de instituții de învățământ din țara noastră și nu aveau niciun curs de biotehnologie, ceea ce este 'bizar'.
Corespondenții de război Radu Hossu și Mircea Barbu, prezenți la o dezbatere organizată de FJSC
Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării de la Universitatea din București (FJSC), în parteneriat cu Asociația 'Societatea Presei și Jurnaliștilor Francofoni' din România, organizează joi dezbaterea Breaking Spotlight Event! Between Truth and Deadly Risks: War Correspondents in Ukraine Facing Threats to Life and Family, ce îi va avea ca invi
Timiș: CJ a predat microbuze electrice pentru transportul școlar către 29 de localități
Consiliul Județean (CJ) Timiș a predat, marți, 29 de microbuze electrice pentru transportul elevilor din tot atâtea localități, valoarea totală a investiției fiind de aproape 36,5 milioane de lei, din care 30,2 milioane de lei au venit din Programul Național de Reziliență și Redresare (PNRR). Președintele CJ Timiș, Alfred Simonis, a declarat că acestea s
Ministerul Educației lansează apelul pentru înființarea și funcționarea școlilor-pilot în anul școlar 2025 - 2026
Ministerul Educației și Cercetării lansează apelul pentru înființarea și funcționarea școlilor-pilot, în cadrul rețelei naționale, pentru anul de învățământ 2025 - 2026. Potrivit Ministerului Educației, școlile pot aplica între 23 iunie și 18 iulie (ora 17:00). Evaluarea proiectelor are loc între 21 iulie și 4 august, lista
Cluj: UBB oferă 169 de locuri românilor din afara granițelor la sesiunea de admitere pentru licență
Conducerea Universității 'Babeș-Bolyai' (UBB) din Cluj-Napoca a anunțat, marți, într-o conferință de presă, că din totalul locurilor alocate la sesiunea de admitere din acest an pentru licență 198 sunt pentru românii din afara granițelor. 'Din locurile bugetate scoase în acest an la concurs de UBB, 35 sunt locuri speciale alocate
Institutul de cercetare COMOTI a contribuit la misiunea spațială europeană ''Proba 3''; imagini spectaculoase ale coroanei solare
Institutul Național de Cercetare - Dezvoltare Turbomotoare COMOTI a proiectat și livrat echipamente de manipulare la sol pentru doi sateliți în cadrul misiunii spațiale europene ''Proba 3'', a informat Autoritatea Națională pentru Cercetare. ''COMOTI - Romanian Research & Development Institute for Gas Turbines
Cluj: UBB scoate la concurs peste 15.000 de locuri bugetate și cu taxă
Universitatea ''Babeș-Bolyai'' (UBB) din Cluj-Napoca anunță că scoate la concurs pentru admiterea din acest an, la nivel de licență, peste 15.000 de locuri, dintre care 5.598 sunt bugetate, iar 10.000 de locuri sunt cu taxă. ''Ca în fiecare an vor fi cele două sesiuni, în iulie și septembrie. Ca direcții gen
Sălaj: Copiii, invitați să-și petreacă vacanța la muzeu
Copii cu vârste între 7 și 12 ani sunt așteptați, în cursul lunii iulie, să petreacă o vară activă, distractivă și plină de descoperiri, la o nouă ediție a programului educativ ''Vacanță la Muzeu'', eveniment organizat de către Muzeul Județean de Istorie și Artă Zalău. Potrivit unui comunicat de presă al organ
Buzău: Parteneriat pentru formarea psihopedagogică a tinerilor în contextul deficitului de dascăli la matematică și științe
Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Buzău anunță lansarea unui program de formare psihopedagogică pentru tinerii absolvenți din județ, în colaborare cu Universitatea Petrol-Gaze din Ploiești și Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic (DPPD) Prahova, pe fondul unui deficit al cadrelor didactice. Potrivit unui comunicat de pr
Daniel David - despre noile planuri-cadru de la liceu: Eu am început public acest demers, așa că e normal ca eu să îl închei
Ministrul interimar al Educației și Cercetării, Daniel David, a afirmat, luni, că, la nivel liceal, sunt conținuturi și manuale depășite de vremuri, planuri-cadru care nu se înscriu în logica curriculară modernă, iar metodele de predare nu au mai fost îmbogățite semnificativ cu noile evoluții tehnologice și didactice în domeniu. Preciză
Ministerul Educației: Proiect privind consolidarea calității serviciilor de consiliere și orientare în carieră din învățământ
Ministerul Educației și Cercetării a semnat, luni, contractul de finanțare aferent proiectului non-competitiv 'Practici transformaționale în consilierea și orientarea carierei (ConsEDU)'. Potrivit unui comunicat al Ministerului Educației, obiectivul general al proiectului îl constituie consolidarea calității serviciilor de
Bacalaureat 2025/Peste 5.300 de elevi au susținut proba scrisă la Limba și literatura maternă; nu au fost candidați eliminați
București, 16 iun /Agerpres/ - Peste 5.300 de elevi care aparțin minorităților naționale au susținut luni proba scrisă la Limba și literatura maternă, în cadrul primei sesiuni a examenului de Bacalaureat, a informat Ministerul Educației și Cercetării. Potrivit datelor furnizate de MEC, la ultima probă scrisă din sesiunea iunie 2025 a Bacalaureatului s-au
Neamț: Activitatea unei firme de catering suspendată după ce 30 de copii de grădiniță au fost diagnosticați cu toxiinfecție alimentară
Un număr de 38 de persoane, din care 30 de copii, au prezentat simptome digestive, iar opt persoane au fost internate în spital, în urma unui focar de toxiinfecție alimentară apărut la Grădinița 'Cristos Rege' din Piatra Neamț, informează Direcția de Sănătate Publică (DSP) Neamț. 'Până în prezent, au fost identificate 38 de
Universitatea din București lansează programul pe 2025 pentru sprijinul educațional acordat elevilor defavorizați
Universitatea din București (UB) lansează, prin Fundația 'Virtute et Sapientia', ediția din 2025 a Programului UB SEED - Sprijin Educațional pentru Elevii Defavorizați, un demers educațional care sprijină elevii din familii cu venituri reduse, ale căror condiții socio-economice le limitează potențialul academic, oferindu-le suport pentru promovarea primului e
Ministerul Educației a actualizat informațiile privind admiterea la liceu pentru românii de pretutindeni
Românii de pretutindeni pot depune online fișele de înscriere pentru admiterea în învățământul liceal de stat din România pentru anul școlar 2025-2026 în perioada 10 - 17 iulie, a informat, luni, Ministerul Educației și Cercetării. Potrivit sursei citate, rezultatele vor fi afișate pe 22 iulie.