Societatea de Ştiinţe Istorice: Manualul de Istorie de clasa a VI-a conţine patru abateri de la programa şcolară

Manualul de Istorie de clasa a VI-a publicat de Editura Didactică şi Pedagogică analizat conţine patru abateri de la programa şcolară, deficienţe de calibrare şi selecţie a informaţiei, erori factuale, deficienţe de terminologie, inadecvări ale materialelor didactice şi ale activităţilor de învăţare, precum şi un număr prea mare de greşeli lingvistice, de scriere şi de tehnoredactare, a informat, marţi, Societatea de Ştiinţe Istorice din România, printr-un comunicat de presă.
"Grupul de lucru desemnat de Societatea de Ştiinţe Istorice din România pentru a analiza manualul de Istorie de clasa a VI-a publicat de Editura Didactică şi Pedagogică a constatat că manualul analizat conţine patru abateri de la programa şcolară, deficienţe de calibrare şi selecţie a informaţiei, erori factuale, deficienţe de terminologie, inadecvări ale materialelor didactice şi ale activităţilor de învăţare, precum şi un număr prea mare de greşeli lingvistice, de scriere şi de tehnoredactare. Aceste deficienţe eclipsează aspectele pozitive, care nu lipsesc cu totul din conţinutul manualului analizat", se susţine în comunicat.
Potrivit sursei citate, pe baza informaţiilor disponibile la această dată, nu se poate aprecia care dintre aceste "neajunsuri" au fost determinate de autoarea manualului sau de Editura Didactică şi Pedagogică.
"Erori au fost semnalate nu doar la manualul de Istorie, ci şi la manualele de la alte discipline (deocamdată manualele de Geografie, Biologie şi Matematică, dar lista este deschisă); această constatare la îndemâna oricăruia dintre noi umple de ridicol pe aceia care încearcă să ne convingă că în cazul fiecărui manual este vorba de un caz special, izolat, singular şi că răspunderea revine doar autorilor de manuale. Nu se pune problema de a exonera pe autorii de manuale care au greşit, uneori flagrant", se arată în comunicat.
Conform acestuia, este "însă evident" că există un sistem "rău conceput şi prost manageriat, care garantează eşecul şi pentru care răspunderea se plasează la un cu totul alt nivel".
"Multiplicarea erorilor, care nu au lipsit nici anterior, coincide cu opţiunea Ministerului Educaţiei pentru trecerea la manualul unic. Nu vom contesta dreptul decidentului responsabil de a opta între manualul unic si un sistem cu mai multe manuale dintre care profesorul alege unul, funcţie de calităţile intrinseci ale manualului, dar şi funcţie de specificul clasei. Vom consemna însă faptul că sistemul manualului unic măreşte riscul eşecului şi îngreunează corecţiile; dacă ar fi fost mai multe manuale editate de mai multe edituri, profesorii ar fi avut posibilitatea să evite manualele cele mai slabe, iar costurile neglijenţei ar fi revenit editurii private. De foarte mulţi ani, manualele sunt lucrate 'în asalt', cu termene foarte scurte pentru autori, evaluatori, referenţi, tehnoredactori, editori etc. Acest tip de 'rasoleală' a devenit obişnuinţă la Ministerul Educaţiei şi garantează apariţia multor rebuturi. Ar fi timpul ca şi decidenţii politici şi administrativi să înţeleagă că lucrul de calitate necesită timp şi mecanisme instituţionale puternice de garantare a calităţii", punctează Societatea de Ştiinţe Istorice.
În opinia organizaţiei, pentru a asigura manuale "mai bune" este nevoie de transparentizarea procesului de selecţie a manuscriselor, consultarea asociaţiilor profesionale reprezentative la nivel naţional şi a facultăţilor de specialitate din principalele universităţi ale ţării, folosirea ca referenţi ştiinţifici a doi-trei specialişti respectaţi şi recunoscuţi pentru exigenţă, includerea în caietul de sarcini pentru edituri a unor prevederi clare, care să garanteze îngrijirea editorială de calitate - obligaţia de a asigura un redactor de carte experimentat şi cu studii solide în specialitatea manualului; un tehnoredactor competent; corectură de specialitate şi posibilitatea oferită autorilor de a verifica implementarea corecturilor.
"Societatea de Ştiinţe Istorice din România consideră însă că ar fi bine ca scandalul public generat de manualele editate în anul 2018 de Editura Didactică şi Pedagogică să prilejuiască o dezbatere amplă despre rostul manualelor, despre mecanismele de asigurare a calităţii acestora şi despre modul în care ele pot să fie relevante pentru procesele de învăţare ale copiilor secolului XXI", afirmă aceeaşi sursă. AGERPRES/(AS - autor: Roberto Stan, editor: Claudia Stănescu, editor online: Irina Giurgiu)
Sursa foto: (c) Societatea de Ştiinţe Istorice din România/facebook.com
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Rectorul Politehnica, Mihnea Costoiu: Învățătorii modelează destine și clădesc viitorul
Învățătorii sunt cei care modelează destine și clădesc viitorul prin educație, a transmis, joi, rectorul Universității Naționale de Știință și Tehnologie Politehnica București, Mihnea Costoiu, cu prilejul Zilei Învățătorului. 'Felicit
Ministrul Educației: Avem nevoie de universități cu profiluri diferite; încheiem modelul Bologna
Universitățile românești și-au stabilit misiunea academică, structurându-se astfel o arhitectură transparentă a mediului universitar, a transmis, joi, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, precizând că prin acest demers se încheie implementarea modelului Bologna în sistemul de învățământ superior.
Ziua Mediului/Doctorand IULS Iași: Resursele trebuie să fie folosite în mod responsabil, să lăsăm și pentru generațiile viitoare
Resursele trebuie să fie folosite în mod responsabil, astfel încât și generațiile viitoare să aibă cu ce trăi, afirmă Roxana Elena Gherasim, doctorand în cadrul Școlii Doctorale de Științe Inginerești de la Universitatea de Științele Vieții 'Ion Ionescu de la Brad' din Iași (IULS), în contextul Zilei Mondiale a Mediului.
Dolj: UMF Craiova celebrează un an al cunoașterii și al sănătății
Universitatea de Medicină și Farmacie din Craiova celebrează, vineri, cu prilejul încheierii anului universitar 2024-2025, un an al cunoașterii și al sănătății, într-o reuniune anuală a comunității universitare medicale. Potrivit UMF Craiova, evenimentul marchează un moment de bilanț și de recunoaștere a contribuției fiecărui membr
Daniel David, mesaj pentru dascăli: Apreciez enorm faptul că încercați să vă faceți datoria față de elevi
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, le-a transmis cadrelor didactice joi, de Ziua Învățătorului, că apreciază modul în care își fac datoria față de elevi într-un sistem care nu-i susține întotdeauna așa cum ar trebui și că știe problemele legate de rolul social, de infrastructură, de deficiențele procesului educațional și de
Elevii vor avea zi liberă joi, cu ocazia Zilei Învățătorului
Elevii și profesorii vor avea joi zi liberă, cu ocazia Zilei Învățătorului, prevăzută în contractul colectiv de muncă din învățământ. Vacanța de vară va începe pe 20 iunie, după terminarea cursurilor. Pentru clasa a VIII-a, anul școlar are o durată de 35 de săptămâni de cursuri și se înc
Guvern: Reglementări privind facilitățile de transport pentru studenții ce provin din localități care nu au stație CFR
Guvernul a modificat normele privind acordarea facilităților de transport intern feroviar pentru studenți, în vederea eliminării discriminărilor dintre aceștia în ceea ce privește alegerea distanței de circulație. Potrivit unui comunicat al Guvernului, prin hotărârea aprobată miercuri, studenții care provin din localități nedeservite de gară
Open Day - sâmbătă, la Universitatea Națională de Arte din București
Universitatea Națională de Arte din București organizează, sâmbătă, la cele trei sedii ale sale din Capitală, Open Day @unarte, un eveniment dedicat celor care vor să afle ce presupune cu adevărat parcursul artistic într-o instituție de învățământ superior cu acest profil. Potrivit unui comunicat al organizatorilor transmis, miercuri, A
Cluj: Toate comunele din județ beneficiază de microbuze moderne pentru elevi
Consiliul Județean (CJ) Cluj a reușit să doteze cu microbuze electrice pentru transportul elevilor toate comunele din județ. 'Forul administrativ județean a reușit suplimentarea cu nouă a numărului de microbuze școlare electrice achiziționate prin intermediul celor două proiecte finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență, re
Un nou program de masterat, lansat de SNSPA și University of Meaning
Școala Națională de Studii Politice și Administrative și University of Meaning / Universidad del Sentido, universitate internațională care funcționează sub autoritatea Statului Vatican, au semnat miercuri un acord care prevede lansarea programului internațional de masterat 'Global Leadership and Sustainable Development' (Leadership global și dezvoltare durabi
Iași: Peste 2.250 de candidați străini pe 720 de locuri disponibile la UMF 'Gr.T.Popa'
Peste 2.250 de candidați s-au înscris pe cele 720 de locuri disponibile la admiterea pentru studenți internaționali la UMF 'Grigore T.Popa' Iași, cea mai mare concurență fiind la Medicină Dentară în limba franceză. Potrivit reprezentanților Universității de Medicină și Farmacie 'Grigore T. Popa' din Iași, pentru cele 720 de locuri d
Elevii români au obținut trei medalii la Olimpiada Internațională de Informatică pe Echipe
Elevii români au obținut trei medalii - una de aur și două de bronz - la Olimpiada Internațională de Informatică pe Echipe 2025, desfășurată la Budapesta, în Ungaria, a informat Ministerul Educației și Cercetării. Medalia de aur a fost câștigată de echipa 'NP solutions only', de la Colegiul Național de Informatică Tudor Vianu din Bucu
Arad: Sute de elevi nu pot folosi curtea școlii din cauza unei gropi abandonate de constructor
Elevii unui liceu de elită din Arad nu pot folosi curtea școlii de doi ani, din cauza unei gropi abandonate de constructorul care trebuia să realizeze un bazin colector de apă ce ar fi folosită în caz de incendiu, astfel că ei stau pe holuri, în pauze, sau traversează strada pentru a merge în parc. Clădirea Colegiului Naționa
Ministerul Educației și Cercetării a demarat evaluarea unităților de cercetare-dezvoltare-inovare
Ministerul Educației și Cercetării a început evaluarea unităților de cercetare-dezvoltare-inovare din sistemul național, care va duce apoi la reorganizarea arhitecturii și a mecanismelor fundamentale ale sistemului național de CDI, a anunțat, marți, ministrul Daniel David. ''Vă semnalez tuturor - actorilor din sistemul național d
Bihor: Echipa de fotbal a Universității din Oradea, în premieră vicecampioană națională
Echipa de fotbal a Universității din Oradea a devenit, pentru prima oară, vicecampioană națională, după ce, în finala mare, s-a luptat cu multipla campioană a României, Universitatea de Vest din Timișoara. Potrivit unui comunicat al Universității orădene, confruntarea finală, încheiată cu scorul de 3 - 1, s-a disputat pe tere