O treime din populația României este expusă sărăciei și o infrastructură de transporturi precară accentuează această problemă (raport)

O treime din populația României este expusă sărăciei, iar o infrastructură de transporturi precară accentuează această problemă, susține Adela Fofiu, realizatoarea raportului 'Sărăcia din Transporturi în România', o analiză prezentată miercuri de Asociația 2Celsius.
'În condițiile în care deja noi avem aproape 52% din populație rurală expusă sărăciei, deci ruralul românesc este sărac, la modul general și urban și rural, o treime din populația României este expusă sărăciei și o infrastructură de transporturi precară accentuează această problemă, pe când dacă ar fi întreținută, rezolvată cum trebuie, să mă exprim informal, ar putea contribui la o mai bună gestionare a problemelor de sărăcie din țară. Ce vreau să subliniez fără să intru în detalii care pot să aibă natură didactică, deci nu vreau să sune a curs de facultate, este că problemele sistemice sunt transversale. Regăsim aceleași provocări și în transportul rutier, situația drumurilor din țară, de la cele locale, regionale, naționale, până la situația autostrăzilor și drumurile expres. Problemele sunt aceleași în sistemul de căi ferate și trenuri regionale și în transportul public. Încercând noi să structurăm fenomenul ca să-l putem observa cu ceva mai mult atenție, am abordat problema în acest sens: rutierul, feroviarul, transportul public, care se suprapune peste cele două foarte puțin și cu blândețe, ne-am uitat și la transportul aerian și un fenomen foarte interesant și adesea ignorat și de către mass media, dar și de către colegii mei cercetători sau din sectorul ONG, e problema transportului acvatic', a explicat Adela Fofiu.
Raportul Sărăcia din Transporturi în România reprezintă o analiză detaliată a provocărilor de mobilitate și a discrepanțelor din infrastructura de transport. Documentul pune în lumină impactul inegalităților regionale, al insuficienței infrastructurii de transport rutier, public și feroviar, dar lipsa soluțiilor sustenabile pentru asigurarea accesului pentru grupurilor vulnerabile
Potrivit unui comunicat de presă al organizației, sărăcia în mobilitate nu se referă doar la constrângerile financiare, ci include și accesul limitat la transport, educație, asistență medicală și oportunități de angajare, care sunt vitale pentru participarea deplină la viața economică, socială și culturală. Abordarea sărăciei legate de transport ar trebui să se concentreze pe optimizarea accesibilității transportului public regional, interurban, periurban și rural.
'UE, prin Fondul pentru o Tranziție Justă, cât și Fondul Social pentru Clima, va oferi instrumente esențiale pentru a combate sărăcia în transporturi. Guvernul Romaniei va trebui sa sprijine investițiile în infrastructură sustenabilă (electrificată), reducerea costurilor de transport pentru populațiile vulnerabile și crearea de noi oportunități economice în regiunile defavorizate. Succesul depinde de gestionarea eficientă a acestor fonduri și de implementarea altor politici care să asigure că beneficiile ajung la cei care au cea mai mare nevoie', consideră Raul Cazan, președintele Asociației 2Celsius.
Raportul analizează infrastructura rutieră și feroviară existentă, precum și rețeaua de mijloace de transport în comun și cum acestea sunt utilizate la nivel național. Unele regiuni, cum ar fi București și Cluj Napoca, înregistrează mai mult utilizatori ai transportului public în comun, decât toate celelalte județe la un loc.
'Problemele sistemice sunt transversale, regăsim aceleași probleme și în transportul rutier, cel de căi ferate sau public. Sunt diferențe foarte mari și în transportul rural versus urban, dar și între regiunile țării, între orașele din vestul țării față de cele din Dobrogea sau Moldova, pornind de la posibilitățile de cumpărare a biletelor de exemplu, curățenie, frecvență sau vechimea parcului auto. Dacă reușim să gândim cât mai sistemic și structural, e foarte posibil, ca într-un termen relativ mediu, să ne crească impactul pozitiv asupra problemelor de inegalitate și inechitate socială. Există posibilități de finanțare însă capacitatea de absorbție este în continuare foarte mică din cauza lipsei de coordonare între actorii implicați în gestionarea și dezvoltarea transporturilor', a transmis Adela Fofiu, realizatoarea raportului.
Potrivit sursei citate, lipsa unor politici specifice pentru mobilitatea rurală și serviciile de transport contribuie și mai mult la sărăcia legată de mobilitate. Programele de dezvoltare rurală se concentrează pe infrastructură, cum ar fi drumurile locale, fără a aborda în mod adecvat nevoia de servicii de transport. O abordare mai cuprinzătoare a transportului durabil implică reducerea dependenței de automobile și investirea în infrastructuri favorabile modurilor alternative de transport.
Raportul arată că lipsa accesului la transport adecvat reduce oportunitățile de muncă, educație și servicii esențiale pentru grupurile vulnerabile; disparitățile urbane-rurale accentuează excluziunea socială; 51,7% din populația rurală este expusă riscului de sărăcie sau excluziune socială din cauza lipsei de transport adecvat; rețeaua de drumuri din România este una dintre cele mai puțin dezvoltate din UE, cu doar 38 km la 1 milion de locuitori; rețeaua rutieră și feroviară este inegal dezvoltată, cu regiuni precum Moldova rămânând slab conectate la restul țării.
Regiunile vestice, cum ar fi Arad și Timișoara, beneficiază de infrastructură mai dezvoltată comparativ cu Moldova și alte regiuni din est. Această discrepanță limitează accesul echitabil la oportunități economice, se arată în raport.
În ultimii 30 de ani, doar 700 km de cale ferată au fost modernizați, iar transportul public urban este polarizat în favoarea marilor orașe. În 2023, trenurile din România au acumulat întârzieri de peste 8,2 ani, afectând milioane de călători. București și Cluj au avut peste 560 milioane de călători în transportul public în 2022, depășind totalul călătorilor din toate celelalte județe la un loc.
De asemenea, poluarea urbană este agravată de lipsa alternativelor viabile la transportul cu autoturismul personal, iar investițiile în transport electric și digitalizare au avansat în marile orașe, dar nu sunt suficiente pentru a combate efectele schimbărilor climatice.
2Celsius este o organizație neguvernamentală înființată în 2010 cu scopul de a influența politicile privind schimbările climatice la nivel național și european. AGERPRES/(AS - autor: George Bănciulea, editor: Mariana Nica, editor online: Irina Giurgiu)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Directorul Salrom: Asociația Europeană a Producătorilor de Sare și-a exprimat disponibilitatea de a trimite echipamente și experți la Praid
Asociația Europeană a Producătorilor de Sare și-a exprimat disponibilitatea de a trimite echipamente și experți la Praid pentru a ajuta la rezolvarea situației, a anunțat, sâmbătă, directorul Salrom, Constantin Dan Dobrea. 'Asociația Europeană a Producătorilor de Sare și-a arătat solidaritatea și toate țările care au producători de sare în Euro
Ministrul Bogdan Ivan, la Praid: Ne interesează să găsim soluția prin care vom redeschide mina
Ministrul Economiei, Bogdan Ivan, a declarat sâmbătă, la Praid, că se caută cele mai bune soluții pentru redeschiderea salinei din localitate, muncitorii de acolo vor fi plătiți, urmând să fie acordate compensări și pensiunilor și hotelurilor care au suferit pierderi. Acesta a punctat, însă, că situația este complicată, iar la o primă evaluar
Investiție de urgență de aproximativ 300 de milioane de lei pentru a rezolva situația de fond la Salina Praid (ministru)
Ministerul Economiei și Ministerul Mediului vor emite o Hotărâre de Guvern (HG) prin care se va stabili o investiție de urgență estimată la 300 de milioane de lei pentru a rezolva situația de fond la Salina Praid, a anunțat vineri ministrul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului, Bogdan Ivan. 'Împreună cu mi
Ministerul Energiei: România nu va pierde niciun ban pe jalonul 121 din PNRR
România nu va pierde niciun ban pe jalonul 121 din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) referitor la îmbunătățirea guvernanței corporative a companiilor de stat din sectorul energetic, a anunțat, vineri, Ministerul Energiei. ''Ministerul Energiei reafirmă angajamentul total și necondiționat față de reformele as
ANPC a înregistrat 108 reclamații referitoare la achiziționarea online a biletelor pentru concertul Metallica din 2026
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a înregistrat până în prezent 108 reclamații care vizează o serie de nereguli consemnate la achiziționarea online a biletelor pentru concertul Metallica din mai 2026, care va avea loc pe Arena Națională din București. Potrivit informațiilor transmise vineri de ANPC,
ANPC: Amenzi totale de 250.500 de lei în urma unor controale efectuate vineri; două unități - Kaufland și Profi - închise temporar
Comisarii pentru protecția consumatorilor au aplicat, vineri, amenzi în valoare de 250.500 lei, în urma unor controale tematice și operative desfășurate la șapte operatori economici, și au oprit temporar activitatea la o unitate Kaufland din sectorul 2 și un magazin Profi din sectorul 4. ''În data de 30.05.2025, din d
Apele Române: Intervențiile la Salina Praid vor fi reluate imediat ce condițiile de siguranță permit accesul echipelor în teren
Administrația Națională ''Apele Române'' (ANAR), prin Administrația Bazinală de Apă (ABA) Mureș, nu poate efectua investiții sau intervenții directe la o exploatare minieră care nu se află în patrimoniul instituției, conform legislației în vigoare, însă dă asigurări că intervențiile la Salina Praid vor fi reluate imediat ce con
ANSVSA: Un transport cu peste 40.000 de animale românești va pleca vineri către Algeria
Un nou transport cu peste 40.000 animale românești - bovine și ovine - va pleca vineri către Anaba (Algeria) din Portul Constanța, a anunțat Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA) într-o postare pe Facebook. ''Astăzi, 30 mai 2025, un nou transport semnificativ de ovine și bovine p
Jianu (IMM România): Aderarea la OECD este cel mai important obiectiv al României în perioada următoare
Aderarea la OECD este cel mai important obiectiv al României în perioada următoare, având în vedere că 70% din comerțul global și 90% din investițiile străine directe din România sunt reprezentate de cele 38 de țări membre ale organizației, a declarat Florin Jianu, președinte de onoare IMM România, la cea de-a XXXII-a ediție a '
CFR Călători modifică circulația unor trenuri, în 11 și 13 iunie, pentru efectuarea unor lucrări la infrastructura feroviară
CFR Călători modifică circulația unor trenuri de călători în zilele de 11 și 13 iunie 2025, ca urmare a unor lucrări la infrastructura feroviară între stațiile Lugoj - Chizătău - Topolovăț, solicitate și realizate de către CNCF CFR SA - managerul căii ferate, a anunțat vineri compania. Astfel, trenul IR 72 Craiova - Budapes
Ministerul Finanțelor lansează din 6 iunie a cincea ediție FIDELIS din 2025, cu dobânzi de până la 8,35%
Ministerul Finanțelor (MF) lansează a cincea ediție FIDELIS din 2025, care se va desfășura în perioada 6 - 16 iunie și va oferi dobânzi de până la 8,35% la emisiunile în lei și de până la 6,50% la cele în euro, în timp ce donatorii de sânge vor putea cumpăra titluri de stat cu scadența la 2 ani.
Ministrul Boloș nu crede că România poate strânge 30 de miliarde de lei fără creșteri de taxe
Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Marcel Boloș, s-a declarat pesimist că România ar putea să strângă la bugetul de stat 30 de miliarde de lei fără creșteri de taxe. Întrebat, vineri, într-o conferință de presă organizată la Guvern, oficialul a menționat că este nevoie de un mix de soluții între refo
Bociu (ANSVSA): România este încadrată ca țară cu risc scăzut al despăduririlor; fermierii nu vor fi afectați de directiva UE privind defrișările
România a semnat alături de alte 10 state membre UE un document privind revizuirea directivei privind defrișările și amânarea datei de intrare în vigoare a acestui regulament, stabilită pentru sfârșitul anului 2025, întrucât cerințele impuse agricultorilor și silvicultorilor sunt imposibil de pus în practică.
Boloș: Nu știu în ce măsură Comisia Europeană ar putea să fie de acord cu reducerea de cheltuială ca soluție a reducerii deficitului
Nu știu în ce măsură Comisia Europeană ar putea să fie de acord cu reducerea de cheltuială ca soluție pentru reducerea deficitului bugetar, dar dacă acceptă acest lucru ar trebui să se modifice planul fiscal și Planul Național de Redresare și Reziliență, ceea ce e puțin probabil, a declarat, vineri, într-o conferință de presă, ministrul Investițiilor și P
Tramvaiele liniei 11 vor circula pe un traseu modificat sâmbătă și vor întoarce la Gara Basarab; linia 44 va fi suspendată
Linia de tramvai 11 va funcționa pe un traseu modificat sâmbătă, urmând să întoarcă la Gara Basarab, iar linia 44 va fi suspendată, ca urmare a executării lucrărilor de intervenție asupra căii de rulare a tramvaielor de pe Calea Giulești, a anunțat Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București - Ilfov (TPBI).