O treime din populația României este expusă sărăciei și o infrastructură de transporturi precară accentuează această problemă (raport)

O treime din populația României este expusă sărăciei, iar o infrastructură de transporturi precară accentuează această problemă, susține Adela Fofiu, realizatoarea raportului 'Sărăcia din Transporturi în România', o analiză prezentată miercuri de Asociația 2Celsius.
'În condițiile în care deja noi avem aproape 52% din populație rurală expusă sărăciei, deci ruralul românesc este sărac, la modul general și urban și rural, o treime din populația României este expusă sărăciei și o infrastructură de transporturi precară accentuează această problemă, pe când dacă ar fi întreținută, rezolvată cum trebuie, să mă exprim informal, ar putea contribui la o mai bună gestionare a problemelor de sărăcie din țară. Ce vreau să subliniez fără să intru în detalii care pot să aibă natură didactică, deci nu vreau să sune a curs de facultate, este că problemele sistemice sunt transversale. Regăsim aceleași provocări și în transportul rutier, situația drumurilor din țară, de la cele locale, regionale, naționale, până la situația autostrăzilor și drumurile expres. Problemele sunt aceleași în sistemul de căi ferate și trenuri regionale și în transportul public. Încercând noi să structurăm fenomenul ca să-l putem observa cu ceva mai mult atenție, am abordat problema în acest sens: rutierul, feroviarul, transportul public, care se suprapune peste cele două foarte puțin și cu blândețe, ne-am uitat și la transportul aerian și un fenomen foarte interesant și adesea ignorat și de către mass media, dar și de către colegii mei cercetători sau din sectorul ONG, e problema transportului acvatic', a explicat Adela Fofiu.
Raportul Sărăcia din Transporturi în România reprezintă o analiză detaliată a provocărilor de mobilitate și a discrepanțelor din infrastructura de transport. Documentul pune în lumină impactul inegalităților regionale, al insuficienței infrastructurii de transport rutier, public și feroviar, dar lipsa soluțiilor sustenabile pentru asigurarea accesului pentru grupurilor vulnerabile
Potrivit unui comunicat de presă al organizației, sărăcia în mobilitate nu se referă doar la constrângerile financiare, ci include și accesul limitat la transport, educație, asistență medicală și oportunități de angajare, care sunt vitale pentru participarea deplină la viața economică, socială și culturală. Abordarea sărăciei legate de transport ar trebui să se concentreze pe optimizarea accesibilității transportului public regional, interurban, periurban și rural.
'UE, prin Fondul pentru o Tranziție Justă, cât și Fondul Social pentru Clima, va oferi instrumente esențiale pentru a combate sărăcia în transporturi. Guvernul Romaniei va trebui sa sprijine investițiile în infrastructură sustenabilă (electrificată), reducerea costurilor de transport pentru populațiile vulnerabile și crearea de noi oportunități economice în regiunile defavorizate. Succesul depinde de gestionarea eficientă a acestor fonduri și de implementarea altor politici care să asigure că beneficiile ajung la cei care au cea mai mare nevoie', consideră Raul Cazan, președintele Asociației 2Celsius.
Raportul analizează infrastructura rutieră și feroviară existentă, precum și rețeaua de mijloace de transport în comun și cum acestea sunt utilizate la nivel național. Unele regiuni, cum ar fi București și Cluj Napoca, înregistrează mai mult utilizatori ai transportului public în comun, decât toate celelalte județe la un loc.
'Problemele sistemice sunt transversale, regăsim aceleași probleme și în transportul rutier, cel de căi ferate sau public. Sunt diferențe foarte mari și în transportul rural versus urban, dar și între regiunile țării, între orașele din vestul țării față de cele din Dobrogea sau Moldova, pornind de la posibilitățile de cumpărare a biletelor de exemplu, curățenie, frecvență sau vechimea parcului auto. Dacă reușim să gândim cât mai sistemic și structural, e foarte posibil, ca într-un termen relativ mediu, să ne crească impactul pozitiv asupra problemelor de inegalitate și inechitate socială. Există posibilități de finanțare însă capacitatea de absorbție este în continuare foarte mică din cauza lipsei de coordonare între actorii implicați în gestionarea și dezvoltarea transporturilor', a transmis Adela Fofiu, realizatoarea raportului.
Potrivit sursei citate, lipsa unor politici specifice pentru mobilitatea rurală și serviciile de transport contribuie și mai mult la sărăcia legată de mobilitate. Programele de dezvoltare rurală se concentrează pe infrastructură, cum ar fi drumurile locale, fără a aborda în mod adecvat nevoia de servicii de transport. O abordare mai cuprinzătoare a transportului durabil implică reducerea dependenței de automobile și investirea în infrastructuri favorabile modurilor alternative de transport.
Raportul arată că lipsa accesului la transport adecvat reduce oportunitățile de muncă, educație și servicii esențiale pentru grupurile vulnerabile; disparitățile urbane-rurale accentuează excluziunea socială; 51,7% din populația rurală este expusă riscului de sărăcie sau excluziune socială din cauza lipsei de transport adecvat; rețeaua de drumuri din România este una dintre cele mai puțin dezvoltate din UE, cu doar 38 km la 1 milion de locuitori; rețeaua rutieră și feroviară este inegal dezvoltată, cu regiuni precum Moldova rămânând slab conectate la restul țării.
Regiunile vestice, cum ar fi Arad și Timișoara, beneficiază de infrastructură mai dezvoltată comparativ cu Moldova și alte regiuni din est. Această discrepanță limitează accesul echitabil la oportunități economice, se arată în raport.
În ultimii 30 de ani, doar 700 km de cale ferată au fost modernizați, iar transportul public urban este polarizat în favoarea marilor orașe. În 2023, trenurile din România au acumulat întârzieri de peste 8,2 ani, afectând milioane de călători. București și Cluj au avut peste 560 milioane de călători în transportul public în 2022, depășind totalul călătorilor din toate celelalte județe la un loc.
De asemenea, poluarea urbană este agravată de lipsa alternativelor viabile la transportul cu autoturismul personal, iar investițiile în transport electric și digitalizare au avansat în marile orașe, dar nu sunt suficiente pentru a combate efectele schimbărilor climatice.
2Celsius este o organizație neguvernamentală înființată în 2010 cu scopul de a influența politicile privind schimbările climatice la nivel național și european. AGERPRES/(AS - autor: George Bănciulea, editor: Mariana Nica, editor online: Irina Giurgiu)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
ANPC a dispus suspendarea temporară a activității pentru 11 societăți din zona șoselei de centură a Capitalei
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a dispus, joi, oprirea temporară a prestării serviciilor, până la remedierea deficiențelor, pentru 11 operatori economici care își desfășoară activitatea în zona șoselei de centură a Municipiului București. Potrivit unui comunicat al ANPC, este vorba despre societățile Coffe Cop, La Jardel
Ministrul Economiei: Șantierul Naval 2 Mai din Mangalia are acum oportunități clare de dezvoltare pe termen lung
Șantierul Naval 2 Mai din Mangalia are acum oportunități clare de dezvoltare pe termen lung, care să păstreze locurile de muncă ale oamenilor și șantierul funcțional, susține ministrul Economiei, Bogdan Ivan, după ce reprezentanții Sindicatului Navalistul au anunțat proteste în Capitală pentru ziua de vineri. Într-o
Dumitru Costin a fost reales în funcția de președinte al BNS
Dumitru Costin a fost reales, joi, președinte al Blocului Național Sindical (BNS), cu 304 voturi favorabile și 12 împotrivă, la cel de-al 13-lea Congres al Confederației Sindicale. Costin se află la conducerea BNS încă din 1993, mai întâi ca președinte interimar, în urma demisiei lui Matei Brătianu. Ulterior, Dumitru Costin a fost
România raportează o scădere de 70% a înmatriculărilor de autoturisme full electrice, în aprilie (APIA)
Înmatriculările de autoturisme noi au scăzut cu 24%, în luna aprilie 2025, față de aceeași perioadă din anul anterior, în timp ce autoturismele full electrice au raportat o diminuare de 70% și o cotă de piață de 2,2%, arată datele Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI), prelucrate de Asociația Producătorilor și Importatorilor
Ministerul Energiei anunță reducerea cu 25% a cheltuielilor salariale și desființarea a 91 de posturi
Cheltuielile salariale din Ministerul Energiei se vor reduce cu 25%, iar numărul posturilor va scădea cu 23%, echivalentul a 91 de poziții, a anunțat Ministerul Energiei într-un comunicat de presă transmis, joi, AGERPRES. Proiectul de Hotărâre de Guvern privind reorganizarea instituției a fost aprobat în ședința de Guvern de joi, 8 mai, după
Olimpicii din Alexandria, față în față cu tehnologia viitorului la ICI București
Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică - ICI București a fost, în această săptămână, gazda unei vizite a zeci de elevi cu rezultate academice excepționale din Alexandria, participanți în programul educativ și vocațional ''Clubul Olimpicilor Alexandria - România Inteligentă''. Po
Boloș, despre un acord cu FMI: Nu se pune problema; reformele ar fi mult mai usturătoare decât cele din PNRR
Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Marcel Boloș, susține că nu se pune problema încheierii unui acord de împrumut cu Fondul Monetar Internațional, care ar presupune reforme mult mai ''usturătoare'' decât cele din Planul Național de Redresare și Reziliență, motiv pentru care angajamentele față de Comisia Europeană trebui
Euro înregistrează joi un nou maxim istoric: 5,1222 lei
Moneda națională s-a depreciat joi, în raport cu euro, care a fost calculat de Banca Națională a României (BNR) la 5,1222 lei, în creștere cu 2,31 bani (0,45%) față de cotația precedentă, de 5,0991 lei, înregistrând un nou maxim istoric.
Ministrul Muncii: România are o creștere de 44% a nivelului de trai față de acum zece ani
România are o creștere de 44% a nivelului de trai, față de acum zece ani, conform celor mai recente date Eurostat, a afirmat, joi, ministrul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, Simona Bucura-Oprescu. ''România, față de acum zece ani, pe datele Eurostat recente, are o creștere de 44% a nivelului de trai.
VIDEO Marcel Boloș: Renegocierea PNRR este extrem de complexă; sperăm să avem decizia Consiliului ECOFIN în iulie
Renegocierea Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) cu Comisia Europeană este extrem de complexă și sperăm să existe o decizie finală pe acest subiect a Consiliului ECOFIN în luna iulie, a declarat, joi, la finalul ședinței de Guvern, ministrul Investițiilor și Fondurilor Europene, Marcel Boloș.
VIDEO Boloș: Cererea de plată numărul 3 va fi încasată, parțial, la sfârșitul lunii mai
Cererea de plată numărul 3 din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) urmează să fie încasată, parțial, la sfârșitul lunii mai și va fi în valoare de 1,3 miliarde de euro, a declarat, joi, la finalul ședinței de Guvern, ministrul Investițiilor și Fondurilor Europene, Marcel Boloș.
Ministrul Muncii: 1,3 milioane de români au ieșit din risc de deprivare socială și risc de sărăcie extremă
Peste 1,3 milioane de români au ieșit din risc de deprivare socială și risc de sărăcie extremă în anii 2023-2024, a declarat, joi, ministrul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, Simona Bucura-Oprescu. ''Uitați-vă pe datele relevante anilor 2023-2024. Ei bine, 1,3 milioane de români au ieșit din risc
CFR Călători: Mai multe trenuri vor circula pe trasee modificate, din 2 iunie
Circulația mai multor trenuri va fi modificată în perioada 2 - 19 iunie, ca urmare a unor lucrări la infrastructura feroviară solicitate și realizate de către CNCF CFR S.A. - managerul căii ferate, informează CFR Călători, într-un comunicat de presă transmis, joi, AGERPRES. Astfel, o serie de lucrări la infrastructura feroviară &ic
Pistol (CNAIR): S-a deschis primul hub de mare putere din România pentru încărcarea autovehiculelor electrice
Primul hub de mare putere din România pentru încărcarea autovehiculelor electrice s-a deschis joi, pe A1, în zona localității Miercurea Sibiului, a anunțat directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, Cristian Pistol. ''S-a deschis astăzi primul hub de mare putere din Româ
IMM-urile din România se confruntă cu scăderi ale veniturilor cu până la 50% (analiză)
Întreprinderile Mici și Mijlocii (IMM) din România se confruntă cu o serie de probleme critice, care le pun la încercare dezvoltarea și chiar existența, printre care scăderea veniturilor cu până la 50% și cheltuieli mai mari decât câștiguri, relevă o analiză de specialitate, publicată joi. Potrivit datelor c