VIDEO CFR Călători încheie 2024 cu un profit de 15 milioane de lei

CFR Călători a încheiat anul 2024 cu un profit de 15 milioane de lei, prima dată după 9 - 10 ani, și nu va mai fi niciodată pe pierdere pe mandatul meu de director general, a declarat, luni, șeful companiei, Traian Preoteasa.
'Începem prin a face o precizare că în ultimii 10 ani pierderile lui CFR Călători au fost de ordinul sutelor de milioane. Știrea cu care am vrut să încep astăzi este că, la un an de mandat pe Ordonanța 109 de guvernanță corporatistă, 2024, CFR Călători l-a terminat pe un profit de 15 milioane de lei. (...) CFR Călători, la prima, să zicem așa, strigare are un profit de 15 milioane de lei, ceea ce nu s-a mai întâmplat în ultimii 9 -10 ani, n-am făcut un calcul exact. Ce a dus la acest profit, dat fiind că, știți foarte bine, bugetul de venituri și cheltuieli s-a aprobat pe o pierdere de un miliard de lei? (...) Chiar în ultima zi sau penultima zi a anului, deci 30 sau 31 decembrie, s-a aprobat o ultimă rectificare bugetară, care a dus compensația la un nivel de aproximativ 2,133 miliarde de lei. Este valoarea care acoperă cam 90% din solicitările noastre pentru 2024. Probabil vom dezvolta puțin mai târziu dacă e mult, dacă e puțin acest profit. Noi spunem că este un profit și, de anul trecut plecând, pe mandatele mele de director general, bugetul de venituri și cheltuieli al lui CFR Călători nu va mai fi niciodată pe pierdere', a transmis Preoteasa.
În ceea ce privește bugetul de venituri și cheltuieli pe 2025, s-a aprobat într-o primă etapă o compensație similară cu cea de anul trecut, de 2,15 miliarde de lei, dar care nu este suficientă, situație care a dus la adoptarea unor măsuri de către companie, printre care și suspendarea circulației unui număr de 200 de trenuri.
'Din informațiile avute, cel puțin pe prima strigare de proiect de buget, Ministerul Finanțelor, la solicitarea Ministerului Transportului, și aici am avut o discuție și cu domnul ministru Grindeanu, ni s-a aprobat o primă etapă egală cu execuția bugetului pe anul trecut, deci vom avea o compensație în jur de 2,15 miliarde de lei. Este adevărat că aceste 2,15 miliarde de lei nu este suma necesară pentru desfășurarea întregului CSP (contract de servicii publice - n. .r) aprobat în 2022, pe perioada 2022-2032, drept pentru care am luat și am aprobat în Consiliul de Administrație un set de măsuri care să ducă la reducerea cheltuielilor. Aceste măsuri au dus și la suspendarea, nu anularea de trenuri. Ce înseamnă această suspendare? Înseamnă că sunt reduse 200 de trenuri, dar sunt în zile diferite și în special 30-40% sunt în zilele de weekend', a afirmat directorul general al CFR Călători.
El a explicat că această decizie a fost luată pentru a se reduce din cheltuieli, întrucât personalul care lucrează în weekend primește ore suplimentare plătite cu 300%.
'Ce ne-a făcut să ducem această suspendare a trenurilor spre weekend? Este adevărat că avem un deficit de mecanici, în special de mecanici, că personalul de exploatare se împarte în mecanici, revizor, șef de tren și alții, unde mai am în activitate cam 100 de persoane care fac cumul de pensie și salariu. Probabil că până la sfârșitul anului vom compensa sau, dacă nu, în 2026 și nu cred că vom mai avea angajați care să cumuleze pensie cu salariu la nivel de exploatare. Este adevărat că anumiți lideri de sindicat se plâng de această tăiere, dar nu informează corect. Informația corectă este că nu s-a tăiat niciun salariu cu niciun leu. Este adevărat că se vor mai diminua veniturile. Veniturile se compun din salariu, sporuri, sporuri festive, sporuri festive suplimentare. Sâmbăta și duminica, deci în weekend, orele suplimentare festive se plătesc cu 300%. Noi avem situația călătorilor care plătesc bilet pe absolut orice tren, fiind digitalizată vânzarea de bilete. Aceste trenuri pe care noi le-am suspendat, în afară de faptul că ne puteau duce să plătim cheltuieli salariale majorate, v-am spus și cu 300%, nu au mai mult de 2-3 călători. Toate suspendările de trenuri care s-au făcut și sunt publicate au o reducere, să zicem, a numărului de activități cu 3%, maxim 4%', a susținut Preoteasa.
Potrivit acestuia, din primele calcule reiese o reducere a cheltuielilor în jur de 25 - 30 de milioane de lei la nivelul lunii ianuarie, în urma suspendării acestor trenuri. În plus, trebuie compensate veniturile pe care le avea compania din facilitățile acordate anterior studenților și care se ridicau la aproape 220 milioane de lei.
'V-am spus, compensația solicitată nu acoperă întreg spectrul contractului de servicii publice și trebuie să luăm niște măsuri. Le-am luat înainte de apariția ordonanței-trenuleț, le-am gândit, nu ne împiedică, nici nu ne ajută ordonanța-trenuleț, sunt niște decizii luate de managementul companiei pentru reducerea cheltuielilor. La prima strigare, rămâne de analizat, pe luna ianuarie cheltuielile s-au redus cu în jur de 25 - 30 de milioane (de lei - n. r.). Bugetul nu va mai fi întocmit pe pierdere. Trebuie să compensăm, că ne place, că nu ne place, anularea facilităților pentru studenți ne costă în buget venituri de aproape 200 - 220 de milioane de lei. Trebuie ori să găsim în altă parte veniturile, ori să reducem cheltuielile. Prima etapă care ne-a stat la îndemână va fi reducerea cheltuielilor și o vom face fără probleme', a adăugat șeful companiei.
Traian Preoteasa a precizat că salariile la CFR Călători s-au luat în totalitate și fără întârzieri, însă a admis că, prin măsura suspendării trenurilor, veniturile mecanicilor vor scădea cu 3.000 - 4.000 de lei, deci, economiile pe care compania le va face ajung la câteva zeci de milioane de lei pe an, având în vedere că sunt 1.500 de mecanici.
'O să vă dau niște date. Deci, venitul brut al mecanicului, nivelul mediu, ajunge la 22.000 de lei. Asta înseamnă vreo 12-13.000 de lei pe net. Venitul maxim al mecanicilor a depășit 30.000 de lei. (...) Veniturile și nu salariile, fac precizări, scad anulând acele ore care se prestează în festive de weekend. Avem 1.500 de mecanici, cred că sunt câteva zeci de milioane de lei pe an. (...) Nu voi avea nicio mustrare de conștiință să țin societatea în echilibru. Nu voi da curs niciunei presiuni de a perturba activitatea economică. V-am spus, este o companie pe profit astăzi, va rămâne o companie pe profit până la plecarea mea. Când va fi aceasta, vom vedea. În ceea ce privește partea financiară criticată peste tot în toată presa și nu numai de neplata orelor suplimentare, nu este adevărat. Respectăm legea întru totul. Dar, precizez din nou, și voi reitera această afirmație, vom respecta legea în interesul lui CFR Călători și nu al cuiva, indiferent cine e acela. Vom plăti orele suplimentare și le-am plătit, nu cred că există vreun angajat al căii ferate la CFR Călători care nu și-a primit salariul la zi, nu și-a primit bonurile de masă la zi și, când spun la zi, înseamnă mai devreme, nu la datele prevăzute în contractul colectiv de muncă, sau nu și-au primit veniturile realizate din ore suplimentare. Este adevărat că încercăm și, exact ce v-am spus, prin această suspendare a unor trenuri - am mai analizat din ele, vreo două - trei am mai băgat, probabil o să mai analizăm, o să mai scoatem, o să mai băgăm - este o dinamică în aceasta. Oricine face ore suplimentare necompensate în cele 90 de zile vor fi plătite conform legii. Nu se va încălca legea, dar iar spun legea și interesul CFR Călători', a arătat el.
Traian Preoteasa a mai spus că decizia cu privire la trenurile care trebuie suspendate a aparținut regionalelor și nu 'a venit de sus', iar dacă există solicitări pentru un anumit tren suspendat și va avea călători, acesta va fi repus în circulație.
'Dată fiind organizarea teritorială pe cele opt regionale, nu a venit o decizie de sus 'tăiați 7 trenuri, 15 trenuri, 12 trenuri'. Au servicii în subordine, fac o analiză, au încasările, au situația orelor festive suplimentare și au fost corelate. La Anina-Oravița au fost niște discuții...nu este un tren rentabil, cel puțin în zilele din afara weekend-ului. În weekend este încărcat, nu avem o problemă. Numai că toate presiunile - și nu țin cont de presiuni, dar să zicem că ne-au convins să dăm drumul și în cursul săptămânii - au fost partea de istorie și turism. Au venit primarii, au venit... am găsit o înțelegere. Am mai pus și la București, dacă nu mă înșel, două trenuri în circulație. Suntem într-o dinamică continuă. Dacă vreo regională, oricare ar fi ea, face dovada că un anumit tren are solicitări, nu știu, de la Consiliul Județean, de la primării și are 20 sau 30 de călători sau măcar 10, da, va fi pus în circulație. Dacă nu am, rămân suspendate. Suspendat înseamnă că prin anumite modificări de mobilitate le pot pune la loc oricând. Am trasă, am tot ce-mi trebuie, le pot pune la loc oricând, da nu le voi pune la loc decât dacă am convingerea că nu vor merge goale', a subliniat el. AGERPRES/(A - autor: Oana Tilică, editor: Mariana Nica, editor online: Irina Giurgiu)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Bursa de la București a câștigat peste 10 miliarde de lei la capitalizare în această săptămână
Bursa de Valori București (BVB) a câștigat 10,13 miliarde de lei la capitalizare, respectiv 2,67%, în această săptămână, în timp ce valoarea tranzacțiilor cu acțiuni a scăzut cu 24,6 milioane de lei (-5,62%), în comparație cu săptămâna anterioară. Potrivit datelor publicate de BVB și consultate de AGERPRES, capitalizarea bur
Producătorii și importatorii de automobile din România au lansat un ghid pentru obținerea finanțării prin 'Rabla' 2025
Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) a lansat, în premieră pentru România, Ghidul APIA pentru obținerea finanțării prin Programul 'Rabla' 2025, un document dedicat, în egală măsură, persoanelor fizice și celor juridice, conceput pentru a clarifica fiecare etapă a procesului de înscriere. 'Acest dem
Loteria Română: Report de peste 4 milioane de euro la Joker
Reportul la categoria I a jocului Joker depășește 4 milioane de euro pentru tragerea de duminică, în timp ce la aceeași categorie la Loto 6/49 este în valoare de 690.100 de euro, informează Loteria Română. Duminică, 1 iunie, vor avea loc noi trageri Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc, după ce la tragerile loto de jo
Directorul Salrom: Asociația Europeană a Producătorilor de Sare și-a exprimat disponibilitatea de a trimite echipamente și experți la Praid
Asociația Europeană a Producătorilor de Sare și-a exprimat disponibilitatea de a trimite echipamente și experți la Praid pentru a ajuta la rezolvarea situației, a anunțat, sâmbătă, directorul Salrom, Constantin Dan Dobrea. 'Asociația Europeană a Producătorilor de Sare și-a arătat solidaritatea și toate țările care au producători de sare în Euro
Ministrul Bogdan Ivan, la Praid: Ne interesează să găsim soluția prin care vom redeschide mina
Ministrul Economiei, Bogdan Ivan, a declarat sâmbătă, la Praid, că se caută cele mai bune soluții pentru redeschiderea salinei din localitate, muncitorii de acolo vor fi plătiți, urmând să fie acordate compensări și pensiunilor și hotelurilor care au suferit pierderi. Acesta a punctat, însă, că situația este complicată, iar la o primă evaluar
Investiție de urgență de aproximativ 300 de milioane de lei pentru a rezolva situația de fond la Salina Praid (ministru)
Ministerul Economiei și Ministerul Mediului vor emite o Hotărâre de Guvern (HG) prin care se va stabili o investiție de urgență estimată la 300 de milioane de lei pentru a rezolva situația de fond la Salina Praid, a anunțat vineri ministrul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului, Bogdan Ivan. 'Împreună cu mi
Ministerul Energiei: România nu va pierde niciun ban pe jalonul 121 din PNRR
România nu va pierde niciun ban pe jalonul 121 din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) referitor la îmbunătățirea guvernanței corporative a companiilor de stat din sectorul energetic, a anunțat, vineri, Ministerul Energiei. ''Ministerul Energiei reafirmă angajamentul total și necondiționat față de reformele as
ANPC a înregistrat 108 reclamații referitoare la achiziționarea online a biletelor pentru concertul Metallica din 2026
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a înregistrat până în prezent 108 reclamații care vizează o serie de nereguli consemnate la achiziționarea online a biletelor pentru concertul Metallica din mai 2026, care va avea loc pe Arena Națională din București. Potrivit informațiilor transmise vineri de ANPC,
ANPC: Amenzi totale de 250.500 de lei în urma unor controale efectuate vineri; două unități - Kaufland și Profi - închise temporar
Comisarii pentru protecția consumatorilor au aplicat, vineri, amenzi în valoare de 250.500 lei, în urma unor controale tematice și operative desfășurate la șapte operatori economici, și au oprit temporar activitatea la o unitate Kaufland din sectorul 2 și un magazin Profi din sectorul 4. ''În data de 30.05.2025, din d
Apele Române: Intervențiile la Salina Praid vor fi reluate imediat ce condițiile de siguranță permit accesul echipelor în teren
Administrația Națională ''Apele Române'' (ANAR), prin Administrația Bazinală de Apă (ABA) Mureș, nu poate efectua investiții sau intervenții directe la o exploatare minieră care nu se află în patrimoniul instituției, conform legislației în vigoare, însă dă asigurări că intervențiile la Salina Praid vor fi reluate imediat ce con
ANSVSA: Un transport cu peste 40.000 de animale românești va pleca vineri către Algeria
Un nou transport cu peste 40.000 animale românești - bovine și ovine - va pleca vineri către Anaba (Algeria) din Portul Constanța, a anunțat Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA) într-o postare pe Facebook. ''Astăzi, 30 mai 2025, un nou transport semnificativ de ovine și bovine p
Jianu (IMM România): Aderarea la OECD este cel mai important obiectiv al României în perioada următoare
Aderarea la OECD este cel mai important obiectiv al României în perioada următoare, având în vedere că 70% din comerțul global și 90% din investițiile străine directe din România sunt reprezentate de cele 38 de țări membre ale organizației, a declarat Florin Jianu, președinte de onoare IMM România, la cea de-a XXXII-a ediție a '
CFR Călători modifică circulația unor trenuri, în 11 și 13 iunie, pentru efectuarea unor lucrări la infrastructura feroviară
CFR Călători modifică circulația unor trenuri de călători în zilele de 11 și 13 iunie 2025, ca urmare a unor lucrări la infrastructura feroviară între stațiile Lugoj - Chizătău - Topolovăț, solicitate și realizate de către CNCF CFR SA - managerul căii ferate, a anunțat vineri compania. Astfel, trenul IR 72 Craiova - Budapes
Ministerul Finanțelor lansează din 6 iunie a cincea ediție FIDELIS din 2025, cu dobânzi de până la 8,35%
Ministerul Finanțelor (MF) lansează a cincea ediție FIDELIS din 2025, care se va desfășura în perioada 6 - 16 iunie și va oferi dobânzi de până la 8,35% la emisiunile în lei și de până la 6,50% la cele în euro, în timp ce donatorii de sânge vor putea cumpăra titluri de stat cu scadența la 2 ani.
Ministrul Boloș nu crede că România poate strânge 30 de miliarde de lei fără creșteri de taxe
Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Marcel Boloș, s-a declarat pesimist că România ar putea să strângă la bugetul de stat 30 de miliarde de lei fără creșteri de taxe. Întrebat, vineri, într-o conferință de presă organizată la Guvern, oficialul a menționat că este nevoie de un mix de soluții între refo