logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

UNTRR: 12 decembrie 2024, o zi istorică aşteptată de 13 ani şi 9 luni, cu pierderi de 22 de miliarde de euro pentru transportatorii români

Imagine din galeria Agerpres

Uniunea Naţionala a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) salută aderarea României şi cu graniţele terestre la spaţiul Schengen, 12 decembrie 2024 fiind considerată "o zi istorică aşteptată de 13 ani şi 9 luni, cu pierderi de 22 de miliarde de euro pentru transportatorii români", care oferă în prezent un important potenţial de creştere economică a României.

"UNTRR salută această decizie istorică pentru România şi apreciază implicarea Ungariei, deţinătoare a Preşedinţiei Consiliului Uniunii Europene, pentru semnarea Declaraţiei comune a Ungariei, Austriei, României şi Bulgariei din 22.11.2024, cu atât mai mult cu cât Ungaria ca stat vecin putea să continue să beneficieze economic de neapartenenţa României la spaţiul Schengen cu frontierele terestre. De asemenea, un rol cheie l-a avut decizia favorabilă a Parlamentului Ţarilor de Jos, care dacă şi-ar fi menţinut opoziţia, aderarea României şi a Bulgariei la spaţiul Schengen ar fi fost din nou amânată", susţin reprezentanţii UNTRR într-un comunicat remis joi AGERPRES.

De la 1 ianuarie 2025, cetăţenii români care circula cu autoturisme, vor putea trece, cu uşurinţă, aceste frontiere interne UE, care vor fi de la acel moment şi frontiere Schengen.

"Deşi nici şoferii autovehiculelor comerciale de transport marfă nu vor mai face subiectul controlului documentelor de identitate la trecerea acestor frontiere, timpul de aşteptare nu va fi redus semnificativ atât timp cât toate celelalte activităţi de control (cântărire, măsurare, verificare documente autovehicule, marfă, etc) derulate în punctele de trecere a frontierelor nu vor fi relocate aşa cum este şi în celelalte state membre UE şi Schengen", avertizează transportatorii.

Aderarea rutieră la Schengen oferă industriei de transport rutier şi logistică din România şi economiei României un potenţial semnificativ de dezvoltare, care însă pentru a fi materializat, necesită implicarea decidenţilor politici şi a autorităţilor relevante în adoptarea şi aplicarea unor decizii rapide care să poată duce la reducerea semnificativă a timpilor de aşteptare la aceste frontiere şi pentru vehiculele comerciale.

Potrivit UNTRR, cozile de camioane de 7-20 km sunt frecvente la ieşirea din România spre Ungaria, ocazional la ieşirea spre Bulgaria, dar timpul de aşteptare pentru a intra în România din Bulgaria pe la Ruse/Giurgiu frecvent atinge 36 de ore datorită autorităţilor bulgare care au împuternicit operatorului celor două parcări de pe centura oraşului Ruse să gestioneze şi coada virtuală obligatorie pentru autovehiculele comerciale în vederea trecerii frontierei spre România. La acestea, se adaugă şi jumătatea de pod aflată în lucru pe partea bulgara pentru următorii doi ani, timp egal cu cel necesar construcţiei întregului pod acum 70 de ani, cu tehnologia de atunci, mult inferioară celei disponibile astăzi.

"În România controlul autovehiculelor la frontiere este realizat de CNAIR, iar pe reţeaua naţională, activităţile de control sunt realizate de ISCTR, cântărirea fiind una dintre activităţile comune. Industria este interesată ca activităţile de control să se desfăşoare corect pentru asigurarea unei competiţii loiale în piaţa de transport rutier. Având în vedere ca ambele instituţii se afla în subordinea Ministerului Transporturilor, un acord ar trebui să poată fi atins şi implementat cât se poate de rapid, ţinând cont şi de posibilităţile reale şi echipamentele deja disponibile", spun reprezentanţii UNTRR.

În opinia acestora, industria transporturilor rutiere din România este primul contributor la exportul de servicii al României, cu 7,82 miliarde de euro în 2023, într-o ţară care importă mai mult decât exportă din 1989 până în prezent.

"Dacă România este a 12-a economie ca mărime în UE, piaţa transporturilor din România se poziţionează pe locul 6, iar în privinţa activităţilor de cross-trade (operaţiuni de transport realizate între alte state membre decât cel de origine) şi cabotaj (operaţiuni de transport între două puncte aflate pe teritoriul aceluiaşi stat membru, altul decât cel de origine al transportatorului), România se afla pe locul 3 după Polonia şi Lituania. Polonia a depăşit din ianuarie 2023 cifra de un milion de angajaţi din afara UE, din care în transporturile rutiere peste 160.000, în timp ce în Lituania numărul angajaţilor non-UE din transporturile rutiere trece de 107.000, iar în România sunt doar 550 de angajaţi non-UE, în transporturile rutiere, din cota de doar 100.000 de angajaţi non-UE ("doar" pentru că în comparaţie cu Polonia, ar trebui să avem minim 500.000 de angajaţi din afara UE)", afirmă transportatorii în comunicat.

Potrivit sursei citate, "contractul" Schengen rutier oferă României un potenţial de dezvoltare semnificativ, însă transportatorii se întreabă dacă vom rămâne cu potenţialul sau îl vom materializa. "Răspunsul, de aceasta dată rămâne să fie oferit în principal de decidenţii politici şi de autorităţile din România în perioada următoare", se mai arată în comunicat.

UNTRR) este o organizaţie profesională şi patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990. Aceasta promovează şi apară interesele transportatorilor rutieri pe plan intern şi internaţional, înregistrând de la înfiinţare până în prezent peste 16.000 de firme înscrise - operatori care efectuează transporturi interne şi internaţionale de marfă şi persoane. AGERPRES/(AS - editor: Mariana Nica, editor online: Simona Aruştei)

 

Citeşte şi:

 

Consiliul JAI a aprobat aderarea deplină a României şi Bulgariei la spaţiul Schengen de la 1 ianuarie 2025 

Afisari: 46

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Economic 15-05-2025 13:30

VIDEO Grindeanu: Drumul expres Arad-Oradea e veriga lipsă ce va face cel mai scurt drum nord-sud în Europa

Drumul expres Arad - Oradea este veriga lipsă pentru cel mai scurt drum din nordul Europei în sudul Europei, a declarat, joi, ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu. Acesta a participat la semnarea contractului pentru execuția primului lot, de 33,7 kilometri, al drumului expres Arad - Oradea de către reprezentanții

Economic 15-05-2025 12:22

Aproape 1.700 de elevi și studenți înscriși în programul de securitate cibernetică UNbreakable 2025

UNbreakable România, cel mai mare program de educație în securitate cibernetică pentru liceeni și studenți, a încheiat ediția a opta cu un record de participare: aproape 1.700 de tineri din toată țara s-au înscris pentru a lua parte la sesiuni de pregătire, competiții locale și naționale. Potrivit unui comunicat, î

Economic 15-05-2025 12:04

ANAT cere introducerea urgentă a unui mecanism obligatoriu de protecție împotriva insolvenței companiilor aeriene

Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT), alături de Asociația Europeană a Agențiilor de Turism și Touroperatorilor (ECTAA), solicită introducerea de urgență a unui mecanism obligatoriu de protecție împotriva insolvenței companiilor aeriene în Europa, după ce Air Belgium a intrat în faliment. 'Este inacceptabil c

Economic 15-05-2025 11:44

Cererea de aur, la nivel global, a crescut cu 1%, în primul trimestru al anului; prețul a urcat cu 38% (comerciant)

Cererea globală de aur a crescut cu 1% în primul trimestru din 2025, față de perioada similară din anul anterior, până la 1.206 de tone, în timp ce activele investitorilor de aur prin ETF-uri s-au majorat cu 333% în ultimele 12 luni, arată cele mai recente date ale Consiliului Mondial al Aurului, citate într-un comunicat.

Economic 15-05-2025 11:14

(P) Profit în creștere în primul trimestru al anului 2025 pentru Transilvania Investments

Cu un profit net în creștere cu 133,6% și venituri nete aproape duble față perioada similară a anului trecut, Transilvania Investments anunță rezultate financiare peste așteptări pentru primul trimestru al anului 2025, evidențiind performanța sustenabilă a fondului și eficiența strategiei sale investiționale. La data de 31 martie 2025, fondul

Economic 15-05-2025 11:07

Aproape 6 din 10 români se tem că veniturile lor nu vor ține pasul cu creșterile de prețuri (platformă de recrutare)

Aproape 6 din 10 români se tem că veniturile lor nu vor ține pasul cu creșterile de prețuri și că nu se vor descurca din punct de vedere financiar, potrivit unei cercetări sociologice eJobs dată, joi, publicității. A doua cea mai mare temere este legată de instabilitatea socio-politică, menționată în 42,2% dintre răspunsuri. 37,3%

Economic 15-05-2025 10:00

Fechet: Valoarea de aproximativ 7.500 de euro a ecotichetului 'Rabla' este rezonabilă

Cred că un ecotichet 'Rabla' în valoare de aproximativ 7.500 de euro este rezonabil și ar putea să facă diferența atunci când românii trebuie să aleagă între un autoturism electric sau unul cu combustie internă, a declarat, joi, ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Mircea Fechet. 'Tehnologiile noi î

Economic 15-05-2025 09:41

Burduja: Proiectele energetice necesită miliarde de euro investiții plus ingredientul secret, încrederea

Proiectele energetice necesită miliarde de euro investiții și stabilitate pe un orizont de timp cât mai îndelungat, plus ingredientul secret, încredere, consideră ministrul Energiei, Sebastian Burduja. 'În domeniul energiei, am atras în ultimii doi ani peste 14 miliarde euro din fonduri europene și am pornit c

Economic 15-05-2025 09:37

INS: Câștigul salarial mediu net a crescut cu 6,4%, la 5.691 lei, în luna martie

Câștigul salarial mediu net a crescut la 5.691 lei în luna martie 2025, fiind mai mare cu 340 lei (+6,4%) față de luna anterioară, conform datelor publicate joi de Institutul Național de statistică (INS). Câștigul salarial mediu brut a fost 9.495 lei, cu 563 lei (+6,3%) mai mare decât cel înregistrat în luna

Economic 15-05-2025 09:30

Consumul final de energie electrică în economie a urcat cu 0,2% în primul trimestru din 2025

Resursele de energie primară și cele de energie electrică au crescut în primele trei luni ale anului în curs cu 5,7%, respectiv cu 0,3%, față de perioada similară din 2024, iar consumul final de energie electrică în economie a urcat cu 0,2%, potrivit datelor publicate joi de Institutul Național de Statistică (INS). Principale

Economic 15-05-2025 09:16

Produsul Intern Brut a stagnat în primul trimestru din acest an

Produsul Intern Brut a stagnat în primul trimestru al acestui an, comparativ cu trimestrul precedent, iar față de același trimestru din anul 2024 avansul PIB a fost de 0,2%, potrivit datelor Institutului Național de Statistică, publicate joi. Conform INS, pe seria ajustată sezonier, Produsul Intern Brut nu s-a modificat în trimestr

Economic 15-05-2025 08:44

Compania Apple și-a păstrat prima poziție în Top 100 Global al mărcilor (Kantar)

Compania Apple și-a păstrat, pentru al patrulea an, prima poziție în Top 100 Global, clasamentul celor mai valoroase branduri, cu o valoare a mărcii de 1,3 trilioane de dolari, în creștere cu 28% față de anul precedent, potrivit Kantar, lider mondial în domeniul datelor și analizelor de marketing. Singurul brand de un trilion

Economic 14-05-2025 18:48

Bursa de la București a închis în scădere pe aproape toți indicii ședința de tranzacționare de miercuri

Bursa de Valori București (BVB) a închis în scădere pe aproape toți indicii ședința de miercuri, iar valoarea tranzacțiilor a fost de 78,888 milioane de lei (15,457 milioane de euro). Principalul indice al Bursei de Valori București, BET, care include cele mai tranzacționate 20 de companii listate pe Piața Reglementată, s-a depreci

Economic 14-05-2025 18:16

Alro a înregistrat, în primul trimestru din 2025, un profit net de 20,7 milioane lei

Grupul Alro a obținut în primul trimestru din acest an un profit net de 20,7 milioane lei, comparativ cu o pierdere netă de 14,9 milioane lei în perioada similară din 2024, conform unui comunicat transmis, miercuri, Bursei de Valori București. Cifra de afaceri a grupului s-a ridicat la 1,03 miliarde lei, fiind mai mare față de cea

Economic 14-05-2025 17:58

Ministrul Energiei a semnat miercuri 62 de noi contracte pentru producție de energie curată pentru comunitățile locale

Ministrul Energiei, Sebastian Burduja, a semnat miercuri 62 de noi contracte pentru producție de energie curată pentru comunitățile locale, în cadrul Fondului pentru Modernizare, informează ministerul de resort printr-un comunicat. Contractele de finanțare au fost semnate în cadrul Programului-cheie 1 - Surse regenerabile de energi