logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

CFR Marfă îşi va opri activitatea imediat după operaţionalizarea Carpatica Feroviar; estimarea, până la 1 martie

Imagine din galeria Agerpres

CFR Marfă va trebui să-şi declare lichidarea şi să oprească activitatea imediat după operaţionalizarea şi capitalizarea companiei Carpatica Feroviar, iar eu estimez ca până la 1 martie toate aceste procese să se întâmple, a declarat, marţi, directorul general al CFR Marfă, Daniel Apostolache.

"Conform procedurii şi conform regulamentului european în materie de rambursare de ajutor de stat, în condiţiile aprobării acestui mecanism de înfiinţare a companiei Carpatica Feroviar România, imediat după ce această companie se va înfiinţa, se va operaţionaliza şi va fi capitalizată în vederea cumpărării de la CFR Marfă a asset-urilor necesare şi a celor prevăzute şi agreate cu Comisia Europeană, CFR Marfă va trebui să-şi declare lichidarea şi să oprească activitatea şi, practic, ultima zi de furnizare de servicii de transport feroviar de marfă de către CFR Marfă va coincide cu prima zi în care Carpatica Feroviar România va furniza servicii de transport feroviar. Operaţionalizarea companiei depinde de următorul pas, şi anume Hotărârea de Guvern de capitalizare cu suma necesară cumpărării de mijloace fixe şi asset-uri de la CFR Marfă şi, conform procedurilor din cadrul Autorităţii Feroviare Române, eu estimez ca până la 1 martie toate aceste procese să se întâmple. Spun 1 martie, pentru că 12 martie ar fi ziua în care concordatul preventiv în care CFR Marfă se află expiră", a afirmat Apostolache.

El a precizat că noua companie nu trebuie şi nu are voie să semene "unu la unu" cu CFR Marfă de astăzi, ci va reprezenta "undeva maxim 20% din CFR Marfă de astăzi". De altfel, Carpatica Feroviar va cumpăra 200 de locomotive şi 6.500 de vagoane de la CFR Marfă.

"CFR Marfă astăzi înseamnă mult mai mult decât 200 de locomotive şi 6.500 de vagoane. Va cumpăra doar cinci secţii de reparat vagoane şi şase secţii de reparat locomotive, faţă de opt câte sunt din fiecare astăzi. Deci, vorbim despre o companie mult mai mică, mult mai fiabilă, una nouă, bancabilă şi sperăm să fie şi green în sensul adevărat al cuvântului, în care transportul feroviar să preia cât mai mult din transportul rutier. Compania feroviară Carpatica va prelua golul lăsat în economia României de CFR Marfă", a subliniat Daniel Apostolache, în marja celei de-a XIX-a ediţie a Zilelor Feroviare - Summitul de Investiţii Club Feroviar.

Potrivit acestuia, activitatea Carpatica România va fi în patru industrii - industria de apărare naţională, industria petrolieră, de cereale şi cărbuni - această companie fiind strategică, după ce a obţinut aviz CSAT şi s-a înfiinţat conform Hotărârii de Guvern aprobată de Executiv săptămâna trecută.

"Carpatica Feroviar este soluţia statului român de a garanta în faţa Comisiei Europene că avem o companie care să deservească şi pe timp de pace, în condiţii de profit, şi pe timp de criză, atât geopolitică, cât şi economică, interesele statului român de a ne garanta că vom avea în permanenţă material rulant care să preia volumele necesare asigurării funcţionalităţii sale", a subliniat Apostolache.

În prezent, CFR Marfă are în jur de 8.500 - 9.000 de vagoane şi 600 de locomotive - material rulant calibrat pe contractele actuale, însă, numărul vagoanelor apte care ar putea fi folosite, dacă ar intra în reparaţii şi ar exista contracte de transport, se situează în jur de 15.000 - 17.000, iar cel al locomotivelor la 900.

"În proces de executare au fost aproximativ 450 de locomotive. S-au vândut maximum 100 de locomotive, pentru că încă nu au ajuns toate facturile de la ANAF în cadrul companiei, ca să ştim o cifră exactă. Sunt licitaţii care se desfăşoară la fiecare agenţie teritorială ANAF din România şi circuitul documentelor este unul relativ îngreunat şi dinamic. În fiecare zi primim facturi că s-au mai vândut la o agenţie teritorială şi actualizăm în permanenţă numărul de locomotive care sunt în executare. Anunţul privind valorificarea şi numărul de locomotive disponibile este postat pe site-ul CFR Marfă şi poate fi consultat în orice moment de potenţialii cumpărători care, dacă doresc să cumpere la valoarea evaluată, (...) se pot adresa companiei, cu solicitare care este imediată înaintată ANAF", a susţinut şeful CFR Marfă.

De asemenea, s-au vândut navele feribot, însă hotelul şi sediile nu, întrucât "lumea aşteaptă chilipiruri, iar noi nu suntem disponibili să vindem la chilipir".

"Noi vrem să vindem la preţul evaluat şi la valoarea corectă, care să ducă la maximizarea veniturilor şi achitarea ajutorului de stat către cei doi furnizori: Ministerul de Finanţe, prin ANAF, şi Ministerul Transporturilor, prin CFR SA. Am constatat că, prin vânzarea acestor active, reuşim să ţinem penalităţile în frâu, nu se diminuează principalul", a arătat acesta.

În ceea ce priveşte salariaţii CFR Marfă, aceştia nu vor fi preluaţi automat de Carpatica Feroviar, dar vor avea "un loc unde să-şi depună CV-ul".

"Carpatica Feroviar nu va fi un concurent pentru CFR Marfă, pentru că va trebui să se autorizeze şi durează cam şase luni. Dacă eşti investitor şi vrei să-ţi cumperi material rulant şi l-ai primit, nu poţi să intri direct cu el dacă compania nu este autorizată la organismul naţional, la un organism notificat, dacă nu ai toată licenţa, dacă n-ai licenţă de transport, toate aceste lucruri durează. Altfel, în momentul în care Carpatica Feroviar se va autoriza, CFR Marfă îşi va declara faliment. CFR Marfă, în momentul în care Carpatica se va operaţionaliza şi se va autoriza, îşi va declara lichidarea, deci nu va mai furniza servicii de transport feroviar. Aşa este angajamentul în faţa Comisiei Europene şi se va închide, practic, ajutorul de stat şi decizia de ajutor de stat emisă în anul 2020. Statul român va avea o companie naţională de transport feroviar de marfă. Astăzi are CFR Marfă; de la capitalizarea şi operaţionalizarea societăţii Carpatica Feroviar România va fi Carpatica Feroviar România", a transmis directorul general.

Daniel Apostolache a mai spus că soluţia cu înfiinţarea companiei Carpatica Feroviar a venit pe modelul Alitalia.

"Modelul ăsta cu Carpatica este pe modelul Alitalia, şi de acolo a plecat pe jurisprudenţa europeană, în care am căutat să nu inventăm roata, ci să facem ceea ce au făcut şi alte state europene. Dar cred că elementul principal care a atras atenţia este (...) discontinuitatea faţă de modul de lucru defectuos pe care CFR Marfă l-a practicat 15 ani, cu trei ani de profit operaţional, cu înţelegerea lecţiei capitalismului, în care salariaţii şi compania activează respectând tot ce înseamnă reguli concurenţiale şi economice în România", a adăugat el.

CFR Marfă are în portofoliu companii importante cum ar fi: Dacia, OMV Petrom, Complexul Energetic Oltenia, societatea Electrocentrale Craiova, dar şi cei mai importanţi traderi şi producători de cereale din România. De asemenea, este al doilea partener DB Germania pentru NATO în transportul de trupe militare.

Viteza comercială la trenurile de marfă este, în medie, în jur de 17 km/h, sunt unele secţii care s-au reabilitat, cum este Constanţa, iar cel mai prost se circulă pe secţia Chiajna - Grădinari, unde sunt lucrări.

Directorul general al CFR Marfă, Daniel Apostolache, a participat marţi la cea de-a XIX-a ediţie a Zilelor Feroviare - Summitul de Investiţii Club Feroviar, eveniment la care Agenţia Naţională de Presă AGERPRES este partener media. AGERPRES/(A - autor: Oana Tilică, editor: Andreea Marinescu, editor online: Simona Aruştei)

Afisari: 31

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Economic 26-03-2025 10:33

Cîmpean (DNSC): Domeniul sănătății,unul dintre sectoarele cu maturitatea cea mai scăzută la capitolele cyber și digitalizare

Domeniul sănătății din România este unul dintre sectoarele cu maturitatea cea mai scăzută din punct de vedere al securității cibernetice și al digitalizării, a declarat, miercuri, la conferința de încheiere a proiectului 'Romanian Cyber Care Health' (RO-CCH), directorul general al Directoratului Național de Securitate Cibernetică (DNSC), Dan C&ici

Economic 26-03-2025 10:02

INS: Cifra de afaceri din comerțul cu ridicata a scăzut în ianuarie cu 3,1%,comparativ cu aceeași lună din 2024

Cifra de afaceri din comerțul cu ridicata (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete), serie brută, a înregistrat în ianuarie 2025 o scădere, pe ansamblu, cu 3,1%, comparativ cu aceeași lună a anului anterior, conform datelor publicate miercuri de Institutul Național de Statistică. Această scădere s-a datorat reducerii

Economic 26-03-2025 09:31

INS: Cifra de afaceri din serviciile de piață prestate în principal întreprinderilor a scăzut în ianuarie, ca serie brută, cu 18,2%

Cifra de afaceri din serviciile de piață prestate în principal întreprinderilor a scăzut, în ianuarie 2025, față de luna decembrie 2024, ca serie brută, cu 18,2%, iar ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate a crescut cu 4,5%, informează Institutul Național de Statistică, printr-un comunicat.

Economic 26-03-2025 09:03

Evaziune fiscală de aproape 1, 5 milioane de lei, descoperită în urma unui control la un operator economic din București

Inspectorii din cadrul Direcției Generale Antifraudă Fiscală (DGAF) au desfășurat, în perioada februarie-martie 2025, un control la un operator economic din București, în urma căruia au fost constatate obligații fiscale suplimentare în valoare totală de aproape 1,498 milioane de lei. Conform unui comunicat al Agenției Naționa

Economic 26-03-2025 08:55

Românii ar putea primi pe card cei 800 de lei pe care îi acordă statul pentru voucherele de vacanță (asociație)

Suma pe care statul o acordă în acest an pentru voucherele de vacanță ar putea fi virată din nou pe card, a anunțat vicepreședintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT), Adrian Voican, care a precizat că va fi emis în acest sens un Ordin de ministru cu normele de aplicare. 'O comisie a Ministerului Economiei, Dig

Economic 26-03-2025 08:50

Adrian Voican (ANAT): România are nevoie de 30 de milioane de euro anual pentru promovare turistică

România are nevoie de 30 de milioane de euro anual pentru promovare turistică, iar suma aceasta ar putea veni de la turiști prin introducerea unei taxe de un euro pe noaptea de cazare și nu de la bugetul de stat, a declarat vicepreședintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT), Adrian Voican. 'Am spus-o clar: ne trebuie

Economic 26-03-2025 08:28

POSA: Lipsa de muncitori calificați, o provocare majoră pentru service-urile auto din România

România se confruntă cu o criză fără precedent a forței de muncă în sectorul reparațiilor auto, iar efectele acestei probleme riscă să paralizeze industria service-urilor auto, atenționează Patronatul Operatorilor de Service Auto (POSA), printr-un comunicat. Potrivit datelor POSA, peste 40% dintre service-uri întâmpină

Economic 25-03-2025 21:30

Boloș: Valoarea contractelor semnate prin Politica de Coeziune 2021-2027 se ridică la 32 de miliarde de euro

Valoarea contractelor semnate prin Politica de Coeziune 2021-2027 se ridică la 32 de miliarde de euro, bani care se vor transforma în școli moderne, spitale mai bine dotate, infrastructură de transport și digitalizare reală, a anunțat, marți, ministrul Investiții și Proiectelor Europene, Marcel Boloș. 'Am avut astăzi o nouă discuție cu șefii Autorită

Economic 25-03-2025 20:35

Burcea (ANAT): Am reușit cu forță și dârzenie să ocupăm un binemeritat ultim loc în Europa la numărul de turiști străini

România a ocupat anul trecut 'cu forță și dârzenie' ultimul loc în Europa la numărul de turiști străini, a declarat, marți, într-o conferință de presă, președintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT), Alin Burcea. 'Un adevăr dureros este legat de analiza turismului de incoming. (...) Ca urmare a ultimelor sta

Economic 25-03-2025 18:40

Bursa de la București a închis cu creșteri pe majoritatea indicilor ședința de marți, rulajul a urcat la 77,83 milioane lei

Bursa de la București a închis cu creșteri pe majoritatea indicilor ședința de marți, iar valoarea totală a tranzacțiilor a urcat la 77,83 milioane de lei (15,64 milioane de euro), de la 58,36 milioane de lei (11,73 milioane euro) în ședința anterioară. Cele mai lichide titluri pe piața reglementată au fost ale Băncii Transilvania, cu schimburi de

Economic 25-03-2025 18:12

CFR SA așteaptă oferte pentru studiul de fezabilitate privind electrificarea a 6 secții de circulație

Compania Națională de Căi Ferate CFR SA așteaptă, până pe 28 aprilie, oferte pentru elaborarea studiului de fezabilitate privind electrificarea a 6 secții de circulație din sistemul feroviar național - Lot 2: Pitești - Slatina - Craiova, un contract cu o valoare estimată de 38,93 milioane lei, fără TVA. Compania Națională de Căi Ferate 'CFR' SA a

Economic 25-03-2025 16:47

Mihai Bordeanu (Dacia): Noul model Bigster intră pe liniile de fabricație ale uzinei de la Mioveni

Noul model Bigster intră pe liniile da fabricație ale uzinei de la Mioveni, a anunțat, marți, Mihai Bordeanu, managing director Dacia Brand South Eastern Europe. 'E un moment important la Mioveni (...), pentru că intră pe liniile de fabricație noul Bigster. Noul Bigster reprezintă intrarea Dacia în segmentul C (...), e așteptat modelul ăsta de mulți

Economic 25-03-2025 16:22

Boloș: Evaluarea CE marchează un pas important în direcția deblocării tranșei III de finanțare din PNRR

Evaluarea anunțată marți de Comisia Europeană marchează un pas important în direcția deblocării tranșei III de finanțare din PNRR, a declarat, pentru AGERPRES, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Marcel Boloș. 'Această evaluare marchează un pas important în direcția deblocării tranșei III de finanțare. Este rezulta

Economic 25-03-2025 15:25

Grindeanu, despre percheziții: Îi încurajez și pe cei din Procuratură, și pe cei din Poliție să-și facă datoria

Cine încalcă legea trebuie să plătească, iar poliția și procuratura trebuie să-și facă datoria, a declarat ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, referitor la perchezițiile care au avut loc marți la CFR Călători. 'Astăzi au avut loc percheziții la CFR Călători. Foarte bine. Și Poliția și Procuratura trebuie să-și facă datoria.

Economic 25-03-2025 14:42

Apostol (FPE): Impozitul pe construcții speciale va fi destructiv pentru foarte multe investiții, în multe sectoare economice

Impozitul pe construcții speciale va fi destructiv pentru foarte multe investiții, în multe sectoare economice, nu doar în energie, a declarat, marți, directorul general al Federației Patronale a Energiei (FPE), Daniel Apostol. 'Gândiți-vă la agricultori, gândiți-vă la telecom, gândiți-vă la energie, la tot ce înseamnă r