logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

INTERVIU Rafiu (UMB): Sperăm ca la finele lunii iulie să livrăm Armatei Române alte 47 de transportoare Piranha

Imagine din galeria Agerpres

Armata Română a primit până în prezent 94 de transportoare Piranha şi urmează ca, până la finele lunii iulie, Uzina Mecanică Bucureşti (UMB) să livreze alte 47 de unităţi, a declarat, într-un interviu acordat AGERPRES, directorul general al UMB, Mihai Rafiu.

Acesta a subliniat că proiectul, care este unul de durată şi în care sunt implicate şi alte firme româneşti, a dat un suflu nou uzinei iar ţări NATO din vecinătatea noastră şi-au exprimat interesul faţă de transportoarele Piranha.

Directorul UMB a vorbit şi despre proiectul privind revitalizarea tancului românesc TR-85 M1R, care înglobează o serie de modificări în ceea ce priveşte sistemele optoelectronice, sistemul de propulsie-suspensie, stabilizarea şi sistemul de conducere a focului, exprimându-şi încrederea că va fi unul de succes.

Mihai Rafiu a afirmat că înainte să fie demarate aceste proiecte de anvergură, uzina se confrunta cu o situaţie dificilă, însă, de la începutul anului, a început să înregistreze profit.

 


Foto: (c) ANGELO BREZOIANU / AGERPRES FOTO


AGERPRES: Transportoarele Piranha sunt un proiect important pentru armata română. Cum a influenţat proiectul acesta activitatea uzinei şi cu ce provocări v-aţi confruntat până acum?

Mihai Rafiu: Da, este adevărat, este un proiect foarte important pentru România, pentru Uzina Mecanică Bucureşti. În primul rând, gândiţi-vă că am avut acces la un alt tip de tehnologie, la o tehnologie avansată, ceea ce nu este puţin. Al doilea lucru important pentru uzină a fost pregătirea oamenilor, a resursei umane. Şi al treilea, faptul că am dat un suflu nou uzinei, cu un proiect de durată. Avem în vedere, bineînţeles, asamblarea şi producerea transportoarelor blindate şi apoi mentenanţa acestor maşini de luptă.

 


Foto: (c) ANGELO BREZOIANU / AGERPRES FOTO


AGERPRES: Sunt mai multe variante ale ansamblului Piranha. Câte sunt şi la ce folosesc pe câmpul de luptă?

Mihai Rafiu: Noi am produs întreaga familie a transportoarelor Piranha 5 până acum. Mă refer la maşina de luptă şi de transport trupe, cum este denumită de către Armată- APC 5; Command Post-ul, care are rolul de a face legătura între toate tipurile de maşini de luptă Piranha şi celelalte maşini de care dispune Armata Română şi nu numai Armata Română. Am făcut Recovery, este un Piranha care merge în câmpul tactic sau de luptă pentru a scoate rapid din zona de conflict o maşină de luptă avariată. MEDEVAC este un alt blindat, care are rolul de a salva vieţi omeneşti şi nu numai. Şi CBRN, care are rolul de creştere a nivelului de protecţie medicală împotriva efectelor agenţilor CBRN (Chimici, Biologici, Radiologici, Nucleari); este o maşină foarte complexă, dotată inclusiv cu o dronă, care merge în câmpul minat şi transmite de acolo toate informaţiile de care este nevoie. Practic, partea bună este că omul nu intră în contact direct cu un eventual câmp toxic.

 


Foto: (c) ANGELO BREZOIANU / AGERPRES FOTO


AGERPRES: În acest proces de asamblare sunt implicate şi firme româneşti, există şi o contribuţie a unor firme româneşti?

Mihai Rafiu: Da, sunt implicate şi firme româneşti. Turela, de exemplu, se asamblează la Măgurele de către Elmet, este o filială a firmei Elbit. Lucrăm, de asemenea, pe partea de soft şi comandă, control cu firme din România- CSR şi Interactive. Totodată, partea de optoelectronică se face cu Pro Optica, altă firmă românească şi, bineînţeles, UMB, care este integratorul tuturor acestor produse.

 

Foto: (c) ANGELO BREZOIANU / AGERPRES FOTO


AGERPRES: Este vorba de un joint-venture cu General Dynamics. Forţa de muncă de unde vine? Este românească sau aveţi şi forţa de muncă străină?

Mihai Rafiu: În joint-venture forţa de muncă vine preponderent de la Uzina Mecanică Bucureşti, care are 110 oameni la ora actuală în acest joint-venture şi de la General Dynamics European Systems România, cu care avem încheiat acest joint-venture, tot parte românească. Cum am evoluat? La începutul contractului aveam în jur de 30 de colegi din Elveţia care, împreună cu oamenii noştri, făceau training. O parte din pregătire s-a făcut în Elveţia, unde am învăţat cum se asamblează primele 30 de maşini, iar după aceea am venit în România. La ora actuală, mai sunt doar doi colegi din Elveţia, deci forţa de muncă aş putea să spun că e aproape 100% românească.

 


AGERPRES: Armata Română are deja transportoare Piranha. Câte au fost livrate până acum şi câte urmează să fie livrate în perioada următoare? Şi când va fi următoarea livrare?

Mihai Rafiu: Armata Română are un contract încheiat cu partenerii noştri de la Mowag pentru un număr de 227 de transportoare blindate, în diferite configuraţii. La ora actuală au fost livrate către Armată şi sunt în dotarea Armatei Române 94 de transportoare, care au încheiat primul contract subsecvent. Urmează al doilea contract subsecvent, care a pus şi bazele joint-venture-ului, de 133 de bucăţi. Sunt pregătite pentru livrare la ora actuală şi sperăm că spre sfârşitul lunii iulie se va produce acest eveniment pe care îl aşteptăm cu toţii, 47 de transportoare. Exact acum un an de zile a început producţia efectivă în cadrul joint-venture-ului şi iată că după un an de zile reuşim să venim şi să ne apropiem de o livrare conform contractului cu Armata.

 


Foto: (c) ANGELO BREZOIANU / AGERPRES FOTO


AGERPRES: În strategia UMB există şi intenţia de export? Şi dacă da, în ce condiţii? Aveţi cumva semnale de la eventuali cumpărători?

Mihai Rafiu: Au fost ceva semnale până acum de la anumite ţări NATO din vecinătatea noastră. Bineînţeles că în momentul în care produci şi apoi faci mentenanţa acestor maşini, următorul pas spre care te îndrepţi este şi să fii la export. Dar întâi, prioritară, este satisfacerea cerinţelor Armatei Române.

AGERPRES: În ce condiţii ar putea fi exportate?

Mihai Rafiu: Probabil G2G. Vor fi contracte G2G.

 


Foto: (c) ANGELO BREZOIANU / AGERPRES FOTO


AGERPRES: Un alt proiect important este modernizarea tancului românesc. Ce ne puteţi spune despre acest proiect?

Mihai Rafiu: Acest proiect s-a născut din dorinţa Armatei de a mări durata de viaţă a tancului românesc. Şi împreună cu firme româneşti, care au participat alături de noi atât prin produsele pe care le fac ei, cât şi prin montajul lor, am reuşit să terminăm şi să propunem Armatei tancul TR-85 M1R revitalizat, care înglobează o serie de modificări în ceea ce priveşte sistemele optoelectronice, în ceea ce priveşte sistemul de propulsie-suspensie, în ceea ce priveşte stabilizarea şi sistemul de conducere a focului. Am trecut de la sisteme analogice la sisteme digitale, iar eu cred că acest tanc va fi un proiect de succes. Am terminat deja prima etapă de omologare cu produsul, urmând ca în scurt timp să parcurgem şi a doua etapă de omologare prin trageri reale într-unul dintre poligoanele Armatei. Este important de spus că revitalizarea tancului românesc la UMB reprezintă o dovadă a competenţei şi expertizei inginereşti româneşti, consolidând poziţia ţării noastre în industria de apărare regională.

 


Foto: (c) ANGELO BREZOIANU / AGERPRES FOTO


AGERPRES: Revitalizarea se face cu parteneri români sau străini?

Mihai Rafiu: Revitalizarea se face în totalitate cu parteneri români, firme româneşti. Şi am să vă dau câteva exemple: partea de stabilizare- STIMPEX, partea de conducere a focului cu EOSMC şi IOR, partea optelectronică- PRO OPTICA. Mai lucrăm, de asemenea, cu INTERACTIVE, SIDERURGICA, ACCTM, WEBASTO. Sunt şi câteva sisteme pe care le cumpărăm de la partenerul nostru strategic, mă refer la generatorul tancului.

 


Foto: (c) ANGELO BREZOIANU / AGERPRES FOTO


AGERPRES: Aveţi în derulare două proiecte importante. În contextul acesta, aveţi în vedere extinderea capacităţii de producţie?

Mihai Rafiu: Bineînţeles. După cum aţi şi văzut, nevoia este din ce în ce mai mare. Va trebui să începem să lucrăm în scurt timp în două schimburi ca să satisfacem dorinţa Armatei şi numai. Ne dorim foarte mult să dezvoltăm şi să modernizăm şi cealaltă parte a fabricii.

 


Foto: (c) ANGELO BREZOIANU / AGERPRES FOTO


AGERPRES: Cum staţi cu partea financiară a companiei? Care este situaţia în prezent?

Mihai Rafiu: Până nu de mult, şi asta înainte de a începe aceste proiecte de anvergură, ne confruntam cu o situaţie dificilă, delicată. Au fost momente în care aveam întârzieri salariale, eram pe active negative, nu avea societatea profit. În ultimul timp am trecut pe active pozitive. De la începutul anului începem să înregistrăm profit. Bineînţeles că ne îndreptăm şi spre cealaltă latură în care dorim să rezolvăm şi partea de datorii restante către bugetele de stat.

 


Foto: (c) ANGELO BREZOIANU / AGERPRES FOTO


AGERPRES: Pe site-ul SGG a fost postat recent un proiect de Ordonanţă de Urgenţă care prevedea trecerea la Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului a companiilor din industria de apărare cu datorii către ANAF. UMB se află pe această listă?

Mihai Rafiu: Nu. La ora actuală, UMB nu se mai află pe această listă tocmai datorită potenţialului pe care îl are şi datorită contractelor pe care le are încheiate la ora actuală.

 


Foto: (c) ANGELO BREZOIANU / AGERPRES FOTO


AGERPRES: Cum vedeţi viitorul Uzinei Mecanice Bucureşti şi ce obiectiv aveţi pentru următorii ani?

Mihai Rafiu: Ca să spun aşa: viitorul sună bine. În primul rând, vrem să extindem capacitatea de producţie. În al doilea rând, vrem să începem să ne ocupăm de mentenanţa Piranha: celor două tipuri de Piranha pe care Armata le are- Piranha 3 şi Piranha 5. Nu de mult timp am început tratative destul de bine cotate pentru a ajunge la semnarea unui contract pentru mentenanţa tancurilor Abrams care vor intra în dotarea Forţelor Armate. AGERPRES/(AS-autor: Nicoleta Gherasi, editor: Andreea Marinescu, editor online: Adrian Dãdârlat)

 

Mai multe imagini pe AGERPRES FOTO

Afisari: 252

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Economic 24-04-2025 16:20

Bugetul AFM pentru 2025 depășește 16,42 miliarde de lei și include finanțarea a 7 noi programe (minister)

Bugetul Administrației Fondului pentru Mediu (AFM), pentru anul 2025, va fi depăși 16,42 miliarde de lei, în creștere cu aproape 18% față de suma din anul anterior, potrivit unui comunicat de presă al Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP), transmis joi AGERPRES. 'Bugetul AFM aprobat astăzi (în ședința de Guvern, n.r.) este unul isto

Economic 24-04-2025 15:43

România va avea un Program Național de Achiziții Ecologice pentru perioada 2025-2030

Guvernul a aprobat, joi, la propunerea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP), Programul Național de Achiziții Ecologice (PNAE) 2025-2030, prin care va fi stimulată achiziționarea la nivel de administrație centrală și locală a produselor, serviciilor și lucrărilor cu un impact redus asupra mediului, informează ministerul de resort, într-un comunicat de presă

Economic 24-04-2025 15:16

Companiile, reticente să apeleze la transportul multimodal, din cauza infrastructurii de transport inadecvată și a lipsei de terminale moderne (studiu)

Companiile sunt reticente să apeleze la transportul multimodal, având în vedere infrastructura de transport inadecvată, lipsa unor terminale multimodale moderne conectate la toate modurile de transport, lipsa unor lanțuri logistice multimodale și a unor depozite pentru containere, costurile mari de transport și de transfer, timpul de tranzit ridicat și navigabili

Economic 24-04-2025 14:40

UPDATE Trafic feroviar reluat în condiții normale în gara Brașov

Circulația feroviară a fost reluată la ora 13:40, în condiții normale de trafic, pe raza stației CF Brașov, inclusiv pe intervalele CF Dârste - Brașov și Brașov - Bod, a anunțat joi CFR SA. 'Regretăm disconfortul creat și asigurăm călătorii de faptul că personalul feroviar al SRCF Brașov a depus toate eforturile necesare pentru finalizarea operativă

Economic 24-04-2025 14:06

Burduja: Guvernul pregătește un sistem de compensații financiare ce vor fi acordate persoanelor vulnerabile pentru cheltuielile cu energia electrică

Guvernul României pregătește un sistem prin care persoanele vulnerabile vor primi compensații financiare directe pentru cheltuielile cu energia electrică după data de 1 iulie 2025 și, în același timp, românii pot beneficia deja de prețuri corecte prin piața concurențială, a scris joi ministrul Energiei, Sebastian Burduja, într-o postare publicată pe p

Economic 24-04-2025 13:33

Leul s-a apreciat, joi, în raport cu euro, dar a scăzut față de dolarul american

Moneda națională s-a apreciat, joi, în raport cu euro, care a fost calculat de Banca Națională a României (BNR) la 4,9772 lei, în scădere cu 0,03 bani (-0,01%) față de cotația precedentă, de 4,9775 lei. În schimb, leul a pierdut teren în fața dolarului american, care a fost cotat la 4,3734 lei, &i

Economic 24-04-2025 13:20

Akos Molnar (Tușnad): Reducerea valorii voucherelor de vacanță pune frână pe turismul intern

Măsurile de reducere a valorii voucherelor de vacanță pun frână pe turismul intern, iar diminuarea pieței interne ar putea fi compensată prin atragerea turiștilor străini, a afirmat, joi, directorul general al societății Tușnad SA, Akos Molnar, la un eveniment de specialitate. ''Cu măsurile de reducere a valorii voucherelor se pu

Economic 24-04-2025 13:05

Controale ANPC în sectorul 6: 55.000 de lei amenzi și două unități alimentare temporar închise

Comisarii pentru protecția consumatorilor au aplicat amenzi de 55.000 de lei în urma unor controale realizate miercuri la trei societăți cu puncte de lucru în Bulevardul Timișoara și, respectiv, Bulevardul Iuliu Maniu, și s-a dispus oprirea temporară a prestării serviciilor până la remedierea deficiențelor la Sushi Torry și Patiseria Ioanid.

Economic 24-04-2025 12:41

Plata taxei de pod de la Fetești - Cernavodă, disponibilă prin aplicația 24pay

Plata taxei de pod de la Fetești - Cernavodă este disponibilă prin aplicația 24pay, potrivit unui comunicat remis joi AGERPRES. ''24pay app vine cu o noutate îndelung așteptată de utilizatori, chiar înainte de începerea sezonului estival: de acum, plata taxei de trecere a podului de la Fetești - Cernavodă se poate fac

Economic 24-04-2025 12:36

Frăsineanu: Implementarea unui sistem ''Clearing House'' va ajuta la uniformizarea colectării separate a deșeurilor de ambalaje municipale

Implementarea unui sistem ''Clearing House'' va conduce la uniformizarea în ceea ce privește colectarea separată a deșeurilor de ambalaje, generate în flux municipal, a declarat, joi, consilierul de stat în Cancelaria prim-ministrului, Mihaela Frăsineanu, la conferința ''SGR în România''.

Economic 24-04-2025 12:01

Asociația Micilor Comercianți: Ar trebui introduse de urgență PET-urile de spirt, apă distilată și ambalajele de 5 litri în SGR

PET-urile de spirt, apă distilată și ambalajele de 5 litri trebuie introduse de urgență în Sistemul Garanție-Returnare (SGR) pentru o funcționare îmbunătățită a acestuia, este de părere vicepreședintele Asociației Naționale a Comercianților Mici și Mijlocii (ANCMM), Feliciu Paraschiv. ''Recunosc că la început ne-am op

Economic 24-04-2025 11:46

Investiții de 169 milioane euro pe piața imobiliară din România, în primele trei luni

Piața imobiliară din România a consemnat un început de an pozitiv, cu un volum total al investițiilor de 169 milioane euro în primele trei luni, mai mult decât dublu față de trimestrul anterior și aproape la același nivel cu perioada similară a anului trecut, semnalând o revenire susținută a interesului investitorilor pentru active local

Economic 24-04-2025 11:40

Webb (RetuRo): Peste un miliard de ambalaje cu sigla SGR au fost colectate în primele trei luni ale acestui an

Peste un miliard de ambalaje SGR au fost colectate în primele trei luni ale acestui an, iar peste 90% dintre acestea au fost deja reciclate, a declarat, joi, la conferința ''SGR în România'', director general și președinte al RetuRO, Gemma Webb. ''Cu RetuRo, am început acum al doilea an de activi

Economic 24-04-2025 11:32

Popa (BNR): Birocrația este o taxă invizibilă pe competitivitate

Birocrația este o taxă invizibilă pe competitivitate și cu cât această ''taxă'' este mai mare, cu atât companiile sunt mai puțin competitive, susține Cristian Popa, membru în Consiliul de Administrație al Băncii Naționale a României (BNR), într-un articol de opinie postat pe Linkedin. ''Reg

Economic 24-04-2025 11:22

România, tranzacții cu proprietăți hoteliere de aproximativ 50 de milioane de euro, în 2024 (analiză)

România a înregistrat anul trecut un volum al tranzacțiilor cu proprietăți hoteliere de aproximativ 50 de milioane de euro, reprezentând 13% din volumul total de tranzacții înregistrat în țările Europei Centrală și de Est (ECE-6, respectiv Polonia, Cehia, Slovacia, Ungaria, România și Bulgaria), de 399 de milioane de euro, potrivit