logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

INTERVIU Rafiu (UMB): Sperăm ca la finele lunii iulie să livrăm Armatei Române alte 47 de transportoare Piranha

Imagine din galeria Agerpres

Armata Română a primit până în prezent 94 de transportoare Piranha şi urmează ca, până la finele lunii iulie, Uzina Mecanică Bucureşti (UMB) să livreze alte 47 de unităţi, a declarat, într-un interviu acordat AGERPRES, directorul general al UMB, Mihai Rafiu.

Acesta a subliniat că proiectul, care este unul de durată şi în care sunt implicate şi alte firme româneşti, a dat un suflu nou uzinei iar ţări NATO din vecinătatea noastră şi-au exprimat interesul faţă de transportoarele Piranha.

Directorul UMB a vorbit şi despre proiectul privind revitalizarea tancului românesc TR-85 M1R, care înglobează o serie de modificări în ceea ce priveşte sistemele optoelectronice, sistemul de propulsie-suspensie, stabilizarea şi sistemul de conducere a focului, exprimându-şi încrederea că va fi unul de succes.

Mihai Rafiu a afirmat că înainte să fie demarate aceste proiecte de anvergură, uzina se confrunta cu o situaţie dificilă, însă, de la începutul anului, a început să înregistreze profit.

 


Foto: (c) ANGELO BREZOIANU / AGERPRES FOTO


AGERPRES: Transportoarele Piranha sunt un proiect important pentru armata română. Cum a influenţat proiectul acesta activitatea uzinei şi cu ce provocări v-aţi confruntat până acum?

Mihai Rafiu: Da, este adevărat, este un proiect foarte important pentru România, pentru Uzina Mecanică Bucureşti. În primul rând, gândiţi-vă că am avut acces la un alt tip de tehnologie, la o tehnologie avansată, ceea ce nu este puţin. Al doilea lucru important pentru uzină a fost pregătirea oamenilor, a resursei umane. Şi al treilea, faptul că am dat un suflu nou uzinei, cu un proiect de durată. Avem în vedere, bineînţeles, asamblarea şi producerea transportoarelor blindate şi apoi mentenanţa acestor maşini de luptă.

 


Foto: (c) ANGELO BREZOIANU / AGERPRES FOTO


AGERPRES: Sunt mai multe variante ale ansamblului Piranha. Câte sunt şi la ce folosesc pe câmpul de luptă?

Mihai Rafiu: Noi am produs întreaga familie a transportoarelor Piranha 5 până acum. Mă refer la maşina de luptă şi de transport trupe, cum este denumită de către Armată- APC 5; Command Post-ul, care are rolul de a face legătura între toate tipurile de maşini de luptă Piranha şi celelalte maşini de care dispune Armata Română şi nu numai Armata Română. Am făcut Recovery, este un Piranha care merge în câmpul tactic sau de luptă pentru a scoate rapid din zona de conflict o maşină de luptă avariată. MEDEVAC este un alt blindat, care are rolul de a salva vieţi omeneşti şi nu numai. Şi CBRN, care are rolul de creştere a nivelului de protecţie medicală împotriva efectelor agenţilor CBRN (Chimici, Biologici, Radiologici, Nucleari); este o maşină foarte complexă, dotată inclusiv cu o dronă, care merge în câmpul minat şi transmite de acolo toate informaţiile de care este nevoie. Practic, partea bună este că omul nu intră în contact direct cu un eventual câmp toxic.

 


Foto: (c) ANGELO BREZOIANU / AGERPRES FOTO


AGERPRES: În acest proces de asamblare sunt implicate şi firme româneşti, există şi o contribuţie a unor firme româneşti?

Mihai Rafiu: Da, sunt implicate şi firme româneşti. Turela, de exemplu, se asamblează la Măgurele de către Elmet, este o filială a firmei Elbit. Lucrăm, de asemenea, pe partea de soft şi comandă, control cu firme din România- CSR şi Interactive. Totodată, partea de optoelectronică se face cu Pro Optica, altă firmă românească şi, bineînţeles, UMB, care este integratorul tuturor acestor produse.

 

Foto: (c) ANGELO BREZOIANU / AGERPRES FOTO


AGERPRES: Este vorba de un joint-venture cu General Dynamics. Forţa de muncă de unde vine? Este românească sau aveţi şi forţa de muncă străină?

Mihai Rafiu: În joint-venture forţa de muncă vine preponderent de la Uzina Mecanică Bucureşti, care are 110 oameni la ora actuală în acest joint-venture şi de la General Dynamics European Systems România, cu care avem încheiat acest joint-venture, tot parte românească. Cum am evoluat? La începutul contractului aveam în jur de 30 de colegi din Elveţia care, împreună cu oamenii noştri, făceau training. O parte din pregătire s-a făcut în Elveţia, unde am învăţat cum se asamblează primele 30 de maşini, iar după aceea am venit în România. La ora actuală, mai sunt doar doi colegi din Elveţia, deci forţa de muncă aş putea să spun că e aproape 100% românească.

 


AGERPRES: Armata Română are deja transportoare Piranha. Câte au fost livrate până acum şi câte urmează să fie livrate în perioada următoare? Şi când va fi următoarea livrare?

Mihai Rafiu: Armata Română are un contract încheiat cu partenerii noştri de la Mowag pentru un număr de 227 de transportoare blindate, în diferite configuraţii. La ora actuală au fost livrate către Armată şi sunt în dotarea Armatei Române 94 de transportoare, care au încheiat primul contract subsecvent. Urmează al doilea contract subsecvent, care a pus şi bazele joint-venture-ului, de 133 de bucăţi. Sunt pregătite pentru livrare la ora actuală şi sperăm că spre sfârşitul lunii iulie se va produce acest eveniment pe care îl aşteptăm cu toţii, 47 de transportoare. Exact acum un an de zile a început producţia efectivă în cadrul joint-venture-ului şi iată că după un an de zile reuşim să venim şi să ne apropiem de o livrare conform contractului cu Armata.

 


Foto: (c) ANGELO BREZOIANU / AGERPRES FOTO


AGERPRES: În strategia UMB există şi intenţia de export? Şi dacă da, în ce condiţii? Aveţi cumva semnale de la eventuali cumpărători?

Mihai Rafiu: Au fost ceva semnale până acum de la anumite ţări NATO din vecinătatea noastră. Bineînţeles că în momentul în care produci şi apoi faci mentenanţa acestor maşini, următorul pas spre care te îndrepţi este şi să fii la export. Dar întâi, prioritară, este satisfacerea cerinţelor Armatei Române.

AGERPRES: În ce condiţii ar putea fi exportate?

Mihai Rafiu: Probabil G2G. Vor fi contracte G2G.

 


Foto: (c) ANGELO BREZOIANU / AGERPRES FOTO


AGERPRES: Un alt proiect important este modernizarea tancului românesc. Ce ne puteţi spune despre acest proiect?

Mihai Rafiu: Acest proiect s-a născut din dorinţa Armatei de a mări durata de viaţă a tancului românesc. Şi împreună cu firme româneşti, care au participat alături de noi atât prin produsele pe care le fac ei, cât şi prin montajul lor, am reuşit să terminăm şi să propunem Armatei tancul TR-85 M1R revitalizat, care înglobează o serie de modificări în ceea ce priveşte sistemele optoelectronice, în ceea ce priveşte sistemul de propulsie-suspensie, în ceea ce priveşte stabilizarea şi sistemul de conducere a focului. Am trecut de la sisteme analogice la sisteme digitale, iar eu cred că acest tanc va fi un proiect de succes. Am terminat deja prima etapă de omologare cu produsul, urmând ca în scurt timp să parcurgem şi a doua etapă de omologare prin trageri reale într-unul dintre poligoanele Armatei. Este important de spus că revitalizarea tancului românesc la UMB reprezintă o dovadă a competenţei şi expertizei inginereşti româneşti, consolidând poziţia ţării noastre în industria de apărare regională.

 


Foto: (c) ANGELO BREZOIANU / AGERPRES FOTO


AGERPRES: Revitalizarea se face cu parteneri români sau străini?

Mihai Rafiu: Revitalizarea se face în totalitate cu parteneri români, firme româneşti. Şi am să vă dau câteva exemple: partea de stabilizare- STIMPEX, partea de conducere a focului cu EOSMC şi IOR, partea optelectronică- PRO OPTICA. Mai lucrăm, de asemenea, cu INTERACTIVE, SIDERURGICA, ACCTM, WEBASTO. Sunt şi câteva sisteme pe care le cumpărăm de la partenerul nostru strategic, mă refer la generatorul tancului.

 


Foto: (c) ANGELO BREZOIANU / AGERPRES FOTO


AGERPRES: Aveţi în derulare două proiecte importante. În contextul acesta, aveţi în vedere extinderea capacităţii de producţie?

Mihai Rafiu: Bineînţeles. După cum aţi şi văzut, nevoia este din ce în ce mai mare. Va trebui să începem să lucrăm în scurt timp în două schimburi ca să satisfacem dorinţa Armatei şi numai. Ne dorim foarte mult să dezvoltăm şi să modernizăm şi cealaltă parte a fabricii.

 


Foto: (c) ANGELO BREZOIANU / AGERPRES FOTO


AGERPRES: Cum staţi cu partea financiară a companiei? Care este situaţia în prezent?

Mihai Rafiu: Până nu de mult, şi asta înainte de a începe aceste proiecte de anvergură, ne confruntam cu o situaţie dificilă, delicată. Au fost momente în care aveam întârzieri salariale, eram pe active negative, nu avea societatea profit. În ultimul timp am trecut pe active pozitive. De la începutul anului începem să înregistrăm profit. Bineînţeles că ne îndreptăm şi spre cealaltă latură în care dorim să rezolvăm şi partea de datorii restante către bugetele de stat.

 


Foto: (c) ANGELO BREZOIANU / AGERPRES FOTO


AGERPRES: Pe site-ul SGG a fost postat recent un proiect de Ordonanţă de Urgenţă care prevedea trecerea la Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului a companiilor din industria de apărare cu datorii către ANAF. UMB se află pe această listă?

Mihai Rafiu: Nu. La ora actuală, UMB nu se mai află pe această listă tocmai datorită potenţialului pe care îl are şi datorită contractelor pe care le are încheiate la ora actuală.

 


Foto: (c) ANGELO BREZOIANU / AGERPRES FOTO


AGERPRES: Cum vedeţi viitorul Uzinei Mecanice Bucureşti şi ce obiectiv aveţi pentru următorii ani?

Mihai Rafiu: Ca să spun aşa: viitorul sună bine. În primul rând, vrem să extindem capacitatea de producţie. În al doilea rând, vrem să începem să ne ocupăm de mentenanţa Piranha: celor două tipuri de Piranha pe care Armata le are- Piranha 3 şi Piranha 5. Nu de mult timp am început tratative destul de bine cotate pentru a ajunge la semnarea unui contract pentru mentenanţa tancurilor Abrams care vor intra în dotarea Forţelor Armate. AGERPRES/(AS-autor: Nicoleta Gherasi, editor: Andreea Marinescu, editor online: Adrian Dãdârlat)

 

Mai multe imagini pe AGERPRES FOTO

Afisari: 61

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Economic 31-01-2025 00:29

Proiect buget/Capitalul social al CEC Bank și cel al Exim Banca Românească vor fi majorate anul acesta

Capitalul social al CEC Bank și cel al Exim Banca Românească vor fi majorate anul acesta cu 1 miliard de lei și, respectiv, 1,25 miliarde de lei, potrivit proiectului de buget de stat aferent anului 2025, publicat joi noaptea. Astfel, Ministerul Finanțelor, în calitate de reprezentant al statului, ca unic acționar, este mandatat să

Economic 31-01-2025 00:10

Proiect buget / Venituri de 154,84 miliarde lei pentru sistemul public de pensii în 2025 (proiect)

Veniturile bugetare totale estimate pentru asigurările sociale de stat se ridică la 155,110 miliarde de lei, din care 154,84 miliarde de lei (99,8%) reprezintă bugetul sistemului public de pensii și 270,681 milioane de lei suma aferentă sistemului asigurărilor pentru accidente de muncă și boli profesionale (0,2%), conform proiectului bugetului asigurărilor sociale de

Economic 31-01-2025 00:01

Ministerul Energiei și Ministerul Muncii au alocați în buget câte 1, 5 miliarde de lei pentru compensarea facturilor de energie (proiect)

Ministerul Energiei are prevăzuți în buget 1,5 miliarde de lei pentru plata cererilor de decontări acordate furnizorilor de energie în baza schemei de plafonare-compensare, o sumă similară fiind alocată și în bugetul Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, potrivit proiectului de buget aferent anului 2025, publicat joi s

Economic 30-01-2025 23:40

Nivelul accizelor la benzină, motorină și alte produse energetice va fi actualizat în perioada 1 ianuarie - 31 decembrie 2025

Nivelul accizelor la o serie produse energetice, precum benzine, motorine, gaz lichefiat, cărbune și electricitate, va fi actualizat în perioada 1 ianuarie - 31 decembrie 2025, se arată în Raportul privind situația macroeconomică pe anul 2025 și proiecția acesteia pe anii 2026-2028, publicat joi în dezbatere de Ministerul Finanțelor Publice (MFP).

Economic 30-01-2025 23:30

Plafonul datoriei publice - 58,5% din PIB în acest an (proiect)

Plafonul datoriei publice, conform metodologiei Uniunii Europene, pentru sfârșitul anului 2025 este de 58,5% din PIB, în timp ce soldului bugetului general consolidat, exprimat ca procent din Produsul Intern Brut, este de minus 7% anul acesta și de minus 6,4% în 2026, potrivit proiectului de Lege pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificați &ici

Economic 30-01-2025 23:24

Președintele ARA: Companiile de apă, având o cifră de afaceri de 1 miliard de euro, au investiții de șase miliarde de euro

Cifra de afaceri a companiilor de apă este de circa un miliard de euro, iar acestea au investiții de șase miliarde de euro, adică de cinci-șase ori cifra lor de afaceri, a declarat, joi seara, Ilie Vlaicu, președintele Asociației Române a Apei, la 'Gala Excelenței în industria Apei'. 'Am zis că noi în industria ap

Economic 30-01-2025 22:59

Ministerul Finanțelor a publicat bugetul pentru acest an; creșterea economică 2,5%, deficit 7,04%

Ministerul Finanțelor a publicat joi noaptea proiectul de buget pentru acest an, construit pe o creștere economică de 2,5%, ceea ce duce valoarea Produsului Intern Brut la 1.912 miliarde de lei prețuri curente. Inflația medie anuală pe care a fost calculat bugetul este de 4,4%. Deficitul bugetar este estimat la 7,04% din PIB.

Economic 30-01-2025 21:39

Proiectul de buget pentru 2025 prevede o creștere de venituri de 50 de miliarde de lei, care permite încadrarea în deficitul de 7% (ministru)

Proiectul de buget pentru 2025 prevede o creștere de venituri de 50 de miliarde de lei față de 2024, sumă care permite încadrarea în deficitul de 7% din PIB, a anunțat joi seara, ministrul Finanțelor, Tanczos Barna. 'În buget avem o creștere de venituri față de 2024 de 50 de miliarde de lei și este exact suma de care

Economic 30-01-2025 20:27

Oportunități de investiții în domeniul sănătății în valoare de 130 milioane euro

Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) a publicat joi trei oportunități de investiții în domeniul sănătății, în valoare totală de 130 de milioane de euro, a anunțat ministrul de resort, Marcel Boloș. 'În spatele fiecărei investiții în sănătate stă o poveste reală: o mamă care își ține copilul sănătos în

Economic 30-01-2025 19:11

Angajatorii trebuie să transmită anual, până la 31 ianuarie, o situație centralizată a funcțiilor ocupate de persoanele cu dizabilități

Angajatorii trebuie să transmită anual, până la 31 ianuarie pentru anul anterior, o situație centralizată a funcțiilor ocupate de persoanele cu dizabilități angajate și un inventar al competențelor solicitate la angajare, potrivit unui Ordin publicat recent în Monitorul Oficial. 'Au fost aprobate și publicate procedurile, inclusiv formatul docu

Economic 30-01-2025 17:52

VIDEO Boloș: România are suficiente angajamente cu Comisia Europeană; nu cred că este cazul unui acord cu FMI

România are suficiente angajamente cu Comisia Europeană, care duc spre disciplină fiscală și reducere de deficit bugetar, și nu cred că este cazul unui acord cu Fondul Monetar Internațional, a declarat, într-un interviu acordat AGERPRES, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Marcel Boloș. 'Nu cred că este cazul unui

Economic 30-01-2025 17:33

Burduja: Scenariul de bază rămâne prelungirea actualei scheme de compensare-plafonare pentru o perioadă determinată

Scenariul de bază rămâne prelungirea actualei scheme de compensare-plafonare pentru o perioadă determinată, în contextul regional instabil și al creșterii prețului gazului pe piețele internaționale, a precizat joi ministrul Energiei, Sebastian Burduja, într-o postare pe Facebook. 'Schema de compensare-plafonare pentru prețurile la energie

Economic 30-01-2025 17:29

Plafonarea prețurilor la energie ar putea fi înlocuită cu o altă măsură retrânsă la un număr de cetățeni (președintele BNS)

Măsura plafonării prețurilor la energie nu se prelungește, ci se înlocuiește cu o altă măsură care va fi restrânsă la un număr de cetățeni-beneficiari, a declarat, joi, la finalul întâlnirii de la Guvern, președintele Blocului Național Sindical, Dumitru Costin. 'Întâlnirea de astăzi a fost o întâlnire de info

Economic 30-01-2025 16:53

Ajustarea deficitului bugetar ar reduce deficitul de cont curent cu un coeficient de transmisie de peste 0,5 (studiu)

Ajustarea deficitului bugetar ar reduce deficitul de cont curent cu un coeficient de transmisie de peste 0,5, se arată în articolul 'Sindromul deficitelor gemene - cazul României', publicat de Banca Națională a României. 'Constatările din această analiză arată de ce deficitul bugetar trebuie să fie diminuat, mai ales că economia n

Economic 30-01-2025 16:21

ANRE a avizat în ianuarie plata a 327 milioane de lei pentru furnizorii de energie

Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a primit de la furnizorii de energie cereri de decontare pe schema de compensare-plafonare în valoare de aproximativ 4 miliarde de lei, iar în perioada decembrie 2024 - 23 ianuarie 2025 au fost verificate și trimise spre plată Ministerului Energiei și Ministerului Muncii - Agenția Naț