logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

Vânzările de bunuri de larg consum din România au crescut cu 15%, în 2023

Imagine din galeria Agerpres

Vânzările de bunuri de larg consum (FMCG) din România au urcat cu 10% în ultimul trimestru din 2023 şi cu 15% la nivelul anului trecut, macro-categoriile cu cea mai însemnată creştere fiind băuturile non-alcoolice şi produsele de menaj sau îngrijire personală, potrivit analizelor NielsenIQ.

Conform sursei citate, 41% dintre consumatorii europeni consideră că sunt într-o situaţie mai rea decât erau anul precedent, iar 77% dintre aceştia sunt de părere că de vină sunt costurile mai ridicate de trai, în timp ce 41% pun acest lucru pe seama încetinirii economice.

În România, pentru prima oară în aproape doi ani, volumele pieţei de FMCG nu mai sunt în scădere în Q4 2023. Conform analizelor NielsenIQ, creşterea medie a preţurilor bunurilor de larg consum în trimestrul 4 a fost de doar 8,4%, comparativ cu cea din Q1, de 23,2%.

Disparităţile economice între clasele sociale sunt din ce în ce mai evidente pe tot globul. Deşi Europa este un caz puţin mai fericit, şi aici top 10% cei mai bogaţi oameni deţin 60% din bani, în timp ce palierul de mijloc, care reprezintă 40% din populaţie, deţine 37%. În America de Nord, spre comparaţie, top 10% deţine 70%, iar clasa de mijloc doar 28%, în timp ce clasa de jos, cea mai numeroasă, doar 2%.

În România, deşi inflaţia decelerează, creşterile salariale au încetinit la rândul lor, iar puterea de cumpărare a românilor rămâne scăzută din cauza decalajului inflaţie - salarii de anul trecut.

În topul îngrijorărilor la nivel mondial continuă să se plaseze creşterile de preţuri şi scăderea economică, urmate de temerile privind escaladarea conflictelor armate şi încălzirea globală. În acest context, este interesant de reţinut că starea de bine personală devine din ce în ce mai importantă, urcând 3 locuri în topul preocupărilor consumatorilor globali în ianuarie 2024, faţă de iunie 2023.

Consumatorii rămân alerţi, dar deja s-au adaptat pentru a face faţă dificultăţilor financiare. 89% dintre consumatorii globali afirmă că, pentru a-şi ţine cheltuielile sub control, caută activ cele mai mici preţuri. Loialitatea faţă de branduri şi retaileri este tot mai pusă la încercare: mai mult de 7 din 10 consumatori (74%) sunt dispuşi să schimbe produsele şi mărcile cumpărate de obicei sau chiar să renunţe la anumite produse (72%), iar 65% sunt dispuşi să schimbe şi magazinele din care fac cumpărături, ca strategie de optimizare a cheltuielilor.

Valoric, piaţa de FMCG din România a crescut cu 10% în Q4 2023 şi cu 15% la nivelul întregului an 2023, macro-categoriile cu cea mai însemnată creştere fiind băuturile non-alcoolice şi produsele de menaj sau îngrijire personală.

Aceste două industrii şi-au schimbat, în ultimul trimestru al anului, strategia promoţională, ambele trecând la o promovare mai agresivă faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Băuturile alcoolice au promovat în medie cu 5% mai mult decât în Q4'22, iar produsele de îngrijire personală şi a locuinţei cu 3% în plus faţă de aceeaşi perioadă. Chiar dacă eforturile promoţionale pentru aceste două categorii au fost însemnate, eficienţa ofertelor a scăzut în Q4 2023 pentru toate macro-categoriile de produse, respectiv promoţiile au adus mai puţină incrementalitate decât în trecut.

Canalele cu cea mai însemnată creştere valorică, în Q4 2023, au fost magazinele de tip mini market şi discounterii, cei din urmă reprezentând deja 20% din totalul valoric al pieţei de FMCG din România, confirmând tendinţa consumatorilor români de a-şi menţine cheltuielile sub control prin căutarea magazinelor cu cele mai mici preţuri. O altă strategie la care românii au recurs frecvent în ultimii ani a fost achiziţionarea produselor marcă privată ale retailerilor, lucru ce menţine cota de piaţă a acestora la 18,3% per total 2023, un nivel constant faţă de anul anterior datorită creşterilor de preţuri semnificative şi la aceste produse. Şi în restul lumii, mărcile private au înregistrat creşteri mai mici în valoare decât în anii anteriori, media globală fiind de +12,7%.

Piaţă de e-commerce din România continuă să crească în valoare şi în Q4 2023, creştere datorată în special categoriilor de băuturi alcoolice şi non-alcoolice, însă creşterea este mai lentă faţă de vârful istoric înregistrat trimestrul precedent.

Consumatorii români, ca şi în celelalte ţări, se mişcă din ce în ce mai fluid între canalele de retail pentru a-şi satisface nevoile, iar în 2024 companiile vor trebui cu atât mai mult să îşi coordoneze strategiile online cu cele din magazinele fizice. De asemenea, ele nu trebuie să se concentreze exclusiv pe creşteri imediate, să promoveze excesiv, deoarece îşi pot afecta evoluţia pe termen lung. Echilibrul între profitabilitate şi sustenabilitate va fi crucial pentru succes în acest nou an de provocări financiare.

NielsenIQ este o companie care se ocupă de cercetarea de piaţă. NIQ a fost înfiinţată în 1923 şi este o companie din portofoliul Advent International. AGERPRES/(AS - autor: George Bănciulea, editor: Oana Tilică, editor online: Simona Aruştei)

Afisari: 1

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Economic 28-01-2025 17:39

Ministerul Energiei: Sumă record, de 880 milioane lei, pentru reabilitarea conductelor de termoficare din trei municipii și o comună

Ministrul Energiei, Sebastian Burduja, a semnat marți șase noi contracte de finanțare pentru proiecte cu o valoare totală de 871,875 milioane lei (175,314 milioane euro), din care valoarea totală a finanțării din Fondul pentru modernizare este de 521,718 milioane lei (104,904 milioane euro euro), pentru reabilitarea conductelor de termoficare din municipiile Ploiești, Cluj-N

Economic 28-01-2025 15:40

Acțiuni din perioada cuponiadei din anii '90, pretext pentru o campanie de fraudă prin apeluri telefonice

Campania de fraudă prin apeluri telefonice din partea unor infractori care spun că sunt reprezentanți ai Bursei de Valori sau ai SIF Muntenia continuă, aceștia folosind drept pretext presupuse acțiuni vechi pe care victima le-ar deține din perioada cuponiadei din anii '90, dar despre care a uitat, avertizează Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC).

Economic 28-01-2025 15:35

Valentin Șoneriu (FPIOR): Presiunile legate de taxare vor atrage o tendință de creștere de prețuri în 2025

Industria HORECA din România se află într-un moment de consolidare, iar această tendință va continua și în anii următori, însă presiunile legate de taxare vor atrage în acest an o creștere a prețurilor de până la 10%, susține președintele Federației Patronatelor din Industria Ospitalității din România (FPIOR), Valentin Șoneriu.

Economic 28-01-2025 15:17

Valentin Ștefan (Poșta Română): Nu mai este nevoie de reorganizarea companiei, ci doar de optimizare de personal

Poșta Română nu are nevoie de reorganizare, ci doar de o optimizare de personal, a declarat, marți, directorul general al companiei, Valentin Ștefan, într-o conferință de presă, menționând că procesul ar putea viza 15-20% din personalul administrativ. 'Planurile de reorganizare de-a lungul anilor au fost aprobate în Consiliul de Adm

Economic 28-01-2025 15:08

Federația Silva: Statutul Personalului Silvic, o lege adoptată în unanimitate în Parlament

Federația Sindicatelor din Silvicultură Silva a cerut, marți, o întâlnire cu ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Mircea Fechet, în contextul recentelor afirmații ale demnitarului cu privire la situația Romsilva. Sindicaliștii au arătat, într-o scrisoare deschisă intitulată 'Stopați denigrarea Romsilva!', că Statutul Persona

Economic 28-01-2025 14:21

Peste jumătate dintre români plănuiesc să își petreacă vacanța de iarnă la munte (sondaj)

Peste jumătate dintre români plănuiesc, în acest an, să își petreacă vacanța de iarnă la munte, iar 3 din 4 vor plăti digital, relevă un sondaj realizat de o companie de plăți. Potrivit cercetării Visa, trei sferturi dintre românii care merg în vacanță vor să plătească cu cardul, smartphone-ul sau ceasul inteligent, iar aproape ju

Economic 28-01-2025 13:29

Ștefan (Poșta Română): Anul trecut a fost cel mai bun an al Poștei din ultimii 35

Poșta Română a avut în 2024 cel mai bun an din ultimii 35 de ani, a anunțat, marți, directorul general al operatorului poștal de stat, Valentin Ștefan, într-o conferință de presă, în condițiile în care compania a realizat venituri totale în valoare de 1,78 miliarde de lei, în creștere cu 9% față de anul anterior.

Economic 28-01-2025 13:17

Ministerul Energiei a inițiat demersurile pentru reforma companiilor de stat;sunt vizate economii de peste 1 miliard de lei

Ministerul Energiei a demarat un amplu proces de eficientizare și de restructurare a companiilor de stat din domeniu, fiind vizate economii totale de peste un miliard de lei, fără afectarea bunei funcționări a activității de producție și a planurilor de investiții în curs, conform unui comunicat remis, marți, AGERPRES. 'În cont

Economic 28-01-2025 12:03

Directorul general al Bergenbier, Mihai Voicu, a fost ales, pentru a doua oară, președinte al Asociației Berarii României

Membrii Asociației Berarii României l-au ales în funcția de președinte pe Mihai Voicu, director general Bergenbier S.A., companie parte a grupului Molson Coors Beverage Company. Potrivit unui comunicat transmis marți AGERPRES, începând cu 1 ianuarie 2025, Mihai Voicu a preluat această poziție de la Michal Mrowiec, preșe

Economic 28-01-2025 11:56

Ministerul Finanțelor a atras, marți, 32 milioane de lei de la bănci, suplimentar la licitația de luni

Ministerul Finanțelor a atras, marți, 32 milioane de lei de la bănci, suplimentar la licitația de luni, când a împrumutat 400 milioane de lei printr-o emisiune de obligațiuni de stat de tip benchmark cu o maturitate reziduală la 123 luni, la un randament mediu de 7,83% pe an. Valoarea nominală a emisiunii suplimentare a fost de 60

Economic 28-01-2025 11:39

Tricomserv listează obligațiuni de 2,5 milioane de lei pe Sistemul Multilateral de Tranzacționare al BVB

Tricomserv, companie românească specializată în producția industrială și fabricarea echipamentelor destinate sistemelor de alimentare cu apă și canalizare, debutează pe Sistemul Multilateral de Tranzacționare al Bursei de Valori București (BVB) cu prima listare a unei emisiuni de obligațiuni corporative, garantate, neconvertibile, în valoare de 2,5

Economic 28-01-2025 11:30

RetuRO: Peste 3,36 miliarde de ambalaje au fost returnate de către consumatori până la finalul anului 2024

Peste 3,36 miliarde de ambalaje au fost returnate de către consumatori, de la lansarea celui mai mare proiect de economie circulară din România până la finalul anului 2024, iar RetuRO, administratorul Sistemului de Garanție-Returnare, a predat către reciclatori o cantitate de 231.300 de tone de ambalaje. Potrivit unui comunicat al

Economic 28-01-2025 11:22

Aprovizionarea cu apă în cultura grâului de toamnă, valori satisfăcătoare în toate zonele agricole al țării (agrometeo)

Aprovizionarea cu apă accesibilă plantelor, în cultura grâului de toamnă, va prezenta valori satisfăcătoare, până la apropiate de optim și optime, în toate zonele agricole ale țării, iar pe fondul temperaturilor medii diurne ridicate din aer și sol, la speciile de orz și grâu de toamnă vor fi posibile reluări lente de vegetație în

Economic 28-01-2025 10:30

UNSAR: București și județul Ilfov, regiunea de dezvoltare cu cele mai multe locuințe ce dețin o asigurare facultativă

Regiunea de dezvoltare formată din Municipiul București și din județul Ilfov are cele mai multe locuințe protejate printr-o asigurare facultativă, cu o pondere de 29% din total, relevă datele publicate, marți, de Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR). Practic, trei din zece locuințe amplasate &i

Economic 28-01-2025 10:15

Fișierele executabile și tip arhivă - cel mai popular mod de livrare de malware, în T3 din 2024 (raport)

Cel puțin una din zece (11%) amenințări transmise prin e-mail, identificate cu tehnologia HP Sure Click, a ocolit unul sau mai multe instrumente de securitate destinate protejării poștei electronice, arată cel mai recent raport Threat Insights, elaborat de HP Inc. Conform datelor publicate marți, în trimestrul al treilea din 2024, fișier