logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

Vânzările de FMCG din România au crescut cu 17,3% în trimestrul al doilea din 2023 (raport)

Imagine din galeria Agerpres

Vânzările de bunuri de larg consum (FMCG) din România au crescut, în trimestrul al doilea al acestui an, cu 17,3% în termeni valorici faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior, conform datelor Retail Audit NielsenIQ.

În acelaşi timp, al doilea trimestru al anului a fost marcat şi de o diminuare a scăderii volumelor ce a caracterizat ultimele trimestre (-2% în T2 2023, faţă de -4,6% în T1 2023), cât şi de o domolire a creşterii preţurilor (+19,3% în T2 2023, faţă de +23,1% în T1 2023).

Conform unui comunicat remis, luni, AGERPRES, la nivel european, piaţa de FMCG a evoluat similar cu România în ultimele 12 luni. Cu o medie a creşterii valorice europene de +9,2%, volumele au scăzut cu -2,3%, iar preţurile s-au mărit cu +11,5%.

Comparativ cu ţările din estul Europei, România se situează pe locul al 5-lea în termeni de creştere valorică (+18,3%) în ultimele 12 luni, fiind întrecută de Ungaria, cu o creştere de +22,8%, Kazahstan (+22,7%), Serbia (+19,5%) şi Bulgaria (+19,3%).

În trimestrul al doilea al acestui an însă, România, cu o creştere de +17,3%, a fost întrecută doar de 3 ţări: Ucraina (+43,7%), Ungaria (+18,4%) şi Croaţia (+17,6%). Niciuna dintre ţările din zona nu au înregistrat creşteri ale consumului, iar România s-a numărat printre ţările cu cele mai mici pierderi în volum (-2,7%), faţă de Letonia în scădere de -11,2%, Ungaria (-7,1%), sau Slovacia (-5,2%) de exemplu.

Toate macro-categoriile de produse au înregistrat avansuri valorice însemnate în prima jumătate a anului. Cea mai mare creştere a fost a categoriei de produse alimentare (+19,7%), care a reprezentat mai mult de jumătate din totalul coşului de cumpărături din piaţa bunurilor de larg consum din România, urmată de categoria băuturilor non-alcoolice, ce au înregistrat o majorare valorică de 17,5%. Produsele non-alimentare au crescut în valoare cu 16,6%, iar băuturile alcoolice cu doar 12,3%, ca urmare a migrării unei părţi din consum către HoReCa.

Mai mult de trei sferturi dintre categoriile de produse au crescut în valoare în primul semestru, în timp ce doar 32% dintre acestea au reuşit să crească şi în volum. Categoriile de top, ce s-au majorat cu mai mult de 10% în valoare au fost berea, băuturile acidulate, carnea proaspătă, apa, brânza, cafeaua, snacks-urile, ciocolata, biscuiţii dulci, produsele lactate, legumele, pâinea, produsele de menaj şi spirtoasele, însă niciuna dintre acestea nu a crescut şi în volum, excepţie făcând carnea proaspată (+ 6,8% în volum), în timp ce restul categoriilor au stagnat sau au pierdut volume.

Raportul mai menţionează că evoluţia consumatorilor către o atitudine mult mai pragmatică şi calculată de achiziţie s-a reflectat şi în dinamica de creştere a canalelor de retail. Astfel, canalul cu cea mai ridicată creştere în prima jumătate a anului 2023 a fost cel al Discounterilor (+26,3% în valoare), urmat de formatele mici - Mini-marketurile (+22,7%) şi Super-marketuri (16,5%).

Comerţul tradiţional a crescut în valoare cu 15,3%, în timp ce Hypermarketurile au înregistrat cea mai lentă creştere, de 13%.

Noutatea celui de-al doilea trimestru al anului constă în modificarea tiparelor de consum din Hyper şi Super-marketuri: deşi valoarea coşului mediu de cumpărături din Hypers a rămas relativ constantă în ciuda inflaţiei (-0,6% faţă de T2 2022), numărul tranzacţiilor s-a mărit cu aproape 10%. În Supers, valoarea coşului mediu a crescut cu 9% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, iar numărul tranzacţiilor a crescut, la rândul său, cu 5,8%. Acest tipar de consum indică tendinţa consumatorilor de a face vizite mai frecvente la magazine, în încercarea de a menţine sub control valoarea coşului de cumpărături.

O altă metoda prin care consumatorii români au făcut faţă inflaţiei este îndreptarea către mărcile proprii ale retailerilor. Trendul ascendent al mărcilor private s-a menţinut şi în T2, când cota lor de piaţă a câştigat încă 0,7 puncte faţă de anul trecut, acest segment reprezentând acum 19,3% din totalul pieţei de larg consum din România. Produsele de tip private label din categoria de produse non-alimentare au înregistrat cea mai impresionantă dinamica în acest trimestru, fiind în creştere cu 2,7 puncte.

Deşi mărcile proprii au continuat să crească în importanţă în România, ne situăm încă sub media europeană, unde acestea reprezintă 32,7% din totalul vânzărilor, dar peste media Europei de Est - de doar 16,2%, precizează sursa citată.

Comerţul online de FMCG monitorizat de NIQ a înregistrat o creştere valorică importantă în cel de-al doilea trimestru al anului, respectiv de 20,4%. Cea mai mare parte a comerţului online monitorizat a fost ocupată de produsele non-alimentare, în creştere cu 25,5%, dar şi de produsele alimentare, în creştere valorică de +14,1%. Băuturile alcoolice au crescut în e-comm cu 25,2%, în timp ce băuturile non-alcoolice au înregistrat un avans de 21,3%. Deşi piaşa de e-commerce nu mai înregistrase fluctuaţii semnificative de la finalul pandemiei, vârful creşterii valorice a acestei pieţe a fost atins în T2 2023.

"Deoarece preţurile produselor din FMCG continuă să crească şi în al doilea trimestru al acestui an, efectul suprapunându-se deja peste inflaţia începută de anul precedent, la nivel global 15,6% dintre consumatori iau deja în calcul că va trebui să cheltuiască mai mult pe bunurile de larg consum în următoarele 12 luni, în ciuda decelerării inflaţiei, iar 32% dintre consumatorii globali afirmă că au început deja să cumpere mai degrabă de la magazine de tip Discount şi achiziţionează de preferinţă produsele la promoţie", se mai menţionează în comunicat.

Şi în România promoţiile au început să crească din nou în trimestrul 2 din 2023, ajungând să reprezinte 24% din totalul vânzărilor (+3,9 pp). Toate canalele de comerţ modern au pus pe piaţă mai multe oferte în 2023 decât în anul precedent, însă, cu toate acestea eficienţa promoţiilor a scăzut pentru toate macro-categoriile de produse, cu excepţia băuturilor alcoolice, ale căror promoţii au avut o eficienţă de 77,1% în T2 2023 (faţă de 76,6% în T2 2022).

NIQ este liderul mondial în domeniul informaţiilor despre consumatori, oferind cea mai completă înţelegere a comportamentului de cumpărare şi dezvăluind noi căi de creştere pentru comercianţi şi producători. În 2023, NIQ s-a unit cu GfK, aducând împreună cei doi lideri din industrie cu o acoperire globală fără precedent.

NIQ este o companie din portofoliul Advent International, cu operaţiuni în peste 100 de pieţe, acoperind mai mult de 90% din populaţia lumii.AGERPRES/(AS-editor: Nicoleta Gherasi, editor online: Ady Ivaşcu)

Afisari: 12

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Economic 10-02-2025 14:45

Reportul la Loto 6/49 la categoria I este de peste trei milioane de euro

Reportul la Loto 6/49 la categoria I este de peste 16 milioane de lei (peste 3,22 milioane de euro), iar reportul cumulat la Noroc depășește 12,28 milioane de lei (peste 2,46 milioane de euro), informează, luni, Loteria Română. De asemenea, la Joker, la categoria I, se înregistrează un report în valoare de peste 10,70 milioane de lei (peste 2

Economic 10-02-2025 13:59

Bogdan Ivan: Prin mințile sclipitoare din IT, transformăm țara într-un hub regional de tehnologii emergente

Prin mințile sclipitoare ale românilor din industria IT, transformăm țara noastră într-un hub regional de tehnologii emergente, a declarat ministrul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului, Bogdan Ivan, la o reuniune internațională. Potrivit unui comunicat al Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatu

Economic 10-02-2025 13:44

Barbu: În momentul de față, este o problemă de a integra producătorii români în magazinele de retail din România

Integrarea producătorilor români în magazinele de retail din România este o problemă în momentul de față, fiindcă aici este vorba despre cantități, iar Ministerul Agriculturii a încurajat mereu realizarea de cooperative, a declarat, luni, ministrul Agriculturii, Florin Barbu. 'În momentul de față, este o

Economic 10-02-2025 13:40

ASF: Peste 572.000 de români au accesat, în 2024, aplicația 'Află la ce fond de pensii ești!'

Aproape 459.000 de români au accesat, în anul 2024, aplicația 'Află la ce fond de pensii ești!', disponibilă pe site-ul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), și au identificat fondul de pensii Pilon II la care sunt participanți, numărul fiind în creștere cu peste 14,5% față de cel consemnat în anul precedent.

Economic 10-02-2025 13:00

Modificarea Directivei privind practicile comerciale neloiale s-ar putea face pe modelul României

Directiva 633 privind practicile comerciale neloiale va fi modificată în maximum două luni la nivelul Comisiei Europene pe modelul României, respectiv același adaos comercial practicat pe toate produsele agroalimentare indiferent de proveniență, interzicerea refacturării în magazinele de retail și limitarea la raft, a declarat, luni, ministrul Agric

Economic 10-02-2025 12:46

O nouă ediție a titlurilor de stat Tezaur începe luni, cu dobânzi neimpozabile de până la 7,95%

Românii pot investi, începând de luni, în titlurile de stat Tezaur, cu maturități de 1, 3 și 5 ani, cu dobânzi anuale de 6,95%, 7,65% și, respectiv, 7,95%, potrivit unui comunicat de presă al Ministerului de Finanțe. Titlurile de stat au valoare nominală de 1 leu și sunt în forma dematerializată, precizează

Economic 10-02-2025 12:26

Ocupația de enolog, recunoscută oficial în Clasificarea Ocupațiilor din România

Ministerul Muncii și Solidarității Sociale (MMSS) a aprobat recunoașterea oficială a ocupației de enolog în Clasificarea Ocupațiilor din România (COR), în urma solicitării înaintate în 2024 de Asociația Degustătorilor Autorizați din România (ADAR). Potrivit unui comunicat transmis luni AGERPRES de către ADAR

Economic 10-02-2025 11:18

Rețele Electrice România a investit 1,2 miliarde lei în 2024 în modernizarea și digitalizarea rețelelor electrice de distribuție

Rețele Electrice România, operatorul de distribuție a energiei electrice parte din grupul PPC în România, a investit în 2024 aproximativ 1,2 miliarde de lei, din care 950 milioane lei din fonduri proprii și diferența din alte surse, în modernizarea și digitalizarea rețelelor electrice de distribuție, a anunțat, luni, compania.

Economic 10-02-2025 11:00

UNSICAR: România, pe locul trei în Europa la deficitul de protecție prin asigurări pentru catastrofe naturale

Catastrofele naturale și fenomenele meteorologice extreme sunt în creștere în întreaga lume, la fel și pierderile cauzate de acestea, iar România este în topul țărilor europene în ceea ce privește deficitul de protecție prin asigurări, arată Uniunea Națională a Societăților de Intermediere și Consultanță în Asigurări (UNSICAR

Economic 10-02-2025 10:37

Barbu, despre boicot: Dacă vorbim de politică, eu îi rog pe toți să dea jos labele de pe fermierii și procesatorii români

Ministrul Agriculturii, Florin Barbu, le transmite celor care fac politică în momentul da față să dea jos labele de pe fermierii și procesatorii români și îi invită în Comitetul de monitorizare a prețurilor, constituit la ministerul de resort, pentru anumite discuții privind practicile comerciale neloiale. 'Eu am tr

Economic 10-02-2025 10:22

Călătorii gratuite în București pentru cei care răspund corect unui chestionar privind fraudele online

Adulții și tinerii cu vârsta de peste 14 ani care își testează cunoștințele în privința fraudelor online pot câștiga călătorii gratuite cu transportul în comun în București participând marți, 11 februarie, la un concurs organizat între orele 9:00-18:00 în pasajul pietonal subteran de la Piața Universității, cu oca

Economic 10-02-2025 09:52

Spor natural negativ și în decembrie 2024 (INS)

Sporul natural s-a menținut negativ, la minus 9617, în luna decembrie 2024, numărul deceselor înregistrate fiind de 1,8 ori mai mare decât cel al născuților-vii, potrivit datelor publicate luni de Institutul Național de Statistică (INS). Astfel, în decembrie 2024, s-au înregistrat certificatele de naștere pentru 1

Economic 10-02-2025 09:42

INS: Deficitul balanței comerciale în 2024 a crescut cu 15,3%, la aproape 33,4 miliarde euro

Deficitul balanței comerciale (FOB/CIF) în anul 2024 a urcat la 33,393 miliarde de euro anul trecut, mai mare cu 4,4 miliarde de euro (+15,3%) decât cel înregistrat în 2023, arată datele publicate, luni, de Institutul Național de Statistică (INS). În luna decembrie 2024, exporturile FOB au însumat 6,581 mili

Economic 10-02-2025 09:22

Transelectrica începe construcția Liniei Electrice Aeriene (LEA) Constanța Nord - Medgidia Sud

Compania Națională de Transport al Energiei Electrice Transelectrica SA demarează investiția pentru construirea Liniei Electrice Aeriene (LEA) Constanța Nord - Medgidia Sud, care beneficiază de o finanțare nerambursabilă din Fondul pentru Modernizare în valoare de 111,874 milioane de lei, a anunțat luni compania. 'Compania Națională

Economic 09-02-2025 17:10

Poșta Română vrea să achiziționeze servicii de sănătate pentru angajați cu 36 milioane lei

Compania Națională 'Poșta Română' (CNPR) alocă 36 milioane lei, fără TVA, pentru achiziția de servicii de sănătate destinate angajaților companiei, contractul urmând să fie încheiat pe o perioadă de 36 de luni, potrivit unui anunț de participare postat în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP). 'Con