INTERVIU/Stanciu (Alstom): Bucureştiul va avea trenuri de metrou similare celor din Sydney, dar nu s-a optat pentru varianta "fără mecanic"

Trenuri Metropolis, produse de Alstom, asemănătoare celor din Sydney, vor circula şi pe magistrala 5 de metrou din Bucureşti, prima garnitură urmând a fi livrată în mai puţin de 30 de luni de la semnarea contractului, a declarat, într-un interviu acordat AGERPRES, directorul general al Alstom pentru România, Bulgaria şi Republica Moldova, Gabriel Stanciu.
Alstom a câştigat un contract scos la licitaţie de Metrorex, în valoare de peste 100 de milioane de euro, cu posibilitatea de extindere până la valoarea totală de 240 milioane de euro. Contractul are ca obiect livrarea iniţială a 13 trenuri, însă poate fi extins cu 17 trenuri, ceea ce ar însemna 240 milioane de euro. Anunţul privind câştigarea licitaţiei a fost făcut în octombrie, însă contractul cu Metrorex nu a fost încă semnat.
Potrivit lui Gabriel Stanciu, trenurile vor avea o configuraţie specifică, personalizată pentru metroul din Bucureşti, respectiv caroserie din oţel inoxidabil, 114 metri lungime şi 3 metri lăţime, asigurând o capacitate totală de 1.200 de pasageri/ tren.
AGERPRES: După un an şi jumătate de la lansarea licitaţiei, acum ştim că trenurile pentru Magistrala 5 vor fi produse de Alstom. Când vom putea circula cu ele?
Gabriel Stanciu: Acesta este primul contract pentru trenuri, pentru material rulant, al Alstom în România. Este o premieră importantă pentru noi. Alstom e un gigant mondial în producţia de trenuri de toate tipurile şi foarte multe ţări le folosesc de mulţi ani, iar la noi nu au circulat deloc, în tot acest timp. Peste 10 milioane de oameni sunt transportaţi zilnic cu trenuri Metropolis în toată lumea. Trenuri de metrou de la Alstom circulă în alte 25 de oraşe, între care Amsterdam, Dubai, Lausanne, Londra, New York, Paris, Sydney - ca să menţionez doar câteva, în ordine alfabetică. Prin acest contract le va avea şi Bucureştiul, deci suntem într-o companie selectă!
AGERPRES De ce durează atât de mult să înceapă să circule? Noi am vrea să le avem imediat, dacă se poate...
Gabriel Stanciu: Mă bucur că m-aţi întrebat, ca să clarificăm câteva lucruri care sunt prea puţin cunoscute. Producţia de material rulant are nişte etape foarte clare, care nu se pot nici ignora, nici comprima. În primul rând, nimeni nu produce trenuri pe stoc. Nu te duci la magazin, vezi un tren pe raft şi zici "vreau şi eu 10 exact aşa, vă rog". În toată lumea, trenurile se fac la comandă, conform unor cerinţe clare care trebuie întâi confirmate cu clientul în cele mai mici detalii, apoi se face proiectarea astfel încât toate aceste cerinţe să fie integrate în viitorul tren. În al doilea rând, un tren nu poate intra în circulaţie fără să fie testat temeinic şi omologat pentru piaţa respectivă. Testele respective sunt foarte importante, ele sunt gândite pentru a asigura o circulaţie în deplină siguranţă, o compatibilitate totală cu infrastructura pe care circulă, indiferent de cât de mult utilizate sunt trenuri similare în alte reţele. Omologarea are nişte cerinţe şi etape standard. Toate aceste demersuri - care sunt, în sine, separate de etapa propriu-zisă de producţie - sunt esenţiale şi durează. Referitor la achiziţia de piese în vederea producţiei trenului, furnizori specializaţi sunt puţini, comenzile de aprovizionare nu pot fi lansate decât după încheierea fazei de design, iar componentele critice ale trenului care au impact direct în siguranţa de operare au termene de livrare mari, în funcţie de gradul de încărcare al furnizorului. De exemplu, roţile se pot furniza în 10-12 luni, iar rulmenţii de osie pot ajunge şi la 14 luni.
AGERPRES: La ce perioadă de timp vor fi livrate garniturile?
Gabriel Stanciu: Prima garnitură este prevăzut a fi livrată în mai puţin de 30 de luni de la semnarea contractului. După ce procedurile de testare şi omologare vor avea un rezultat satisfăcător, celelalte unităţi vor fi livrate imediat după această validare.
AGERPRES: Cum vor arăta viitoarele trenuri de metrou care se vor regăsi pe magistralele din Bucureşti?
Gabriel Stanciu: Aceste trenuri vor circula pe recent inaugurata Magistrală 5. Conform cerinţelor beneficiarului, trenurile au o configuraţie specifică, personalizată pentru metroul din Bucureşti: caroserie din oţel inoxidabil, 114 metri lungime şi 3 metri lăţime, asigurând o capacitate totală de 1.200 de pasageri/ tren. Fiecare tren cu 6 vagoane are 216 locuri într-o dispunere longitudinală şi asigură două zone speciale de acces destinate pasagerilor cu dizabilităţi. Configuraţia finală, culorile şi finisajele vor fi complet personalizate în conformitate cu cerinţele clientului, în etapa de proiectare.
AGERPRES: Apropo de compatibilitate cu infrastructura, Alstom furnizează pentru Magistrala 5 de metrou, inaugurată în septembrie anul acesta, atât sistemul de semnalizare, cât şi trenurile. Este vorba în mod special de o compatibilitate între cele două elemente?
Gabriel Stanciu: Da, în mod fericit le vom furniza pe amândouă, ceea ce ilustrează competenţele de vârf ale Alstom atât în soluţii de semnalizări, respectiv controlul traficului, cât şi în producţia de trenuri. În acest caz, Magistrala 5 va beneficia de acest sistem numit CBTC (Communication-based train control) care permite ca trenurile să circule la intervale foarte scurte, coborând sub durata de 90 de secunde, în totală siguranţă. Acest lucru asigură o eficientizare a traficului, respectiv un flux mai mare de călători şi timpi de aşteptare reduşi. Pentru ca sistemul să funcţioneze, este nevoie de echipamente specializate şi compatibile, atât pe calea de rulare cât şi pe tren. Indiferent ce trenuri ar fi venit, ele ar fi trebuit să fie compatibile. Faptul că sunt tot trenuri Alstom este o fericită coincidenţă şi ne bucurăm. Soluţia noastră de semnalizare se numeşte Urbalis şi este proiectată să controleze mişcarea trenurilor, astfel încât un număr mai mare dintre acestea să poată merge pe linie cu frecvenţe şi la viteze mai mari, în deplină siguranţă, cu sau fără conducător. CBTC utilizează telecomunicaţiile între sistemul de siguranţă şi automatizare a traficului, inclusiv echipamentul de siguranţă îmbarcat pe tren. Poziţia exactă a unui tren poate fi cunoscută cu precizie mai mare, pentru o siguranţă mai bună.
AGERPRES: La noi în ţară aceasta va fi prima soluţie de acest tip, respectiv primele trenuri echipate cu CBTC, dar în lume este ceva nou sau deja are tradiţie? Putem avea încredere că funcţionează?
Gabriel Stanciu: În lume deja nu mai este ceva nou, multe oraşe folosesc acest sistem pentru că el contribuie la minimizarea costurilor de exploatare şi îmbunătăţirea disponibilităţii, siguranţei şi fluidităţii sistemului de metrou. Prima soluţie CBTC de la Alstom a fost pusă în aplicare în anul 2003 pentru metroul din Singapore. De atunci, compania Alstom a fost selectată de 40 de oraşe din toată lumea pentru a echipa circa 80 de linii de metrou, peste 2.000 de kilometri de linii şi peste 2.000 de trenuri, cu soluţia sa Urbalis. Din acest total, 37 de linii se află deja în exploatare şi aproximativ 25% din lungimea totală a liniilor echipate cu CBTC prin radio, la nivel global, operează cu CBTC Urbalis. Aceste cifre arată că este un sistem cu o eficienţă dovedită în funcţionare, în mod repetat. Un exemplu relativ recent de aplicare este metroul din Amsterdam, unde s-a luat decizia ca soluţia să fie implementată pe noua magistrală, care întâmplător se numeşte tot Linia 5, dar şi pe liniile existente, pentru a se mări eficienţa, capacitatea şi siguranţa traficului. De altfel, nu numai la metrou am implementat acest sistem, ci am început să îl aplicăm şi la tramvaie.
AGERPRES: Să înţelegem că nu vom mai avea de-a face cu un ''tren zburător"?
Gabriel Stanciu: Accidentele sunt întotdeauna nefericite şi pot apărea din multiple cauze. De aceea, prefer să nu comentez în legătură cu echipamentele altui producător. Este de competenţa instituţiilor abilitate să se pronunţe asupra cauzelor şi, în cazul în care concluziile nu sunt asumate, a instanţelor de judecată. De altfel, din câte cunosc, această chestiune este în mare măsură lămurită şi nu mai lasă loc pentru comentarii. În ce priveşte trenurile Alstom, acestea sunt fiabile, de înaltă performanţă, atent testate şi verificate. Este şi motivul pentru care preferăm să ne luăm doar angajamente realiste în ceea ce priveşte termenele de livrare. Nu ne permitem să facem rabat de la calitate şi, în niciun caz, să eludăm procedurile de testare şi verificare a trenurilor livrate. Pentru lucrurile sigure, nu numai că merită, dar trebuie să aştepţi.
AGERPRES: Să revenim la trenurile de metrou ce vor fi produse de Alstom. Care este caracteristica principală a acestor trenuri Metropolis?
Gabriel Stanciu: În primul rând este o gamă foarte versatilă, poate să răspundă la orice cerinţe din partea clienţilor, în al doilea rând punem mult accent pe experienţa pasagerilor, pe confortul şi siguranţa lor. Lansată în 1998, gama de trenuri de metrou Metropolis poate avea un design diferit, atât la exterior, cât şi la interior, mulţumită unei echipe de proiectanţi a căror misiune este de a alege designul, configuraţiile, forma şi amenajările de interior optime pentru un anumit oraş. Acest lucru îl facem în etapa de proiectare detaliată. Aceste trenuri pot avea carcasa din oţel inoxidabil sau din aluminiu, pot avea de la două la şase vagoane, o capacitate de la 400 de pasageri la peste 2.000 per garnitură, cu sau fără mecanic, cu lăţimi între 2,7 metri şi 3,2 metri, cu scaune dispuse longitudinal, transversal sau combinat, de la un ecartament de 1,435 la unul de 1,600.
AGERPRES: La ce să se aştepte pasagerii?
Gabriel Stanciu: În primul rând, vor fi trenuri noi, prima oară după mulţi ani. În al doilea rând, sunt trenuri de mare performanţă, gândite să încurajeze oamenii să prefere acest mod de transport în locul celui rutier. Metropolis va fi prevăzut cu patru uşi duble pe fiecare parte a fiecărui vagon şi culoare largi, va avea zone dedicate persoanelor cu mobilitate redusă. Bucureştenii vor beneficia de o serie de inovaţii care fac călătoria mai plăcută şi mai confortabilă, cum ar fi atenuarea zgomotului intern, o hartă dinamică a traseului şi iluminare cu LED-uri.
AGERPRES: În ziua de azi se vorbeşte foarte mult despre reducerea consumului de energie şi despre gradul de reciclare. Ce ne puteţi spune despre aceşti parametri la noile trenuri?
Gabriel Stanciu: Metropolis este un tren ecologic şi costurile pe întregul ciclu de viaţă sunt reduse. În vederea minimizării consumului de energie electrică, trenul de metrou este echipat cu sisteme de tracţiune avansate, convertoare auxiliare, sistem reglabil de încălzire, ventilaţie şi răcire bazat pe nivelul de încărcare şi o soluţie de frânare complet electrică ce maximizează recuperarea energiei provenite din frânare. În plus, metroul este construit în aşa fel încât activităţile de întreţinere să fie simplificate, iar intervalele la care aceste activităţi sunt necesare sunt mai mari, crescând astfel disponibilitatea acestor trenuri.
Alstom depune permanent eforturi şi pentru creşterea gradului de reciclabilitate, la încheierea ciclului de viaţă, pentru toate trenurile marca Alstom, inclusiv pentru Metropolis, care este un tren reciclabil în proporţie de 98%, faţă de 93% în urmă cu zece ani. Acest lucru este posibil în special ca urmare a utilizării de materiale uşoare, reciclabile, cum ar fi cele metalice şi termoplastice. Mai mult, se acordă o atenţie specială dezasamblării, evitând amestecul de materiale "necompatibile".
AGERPRES: Ce exemple de oraşe ne puteţi da, care au trenuri relativ asemănătoare cu ce vom avea la Bucureşti?
Gabriel Stanciu: Fiecare tren este adaptat oraşului din care va face parte, deci putem spune că este unic. Bucureştiul va avea trenul Metropolis care îi este specific. Dar sigur, există similitudini. De exemplu, în Sydney, Australia, furnizăm trenuri tot din oţel inoxidabil, tot cu sistemul CBTC, tot din şase vagoane, dar acolo sunt complet automatizate, adică fără mecanic. Soluţia ar permite acest lucru şi la Bucureşti, dar nu s-a optat pentru ea, cel puţin deocamdată. De asemenea, dotările interioare (sisteme de monitorizare cu camere de luat vederi, dispozitive pentru informarea şi anunţarea pasagerilor în timp real, sistemele de încălzire şi aer condiţionat) pot varia destul de mult, în funcţie de particularităţile şi cerinţele specifice.AGERPRES/(AS-autor: Oana Tilică, editor: Nicoleta Gherasi, editor online: Irina Giurgiu)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Boloș: România implementează proiecte pentru modernizarea a 8500 km de conducte de apă și 9500 km de conducte de canalizare, în 900 de localități
România implementează, în acest moment, proiecte pentru modernizarea a 8500 km de conducte de apă și 9500 km de conducte de canalizare, în aproximativ 900 de localități, a anunțat ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Marcel Boloș. 'Pentru sute de mii de români, asta înseamnă să nu mai depindă de f&
OMV Petrom a finalizat tranzacția cu NewMed Energy pentru a avansa explorarea în perimetrul offshore Han Asparuh
OMV Petrom a finalizat tranzacția de transfer al unei participații între filiala sa OMV Offshore Bulgaria și NewMed Energy Balkan, în urma acestei operațiuni cele două companii deținând fiecare câte 50% în proiectul Han Asparuh, un perimetru de explorare situat în vestul Mării Negre din Bulgaria, la sud de perimetrul Neptun Deep di
Burduja: România este mai aproape ca niciodată de obiectivul de a deveni un furnizor de securitate energetică pentru UE
România este mai aproape ca niciodată de obiectivul de a deveni un furnizor de securitate energetică pentru Uniunea Europeană iar interesul tot mai mare al statelor din regiune față de țară, ca principal producător de gaze din Uniunea Europeană, este doar unul dintre elementele care confirmă acest nou rol, consideră ministrul Energiei, Sebastian Burduja.
VIDEO ANPC: Două restaurante cu specific chinezesc din București, amendate cu 65.000 de lei; o unitate a fost închisă temporar
Două restaurante cu specific chinezesc din București au fost amendate cu un total de 65.000 de lei în urma unor controale efectuate de inspectorii pentru protecția consumatorului, în cazul unuia dintre ele fiind dispusă și măsura de închidere temporară a activității pe o durată de cel mult șase luni. Potrivit unei postări pe pagina de Faceboo
Piața neagră a țigaretelor a crescut în ianuarie 2025 până la 10,1% din totalul consumului
Piața neagră a țigaretelor a crescut în ianuarie 2025 până la 10,1% din totalul consumului, comparativ cu 9,1% în noiembrie 2024, arată o analiză a Novel Research remisă miercuri AGERPRES. Conform sursei citate, nivelul din ianuarie depășește media anuală din 2024, de 9%, cea mai ridicată din ultimii patru ani.
Românii consideră digitalizarea benefică, dar ritmul acesteia e inegal între mediul privat și stat (studiu)
Un procent de 59% dintre români consideră digitalizarea benefică, iar 52% cred că aceasta are un impact pozitiv asupra calității vieții, însă ritmul transformării este perceput de aproape jumătate dintre respondenți (49%) ca fiind inegal între mediul privat și instituțiile statului, relevă un studiu Ipsos realizat pentru Edge Institute, dat miercuri
Ministrul Finanțelor: Veniturile obținute în mod cinstit pot fi transferate liber în cadrul familiei, fără a mai fi impozitate
Veniturile obținute în mod cinstit pot fi transferate liber în cadrul familiei, fără a mai fi impozitate, astfel încât cei care transferă bani copiilor sau părinților lor, fie prin virament bancar, fie în numerar, din veniturile lor legal obținute, nu au de ce să se teamă, a declarat, miercuri, ministrul Finanțelor, Tanczos Barna.
Pătrașcu (investitor la bursă): Cred că se dorește un dolar mai slab ca astfel Guvernul Americii să se împrumute la prețuri competitive
Situația de pe piața de capital ar mai putea dura 6 - 8 luni și face parte dintr-o strategie mai mare în care un dolar mai slab ar ajuta Guvernul Americii să se împrumute la prețuri competitive, susține Octavian Pătrașcu, CEO al NAGA Group. 'Eu cred că se dorește să fie un dolar mai slab ca astfel Guvernul Americii să se î
AFIR a publicat Ghidul solicitantului pentru investiții în sectorul legume și/sau cartofi
Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR) a publicat Ghidul solicitantului pentru investiții în sectorul legume și/sau cartofi, prin intervenția DR-16, a transmis, miercuri, instituția, printr-un comunicat de presă. Potrivit sursei citate, pentru aceste investiții, finanțarea este acordată din bugetul de stat și din Fondul Eu
CFR Călători: Modificări în circulația trenurilor în perioada 6 - 11 aprilie, în urma unor lucrări la infrastructura feroviară
Circulația trenurilor CFR Călători va suferi modificări în perioada 6 - 11 aprilie, ca urmare a unor lucrări la infrastructura feroviară între stațiile Brașov și Hărman, a anunțat, miercuri, operatorul național feroviar de pasageri. Astfel, în acea perioadă, în urma lucrărilor solicitate și realizate de către CNCF CFR S
ANAF: Transferurile de bani între rude, sumele încasate la evenimente familiale și darurile primite sunt neimpozabile
Sumele de bani transferate între rude se încadrează în categoria veniturilor neimpozabile, în timp ce banii încasați ca urmare a evenimentelor familiale (nunți/botezuri), situația este aceeași, dacă nu există obligația declarativă din partea contribuabilului, la fel și pentru sursele de fonduri de natura darurilor primite cu ocazia acest
Mai mult de jumătate dintre români au demisionat la un moment dat, din cauza unui mediu toxic (raport)
Peste jumătate dintre români (51%) au demisionat la un moment dat, din cauza unui mediu toxic, timp în care media globală se situează la 44%, arată un studiu de specialitate, dat publicității miercuri. Datele centralizate în cadrul Randstad România Workmonitor 2025 relevă faptul că, în acest an, siguranța locului
Prejudiciu de peste trei milioane de lei, identificat la un operator economic din București din domeniul ridesharing
Un prejudiciu de peste trei milioane de lei a fost identificat la un operator economic din București care activează pe piața de transport alternativ de persoane prin intermediul platformelor online, în urma unor acțiuni de control pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale, a anunțat, miercuri, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF).
Bursa de la București a deschis cu scăderi pe majoritatea indicilor ședința de tranzacționare de miercuri
Bursa de Valori București (BVB) a deschis cu scăderi pe majoritatea indicilor ședința de miercuri, iar rulajul se cifra la 2,65 milioane de lei (533.751 de euro), după 30 de minute de la debutul tranzacțiilor. Indicele principal BET, care arată evoluția celor mai lichide 20 de companii, înregistra o depreciere de 0,
INS: Deficitul balanței comerciale a crescut cu 38,5%, în ianuarie
Deficitul balanței comerciale (FOB/CIF) înregistrat de România, în ianuarie, s-a majorat cu 38,5%, față de aceeași lună din 2024, până la valoarea de 2,73 miliarde de euro, arată datele publicate, miercuri, de Institutul Național de Statistică