Anghel (ANPC): Avem sute de reclamaţii pe facturi 'umflate' şi practici comerciale incorecte în service-urile auto

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a demarat la începutul acestei săptămâni o serie de controale la service-urile auto din întreaga ţară, în urma sutelor de reclamaţii primite de la consumatori şi transportatori privind practici comerciale incorecte şi facturi "umflate", a declarat pentru AGERPRES directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel.
"La începutul acestei săptămâni am demarat controale la service-urile din întreaga ţară, inclusiv în Bucureşti, la aproximativ 250 de unităţi, în urma sutelor de reclamaţii primite de la consumatori precum şi de la transporturi în cursul anilor 2019 şi 2020. Analizând conduita unor astfel de unităţi, am ajuns la concluzia că practicile acestora sunt total incorecte în relaţia cu consumatorii, aflându-ne în prezenţa unei deformări substanţiale a comportamentului economic al acestora. Practicile comerciale folosite de unele service-uri afectează considerabil capacitatea consumatorilor de a lua o decizie în cunoştinţă de cauză. Vom prelungi aceste controale atât cât va fi necesar", a precizat Anghel.
El susţine că mecanismul prin care unitatea reparatoare stabileşte preţul reparaţiilor intră sub incidenta Legii nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor.
"Şi spun asta după ce, analizând informarea pe care o oferă service-ul auto în legătură cu ora de manoperă afişată şi cuantumul aceleiaşi ore aflate pe factură care ar urma să fie achitată fie de consumator şi în unele cazuri de către asigurator, rezultă nişte valori diferite, de la 59,9 lei plus TVA până la 350 lei plus TVA, sau uneori chiar şi 1.000 lei plus TVA pentru acelaşi autoturism efectuând aceeaşi operaţiune", afirmă directorul general ANPC.
Potrivit sursei citate, unitatea reparatoare viciază acordul consumatorului, expunându-i acestuia două argumente aflate în totală contradicţie cu orice mecanism legal de stabilire a preţului unor servicii, respectiv "Nu te interesează preţul deoarece plăteşte asiguratorul'' şi "Ne ocupăm noi de tot, tu doar trebuie să semnezi aceste hârtii".
''Facturile "umflate" inclusiv cu ore de manoperă cu 500% mai mari decât preţurile practicate în mod normal afectează consumatorul din două perspective: una ar fi aceea a creşterii costurilor de asigurare în anul următor, în condiţiile creşterii poliţei de asigurare ca urmare a unor cheltuieli ocazionate de un eveniment asigurat, iar pe de altă parte există situaţii în care, din cauza diferenţelor uriaşe de costuri, inclusiv cu preţurile anumitor piese auto, până la valori de neacceptat pentru asigurator, consumatorul va fi incapabil să intervină în conflictul creat de o creştere nejustificată a unor costuri între service-ul auto şi compania de asigurări", avertizează directorul general al ANPC.
Exemplificând, Paul Anghel a arătat că există service-uri auto, atât în Bucureşti cât şi în judeţele Ilfov, Brăila, Alba, Timiş, Neamţ, Sibiu, Tulcea, Cluj, Caraş Severin, în care pe factură au fost regăsite costuri care nu puteau fi justificate din punct de vedere al orelor lucrate, cât şi al valorii orelor tehnologice de manoperă, de la 100 de lei până la 1.200 de lei.
Acesta oferă şi câteva sfaturi consumatorilor care se regăsesc în astfel de situaţii, primul vizând informarea în prealabil asupra tarifelor înainte de a lăsa autoturismul şi solicitarea unui deviz estimativ al intervenţiei. Anghel susţine că service-urile sunt obligate să afişeze preţurile cu TVA într-o manieră vizibilă şi lizibilă în zona de recepţie a clientelei şi să precizeze modul de calcul utilizat, respectiv ora fizică sau baremurile de timp/ora tehnologică pentru reparaţii furnizate de producător.
De asemenea, service-ul este obligat să furnizeze o factură, care este emisă în dublu exemplar, originalul fiind remis clientului însoţit de chitanţă (formularul fiscal) sau chitanţă eliberată de POS (la plata cu card). Factura trebuie să fie detaliată şi să conţină următoarele informaţii: denumirea societăţii şi adresa; numele clientului; data şi locul efectuării reparaţiei; modul de calcul al manoperei: timp fizic sau barem de timp/ora tehnologică; piesele de schimb utilizate (cantitate/preţ); alte materiale de întreţinere, consumabile utilizate (cantitate/preţ); numărul de înmatriculare al autoturismului (eventual kilometrajul).
"Dacă factura vi se pare excesivă ca valoare, solicitaţi o verificare, cu catalogul de operaţii tehnologice, cu ajutorul personalului. În cele mai multe cazuri, acesta se găseşte sub forma unui fişier informatic în programul de editare al facturii. De asemenea, solicitarea unui deviz vă ajută să estimaţi costurile şi nu vă angajează. El trebuie să conţină: descrierea precisă a lucrărilor care se vor efectua, costul manoperei, lista pieselor de schimb necesare, termenul de reparaţie, durata de valabilitate a devizului. Dacă devizul este semnat de ambele părţi, el se poate transforma astfel într-un contract comercial şi trebuie să se emită o notă de comandă pentru reparaţie", explică Paul Anghel.
În ceea ce priveşte nota de comandă (reparaţie), aceasta se redactează pe un formular cu antetul societăţii şi trebuie să cuprindă: data, identitatea clientului, tipul/modelul autovehiculului şi kilometrajul, natura exactă a reparaţiilor de efectuat, costul probabil al acestor intervenţii şi durata imobilizării autovehiculului.
"Starea autoturismului în timpul reparaţiei poate să fie menţionată în nota de comandă şi clientul poate să atragă atenţia asupra unor echipamente care sunt montate. Service-ul devine răspunzător de starea autoturismului şi răspunde pentru orice pagubă produsă pe perioada intervenţiei. Este important ca părţile să consemneze în scris toate informaţiile, pentru a evita discuţiile la preluarea vehiculului, dacă veţi constata pagube sau lipsa unor accesorii", spune Anghel.
Potrivit sursei citate, nota de comandă (reparaţie) semnată de cele doua părţi prezintă o serie de avantaje, respectiv constituie o probă despre ce s-a cerut şi ajută la contestarea facturii ulterioare, care ar conţine reparaţii suplimentare neacceptate; serveşte la compararea cu factura; va constitui dovada, în caz de responsabilitate a service-ului, pentru lucrări neefectuate sau necorespunzătoare.
"Dacă autoturismul nu este restituit în termenul stabilit, puteţi soma service-ul să respecte termenul înscris printr-o scrisoare recomandată cu confirmarea primirii. Dacă service-ul nu are un formular tip, trebuie să solicitaţi realizarea unei astfel de "note" pe o hârtie cu ştampila societăţii", a adăugat directorul general de la Protecţia Consumatorilor.
Acesta susţine că service-ul trebuie să informeze clientul, ca specialist în domeniul auto, dacă în cursul reparaţiei identifică un element care se poate defecta sau este defect şi există riscul unei defecţiuni iminente (care poate constitui un risc pentru securitatea dumneavoastră) pentru obţinerea acordului de reparare.
Anghel mai spune că pentru piesele de schimb utilizate de service la reparaţie, din stocurile proprii, se acordă garanţie conform Legii 449/2003 privind vânzarea produselor şi garanţiile asociate lor, iar pentru intervenţia realizată (manopera) există OG nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, care obligă operatorul economic să acorde o garanţie, însă fiecare societate aplică propria politica comercială faţă de clienţi referitoare la durata acestei garanţii.
În cazul în care automobilul este furat sau deteriorat în plus faţă de recepţia efectuată pe timpul reparaţiei, costurile sunt suportate de societate.
"Ca regulă generală, jurisprudenţa limitează responsabilitatea service-ului la ceea ce este previzibil de a se găsi într-un autoturism la interior: haine, hărţi, bagaje, scule...şi nu obiecte de valoare ca bijuterii, blănuri sau aparate hi-fi, video. În astfel de situaţii este prudent să nu lăsaţi obiecte personale, sau dacă nu puteţi face altfel, preveniţi unitatea service", explică Paul Anghel.
El menţionează că service-ul auto are obligaţia de a restitui piesele înlocuite, cu excepţia acelora care sunt utilizate la reparaţie pe perioada garanţiei, acesta fiind responsabil de accidentele care pot să survină în interiorul spaţiului de lucru, cu condiţia ca nicio neglijenţă să nu fie imputată victimei (clientului).
Concluzionând, Paul Anghel subliniază că în cazul existenţei unei nemulţumiri reale privind reparaţia efectuată, consumatorii trebuie să încerce în primul rând o rezolvare pe cale amiabilă.AGERPRES/(AS - autor: Mariana Nica, editor: Nicoleta Gherasi, editor online: Irina Giurgiu)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Tanczos: România trebuie să ia măsuri de tip 'plasă de siguranță', de protejare a industriilor ce pot fi afectate de noile taxe vamale
Tarifele impuse de administrația Trump au creat o situație fără precedent, dar Comisia Europeană trebuie să negocieze cu SUA, în cele 90 de zile, iar România să lucreze la măsuri de tip 'plasă de siguranță' pentru industria auto și alte industrii care pot fi afectate de noile taxe vamale, a scris, sâmbătă, pe propria pagină de
Ministerul Energiei anunță un program de 150 de milioane de euro, destinat eficientizării energetice a industriei românești
Operatorii economici (societăți și regii autonome) din România care desfășoară activități pe teritoriul național în industriile oțelului, cimentului, petrolului și gazelor naturale, producției de energie, dar și în alte industrii intens poluatoare, pot accesa un nou program în valoare de 150 de milioane de euro, din Fondul de Modernizare, dedi
Voican (ANAT): A lua voucherele de vacanță este o crimă economică împotriva dezvoltării; trebuie să le repunem la loc
A lua voucherele de vacanță, acest catalizator al industriei, cred că este o crimă economică împotriva dezvoltării și trebuie să le punem la loc, poate într-un format mai deștept care să ajute și angajații din domeniul privat, este de părere vicepreședintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism din România (ANAT), Adrian Voican.
INS: Numărul pasagerilor care au circulat cu trenul a scăzut cu 4,7%, în 2024
Numărul pasagerilor care au călătorit cu trenul, în 2024, a fost de 70,802 milioane, în scădere cu 4,7% comparativ cu perioada similară a anului anterior, conform datelor centralizate de Institutul Național de Statistică (INS). Potrivit sursei citate, distanța medie de transport a unui pasager a fost superioară anului 2023 în
ANPC derulează acțiuni de consiliere, prevenire și control la operatorii economici, în perioada premergătoare Paștelui
Echipele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) sunt, deja, pe teren în toată țara și desfășoară acțiuni de consiliere, prevenire și control, pentru a se asigura că produsele ce vor ajunge pe masa românilor, de sărbătorile pascale, sunt sigure pentru consum, a scris, sâmbătă, pe pagina sa de
Bursa de Valori București a închis pe verde ultima ședință de tranzacționare a săptămânii
Bursa de Valori București (BVB) a închis în creștere pe toți indicii ședința de vineri, iar valoarea totală a tranzacțiilor a atins 46,44 milioane lei (9,33 milioane euro). Pe Piața Reglementată, cele mai lichide au fost titlurile BRD - Groupe Societe Generale - 7,09 milioane de lei, urmate de titlurile Banca Transilvania - 7,04 milioane de lei, și
Operatori economici care comercializează preparate și conserve din pește, amendați de ANPC cu 1,31 milioane de lei
Inspectorii pentru protecția consumatorilor au continuat vineri controalele la operatorii economici care comercializează preparate și conserve din pește și au aplicat amenzi contravenționale în valoare de 1,31 milioane de lei, iar în cazul a opt societăți a fost dispusă oprirea temporară de prestare de servicii din cauza deficiențelor constatate, informează un co
CONAF, dezacord față de eliminarea cotei de gen în conducerile companiilor de stat; solicită reanalizarea modificării legislative
Confederația Națională pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF) își exprimă profunda îngrijorare și dezacordul față de modificarea recentă a prevederilor art. 5 alin. (5) din OUG privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, în condițiile în care noua formulare a textului de lege condiționează aplicarea cotei minime de gen în com
Antreprenorul român Spedition UMB va construi lotul 2 al autostrăzii Pașcani - Suceava
Spedition UMB va construi lotul 2 Roșcani - Suceava, în lungime de 29 de kilometri, al autostrăzii Pașcani - Suceava (A7), a anunțat, vineri, directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Cristian Pistol, într-o postare pe pagina sa de socializare. 'Antreprenorul român (Spedition UMB) are la
Cristea Valentin (IMM România): Autoritățile statului trebuie să pună pe primul loc prevenția și nu sancționarea antreprenorilor
Legea prevenirii trebuie aplicată în cadrul controalelor efectuate de autoritățile statului, acestea trebuind să pună pe primul loc prevenția și nu sancționarea antreprenorilor, susține președintele IMM România Regiunea Sud-Vest Oltenia, Cristea Valentin. Conform unui comunicat remis vineri AGERPRES, IMM România a organizat vineri, împr
Dacă nu vom diminua deficitul bugetar în mod considerabil s-ar putea pierde încrederea în leu (raport)
Dacă România nu va diminua deficitul bugetar în mod considerabil s-ar putea pierde încrederea în leu, am putea asista la ieșiri de capitaluri din țară, s-ar produce mari presiuni către deprecierea monedei naționale, se arată în introducerea Raportului de analiză a convergenței 'România - Zona Euro Monitor', nr. 18 din 2025 'Rel
Chirițoiu: Inițiativele din cadrul IPCEI vor atrage investiții consistente în infrastructura de cercetare și în producția de radioizotopi medicali
Inițiativele ce se vor în cadrul Proiecte Importante de Interes Comun European (IPCEI) vor atrage investiții consistente în infrastructura de cercetare, în dezvoltarea lanțului valoric pentru tehnologiile SMR și AMR sau în producția de radioizotopi medicali, a declarat, pentru AGERPRES, președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chi
Burduja: Energia nucleară va salva vieți în România
Scrisoarea de sprijin pentru un proiect european în domeniul energiei nucleare, la care participă și România, a fost aprobată săptămâna aceasta în cadrul Forumului la nivel înalt pentru Proiecte Importante de Interes Comun European (IPCEI), a anunțat, vineri, ministrul Energiei, Sebastian Buduja. 'Energia nucleară va salva vie
Cosmin Marinescu: Tabloul anului 2025 aparține unui larg spectru de incertitudini și riscuri, economice și politice
Tabloul anului 2025 aparține unui larg spectru de incertitudini și riscuri, economice și politice, interne și externe, iar pentru România, provocările cheie rămân cele legate de consolidarea finanțelor publice și de sustenabilitatea financiară, a declarat, vineri, viceguvernatorul Băncii Naționale a României, Cosmin Marinescu, la cea de-a treia ediție a For
ANSVSA: România a activat mecanismele de urgență pentru protejarea sănătății animalelor și a sectorului zootehnic național
București, 11 apr /Agerpres/ - România a activat mecanismele de urgență pentru protejarea sănătății animalelor și a sectorului zootehnic național, având în vedere evoluția îngrijorătoare a focarelor de febră aftoasă la nivel european, a anunțat vineri Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA).