Viteza medie cu care se poate circula pe infrastructura feroviară din România este de 68,86 km/h (raport)
Viteza medie cu care se poate circula pe infrastructura feroviară din România este de 68,86 km/h, iar la data de 30 august 2019 se înregistrau 1.236 restricţii de viteză permanentă cu o lungime totală de 1.335 km, se arată în raportul Corpului de control al primului-ministru, efectuat la Compania Naţională de Căi Ferate "CFR" - S.A. (CFR SA).
"Potrivit informaţiilor transmise de CFR SA, la data de 30.08.2019 se înregistrau 1.236 restricţii de viteză permanentă cu o lungime totală de 1.335 km. Ca urmare a instituirii restricţiilor de viteză, a fost diminuată viteza medie tehnică cu care se poate circula pe infrastructura feroviară la 68,86 km/h, în comparaţie cu viteza proiectată a reţelei de 86,30 km/h. Cu titlu de exemplu, viteza medie tehnică pe distanţa Bucureşti Nord - Braşov este de 66,78 km/h, în timp ce viteza proiectată pe această distanţă este de 122,54 km/h (...) CFR SA a efectuat întreţinere, reparaţii şi reînnoiri într-un procent scăzut, fapt ce a condus la apariţia unui număr mare de restricţii de viteză, puncte periculoase şi închiderea unor linii, afectând astfel siguranţa feroviară şi implicit limitarea vitezei de circulaţie a trenurilor în raport cu viteza planificată", se precizează în document.
Referitor la calitatea elementelor infrastructurii feroviare publice aflate în administrarea CFR SA, concluziile raportului evidenţiază faptul că, pe baza informaţiilor transmise de către reprezentanţii companiei, acestea au scadenţa depăşită la reînnoire, cu ponderi cuprinse între 35% şi 92%. "În acest sens, exemplificăm elementul de infrastructură feroviară publică "linii curente şi directe", în lungime desfăşurată de 13.545 km, din care este scadent la reînnoire un procent de 73%, respectiv 9.829 km, în anul 2019", se notează în raport.
Conform Situaţiilor financiare aferente anilor 2017-2019 a reînnoirilor pe elementele infrastructurii feroviare publice, necesarul solicitat a fost aprobat în Bugetul de Venituri şi Cheltuieli (BVC) al CFR SA, într-un procent cuprins între 27,16% şi 39,75%.
"Cu toate că alocarea bugetară este într-un procent sub necesarul solicitat de CFR SA, programele de investiţii aferente reînnoirilor se execută în procente sub nivelul bugetului aprobat, astfel, la finele anului 2017, s-a raportat o execuţie bugetară a reînnoirilor de 78,97% din aprobat, la 2018 de 82,32%, iar la data de 30.06.2019 de 2,82%. După cum reiese din datele puse la dispoziţia CCPM de către reprezentanţii Direcţiei linii din cadrul CFR SA, în vederea realizării programului de întreţinere şi reparaţii aferent anului 2019, Companiei i-au fost alocate sume inferioare faţă de necesarul propus de sucursalele CFR SA. Astfel, din necesarul de 175.991.150,35 lei solicitat, a fost aprobată suma de 49.100.000 lei, respectiv doar un procent de 27,90%, fiind raportată la data de 30.06.2019 o execuţie a programului de întreţinere şi reparaţii de 0%", menţionează Corpul de control al premierului.
Datele oficiale cuprinse în raportul citat arată că, la începutul anului 2017, se aflau în evidenţă, pe reţeaua CFR SA, 1.206 de puncte periculoase, însumând o lungime de circa 604 km, iar până la data de 30 august 2019, ca urmare a lucrărilor executate, au fost scoase din evidenţă un număr de 74 de puncte periculoase şi au apărut alte 39 de puncte noi periculoase.
Punctele periculoase sunt zone slăbite, existente la infrastructura feroviară (terasamente instabile, terasamente situate în zone inundabile, poduri cu defecte apărute în exploatare, lucrări de artă cu o stare tehnică necorespunzătoare etc.) care pot apărea în condiţii extreme (ploi torenţiale, inundaţii, căderi de stânci, alunecări de teren etc.) sau din cauza agravării în timp a problemelor de natură tehnică, a carenţei în întreţinerea corespunzătoare a căii, şi care, prin apariţia şi manifestarea lor, pot conduce la afectarea circulaţiei trenurilor şi pot pune în pericol siguranţa circulaţiei trenurilor.
O altă concluzie a Corpului de Control al Guvernului scoate în evidenţă faptul că, din informaţiile prezentate de CFR SA, iniţierea demersurilor, în vederea realizării investiţiilor, se face ulterior aprobării sumelor alocate de la bugetul de stat, "cu toate că legislaţia în vigoare condiţionează iniţierea procedurii de atribuire doar de elaborarea documentaţiei de atribuire şi a publicării în SEAP împreună cu documentele-suport, şi nu este strict legată de asigurarea fondurilor".
"Astfel, lipsa de coordonare şi organizare a reprezentanţilor CFR SA conduce la o execuţie bugetară deficitară şi, pe cale de consecinţă, la diminuarea creditelor de angajament şi/sau bugetare alocate CFR SA, determinând totodată neutilizarea eficientă a creditelor bugetare aprobate în vederea întreţinerii, reparării şi/sau reînnoirii infrastructurii feroviare. Având în vedere că la jumătatea anului 2019, pagubele cu autori cunoscuţi sunt puţin mai mari decât cele înregistrate la finele anului 2017, iar suma de recuperat aferentă pagubelor cu autori neidentificaţi a scăzut cu 2,34% comparativ cu anul 2017, se constată ineficienţa demersurilor pentru recuperarea pagubelor din sustrageri sau distrugeri", susţine sursa citată.
Corpul de control al primului-ministru a efectuat o acţiune de control la Compania Naţională de Căi Ferate "C.F.R." - S.A. (CFR SA) care a vizat perioada 1 ianuarie 2017 - 31 iulie 2019.
Obiectivele controlului au vizat: verificarea respectării prevederilor legale privind regulile de guvernanţă corporativă, în ceea ce priveşte desemnarea şi remunerarea forurilor decizionale ale companiei, verificarea respectării prevederilor legale cu privire la atribuirea, încheierea şi derularea contractelor la nivelul companiei, verificarea modului de realizare a programelor anuale de investiţii, inclusiv în domeniul asigurării securităţii infrastructurii feroviare şi verificarea respectării prevederilor legale cu privire la constituirea şi realizarea veniturilor, precum şi cu privire la angajarea şi constituirea cheltuielilor la nivelul societăţii.
Raportul de control a fost finalizat la data de 20 mai 2020 şi transmis spre informare prim-ministrului Ludovic Orban, Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor (MTIC), CFR S.A. (spre valorificare) şi Curţii de Conturi a României (spre informare). AGERPRES/(AS - autor: Daniel Badea, editor: Mariana Nica, editor online: Anda Badea)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
VIDEO Burduja: Orice ar fi să fie, anul acesta vom pune în funcțiune hidrocentrala de la Răstolița
Hidrocentrala de la Răstolița trebuie pusă anul acesta în funcțiune, aceasta fiind primul pas din angajamentul de a valorifica la maxim ceea ce generațiile anterioare au început, a scris ministrul Energiei, Sebastian Burduja, pe Facebook. 'Astăzi am fost la hidrocentrala Lotru-Ciunget, coloana vertebrală a hidroenergeticii rom&
ONRC: Numărul înmatriculărilor de persoane fizice și juridice, în scădere cu 14,6%, în 2024
Numărul înmatriculărilor de persoane fizice și juridice a scăzut, în 2024, cu 14,63%, comparativ cu anul anterior, totalizând 124.898 de înmatriculări, din care peste 73% SRL, conform datelor centralizate de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), consultate de AGERPRES. Cele mai multe înmatriculări au
Service-urile clandestine afectează siguranța rutieră și economia locală (patronat)
Patronatul Operatorilor de Service Auto (POSA) trage un semnal de alarmă asupra fenomenului îngrijorător al service-urilor auto care operează nefiscalizat în Iași cât și în alte județe din țară, menționând că această practică afectează grav economia, siguranța rutieră și pune în pericol atât consumatorii, cât și operato
Gripa aviară: Piețele și târgurile de păsări de curte, interzise în Anglia
Guvernul britanic a anunțat vineri interzicerea în Anglia a piețelor și târgurilor de păsări de curte, precum și a tuturor evenimentelor unde aceste păsări sunt adunate în număr mare, pentru a combate răspândirea cazurilor de gripă aviară, relatează AFP. Până în prezent, în Regatul Unit au fost raporta
Bursa de la București a închis pe roșu ultima ședință de tranzacționare a săptămânii
Bursa de la București a închis în scădere ședința de vineri pe aproape toți indicii, iar valoarea totală a tranzacțiilor s-a cifrat la 42,86 milioane de lei (8,61 milioane de euro), mai mult de jumătate fiind tranzacții cu acțiuni, respectiv 26,023 milioane de lei (5,22 milioane de euro). Principalul indice al Bursei de Valori Bucu
Burduja: Nu există riscul unor pene de gaz sau disfuncționalități în alimentarea populației; trimit Corpul de Control la Depogaz
Gradul de umplere al depozitelor de gaze este de 43,4%, respectiv 1,35 miliarde metri cubi și nu există riscul unor pene de gaz sau al unor disfuncționalități în alimentarea populației, afirmă ministrul Energiei, Sebastian Burduja. Acesta a precizat că a decis să trimită Corpul de Control la Depogaz începând de vineri
Anastasiu: Sunt mulți tineri care văd pe TikTok că e frumos să fii antreprenor ca să câștigi bani mulți; este fals
Foarte mulți tineri văd pe TikTok că e frumos să fii antreprenor ca să câștigi bani mulți, însă acest lucru este fals, iar rolul celor care predau educația antreprenorială este să îi învețe pe copii despre valori precum a servi, a sluji, a acoperi necesități ale societății, a afirmat, vineri, Dragoș Anastasiu, antreprenor și consilier onorific
Chiriac (CONAF): Sunt 15.000 de elevi implicați în ediția a III-a a Maratonului pentru Educație Antreprenorială; premii de 75.000 euro
Ediția a III-a a Maratonului pentru Educație Antreprenorială organizat de Confederația Națională pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF) se va desfășura în 27 de județe, vor fi implicați 15.000 de elevi, iar valoarea premiilor se ridică la 75.000 de euro, a declarat, vineri, pentru AGERPRES, Cristina Chiriac, președinte-fondator al Confederației.
Invest Moldova pune România în capul listei pentru investiții bilaterale, în 2025
Strategia Agenției de Investiții Invest Moldova pentru 2025 este ca România să fie prima pe lista țărilor pe care ne vom focusa, a declarat, vineri, Natalia Bejan, directoarea Agenției de Investiții Invest Moldova. ''Indiscutabil, pentru Guvernul Republicii Moldova, România este partenerul comercial numărul unu. Cele mai mu
Contracte pentru proiectarea a 4 poduri noi peste Prut, în valoare de 4,4 milioane lei, semnate la Chișinău
Reprezentanții Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) au semnat, vineri, la Chișinău, contractele pentru proiectarea a încă patru poduri noi peste râul Prut, în valoare totală de 4,4 milioane de lei (fără TVA), a anunțat directorul general Cristian Pistol. ''Am semnat astăzi la Chișinău
Sume suplimentare de aproape 54 milioane lei datorate bugetului, stabilite în baza analizei datelor din Sistemul RO e-Transport
Direcția Generală Antifraudă Fiscală (DGAF) a aplicat, în ianuarie 2025, sancțiuni contravenționale totale de 1,488 milioane de lei în urma unor acțiuni de control efectuate în proximitatea punctelor de acces în/din România asupra unor vehicule de transport marfă și, totodată, au stabilit sume suplimentare datorate bugetului de stat în val
BCE extinde aranjamentul cadru privind furnizarea de lichiditate în euro BNR printr-o linie repo
Banca Centrală Europeană (BCE) extinde aranjamentul-cadru privind furnizarea de lichiditate în euro Băncii Naționale Române (BNR) printr-o linie repo până la 31 ianuarie 2027. 'Banca Centrală Europeană (BCE) a agreat să reînnoiască aranjamentul-cadru privind furnizarea de lichiditate în euro Băncii Naționale a
Cea mai mare parte a companiilor imobiliare din sectorul comercial mizează pe creșterea veniturilor, în 2025(studiu)
Aproape 90% dintre companiile imobiliare din sectorul comercial (spații comerciale, centre de afaceri și birouri, spații logistice) se așteaptă ca veniturile lor să se majoreze în 2025, dar rămân prudente cu privire la evoluția condițiilor de piață, relevă studiul global Deloitte 2025 Commercial Real Estate Outlook, dat publicității vineri. Î
Republica Moldova a reușit să facă față unui șantaj energetic dur din partea Rusiei (ambasador)
Republica Moldova a reușit să facă față unui șantaj energetic destul de dur din partea Federației Ruse, dar împreună cu România, care ne-a oferit gaze naturale la preț plafonat, am reușit să asigurăm cu energie electrică și cu căldură malul drept al Nistrului, a declarat, vineri, ambasadorul Victor Chirilă. Acesta a participat la u
Cristian Popa: Ritmul de absorbție și implementare a PNRR este extrem de lent; fără reforme miliardele nu vor mai veni
Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) este cea mai ambițioasă inițiativă de reforme și investiții pe care România a avut-o vreodată la dispoziție, însă ritmul de absorbție și implementare este extrem de lent, iar fără reforme, respectiv jaloane îndeplinite, miliardele nu vor mai veni, susține Cristian Popa, membru în Consiliul de A