Cuc: Lotul 3 al Autostrăzii Lugoj-Deva nu va rămâne muzeu; ce trebuia făcut în cele 10 zile vor face cei de la CNAIR

Lotul 3 al Autostrăzii Lugoj-Deva va fi preluat de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), care va face în regie proprie lucrările ce trebuiau executate în cele 10 zile de către constructorul spaniol, astfel încât traficul să fie deschis, a declarat, miercuri, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc.
El a adăugat că, în paralel, se va îndrepta penal împotriva consultantului şi a managementului CNAIR, care a făcut plăţile şi nu a trimis CESTRIN-ul să verifice calitatea lucrărilor.
"Autostrada - am văzut că s-au grăbit unii să spună că va rămâne muzeu - nu va rămâne muzeu, pentru că ce trebuia făcut în cele 10 zile vor intra cei de la CNAIR şi vor lucra cu utilajele proprii, adică gardul perimetral şi decolmatarea şanţurilor, astfel încât lotul să fie deschis fără nicio problemă. Şi repet: cred că a venit momentul să stăm şi noi un pic verticali şi să nu mai facem tot felul de concesii pentru unele firme care din păcate în loc să vină cu o armată de utilaje şi de muncitori vin cu o armată de avocaţi şi încearcă să găsească tot felul de chichiţe avocăţeşti", a afirmat Cuc, într-o conferinţă de presă.
Acesta a subliniat că nu se va da drumul la trafic pe lotul 3 până nu se vor decolmata şanţurile ca să se scurgă apele şi nu se vor monta garduri, pentru ca animalele să nu poată pătrunde pe autostradă.
"Nu deschidem lotul până nu decolmatăm şanţuri ca să se scurgă apele, şi gardul perimetral, să ne trezim cu un câine sau alt animal pe autostradă. Nu pot da drumul la un lot de autostradă fără elementele de siguranţă. Niciodată nu o să fac lucrul ăsta. Poate să zică oricine orice", a subliniat ministrul.
La rândul său, directorul general al CNAIR, Sorin Scarlat, a precizat că pe acest lot de autostradă au fost identificate 60 de neconformităţi, fapt care ar putea constitui un record, însă a dat asigurări că se poate circula pe el.
"Istoricul acestui contract a fost unul tumultuos. Din 2014 până în 2019 am avut 60 de neconformităţi. Asta înseamnă abateri de la normele tehnice, abateri de la cerinţele de calitate asumate de antreprenor prin caietul de sarcini. Acesta este lucrul principal care ne-a făcut să cerem o garanţie extinsă, care nu este o cerinţă abuzivă, având în vedere problemele care au fost de-a lungul derulării contractului. Sunt probleme de calitate pe acest lot. Noi dorim să obţinem un produs pe care l-am plătit sau îl plătim, în nişte condiţii. Nu pot să plătesc o lucrare la un anumit nivel de calitate şi să găsesc altceva. (...) Se poate circula pe ea. În momentul în care vor fi finalizate toate lucrările de taluze, şanţuri, colectare şi evacuare a apelor, garduri de protecţie se poate circula pe această autostradă. Dar vreau să vă spun un lucru. Contractul spune clar: trebuie să finalizeze contractul. Ori, domnul constructor a încercat să forţeze recepţia lucrării ca perioada de penalităţi să se diminueze. El era conştient că pe data de 12 (iulie - n.r.) când a solicitat această recepţie nu erau lucrările finalizate. Nu putem să admitem faptul că încearcă ca dintr-o excepţie care este reglementată prin regulamentul de organizare şi funcţionare a comisiilor de recepţie să facem o regulă, în sensul că lucrările care trebuie executate şi sunt în contract să le trecem pe anexa la procesul verbal de recepţie. Asta a fost poate o cutumă, dar nu putem să admitem aşa ceva, să facem dintr-o excepţie o regulă", a menţionat Scarlat.
Potrivit şefului CNAIR, angajaţii Companiei de Drumuri vor lucra în regie proprie pe lotul de autostradă. În paralel, se va face o expertiză cu un expert independent asupra calităţii lucrării.
Întrebat dacă până la finele anului s-ar putea da în trafic lotul 3, Sorin Scarlat a răspuns: "Eu zic că da".
"E şi în funcţie de ce găsim acolo, pentru că vom intra în şantier. Noi am făcut o inspecţie vizuală, avem rapoartele de la consultant, trebuie să discutăm inclusiv cu acel expert care va face acea expertiză şi după ce vom avea toate elementele astea vom putea spune în 2 săptămâni, în 3 săptămâni, într-o lună de zile. Această expertiză poate să dureze 30 de zile, poate să dureze 60 de zile. Expertiza va fi una generală, asta nu înseamnă că dacă expertul nu-şi termină activitatea de evaluare nu putem să o punem în circulaţie", a explicat el.
De asemenea, directorul CNAIR a dat asigurări că beneficiarul îşi va apăra interesul, în ciuda riscului de a se confrunta cu procese deschise de constructorul spaniol.
"Discuţia pe care am avut-o cu reprezentanţii antreprenorului a fost una foarte clară din partea noastră, cu un mesaj foarte bine stabilit: nu putem să preluăm o autostradă care, dacă ne uităm la ea, ne dăm seama că are ceva probleme, chiar dacă documentele prezentate de antreprenor sunt validate de inginer. Un mare 'merit' cu privire la aceste probleme îl au şi cei care au fost supervizorii acestui proiect. Practic, va trebui să luăm nişte măsuri împotriva inginerului consultant, pentru că lucrurile, dacă erau derulate aşa cum erau stipulate în contract, nu cred că ajungeam în situaţia de astăzi. Suntem nevoiţi să ne îndreptăm împotriva consultantului Hill (Asocierea Hill International NV- Hill International Bucharest-Proiect Consulting - n. r.), să cerem un raport special cu privire la derularea acestui contract, în care să prezinte cu dovezi şi probe toate afirmaţiile şi toate măsurile care au fost luate de către dumnealor în toată perioada derulării contractului. Cu siguranţă, beneficiarul îşi va apăra interesul, cu riscul de a avea nişte procese în instanţele naţionale", a susţinut el.
Şi ministrul Transporturilor a susţinut că va face plângere penală împotriva consultantului, dar şi a conducerii CNAIR.
"Nu domnul director (Sorin Scarlat - n. r.) a derulat contractul din 2017, de când s-a decis să se meargă mai departe, până în perioada când s-a cerut această recepţie. Cu siguranţă ne vom îndrepta şi din punct de vedere penal asupra consultantului, care a emis acele rapoarte pe care şi le-a asumat şi vizavi de grosimea asfaltului, cât şi asupra managementului de la companie, care a făcut plăţile, pentru că trebuie să vedem de ce nu a trimis CESTRIN-ul să verifice. Domnul director a preluat o problemă din mers. Eu discut cu directorii de la CNAIR şi vă spun dumneavoastră ce îmi spun ei mie. Deci, o să vă spun ce s-a întâmplat, pentru că dacă au fost bani plătiţi în plus pe lucrări neefectuate sau pe materiale nepuse în operă banii trebuie recuperaţi şi toţi trebuie să suporte consecinţele. După ce vedem cine a greşit, repet. Consultantul e primul care a greşit, pentru că el şi-a asumat hârtiile. El a dat hârtiile semnate, ştampilate, la companie: totul e ok. Noi le-am luat, pentru că dacă eu am un contract cu dumneavoastră şi dumneavoastră îmi livraţi un serviciu eu pornesc de la premisa că primiţi nişte bani pentru acea consultanţă şi îmi livraţi documentele viabile (...). Noi acum am trimis CESTRIN tocmai pentru că avem nişte elemente vizavi de această autostradă care ne-au fost semnalate de foarte multe persoane'', a explicat Cuc.
Ca urmare a verificărilor făcute de CESTRIN după ce antreprenorul a cerut recepţia lucrărilor, s-au constatat inclusiv abateri de la grosimile stratului de asfalt, a adăugat Scarlat.
Potrivit lui Cuc, contractul pentru execuţia lotului 3 al autostrăzii Lugoj-Deva este plătit în proporţie de 94%, dar a fost trimisă o factură de penalităţi de 73 de milioane de lei, "care va fi încasată cu siguranţă".
"Mai avem garanţia de bună execuţie de 58 de milioane de lei şi a mai fost deschisă o factură de penalităţi de 6,3 milioane de lei. Urmează să se calculeze perioada de întârziere a contractului. După această calculaţie, vom vedea câte zile de întârziere are antreprenorul şi vom emite altă factură de penalităţi pentru nerespectarea termenului de execuţie", a subliniat ministrul.
Şeful de la Transporturi a adăugat că lotul trebuie să intre practic în posesia CNAIR, pentru a putea executa lucrările rămase.
"Eu nu fac recepţii cu iz electoral: 'Hai să deschidem repede autostrada, nu contează care sunt consecinţele'. Nu o deschidem repede acum, pentru că au făcut-o alţii în 2014 şi am văzut ce s-a întâmplat. Eu am solicitat CNAIR să facă recepţia în termenii legali şi cei mai benefici pentru statul român. Aşa că ei vor prelua autostrada şi vor face lucrările, care durează 2-3 săptămâni, dăm drumul la trafic şi restul lucrărilor le vom face sub trafic", a susţinut Cuc.
Ministrul a trecut în revistă o serie de probleme care au fost identificate la execuţia acestui tronson de autostradă.
"Avem o cedare de terasament pe secţiunea de la km 76+02 - km 76+209. S-a emis un raport de neconformitate în 17.11 2011. Cedare terasament km 57+300 - km 57+500, pe partea dreaptă a proiectului, cedare de terasament km 58+500 pe partea stângă a proiectului, fisuri longitudinale şi transversale pe suprafaţa stratului de balast stabilizat pe sectorul km 68+550 - km 68+920 pe partea stângă a proiectului, fisuri longitudinale şi transversale pe suprafaţa stratului de balast stabilizat pe sectorul km 68+550 - km 68+920 pe partea dreaptă a proiectului, multe alte fisuri, crăpături în stratul de balast stabilizat de la km 56+460, km 56+490 partea stângă a proiectului, cedare de taluz de rambleu în zona de acostament între km 56+370 - m 556+490 stânga. La fel, s-au emis rapoarte de neconformităţi. Eu, pe acest şantier, am făcut până în acest moment 5 inspecţii. Nu am grăbit niciodată şi nu am spus antreprenorului când să facă recepţia. Recepţia finală a fost cerută de constructor", a spus acesta.
În aceste condiţii, CNAIR a solicitat constructorului să mărească garanţia de la 4 la 10 ani, însă acesta, deşi iniţial a părut că este de acord, s-a răzgândit ulterior şi a venit cu o serie de condiţii.
"În urmă cu 3 săptămâni m-am deplasat la Hunedoara, unde am avut o discuţie cu antreprenorul, el asigurându-ne că se poate face recepţia finală, comisia de recepţie fiind de altă părere, inclusiv consultantul. La acea dată am discutat cu constructorul şi i-am solicitat să ne dea o parte din autostradă, aproximativ 800 de metri, pentru a putea deschide lotul 4, care era perfect funcţional. S-a opus. Nouă legea ne permite să facem recepţia parţială - nu erau neconfomităţi şi probleme pe acei 800 de metri - au fost preluaţi şi a fost deschis lotul 4. Ce mi-au spus atunci cei de la firma respectivă: Ne faceţi recepţia pe tot lotul, altfel nu vă dăm nimic! Problema lor, pentru că, în momentul în care pe kilometrii pe care i-am menţionat sunt probleme, CNAIR m-a informat că poziţia experţilor este aceea de a mări perioada de garanţie de la 4 la 10 ani. (...) După ce am făcut vizita la Hunedoara, li s-a dat o perioadă de 10 zile pentru a pune în siguranţă - vorbim de garduri, vorbim de decolmatarea şanţurilor pentru asigurarea scurgerii apelor - pentru a putea fi deschis traficului acest lot de autostradă. Joia trecută s-au împlinit cele 10 zile. Aceştia şi-au exprimat intenţia de a avea o discuţie cu mine în cursul zilei de luni, la ora 15:00, lucru care s-a şi întâmplat. Au venit reprezentanţii firmei şi am discutat problemele pe care le avem şi ce solicitări are CNAIR către constructor. Eu am plecat la ora 17:00 şi a rămas dl. director Scarlat. (...) Prezentându-le rapoartele, pozele şi toate elementele care sunt favorabile prelungirii garanţiei şi susţin această ipoteză, chiar şi dânşii au admis că trebuie prelungită garanţia pentru anumite porţiuni de autostradă. M-a informat domnul director că se prefigurează această prelungire a garanţiei de 8 ani. După care, au revenit marţi la sediul CNAIR, unde au spus că nu mai sunt de acord cu 8 ani, sunt de acord să dea garanţie doar 7 ani cu anumite condiţii: ca CNAIR să renunţe la acele penalităţi de 73 de milioane şi din totalul garanţiei de 58 de milioane care ar fi trebuit prelungită pentru acei 8 ani să li se returneze o sumă, astfel încât garanţia să rămână la valoarea de 11 milioane (de lei - n. r.)", a explicat Răzvan Cuc.
Cererile antreprenorului nu au fost acceptate, întrucât, în caz de viitoare probleme la autostradă, ar trebui bani de la bugetul statului pentru remedierea lor, a precizat ministrul.
"Eu i-am spus domnului director că decizia îi aparţine, lui şi comisiei, dar nu cred că este normal ca, în condiţiile în care au fost identificate probleme, să avem o negociere de pe o poziţie în care tu îmi spui: 'Ok, nu-ţi prelungesc garanţia cât ar trebui în mod normal şi rămâne o sumă foarte mică'. Eu iau în calcul următorul lucru: dacă, Doamne fereşte, apare o problemă la autostradă şi suma de 11 milioane de lei nu acoperă acea remediere care trebuie făcută ce se întâmplă? Vor trebui plătiţi bani de la bugetul de stat. Factura de penalităţi rămâne, pentru că noi trebuie să avem, să spunem aşa, un buffer care să ne asigure că orice fel de probleme ar apărea pot fi plătite din banii din care aceşti constructori nu şi-au făcut treaba aşa cum trebuia. Garanţia va fi executată", a subliniat oficialul MT.
Întrebat câţi kilometri de autostradă vor fi daţi în total în circulaţie până la finele anului, ministrul Transporturilor şi-a menţinut estimarea de circa 100 de kilometri. AGERPRES/(A - autor: Oana Tilică, editor: Nicoleta Gherasi, redactor video: Cătălin Soci, imagine: Dan Mihalcea, grafician: Traian Arsenescu, editori online: Adrian Dădârlat, Simona Aruştei)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
CONAF: Forumul Național De Vocație Antreprenoare ajunge la Iași, pe 25 aprilie
Forumul Național De Vocație Antreprenoare, inițiativa Confederației Naționale pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF), continuă cu cea de-a patra ediție, la Palatul Culturii din Iași, se arată într-un comunicat al CONAF transmis, vineri, AGERPRES. Prin acest forum itinerant, CONAF oferă comunității antreprenoriale un cadru de dialog, un set de instrumente
ROMPAN: Sectorul de panificație va avea 165 de milioane de euro pentru investiții în modernizarea și înființarea de unități noi
Sectorul de panificație din România va avea la dispoziție 165 de milioane de euro, din fonduri europene, pentru investiții în modernizarea și înființarea de unități noi, iar primele proiecte ar putea fi depuse începând cu luna iunie, a declarat pentru AGERPRES președintele Patronatului Român din Industria de Morărit, Panif
CNAB a recepționat noi lucrări de modernizare a Aeroportului Henri Coandă
Compania Națională Aeroporturi București anunță că, joi, 17 aprilie, au fost recepționate noi lucrări de modernizare prevăzute în cadrul fazei a treia din proiectul de sistematizare a suprafeței de mișcare a Aeroportului Henri Coandă. Potrivit unui comunicat al CNAB, investiția a vizat lucrări de amploare la mai multe obiective și face parte din strategi
Poșta Română a finalizat distribuirea pensiilor, cât și livrarea anticipată a prestațiilor sociale aferente lunii aprilie
Poșta Română a finalizat, înaintea Sărbătorilor de Paște, distribuirea prestațiilor sociale aferente lunii aprilie, operatorul precizând că a efectuat atât plata pensiilor, cât și livrarea anticipată a alocațiilor, indemnizațiilor și altor ajutoare sociale. Un sprijin suplimentar în această lună l-a reprezentat ajuto
Producția de gaze a scăzut cu aproape 2% în primele două luni; importurile s-au majorat cu 23% (INS)
Producția de gaze naturale utilizabile a României a fost, în primele două luni din 2025, de 1,26 milioane tone echivalent petrol, cu 23.800 tep sub cea din perioada similară a anului trecut (minus 1,9%), conform datelor centralizate de Institutul Național de Statistică (INS). Pe de altă parte, în primele două luni din acest an, import
Boloș anunță oportunități de finanțare din fonduri europene pentru sănătate publică, servicii sociale și microîntreprinderi
Cele mai importante oportunități de finanțare din fonduri europene acoperă domenii esențiale precum sănătate publică, servicii sociale și susținerea micilor afaceri locale, a anunțat, joi, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Marcel Boloș. 'Nu lăsăm informația să se piardă: azi vă prezint cele mai importante oportunități de fin
CNS Cartel ALFA: Directiva privind salariul minim adecvat reprezintă un colac de salvare pentru milioane de lucrători
Peste 20 de milioane dintre cei mai slab plătiți lucrători din Uniunea Europeană ar putea beneficia de o creștere salarială dacă directiva privind salariul minim adecvat va fi pe deplin implementată în statele membre, susțin reprezentanții CNS 'Cartel ALFA'. 'Directiva privind salariul minim adecvat este o legislație deosebit
OIV: Producția de vin a României a scăzut cu aproximativ 19,8% în 2024, ajungând la 3,7 milioane hectolitri
Din cauza condițiilor climatice dificile, grindină și secetă în perioade critice, producția de vin a României a scăzut cu aproximativ 19,8% în 2024 comparativ cu 2023, ajungând la 3,7 milioane hectolitri, aceasta fiind una dintre cele mai semnificative scăderi procentuale din Uniunea Europeană, arată cel mai recent raport publicat de Organizaț
ANPC va afectua controale la furnizorii de energie electrică, până la jumătatea lunii iunie
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) va desfășura, timp de trei luni, acțiuni de control la nivel național pentru a verifica modul în care sunt respectate prevederile legale privind protecția consumatorilor în procesul de furnizare a energiei electrice. 'În perioada 17 aprilie - 16 iunie 2025, Auto
Iuliu Stocklosa a fost reales președinte al Camerei de Comerț și Industrie a Municipiului București
Adunarea Generală a membrilor Camerei de Comerț și Industrie a Municipiului București (CCIB) l-a reales, joi, în funcția de președinte pe Iuliu Stocklosa. Potrivit unui comunicat al CCIB, Iuliu Stocklosa a fondat, în 1990, compania East Electric, membră a CCIB încă de la înființare. East Electric activează în prin
Maramureșul și Bucovina sunt printre cele mai căutate destinații de către români pentru vacanța de Paște (platformă)
Maramureșul și Bucovina au fost printre cele mai căutate destinații de către turiștii români pentru vacanța de Paște, conform unui studiu realizat de o platformă de rezervări. 'Cu peisaje spectaculoase, tradiții și obiceiuri autentice, cele două regiuni din nordul țării continuă să atragă anual sute de turiști. Aproximativ 41% dintre
Ministerul Finanțelor a împrumutat joi aproape 720 de milioane lei de la bănci
Ministerul Finanțelor (MF) a împrumutat, joi, 719,4 milioane de lei de la bănci, printr-o emisiune de certificate de trezorerie cu discont, potrivit datelor publicate de Banca Națională a României (BNR). Suma împrumutată prin emisiunea de certificate de trezorerie cu discont are maturitatea la 11 luni, iar randamentul mediu e
Românii prioritizează calitatea și reducerile pentru Sărbătorile de Paște 2025 (studiu)
Românii prioritizează calitatea și reducerile pentru Sărbătorile de Paște 2025, relevă un studiu realizat de EY România, care dezvăluie preferințele consumatorilor pentru cheltuielile legate de această perioadă, într-un context marcat de inflație ridicată și instabilitate economică. Potrivit EY România, sondajul evidențiază accentul pus
ANCOM: Platformele online foarte mari au obligația de a atenua riscurile sistemice asupra proceselor electorale
Furnizorii de platforme online și de motoare de căutare online foarte mari au obligația de a evalua și atenua riscurile sistemice identificate, precum diseminarea de conținut ilegal, efectele negative asupra exercitării drepturilor fundamentale și asupra discursului civic sau proceselor electorale, se arată într-un comunicat de presă al Autorității Naționale pentru Adm
ANPC: Cozonaci cu până la 21 de E-uri în marile lanțuri de magazine, compoziție înșelătoare și probleme la declarația nutrițională
Inspectorii pentru protecția consumatorilor au analizat cozonacii puși în vânzare în marile lanțuri de retail din România și atrag atenția asupra aditivării excesive, în condițiile în care au fost identificate până la 21 de E-uri, compoziției înșelătoare cu ingrediente ambigue și problemelor la declarația nutrițională.