AUDIO Adina Vălean: Bani există pentru modernizarea reţelei feroviare; lucrurile au mers mai încet, trebuie determinare

Bruxelles - Trimisul special al AGERPRES, Florin Ştefan, transmite: Bani au existat întotdeauna pentru modernizarea reţelei feroviare, iar România nu a avut niciodată atât de multe fonduri la dispoziţie pentru infrastructura de transport cum are în prezent, a declarat pentru AGERPRES comisarul european pentru transporturi Adina Vălean, care a apreciat că "lucrurile au mers mai încet sau în cerc" şi a cerut determinare din partea autorităţilor române.
Obligaţia statelor membre de a-şi moderniza reţeaua feroviară este prevăzută în legislaţia privind infrastructura europeană, aşa-numita TEN-T (Reţeaua transeuropeană de transport), un proiect al Uniunii Europene care prevede crearea unei reţele complete de transport auto, feroviar şi naval.
"România are o reţea mare, extinsă, lucrările sunt costisitoare şi durează. Noi avem trei tipuri de infrastructură în această reţea europeană - în primul rând reţeaua principală, a cărei definitivare este o obligaţie pentru toate ţările Uniunii Europene până în 2030 - anumite standarde de viteză, de semnalizare automată, electrificare ş.a.m.d. Asta e reţeaua principală. Avem o reţea principală intermediară care are un termen de realizare în 2040 şi, desigur, reţeaua extinsă, care presupune tot restul liniilor secundare, care au ca termen de realizare 2050. Acum, România are în reţeaua ei feroviară toate aceste trei tipuri şi atunci noi trebuie să vedem care sunt principalele axe", a explicat marţi, la Bruxelles, Adina Vălean.
Ea susţine că "lucrări s-au făcut şi bani s-au tras de-a lungul timpului", dar că au existat şi pierderi de fonduri, cum s-a întâmplat în cazul celor 300 de milioane de euro pentru tronsonul Braşov-Sighişoara. "Bani au fost întotdeauna. Dar, să spunem că lucrurile au mers mai încet sau puţin în cerc", a afirmat înaltul oficial UE.
Ea a adăugat că "pentru calea ferată sunt bani prevăzuţi în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, sunt bani din fondurile de coeziune, sunt bani din mecanismul de interconectare european. România are acces la toate şi cred că în ultimii ani, cu toate aceste noi proiecte, România n-a avut niciodată atât de multe fonduri europene pentru infrastructura de transport cum are acum la dispoziţie. Totul este să fie folosiţi banii".
România şi Bulgaria ar putea fi ajutate în acest sens de task-force-ul Comisiei Europene, o echipă de consultanţă pe care Comisia Europeană o plăteşte pentru a oferi consiliere celor două ţări în întocmirea de proiecte de calitate.
"Dacă un proiect care a obţinut finanţare merge un pic mai prost, din varii motive - constructor, aprobări de mediu, lucruri care se întâmplă în teren -, atunci ele trebuie semnalizate foarte repede, pentru că, cu ajutorul Comisiei, banii se pot muta, refaza, ca nici să nu-i pierzi, şi nici proiectul să nu rămână aşa în înţelenire. Deci sunt create absolut toate condiţiile să mergem bine cu investiţiile în infrastructură (...)", a spus Adina Vălean.
În ceea priveşte construcţia de căi ferate rapide, Comisia Europeană are un proiect ca toate capitalele ţărilor membre să aibă legături feroviare rapide până în 2040.
"Acum, ce înseamnă asta? De pildă, în cazul României, când am finanţat tunelul de la Predeal-Braşov, am zis, nu trebuie făcut un tunel scurt şi în pantă, pentru că nu ne va servi pentru viitoarea linie de cale ferată rapidă Budapesta-Bucureşti. Eu am nevoie acolo să prevăd deja în infrastructura pe care o construiesc acum sectoare esenţiale, şi mai ales cele greu de realizat şi scumpe, cum ar fi un tunel de cale ferată, deja în standarde, în specificaţii tehnice, care să-mi creeze deja infrastructura, parţial pentru calea de mare viteză", a explicat comisarul european pentru transporturi.
Adina Vălean a mai afirmat că "se lucrează pe toate tronsoanele" în modernizarea infrastructurii feroviare din România şi că "până la urmă trebuie determinare şi folosirea banilor pe care-i avem, pentru că bani avem". AGERPRES/(A - editor: Gabriela Ionescu, editor online: Ady Ivaşcu)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Scumpirea ciocolatei a îmbunătățit profitul grupului elvețian Lindt
Producătorul elvețian de ciocolată premium Lindt & Spruengli a raportat marți un profit operațional anual peste așteptări, în contextul în care prețurile mondiale la cacao au atins maxime istorice, transmite Reuters. Prețurile la cacao au crescut cu aproape 180% anul trecut și în prezent tona de cacao se tranzacționează la 6.908 de lire s
Prada, dispusă să ofere aproape 1,5 miliarde de euro pentru achiziționarea Versace (Bloomberg)
Gigantul din industria luxului Prada SpA înregistrează progrese în tentativa de achiziționare a casei italiene de modă Versace, deținută de compania americană Capri Holdings, după ce a acceptat prețul de aproape 1,5 miliarde de euro (1,6 miliarde de dolari), au declarat pentru Bloomberg surse care au dorit să-și păstreze anonimatul.
Italia: Deficitul bugetar s-a redus semnificativ anul trecut
Deficitul bugetar al Italiei a scăzut anul trecut mai mult decât se estima, la 3,4% din PIB, deși creșterea economică a fost sub previziunile Guvernului, arată datele publicate luni de Institutul de Statistică (Istat), informează Euronews. Obiectivul autorităților de la Roma în acest an era un deficit de 3,8% din PIB, de la 7,2% di
Vânzările Tesla continuă declinul pe piețele europene
Vânzările Tesla și-au continuat scăderea luna trecută în țările din Scandinavia, erodând cota sa de piață în Europa, în condițiile în care producătorul de vehicule electrice (EV) se confruntă cu un test de loialitate din partea clienților față de brand, în contextul atribuțiilor directorului general Elon Musk în adminis
Germania: Indicele bursier DAX depășește pentru prima dată pragul de 23.000 puncte
Indicele principal DAX 40 al Bursei de la Frankfurt a depășit pentru prima dată valoarea de 23.000 puncte, pe fondul avansului companiilor din domeniul apărării, și în pofida dificultăților cu care se confruntă economia germană, transmite DPA. În timpul ședinței bursiere de luni, indicele DAX, care cuprinde primele 40 de companii g
UE relaxează regulile privind emisiile de CO2
Comisia Europeană a răspuns solicitărilor producătorilor auto și a acceptat să le acorde trei ani pentru îndeplinirea obiectivelor privind emisiile de CO2 în 2025 pentru mașinile și camionetele lor, în loc de unul, a anunțat luni președintele CE, Ursula von der Leyen, transmite Reuters. Îndeplinirea țintelor depindea de
Oile care pasc pe sub panourile fotovoltaice îi ajută pe fermierii americani să supraviețuiască
Pentru prima dată în ultimele patru generații, familia Raines nu a plantat anul trecut bumbac pe terenurile sale din statul Texas, în schimb Chad Raines și-a petrecut anul închiriindu-și turma de oi către operatorii de parcuri fotovoltaice, pentru a paște iarba care crește pe sub panourile fotovoltaice, iar banii pe care i-a primit pentru serviciile
Reuters: BYD vinde acțiuni pentru a obține 5,2 miliarde de dolari
BYD, producătorul chinez de vehicule electrice (EV), a lansat luni o operațiune de vânzare a acțiunilor sale listate la Bursa de la Hong Kong, sperând să obțină 5,2 miliarde de dolari printr-o ofertă de tip ''accelerated book-building'', conform unui document consultat de Reuters. Prețul pentru ofertă este cuprins &
UE riscă să rateze o parte dintre obiectivele de reducere la zero a poluării până în 2030
Politicile UE au contribuit la reducerea poluării aerului, a utilizării pesticidelor și a deșeurilor de plastic din mare, dar cu toate acestea sunt necesare acțiuni mult mai ferme în UE pentru ca blocul comunitar să își atingă obiectivele de reducere a poluării pentru 2030, arată cel de-al doilea raport prospectiv și de monitorizare privind reducerea la z
Inflația în zona euro a scăzut ușor în februarie, până la 2,4%
Rata anuală a inflației în zona euro a scăzut ușor în luna februarie, la fel ca și inflația de bază, ceea ce conferă noi argumente pentru o nouă reducere de dobândă din partea Băncii Centrale Europene la reuniunea de politică monetară care va avea loc joi, transmite Reuters. Potrivit unei estimări preliminare publicate luni d
Creșteri mari la bursă pentru acțiunile companiilor europene de apărare
Acțiunile companiilor europene din sectorul apărării înregistrau luni dimineața creșteri de două cifre, stimulate de perspectiva majorării cheltuielilor militare pe continent, în contextul tensiunilor între oficialii de la Kiev și Washington, care au agravat îngrijorările referitoare la o retragere americană, informează AFP.
Tarifele americane ar putea reduce creșterea economiilor din Europa Centrală, avertizează S&P Global
Propunerea președintelui SUA, Donald Trump, de a impune tarife de 25% pentru importurile din Uniunea Europeană este posibil să reducă perspectivele de creștere economică în Europa Centrală, ceea ce ar agrava actualele provocări fiscale, au declarat analiștii agenției de evaluare S&P Global Ratings pentru Reuters. Săptămâna trec
Banca Națională a Elveției a încheiat anul 2024 cu un profit record de 80,7 miliarde de franci
Banca Națională a Elveției (SNB) a raportat luni un profit record de 80,7 miliarde franci (89,50 miliarde dolari) pentru anul 2024, cel mai mare profit din istoria instituției, transmite Reuters. Avansul piețelor bursiere, creșterea prețurilor la aur și aprecierea dolarului american au ajutat SNB să își depășească precedentul profit anua
Importurile de gaze lichefiate ale Chinei sunt la cel mai redus nivel de după pandemie
Importurile de gaze naturale lichefiate ale Chinei au atins luna trecută cel mai scăzut nivel din ultimii cinci ani, pe fondul unei cereri interne reduse și al faptului că prețurile mai mari de pe piața din Europa redirecționează navele care transportă GNL spre vehicul continent, transmite Bloomberg. Datele firmei de consultanță Kpler arată că
Vânzările Tesla scad în continuare pe piețele europene, cu un declin de 26% în Franța
Vânzările Tesla în Franța și-au continuat scăderea luna trecută, prelungind declinul pe una dintre cele mai mari piețe europene de vehicule electrice (EV), transmit EFE și Bloomberg. Conform datelor Plateforme Automobile (PFA), organizația ce reprezintă producătorii și furnizorii de componente auto, Tesla a înmatriculat luna