Renault se confruntă cu dificultăţi, chiar dacă vânzările cresc (Bloomberg)
După unul dintre cei mai dificili ani, industria auto globală se redresează, consumatorii revenind în showroom-uri, după restricţiile impuse în timpul pandemiei, se arată într-o analiză realizată de Bloomberg.
Cei mai mari producători auto au raportat o creştere de două cifre ale veniturilor în primul trimestru din 2021, chiar dacă se confruntă cu deficitul de semiconductori care a forţat reducerea producţiei. Majorarea vânzărilor a determinat companiile auto să-şi îmbunătăţească estimările de profit din acest an. Excepţia în toate acestea: grupul francez Renault, care a raportat o scădere a veniturilor de 1% în primul trimestru din 2021, după ce a pierdut aproape zece miliarde de dolari anul trecut.
Producătorul, cu o vechime de 123 de ani, suferă din cauza costurilor ridicate, acoperirea geografică limitată şi continuarea efectelor negative din 2018 ale arestării în Japonia a fostului şef Carlos Ghosn. Renault a ratat trecerea la SUV-uri, preferând în schimb sedanurile şi hatchback-urile, care oferă marje de profit mai reduse şi sunt afectate de concurenţa intensă de pe aglomerata piaţă europeană. Iar pandemia a scos la lumină slăbiciunea provocată de fabricile subutilizate, problemele cu forţa de muncă şi ingerinţele celui mai puternic acţionar, statul francez.
"Managementul a identificat problemele, dar va fi foarte dificil pentru Renault să se redreseze în mod adecvat", susţine Charles Coldicott, analist la Redburn.
Rivalii, cum ar fi BMW, Volkswagen şi General Motors, au raportat creşteri ale vânzărilor pe cele mai mari pieţe - China şi SUA - unde practic Renault nu este prezentă. În schimb, compania franceză este în mare măsură dependentă de Europa, unde consumatorii şi-au ţinut sub control cheltuielile, pe fondul ieşirii lente din restricţiile de anul trecut.
Multe din dificultăţile Renault sunt legate de alianţa cu companiile nipone Nissan Motor şi Mitsubishi Motors Corp. Ghosn a încercat să facă din grup cel mai mare producător global de vehicule, estimând că doar Renault va vinde cinci milioane de unităţi în 2022. Producţia a atins nivelul de vârf de 3,6 milioane în 2019, iar de atunci a scăzut sub trei milioane anul trecut. Astfel, Renault a abandonat toate obiectivele privind volumul într-o încercare de a-şi îmbunătăţi profitabilitatea şi de a genera numerarul atât de necesar.
Luca de Meo, directorul general născut în Italia al Renault, adus de la Volkswagen AG în urmă cu un an, supervizează un plan de reduce costurile cu trei miliarde de euro în următorii patru ani. Vor fi eliminate 14.600 locuri de muncă - 9% din forţa de muncă globală - cu scopul reducerii capacităţii de producţie cu aproximativ 20%. Mai îngrijorător este faptul că şeful Renault are ca obiectiv să ajungă la un cost al cercetării, dezvoltării şi investiţiilor de capital de sub 8% din venituri până în 2025, de la aproximativ 10% în prezent. În condiţiile în care rivalii pompează miliarde de dolari în noile tehnologii, Renault riscă să rămână în urmă pe segmentul vehiculelor electrice şi conducerii autonome, susţine Joel Levington, de la Bloomberg Intelligence. Acesta avertizează: "Renault ar putea deveni vulnerabil din cauza acestei strategii".
De Meo insistă că firma este pe drumul cel bun. Modelul compact Zoe a fost anul trecut cel mai bine vândut vehicul electric în Europa, depăşind ofertele de la VW şi Tesla, deşi vânzările în primul trimestru au fost dezamăgitoare, iar rivalii avansează.
Anul trecut, Renault a anunţat un plan destinat reorganizării grupului în jurul mărcilor sale, şi nu în funcţie de zone geografice, pe care le va regrupa în patru unităţi de business: Renault, Dacia, Alpine şi New Mobility. Potrivit Renault, acest proiect vizează crearea unei structuri organizaţionale mai simple şi mai orientate spre rezultate, dar care să întărească coeziunea, motivaţia şi sentimentul de apartenenţă al echipelor grupate pe mărci.
De Meo vrea să construiască un hub de producţie în nordul Franţei unde vor fi produse vehicule electrice, baterii şi componente auto şi, până în 2025, se aşteaptă ca acele zece modele electrice ale Renault să fie mai profitabile decât maşinile tradiţionale.
"Putem face din Renault una din cele mai bune surprize ale redresării din portofoliile voastre de investiţii. Cer doar puţin timp pentru a demonstra asta", le-a spus acţionarilor de Meo anul trecut.
Pe fondul acuzaţiilor aduse lui Ghosn de conduită financiară necorespunzătoare, alianţa cu companiile din Japonia arată mai mult ca o familie tensionată, ceea ce afectează încrederea angajaţilor şi încetineşte integrarea. Preşedintele Renault, Jean-Dominique Senard, care este şi vicepreşedinte al Nissan, a numit alianţa ireversibilă, dar există în continuare conflicte legate de dezechilibrul de putere.
Renault şi Nissan au un parteneriat din 1999, în care Renault deţine 44,3% din acţiunile Nissan, în timp ce Nissan controlează un pachet de 15% din acţiunile Renault, dar nu are drepturi de vot la grupul francez. Alianţa Renault-Nissan a fost extinsă în 2016 prin includerea Mitsubishi.
Deşi Renault se baza pe un Nissan mai profitabil pentru a-şi îmbunătăţi rezultatele, partenerul nipon a avut anul trecut pierderi de aproape 1,40 miliarde de dolari, care au afectat rezultatele financiare publicate de Renault în 202 şi au costat compania 73 de milioane de euro în primul trimestru din 2020. Dar în martie vânzările Nissan au urcat cu 51%, iar compania estimează că în acest an financiar va atinge pragul de rentabilitate, datorită parţial prezenţei sale în China şi SUA. O redresare rapidă a Nissan va ridica din nou problema structurii acţionariatului şi va exacerba tensiunile din alianţă.
În pofida angajamentului lui Senard de a menţine alianţa, el a avut în 2019 o încercare eşuată de a combina Renault cu Fiat Chrysler, părând să confirme suspiciunile că este puţin probabilă o fuziune completă cu Nissan. În schimb, rivalul Renault, grupul PSA, producătorul Peugeot şi Citroen, a sfârşit în final alăturându-se Fiat pentru a crea producătorul auto Stellantis NV. Parteneriatul reduce dependenţa PSA de Europa şi-i oferă acces la noi tehnologii.
"PSA era într-o situaţie extrem de dificilă şi a reuşit singură să se redreseze. Acelaşi lucru s-ar putea face la Renault", a declarat Bruno Aziere, reprezentant al sindicatului CFE-CGC.
Compania Dacia a fost preluată de Renault în anul 1999 şi relansată în 2004 cu modelul Logan. Ulterior, Dacia a devenit un jucător de notorietate pe piaţa auto europeană. AGERPRES/(AS - autor: Mihaela Dicu, editor: Oana Tilică, editor online: Ada Vîlceanu)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Republica Moldova livrează primele 3 milioane de metri cubi de gaze în Transnistria, anunță Moldovagaz
Compania mixtă moldo-rusă Moldovagaz a livrat sâmbătă primul volum de 3 milioane de metri cubi de gaze naturale către regiunea separatistă Transnistria din estul Republicii Moldova, prima de la oprirea tranzitului de gaze prin Ucraina, la 1 ianuarie, a anunțat compania, informează Reuters. Directorul general al Moldovagaz, Vadim Ceban, a
Scădere cu 42% a vânzărilor comercianților croați ca urmare a unui nou boicot al consumatorilor
Comercianții din Croația înregistrau vineri după-amiaza o cifră de afaceri mai mică cu 42% față de o zi normală, o consecință a unui larg apel la boicotarea magazinelor lansat de Asociațiile pentru protecția consumatorilor pentru a denunța umflarea prețurilor, transmite AFP. 'Astăzi nu cumpărăm nimic. Nici din magazine și nici online
UE investește peste 1,2 miliarde euro în infrastructura energetică transfrontalieră
Comisia Europeană va aloca aproape 1,25 miliarde euro sub formă de granturi din Mecanismul pentru interconectarea Europei (MIE) pentru 41 de proiecte transfrontaliere de infrastructură energetică, care au obținut statutul de proiecte de interes comun și proiecte de interes reciproc în 2024, în temeiul cadrului de politică privind rețelele transeuropene de
Veniturile din turism ale Turciei au atins un nivel record de peste 61 miliarde de dolari în 2024
Numărul de vizitatori străini și veniturile din turism ale Turciei au atins noi recorduri în 2024, arată cifrele oficiale publicate vineri, potrivit agenției oficiale de presă Anadolu. Institutul de statistică (TurkStat) a informat că veniturile din turism au crescut cu 8,3% anul trecut, până la 61,1 miliarde de dolari, devans&acir
SUA: Inflația și-a continuat creșterea în decembrie, până la 2,6% în ritm anual
Prețurile de consum în SUA au crescut în decembrie, pe fondul exploziei cheltuielilor de consum, ceea ce sugerează că Rezerva Federală americană ar putea amâna momentul în care va reduce dobânda de referință în acest an, transmite Reuters. Departamentul Comerțului a informat vineri că indicele PCE (personal
Performanța acțiunilor Nvidia, sub semnul întrebării, pe măsură ce chinezii lansează versiuni AI extrem de ieftine
Ascensiunea spectaculoasă a gigantului de inteligență artificială Nvidia s-a extins în ultimii doi ani, transformând acțiunile companiei în favoritele investitorilor din România în 2024, însă incertitudinea planează asupra viitoarelor tranzacții, pe măsură ce companii din China, precum DeepSeek, lansează versiuni AI extrem de iefti
Goldman Sachs are aprobarea lui Putin pentru a-și vinde afacerile din Rusia
Președintele Vladimir Putin și-a dat acordul pentru ca Goldman Sachs Group Inc. să își vândă afacerile din Rusia, ceea ce face din grupul bancar american una din puținele bănci occidentale care va putea să se retragă complet din Rusia, transmite Bloomberg. Potrivit unui decret semnat de Putin, fondul armenian de investiții CJSC Bal
Comisia Europeană cere României să transpună complet Directiva privind cotele taxei pe valoarea adăugată
Comisia Europeană a decis vineri să deschidă o procedură de infringement trimițând o scrisoare de punere în întârziere către România, Belgia, Bulgaria, Grecia, Spania, Lituania și Portugalia pentru că nu au comunicat CE măsurile de transpunere completă a Directivei UE 2022/542 în ceea ce privește cotele taxei pe valoarea adăugată,
Kremlinul susține că nu există planuri pentru o monedă comună a BRICS, după noua amenințare a lui Trump
Kremlinul a respins joi amenințarea reiterată de președintele american Donald Trump de a impune taxe vamale de 100% împotriva BRICS dacă țările membre își vor crea propria monedă, afirmând că nu a existat niciodată un astfel de plan, relatează Reuters. Trump a avertizat joi țările membre ale grupului BRICS să nu înlocuiască dolarul ca m
UE va elimina plafonul impus la prețul gazelor naturale
Plafonul de preț la gazele naturale, introdus de Uniunea Europeană în timpul crizei gazelor rusești din 2022, va expira vineri, în condițiile în care nu a fost declanșat niciodată de la crearea sa, transmite Reuters. Plafonul ar fi trebuit să se aplice dacă prețul gazelor naturale ar fi explodat până la un nivel neobișn
CE solicită României să comunice măsurile privind transpunerea Directivei echilibrului de gen în rândul șefilor companiilor listate
Comisia Europeană a decis vineri să deschidă o procedură de infringement trimițând o scrisoare de punere în întârziere către România, Belgia, Cehia, Estonia, Grecia, Cipru, Letonia, Luxemburg, Ungaria, Țările de Jos și Austria pentru că nu au comunicat măsurile de transpunere a Directivei UE 2022/2381 privind consolidarea echilibrului de
BCE: Producătorii se tem mai mult de importurile ieftine din China decât de taxele vamale americane
Producătorii din zona euro sunt mult mai îngrijorați de importurile ieftine din China decât de potențialele taxe vamale suplimentare din SUA, se arată într-un studiu trimestrial al Băncii Centrale Europene publicat vineri, transmite Reuters. Doar jumătate din producătorii are au luat parte la studiul BCE au declarat că afacer
Germania: Rata șomajului crește ușor, pe fondul efectelor încetinirii economiei
Rata șomajului a crescut ușor la începutul anului, în timp ce numărul șomerilor în Germania a crescut mai puțin decât se estima, semn că încetinirea celei mai mari economii europene afectează soliditatea pieței forței de muncă, transmite Reuters. Oficiul de Muncă (BA) a informat vineri că numărul persoanelor aflat
Rusia: Producția de gaze naturale a crescut cu 7,6% în 2024
Producția Rusiei de petrol și gaze condensate a ajuns anul trecut la 516 milioane tone sau 10,32 milioane barili pe zi, a anunțat vicepremierul rus Alexander Novak, un declin de aproximativ 2,8% față de 2023, transmite Reuters. Rusia și-a redus producția de țiței în urma acordului din cadrul OPEC+ (Organizația Țărilor Exportatoare de Pet
UE inițiază un plan de sprijin pentru sectorul auto
Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a găzduit joi o întâlnire a directorilor din sectorul auto, a sindicatelor și a grupurilor de interese, pentru a dezbate modul în care pot fi ajutați producătorii auto din UE să-și electrifice flotele și să concureze mai bine cu rivașii din China și SUA, transmite Reuters.