PERSONALITATEA ZILEI: Pilotul de raliu Sandro Munari

Pilotul de raliu Sandro Munari s-a născut la 27 martie 1940, în Cavarzere, în provincia Veneția, potrivit www.ewrc-results.com/ și www.fondazionepirelli.org/.
A debutat în competițiile de motorsport în 1965, în Raliul celor o mie de lacuri, în Finlanda, la volanul mașinii Lancia Flavia Coupe, ocupând locul 43 la finalul cursei, potrivit www.ewrc-results.com/. Prima cursă câștigată a fost Raliul 999 Minuti în campionatul Italiei, la volanul modelului Lancia Fulvia Rallye 1.3 HF, în 1967, an în care a obținut și titlul de campion al Italiei și reușind să ocupe locul secund în Raliul Spaniei, precum și să câștige Raliul Corsicii (Franța) cu versiunea Lancia Fulvia HF 1.4 Prototype.
Sandro Munari, supranumit ''Il Drago'', a câștigat, în 1968, Raliul Internațional Camino de la Plata al Spaniei și Raliul Italiei Alpi Orientali. În 1969 a obținut al doilea titlu de campion al Italiei cu Lancia Fulvia 1.3 Coupé HF. În 1970, reușește doar un loc doi în raliul Portugaliei, un an greu cu accidente în Raliul Marii Britanii și Africii de Est. În 1971, câștigă două competiții de profil ale Austriei, Rallye der 1000 Minuten și International Semperit Rallye, cu același model Lancia Fulvia 1.6 Coupé HF, precum și Raliul 999 Minuti și Raliul San Martino di Castrozza, în campionatul de raliu al Italiei.
Se impune la Monte Carlo, în 1972, și în Raliul San Martino di Castrozza al Italiei, la general ocupând locul patru în campionatul național de raliu în acel an. La volanul Lancia Fulvia HF a câștigat Raliul Monte Carlo în 1972, conform www.fondazionepirelli.org/.
Anul 1973 avea să fie unul dintre cele mai bune din cariera sa de pilot profesionist, reușind să obțină titlul de campion european (ERC) al Federației internaționale (FIA). S-a impus în Raliul Costa Brava și în Raliul Firestone (Spania), a obținut locul doi în Raliul Vltava (Cehoslavacia), victorie în Tour de France Automobile (Franța) și în Raliul San Martino di Castrozza (Italia), precum și locul trei în Raliul Dunării (Budapesta-București), potrivit www.ewrc-results.com/.
În Raliul Firestone al Spaniei, la 8 aprilie 1973, a debutat la volanul modelului Lancia Stratos HF, conform www.lanciastratos.com/. Modelul Lancia Stratos a fost proiectat de Marcello Gandini de la Bertone și a fost echipat cu un motor 2.4 litri de proveniență Ferrari V6 de 280 de cai putere (montat pe versiunea Stradale și pe cea Corsa). Lancia Stratos a strâns 18 victorii în campionatul mondial de raliuri și trei campionate mondiale la constructori, rămânând în istoria competiției drept una dintre cele mai apreciate mașini, indică www.carthrottle.com/ și www.lanciastratos.com/.
Câștigă, în 1974, Raliul Sanremo (Italia) și Raliul Lacurilor Rideau (Canada), reușind, de asemenea, locul trei în Raliul Marii Britanii în cadrul etapelor din Campionatul Mondial de Raliu (WRC). Confirmă în 1975, în WRC, cu modelul Lancia Stratos HF, în etapa de Raliu de la Monte Carlo și locul doi în Raliul Safari, dar și în cadrul competiției ERC, inpunându-se în etapa dedicată Italiei la Raliul 4 Regioni. În 1976, adună victorii importante în WRC: Raliul Monte Carlo, Raliul Portugaliei și Raliul Corsicii; la Sanremo ocupă locul secund; locul trei în raliul Marocului și locul 4 în raliul Marii Britanii, menționează www.ewrc-results.com/. Sandro Munari se impune, în 1977, prin câștigarea Cupei FIA a piloților de raliu, în acel an nefiind organizat campionatul mondial WRC, potrivit www.snaplap.net/.
În 1978, la nivelul WRC, obține locul 3 în Turul Corsicii, de data aceasta la volanul Fiat 131 Abarth. Anul 1978 a fost ultimul la volanul Lancia Stratos HF, alături de care ''Il Drago'' a confirmat, într-o echipă perfect sudată, succesele extraordinare.
Ocupă locul 10 în Raliul Safari, în cadrul WRC, cu Fiat 131 Abarth, în 1979, iar anul următor încheie pe locul 6 în Raliul Coastei de Fildeș. Ulterior, a avut parte de numeroase probleme tehnice sau de traseu, nereușind performanțe notabile, la volanul unor modele precum Dodge Ramcharger (1981), Porsche 911 SC (1982), Alfa Romeo Alfetta GTV6 (1983), Toyota Celica Twincam Turbo (1984).
În ultimul său an competițional, 1997, a participat la Raliul Ypres al Belgiei, la volanul modelului Porsche 911. În același an, s-a aflat la start în cursa Racing Show Alpi del Mare - Graffiti, fără copilot, la volanul faimosului model Lancia Delta Integrale, ocupând un istoric loc 5 la 57 de ani.
În anii următori, Sandro Munari a participat la curse demonstrative în evenimente de profil la volanul Lancia Stratos HF.
În 2008, participă în cursa specială Raliul Costa Brava - Historic, la clasa C4, copilot fiind Francone Andrea, și la volanul aceleiași Lancia Stratos HF încheie cursa pe locul 17. Nu se desparte de Lancia Stratos HF și participă la numeroase curse demonstrative: Raliul Rutas Cántabras (2009, Spania), Raliul del Corallo, Raliul Legendelor San Marino (2010, Italia), Raliul Lana Storico (2011, Italia), Raliul Legendelor San Marino (2013, Italia), Festivalul de Raliu Eifel (2015, Germania), indică https://www.ewrc-results.com/.
A continuat să fie aproape de fenomenul motorsportului, prin colaborarea cu Pirelli la diferite teste pentru modele de anvelope, potrivit https://www.fondazionepirelli.org/. Implicarea sa în alte activități similare a avut loc și în cadrul unor proiecte cu diferiți producători de autovehicule.
În 2019, a fost distins cu premiul Collare d'Oro al Merito Sportivo, cea mai înaltă distincție acordată de Comitetul Olimpic Național al Italiei, potrivit https://www.rallyssimo.it/.
Considerat unul dintre fondatorii pilotajului modern în competițiile de raliu, Sandro Munari ''Il Drago'' rămâne, prin performanțele sale și prin talentul său unic de pilotaj, unul dintre cei mai mari piloți de raliu din istorie. AGERPRES/(Documentare- Liviu Tatu; editor: Andreea-Gabriela Onogea, editor online: Alexandru Cojocaru)
Sursa foto: www.ilsole24ore.com
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
PERSONALITATEA ZILEI: Muzicianul Eric Clapton
Muzicianul și chitaristul Eric Clapton s-a născut la 30 martie 1945, la Ripley, în Marea Britanie. A început studiile la 'Kingston College of Art', dar nu le-a finalizat. Pasionat de muzică și de chitară, a început să cânte alături de numeroase trupe britanice, printre care Roosters și Yardbirds, la cea de-a doua cântând cu Jimmy P
30 martie - Ziua internațională zero deșeuri (ONU)
La 30 martie 2025 este marcată Ziua internațională zero deșeuri, sub auspiciile Organizației Națiunilor Unite, pentru reducerea practicilor de consum și de producție nesustenabile la nivel mondial, potrivit https://www.un.org. Adunarea Generală a Națiunilor Unite a adoptat, la 14 decembrie 2022, cu prilejul lucr
SÃRBÃTORI RELIGIOASE - 30 martie
Ortodoxe Sf. Cuv. Ioan Scărarul; Sf. Euvula, mama Sf. Pantelimon Duminica a 4-a din Post Greco-catolice Duminica 4 din Post. Sf. cuv. Ioan Scărarul Romano-catolice Duminica a 4-a din Postul Mare Ss. Ioan Climac (Scărarul), abate; Leonard Murialdo, pr.
EFEMERIDE ASTRONOMICE - 30 martie
Este a 89-a zi a anului 2025. Au mai rămas 276 de zile până la sfârșitul anului. Soarele răsare la 07 h 00 m și apune la 19 h 41 m. Luna răsare la 07 h 18 m și apune la 21 h 20 m. Trecerea la ora de vară - ora 03 devine ora 04. AGERPRES/(Documentare - Daniela Dumitrescu, editor: Roxana Losneanu)
CITATUL ZILEI
'Singurul mod de a-ți păstra sănătatea este să mănânci ceea ce nu vrei, să bei ceea ce nu-ți place și să faci ceea ce n-ai face.' - Mark Twain (sursa: https://www.viatasiopera.ro/)
FENOMENE ASTRONOMICE: Eclipsă parțială de Soare vizibilă de pe teritoriul României (29 martie)
La 29 martie 2025, Luna va acoperi o parte din discul solar în emisfera nordică, în cadrul unei eclipse parțiale de Soare de aproximativ patru ore, informează AFP. Fenomenul celest va începe la ora 08:50 GMT și se va încheia în jurul orei 12:43 GMT. 'Primii continentali care vor vedea eclipsa parțială vor fi locuitorii din Mau
DOCUMENTAR: Trecerea la ora oficială de vară
În noaptea de sâmbătă spre duminică, 29 spre 30 martie, ultima duminică a acestei luni calendaristice, ora 03.00 devine ora 04.00 (ora oficială a României trece de la GMT+2 la GMT+3). Orarul de vară se aplică până în ultima duminică a lunii octombrie (27), potrivit www.timeanddate.com.
CITATUL ZILEI
'Sfiiciunea a murit când s-au născut hainele.' - Mark Twain, 'Urmând ecuatorul' (MAXIME ȘI CUGETÃRI din folclorul și literatura AMERICANÃ, Colecția Cogito, Editura Albatros, 1974).
SĂRBĂTORI RELIGIOASE - 29 martie
Ortodoxe Sf. Sfințit Mc. Marcu, episcopul Aretuselor, și Chiril diaconul; Sf. Mc. Iona și Varahisie; Sf. Ier. Diadoh, episcopul Foticeei Greco-catolice Sf. m. Marcu al Aretusei; diac. Ciril și cei împreună cu el Romano-catolice Sf. Eustasie, ep.
EFEMERIDE ASTRONOMICE - 29 martie
Este a 88-a zi a anului 2025. Au mai rămas 277 de zile până la sfârșitul anului. Soarele răsare la 06 h 02 m și apune la 18 h 39 m. Luna răsare la 05 h 56 m și apune la 18 h 56 m. Eclipsă de Parțială de Soare - vizibilă în România 10 h 50 m - 14 h 43 m. Vizibilă în nord-vestul Africii, Europa și
Săptămâna europeană 24-28 martie 2025
Comisia Europeană a anunțat în noua sa strategie de pregătire pentru crize și amenințări că Uniunea Europeană se pregătește pentru riscuri, precum dezastre naturale, atacuri cibernetice și crize geopolitice, inclusiv posibilitatea unei agresiuni armate împotriva țărilor membre. Președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a declarat, la un summit la Paris,
Retrospectiva evenimentelor interne 24-28 martie 2025
Evaluarea preliminară pozitivă a Comisiei Europene cu privire la jalonul-cheie din cea de-a treia cerere de plată a României din Mecanismul de redresare și reziliență, amânarea programului american Visa Waiver pentru România, summitul liderilor ECR - Partidul Conservatorilor și Reformiștilor Europeni de la Cluj-Napoca, depunerea moțiunilor simple împo
PERSONALITATEA ZILEI: Scrimera Laura Badea Cârlescu, campioană olimpică, mondială și europeană la proba de floretă
Laura Badea Cârlescu este prima campioană olimpică din istoria sportului romanesc la floretă feminin individual, performanță reușită la Jocurile Olimpice de la Atlanta din 1996. A participat la patru ediții consecutive ale Jocurilor Olimpice și a urcat de trei ori pe podiumul olimpic - de două ori la Atlanta (a cucerit medalia de aur la floretă individual și medalia de
DOCUMENTAR: Tenismenul elvețian Stanislas Wawrinka împlinește 40 de ani (28 martie)
Jucătorul profesionist de tenis Stanislas (Stan) Wawrinka s-a născut la 28 martie 1985, la Lausanne, Elveția, potrivit atptour.com. Cea mai mare performanță a sa este câștigarea medaliei de aur în proba de dublu la Jocurile Olimpice de vară din 2008 - Beijing (China) împreună cu compatr
FRAGMENT DE ISTORIE: 95 de ani de la redenumirea Constantinopol și Angora în Istanbul, respectiv Ankara (28 martie 1930)
În urma înfrângerii Imperiului Otoman în Primul Război Mondial, capitala otomană Constantinopol (astăzi Istanbul) și o mare parte din Anatolia au fost ocupate de Aliați. Ca răspuns, liderul mișcării naționaliste turce, Mustafa Kemal Atatürk, a stabilit sediul mișcării sale de rezistență în Angora (astăzi Ankara) în 1920. După câ