logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

ROMÂNIA ÎN ANUL PATRIMONIULUI CULTURAL: Doina

Imagine din galeria Agerpres

Parte esenţială a folclorului românesc, doina a fost inclusă în Lista Reprezentativă a Patrimoniului Cultural Intangibil al Umanităţii (UNESCO) la 2 octombrie 2009, potrivit www.cnr-unesco.ro.

În perioada 28 septembrie-2 octombrie 2009, s-a desfăşurat la Abu Dhabi, în Emiratele Arabe Unite, cea de a patra sesiune ordinară a Comitetului Interguvernamental al Convenţiei UNESCO pentru Salvgardarea Patrimoniului Cultural Imaterial. Unul dintre principalele puncte al agendei acestei reuniuni l-a constituit acceptarea, de către Comitet, a elementelor de patrimoniu imaterial pe cele două Liste ale UNESCO, Lista Reprezentativă şi Lista de Salvgardare Urgentă.

România a pregătit, pe parcursul anului 2008, un dosar de candidatură în vederea înscrierii pe Lista Reprezentativă, astfel încât, în cadrul sesiunii de la Abu Dhabi, ''Doina'' a fost acceptată pe Lista Reprezentativă a Patrimoniului Cultural Intangibil al Umanităţii, reprezentând al doilea element românesc, după ce ''Ritualul Căluşului'' a fost înscris în anul 2005 în această Listă.

''Substanţială, emoţionantă şi originală, doina îmbogăţeşte patrimoniul spiritual al omenirii cu nenumărate specimene de nivelul capodoperelor, prin a căror creare omul se confruntă cu ceea ce cântă'', potrivit academicianului Sabina Ispas, director al Institutului de Etnografie şi Folclor ''Constantin Brăiloiu'', notează www.cnr-unesco.ro.

Doina, după opinia majorităţii cercetătorilor, este una dintre cele mai unitare, mai specific constituite specii ale cântecului nostru popular, cu toate că arhitectura ei e prin excelenţă liberă şi supusă, mai mult ca oricare alta, momentului şi improvizaţiei. Ceea ce o diferenţiază muzical e stilul ei aparte, atât de pregnant, încât, auzind o doină între alte cântece, poate fi recunoscută de cel neiniţiat în secretele tehnice ale muzicii, notează volumul ''Literatură populară română'' (Ovidiu Papadima, Ed. pentru Literatură, 1968).

Ca melodie, doinele alcătuiesc o specie foarte veche în ţara noastră. Singurele melodii ce pot fi mai vechi ca doina sunt melodiile cântecelor ceremoniale care s-au mai păstrat până acum, în special ale colindelor. În anumite părţi ale ţării, doina a constituit până nu de mult unicul tip de melodie cunoscut pentru cântecele profane, fără caracter ceremonial. Melodiile de doină au purtat în trecut şi poartă şi astăzi texte din cele mai diferite: balade şi poezii lirice, legende şi poezii satirice, cântece de leagăn, bocete improvizate şi uneori chiar cântece vechi rituale care şi-au pierdut melodia originară. În timp ce cântecele ceremoniale - colindele, cântecele rituale de nuntă, cântecul cununii, paparudele, caloianul etc. - îşi au conţinutul poetic atât de precis constituit, atât de firesc diferenţiat, încât nu se poate face nicio confuzie, doina luată ca text, se amestecă complet în masa celorlalte cântece nerituale, care nu sunt legate de anumite momente ceremoniale din viaţa omenească.

Doina este prin excelenţă melodia cântecului singuratic, însoţind omul şi purtându-i de urât acolo unde se simte izolat: cu oile sau cu vitele pe munte; noaptea pe drum; la muncă în pădure; în cătănia de altădată, care-l ducea departe de ai săi; într-un sat chiar, când - măritată fără a fi întrebată de către părinţi, după aspre socoteli economice - fata se simţea între străini; la leagănul copiilor sau al nepoţilor, când ceilalţi sunt duşi la lucru; secerând pe moşii depărtate ale boierului, între oameni străini, consemnează acelaşi volum.

Una dintre trăsăturile doinei ca tip melodic este caracterul ei vădit instrumental, fiind legată mai ales de formele arhaice de civilizaţie păstorească, cu instrumentele ei muzicale tipice: cimpoiul, tilinca, buciumul, cavalul, fluierul. Cel mult doina se cântă vocal pe lângă cineva care o modulează pe unul din instrumentele aflate la îndemâna poporului: ''De-aş ajunge zile multe, / Să mă duc şi eu la munte, / S-aud fagii vîjiind / Şi mândra-n frunză zicând, / Ea să zică, eu să cânt, / Să ne treacă de urât.''

Fenomenul doinei nu poate fi înţeles dacă nu se ţine seamă şi de melodie. O bună definiţie în acest sens este cea propusă de Sabin V. Drăgoi, care distinge clar: ''având un conţinut tematic variat, în care, în accente lirice şi epice, se cântă - pe o melodie liberă, uneori ornamentală, pe alocurea, cu recitativ - iubirea şi dragostea de natură împletite cu puternice elemente sociale, departe de a fi doar un simplu cântec de jale, doina apare ca un cântec mobilizator, plin de vigoare''.

Structura liberă a melodiei doinei, cântec individual, se regăseşte şi în arhitectura foarte puţin regulată a textului poetic. În horele maramureşene culese de Tiberiu Brediceanu, textul poetic al câte unei melodii se întinde aproape la nesfârşit. Doina oltenească e şi ea celebră prin întinderea în timp a unei melodii, prin repetarea ei aproape fără capăt previzibil şi prin purtarea celor mai diferite librete poetice pe aripile ei.

În prefaţa la broşura din 1852 a ''Baladelor'', Vasile Alecsandri a încercat o clasificare a ''poeziilor noastre populare'', respectiv a cântecului nostru popular, fără a lua în seamă melodia, ci doar textul. Alecsandri identifică doar trei clase deosebite: 1. Cântecele bătrâneşti sau baladele, pe care le defineşte ca ''mici poemuri', făcând deci abstracţie de melodia lor; 2. Doinele, în care include toate ''toate cânticele de doruri, de iubire şi de jale''; 3. Horele, ce reprezentau ''cânticele de veselie ale poporului''. Restul era reprezentat de numărul impresionant şi de diversitatea cântecelor ceremoniale.

Până aproape de zilele noastre, toţi culegătorii şi teoreticienii au urmat clasificarea realizată de poetul moldovean, fiind atenţi exclusiv la text şi neglijând melodia. În 1876, Gregoriu Silaşi, scriind despre ''speciile'' poeziei populare, le enumeră astfel: cântecele bătrâneşti, cântecele religioase, choriele şi doinele, o clasificare mai apropiată de realitate, deoarece ţine cont şi de cântecele ceremoniale. În 1885, G. Dem Teodorescu a introdus categoria cântecelor de lume, deosebită de cea a cântecelor ceremoniale, şi o împarte în doine ''de caracter elegiac'' şi hore ''de caracter ditirambic''. În 1893, I.G. Bibicescu se înscrie pe aceeaşi linie, deosebind în cântecul liric profan doar doine şi strigături. În 1909, Al. Vasiliu nu cunoaşte doina: el deosebeşte o singură categorie, aceea a cântecelor, subîmpărţită în: bătrâneşti, cătăneşti, de dragoste etc., căreia îi adaugă urările de Anul Nou şi bocetele. În 1913, T. Pamfile revine la Alecsandri: cântece bătrâneşti, doine, strigături. În 1925, Tache Papahagi, pe lângă cântecele ceremoniale de diferite specii şi pe lângă balade, află în Maramureş doine şi strigături. În 1930, Ion Diaconu suprapunea noţiunea de cântec cu aceea de doină, aflând în Vrancea, ''doine de haiducie'', apoi ''cântece în care intervine cucul'', ''doine de streinătate'', ''cântece de dragoste şi de dor'', ''doine de jale'' şi ''cântece ostăşeşti''.

Locul doinei în cântecul nostru popular nu a fost definit nici de muzicienii care au publicat culegeri, precum H. Ehrlich (1850), Carl Miculi (1850), D. Vulpian (1884), Gr. Fira (1916).

Primul care stabileşte clar locul doinei între celelalte cântece şi natura ei ca melodie este Bela Bartok, care cercetează cântecele dintr-o singură parte a Transilvaniei şi publică cea dintâi culegere, sub auspiciile Academiei Române, în 1913. El observă, mai întâi, că cuvântul doină nu e cunoscut în partea locului, poporul numind aceste cântece hore, un fapt cu totul deosebit care răstoarnă clasificarea lui V. Alecsandri. În ce priveşte melodia, Bartok o caracterizează ''printr-o mişcare lentă şi un ritm liber şi neprecizat, ceea ce însemnăm în muzică prin tempo rubato''. Bartok, arată, totodată, că pe melodia de doină se cântau în Bihor balade şi legende, ''cântece lirice şi uneori cântece ironice''.

Din clasificarea şi statistica cântecelor aflate în ''Arhiva fonogramică'' organizată în 1928, reiese că doina reprezintă doar o mică parte a cântecului nostru liric: din fonogramele clasate la un moment dat, 943 erau melodii de jocuri, 933 diferite cântece, 168 colinde, 138 balade şi 71 doine. În culegerea publicată de Tiberiu Brediceanu în 1957 sunt cuprinse 4 hore lungi (doine propriu-zise), 12 hore (înrudite cu tipul melodic al doinei), faţă de 88 cântece propriu-zise (numite local tot hore). În colecţia de cântece din Banat a lui N. Lighezan nu aflăm decât 2 doine, şi acelea numai instrumentale.

Şi numele doinei a stârnit, pentru mai bine de două secole, numeroase discuţii. Eruditul enciclopedist Dimitrie Cantemir, domnul Moldovei, cunoştea bine atât cântecul cât şi numele său. Numele doinei e pomenit de Cantemir, în lucrarea ''Descriptio Moldaviae'', între acei ''zei necunoscuţi, care se vede că se trag din idolii cei vechi ai dacilor''. În ''doina'', descifrează ''numele cel obicinuit la daci al lui Marte sau al Belonei'', sprijinindu-se pe faptul că cu acest cuvânt (doina) moldovenii ''încep toate cântecele în care se cântă faptele războinice'', potrivit www.cnr-unesco.ro şi lucrarea ''Literatură populară română'' (Ovidiu Papadima, Ed. pentru Literatură, 1968).

După o perioadă lungă de timp, în care aceste păreri rămân izolate şi necunoscute, discuţia asupra doinei e deschisă către mijlocul secolului al XIX-lea.

Caminarul Iordachi Malinescu, într-o lungă scrisoare către G. Bariţ, consideră ca un cântec ţărănesc: ''doina, cea în cântecele românilor ţărani încă păstrată, cu doina dar şi doiniţa încep ei şi astăzi mai toate cântecele lor'', atribuindu-i doinei un caracter mai mult războinic, plasându-i originile în epoca cuceririi Daciei de Traian şi a părăsirii ei de către Aurelian. Şi Costachi Negruzzi a publicat în ''Dacia Literară'' un articol care-l aşează printre premergătorii interesului pentru poezia populară, înainte de A. Russo şi V. Alecsandri. Negruzzi foloseşte termenul corect de cântecele şi nu de poeziile populare.

Negruzzi menţionează cântecele de joc, de dragoste, de nuntă, cântecul religios, cel ''voinicesc sau tâlhăresc'' şi abia la urmă doina, limitând zona de răspândire în Moldova, vorbind de ''doinele sau cântecele muntene''. În scrisoarea amintită mai sus, Malinescu i-a comunicat lui Bariţ şi trei poezii în formă populară (Doina I, Doina II, Doina III), pe care le scrisese Negruzzi. Doina I arată plângerea păstorilor români refugiaţi în munţi, după retragerea oştilor lui Aurelian. Doina II, subintitulată ''Cântec'', pare a-şi avea izvorul de inspiraţie într-o variantă populară apropiată de aceea publicată mai târziu în colecţia lui M. Canianu: ''De când eram mic, / Doină ştiu şi doină zic...'', dar se apropie şi de varianta munteană a lui Petrea Creţul Şolcanu: ''Eu cu doina mă plătesc/ De bir şi de boieresc''. Doina III. Marşul lui Dragoş e cea mai interesantă. E de fapt o parafrazare a cântecului de vitejie ce va răsuna mai târziu, în 1848, în taberele de luptă ale românilor transilvăneni: ''Optzeci de oi despoaie / Şi în frigări le pun...'' Şi mai interesant e că refrenul cântecului ardelean din 1848: ''Marte, zeule, Marte, bravule / Tu însoţeşte / Şi-nsufleţeşte / Pe ai tăi fii'' este anticipat de Negruzzi în acelaşi spirit războinic. În locul zeului Marte, e invocată însăşi Doina, ca o zeiţă a vitejiei, o Diana: ''Doină, doiniţă / Zână plăviţă, / Vină cu noi. / Tu ne scuteşte / Şi ne fereşte / De-orice nevoi''.

La aceste versuri ale lui C. Negruzzi, redactorul foii transilvane, G. Bariţ, adaugă o notiţă de câteva rânduri, de o mare însemnătate pentru noi: ''Românii ardeleni mai în lontru zic Daina adică a în loc de o; şi au multă treabă cu dânsa'', se arată în volumul ''Literatură populară română'' (Ovidiu Papadima, Ed. pentru Literatură, 1968).

B.P. Hasdeu realizează, de asemenea, un faimos studiu despre doină, dându-i dreptate cărturarului Dimitrie Cantemir afirmând că Doina şi-ar avea originea la daci.

Esenţialul este că, de la Cantemir până la Delavrancea, majoritatea absolută a părerilor a contestat opinia lui Vasile Alecsandri că doina ar fi numai un cântec de jale. Şi mai important e faptul că, de la Cantemir până la Hasdeu, găsim permanent atestat în partea de răsărit a ţării cuvântul doină, cu diminutivul său doiniţă, iar în Transilvania, G. Bariţ atestă, în preajma anului 1842, forma daină. Însă în secolul scurs de la afirmaţia lui G. Bariţ, cuvântul daină a dispărut treptat din Transilvania fiind înlocuit prin acela de cântec.

Doina, ca specie a cântecului nostru popular, are o linie melodică precis conturată, care se poate defini clar cu ajutorul termenilor muzicali. Vechimea ei e indiscutabilă şi viabilitatea ei puternică. Astăzi, doina se mai păstrează doar în nordul Olteniei, în Muntenia, în nordul Moldovei şi al Transilvaniei şi parţial în Banat şi în Maramureş, fiind tot mai des influenţată sau înlocuită de melodiile de cântec propriu-zise. AGERPRES/(Documentare-Irina Andreea Cristea, editor: Doina Lecea, editor online: Anda Badea)

Afisari: 29

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Documentare 19-06-2025 11:00

PATRIMONIUL MONDIAL UNESCO: Orașul minier Roros și Circumferința (Norvegia)

Orașul minier Roros și Circumferința sunt legate de minele de cupru înființate în secolul al XVII-lea și exploatate timp de 333 de ani, până în 1977. Situl cuprinde orașul și peisajele sale culturale industrial-rurale, Femundshytta, o topitorie cu zona aferentă, și Vinterleden - ruta de iarnă pentru transport. Complet reconstruit după distrugerea sa d

Documentare 19-06-2025 08:00

Consultări președinte-partide în vederea desemnării premierului (procedură și cronologie)

Președintele Nicușor Dan a invitat, la 19 iunie 2025, la Palatul Cotroceni, președinții partidelor și formațiunilor politice reprezentate în parlament, pentru consultări oficiale privind desemnarea candidatului la funcția de prim-ministru, a informat Administrația Prezidențială. Consultările vor avea loc după următorul program: ora 11:00 - Partidul Social Democrat (PSD

Documentare 19-06-2025 08:00

19 iunie - Ziua internațională pentru eliminarea violenței sexuale în timpul conflictelor (ONU)

La 19 iunie 2025 este marcată Ziua internațională pentru eliminarea violenței sexuale în timpul conflictelor. Ziua internațională, celebrată sub auspiciile Organizației Națiunilor Unite, este marcată ca urmare a adoptării, la 19 iunie 2015, a textului Rezoluției 69/293 a Adunării Generale a Organizației Națiunilor Unite. Prin marcarea acestei zile, se at

Documentare 19-06-2025 07:45

CITATUL ZILEI

'Originalitatea unui scriitor stă nu numai în stil, dar și în felul de a gândi, în convingeri și altele.' A.P. Cehov ('Cugetări și reflecții despre cultură și civilizație', Colecția Cogito, Ed. Albatros, București 1984) 

Documentare 19-06-2025 07:30

SÃRBÃTORI RELIGIOASE - 19 iunie

Ortodoxe Sf. Ap. Iuda, rudenia Domnului; Sf. Cuv. Paisie cel Mare Greco-catolice Sf. ap. Iuda Tadeul Romano-catolice Trupul și Sângele Domnului Ss. Romuald, abate ; Iuliana Falconieri, fc. Sfântul Apostol Iuda este pomenit &i

Documentare 19-06-2025 05:30

EFEMERIDE ASTRONOMICE - 19 iunie

Este a 170-a zi a anului 2025. Au mai rămas 195 de zile până la sfârșitul anului. Soarele răsare la 05 h 31 m și apune la 21 h 03 m. Luna răsare la 01 h 22 m și apune la 14 h 02 m. AGERPRES/(Documentare - Horia Plugaru, editor: Suzana Cristache Drăgan)

Documentare 18-06-2025 11:00

PERSONALITATEA ZILEI: Gimnasta Sandra Izbașa

Gimnasta Sandra Raluca Izbașa s-a născut la 18 iunie 1990, la București, potrivit volumului ''Enciclopedia personalităților feminine din România''. (George Marcu, Rodica Ilinca, București, Editura Meronia, 2012). A început să practice gimnastica la Clubul Sportiv Steaua București.

Documentare 18-06-2025 09:30

FRAGMENT DE ISTORIE: 210 ani de la Bătălia de la Waterloo (18 iunie)

La 18 iunie 1815 a avut loc una dintre cele mai încrâncenate lupte din epoca modernă a războiului, respectiv bătălia de la Waterloo, care a opus armata franceză, condusă de Napoleon, unei armate de coaliție, condusă de ducele de Wellington și de mareșalul Blucher. Această bătălie a pus capăt unei lungi perioade de războaie, de 23 de ani, începute de Napoleo

Documentare 18-06-2025 09:00

18 iunie - Ziua internațională pentru combaterea discursului instigator la ură (ONU)

'Astăzi, așa cum ne amintește tema acestui an, discursul instigator la ură se răspândește mai repede și mai departe ca niciodată, amplificat de Inteligența Artificială. Algoritmii părtinitori și platformele digitale răspândesc conținut toxic și creează noi spații pentru hărțuire și abuz', susține secretarul general al ONU, António Guterres.

Documentare 18-06-2025 08:15

18 iunie - Ziua gastronomiei durabile (ONU)

Gastronomia este o expresie culturală a diversității naturale și culturale a lumii. La 18 iunie, marcăm Ziua gastronomiei durabile (Sustainable Gastronomy Day) și recunoaștem, astfel, că fiecare persoană joacă un rol în alegerea unor diete durabile pentru o alimentație sănătoasă și un viitor sigur din punct de vedere alimentar, arată site-ul oficial al Zilei Gastronomi

Documentare 18-06-2025 08:00

Congresul Mondial privind Inteligența Artificială, la Londra (18-19 iunie)

În intervalul 18-19 iunie 2025, se desfășoară, la The Great Hall din the Centrul de Evenimente și de Conferință din Kensington, din Londra, Congresul Mondial pentru Inteligență Artificială, conform https://aiconference.london/. Congresul Mondial de la Londra privind inteligența artificială este c

Documentare 18-06-2025 07:45

CITATUL ZILEI

'Activitatea unui artist este un lung șir de sforțări către o perfecțiune neîncetat căutată și niciodată ajunsă, o caznă de toată secunda, un chin în care personalitatea șovăie, șchiopătează și cade, se îndoiește de sine, umilită, întristată, dar se hotărăște și pornește încă o dată și de mai multe ori la atac.' Tudor Arghezi ('Cuget

Documentare 18-06-2025 07:30

SĂRBĂTORI RELIGIOASE - 18 iunie

Ortodoxe Sf. Mc. Leontie, Ipatie și Teodul; Sf. Cuv. Erasm Greco-catolice Sf. m. Leontie Romano-catolice Ss. Marcu și Marcelian, m. Sfinții Mucenici Leontie, Ipatie și Teodul sunt pomeniți în calendarul creștin ortodox în ziua de 18 iunie.

Documentare 18-06-2025 05:31

EFEMERIDE ASTRONOMICE - 18 iunie

Este a 169-a zi a anului 2025. Au mai rămas 196 de zile până la sfârșitul anului. Soarele răsare la 05 h 31 m și apune la 21 h 03 m. Luna răsare la 01 h 03 m și apune la 12 h 47 m. Ultimul Pătrar la 22 h 19 m. AGERPRES/(Documentare - Horia Plugaru, editor: Suzana Cristache Drăgan)

Documentare 17-06-2025 10:15

DOCUMENTAR: Tenismena Venus Williams împlinește 45 de ani (17 iunie)

Tenismena Venus Ebony Starr Williams s-a născut la 17 iunie 1980, în Lynwood, California, potrivit wtatennis.com. A început să joace tenis de la o vârstă mică, la bazele sportive din Los Angeles, sub supravegherea tatălui său, Richard Williams. Deja la vârsta de zece ani, Venus dispunea