logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

Timiş/Reportaj printre simeze, la MNB, într-o lume a nobililor din Banatul de până la naţionalizarea din 1949

Image

O lume apusă, dar care a înflorit în secolele XVIII - XIX până la începutul veacului XX, chiar până la naţionalizarea din 1949, în Banat, este tema expoziţiei "Între memorie şi uitare. Familii nobile din Banat în perioada modernă", vernisate, recent, la Muzeul Naţional al Banatului (MNB) din Timişoara, şi care va rămâne deschisă publicului până în 24 noiembrie.

 



Expoziţia este curatoriată de Marius Cornea, muzeograf al Muzeului Naţional al Banatului din Timişoara, cu studii de istorie, istoria artei şi germanistică şi specializat în istoria picturii italiene din secolele XVI-XVIII şi a reuşit să aducă în faţa vizitatorilor sute de piese, care în urmă cu două veacuri şi mai bine făceau parte din decorurile cotidiene ale burghezilor, conţilor sau marchizilor din Banat şi din întreaga Curte a Imperiului Austro-Ungar.

Familii nobiliare bănăţene precum Patyanszky, Palikucsevny, Vukovics, Dadanyi, Eisenstadter, Piatsek şi Kinsky sau Capdebo de Bărăteaz reflectă viaţa aristocratică din Banatul istoric, precum şi relaţiile sociale ale acestei familii cu alte personalităţi ale vremii.

 



Marius Cornea a dezvăluit, pentru AGERPRES, că fiecare obiect prezent pe simezele MNB are o poveste, iar una lângă alta, dau farmecul expoziţiei.

Povestirile muzeografului Marius Cornea dezvăluie dramele familiilor nobiliare bănăţene de după naţionalizarea din 1949, care au fost obligate să-şi vândă întreaga avere adunată de generaţiile predecesoare, pentru un braţ de lemne de foc, pentru un kilogram de zahăr sau o pâine.

"O pensionară îmi povestea amintirile de când avea nouă ani: tată ei a ajutat câteva baronese să vândă astfel de lucruri, iar ultimele valori pe care le mai aveau de vânzare au fost două portrete ale strămoşilor lor. În camera îngheţată, au găsit trei femei îmbrăcate în blănuri scumpe, cu pălării cu boruri enorme pe cap şi cu voalete pe faţă, care stăteau zgribulite de frig, în vârful patului, acoperite cu plăpumi. Le era frig şi nu aveau bani să-şi cumpere lemne. Era o atmosferă sinistră, de Charles Dickens. În alte cazuri, averea nobililor fost lăsată urmaşilor, care ajungând la o vârstă înaintată şi neavând copii, le-au donat muzeelor. Astfel au ajuns şi în zestrea expoziţiei noastre", povesteşte muzeograful.

 



Nobilii aveau în conacele de iarnă ori de vară tablouri, portrete, biblioteci, mobilier din esenţe alese, mai ales de sorginte asiatică, argintării, bijuterii, textile de valoare.

Una dintre familiile de nobili din Banat era atât de bogată, încât în 1872 împăratul Franz Josef a înnobilat părinţii, pe cei zece copii împreună cu soţiile, cu soţii şi cu toţi nepoţii. Un singur moştenitor a rămas în Timişoara, care a fost preşedintele comunităţii evreieşti din oraş. A fost şi un mecena care a finanţat orga Sinagogii Cetate din Timişoara, a cumpărat foarte multe bilete în lojile teatrului vechi din Timişoara înfiinţat în 1772, a finanţat asociaţii de caritate şi mai ales a susţinut cultura maghiară din zonă, iar la congresele evreimii din Monarhie a reprezentat interesele Banatului.

"Expoziţia include portrete, fotografie, argintărie, eu am adus totul. Este o tipologie foarte largă de obiecte, de la portrete în diverse tehnici până la veşminte liturgice, icoane şi argintărie fabricată de o firmă vestită de la Viena, care lucra pentru Casa Imperială şi Regală. În şase ani, am adus în MNB peste 6.500 de obiecte. Vizitatorii sunt întâmpinaţi în această expoziţie de fondatorul Muzeului, Zsigmond Ormos, de la a cărui moarte marcăm pe 17 noiembrie 130 de ani. În 1872, el a înfiinţat Societatea de istorie şi arheologie din Banat, instituţie premergătoare înfiinţării MNB. Graţie lui au început primele campanii arheologice şi de atragere de donaţii şi achiziţii a ceea ce este astăzi Muzeul Naţional al Banatului. Prin testament, MNB a primit în anul 1895 mare parte colecţiile sale. Aici prezentă, plachete, medalii, diplome aniversare oferite acestuia de către autorităţile vremii. Colecţiile MNB s-au îmbogăţit în ultimii şase ani cu picturi, piese imobiliare, argintărie, sticlărie, metal, mobilier, piese textile, rochii, haine de conţi de secol XIX. Multe dintre acestea au fost repatriate, aduse din colecţii din Germania, unde au ajuns în urmă cu mai bine de jumătate de secol, din colecţii constituite de persoane născute în România şi emigrate în Occident în anii 60 - 70 ai veacului trecut", a detaliat curatorul muzeograf.

 



La intrarea în expoziţie, publicul vizitator îşi poate bucura privirile cu o selecţie foarte bogată de portrete nobiliare de secol XVIII-XIX, început de secol XX din Banat, care reprezintă familii ce au aparţinut marii aristocraţii cu titluri nobiliare de baroni, conţi sau marii nobilimi cu latifundii, cum au fost familiile conţilor Nako de Sânnicolau Mare, conţii Csekonics de Jimbolia şi conţii Karacsonyi de Buziaş şi Banloc.

"Am ilustrat prin obiecte, fotografii şi texte istoria unor familii de origine evreiască, germană, maghiară, slovacă, cehă, aromână, sârbă, georgiană (de Giulvăz) sau română, care au fost nobili în Imperiul Austriac, ulterior Austro-Ungar, până la 1918, când, în noiembrie a acelui an, Monarhia Ungară a cunoscut un sfârşit tragic, prin dizolvare. Noi am urmărit destinele unor familii nobile din Banat până după cel de-Al Doilea Război Mondial, pentru că am vrut să vedem impactul asupra acestei categorii sociale provocat de cele două conflagraţii mondiale şi de instalarea regimului comunist în România. Am observat că după Pacea de la Trianon semnată în 1920, foarte multe multe astfel de familii s-au retras din Banat, şi-au vândut conacele, castelele, domeniile, a fost şi o reformă agrară (1921) prin care şi-au pierdut latifundiile şi s-au retras la Budapesta, Viena ori au plecat mai departe, spre Occident, dar comparând cu situaţia existentă în Banat, a domeniilor nobiliare, la naţionalizarea din 1949, am observat că un număr relativ restrâns de nobili au rămas în Banatul de care erau profund ataşaţi, strămoşii lor fiind înnobilaţi în urmă cu cinci-şase generaţii, după un moment bine definit în istoria provinciei (1779), când Erariul din Viena (administraţie financiară a statului, n.r.) a hotărât scoaterea la licitaţie a domeniilor din Banat. A fost un moment important, pentru că Banatul este reintegrat administrativ Regatului Ungariei şi aceste familii de mari negustori, unii foarte avuţi sau vechi nobili au putut cumpăra domenii imobiliare sau să-şi cumpere titluri ori particule nobiliare în Banat, din 1781. Această situaţie a durat până în 1919, care a fost o perioadă de maximă înflorire culturală, socială, politică a acestui grup social restrâns. În anii 1920 - 1930 sunt câteva familii care au păstrat legătura cu Banatul, şi-au păstrat conacele şi au continuat să aducă aportul la cultura din Regatul României din acea vreme", a explicat Marius Cornea.

 



Una dintre vitrinele expoziţiei adăposteşte potirul episcopului conte Adalbert von Falkenstein (1731), împrumutat de Episcopia Romano-Catolică din Timişoara şi două icoane de sfârşit de secol XVIII, care provin din capela castelului conţilor Nako din Sânnicolau Mare.

Într-o altă vitrină străluceşte o trusă de toaletă din argint (din 1880), doar lighianul având două kilograme de argint masiv, alături, un set de tacâmuri din argint etalate pe resturile unei feţe de masă nobiliare din velur greu cu borduri bogat ornamentate cu fir de argint. Acestea au ajuns într-o colecţie privată din Germania, iar Marius Cornea a avut şansa unică de a le repatria în Banatul pentru care au fost realizate, la finele secolului XIX.

Cea mai recentă donaţie, special oferită pentru această expoziţie, vine de la medicul Pia Brânzeu, un jilţ care a aparţinut familiei de conţi de origine croată maghiarizaţi Csekonics, conţii de Jimbolia şi Ianova, care în Jimbolia au avut castelul de iarnă şi care este astăzi sediul Primăriei Oraşului Jimbolia. Castelul de vară al familiei a fost demolat în 1936, la cererea conţilor, pentru că acesta "a căzut" pe graniţa cu Serbia şi nu a mai putut fi vândut întreg, astfel că a fost vândut cărămidă cu cărămidă, rămânând doar puţine obiecte din interior.

"MNB are privilegiul de a deţine jilţul cu intars produs în Asia din esenţă rară, iar în Europa i-a fost adăugată o placă de marmură (spătarul, n.r.) cu blazonul conţilor. Această donaţie întregeşte secţia de obiecte prezentate în expoziţie. Străbunicul doamnei dr. Pia Brânzeu a fost dr. Karl Diel (din Jimbolia, n.r.), medic primar al familiei conţilor, care i-a oferit medicului, în semn de recunoştinţă, acest jilţ", punctează Marius Cornea.

 



Expoziţia este o incursiune captivantă în istoria familiilor nobile din Banat, începând cu anul 1779, când regiunea a fost reintegrată în Regatul Ungariei, culminând cu anul 1919, momentul în care Banatul a devenit parte a Regatului României şi reconstituie o lume a rafinamentului aristocratic, prin intermediul unor obiecte rare şi valoroase, care au supravieţuit atât capriciilor istoriei, cât şi celor două războaie mondiale şi regimului comunist.

Vizitatorii vor avea ocazia să admire piese deosebite, precum portrete, mobilier de epocă, ceramică, sticlărie şi textile nobiliare, păstrate în muzee şi arhive de prestigiu din Banat, Serbia şi Ungaria: fotografii rare realizate la sfârşitul secolului XIX de renumitul fotograf Klosz Gyorgy, care surprind interioarele fastuoase ale unor reşedinţe nobiliare emblematice din Banat, precum castelele familiilor Nako, Karatsonyi şi Zselenszky. Aceste imagini rare oferă o privire inedită în gustul aristocratic al vremii, dezvăluind detalii despre stilurile decorative şi viaţa cotidiană a familiilor nobiliare.

Expoziţia aduce în prim-plan şi fenomenul domeniilor nobiliare, reşedinţele impresionante comandate de nobili între sfârşitul secolului XVIII şi începutul secolului XX, adevărate centre de putere şi cultură pentru regiunea Banatului. Aceste domenii au supravieţuit în mod fragmentar, multe dintre bunurile lor culturale fiind dispersate sau confiscate în perioada comunistă, după aplicarea decretului de expropriere din 1949.

 



La realizarea expoziţiei "Între memorie şi uitare. Familii nobile din Banat în perioada modernă" şi-au adus contribuţii esenţiale instituţii culturale şi arhivistice din Banat şi din regiunile învecinate, între care Complexul Muzeal Arad, Muzeul de Istorie, Etnografie şi Artă Plastică Lugoj, Muzeul Banatului Montan Reşiţa, Muzeul Judeţean de Etnografie şi al Regimentului de Graniţă Caransebeş, Episcopia Romano-Catolică de Timişoara, Arhivele Naţionale - Serviciul Judeţean Timiş, dar şi din partea colecţiilor private Cristian - Oliviu Gaidoş, prof. dr. Pia Brînzeu, dr. Raoul - Marius Şeptilici.

"Expoziţia este mai mult decât o simplă retrospectivă istorică: este o invitaţie la descoperirea unui univers aristocratic pierdut, dar păstrat viu prin obiectele sale, o călătorie între memorie şi uitare, între fastul de odinioară şi inevitabilele transformări sociale şi politice", încheie curatorul muzeograf Marius Cornea.

În anul 1785, în comitatul Timiş erau 163 de nobili, iar în Timişoara, 65. În prima jumătate a secolului XIX, urmare a imigrării şi a înnobilărilor, numărul acestora a crescut simţitor, astfel că în anul 1820 erau luaţi în evidenţă 335 de nobili, iar la recensământul din 1831 erau 602 nobili cu drept de vot în comitat. În comitatul Torontal erau în anul 1785 un număr de 108 nobili, iar în 1836 erau deja 976 nobili cu drept de vot. AGERPRES/(A - autor: Otilia Halunga, editor: Karina Olteanu, editor online: Simona Aruştei)

Afisari: 137

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Cultura - Media 12-03-2025 16:40

Hunedoara: Amplă acțiune de prevenire a braconajului arheologic în cetățile dacice din Munții Orăștiei

O amplă acțiune de prevenire a braconajului arheologic a avut loc miercuri la cetatea dacică de la Costești, din Munții Orăștiei, echipe mixte, formate din jandarmi și polițiști, organizând filtre în zona cetăților dacice, precum și misiuni de patrulare. În cadrul acțiunii, perimetrul celor cinci cetăți dacice din Munții Orăștiei a fost survo

Cultura - Media 12-03-2025 12:35

CNA propune un 'Ghid privind combaterea conținutului ilegal' în online

Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) anunță elaborarea unui 'Ghid privind combaterea conținutului ilegal', dedicat educației media și prevenirii dezinformării și a conținutului dăunător din mediul online pentru minori, instrumentul urmând a fi promovat în școlile și universitățile din România. 'Educația med

Cultura - Media 12-03-2025 12:18

Gorj: Dublu eveniment cultural la Târgu Jiu, la 68 de ani de la moartea sculptorului Constantin Brâncuși

Un dublu eveniment cultural va fi organizat, la Târgu Jiu, la împlinirea a 68 de ani de la moartea sculptorului Constantin Brâncuși, fiind vorba de două expoziții care vor avea loc duminică, 16 martie, au transmis organizatorii, miercuri, într-un comunicat de presă. Astfel, de la ora 12:00, la Muzeul Județean 'Alexa

Cultura - Media 12-03-2025 11:53

Președintele Academiei: Solomon Marcus visa să vadă o lume cu oameni educați și culți, pentru România și umanitate

Președintele Academiei Române, Ioan-Aurel Pop, a omagiat, miercuri, personalitatea academicianului Solomon Marcus, afirmând că acesta visa să vadă o lume cu oameni educați și culți, cu preocupare pentru școală, pentru sănătatea fizică și spirituală, pentru om și omenie, pentru România și pentru umanitate. În cuvân

Cultura - Media 12-03-2025 08:35

Atelier de vopsire cu coloranți naturali după rețete documentate istoric - sâmbătă, la Muzeul Național de Istorie

Un atelier de vopsire cu coloranți naturali după rețete documentate istoric va fi organizat, sâmbătă, în intervalul orar 11:00 - 14:00, la Muzeul Național de Istorie a României (MNIR). 'Curioși și dornici să descoperiți coloranții naturali? Special pentru voi, am pregătit un atelier de vopsire a lânii, urmând

Cultura - Media 12-03-2025 08:30

Holograf concertează, miercuri, la Sala Palatului

Trupa Holograf revine la Sala Palatului din Capitală, miercuri, de la ora 20:00, pentru concertul 'Sigur', show care face parte din turneul cu același nume, potrivit site-ului salapalatului.ro. 'Prieteni, ne vedem la Sala Palatului pe 12 martie! Concertul 'Sigur' va aduc

Cultura - Media 11-03-2025 17:04

Iași: Cel mai impresionant tablou 'Car cu boi' al lui Grigorescu, restaurat în laboratoarele Palatului Culturii

Specialiștii de la Palatul Culturii din Iași au început restaurarea celui mai impresionant tablou 'Car cu boi' al pictorului Nicolae Grigorescu. Tabloul a fost pictat de Nicolae Grigorescu în 1899, în ulei, pe o pânză cu dimensiuni impresionante, de 1510 x 2810 centimetri, și a ajuns la Palatul Culturii din Iași în urma un

Cultura - Media 11-03-2025 15:52

Harghita: Obiecte de muzeu și creații de design contemporan, expuse la Transylvanian Design Week

Obiecte de muzeu și creații ale designerilor din România și Ungaria vor fi expuse la Transylvanian Design Week (TDW), eveniment organizat de Primăria Miercurea-Ciuc și Muzeul Secuiesc al Ciucului, în program fiind incluse și activități conexe, cum ar fi discuții tematice sau un târg de design. Directoarea Muzeului Secuiesc al Ciucului din Mie

Cultura - Media 11-03-2025 15:34

Muzeul Municipiului așteaptă un răspuns de la PMB, la numeroasele sesizări privind situația Palatului Voievodal Curtea Veche

Muzeul Municipiului București (MMB) este lipsit, de ani de zile, de acces 'real' la un spațiu de patrimoniu esențial pentru funcționarea sa, Curtea Veche, nucleul istoric al orașului, imobil care, deși figurează oficial în administrarea sa, nu poate fi folosit pentru scopuri culturale. Potrivit MMB, instituția muzeală a sesizat &

Cultura - Media 11-03-2025 14:05

Iași: Ia românească cusută la Romanian Creative Week 2024 a ajuns la UNESCO Paris

Ia românească, simbol atemporal al identității și feminității românești și moldovenești, a fost prezentată la sediul Organizației Națiunilor Unite pentru Educație, Știință și Cultură (UNESCO) din Paris, în cadrul conferinței 'Egalitatea de gen și viitorul politicilor culturale: Importanța femeilor în cultură și industriile creative'.

Culte 11-03-2025 13:55

Patriarhia Română îndeamnă la rugăciune pentru stingerea incendiilor de vegetație

Patriarhia Română îndeamnă la rugăciune și la solidaritate clericii și credincioșii din toate eparhiile, având în vedere extinderea tot mai mare a incendiilor de vegetație în mai multe regiuni ale țării. ''Duminică, 16 martie, la ectenia mare și ectenia întreită din timpul Sfintei Liturghii vor fi in

Cultura - Media 11-03-2025 13:19

Spectacolul ''Procesul lui Eichmann'' - pe 30 martie; premieră absolută, pe scena Operei Naționale București

Premiera absolută a operei ''Procesul lui Eichmann'' de Gil Shohat, un libret (în două acte și 66 de scene) bazat pe piesa de teatru omonimă a dramaturgului israelian Motti Lerner, va fi prezentată, pe 30 martie, ora 18:30, pe scena Operei Naționale București. Potrivit unui comunicat al ONB, transmis, marți, AGERPRES, ace

Cultura - Media 11-03-2025 13:03

Expoziție dedicată scriitorului Constantin Chiriță, autorul ''Cireșarilor'' - de miercuri la Biblioteca Națională

Expoziția ''100 de ani de la nașterea lui Constantin Chiriță. 70 de ani de la scrierea primului volum Cireșarii'' se va deschide, miercuri, la Biblioteca Națională a României. Potrivit unui comunicat al Bibliotecii Naționale, transmis marți AGERPRES, la vernisaj, programat miercuri, de la ora 18:00, buzunarul 4, alături d

Cultura - Media 11-03-2025 12:39

Majuru (MMB): Proiectul de amenajare a Pinacotecii nu a putut fi demarat; necesita eliberarea clădirii de către Art Safari

Managerul Muzeului Municipiului București (MMB), istoricul și antropologul Adrian Majuru, a declarat marți că proiectul de amenajare a galeriei Pinacotecii nu a putut fi demarat din cauza faptului că Art Safari nu a eliberat clădirea Palatului Dacia-România, astfel încât să poată fi începute lucrările de reabilitare, restaurare și consolidare

Cultura - Media 11-03-2025 12:19

Cluj: Festivalul Filmului Francez, în 12 orașe din România

Festivalul Filmului Francez revine, între 20 și 30 martie, în 12 orașe din România, deschizând sezonul de evenimente ''Primăvara Franceză ÎMPREUNĂ'', anunță marți, într-un comunicat de presă, Institutul Francez Cluj. ''Tema din acest an a Festivalului, Echos, explorează modul în