Cornel Ilie (MNIR), despre furtul din Olanda: Măsurile de securitate și modul de expunere preîntâmpinau pericolul
![Imagine din galeria Agerpres](https://foto.agerpres.ro/storage/watermark/18011428.jpg)
Măsurile de securitate și modul de expunere de la Assen au fost realizate astfel încât să fie preîntâmpinat orice posibil pericol care s-a putut lua în calcul, a afirmat, marți, directorul adjunct al Muzeului Național de Istorie a României (MNIR), Cornel Ilie.
'Din punctul nostru de vedere, măsurile de securitate și modul de expunere de la Assen au fost făcute în așa fel încât să se preîntâmpine orice posibil pericol care s-a putut lua în calcul. Ceea ce s-a întâmplat la Assen a fost, totuși, un eveniment ieșit din comun. Nu s-a întâmplat să intre cineva în expoziție cu, nu știu, un obiect, sau să desfacă o vitrină, sau să ne gândim la lucruri care ar putea avea loc, așa, în mod curent. Acolo a fost un eveniment ieșit din comun în care s-au folosit, după cum știți dumneavoastră, explozibil, s-au folosit materiale care au determinat distrugerea, spargerea unor vitrine. Și nu cred că suntem noi atât de vinovați pe cât vrea lumea să ne considere de ceea ce s-a întâmplat la Assen', a spus Ilie, la o întâlnire cu presa, organizată în expoziția permanentă Tezaurul Istoric a MNIR.
El și-a exprimat speranța că angajații muzeului nu vor fi 'anchetați' în legătură cu furtul de la Muzeul Assen.
'Până acum, angajații Muzeului Național de Istorie a României nu sunt investigați în legătură cu acest furt petrecut în Olanda. (...) Mi s-ar părea absurd să începi să anchetezi angajații muzeului pentru un furt și un eveniment de care nu sunt absolut deloc vinovați', a susținut directorul interimar.
Cornel Ilie a precizat că nu are informații de la partea olandeză în legătură cu stadiul anchetei, aceasta fiind 'încă în desfășurare'.
'Când se va termina ancheta, care bănuiesc că nu poate să dureze încă foarte mult timp, cu siguranță, sunt absolut convins că partea olandeză va plăti asigurarea. Nu am absolut nicio îndoială. În primul rând, trebuie să plătească suma care era prevăzută în asigurare, dar momentul exact când va fi plătită această sumă nu pot să vi-l spun în acest moment. Oricum, suma care se va plăti va intra într-un cont, undeva, de unde nu va putea fi atinsă', a arătat Ilie.
Piesele care au făcut parte din expozițiile internaționale 'Dacia! Empire of Gold and Silver' și 'First Royals of Europe' au revenit în patrimoniul MNIR și al muzeelor partenere, a declarat directorul adjunct.
El a mărturisit că speră ca artefactele furate de la Muzeul Aseen să fie recuperate, deoarece, dincolo de 'interesul nostru de a avea acele obiecte aici, este și interesul statului olandez să rezolve această problemă'.
Răspunzând unor întrebări referitoare la cereri ale unor muzee din țară privind returnarea unor artefacte valoroase aflate în prezent în patrimoniul MNIR, cum ar fi cazul Palatului Culturii din Iași, care ar cere înapoierea pieselor din Tezaurul de la Cucuteni- Băiceni, Cornel Ilie a apreciat că acestea sunt doar 'declarații de presă'.
'Până la momentul acesta, este o declarație de presă. Nu există solicitarea Complexului Muzeal de la Iași. Sincer să vă spun, ne-a luat puțin prin surprindere această declarație, având în vedere că am avut dintotdeauna o relație foarte bună de colaborare cu colegii noștri. Numai în ultimii doi ani cred că am avut trei expoziții pe care le-am făcut împreună, sau le-am deschis la muzeul din Iași. În ceea ce privește situația Tezaurului de la Cucuteni- Băiceni (...), el a fost întotdeauna expus aici, deci nu a fost prin cine știe ce beci sau prin cine știe ce dărăpănătură aruncat. El a fost aici, a beneficiat de condiții de securitate și de vizibilitate maxime. Expoziția aceasta - mi-e greu să cred - v-aș ruga pe dumneavoastră să cercetați, să mergeți să vedeți, dacă găsiți un loc mai sigur în care să fie expus patrimoniul decât este în expoziția Tezaur Istoric, care beneficiază de toate sistemele de siguranță. Și, în plus, la noi, față de alte muzee naționale din țară, paza este asigurată de Jandarmeria Română, ceea ce conferă, zic eu, un grad de securitate sporit', a mai spus directorul.
El a subliniat că Muzeul Național Istorie a României a fost creat 'cu un scop foarte clar, acela de a prezenta publicului din țară și din străinătate cele mai importante valori ale patrimoniului cultural național în capitala țării, în cel mai mare muzeu de istorie al țării'.
'Și credem că această idee salutară și nobilă trebuie să o considerăm la fel de valabilă și în ziua de astăzi. Pentru că, într-adevăr, atunci când s-a constituit patrimoniul muzeului au fost aduse obiecte importante din toată țara. Dar cred că acest lucru nu a fost făcut decât în beneficiul vizitatorilor, în beneficiul publicului. Mi-e greu să cred că, spre exemplu, un artefact foarte valoros, adus la Muzeul Național de Istorie a României de la Turnu Măgurele, sau de la Zimnicea, sau din altă parte, ar fi beneficiat de aceeași vizibilitate, ar fi fost atât de studiat, atât de admirat, atât de expus și atât de prezent în conștiința publicului, dacă ar fi fost expus într-un muzeu... Mă rog, nu cred că e cazul să vă detaliez eu cam în ce situație se află muzeele mici, dacă muzeele naționale, așa cum este Muzeul Național de Istorie a României, nu se află în ce mai fericită perioadă a existenței lor', a explicat Cornel Ilie. AGERPRES/(A - redactor: Daniel Popescu, editor: Florin Marin, editor online: Andreea Lãzãroiu)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
ICR sprijină prezența românească la cea de-a 75-a ediție a Festivalului Internațional de Film de la Berlin
Institutul Cultural Român 'Titu Maiorescu' din Berlin sprijină participarea cineaștilor din România la cea de-a 75-a ediție a Festivalului Internațional de Film de la Berlin (Berlinale). Potrivit unui comunicat al Serviciul Promovare și Comunicare al ICR, transmis, vineri, AGERPRES, în competiția oficială a Berlinale
Biletele pentru Festivalul Internațional 'George Enescu' 2025 vor fi puse în vânzare începând de sâmbătă
Melomanii vor putea achiziționa, începând de sâmbătă, de la ora 12:00, bilete individuale pentru concertele și evenimentele din cadrul Festivalului Internațional 'George Enescu', anunță, vineri, ARTEXIM. Biletele vor putea fi achiziționate online pe platforma https://www.cts.eventim.ro/artist/festivalul-george-enescu,
Muzeul Național de Istorie a României: Ovidiu Țentea, noul manager interimar al instituției
Cercetătorul Ovidiu Țentea este, începând de joi, noul manager interimar al Muzeul Național de Istorie a României (MNIR), informează pe Facebook instituția muzeală. Potrivit postării MNIR, Ovidiu Țe
Covasna: Spectatorii Teatrului 'Andrei Mureșanu' vor fi plimbați pe 14 și 24 februarie cu 'Trenulețul Dragostei'
Teatrul 'Andrei Mureșanu' din Sfântu Gheorghe le oferă o surpriză spectatorilor care și-au cumpărat bilete la spectacolul 'La Ronde' de vineri, 14 februarie - o plimbare prin oraș cu 'Trenulețul Dragostei'. Managerul instituției, Anna Maria Popa, a declarat, pentru AGERPRES, că trenulețul va circula atât de Ziua Sf&a
Sălaj: Un băiat de șase ani are peste 300 de cărți împrumutate în 2024 de la Biblioteca Județeană
Un băiat în vârstă de șase ani, din Zalău, deține recordul de cărți împrumutate în 2024 de la Biblioteca Județeană 'Ioniță Scipione Bădescu' Sălaj, cu peste 300 de volume pe care părinții i le-au citit pe parcursul anului trecut. Potrivit precizărilor făcute pentru AGERPRES de Mariana Marian, managerul Bibliotec
Alba: Paza Muzeului Național al Unirii, asigurată cu agenți înarmați și cu sisteme electronice
Paza Muzeului Național al Unirii (MNU) din Alba Iulia, în a cărui colecție se găsesc peste 200.000 de piese, din care în jur de 1.000 sunt clasate ca Tezaur, este asigurată atât cu agenți înarmați, cât și cu sisteme electronice. 'Avem sistemele electronice de pază, pe care nu vi le pot dezvălui din motive obie
Teatrul Masca lansează un program de accesibilizare pentru spectatorii fără auz din București
Teatrul Masca, alături de Fundația CODA 'Farmecul tăcerii', lansează, în cadrul actualei stagiuni, un program de accesibilizare pentru spectatorii fără auz din București. Potrivit unui comunicat transmis, miercuri, AGERPRES, prin programul 'Aici se visează la schimbare', Teatrul Masca se alătură inițiativei lansate de Tea
Ministerul Culturii a demarat inventarierea patrimoniului cultural național mobil
Ministerul Culturii a anunțat, joi, inițierea procesului de inventariere a patrimoniului cultural național mobil, printr-o amplă acțiune de verificare a modului în care aceste obiecte sunt reflectate în evidențele instituțiilor muzeale din subordinea sa. 'În acest scop, a fost constituită Comisia de inventariere a modului
MNIR: Expoziția internațională 'România - Polonia, un secol de istorie' - prelungită până pe 10 martie
Expoziția internațională 'România - Polonia, un secol de istorie. Mareșalul Jozef Pilsudski și Familia Regală a României', care reunește peste o sută de bunuri de patrimoniu din cele două țări, se prelungește până la data de 10 martie, a anunțat, joi, Muzeul Național de Istorie a României. Printre obiectele afla
REPORTAJ/Mureș: Descoperitorul reptilei zburătoare Albadraco, 'creierul' secțiunii de paleontologie de la Muzeul Județean
Alexandru Adrian Solomon, muzeograful care a descoperit reptila zburătoare Albadraco tharmisensis sau 'Dragonul de Alba' în anul 2019, în timpul unei cercetări științifice româno-americane în așa-numita 'insulă Hațeg', este coautor la încă o descoperire unică - cel mai vechi mamifer din țară, Kogaionon radulescui.
CNA: România TV - amendă 15.000 de lei; Antena 3 CNN, Realitatea TV, B1 TV - somații publice
Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) a sancționat, miercuri, cu o amendă de 15.000 de lei postul de televiziune România TV din cauza încălcării prevederilor legislației audiovizuale referitoare la informarea corectă, verificată și prezentată în mod imparțial și cu bună-credință, în prezentarea subiectului referitor la furtul pieselor din tezaur
Alegeri la Academia Română: Arhitectul Dorin Ștefan și profesorul emerit Paul E. Michelson - noi membri
București, 12 feb /Agerpres/ - Arhitectul Dorin Ștefan, unul dintre cei mai importanți profesioniști ai domeniului, apreciat pentru caracterul inovativ al proiectelor sale, și profesorul emerit Paul E. Michelson de la Universitatea din Huntington, SUA, expert în istoria României, se numără printre noii membri corespondenți sau de onoare din străinătate ai Academi
Muzeul de Artă Recentă prezintă, de joi, în premieră, o parte din colecția de artă contemporană internațională
MARe/Muzeul de Artă Recentă prezintă, în premieră, începând de joi, o parte din colecția sa de artă contemporană internațională, reunind peste 50 de artiști din 20 de țări, printre care Giorgio de Chirico, Lucio Fontana, Antony Gormley, Bridget Riley, Richard Serra. Acești artiști au lucrări care se regăsesc și în colec
AUTORI CONTEMPORANI/Dorina Rusu: Constantin Tănase, un personaj mai interesant și mai complex decât mi-aș fi putut imagina
Dorina Rusu este autoarea biografiei romanțate 'Constantin Tănase. Un om serios' (2024), dedicată celebrului actor român de scenă și vodevil, figură cheie a teatrului românesc de revistă, de la a cărui naștere se împlinesc anul acesta 145 de ani. Cartea este construită cu multă răbdare în jurul figurii actorului
Timiș: Satele bănățene în picturile Sofiei Dorogostaisky - expoziție de artă și antropologie culturală
Istoria oricărui loc poate fi privită ca o înșiruire de tablouri care surprind scene din geneza, dezvoltarea, momentele de glorie, bătăliile câștigate sau pierdute, personalitățile care l-au marcat, iar Banatul, fie că vorbim despre cel aflat sub stăpânirea habsburgică sau despre cel contemporan, de după 1918, are și el o reprezentare remarcabilă &i