AUTORI CONTEMPORANI/ Cosmin Perţa: ''Sunt incapabil să scriu doar realist''

Scriitorul Cosmin Perţa, câştigătorul premiului "De la Carte la Film" cu romanul său "Ca să nu se aleagă praful de toate", dezvăluie într-un interviu pentru AGERPRES cum a lucrat la această carte şi în ce proiecte mai este implicat.
"Ca să nu se aleagă praful de toate" (2023) este un roman scurt sau un miniroman scris într-un registru realist, dar care frizează adesea fantasticul, fără ca linia de demarcaţie între cele două planuri să fie vreodată clară.
Romanul îl are ca protagonist pe Samson, un tânăr care a crescut mai mult singur, fiind orfan de mamă şi având un tată alcoolic, şi care se luptă să îşi croiască un drum în viaţă, în cea mai tulbure perioadă din istoria recentă a României, cea a anilor '90, perioada tranziţiei postcomuniste. Samson este masiv, puternic, iar faptul că este incapabil să simtă durerea fizică îl face practic invincibil printre bătăuşii din curtea şcolii şi mai târziu printre interlopii din oraşul lui mic şi sărac de provincie. În acelaşi timp, însă, personajul are şi o latură sensibilă, devine uneori sentimental, nu este doar o brută.
Este un roman foarte alert, plin de acţiune, care recreează foarte bine atmosfera perioadei respective şi care a obţinut premiul "De la Carte la Film" în iunie, la prima ediţie a competiţiei Book to Screen - Bun de filmat, organizată în cadrul Bookfest.
AGERPRES: În contextul în care în ultimul deceniu au apărut mai multe romane ancorate în foarte tulburii ani '90, ce anume v-a determinat să alegeţi această perioadă pentru cel mai recent roman, "Ca să nu se aleagă praful de toate"?
Cosmin Perţa: Cred că generaţia aceasta a ajuns la maturitate şi acum are experienţa şi distanţa necesare pentru a explora narativ, cu toate instrumentele (stilistic, estetic, ideologic, mentalitar, istoric, sociologic ş.a.), spaţiul şi contextul social în care s-a format. Fiecare artist este un produs al unui context şi de multe ori obsesiile sau viziunile care dau personalitate şi originalitate unui demers artistic sunt produsul acelui context formator filtrat prin sensibilitatea proprie. Nu vorbesc doar despre scriitori, ci despre artişti în general. Şi fiecare are un quest personal care, înainte de a fi reprezentarea lumii, trebuie să fie descoperirea de sine, a propriei poziţii şi a propriului mesaj. Ori lucrul acesta e imposibil de finalizat fără un efort de "regresie", cum îi zicea Freud, care presupune o înţelegere profundă a sinelui, căutând rădăcina obsesiei, viziunii, traumei (după caz), iar aceasta necesită prospectarea trecutului la nivel subtil experienţial, cu toate implicaţiile sale socioeconomice, politice, culturale etc.
AGERPRES: Odată cu acest roman aţi schimbat şi registrul, de la cel fantastic la cel realist. A fost strict o alegere legată de povestea în sine?
Cosmin Perţa: Mereu am fost preocupat de crearea impresiei de realism, pentru ca apoi să subminez realismul acela din interior. Literatura este un act artistic, prin urmare nu este "reală", jonglăm cu concepte precum veridicitate, verosimilitate, pentru a convinge receptorul că este o experienţă autentică, creditabilă, însă scopul nu este niciodată de a reproduce realitatea la o scară 1/1, deoarece lucrul acesta este imposibil. Mai degrabă scopul este de a simula realitatea şi de a crea realităţi alternative care conţin elemente la care nu avem acces în cadrul vieţii cotidiene. Pentru mine fantasticul este o astfel de experienţă, întotdeauna citesc realitatea într-o cheie fantastică şi toate cărţile mele conţin elemente de fantastic, mai multe sau mai puţine, dar există întotdeauna. Sunt incapabil să scriu doar "realist", mi s-ar părea plictisitor, aş prefera să trăiesc decât să scriu sau să citesc, dacă lumea ficţională nu îmi aduce nimic în plus faţă de lumea concretă. În ceea ce priveşte romanul "Ca să nu se aleagă praful de toate", acolo fantasticul nu ţine de supranatural, ci strict de compoziţie şi acţiune. Ca în orice pulp fiction, modul în care se întâmplă lucrurile în acea poveste nu s-ar putea întâmpla niciodată în realitate, totuşi ele par credibile, dar maniera este una "fantastică", ieşită din comun, supra-ordinară.
AGERPRES: Pentru că am pomenit deja schimbarea de registre, în 2024 a apărut "Trilogia lui Teofil", care aduce împreună romanele fantastice "În urmă nu mai e nimic", "Arşiţa" şi "Teofil şi câinele de lemn". De ce v-aţi gândit ar fi un moment bun de a le aduce împreună acum?
Cosmin Perţa: Repet, nu mă întorc către realism pentru că realismul nu mă satisface, în schimb mă joc cu diferite dozaje de "neobişnuit" pentru a crea realism alternativ sau realism magic, sau infra, sau supra realism. Sau chiar realism median, aflat la limita dintre natural şi supranatural, dintre banal şi uimitor. O schimbare de direcţie s-a produs, totuşi; mai nou sunt mult mai interesat de aspectele sociale ale scrisului, de societate în ansamblu, de mentalităţi, de mecanismele psihologice, teologice, ideologice, economice, politice care guvernează manifestările şi acţiunile umane. Asta presupune o schimbare de perspectivă şi de tematică, evident. O altfel de lume şi altfel de personaje mi se par acum relevante, mult deosebite faţă de cele din "Trilogia lui Teofil", de exemplu. Iar această trilogie am simţit nevoia să o strâng într-o singură carte tocmai pentru a marca trecerea, ea conţine o lume la care eu nu mai am acces, dar a rămas deschisă pentru cititori.
AGERPRES: În 2022, aţi publicat o biografie romanţată a lui Nicolae Labiş. Cum a fost experienţa aceasta, cum a decurs procesul de documentare?
Cosmin Perţa: A fost un proces complex. Documentarea a durat mult, "urmele" lăsate de Labiş fiind destul de puţine, dosarul său de urmărire fiind inexistent, cel mai probabil radiat în epoca Ceauşescu, a trebuit să recompun o parte din biografia sa pe baza mărturiilor contemporanilor săi. Cu grijă, deoarece unele dintre acestea nu sunt întru totul creditabile, Labiş suferind de-a lungul timpului un proces de mistificare. Cred însă că am dat varianta cea mai apropiată de realitate a ultimilor săi ani, coroborând toate sursele existente şi filtrând totul într-o încercare de a găsi suprapuneri şi confirmări, iar un ajutor inestimabil în acest sens mi-a fost dat chiar de către sora poetului, doamna Margareta Labiş. Lucrurile esenţiale pe care le-am învăţat de la Labiş în timpul în care i-am cercetat sub lupă biografia au fost rezilienţa, determinarea, perseverenţa. Faptul că dacă ai un crez trebuie urmat până la capăt, indiferent de piedici, detractori, ameninţări, excluderi, opresiuni. Avea o încredere nebună în misiunea lui şi, după talent, aceasta este cea care l-a transformat în unul dintre cei mai spectaculoşi şi mai rebeli poeţi români ai secolului XX, în chiar mijlocul unui sistem care încerca să-l supună.
AGERPRES: Vă ocupaţi deja de ceva vreme de un proiect care se numeşte "SWORDS. Spoken Word Sessions". S-a format deja un public pentru acest gen de performance-uri poetice la noi în ţară?
Cosmin Perţa: Scena românească de spoken word, slam şi performance poetry arată bine. Incomparabil mai bine faţă de în urmă cu câţiva ani şi există semne clare că este o scenă în plină dezvoltare. Se întâmplă lucruri fabuloase la Bucureşti, Cluj şi Timişoara, dar nu sunt singurele oraşe în care încep să apară comunităţi, cluburi, locuri în care poezia trece dincolo de hârtie şi ajunge pe scenă, experimentând cu medii noi: muzică, artă video, scenografie, artă dramatică, pentru a potenţa mesajul poetic şi a crea o atmosferă imersivă în jurul textului. Iar publicul, neîncrezător şi retractil la început, a devenit tot mai entuziast şi mai divers. Văd peste tot săli pline la spectacolele de spoken word, lucru pe care îl vedem şi noi la spectacolele SwordS la care de multe ori sala e neîncăpătoare. Nu sunt expert în marketing sau economie, dar îi cred pe experţii care susţin că oferta este cea care creează cerere, şi nu invers. Nu poţi şti că vrei un produs până când nu ţi-l oferă cineva. Ca să îţi placă trebuie să testezi, ca să te întorci trebuie să te convingă. Publicul nostru a testat şi s-a întors şi niciodată nu s-au întors singuri, s-au întors cu prieteni şi cunoştinţe care la rândul lor s-au întors cu alţi prieteni. Aşa că dacă încă nu aţi încercat, vă aşteptăm la SwordS, locul în care poezia se transformă în spectacol.
Cosmin Perţa (n. 1982, Vişeu de Sus, jud. Maramureş) este poet, prozator şi eseist. A absolvit Facultatea de Litere a Universităţii "Babeş-Bolyai" din Cluj-Napoca. Şi-a continuat studiile la Universitatea din Bucureşti cu un master în literatura contemporană, obţinând ulterior titlul de doctor cu o lucrare despre literatura fantastică est-europeană. A publicat mai multe romane şi volume de eseuri, povestiri şi poeme. Fragmente din opera sa poetică au fost traduse în 16 limbi. În 2012 i s-a decernat premiul Tânărul prozator al anului pentru romanul "Teofil şi Câinele de lemn". Volumul de poeme "Cântec de leagăn pentru generaţia mea" i-a adus premiul revistei Observator Cultural, iar romanul "Arşiţa", Premiul agentiadecarte.ro. În prezent este lector la Universitatea Hyperion din Bucureşti. AGERPRES/(autor: Cristina Zaharia, editor: Mariana Ionescu, editor online: Simona Aruştei)
Sursa foto: Cosmin Perta / Facebook
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Chris Norman concertează la București pe 8 octombrie
Fostul solist al trupei Smokie, Chris Norman, va concerta la Sala Palatului din Capitală pe 8 octombrie, informează site-ul https://www.chris-norman.co.uk/dates/. Legenda rock-ului britanic va urca pe scena Sălii Palatului pentru un concert de neuitat. Însoțit de bandul său, Chris Norman
Ministerul Culturii: Eugen Doga - unul dintre cei mai importanți creatori ai generației sale
Eugen Doga a fost unul dintre cei mai importanți creatori ai generației sale, care a lăsat o operă muzicală vastă, a transmis, marți, Ministerul român al Culturii, într-un mesaj postat pe Facebook. 'Marele comp
Zdob și Zdub: Ne-a părăsit un compozitor genial - Eugen Doga
Membrii trupei Zdob și Zdub au transmis un mesaj de rămas bun la aflarea veștii trecerii în neființă a maestrului Eugen Doga. 'Astăzi ne-a părăsit un compozitor genial. Inima noastră e în doliu. Rămas bun,
Sesiunea anuală a Adunării Interparlamentare a Ortodoxiei s-a deschis oficial în România, care deține în premieră președinția
Ceremonia oficială de deschidere a sesiunii anuale a Adunării Generale a Adunării Interparlamentare a Ortodoxiei a avut loc marți, la Palatul Parlamentului, fiind pentru prima dată în istoria organizației când România deține președinția acesteia prin deputatul Ioan Vulpescu. Evenimentul, aflat la a 32-a ediție, s-a bucurat de o importanță spe
'Tango a la francaise' - în weekend, la Palatul Suțu din Capitală
Muzică live, lecturi, tango, ateliere și tururi ghidate în Pinacotecă sunt programate, pe 7 și 8 iunie, la Palatul Suțu din Capitală, în cadrul evenimentului 'Tango a la francaise', parte a 'Weekend Sessions' - inițiativă independentă dezvoltată de Asociația Antrepriza Culturală. Potrivit unui comunicat transmis, marți, AGERPRES, ed
Mesaje ale artiștilor români la decesul maestrului Eugen Doga
Soprana Irina Baianț, Paula Seling, Paul Surugiu - Fuego, tenorul moldovean Dumitru Mîțu și omul de televiziune Dan Negru au transmis mesaje la aflarea veștii trecerii în neființă a maestrului Eugen Doga. '
Ministerul Culturii a lansat procedura de selecție pentru finanțarea revistelor și publicațiilor culturale
Ministerul Culturii a anunțat lansarea procedurii de selecție pentru finanțarea, în anul 2025, a revistelor și publicațiilor culturale care nu sunt propuse de Uniunile de Creatori din România, membre ale Alianței Naționale a Uniunilor de Creatori. Potrivit unui comunicat transmis, marți, AGERPRES, alocarea financiară totală este de 1.125.000 lei, &
Mureș: O panglică cu rugăciune, încredințată pelerinilor călare pentru a fi dusă la Șumuleu Ciuc de Rusalii
În cadrul unei ceremonii care s-a desfășurat, marți, în curtea Castelului Rhedey din Sângeorgiu de Pădure, reprezentanții primăriei orașului și preoții reformat și romano-catolic au înmânat celor 22 de călăreți pel
Hunedoara: Opt biserici vechi din Țara Hațegului, incluse în ruta cultural-turistică ''Legendă și piatră''
Călătorii care caută destinații inedite și încărcate de istorie pot alege, începând din această vară, traseul ''Legendă și piatră - ruta monumentelor medievale din Țara Hațegului'', cu popasuri la opt biserici vechi din zonă, între care se numără cele de la Densuș sau Sântămărie Orlea, datând din secolele XII-XII, p
Scurtmetrajul de animație ''Magicianul'' în regia lui Bogdan Mureșanu - premieră națională la TIFF
Scurtmetrajul de animație ''Magicianul'' în regia lui Bogdan Mureșanu va fi prezentat, în premieră națională, la Festivalul Internațional de Film Transilvania, informează un comunicat transmis, marți, AGERPRES. Bogdan Mureșanu va fi prezent anul acesta la TIFF atât ca membru al juriului Competiției internațion
Bihor: Zece artiști fotografi de renume mondial au fotografiat frumusețile Sălajului
Zece artiști fotografi de renume mondial au participat, timp de o săptămână, în perioada 16 - 23 mai, la Tabăra internațională de fotografie ''Sălaj. Frumusețe, Tradiție, Poveste'', menită să descopere și să pună în lumină tot ''ceea ce li s-a părut mai frumos, mai creativ și mai atractiv pentru promovarea acestor locuri'
Timiș: Gărâna Jazz Festival aduce pe scenă artiști din peste 12 țări
Cea de-a XXIX-a ediție a Festivalului Gărâna Jazz, care se va desfășura în perioada 10 - 13 iulie, va aduce pe scena din Poiana Lupului artiști din peste 12 țări, printre care Norvegia, Danemarca, Franța, Polonia, Grecia, Olanda, Turcia, SUA și România. Pentru patru zile, jazzul contemporan se va auzi, ca în fiecare an,
REPORTAJ Vâlcea: Singura familie de olari rămasă în Vlădești, propusă pentru titlul de ''Tezaur uman viu''
Cei doi meșteri olari care au mai rămas în comuna Vlădești, Eugen și Violeta Pătru, sunt propuși să devină tezaure umane vii, o recunoaștere binemeritată pentru această familie care de câțiva ani menține singură o tradiție pe cât de veche pe atât de rară în România - ceramica albă dacică. În județul V&
Uniunea Scriitorilor din România: Nicolae Prelipceanu - Premiul Național de Literatură
Uniunea Scriitorilor din România a decernat premiile pentru anul editorial 2024 în cadrul unui eveniment care a avut loc la Sala Pictură a Teatrului Național din București. Premiul Național de Literatură a fost decernat poetului, prozatorului și publicistului Nicolae Prelipceanu. Distincția a fost anunțată și înmânată de Ioan Matei, dir
Alba: Figurină antropomorfă din eneolitic, expusă în premieră de la descoperirea sa, la Muzeul Național al Unirii
O figurină antropomorfă, din lut, datată în mileniile IV-III î.Hr., folosită cel mai probabil într-un context ritualic, descoperită în toamna anului trecut lângă Alba Iulia, va fi expusă marți în premieră la Muzeul Național al Unirii (MNU) Alba Iulia, unde va putea fi văzută pe durata lunii iunie în cadrul unei mini-expoziții