Timiş: Colecţia permanentă 'Corneliu Baba', într-o nouă perspectivă la MNArT

Muzeul Naţional de Artă Timişoara (MNArT) oferă o nouă perspectivă a colecţiei permanente Corneliu Baba, portretistul care a refuzat să-i facă portretul lui Nicolae Ceauşescu, în anii '80, ceea ce a făcut ca de atunci numele artistului să nu mai fie menţionat în public.
Noua viziune a colecţiei inaugurate recent, prin vernisajul "Corneliu Baba - o privire de aproape", îmbogăţeşte simezele MNArT cu noi lucrări ale artistului, cu fragmente luate din detalii de pictură, cu obiecte care i-au aparţinut expuse în săli zugrăvite în nuanţe de vişină putredă, preferate de artist ca fond de expunere.
Evenimentul marchează şi data de 18 noiembrie, când se împlinesc 118 ani de la naşterea pictorului.
Maria Albani, curatoarea care s-a îngrijit să aducă colecţia "Corneliu Baba" în Muzeul Naţional de Artă Timişoara, în urmă cu aproape 20 de ani, a mărturisit, pentru AGERPRES, că, de-a lungul timpului, donaţia care a fost făcută MNArT s-a tot diminuat din diverse motive, atrăgând după sine şi o scădere a impactului asupra expoziţiei. De aceea, a considerat că este nevoie de o nouă viziune asupra colecţiei.
Sursa foto: Muzeul Național de Artă Timișoara/Facebook
"Mi s-a părut că se diminuează şi impactul asupra expoziţiei, a acestei donaţii, dar şi asupra picturii Baba. Atunci, m-am gândit că mai bine facem o altă expoziţie, cu o altă abordare şi proiectul pe care eu l-am gândit să fie pus în realitate. În expoziţia 'O privire de aproape' sunt lucrări expuse, fragmente luate din detalii de pictură pe care să le vezi altfel, te uiţi de aproape. Este prima parte a proiectului, pentru că urmează partea a doua, un desk-touch, în care este înmagazinat tot materialul despre Corneliu Baba, au fost scanate toate lucrările lui şi se pot urmări în detaliu. Avem în cadrul colecţiei Sala Multimedia, unde am adus câteva manechine folosite de maestru pentru a studia mişcarea, textura materialelor, luminile, umbrele, atitudinile. Astfel a crescut şi coroana de la Regele Nebuniei, a crescut şi fracul pentru George Enescu, şi o îmbrăcăminte pentru un Arlechin", a detaliat istoricul de artă.
La intrarea în galerie, din două portrete uriaşe, pictorul şi soţia par să-i invite pe oaspeţi în "Casa Baba", unde sunt prezentate şevaletul şi setul de pensule şi culori ale artistului, câteva peisaje rustice, o lume a ţăranului care lucrează pământul sau zăboveşte într-o clipă de tihnă, iar în centrul sălii, o simeză păstrează lingura şi strachina pe care le-a folosit artistul, dar şi un colţ de pâine, de atunci.
Într-o altă sală sunt George Enescu cu vioara sub braţ şi arcuşul în mână, actriţa Lucia Sturdza Bulandra, Tudor Arghezi şi soţia, o serie de autoportrete ale pictorului, unele în haine de lucru pe care se întinde un adevărat şevalet-pastel creat de urmele de vopseluri pe care le folosea.
Urmează sala Arlechinilor şi cea a "spaimelor", a "Regilor Nebuni", care înfăţişează chipuri împietrite de frici, uimire şi neputinţe, care aproape transformă fiinţa umană în patruped.
În galeria Baba este amenajat şi un spaţiu care introduce publicul în atmosfera de lucru a atelierului maestrului, care iubea mobilierul săsesc, avea reproduceri din artiştii pe care îi iubea (Goya, Rembrandt), caiete de atelier.
Faptul că opera lui Corneliu Baba a ajuns la Muzeul Naţional de Artă Timişoara a însemnat că lucrările sale au ajuns "acasă", în Banat, portretistul fiind legat de această zonă prin originea cărăşeană a părinţilor, prin faptul că el a făcut armata la Timişoara, iar în cel de-Al Doilea Război Mondial s-a refugiat pe linia frontului în zona Făget-Lugoj, toate aceste amintiri fiind trecute în "Însemnări din caietul unui pictor", potrivit curatoarei.
Vorbind despre personalitatea pictorului, Maria Albani spune că Baba era de o politeţe exagerată, dar pe care el o considera normală şi care s-a întors cu afront împotriva lui.
"Oamenii nu-l înţelegeau ce înseamnă să treci cu vederea o mică supărare pe care cineva ţi-a făcut-o. Răspunsul lui era tăcerea sau desena chipul acelui tip fără să-l caricaturizeze; îl şarja, cu trăsăturile uşor întărite şi adăuga şi câte o scurtă propoziţie care îl caracteriza. Acesta era răspunsul lui la atitudinile grosiere. Era un tip elegant în comportament şi cu mult respect pentru ceilalţi. Relaţia lui cu studenţii era deosebită: mesele de lucru ale studenţilor erau despărţite prin paravane, iar maestrul intra la fiecare, discret, fără să audă ceilalţi eventualele observaţii. Era un fel de spovedanie. Avea un comportament de aristocrat", a spus Maria Albani.
Întrucât anul TM2023 al Capitalei Culturale Europene a adus peste 130.000 de vizitatori care au trecut pragul MNArT pentru a vedea expoziţia "Brâncuşi: surse româneşti şi perspective universale", administraţia judeţeană şi-a propus să dezvolte Timişoara ca un hub al artelor vizuale, Colecţia "Corneliu Baba" putând deveni un punct de atracţie permanent pentru oraş.
Lucrările lui Corneliu Baba au fost purtate în expoziţii la Cairo, Helsinki, Viena, New Delhi, culminând cu o expoziţie personală la Bruxelles în 1964.
"Există public care vine pentru colecţia 'Corneliu Baba'. Fac expoziţii, am făcut filme despre Corneliu Baba. Am fost în China cu expoziţia Baba şi erau kilometri de vizitatori care aşteptau la coadă. Ei nu fac pictură în ulei, au un alt tip de pictură tradiţională şi de aceea apreciază picturile lui Baba. Eu mai am şi alte proiecte, evenimente pe care le voi vernisa aici. Va urma o expoziţie de peisaje. Maestrul a pictat puţin peisaj, el avea, aşa cum spunea însuşi, 'viciul portretului'. În anul 2026, la 20 de ani de la naşterea MNArT, va fi o expoziţie dedicată 'Peisajului' creat de Corneliu Baba", a punctat istoricul de artă.
Directorul MNArT, Filip Petcu, a subliniat, pentru AGERPRES, că prezenţa lucrărilor lui Corneliu Baba în muzeu reprezintă o punte a reflecţiei asupra picturii europene, o perspectivă românească asupra legăturii cu tradiţia picturii europene.
Sursa foto: Muzeul Național de Artă Timișoara/Facebook
"S-a prefigurat o refacere interioară a expoziţiei, prin prisma unor inovaţii care ţin de scenografie şi de inserţii tehnologice. Aceste contribuţii s-au ridicat la 185.000 de euro aduşi de doamna Albani pentru expoziţie, pentru respectarea memoriei lui Corneliu Baba. Pentru noi, Corneliu Baba reprezintă, în primul rând, o punte a reflecţiei asupra picturii europene, o perspectivă românească asupra legăturii cu tradiţia picturii europene. Aceşti artişti pe care el îi evocă prin picturile sale, Rembrandt, Goya, Petraşcu, creează o perspectivă extrem de amplă asupra modului în care experienţa predecesorilor poate fi asimilată pentru a contura un mod actual de a ne raporta atât la tradiţie, cât şi la problemele actuale. Vorbim aici despre marile teme pe care Corneliu Baba le abordează, valabile atât pentru secolul XX, cât şi pentru secolul XXI. Avem tema spaimelor, trăim într-o epocă a anxietăţii, în care depresia şi anxietatea sunt poate cele mai frecvente patologii ale societăţii contemporane. În acest context, pictorul devine foarte relevant, pentru că printr-o tehnică şi o viziune plastică foarte convingătoare ne aduce într-un punct în care să privim cu luciditate ceea ce întâmplă în societate şi să înţelegem că prin artă putem găsi o perspectivă de salvare", a afirmat Filip Petcu.
Maria Albani a adaugăt că, în ultima parte a vieţii, Corneliu Baba a trăit într-un fel de claustrare autoimpusă, în atelier, între pânze şi culori, chinuit de visuri, de speranţe, de decepţii alternând cu momente de entuziasm, dar şi mereu noi îndoieli.
În notaţiile făcute zilnic sau la distanţă mică de la petrecerea diferitelor întâmplări, tot ce este filtrat de inima şi mintea diaristului Corneliu Baba îşi păstrează peste timp prospeţimea.
"Pentru cititorul de azi, aceste însemnări sunt şi un adevărat document al realităţii româneşti din ultimii ani ai celei mai cumplite dictaturi din Estul european. Iată un portret al lui Corneliu Baba. Întrebat de un reporter german, după Revoluţie dacă consideră că arta sa este tipic românească, Baba a răspuns: 'Sunt român şi România este tema picturii mele. (...) Sunt destul de în vârstă ca să îmi mai permit să am iluzii. (...). Nu mă opreşte nimic să mă inspir şi să imit modele şi stilurile de pictură din deceniile trecute. În acest sens, doar realismul este important pentru mine. (...). Pictez de preferinţă oameni. Am viciul portretului. (...). Ca artist nu am iluzii, ci o misiune. (...). Cândva, Ceauşescu m-a rugat să-i fac portretul. Nu puteam să-i spun direct nu. L-am invitat atunci în atelierul meu cu condiţia să îmi pozeze atât cât vreau eu. Pentru Ceauşescu, aceasta a fost bineînţeles un afront. Aşa că nu l-am mai pictat'. A fost ultima dată când numele lui Corneliu Baba a mai fost menţionat în public. Prin 1986, revista 'Arta' îl sărbătorea pe pictor la 80 de ani. Pe copertă era reprodus un 'Autoportret'. Revista a fost retrasă şi pe copertă era reprodus un peisaj veneţian", a declarat Maria Albani.
Galeria Colecţiei "Corneliu Baba" din cadrul Muzeului Naţional de Artă Timişoara conţine cea mai amplă colecţie publică de lucrări ale maestrului şi propune o nouă abordare expoziţională. Sunt lucrări din patrimoniul muzeului, din donaţia Corneliu Baba, precum şi piese din colecţia privată SUN-Collection şi cea a artistului. AGERPRES/(A - autor: Otilia Halunga, editor: Irina Poenaru, editor online: Andreea Preda)
Foto: (c) Otilia Halunga/AGERPRES
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Olt: Călușul readus în vatra satelor, la Festivalul Călușului Oltenesc
Jocul ritualic al călușului va fi readus în vatra satelor, prin Festivalul Călușul Oltenesc ce se va desfășura timp de o săptămână, începând din duminica Rusaliilor, în șase localități din județul Olt, au anunțat joi, într-o conferință de presă, organizatorii manifestării. Festivalul Călușul Oltenesc, ajuns în acest an
Athenaeum Summer Festival - între 14 și 25 iunie, pe Esplanada și în Sala Mare a Ateneului Român
Athenaeum Summer Festival revine cu o nouă ediție între 14 și 25 iunie, iubitorii muzicii fiind invitați la două concerte pe Esplanada Ateneului și trei seri în Sala Mare. Potrivit unui comunicat al Filarmonicii 'George Enescu', transmis joi AGERPRES, pe 14 iunie, în cadrul primului concert al festivalului, pe Esplanada Ateneului Rom&
Istoricul de artă Erwin Kessler este, de vineri, managerul interimar al Muzeului Național de Artă al României
Istoricul de artă Erwin Kessler este, începând de vineri, managerul interimar, pentru 60 de zile, al Muzeului Național de Artă al României. 'În data de 06.06.2025 se încheie contractul prin care se asigura conducerea interimară a Muzeului Național de Artă al României pe o perioadă de 60 de zile de către
De Ziua Italiei, sărbătoare de trei zile în Cetatea Oradea organizată de asociația 'Italiani in Bihor'
Asociația pentru Promovarea Turismului în Oradea și Regiune (APTOR - Visit Oradea) anunță sărbătoarea de trei zile dedicată Zilei Italiei, organizată în premieră, ce va avea loc în perioada 6-8 iunie sub genericul 'Festa Italiana' în Cetatea Oradea. 'Această sărbătoare aduce în inima orașului Oradea fa
Muzeul Național de Istorie - închis duminică, de Rusalii; Muzeul Satului - deschis
Muzeul Național de Istorie a României (MNIR) va fi închis duminică, de Rusalii, în timp ce Muzeul Național al Satului 'Dimitrie Gusti' va avea program normal. 'Vă informăm că în ziua de duminică, 8 iunie 2025, cu ocazia sărbătorii Rusaliilor, programul de vizitare a Muzeului Național de Istorie a Român
Mai multe instituții muzeale din structura Muzeului Municipiului București - închise duminică, de Rusalii
O serie de muzee din structura Muzeului Municipiului București (MMB) vor fi închise duminică, cu ocazia sărbătorii Rusaliilor. Potrivit paginii de Facebook a MMB, următoarele muzee vor fi închise duminică: * Muzeul 'Theodor Aman' * Casa 'Filipescu Cesianu' * Muzeul 'George Severeanu&
Tulcea: Expoziție stradală 'Pitoresc mediteraneean în arhitectura Bucureștiului interbelic'
Piața Mircea cel Bătrân din centrul orașului Tulcea găzduiește, începând de miercuri seara, expoziția stradală 'Pitoresc mediteraneean în arhitectura Bucureștiului interbelic', rezultat a două proiecte editoriale susținute de Ordinul Arhitecților din România. Expoziția deschisă publicului până la finele lunii
Brașov: Râșnovul participă la ediția din acest an a 'Nopții cetăților europene'
Cetatea Râșnov participă, în acest an, la 'Noaptea cetăților europene' cu un eveniment organizat pe 8 iunie, fiind singura cetate din România înscrisă în calendarul acestui program european, care se desfășoară din mai și până în octombrie. 'Nu promitem artificii, dar avem ceva mult mai bun! O zi între
Spectacol literar-muzical dedicat domnitorului Constantin Brâncoveanu - în weekend, la Palatele Brâncovenești
Spectacolul literar-muzical 'Inima lui Constantin', un eveniment cu o încărcătură istorică și culturală, dedicat domnitorului Constantin Brâncoveanu, va fi prezentat sâmbătă și duminică, de la ora 16:00, la Centrul de Cultură 'Palatele Brâncovenești de la Porțile Bucureștiului'. Potrivit unui comunicat transmis, miercuri
Emil Constantinescu: Ceva nevăzut îl lega pe Eugen Doga cu țara și cu lumea întreagă
Fostul președinte al României Emil Constantinescu regretă moartea compozitorului Eugen Doga, evidențiind că 'între el și muzică se află doar destinul' și cei care l-au iubit și nu îl vor uita. 'În anii '70, am fost fermecat, ca toată generația mea, de filmele 'Lăutarii' și 'Șatra', venite
A fost vernisată o expoziție dedicată lui Ioan Bianu, ctitor al Bibliotecii Academiei Române
O expoziție dedicată personalității lui Ioan Bianu, ctitor al Bibliotecii Academiei Române, a fost vernisată miercuri, la evenimentul omagial, ocazionat de împlinirea a 90 de ani de la moartea filologului, fiind prezent și președintele Academiei Române, Ioan Aurel Pop.
Academia Română/ Ioan-Aurel Pop: Maestrul Eugen Doga trăiește prin arta lui
Președintele Academiei Române, Ioan-Aurel Pop, a evidențiat într-un 'omagiu târziu' adus maestrului Eugen Doga că muzicianul a lăsat în urmă o operă nemuritoare, la dimensiuni temporale eterne. 'Maestrul trăiește prin arta lui, prin muzica lui, pe care a avut amabilitatea să mi-o înmâneze odinioa
Alba: Două daruri simbolice pentru Papa Leon al XIV-lea, din partea Bisericii Greco-Catolice
Un portret în mozaic al Cardinalului Iuliu Hossu și o pictură alegorică a Catedralei 'Sfânta Treime' din Blaj, intitulată 'Biserica în zeghe', au fost oferite Papei Leon al XIV-lea de către Episcopul auxiliar al Arhieparhiei de Alba Iulia și Făgăraș, Cristian Crișan, în cadrul unei întâlniri avute de suveranul ponti
Timiș: Festivalul Internațional Timișoara Muzicală a atras 9.000 de melomani și iubitori ai scenei lirice
Cea de-a XLIX- a ediție a Festivalului Internațional Timișoara Muzicală, care s-a desfășurat în perioada 2 - 30 mai, pe scenele Filarmonici Banatul și a Operei Naționale Române din Timișoara (ONRT), au atras 9.000 de melomani și iubitori ai spectacolelor lirice, prin cele 27 de evenimente oferite de organizatori. Conceput ca un oma
Sălaj: Muzeul Județean organizează ateliere, expoziții și reenactment istoric de Zilele Europene ale Arheologiei
Ateliere de explorare și expoziții cu teme arheologice, alături de secvențe de reenactment sunt câteva din propunerile Muzeul Județean de Istorie și Artă Zalău, pentru ediția din acest an a Zilelor Europene ale Arheologiei (ZEA), ce va avea loc în perioada 12-13 iunie. Programul activităților interactive, educative și culturale car