REPORTAJ/Timiș: Explozia de culoare a portului șvăbesc, în parada Zilelor Culturale ale Germanilor; fiecare costum e unicat

Veniți pe Dunăre din diverse regiuni ale Germaniei, imediat după eliberarea Banatului de sub ocupația otomană de către prințul Eugeniu de Savoya, în 1716, șvabii bănățeni, desprinși din grupul mai larg al șvabilor dunăreni, au găsit aici doar pământ, nicidecum acel El Dorado promis la plecare.
Potrivit unei legende locale, șvabii bănățeni au sosit aici în trei valuri: prima generație a cunoscut moartea (der Tod), pentru că ciuma a afectat întreaga regiune, a doua generație a cunoscut nevoile (die Not), întrucât pământul trebuia făcut să rodească și doar a treia generație a avut pâinea (das Brot).
Majoritatea coloniștilor erau îmbarcați în orașul șvab Ulm, de unde erau transportați cu așa zisele 'Ulmerschafteln' (ambarcațiuni din lemn) pe Dunăre până la Budapesta sau Belgrad, de unde plecau pe jos sau în căruțe spre noua lor patrie, după ce și-au părăsit definitiv locurile natale din diverse motive: iobăgie, munci obligatorii neplătite, stare de război, sărăcie, atacuri tâlhărești în zonele de graniță și altele.
Cei dintâi coloniști din Imperiul Habsburgic, șvabii dunăreni au adus cu ei în Banat limba, cultura și tradițiile lor, o pată de culoare la răscrucea marilor imperii.
Helen Alba, redactor la Banater Zeitung (BZ) și realizator al paginii în dialectul șvăbesc 'Pipatsch', care are strămoși din Lorena, a declarat, pentru AGERPRES, că aceștia au adus cu ei ordinea, hărnicia, obiceiurile, dar nu și portul tradițional, care este o explozie de culoare la diferite sărbători, cum sunt, în acest weekend, Zilele Culturale ale Germanilor din Banat, desfășurate la Timișoara.
Ca să îmbraci o șvăboaică în costum popular trebuie ca acele veșminte să fie lucrare cu mult dichis, pentru că fustele sunt apretate și plisate cu apă și zahăr.
'Porturile s-au stabilit după diferite criterii, după modele pe care femeile sau domnișoarele le-au găsit a fi frumoase, cu culori diferite. Astfel, porturile diferă din sat în sat, din comună în comună, sunt altfel în Banatul de câmpie decât în Banatul premontan. Banatul montan este cu totul altceva, pentru că strămoșii lor au venit din Austria. Cea mai mare sărbătoare a noastră este Kirchweih (hramul unei biserici). În Banatul de șes, portul popular a fost purtat numai de fetele nemăritate și se compune din cinci jupoane albe care sunt numai apretate. Al șaselea jupon, deasupra, este din mătase albă, tot apretată, dar se plisează, după ce a fost puțin udat cu apă în care a fost dizolvat zahăr și apoi și cu ajutorul unor bețișoare de grosimea unui deget mic s-au făcut pliseurile. Cămașa albă are mâneci până la jumătatea mâinii, care sunt și ele plisate tot cu bețișoare de lemn. Peste cămașă albă, fetele poartă un laibăr, o vestuță neagră care este în față legată în cruce cu panglică de culoare roz. Peste cele șase fuste se poartă un șorț negru din material care poate fi mătase sau stofă, dar are modele care trebuie cusute tot cu ață neagră. Peste umeri vine acel batic sau un batic cu franjuri cusute de mână. Acest batic este iarăși de culoarea roz. În mână poartă o batistă albă care are diferite modele', descrie Helen Alba.
La băieți, totul este mai simplu, pentru că au pantaloni negri. Între cele două războaie mondiale, purtau cizme și un pantalon special, până la marginea cizmei, astfel că erau mai umflați de la genunchi în sus. Costumul de sărbătoare al băieților mai are o cămașă albă, peste care poartă un laibăr care se închide la piept, cu nasturi din argint. Și se spunea că, cu cât era băiatul din familie mai înstărită, cu atât mai mari erau nasturii din argint. Pe cap poartă o pălărie neagră care este înconjurată cu floricele din ceară cu oglinjoare și în spate atârnă panglici până la mijlocul spatelui, în culorile alb și roz.
'În portul tradițional de toată ziua, femeile au o bluză albă foarte simplă, o fustă colorată, o vestă, un laibăr, iarăși într-o culoare care să se potrivească cu fusta și un șorț de culoare potrivită. Mai exista și portul copiilor, care se compune dintr-o bluză albă cu mâneci bombate, la gât au fost cusute întotdeauna manual diferite modele, fustele erau în diferite culori, iar vestuța, care nu a lipsit din niciun port, era ținut în piept sau închis în piept cu o panglică roșie. La copii, șorțul era de culoare albă. Tot din portul tradițional făcea parte și îngrijirea părului, care la copii era întotdeauna lung, împletit în diferite modele și un pieptene prins pe cap. Ciorapii erau albi iar pantofii de culoare neagră. Pentru femeile măritate a existat portul de duminică, la slujbele religioase; aveau cămașă albă cu modele cusute în jurul gâtului, fusta din mătase, dar de culori închise, albastru, verde închis, maro închis și șorțul era tot de culoare albă', relatează jurnalista.
Straiele care se poartă și acum la Heimathage (portul zilnic) de diferite grupuri din Banat este purtat și în Germania grupurile sau de comunitățile care au plecat din Banat în Germania, fie înainte, fie după 1990.
S-au alcătuit așa numitele Heimat Ortsgemeinschaften (asociațiile șvabilor), iar portul șvabilor din Baden-Wurttemberg este cu totul altfel.
Doamna Helen spune că cel mai vechi costum popular șvăbesc a împlinit 100 de ani și vine din zona arădeană Zăbrani, a Banatului pre-montan.
'Este un port de mireasă. Foarte interesant la acest port este culoarea. Acum 100 de ani, miresele aveau un port de culoare neagră, care se compune din cinci fuste albe apretate, după care urmează fusta plisată neagră deasupra, o cămașă albă, dar peste cămașă se pune o vestă cu mânecă lungă, neagră. În mână, mireasa poartă acea batistă cusută cu diferite modele și pe cap o cunună făcută din ceară', punctează Helen Alba.
Până la începutul anilor 1990, fiecare toamnă era așteptată cu nerăbdare de întreaga comunitate a cartierelor cu biserici catolice din Timișoara, pentru că străzile erau inundate de adevărate parade ale zecilor de perechi de șvabi îmbrăcați în portul popular, de Kirchweih. Astăzi, aceste festivaluri de culori au dispărut odată cu plecarea șvabilor în Germania, care au lăsat în urmă un gol cultural și spiritual în comunitate.
În Timișoara, la Lovrin, Biled sau Deta mai sunt câteva croitorese care și-au dedicat întreaga viață modelării frumoaselor costume de paradă ale șvabilor bănățeni.
Zestrea culturală a șvabilor, dansurile, porturile populare, gastronomia, precum și muzica germană, fărșangul de la intrarea în Postul Paștilor și kirvaiul sunt tot mai aproape de a deveni amintiri în oraș, dar tradiția se mai păstrează în aproape toate localitățile din județ.
Actuala ediție a Zilelor Culturale ale Germanilor din Banat (13-15 iunie) care se încheie duminică, la Timișoara, a fost un prilej de bucurie a reîntâlnirii a celor plecați în Germania cu prietenii și rudele care au rămas aici, de a-și reaminti întâmplări din copilărie, din tinerețe. Toate, în jurul Domului, la Muzeul Satului Bănățean sau la un pahar de rachiu românesc și un gulaș unguresc, potrivit unei vorbe din Banat care spune că șvabii au învățat de la români cum să pregătească răchia, iar românii de la șvabi cum să facă vinul.
Și, pentru că germanul este cunoscut ca omul cu rigla, ordinea se vede și în meniurile de pe parcursul săptămânii: fiecare zi cu felul de mâncare prestabilit.
'Generația mea, născută între 1950-196060, care mai trăiește în Banat, păstrează tradițiile culinare. Mâncarea 'cea mai tradițională' este mâncarea de duminică, 'suppe und Flaisch', ceea ce înseamnă supă și carne. Este o supă ori din carne de găină, ori de vită, cu multe legume și tăiței, iar carnea fiartă se servește cu cartofi fierți în apă cu sare, iar pe lângă, diferite sosuri. În fiecare duminică s-au schimbat doar sosurile: de roșii, de usturoi, de vișine sau sos de hrean cu smântână. La noi, asta a fost mâncarea de duminică și era urmată de ștrudel umplătura, de asemeni, diferită în fiecare duminică. Altă dată s-a făcut cu mac, cu nuci măcinate, cu brânză sau bușeuri (pătrățele) cu marmeladă de prune sau de caise. În zile de sărbătoare, meniul avea această supă cu carne, urmată de carne prăjită, carne pane, cartofi piure, murături, dar și compoturi. Cei mai mulți șvabi preferau compot lângă friptura de porc și piure de cartof. Sarmalele pentru zilele de sărbătoare se făceau cu o zi înainte, dar se serveau la cină. Întotdeauna rămânea ceva și pentru ziua de luni din prăjitura sau din plăcinta de duminică și atunci se mai făcea doar o supă, o ciorbă de cartofi în care se mai punea pentru fiecare membru al familiei un ou. Luni nu era zi cu carne, dar marți, neapărat era meniu cu carne. Marți săptămânal aveam o ciorbă de găină sau de cartofi, de gulii ori de fasole verde, mazăre cu chiftele sau carne pane. Miercuri aveam nudle de cartofi cu tăiței și murături. Joi, zi cu carne cu cartofi. Vineri este la rând fasolea albă și un langoș făcut de casă. Sâmbăta a fost ziua papricașului din carne de găină, de porc sau de vită cu cartofi, cu găluște, cu murături. În zilele de sărbătoare, prăjiturile preferate au fost cremeș (crempita). Se făceau și torturi cu cremă de vanilie, cu cremă de ciocolată, de cacao', dezvăluie Helen Alba.
Zilele Culturale ale Germanilor din Banat nu au lăsat deoparte viața spirituală, marcând cei 1.000 de ani, care se vor împlini în 2030, de la înființarea Diecezei de Timișoara (inițial, de Cenad). Nu a fost uitat nici scriitorul Nikolaus Lenau, de la a cărui trecere în eternitate se împlinesc 175 de ani și au fost marcați cei 110 ani de istorie a aviației în Banat printr-o expoziție și prezentarea volumului 'Dirijabile deasupra Balcanilor, 1915-2025'. AGERPRES/(AS - redactor: Otilia Halunga, editor: George Onea, editor online: Anda Badea)
Foto: (c) Otilia HALUNGA/AGERPRES
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Sibiu/Ștefan Bănică Jr. - concert inedit la Festivalul Internațional de Folclor: Noi, românii, avem nevoie de tradiție
Ștefan Bănică Jr., alături de bandul său, și o orchestră de muzică populară au concertat vineri seara, în premieră, la cea de a 50-a ediție a Festivalului Internațional de Folclor 'Cântecele Munților', în Piața Mare din centrul istoric al Sibiului, în fața a zeci de mii de spectatori. 'Mă bucur că sunt la Si
Comisia Națională a Bibliotecilor: Este esențială elaborarea unei strategii naționale de redresare, cu alocări bugetare consistente
Comisia Națională a Bibliotecilor a solicitat sâmbătă factorilor decidenți să trateze bibliotecile ca 'infrastructură critică de interes public' și să elaboreze o strategie naționale de redresare a acestora, cu alocări bugetare consistente, măsuri de reformare a cadrului legislativ, investiții în digitalizare și politici eficiente de resurse umane
Festivalul de Teatru Strada 'RIDENDO' - pe 12 august, la Sighișoara
Cea de-a treia ediție a Festivalului de Teatru Stradal 'RIDENDO' va avea loc pe 12 august în Sighișoara în Piața Muzeului (la Turnul cu Ceas) de la ora 11:00, în cadrul proiectului de Animație Medievală, informează un comunicat transmis AGERPRES. Se vor prezenta momente teatrale lucrate în cadrul Atelierelor Curții Comedianților
Filmul 'PHOENIX - Povestea' - proiecții speciale la un an de la moartea lui Nicu Covaci, la Timișoara și la Brașov
Filmul 'PHOENIX - Povestea', realizat de cineastul Cristian Radu Nema, va fi prezentat la Timișoara și Brașov, la un an de când liderul trupei Phoenix, Nicu Covaci, a decedat. 'Este incredibil cum, la un an de la plecarea sa, prezența lui Nicu Covaci este atât de puternică. Zborul său către eternitate nu a făcut altceva
Săptămâna Haferland/Orga din Biserica din Saschiz - în top zece cele mai mari din Transilvania
Orga din Biserica Fortificată Sf. Ștefan din Saschiz este în top zece cele mai mari din Transilvania și a fost adusă din Brașov în anul 1788, a afirmat organistul bisericii, Hans Bruno Roth, la prezentarea proiectului de restaurare a orgii, eveniment care a avut loc în cadrul Festivalului 'Săptămâna Haferland'. Orga, considerată
Iași: Noi descoperiri la situl arheologic Cucuteni-Cetățuia
Noi descoperiri ale unor vestigii vechi de peste 6.000 de ani, aparținând culturii Cucuteni, au fost făcute de profesorii și studenții Facultății de Istorie din cadrul Universității 'Alexandru Ioan Cuza' din Iași, în timpul practicii arheologice. Printre descoperirile de la Cucuteni-Cetățuia din cadrul campaniei arheologice sunt unelte din
Brașov: Festivalul KINOdiseea - între 8 și 10 august, la Cristian
KINOdiseea - Festivalul Internațional de Film pentru Publicul Tânăr ajunge, în perioada 8 - 10 august, la Cristian, în județul Brașov, în program figurând proiecții de film sub cerul liber, ateliere pentru copii și întâlniri educative. ''După 16 ediții de succes în toată țara, KINOdiseea - Festivalul Inte
Mureș: Biblia comentată din secolul XV și gramatica lui Manuzio de la Sighișoara, restaurate printr-un proiect european
Cele mai vechi și mai importante cărți vechi aflate în colecția specială a Bibliotecii ''Zaharia Boiu'' din Sighișoara, între care se regăsește Biblia comentată din secolul XV și gramatica lui Aldo Manuzio din secolul al XVI-lea, despre care se spune că erau cele mai scumpe tipărituri din acea epocă, vor fi evaluate și vor fi restaurate &i
Săptămâna Haferland/ Drumeție la cetatea de refugiu Saschiz și concert de jazz, în cea de-a doua zi a festivalului
Festivalul ''Săptămâna Haferland'' continuă vineri, printre evenimentele zilei numărându-se o drumeție la cetatea de refugiu Saschiz, un concert de orgă în Biserica evanghelică C.A. Meșendorf susținut de Ursula Phillippi și un concert de jazz cu Luiza Zan. La Biserica evanghelică C.A. Saschiz va fi prezentat p
Mureș: Medalioane ale scriitorilor și jurnaliștilor uciși pe front în războiul din Ucraina, prezentate la ProEtnica
În cadrul celei de-a XXI-a ediții a Festivalului Intercultural ProEtnica de la Sighișoara, care va avea loc în perioada 27-31 august, Uniunea Ucrainenilor din România - Filiala București va lansa cartea 'Eroii nu mor niciodată', autor Mihai Hafia Traista, care prezintă 155 de medalioane ale scriitorilor și jurnaliștilor uciși pe front în războ
(P) ILFOV | Punte culturală între lumi, la Piscu
Un proiect cultural inedit a unit județul Ilfov cu Sicilia, prin intermediul unor păpuși. Expoziția Pupi Videodrome, adusă în România de Muzeul Internațional al Marionetelor Antonio Pasqualino din Palermo și găzduită de Muzeu-Atelier Școala de la Piscu, a reunit iubitori de ar
Săptămâna Haferland/Michael Schmidt: Pentru mine a fost important ca populația majoritară să învețe tradițiile sașilor
Cea de-a XIII-a ediție a Festivalului 'Săptămâna Haferland' a fost deschisă joi, în satul Archita din comuna mureșeană Vânători, cu un concert susținut de fanfara tradițională săsească Jugendblaskapelle Kronstadt, urmat de un spectacol de dansuri tradiționale săsești din Sibiu. Deschiderea oficială a avut loc pe espla
REPORTAJ Vrancea: Mausoleul de la Mărăști - locul unde istoria i-a adus împreună pe foștii inamici
În satul Mărăști din județul Vrancea, acolo unde în vara anului 1917 s-a purtat una dintre cele mai importante bătălii ale Primului Război Mondial, se înalță solemn Mausoleul Eroilor, un monument care adăpostește osemintele a peste 5.000 de soldați, români, germani și ruși, odinioară adversari, astăzi frați întru eternitate.
Buzău: Ediție aniversară BIAF cu prezența actorului Raoul Bova din 'The Tourist'
Ediția a V-a a evenimentului Buzău International Arts Festival (BIAF), care se va desfășura în perioada 15 august - 13 septembrie, va aduce laolaltă artiști din țară și de peste hotare, premiera din acest an fiind prezența actorului Raoul Bova, cunoscut pentru rolurile din 'Under the Tuscan Sun' sau 'The Tourist'. Timp de
Buzău: Incisivul de mamut de 1,2 m, prezentat alături de unica pepită de rumanit de 3,4 kg la Muzeul Județean
Muzeul Județean Buzău a expus pentru prima dată de la descoperire incisivul superior aparținând unui mamut lânos, contemporan cu populațiile de homo sapiens, alături de cea mai mare pepită de rumanit din lume, în greutate de 3.480 grame. După ce a făcut obiectul mai multor proceduri științifice, incisivul de 1,2 metri al unui