Iași: Cel mai scump tablou expus în România, la Palatul Culturii

Cel mai scump tablou expus România poate fi văzut la Galeria de Artă Europeană de la Palatul Culturii din Iași, lucrarea veche de peste 400 de ani fiind pictată de Peter Paul Rubens.
Lucrarea 'Cezar primind capul lui Pompei', pictată în ulei pe pânză la jumătatea secolului XVII, are dimensiunea 154 centimetri înălțime pe 224 centimetri lungime, are în prim plan imaginea călăului egiptean care îi oferă lui Cezar, pe o tipsie de aur, capul lui Pompei. Marele artist reușeșete să surprindă în creația sa, cu ajutorul penelului și culorilor, încordarea. Cezar privește încordat în ochii călăului, încordarea putând fi observată și pe figura crispată a lui Pompei. Celelalte personaje, pictate în tonuri de brun, sunt așezate într-un semicerc deschis către privitor.
'În urma finalizării evaluării tabloului 'Cezar primind capul lui Pompei' realizat de către Peter Paul Rubens are o valoare justă estimată pe 40 de milioane de euro, ceea ce îl face cel mai scump tablou din România. Vechi de peste 400 de ani, acesta este unul dintre cele mai mai tablouri semnate de către marele artist. Lucrarea este primul tablou al Pinacotecii Naționale, având numărul de inventar 001 și a fost achiziționată în iarna anului 1845 de la Paris de către marele pașoptist Scarlat Vârnav. Pe 30 mai se împlinesc 385 de ani de când Rubens a plecat la Creator', a declarat, pentru AGERPRES, Andrei Apreotesei, managerul Palatului Culturii din Iași.
Intitulat 'Cezar primind capul lui Pompei', opera de artă este realizată de pictorul flamand Peter Paul Rubens (1577-1640), și este înregistrată în patrimoniul Muzeului de Artă ieșean cu numărul de inventar 1.
'Pictura s-a numărat printre cele 12 tablouri pe pânză achiziționate de către pașoptistul Scarlat Vârnav, în 1845, din capitala Franței, la o licitație a colecției marchizului Aguado de Las Marismas. După participarea sa la celebra licitație de tablouri, Scarlat Vârnav îi expediază o scrisoare pictorului Gheorghe Panaiteanu Bardasare, în care îl roagă să-i comunice 'ce trebuie să facă cu acele tablouri...'. Bardasare îl îndeamnă de a pune 'cu ele temelia unui Muzeu de tablouri în capitala Moldovei, spre eterna sa memorie'. Printr-un gest de o mare generozitate, patriotul cărturar Scarlat Vârnav a donat lucrările Statului Moldovean, cu dorința de a se pune bazele unui muzeu de artă la Iași, capitala Moldovei. Cu uriașele eforturi și tenacitatea impecabilă a oamenilor politici progresiști ai timpului, la 26 octombrie 1860, au fost inaugurate la Iași Universitatea, Școala de Arte Frumoase, și Pinacoteca - primele instituții de acest gen ale statului român creat prin Unirea din 1859', a explicat dr. Minola Iutiș - conservator Muzeul de Artă Iași.
Conform acesteia, gestul lui Scarlat Vârnav a fost urmat și de alți patrioți moldoveni, între care: Alexandru Donici, Costache Dasiade, Costache Negri, astfel că, la inaugurarea sa, Pinacoteca ieșeană deținea 64 de tablouri în ulei, 18 mulaje în ipsos și 100 de litografii.
'Cea mai prețioasă donație a fost și a rămas colecția lui Scarlat Vârnav, în care figura și tabloul intitulat Cezar primind capul lui Pompei de Peter Paul Rubens. Primul director al Pinacotecii din Iași a fost Gheorghe Panaiteanu Bardasare, care avea studii de pictură la Munchen. El a contestat faptul că tabloul 'Cezar primind capul lui Pompei' l-ar avea ca autor pe artistul flamand Peter Paul Rubens, aducând ca argument un fragment de semnătură, vizibil în partea dreaptă a pânzei, format din literele 'R...agio...'. Astfel, Panaiteanu schimbă paternitatea tabloului, atribuind-o artistului italian Michelangelo Merisi da Caravaggio (1573-1610) și mulți ani după aceasta, tabloul a figurat în expoziția muzeului de artă ieșean ca un Caravaggio', a explicat dr. Minola Iutiș - Conservator Muzeul de Artă Iași.
Unii istorici de artă, precizează aceasta, au oferit alte atribuiri ale paternității tabloului.
'Theodor Ionescu era de părere că '...cu tot restul de iscălitură...autorul este un venețian postcaravaggist (Zanchi Celesti), iar Bernard Mongolfier susținea că autorul tabloului ar fi fost Mattia Preti (1613-1699) și că semnătura a fost adăugată ulterior. Însă nici unul dintre cei doi istorici de artă nu au adus argumente în favoarea susținerii ipotezelor lor privind paternitatea operei Cezar primind capul lui Pompei. Abia în anul 1966, cu ocazia restaurării tabloului, Alice Moagăr Poladian îl cerceteză detaliat și aduce argumente indubitabile în favoarea lui Rubens, pe care le-a publicat doi ani mai târziu', afirmă dr. Minola Iutiș - Conservator Muzeul de Artă Iași.
Potrivit sursei citate, observațiile de laborator ale restauratoarei Alice Moagăr Poladian de la Muzeul Național de Artă al României i-au ajutat ulterior, pe cercetătorii și istoricii de artă, la stabilirea unei paternități certe a tabloului Cezar primind capul lui Pompei.
'S-a determinat cu certitudine că tabloul este realizat de Peter Paul Rubens și prezintă numeroase similitudini - atât ca stil, cât și ca tehnică, cu lucrările realizate de pictorul flamand în perioada de început a creației sale (1601-1606), pe când acesta lucra la Roma, fapt pentru care, în prezent tabloul este expus în sala dedicată artei flamande și olandeze', afirmă dr. Minola Iutiș - Conservator Muzeul de Artă Iași. AGERPRES/(AS - redactor: Daniela Malache, editor: Karina Olteanu, editor online: Ady Ivaşcu)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Turneul SoNoRo Conac - la final: trei concerte în clădiri de patrimoniu, săptămâna viitoare, la Arad
Turneul SoNoRo Conac propune, în ultima parte a evenimentului, trei concerte și două masterclassuri, programate săptămâna viitoare la Pinacoteca, Palatul Marii Uniri și Palatul Cultural din Arad. 'Ediția nr. 13 a turneului SoNoRo Conac, intitulată 'Când se așterne praful', va continua la finalul lunii iunie cu tre
Cluj: Două volume dedicate cinematografiei vor fi lansate, vineri, la TIFF
Două volume dedicate cinematografiei vor fi lansate vineri, 20 iunie, la Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF), care se desfășoară la Cluj-Napoca, în perioada 13 - 22 iunie. 'Vineri, 20 iunie 2025, de la ora 15:30, în cadrul Transilvania International Film Festival, la TIFF Lounge (Piața Unirii, Cluj-Napoca), va
Procesiune cu Preasfântul Sacrament - duminică, în centrul Bucureștiului
Arhiepiscopia Romano-Catolică de București organizează, duminică, procesiunea solemnă cu Preasfântul Sacrament pe străzile din centrul Capitalei, cu ocazia Solemnității 'Trupul și Sângele Domnului', sărbătoare care în calendarul romano-catolic celebrează în mod deosebit Taina Sfintei Euharistii (Împărtășanii). Procesiunea
FITS/Sibiul, transformat într-o scenă imensă: peste 840 de evenimente și 5.000 de artiști din 82 de țări
Cea de-a 32-a ediție a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu (FITS) începe vineri și aduce în oraș peste 5.000 de artiști din 82 de țări, care vor oferi publicului 841 de evenimente, informează un comunicat de presă al organizatorilor. Evenimentele se vor desfășura timp de zece zile și vor transforma municipiul reședință
Fostul șef al Radioului public Dragoș Șeuleanu a murit la vârsta de 63 de ani
Dragoș Șeuleanu, fost președinte - director general al Societății Române de Radiodifuziune în perioada 2001 - 2005, a murit la vârsta de 63 de ani, a anunțat joi Radio România. Potrivit sursei citate, în perioada mandatului său Radio România a trecut printr-o transformare pentru a se adapta la cerințele apăr
Buzău: Elevi 'devoratori de cărți' din ciclul primar, premiați de Biblioteca Județeană
Cinci copii din ciclul primar sunt premiați de Biblioteca Județeană 'V. Voiculescu' Buzău, în cadrul unui concurs de citit, câștigătorii împrumutând între 100 și 218 de volume în baza propriilor permise, într-o perioadă de 3 - 5 ani. Biblioteca Județeană 'V. Voiculescu' Buzău premiază j
Arhimandritul Efrem Vatopedinul va aduce la București moaște ale Sfântului Ioan Gură de Aur
Starețul Mănăstirii athonite Vatoped, Arhimandritul Efrem Koutsou, va aduce la București, în luna iulie, cinstitul cap al Sfântului Ioan Gură de Aur. Evenimentul are loc în contextul noii sărbători care marchează aducerea moaștelor Sfântului Cuvios Dimitrie cel Nou la București în data de 13 iulie 1774, transmite Agenția B
Monseniorul Benoni Ambăruș - numit Arhiepiscop de Matera-Irsina și Episcop de Tricarico de Papa Leon XIV
Monseniorul Benoni Ambăruș a fost numit, miercuri, Arhiepiscop de Matera-Irsina și Episcop de Tricarico de Papa Leon XIV, anunță Arhidieceza Romano-Catolică de București. Până acum, Monseniorul Benoni Ambăruș a fost Episcop titular de Tronto și Episcop auxiliar de Roma, Papa unind din nou cele două scaune in persona Episcopi, transmite Arhidiecez
Hunedoara: Noi fresce descoperite în Sala Dietei de la Castelul Corvinilor
Două noi imagini care înfățișează tot atâtea personaje au fost identificate de specialiști în timpul lucrărilor de restaurare ce se desfășoară, în această perioadă, la Sala Dietei de la Castelul Corvinilor din Hunedoara. Imaginile se alătură celor prezente în medalioanele ce împodobesc zidurile de vest și sud ale sălii, spec
Artefacte vechi de peste două milenii, descoperite într-o necropolă din Timișoara
Săpături arheologice preventive desfășurate în situl Mehala II din municipiul Timișoara au scos la iveală o descoperire de excepție, o necropolă sarmatică veche de aproape 2.000 de ani. Cercetătorii au descoperit 15 morminte de inhumație, cele mai multe amenajate în gropi dreptunghiulare cu colțuri rotunjite, însă unele nu ma
Cluj: Solistul trupei Hara, Flavius Buzilă, în turneu prin țară cu un spectacol de comedie și muzică
Solistul trupei Hara, Flavius Buzilă, demarează un turneu prin șase orașe ale țării, cu un spectacol de muzică și comedie care se anunță 'exploziv'. 'Flavius Buzilă lansează show-ul 'IȚ GON' - un spectacol exploziv de comedie și muzică, parte din mișcarea #TerapiePrinComedie. Flavius Buzilă, cunoscut publicului larg drept s
Bihor: Programul estival 'Tipografia de idei' la Muzeul Țării Crișurilor, cu Holograf, Horațiu Mălăele, Ducu Bertzi
Muzeul Țării Crișurilor (MTC) organizează, între 28 iunie și 9 august, o nouă ediție a proiectului estival 'Tipografia de idei | #hailamuzeu', un program amplu de evenimente culturale și educative, cu invitați de seamă precum Holograf, Horațiu Mălăele, Ducu Bertzi. 'Invităm publicul de toate vârstele să dea curs chemări
Gorj: Peste 130 de meșteri, la Festivalul RomânIA Autentică de la Hobița; ia, celebrată în satul natal al lui Brâncuși
Peste 130 de meșteri populari din toată țara vor participa, sâmbătă și duminică, la Festivalul RomânIA Autentică de la Hobița, satul natal al sculptorului Constantin Brâncuși, a declarat miercuri, pentru AGERPRES, președintele Asociației Discover Peștișani, Isabela Coară. Potrivit acesteia, între cei peste 130 de expoza
VIDEO Conflict la Catedrala Mitropolitană din Cernăuți; mai multe persoane, printre care și preoți, au fost rănite
Mai multe persoane au fost rănite în urma unui conflict care a avut loc la Cernăuți între reprezentanții Bisericii Ortodoxe Ucraineană (UPT) și nou-creata structură religioasă Biserica Ortodoxă a Ucrainei (PTU), susținută de autoritățile de la Kiev. Potrivit relatărilor martorilor și imaginilor postate pe rețelele de socializare, m
Digital News Report 2025: Mass-media tradiționale sunt încă relevante
Presa rămâne relevantă pentru publicul digital din România, în ciuda creșterii importanței platformelor de socializare, indică rezultatele celei de-a XIV-a ediții internaționale a Reuters Institute Digital News Report, lansat marți de echipa Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării din Universitatea din București. Raportul explică de