Digital News Report 2025: Mass-media tradiționale sunt încă relevante

Presa rămâne relevantă pentru publicul digital din România, în ciuda creșterii importanței platformelor de socializare, indică rezultatele celei de-a XIV-a ediții internaționale a Reuters Institute Digital News Report, lansat marți de echipa Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării din Universitatea din București.
Raportul explică de ce alegerile prezidențiale, anulate și apoi reluate în mai 2025, au fost disputate, în final, de doi candidați prezenți în mass-media tradiționale, după ce 'o campanie sofisticată de dezinformare a împiedicat un vot liber, cheltuieli publice preelectorale necontrolate și interferențe externe au făcut ca un 'candidat TikTok' pro-rus de extremă dreapta să câștige cele mai multe voturi în primul tur al alegerilor prezidențiale, din noiembrie 2024'.
Cercetarea academică vizează consumul de informație și opinie a audiențelor digitale pentru media tradiționale și pentru online din 48 de piețe de media, inclusiv România, și acoperă jumătate din populația globului. Echipa Universității din București este, pentru al nouălea an consecutiv, partenerul Institutului Reuters pentru Studierea Jurnalismului de la Universitatea din Oxford în acest studiu multianual.
Potrivit raportului, 'cu un mix de jurnalism de investigație, informație politică prezentată echilibrat, fapt divers, emisiuni populare și filmele de acțiune, ProTV rămâne brandul de top online și offline, pentru publicul digital din România'.
'Printre mărcile de top se numără Antena 1, Realitatea TV, România TV, StiripeSurse.ro, HotNews și Adevărul, deținute de proprietari români, ProTV și Europa FM, deținute de proprietari cehi, și Libertatea, deținută de proprietari elvețieni, alături de posturile de televiziune și de radio de serviciu public. Se adaugă Digi 24 și Kanal D, care aparțin unor societăți cotate la bursă din România și, respectiv, Turcia. În top intră două noi branduri online, Recorder și G4Media, care au un model de afaceri diferit, bazat pe donații și granturi', se mai arată în raport.
Sursa: ReutersInstitute
Digital News Report remarcă faptul că, 'în România, piața de media a avut venituri care au depășit pragul de 1 miliard de euro, ca urmare a evenimentelor sportive (UEFA și Jocurile olimpice de vară) și a alegerilor de la toate cele patru niveluri (locale, parlamentare, europene și prezidențiale). Piața publicitară a fost estimată de Initiative Media la 778 milioane de euro - un nivel record. Alte 180 de milioane de euro au provenit de la bugetul de stat, pentru televiziunea publică, radioul public și Agenția Națională de Presă'.
Studiul mai relevă că partidele politice și candidații au folosit cel puțin alte 150 de milioane de euro din fonduri publice pentru campanii de comunicare, conform Expert Forum și Snoop.
'O parte din acești bani publici au fost folosiți pentru a cumpăra materiale de presă pozitive ceea ce, în mod surprinzător, a fost permis de către Consiliul Național al Audiovizualului. ActiveWatch și Snoop au dezvăluit că posturile de televiziune au taxat candidați pentru emisiuni cu plată, etichetate ca programe electorale, dar realizate de jurnaliștii posturilor, cu până la 200.000 euro fiecare. În ciuda tuturor acestor cheltuieli, Călin Georgescu, un candidat fără personal, fără partid, cu buget electoral declarat zero și o expunere foarte limitată în mass-media tradițională a câștigat cele mai multe voturi în primul tur al alegerilor prezidențiale din noiembrie 2024', a afirmat coordonatorul echipei Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării, prof. univ. dr. Raluca Radu.
Foto: (c) RADU TUTA / AGERPRES FOTO
Conform Digital News Report, în 2024, Călin Georgescu a avut o campanie pe platforme sociale precum Facebook, YouTube și TikTok cu mesaje anti-NATO, anti-Uniunea Europeană, pro-Rusia și mesajele de extremă dreaptă. Potrivit studiului, aproape 8 din 10 persoane (78%) folosesc cel puțin o rețea de socializare pentru a se informa și a discuta despre știri, iar un sfert dintre respondenți folosesc TikTok ca sursă de știri și șase din zece persoane până în 35 de ani folosesc o rețea de socializare bazată pe imagine sau video pentru a se informa.
'Cu toate acestea, mass-media tradiționale sunt încă relevante. Alegerile prezidențiale anulate și creșterea tensiunilor în societate au sporit atât anxietatea publicul digital, cât și apetitul lui pentru informație. Redacții principale și echipele de jurnalism de investigație stabilesc în continuare agenda publică. Un sfert din publicul digital (26%) declară că are încredere în presă în general, iar trei din zece (31%) spun că au încredere în redacțiile pe care aleg să le urmărească. Cu toate acestea, în perioada ianuarie - februarie 2025, peste jumătate (56%) dintre cei care au spus că nu au încredere în presă și trei sferturi (74%) dintre cei care au declarat că au încredere au urmărit cel puțin cinci redacții în săptămâna dinaintea sondajului. Alături de sursele online, inclusiv platformele de socializare, televiziunea rămâne un mediu de informare preferat de publicul digital', detaliază Digital News Report.
În România, studiul a fost făcut prin intermediul unui chestionar online, distribuit în perioada 14 ianuarie - 19 februarie 2025, pe un eșantion de 2.003 persoane. Rezultatele se referă numai la publicul digital, reprezentat pe criterii de vârstă, sex, regiune și educație, iar diferențe de +/- 2% nu sunt considerate relevante din punct de vedere statistic.
Sursa: ReutersInstitute
Raportul mai relevă că, la nivel internațional, 'audiențele urmăresc știrile video și influencerii online, provocând îngrijorări legate de informarea greșită' și roboții de chat AI devin o sursă alternativă de știri, 12% dintre publicul mai tânăr din eșantionul global folosindu-i pentru a obține informații despre evenimentele actuale.
'Pe toate cele 48 de piețe, publicul a devenit mai dependent de platformele sociale și și platformele video, 44% dintre cei cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani spunând că aceste rețele sunt principala lor sursă de știri. În același timp, proporția tuturor persoanelor care consumă videoclipuri sociale a crescut de la 52% în 2020 la 65% în 2025', mai indică studiul.
Alte idei evidențiate în raportul 2025 sunt: încrederea în presă a rămas stabilă pentru al treilea an consecutiv, mai mulți oameni ca niciodată evită știrile. Podcasturile de știri prosperă în rândul publicului mai tânăr.
Sondajul a fost realizat în 48 de piețe de media, dimensiunea totală a eșantionului fiind de 97.055 de adulți, cu aproximativ 2.000 de persoane pentru fiecare piață. Munca de teren a fost întreprinsă la sfârșitul lunii ianuarie/începutul lunii februarie 2025. Sondajul a fost realizat online. Datele au fost ponderate în funcție de țintele stabilite pentru vârstă, sex și regiune (alături de educație și înclinații politice, acolo unde a fost posibil), pentru a reflecta totalul populație. Eșantionul reflectă în mare măsură populația care are acces la internet în fiecare țară. AGERPRES/(AS - redactor: Livia Popescu, editor: Claudia Stănescu, editor online: Anda Badea)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Concurs național pentru reprezentarea României la Bienala de Artă de la Veneția 2026
Ministerul Culturii, Ministerul Afacerilor Externe și Institutul Cultural Român lansează concursul public de creație pentru selectarea proiectului care va reprezenta România la cea de a 61-a ediție a Expoziției Internaționale de Artă - La Biennale di Venezia. Concursul se adresează autorilor individuali, grupurilor de artiști și or
REPORTAJ Fenomenul 'Junii Sibiului' sau cum tradițiile bunicilor de la țară sunt păstrate de copiii de la oraș
Cel mai vechi ansamblu folcloric din România, 'Junii Sibiului', duce tradiția mai departe de peste 80 de ani, nu doar în toate colțurile țării, dar și în străinătate, ajungând în prezent să fie o adevărată 'pepinieră' de talente, copii de vârste fragede și tineri sibieni reușind să susțină spectacole impresionante p
Bihor/One Man Show cu Horațiu Mălăele și 'Folk la Muzeu' cu Ducu Bertzi, în proiectul estival 'Tipografia de idei'
Un spectacol One Man Show cu actorul Horațiu Mălăele și evenimentul 'Folk la Muzeu' cu cantautorul și folkistul Ducu Bertzi sunt așteptate de public în prima parte a lunii august în cadrul proiectului estival 'Tipografia de idei' al Muzeului Țării Crișurilor din Oradea. 'O să avem un moment de Folk la muzeu, pe
Neamț: Ansambluri din șase țări vor fi prezente la Festivalul Internațional de Folclor 'Ceahlăul'
Ansambluri folclorice din șase țări, între care și România, vor fi prezente la a 26-a ediție a Festivalului Internațional de Folclor 'Ceahlăul', eveniment care se va desfășura în perioada 6-10 august, la Piatra-Neamț, Roman și Târgu Neamț. Potrivit Centrului pentru Cultură și Arte 'Carmen Saeculare', org
Săptămâna Haferland - concerte de muzică săsească, spectacole de dans tradițional și ateliere de meșteșuguri tradiționale
Concerte de muzică săsească și de orgă, spectacole de dans tradițional, tururi ghidate, ateliere de meșteșuguri tradiționale, baluri tradiționale săsești, degustări de produse, conferințe și expoziții vor avea loc, de joi până duminică, la cea de a XIII-a ediție a Festivalului Săptămâna Haferland, eveniment dedicat promovării culturii și tradițiilor comun
Festivalul Tomatelor și al Biodiversității - pe 9 august, la Muzeul Satului
Festivalul Tomatelor și al Biodiversității, dedicat pasionaților de grădinărit, va fi organizat pe 9 august, în Capitală. Voluntarii Asociației ''Semințe cu Suflet'', împreună cu Muzeul Național al Satului Dimitrie Gusti, invită publicul pe 9 august, între orele 10:00 - 13:00, la Festivalul Tomatelor și al Biodiversității, ded
TIFF revine la Sibiu între 7 și 10 august, cu proiecții în aer liber, filme românești în premieră și invitați speciali
Cea de-a 19-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (TIFF) revine la Sibiu între 7 și 10 august, cu proiecții în aer liber în Piața Mare - unde intrarea este gratuită - și cu filme și evenimente în sălile de la CineGold și de la Forumul German, informează un comunicat de presă. În program sunt incluse filme inte
Bihor: Expoziția internațională de fotografie științifică ''Fotciencia'', în Turnul Primăriei Oradea timp de trei luni
Expoziția internațională de fotografie științifică ''Fotciencia'' va fi găzduită de Oradea Heritage în Turnul Primăriei, începând din 2 august până la sfârșitul lunii octombrie. Potrivit unui comunicat al Oradea Heritage, expoziția ajunge la Oradea în cadrul Neo Art Connect - singura anuală d
Bucharest International Film Festival a anunțat componența juriului internațional
Actrița Ana Ciontea completează juriul internațional al celei de-a XXI-a ediții a Bucharest International Film Festival (BIFF), informează organizatorii într-un comunicat transmis, luni, AGERPRES. Din juriu, alături de Ana Ciontea, fac parte regizorul Stere Gulea - președinte, regizorul argentinian Pablo César, actrița Olimpia Mel
Trooper revine la Sala Palatului pe 28 februarie 2026; invitat special - Blaze Bayley
Formația Trooper revine la Sala Palatului, pe 28 februarie 2026, cu show-ul 'Regeneza', o trecere prin întreaga sa discografie. Potrivit unui comunicat al formației transmis AGERPRES, invitat special al evenimentului este Blaze Bayley, vocea Iron Maiden din perioada 1994 - 1999. 'Este un moment de transformare
Mureș: 'Execuții' și imobilizări la stâlpul infamiei' - printre distracțiile participanților la Festivalul Sighișoara Medievală
Numeroși participanți la cea de-a XXX-a ediție a Festivalului Sighișoara Medievală, care se încheie duminică seara, i-au solicitat 'călăului' cetății 'execuții' și 'imobilizarea la stâlpul infamiei', amintind astfel despre rolul 'gâdelui' în Evul Mediu - acela de a duce la îndeplinire execuția la moarte a
Vasile Șeicaru: Concertul de la Festivalul Sighișoara Medievală a fost primit peste orice așteptare!
Concertul folk susținut de cantautorul Vasile Șeicaru la ediția a XXX-a a Festivalului Sighișoara Medievală, care a reunit aproximativ 7.000 de spectatori, a fost 'peste orice așteptare', fiind potrivit acestuia printre cele mai bine primite spectacole din acest an. 'Mă așteptam să fie bine, dar concertul a fost primit peste orice
REPORTAJ/ Mureș: Arta germanică de folosire a spadei, predată de Scutierii de Mühlbach la Festivalul Sighișoara Medievală
Arta germanică de folosire a spadei, precum și modul de utilizare a diferitelor tipuri de spadă sau de arcuri a fost predat, timp de trei zile, de Scutierii de Mühlbach la cea de-a XXX-a ediție a Festivalului Sighișoara Medievală. Pe studentul Alexandru Cotârlea, care face parte de 4 ani din organizația Scutierii de Mühlbach, o asociație care a
Mii de fani rock, la concertul anului în Sibiu, Dream Theater, cu legendarul Mike Portnoy la tobe
Mii de fani rock s-au bucurat vineri seara, de concertului anului la Sibiu, cel susținut de celebra trupă de metal progresiv Dream Theater, care a venit la Festivalul ARTmania în componența originală, cu legendarul Mike Portnoy la tobe. Până aproape de miezul nopții, fanii au fredonat și au aplaudat la hit-urile celor de la Dream Theater.
Mureș: Cercetare despre tradiții și viața intelectuală medievală, prezentată în premieră la Festivalul Sighișoara Medievală
Un proiect de cercetare referitor la tradițiile, viața intelectuală și viața școlară a Sighișoarei și a unor orașe din regiune, din jurul anului 1500, a fost prezentat în premieră în cadrul ediției a XXX-a a Festivalului Sighișoara Medievală, care se desfășoară de vineri până duminică, de către conferențiar doctor Adinel Ciprian Dincă, de la Universitatea B