Raport național: Peste o treime dintre elevi sunt afectați de analfabetismul numeric
![Imagine din galeria Agerpres](https://foto.agerpres.ro/storage/watermark/4673996.jpg)
Peste o treime dintre elevi sunt afectați de analfabetismul numeric, iar 16% dintre aceștia întâmpină dificultăți semnificative, arată primul Raport Național privind Alfabetizarea Numerică prezentat miercuri de Asociația pentru Valori în Educație (AVE România) și Brio.
Conform raportului, care a analizat populația școlară din toate ciclurile de învățământ, primar, gimnazial și liceal, analfabetismul numeric se plasează la peste o treime (36%) dintre elevi, cu aproape 16% având dificultăți marcante.
Literația numerică reprezintă capacitatea de a înțelege, interpreta și utiliza informații matematice în diverse contexte ale vieții cotidiene, profesionale și sociale.
Raportul arată că analfabetismul numeric crește constant, de la o medie de 25% la clasele primare, la o medie de 36% la clasele gimnaziale și de 46% la clasele liceale.
Băieții prezintă, în general, un nivel mai bun de funcționalitate numerică față de fete, diferența menținându-se constantă de la un ciclu școlar la altul.
'S-au observat diferențe crescute ale analfabetismului funcțional numeric în funcție de mediul de proveniență. Astfel, elevii din mediul rural prezintă cele mai ridicate niveluri de analfabetism numeric, cu 58,16%, în timp ce elevii din urbanul mare înregistrează cele mai scăzute niveluri, de 22,23%. În ciclul primar, analfabetismul numeric este deja foarte ridicat în rural (42,86%), comparativ cu urbanul mare (15,45%). Diferențele persistă și se accentuează pe măsură ce elevii avansează în ciclurile următoare, de gimnaziu și liceu', mai arată raportul.
Rezultatele mai evidențiază și o corelație strânsă între statutul socio-economic și nivelul de funcționalitate numerică.
Astfel, elevii din categoria cu cel mai crescut statut prezintă cele mai scăzute procente de analfabetism numeric, în timp ce elevii din categoria cu cel mai scăzut statut socio-economic au cel mai ridicat nivel de analfabetism numeric, cu diferențe marcante între extreme.
În dezvoltarea testului au fost definite cinci mari domenii de evaluare, care sunt comune tuturor nivelurilor școlare: algebră, statistică, geometrie, măsurare, proprietăți ale numerelor. Pentru fiecare domeniu și subdomeniu și pentru fiecare ciclu de învățământ au fost realizați aproximativ 100 de itemi - mai exact, un total de 6.681 de itemi. Fiecare item a fost expus de cel puțin 30 de ori (majoritatea de 70-80 ori) pentru analiza statistică.
Pilotarea a implicat administrarea itemilor la un eșantion de 9.719 participanți, selectați prin eșantionare stratificată proporțională dintr-un set inițial de aproximativ 16.000 de administrări ale testului.
Cele aproape 16.000 de administrări ale testului au fost realizate în perioada octombrie - decembrie 2024, la nivel național, în baza unei eșantionări care a vizat aproape 600 de școli din întreaga țară. Distribuția dintre fete și băieți a fost echilibrată în mod deliberat, asigurând o proporție de 50% - 50%, iar distribuția demografică a acoperit toate cele 8 regiuni de dezvoltare ale României. AGERPRES/(AS-redactor: Roberto Stan, editor: Mihai Simionescu, editor online: Anda Badea)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Ministrul Educației va participa la Conferința Asociației Colegiilor și Liceelor Pedagogice; în dezbatere - noile planuri-cadru pentru liceu
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, va participa la Conferința Națională a Asociației Colegiilor și Liceelor Pedagogice, organizată la Blaj, în perioada 20 - 22 februarie, sub genericul 'Spre un nou iluminism - Noile planuri-cadru pentru liceu în actualitate și în consultare publică'. 'Sistemul nostru
REPORTAJ/Sălaj: Roland, elevul considerat geniu în infomatică; 'iese fum din tastatură' când începe să codeze
Roland Petrean, elev în clasa a X-a la Colegiul Național 'Silvania' Zalău, este considerat de către profesorul său un adevărat geniu în domeniul informaticii, el având deja în palmares mai multe medalii câștigate la competiții naționale și internaționale, printre care și titlul de campion european la juniori.
Elevii din București intră în vacanță, după terminarea cursurilor
Elevii din București intră în vacanță, vineri, după terminarea cursurilor și se vor întoarce la școală luni, 24 februarie, potrivit deciziei Inspectoratului școlar al Capitalei. În perioada 10 februarie - 2 martie fiecare Inspectorat școlar decide în ce perioadă elevii din județul respectiv sau din București vor avea vacanță pentru o să
David: Pe circuit se află Hotărârea de Guvern pentru reorganizarea ministerului
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat joi că Hotărârea de Guvern pentru reorganizarea ministerului se află 'pe circuit'. 'Pe circuit se află Hotărârea de Guvern pentru reorganizarea ministerului - un lucru important. (...) Întâi trebuie să așezăm administrativ ministerul. Hotărârea de guvern este
Universitatea Politehnica din București organizează pe 15 martie simularea examenului de admitere
Universitatea de Știință și Tehnologie Politehnica din București va organiza pe 15 martie simularea examenului de admitere. Elevii de liceu se pot înscrie pentru a participa la simularea examenului până pe 10 martie, după ce și-au creat un cont pe https://admiteresim.pub.ro/. 'Nu există limită de locuri! Locurile sunt nelimitate.
Ministrul David: Istoria românilor va deveni disciplină distinctă în trunchiul comun
Istoria românilor/României va deveni disciplină distinctă în trunchiul comun, a precizat, joi, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, pe Facebook, el susținând că modelul actual de predare a istoriei în liceu trebuie îmbunătățit și regândit. Joi, ministrul David s-a întâlnit cu reprezentanții Acad
REPORTAJ/Harghita: Peste cinci mii de elevi, provocați la lectură de către persoane publice din județ
Peste cinci mii de elevi din Harghita au fost provocați, joi, de către persoane publice originare din județ, să descopere plăcerea și bucuria cititului, în cadrul unui eveniment devenit tradițional. Acțiunea a fost organizată de Inspectoratul Școlar Județean (ISJ), cu ocazia Zilei Naționale a Lecturii. Evenimentul, intitulat 'Provocare
Pricopie: Alegerile se vor desfășura în cel mai complicat context geopolitic din ultimii 80 de ani
Alegerile prezidențiale care vor avea loc în luna mai se vor desfășura în cel mai complicat context geopolitic din ultimii 80 de ani, a declarat joi rectorul Școlii Naționale de Științe Politice și Administrative, Remus Pricopie. 'O să vedem încotro mergem, dar nu suntem chiar pe cel mai potrivit drum, în perspectiva alegerilor din
Timiș: Universitatea Politehnica Timișoara anunță o nouă ediție a Poli Bike Challenge
Universitatea Politehnica Timișoara (UPT) anunță, joi, lansarea celei de-a IV-a ediții a competiției de ciclism Poli Bike Challenge (PBC), programată pentru data de 27 aprilie, eveniment născut pentru a sărbători 100 de ani de când Universitatea Politehnica Timișoara se identifică cu sportul din municipiul de pe Bega. Ediția din acest an
Ministrul Educației a discutat cu reprezentanții elevilor aspecte legate de sistemul de învățământ preuniversitar
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a avut miercuri o întrevedere cu reprezentanții Consiliului Național al Elevilor, pentru a discuta aspecte esențiale legate de sistemul de învățământ preuniversitar din România, printre subiectele abordate o atenție deosebită fiind acordată proiectelor de planuri-cadru pentru învățământul li
Ministerul Educației a pus în consultare un proiect privind structura anului școlar 2025 - 2026
Cursurile anului școlar 2025-2026 vor începe pe 8 septembrie și vor avea o durată de 36 de săptămâni, prevede un proiect de ordin de ministru privind structura anului școlar 2025 - 2026 pus în consultare miercuri de Ministerul Educației și Cercetării. Prin excepție pentru clasele a XII-a zi, a XIII-a seral și frecvență redusă
Cluj: Clustere IT din Ucraina învață din modelele europene la Transilvania IT Cluster
Clustere IT din Ucraina și UE se vor reuni la Cluj-Napoca, în perioada 13-14 februarie, în cadrul debutului proiectului ITBridge, cu scopul de a a întări legăturile de afaceri și de a accelera transformarea digitală. 'Clusterele IT din Ucraina învață din modelele europene: Proiectul ITBridge debutează la Cluj-Napoca
David: Planurile-cadru - urgențe curriculare, legale, de securitate națională; analfabetismul funcțional pune deja la risc țara
Planurile-cadru reprezintă urgențe curriculare, legale, moral-psihologice și de securitate națională, a transmis, miercuri, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, care a susținut că analfabetismul funcțional 'pune deja la risc țara'. 'Sincer și direct spus, nu sunt bucuros că încep acest mandat de ministru cu un ast
Spitalul Clinic Căi Ferate nr. 2 din București, preluat de Universitatea de Medicină și Farmacie 'Carol Davila'
Spitalul Clinic Căi Ferate nr. 2 (CF2) din București a fost preluat oficial de Universitatea de Medicină și Farmacie 'Carol Davila' (UMFCD), în urma unui protocol semnat, marți, între Ministerul Transporturilor și Infrastructurii și instituția de învățământ superior. Potrivit unui comunicat de presă remis AGERPRES, în urma
Daniel David: Să nu ne transformăm copiii în hamali care să poarte cursuri peste cursuri, ore peste ore
Copiii nu trebuie să fie transformați în hamali care să poarte 'cursuri peste cursuri, ore peste ore, discipline peste discipline', a declarat marți ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, el susținând că scopul dezbaterilor asupra planurilor-cadru este acela ca educația să nu devină 'un risc' pentru națiune, ci o oportunitate.