Timiş/Reportaj printre simeze, la MNB, într-o lume a nobililor din Banatul de până la naţionalizarea din 1949
O lume apusă, dar care a înflorit în secolele XVIII - XIX până la începutul veacului XX, chiar până la naţionalizarea din 1949, în Banat, este tema expoziţiei "Între memorie şi uitare. Familii nobile din Banat în perioada modernă", vernisate, recent, la Muzeul Naţional al Banatului (MNB) din Timişoara, şi care va rămâne deschisă publicului până în 24 noiembrie.
Expoziţia este curatoriată de Marius Cornea, muzeograf al Muzeului Naţional al Banatului din Timişoara, cu studii de istorie, istoria artei şi germanistică şi specializat în istoria picturii italiene din secolele XVI-XVIII şi a reuşit să aducă în faţa vizitatorilor sute de piese, care în urmă cu două veacuri şi mai bine făceau parte din decorurile cotidiene ale burghezilor, conţilor sau marchizilor din Banat şi din întreaga Curte a Imperiului Austro-Ungar.
Familii nobiliare bănăţene precum Patyanszky, Palikucsevny, Vukovics, Dadanyi, Eisenstadter, Piatsek şi Kinsky sau Capdebo de Bărăteaz reflectă viaţa aristocratică din Banatul istoric, precum şi relaţiile sociale ale acestei familii cu alte personalităţi ale vremii.
Marius Cornea a dezvăluit, pentru AGERPRES, că fiecare obiect prezent pe simezele MNB are o poveste, iar una lângă alta, dau farmecul expoziţiei.
Povestirile muzeografului Marius Cornea dezvăluie dramele familiilor nobiliare bănăţene de după naţionalizarea din 1949, care au fost obligate să-şi vândă întreaga avere adunată de generaţiile predecesoare, pentru un braţ de lemne de foc, pentru un kilogram de zahăr sau o pâine.
"O pensionară îmi povestea amintirile de când avea nouă ani: tată ei a ajutat câteva baronese să vândă astfel de lucruri, iar ultimele valori pe care le mai aveau de vânzare au fost două portrete ale strămoşilor lor. În camera îngheţată, au găsit trei femei îmbrăcate în blănuri scumpe, cu pălării cu boruri enorme pe cap şi cu voalete pe faţă, care stăteau zgribulite de frig, în vârful patului, acoperite cu plăpumi. Le era frig şi nu aveau bani să-şi cumpere lemne. Era o atmosferă sinistră, de Charles Dickens. În alte cazuri, averea nobililor fost lăsată urmaşilor, care ajungând la o vârstă înaintată şi neavând copii, le-au donat muzeelor. Astfel au ajuns şi în zestrea expoziţiei noastre", povesteşte muzeograful.
Nobilii aveau în conacele de iarnă ori de vară tablouri, portrete, biblioteci, mobilier din esenţe alese, mai ales de sorginte asiatică, argintării, bijuterii, textile de valoare.
Una dintre familiile de nobili din Banat era atât de bogată, încât în 1872 împăratul Franz Josef a înnobilat părinţii, pe cei zece copii împreună cu soţiile, cu soţii şi cu toţi nepoţii. Un singur moştenitor a rămas în Timişoara, care a fost preşedintele comunităţii evreieşti din oraş. A fost şi un mecena care a finanţat orga Sinagogii Cetate din Timişoara, a cumpărat foarte multe bilete în lojile teatrului vechi din Timişoara înfiinţat în 1772, a finanţat asociaţii de caritate şi mai ales a susţinut cultura maghiară din zonă, iar la congresele evreimii din Monarhie a reprezentat interesele Banatului.
"Expoziţia include portrete, fotografie, argintărie, eu am adus totul. Este o tipologie foarte largă de obiecte, de la portrete în diverse tehnici până la veşminte liturgice, icoane şi argintărie fabricată de o firmă vestită de la Viena, care lucra pentru Casa Imperială şi Regală. În şase ani, am adus în MNB peste 6.500 de obiecte. Vizitatorii sunt întâmpinaţi în această expoziţie de fondatorul Muzeului, Zsigmond Ormos, de la a cărui moarte marcăm pe 17 noiembrie 130 de ani. În 1872, el a înfiinţat Societatea de istorie şi arheologie din Banat, instituţie premergătoare înfiinţării MNB. Graţie lui au început primele campanii arheologice şi de atragere de donaţii şi achiziţii a ceea ce este astăzi Muzeul Naţional al Banatului. Prin testament, MNB a primit în anul 1895 mare parte colecţiile sale. Aici prezentă, plachete, medalii, diplome aniversare oferite acestuia de către autorităţile vremii. Colecţiile MNB s-au îmbogăţit în ultimii şase ani cu picturi, piese imobiliare, argintărie, sticlărie, metal, mobilier, piese textile, rochii, haine de conţi de secol XIX. Multe dintre acestea au fost repatriate, aduse din colecţii din Germania, unde au ajuns în urmă cu mai bine de jumătate de secol, din colecţii constituite de persoane născute în România şi emigrate în Occident în anii 60 - 70 ai veacului trecut", a detaliat curatorul muzeograf.
La intrarea în expoziţie, publicul vizitator îşi poate bucura privirile cu o selecţie foarte bogată de portrete nobiliare de secol XVIII-XIX, început de secol XX din Banat, care reprezintă familii ce au aparţinut marii aristocraţii cu titluri nobiliare de baroni, conţi sau marii nobilimi cu latifundii, cum au fost familiile conţilor Nako de Sânnicolau Mare, conţii Csekonics de Jimbolia şi conţii Karacsonyi de Buziaş şi Banloc.
"Am ilustrat prin obiecte, fotografii şi texte istoria unor familii de origine evreiască, germană, maghiară, slovacă, cehă, aromână, sârbă, georgiană (de Giulvăz) sau română, care au fost nobili în Imperiul Austriac, ulterior Austro-Ungar, până la 1918, când, în noiembrie a acelui an, Monarhia Ungară a cunoscut un sfârşit tragic, prin dizolvare. Noi am urmărit destinele unor familii nobile din Banat până după cel de-Al Doilea Război Mondial, pentru că am vrut să vedem impactul asupra acestei categorii sociale provocat de cele două conflagraţii mondiale şi de instalarea regimului comunist în România. Am observat că după Pacea de la Trianon semnată în 1920, foarte multe multe astfel de familii s-au retras din Banat, şi-au vândut conacele, castelele, domeniile, a fost şi o reformă agrară (1921) prin care şi-au pierdut latifundiile şi s-au retras la Budapesta, Viena ori au plecat mai departe, spre Occident, dar comparând cu situaţia existentă în Banat, a domeniilor nobiliare, la naţionalizarea din 1949, am observat că un număr relativ restrâns de nobili au rămas în Banatul de care erau profund ataşaţi, strămoşii lor fiind înnobilaţi în urmă cu cinci-şase generaţii, după un moment bine definit în istoria provinciei (1779), când Erariul din Viena (administraţie financiară a statului, n.r.) a hotărât scoaterea la licitaţie a domeniilor din Banat. A fost un moment important, pentru că Banatul este reintegrat administrativ Regatului Ungariei şi aceste familii de mari negustori, unii foarte avuţi sau vechi nobili au putut cumpăra domenii imobiliare sau să-şi cumpere titluri ori particule nobiliare în Banat, din 1781. Această situaţie a durat până în 1919, care a fost o perioadă de maximă înflorire culturală, socială, politică a acestui grup social restrâns. În anii 1920 - 1930 sunt câteva familii care au păstrat legătura cu Banatul, şi-au păstrat conacele şi au continuat să aducă aportul la cultura din Regatul României din acea vreme", a explicat Marius Cornea.
Una dintre vitrinele expoziţiei adăposteşte potirul episcopului conte Adalbert von Falkenstein (1731), împrumutat de Episcopia Romano-Catolică din Timişoara şi două icoane de sfârşit de secol XVIII, care provin din capela castelului conţilor Nako din Sânnicolau Mare.
Într-o altă vitrină străluceşte o trusă de toaletă din argint (din 1880), doar lighianul având două kilograme de argint masiv, alături, un set de tacâmuri din argint etalate pe resturile unei feţe de masă nobiliare din velur greu cu borduri bogat ornamentate cu fir de argint. Acestea au ajuns într-o colecţie privată din Germania, iar Marius Cornea a avut şansa unică de a le repatria în Banatul pentru care au fost realizate, la finele secolului XIX.
Cea mai recentă donaţie, special oferită pentru această expoziţie, vine de la medicul Pia Brânzeu, un jilţ care a aparţinut familiei de conţi de origine croată maghiarizaţi Csekonics, conţii de Jimbolia şi Ianova, care în Jimbolia au avut castelul de iarnă şi care este astăzi sediul Primăriei Oraşului Jimbolia. Castelul de vară al familiei a fost demolat în 1936, la cererea conţilor, pentru că acesta "a căzut" pe graniţa cu Serbia şi nu a mai putut fi vândut întreg, astfel că a fost vândut cărămidă cu cărămidă, rămânând doar puţine obiecte din interior.
"MNB are privilegiul de a deţine jilţul cu intars produs în Asia din esenţă rară, iar în Europa i-a fost adăugată o placă de marmură (spătarul, n.r.) cu blazonul conţilor. Această donaţie întregeşte secţia de obiecte prezentate în expoziţie. Străbunicul doamnei dr. Pia Brânzeu a fost dr. Karl Diel (din Jimbolia, n.r.), medic primar al familiei conţilor, care i-a oferit medicului, în semn de recunoştinţă, acest jilţ", punctează Marius Cornea.
Expoziţia este o incursiune captivantă în istoria familiilor nobile din Banat, începând cu anul 1779, când regiunea a fost reintegrată în Regatul Ungariei, culminând cu anul 1919, momentul în care Banatul a devenit parte a Regatului României şi reconstituie o lume a rafinamentului aristocratic, prin intermediul unor obiecte rare şi valoroase, care au supravieţuit atât capriciilor istoriei, cât şi celor două războaie mondiale şi regimului comunist.
Vizitatorii vor avea ocazia să admire piese deosebite, precum portrete, mobilier de epocă, ceramică, sticlărie şi textile nobiliare, păstrate în muzee şi arhive de prestigiu din Banat, Serbia şi Ungaria: fotografii rare realizate la sfârşitul secolului XIX de renumitul fotograf Klosz Gyorgy, care surprind interioarele fastuoase ale unor reşedinţe nobiliare emblematice din Banat, precum castelele familiilor Nako, Karatsonyi şi Zselenszky. Aceste imagini rare oferă o privire inedită în gustul aristocratic al vremii, dezvăluind detalii despre stilurile decorative şi viaţa cotidiană a familiilor nobiliare.
Expoziţia aduce în prim-plan şi fenomenul domeniilor nobiliare, reşedinţele impresionante comandate de nobili între sfârşitul secolului XVIII şi începutul secolului XX, adevărate centre de putere şi cultură pentru regiunea Banatului. Aceste domenii au supravieţuit în mod fragmentar, multe dintre bunurile lor culturale fiind dispersate sau confiscate în perioada comunistă, după aplicarea decretului de expropriere din 1949.
La realizarea expoziţiei "Între memorie şi uitare. Familii nobile din Banat în perioada modernă" şi-au adus contribuţii esenţiale instituţii culturale şi arhivistice din Banat şi din regiunile învecinate, între care Complexul Muzeal Arad, Muzeul de Istorie, Etnografie şi Artă Plastică Lugoj, Muzeul Banatului Montan Reşiţa, Muzeul Judeţean de Etnografie şi al Regimentului de Graniţă Caransebeş, Episcopia Romano-Catolică de Timişoara, Arhivele Naţionale - Serviciul Judeţean Timiş, dar şi din partea colecţiilor private Cristian - Oliviu Gaidoş, prof. dr. Pia Brînzeu, dr. Raoul - Marius Şeptilici.
"Expoziţia este mai mult decât o simplă retrospectivă istorică: este o invitaţie la descoperirea unui univers aristocratic pierdut, dar păstrat viu prin obiectele sale, o călătorie între memorie şi uitare, între fastul de odinioară şi inevitabilele transformări sociale şi politice", încheie curatorul muzeograf Marius Cornea.
În anul 1785, în comitatul Timiş erau 163 de nobili, iar în Timişoara, 65. În prima jumătate a secolului XIX, urmare a imigrării şi a înnobilărilor, numărul acestora a crescut simţitor, astfel că în anul 1820 erau luaţi în evidenţă 335 de nobili, iar la recensământul din 1831 erau 602 nobili cu drept de vot în comitat. În comitatul Torontal erau în anul 1785 un număr de 108 nobili, iar în 1836 erau deja 976 nobili cu drept de vot. AGERPRES/(A - autor: Otilia Halunga, editor: Karina Olteanu, editor online: Simona Aruştei)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Sibiu: Misterul mormântului baronului Brukenthal ar putea fi descifrat după două secole, de arheologi
Managerul Muzeului Național Brukenthal, Alexandru Chituță, a anunțat marți, într-o conferință de presă, că intenționează cu ajutorul arheologilor să descifreze misterul mormântului baronului Samuel von Brukenthal și pentru aceasta va cere Bisericii Evanghelice din Sibiu să-și dea acordul ca să fie ridicată lespedea de piatră din biserică, pentru că sub ac
''Cultura română în context israelian'' - eveniment de anvergură la Haifa; va fi deschisă o catedră de limba română
Consulatul general al României la Haifa, în colaborare cu Asociația Scriitorilor Israelieni de Limba Română (ASILR) și Asociația Evreilor Originari din România, filiala Haifa (HOR Haifa), au organizat cu ocazia Zilei Culturii Române un eveniment intitulat 'Cultura română în context israelian'.
Patriarhia: Slujbă 'Te Deum', miercuri, în toate bisericile, la aniversarea a 166 de ani de la Unirea Principatelor
Ierarhii, preoții și diaconii Bisericii Ortodoxe Române vor oficia, vineri, la aniversarea a 166 de ani de la Unirea Principatelor, o slujbă 'Te Deum' în toate bisericile din Patriarhia Română, iar la final clopotele vor fi trase timp de un minut. Potrivit unui comunicat al Biroului de presă al Patriarhiei Român
Timiș: Expoziția ''Luminile lui Caravaggio'' fascinează publicul; 16.000 de bilete - vândute
Expoziția 'Luminile lui Caravaggio. Începutul modernității în pictura europeană, capodopere din colecția Roberto Longhi' găzduită de simezele Muzeului Național de Artă Timișoara (MNArT) continuă să fascineze publicul, iar interesul iubitorilor artelor plastice este în creștere, pe măsură ce ne apropiem de închiderea salonului, pe 28 fe
Sibiul are mai puțini turiști, ceea ce a redus numărul de vizitatori de la Muzeul Brukenthal
Municipiul Sibiu a avut mai puțini turiști în 2024, ceea ce a dus la un număr mai mic de vizitatori la Muzeul Național Brukenthal, situat în centrul istoric, a anunțat marți, într-o conferință de presă, managerul muzeului, Alexandru Chituță. 'În comparație cu anul 2023 însă există o scădere iar acest lucru se
Spectacole de marcă ale Teatrului Național 'Mihai Eminescu' din Chișinău pe scena TNB, pe 1 și 2 februarie
Două spectacole de marcă ale Teatrului Național 'Mihai Eminescu' din Chișinău, 'Grădina de sticlă' și 'Chirița în concert la Chișinău', vor fi prezentate pe scena Naționalului bucureștean pe 1 și 2 februarie, la cea de-a X-a ediție a Turneului Unirii prin artă - 'Teatrul românesc București-Iași-Chișinău', informează un comunicat al
Teatrul 'Ion Creangă': Festivalul 'Tic Pitic - Zilele Small Size', în perioada 31 ianuarie - 2 februarie
Teatrul 'Ion Creangă' a anunțat, marți, organizarea celei de-a XI-a ediții a Festivalului 'Tic Pitic - Zilele Small Size' în perioada 31 ianuarie - 2 februarie, la Sala Mare urmând să fie prezentate spectacole din Italia, Belgia și România. Potrivit unui comunicat transmis AGERPRES, în program sunt inclu
Buzău: Două pahare cu monogramă ce au aparținut doamnei Elena Cuza vor fi expuse la Muzeul Județean pe 24 ianuarie
Muzeul Județean Buzău va organiza, cu prilejul sărbătorii naționale Unirea Principatelor Române, 'Hora Unirii', în cadrul programului 'Hai să dăm mână cu mână' iar în sala dedicată Istoriei Moderne și Contemporane a Buzăului vor fi expuse două pahare cu monogramă ce au aparținut doamnei Elena Cuza, soția domnitorului Alexandru Io
Trupa rock Cuibul din Republica Moldova lansează, la București, albumul 'Vamos'
Una din cele mai emblematice trupe rock din Republica Moldova, Cuibul, lansează, la București, 'Vamos', primul album în care majoritatea pieselor sunt interpretate de Igori Dinga în limba română. Potrivit unui comunicat transmis, marți, AGERPRES, albumul, care conține și piese în limba engleză și germană, va fi
Intotero: Festivalul 'George Enescu' - punct de referință internațional pentru excelența artistică
Festivalul Internațional 'George Enescu' reprezintă un punct de referință internațional pentru excelența artistică, afirmă ministrul Culturii, Natalia Intotero. 'Astăzi am avut plăcerea să particip la conferința de presă dedicată lansării programului Festivalului Internațional 'George Enescu'. Festivalul 'George Enescu&
Vâlcea: Singura statuie din județ a domnitorului Cuza se degradează în curtea unei foste unități militare
Conducerea Direcției Județene pentru Cultură Vâlcea vrea să aducă în Râmnicu Vâlcea singura statuie a domnitorului Alexandru Ioan Cuza din județ, care în prezent se află, neîngrijită și nevăzută de nimeni, în curtea unei foste unități militare din apropierea orașului. Directorul instituției, Florin Epu
VIDEO Dirijorul Cristian Măcelaru: Vor fi și lucruri inedite în festival din compozițiile lui Enescu
Ediția a XXVII-a a Festivalului Internațional 'George Enescu' pune un accent important pe evenimente culturale și concerte, cât mai multe în toată România și pentru toți românii, a afirmat dirijorul Cristian Măcelaru, directorul artistic al festivalului, în cadrul unei conferințe susținute, luni, la București.
Abonamentele pentru Festivalul 'George Enescu' vor fi puse în vânzare începând de marți
Abonamentele pentru cea de-a XXVII-a ediție a Festivalului Internațional 'George Enescu' vor fi scoase la vânzare începând de marți, a anunțat Cristina Uruc, managerul interimar al ARTEXIM, organizatorul festivalului. Ea a precizat că pentru ediția din acest an nu se va mai organiza loteria abonamentelor.
Alba: Moment de unitate creștină în Catedrala Greco-Catolică din Blaj, cu reprezentanți ai mai multor Biserici
Reprezentanți ai Bisericilor Romano-Catolice, Greco-Catolice, Ortodoxe, Evanghelice și Reformate au participat împreună, în Catedrala Arhiepiscopală Majoră 'Sfânta Treime' din Blaj, la un eveniment desfășurat în cadrul Săptămânii de rugăciune pentru unitatea creștinilor, organizată în perioada 18-25 ianuarie.
Vaslui: Echipamente moderne pentru 26 de biblioteci în cadrul Proiectului BiblioHub
Un număr de 25 de biblioteci comunale și biblioteca municipală din Bârlad au fost dotate cu echipamente moderne constând în computere, imprimante, instrumente de captare și editare audio-video, în cadrul proiectului BiblioHub, derulat de Biblioteca Județeană 'Nicolae Milescu Spătarul' Vaslui. De asemenea, î