INTERVIU Actorul George Ivaşcu: Spectacolul de monodramă trebuie să fie un act de mărturisire

Spectacolul de monodramă trebuie să fie un act de mărturisire, consideră actorul George Ivaşcu, prezent în aceste zile în juriul celei de-a XXIX-a ediţii a Bacău Fest Monodrame.
Într-un interviu acordat AGERPRES, George Ivaşcu ne dezvăluie că această ediţie a avut în prim plan calitatea şi performanţa şi spune că a descoperit, cu această ocazie, ''omul-actor''. ''Când zic omul-actor mă refer la faptul că cei care au câştigat şi cei care au fost în prim planul discuţiilor au fost actorii care au luat ideea asta de monodramă, de one man show, nu pentru a lucra cu sine, ci a se împărtăşi publicului, a se mărturisi publicului, a-şi pune sufletul pe tavă. Şi aici a fost foarte frumos că spectacolele care au fost apreciate şi de public, nu numai de noi, au fost cele în care a fost omul-actor, adică omul ăla avea o poveste de împărtăşit cu publicul şi, într-un mod foarte vulnerabil, foarte deschis, spunea ce are pe suflet'', a arătat el.
Actorul şi profesorul George Ivaşcu ne-a vorbit despre proiectele la care lucrează, despre colaborarea în teatru sau film cu foştii săi studenţi, dar şi despre rolul pe care îl are în serialul Clanul. ''Mie îmi plac rolurile provocatoare, care mă scot dintr-un confort. Caut tipul ăla de roluri care să mă provoace profesional şi, în acelaşi timp, să surprind publicul cu un alt tip de abordare'', mărturiseşte George Ivaşcu.
AGERPRES: Suntem la finalul ediţiei a XXIX-a a Bacău Fest Monodrame, unde aţi fost prezent în juriu. Cum a fost ediţia din acest an?
George Ivaşcu: Pentru mine ediţia din acest an a fost o ediţie care a avut în prim plan calitatea şi performanţa. Aproape că nouă ne-a fost destul de dificil să alegem între stiluri, între performanţele din diverse genuri, unele mai în mişcare, altele bazate foarte mult pe un text, dar, pentru mine la ediţia de acum aş putea spune că am văzut omul-actor. Când zic omul-actor mă refer la faptul că cei care au câştigat şi cei care au fost, să zic aşa, în prim planul discuţiilor au fost actorii care au luat ideea asta de monodramă, de one man show, nu pentru a lucra cu sine, ci a se împărtăşi publicului, a se mărturisi publicului, a-şi pune sufletul pe tavă. Şi aici a fost foarte frumos că spectacolele care au fost apreciate şi de public, nu numai de noi, au fost cele în care a fost omul-actor, adică omul ăla avea o poveste de împărtăşit cu publicul şi într-un mod foarte vulnerabil, foarte deschis, spunea ce are pe suflet (...) şi astea au fost prizate foarte mult de oameni, de public şi de noi, pentru că eu cred că, după această perioadă post-pandemică, oamenii au stat izolaţi, cred că oamenii au simţit nevoia de comunicare şi au îndeplinit criteriul despre care Muller spunea: 'teatrul este un pod între om şi om, într-un ocean de singurătate', şi atunci, în întunericul în care stăm acolo ca spectatori, în singurătăţile noastre de public, împreună cu singurătatea actorului, pentru că este singur pe scenă, fără alte suporturi, parteneri, decoruri, se leagă ceva, prin curajul actorului/actriţei de a se mărturisi public. Deci, aici a fost unul dintre elementele pe care le-am găsit - calitatea, performanţa şi mai ales curajul de a se mărturisi public.
AGERPRES: În cadrul ediţiei din acest an s-a discutat şi despre această problemă a pedagogiei. Ce consideraţi că trebuie să aibă un profesor care predă arta actorului?
George Ivaşcu: Aşa cum am învăţat de la bătrânii mei profesori, să-i ţină Dumnezeu în lumină, pentru că ne-au luminat pe noi, diversele generaţii, generozitate în primul rând. Adică trebuie să înţeleagă că pedagogia, mai ales cea de teatru, este pedagogie vocaţională. Nu poţi defini talentul, el este o noţiune. Ce este talentul? E o sumă de calităţi şi uneori defecte, care te pot face special. Nu există un standard de frumuseţe, ci un standard de armonie, iar tu, ca profesor, trebuie să ştii să armonizezi în copilul respectiv, care vine cu un bagaj de cunoştinţe, de educaţie, poate diferite faţă de cele la care te obligă profesia, căci până la urmă, este o profesie, că de aceea întotdeauna îi întreb pe studenţi care e diferenţa între actorie şi arta actorului, pentru că actoria este o meserie.
Profesia înseamnă un reflex, un ansamblu de reflexe condiţionate, adică ştii că a bătut gongul, ştii că s-a aprins lumina, că sunt lucruri de care trebuie să fii conştient, ştii că vine camera de filmat într-un fel, că e prim plan, joci altfel, că e plan general, joci altfel... Adică sunt nişte detalii profesionale pe care trebuie să le înveţi, asta e actoria. Ce este arta actorului? Aici începe de fapt esenţa. Cu ce ne ocupăm noi? Dacă pictorul ştim că are culoare, pensulă şi naşte tablouri, dacă ştim că muzicianul are pian, notele ş.a.m.d., textul nu-i al nostru, e al unui autor, că este el Shakespeare, Moliere, decorul îl face un scenograf, costumul îl face, tot aşa, un scenograf, deci nu vii cu costumul de acasă, repet, vorbele nu sunt ale tale, iar tu ce ai? Emoţia, capacitatea de a te emoţiona public, adică de a trece de la râs la plâns, de la iubire la ură şi aşa mai departe, ceea ce presupune convenţia respectivă, spectacolul, deci arta de a te emoţiona în mod public şi de a emoţiona publicul, pentru că, aşa cum spunea Caragiale, un spectacol nu are valoare dacă publicul nu pleacă cu o lacrimă de râs sau de plâns. O spunea Caragiale şi cred că avea dreptate.
De acord, teatrul poate aborda temele astea, dar trebuie să mă şi modifice, să mă transforme, să mă emoţioneze, să se întâmple ceva cu mine, pentru că de aia vin, pentru că, aşa cum spuneam, ea este o puncte de comunicare şi de mărturisire a unor probleme pe care le trăim împreună. Banalul, în "Romeo şi Julieta", "te iubesc"-ul ăla. Acel "te iubesc" trebuie să mă emoţioneze şi pe mine pentru că altminteri sunt doar un om care se uită la doi tineri actori care, ok, spun "te iubesc" pe scenă şi nimic mai mult. Dacă nu se petrece şi cu mine această chimie şi nu mă face să visez la fel de frumos ca şi Romeo şi Julieta înseamnă că rămânem două entităţi separate: public şi spectacol. Deci, dacă reuşim să facem această punte de legătură, cred că asta e esenţial.
AGERPRES: Privind spectacolele din concurs, nu în calitate de jurat sau de profesor, ci doar în cea de actor, v-aţi dori să faceţi un astfel de recital?
George Ivaşcu: Adeseori m-am gândit la lucrul de a face un recital şi nu ascund că m-am gândit la poeţi foarte importanţi. Poate într-un secol în care totul e cât mai prozaic, cât mai atins de o literatură specială, folosesc termenul ca atare, lumea înţelege literatură specială, aş face un demers care poate să pară desuet, şi anume acela de a mă întoarce la poezie, acela de a ne întoarce nu neapărat la versuri sau la un autor anumit, ci la un tip de emoţie.
Aici este un regret, lumea nu mai citeşte poezie. De ce? Pentru că trăim într-o permanentă verbalizare concretă, prin zona asta în care trebuie să ne descurcăm, în care aproape totul este despre bani, poveri, taxe ş.a.m.d.. Suntem din ce în ce mai prinşi de proză decât de poezie. Asta m-ar interesa. Nu mă simt pregătit. Cu toată experienţa mea, cred că voi fi un moşulică simpatic, care va putea să-şi împărtăşească din experienţă, pentru că eu cred că recitalul sau tipul ăsta de spectacol de monodramă trebuie să fie un act de mărturisire. Şi aici cred că aş putea vorbi despre experienţa mea umană, dar cu ajutorul versurilor. Nu trebuie să am spectatori mulţi, trebuie doar să am oameni care să creadă că în noi mai există şi puţină poezie, de a ne îndrăgosti în continuare indiferent de vârsta pe care o avem, de asta ne bucurăm de primăvară, de aia ne bucurăm de Crăciun, pentru că undeva în noi mai există şi zona asta de poezie, de aia cântăm sau ascultăm diverse cântece, pentru că ele cuprind o anumită poezie.
AGERPRES: De mai bine de un an sunteţi în atenţia publicului larg prin rolul din serialul de televiziune ''Clanul''. Ce înseamnă această experienţă la nivel de actorie, pe de o parte, şi la cea de vizibilitate, de notorietate, după ce aţi avut şi o funcţie publică foarte importantă?
George Ivaşcu: Da, după o paranteză, să zic aşa, în viaţă, în care am avut curajul să mă înham la o poziţie administrativă, aproape 17 ani după ce am fondat şi Teatrul Metropolis, apoi m-am tot jucat de-a diverse poziţii administrative, unde am abandonat foarte mult din crezul meu, şi anume nu mai aveam timp să fiu atât de actor, nu îmi mai permitea timpul, deci răspunsul ar fi da, a fost interesant în viaţa oricărui om să încerce, totuşi, o spun întotdeauna, cu tot regretul anilor, că nu i-am pierdut, i-am pierdut ca actor, dar nu i-am pierdut, totuşi a construi un teatru, că nu e treabă uşoară, ideea este că a meritat acest tip de efort, dar, în acelaşi timp, acum, când mă bucur exclusiv de profesie, când nu mă mai interesează niciun soi de altă abordare decât cea profesională, aceea de actor, iată cum rolul din Clanul, "Pelicanul", nu că mi-a creat notorietatea, dar foarte mulţi îmi spun: "Bă, ce bine că te-ai întors!", pentru că foarte mulţi oameni din cei care mă ştiau îmi spun: ''bine că te-ai reapucat, asta poţi să faci, este ok''.
Cel mai mult mă bucură notorietatea publicului obişnuit, nu cea a breslei, o spun cu mâna pe suflet. Acest lucru nu face decât să-mi confirme că e bine că m-am întors asupra profesiei, dovadă că şi acum plec la Galaţi, pentru că am spectacol acolo, am revenit iar la programul de a juca în mai toată ţara, iar serialul - ei zic că a fost bine-venit şi pe calea asta ţin să le mulţumesc lui Anghel Damian şi Liei Bugnar că ideea a fost a lor şi a fost ideea de a-mi da şi un personaj care este foarte diferit de mine ca om. Eu încă am reflexul academic, de profesor, de a fi atent la cum vorbeşti, ce spui şi totdeauna îmi corectez studenţii, să vorbească corect, să frazeze corect, şi aici, în Clanul, ăsta e un agramat, o canalie simpatică, cum îi zic eu. De ce? Pentru că este un tip descurcăreţ, adică intră în toate încurcăturile posibile şi, numai Dumnezeu ştie cum, reuşeşte să iasă din ele.
AGERPRES: Cum este întâlnirea pe platoul de filmare sau în teatru cu foştii dumneavoastră studenţi?
George Ivaşcu: Asta e cea mai frumoasă întâlnire. Denis Hanganu mi-a fost student la Master, Anghel Damian mi-a fost student la Master. Ce poate fi mai plăcut? Acum nu vreau să dau din casă, dar va veni regizor în următorul sezon un alt student al meu, deci ce poate fi mai frumos... Eu le spuneam la început de drum care e tehnica actoricească, iar acum ei să-mi spună: "Nu e bine acolo, poate...". E atât de plăcut să-i vezi cum ei se realizează ca profesionişti la care tu nu mai ai niciun merit. Tu nu mai ai niciun merit acum, tu ai avut meritul de a pune bazele, pilonii începutului de drum, dar după aceea faptul că ei ştiu să scrie scenarii, şi am surprize din ce în ce mai mari cu foşti studenţi ai mei care sunt scenarişti excepţionali, de film, de teatru, scriu teatru minunat, regizează unii dintre ei, adică nu fac exclusiv actorie, nu s-au cramponat doar de un lucru, ci şi-au dezvoltat abilităţile şi talentul şi către alte zone de exprimare, şi atunci întâlnirea este, chiar dacă ei îmi mai spun "domn profesor", nu este asta. Spun din respectul faptului că i-am învăţat cândva să facă primii paşi, dar mie faptul că i-am învăţat bine să facă primii paşi şi ei au ştiut să se dezvolte singuri în profesie şi chiar să se realizeze şi să obţină performanţe mie îmi dă o mare încredere.
Nimic nu poate fi mai frumos decât acest schimb de generaţii. Cred că ăsta e şi sensul pedagogiei, când, la început, investeşti tu şi apoi investiţia se întoarce. E foarte frumos. Este înduioşător şi cred că asta e menirea principală, iar eu mă simt foarte fericit că, vrând-nevrând, acum şi datorită - ca să să zicem pozitiv - timpului care s-a scurs, atât în carieră cât şi în etatea pe care o am, - e ca un cadou acum - că, reîntorcându-mă la profesie, îndrumătorii mei sunt aceşti actori maturi şi eu mă bucur de performanţe lor. E un sentiment liniştitor.
AGERPRES: Proiecte noi în teatru sau film?
George Ivaşcu: În primul rând, eu m-am reîntors cu toată energia în Facultate şi mă bucur foarte tare că mult timp îl aloc studenţilor, fie că sunt ai mei sau nu, faptul că sunt în comisiile de admitere, comisiile de licenţă şi asta îmi ocupă cel mai mult timp, apoi Clanul (...) m-au sunat de la producţie să le spun zilele în care nu pot să merg la filmări, fiindcă am spectacole sau am treabă cu studenţii la comisia de licenţă şi, deci, câteva zile voi fi acolo. La Clanul vom începe în curând sezonul trei, pentru că se pare, cel puţin din câte aud şi din câte se spune, are priză la public şi este altfel decât ce am văzut.
Deci, cu filmările la sezonul trei la Clanul urmează trei luni pline, nu chiar zi de zi, dar oricum vor fi multe zile pline, pentru că uneori trebuie să te trezeşti la 4,00 să mergi la filmări, alteori mergi la culcare la 4,00, fiindcă sunt filmări atât de zi, cât şi de noapte.
În al doilea rând, nu vreau să spun acum, dar deja, iată e proiectul-spectacol pe care-l joc în ţară, "Prieteni la cuţite" de Woody Allen, un spectacol pe care îl joc în spaţiul independent. Este un text foarte bun, cu o distribuţie minunată.
Am început încă două proiecte pe care încă nu vreau să le zic pentru că sunt superstiţios, dar sunt două proiecte foarte importante, tot texte foarte bune, cu nişte actori foarte buni, care vor avea premiera în octombrie. Şi iar nu spun, dar deja în septembrie voi face un film artistic, un rol principal. Iura Luncaşu, asta pot să spun, nu pot să spun titlul, pentru că la filme întotdeauna pleci cu un titlu şi după aceea se mai modifică. E o partitură de anvergură, nu povestesc acum. Deci, vara asta n-am unde să plec pentru că am filmări, iar septembrie e plin, odată cu admiterea la facultate - sunt în comisie -, filmul ăsta artistic şi cele două premiere pe care le scot în octombrie. De asemenea, în octombrie încep un alt proiect de teatru, deja e antamat.
Mie îmi plac rolurile provocatoare care mă scot dintr-un confort. Caut tipul ăla de roluri care să mă provoace profesional şi, în acelaşi timp, să surprind publicul cu un alt tip de abordare. Trebuie să recunosc, cu fiecare spectacol, rol o iau de la capăt, dovadă că şi acum, chiar dacă zici "da, dom'ne, Pelicanul este aşa, ca personaj", eu stau cu textul şi deja am învăţat primele secvenţe din episodul unu, ca să fiu liniştit la filmări, citesc episodul doi ca să îmi dau seama cum sunt conexiunile. Am început deja studiul şi, chiar dacă unii spun că joc personajul de două sezoane, tot nu am siguranţa că totul este perfect. AGERPRES/(AS - autor: Petronius Craiu, editor: Georgiana Tănăsescu, editor online: Ada Vîlceanu)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Alba: Figurină antropomorfă din eneolitic, expusă în premieră de la descoperirea sa, la Muzeul Național al Unirii
O figurină antropomorfă, din lut, datată în mileniile IV-III î.Hr., folosită cel mai probabil într-un context ritualic, descoperită în toamna anului trecut lângă Alba Iulia, va fi expusă marți în premieră la Muzeul Național al Unirii (MNU) Alba Iulia, unde va putea fi văzută pe durata lunii iunie în cadrul unei mini-expoziții
O nouă finanțare europeană nerambursabilă pentru restaurarea Palatului Principilor din Alba Iulia
Încă un corp al Palatului Principilor Transilvaniei din Alba Iulia va fi restaurat cu fonduri europene de peste 6,6 milioane de euro, acesta fiind cel de-al doilea contract prin care s-a obținut finanțare nerambursabilă pentru clădirea în care a locuit odinioară și voievodul Mihai Viteazul. Potrivit unui comunicat transmis, luni, A
Spectacolele de operă și balet revin în programul Festivalului Internațional 'George Enescu'
Spectacole de operă și balet, opere în versiune concertantă și producții simfonice care integrează dansul contemporan se află în programul celei de-a 27-a ediții a Festivalului Internațional 'George Enescu', care va avea loc în perioada 24 august - 21 septembrie, informează un comunicat al organizatorilor transmis, marți, AGERPRES.
'Rapsodii de Primăvară' - single lansat de trupa Poetika
Trupa Poetika - compusă din Maya, Karina și Anais - a lansat 'Rapsodii de Primăvară', single ce readuce în actualitate poezia lui Topârceanu printr-o reinterpretare muzicală contemporană. Proiectul muzical semnat de Alexandrescu DaNiel & ADN Music face parte dintr-o viziune mai amplă: crearea unui model de edutainment r
Bihor: Patru dansatoare sportive, premiate în competițiile World Dance Masters (Croația)
Patru dansatoare sportive de la studioul 'Ars Nova Dance' din Oradea s-au remarcat în cadrul competițiilor World Dance Masters, desfășurate în perioada 20-25 mai, în orașul Porec, din Croația, unde au câștigat un loc 1, două locuri 2 și alte clasări meritorii. Potrivit unui comunicat al studioului, coordonat de
Bookfest 2025 - la final; cărți de Radu Paraschivescu, Mircea Cărtărescu sau Papa Francisc - în topul vânzărilor
Salonul Internațional de Carte Bookfest - ediția a XVIII-a și-a închis porțile duminică, scriitorii Radu Paraschivescu, Mircea Cărtărescu, Ioana Pârvulescu, Gabriel Liiceanu, Silvia Colfescu sau Papa Francisc numărându-se printre autorii ale căror cărți s-au situat în topul vânzărilor. *** Grupul HUMANITAS
Bookfest2025/Mihai Mitrică (AER): O ediție care a început timid și s-a terminat spectaculos
Ediția 2025 a Salonului Internațional de Carte Bookfest a fost una care a început timid, din cauza vremii, în primul rând, dar care s-a terminat spectaculos, a afirmat, pentru AGERPRES, directorul executiv al Asociației Editorilor din România, Mihai Mitrică. 'A fost o ediție care a început timid, din cauza vre
Bookfest/Cărțile autorilor portughezi - în topurile de vânzări; 'Câinii din Galveias' de Jose Luis Peixoto - printre bestselleruri
Autori îndrăgiți de publicul cititor din România precum Fernando Pessoa, Jose Saramago, Antonio Lobo Antunes, Jose Luis Peixoto, Mia Couto, alături de autori traduși în premieră, cum sunt David Machado sau Yara Nakahanda Monteiro, s-au situat în topurile de vânzări ale editurilor la ediția 2025 a Bookfest. Potrivit unui co
Bookfest/Istoricul Cosmin Popa: Mișcarea legionară este expresia pură a insuficientei modernizări a societății românești
Istoricul Cosmin Popa, cercetător al Institutului de Istorie 'Nicolae Iorga' al Academiei Române, a afirmat că Mișcarea Legionară este 'expresia pură' a insuficientei modernizări a societății românești și a atras atenția că așa-zisele 'accidente istorice' sunt, de fapt, evoluții organice, care s-ar putea să aibă finaluri dramatice.
CNA solicită platformelor digitale să elimine materialele audiovizuale care conțin imaginile crimei de sâmbătă
Consiliul Național al Audiovizualului condamnă ferm distribuirea 'necontrolată, iresponsabilă și profund nocivă', pe marile platforme digitale, a unei filmări în care o tânără este ucisă în mod brutal, în plină stradă, în fața propriei fiice minore. 'Prezentarea publică a unor astfel de acte de o violență extremă nu do
Bookfest/Ioana Pârvulescu: Târgurile de carte - o sărbătoare a armoniei într-o lume tot mai cacofonică și mai dezarmonică
Scriitoarea Ioana Pârvulescu afirmă că târgurile de carte sunt o sărbătoare a armoniei într-o lume tot mai 'cacofonică și mai dezarmonică'. 'Târgurile internaționale de carte de la București, dar și din alte orașe, sunt, cu adevărat, o sărbătoare a armoniei într-o lume tot mai cacofonică și mai dezarmonică. Ele au cali
Bookfest/Cărți pentru copii de Oscar Wilde și James Joyce - prezentate la standul Humanitas
Două cărți de povești pentru copii, 'Integrala poveștilor'' de Oscar Wilde, în traducerea Lianei Alexandru, cu ilustrațiile Anei Alfianu și 'Pisica și Diavolul' de James Joyce, tradusă de Radu Paraschivescu, au fost lansate, sâmbătă, de Ziua Copilului, la Salonul Internațional de Carte Bookfest. 'Integrala poveștilor'
REPORTAJ/Piatra Neamț: Festivalul 'Lada cu zestre' a transformat orașul în capitală a meșteșugurilor populare tradiționale
Municipiul Piatra-Neamț este, în acest weekend, capitala meșteșugurilor populare tradiționale prin organizarea Festivalului de Artă Populară 'Lada cu zestre', manifestare ajunsă la a 19-a ediție. Toate aleile Parcului Tineretului, situat lângă complexul cultural Curtea Domnească, vibrează de viață, aducând în fața vizitatorilor
Bookfest/Profesorul Stanomir: Nicolae Iorga - simpatie vădită pentru un regim totalitar, dar nu a recomandat un partid unic
Profesorul Ioan Stanomir a afirmat că Nicolae Iorga a avut o 'simpatie vădită' pentru un regim totalitar, dar în niciun moment al carierei sale politice nu a recomandat un partid unic și totalitar, fiind 'un conservator autoritar'. Politologul a participat, sâmbătă, la Bookfest, la lansarea volumului Georgianei Țăra
Bookfest/Liiceanu: Toate etapele vieții noastre se trăiesc cu adevărat printr-o înțelegere secundară
Toate etapele vieții se trăiesc cu adevărat printr-o înțelegere secundară, a afirmat, sâmbătă, filosoful Gabriel Liiceanu, subliniind că, dacă se rămâne la prima înțelegere a unui act existențial, oamenii vor muri fără să-și fi înțeles viața în întreaga ei semnificație. Liiceanu, care și-a lansat la standul Humanitas d