logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

INTERVIU Actorul Claudiu Bleonţ, prezent la Bacău Fest Monodrame: Sunt un mărturisitor, un slujitor al teatrului

Imagine din galeria Agerpres

Actorul Claudiu Bleonţ, care a fost prezent în această săptămână la Bacău Fest Monodrame, a vorbit, într-un interviu acordat AGERPRES, despre teatru, despre trăirile sale pe scenă, despre roluri de suflet, despre întâlnirea cu oameni care i-au marcat cariera.

Întreaga sa 'confesiune' artistică are în prim plan one man show-ul "Paracliserul" de Marin Sorescu, rol interpretat marţi seară la Teatrul ''Bacovia'' din Bacău. ''Îl consider, din punct de vedere psihologic, (...) cea mai profundă, poetică expresie a destinului uman. (...) Nu este preşedinte de stat, nu este şeful unei mari religii, un patriarh, este un paracliser, deci este un slujitor al umanităţii în forma minoră sau neimportantă ca personaj de prim plan'', mărturiseşte Claudiu Bleonţ.

Acesta face referire, în interviu, şi la cea mai nouă premieră a sa, "Avarul" de Moliere, în regia lui Felix Alexa, spectacol care s-a jucat duminică, la Teatrul Naţional "Marin Sorescu" din Craiova.

''Am învăţat enorm. Fără 'Paracliserul' eram mai sărac. Fără 'Avarul' mă duceam înapoi. (...) Sunt un mărturisitor, un slujitor al teatrului, sunt ceea ce sunt pentru că mi s-a permis şi am primit, slujind teatru, să cunosc umanitatea pe această cale a teatrului'', ne spune actorul.

AGERPRES: Ne întâlnim la Bacău Fest Monodrame, la care aţi fost invitat cu un spectacol special, "Paracliserul" de la Teatrul Dramaturgilor Români. Cum a fost întâlnirea dumneavoastră cu un astfel de personaj, cu o astfel de încărcătură spirituală?

Claudiu Bleonţ: Îl consider, din punct de vedere psihologic, în sensul lui Carl Gustav Jung, în sensul ăla de psihologie să zic mitologică, filosofică şi metafizică, cea mai profundă, poetică expresie a destinului uman. El este pus, ca şi personaj, a fi un paracliser, ţârcovnic într-o altfel de traducere, e omul care aprinde lumânările, are grijă de cădelniţe, deci este cel care, într-un fel, într-un templu, se ocupă de lucrurile mai puţin importante, nu sunt spectaculoase, nu sunt de prim plan, el nu este oficiant (preot), adică, într-un fel, vrea să spună că această mare catedrală pe care el o afumă este ca o umanitate în care el îşi recunoaşte şi îşi acceptă o condiţie minoră, doar paracliser.

Ca să fac analogiile puternice, nu este preşedinte de stat, nu este şeful unei mari religii, un patriarh, este un paracliser, deci este un slujitor al umanităţii în forma minoră sau neimportantă ca personaj de prim plan. Însă, în cadrul lui, această mărturisire devină totală, pentru că tot ceea ce trăieşte este tema noastră de lucrare, a oricărei celule umane în cadrul acestui corp. Noi suntem de fapt o singură specie, umanitate pe o planetă, într-o limbă română de un rafinament, de o cizelare, de o articulare poetică rară, care pe mine m-a umplut de bogăţie. Faptul că acest om, Marin Sorescu, are şi intuiţia genială să se recunoască ''văr'' cu Shakespeare, ca şi cum prin el limba română este verişoara limbii engleze, care este limba de cea mai mare circulaţie internaţională, care este limba internetului şi, în acelaşi timp, în cadrul piesei mărturiseşte că istoria noastră, istoria acestui areal, a acestei suprafeţe teritoriale este vecină cu toate marile istorii ale lumii, cu toate marile imperii, practic aceeaşi poveste, cum spune Hermes Trismegistul, el mărturiseşte - totul e în tot, şi un paracliser, în limba română, mărturiseşte tot ce trăieşte fiinţa umană sub forma unor conexiuni şi a unor planuri pe care le tratează poetic fabulos. E un Marquez, e un Thomas Man, e un Shakespeare în acest text, e monodramă.

Chiar am avut de curând o discuţie cu un prieten regizor important în România şi vorbea de spectacol, despre ''Paracliser'', şi i-am spus că nu sunt de acord să-i spui spectacol. E o monodramă. El devine, prin lucrul cu regizorul, o mărturisire exterioară, dar nu se poate compara cu o piesă, cu "Scrisoarea pierdută", "Richard al III-lea", "Vărul Shakespeare" al lui Sorescu, Chiriţescu, Băieşu, Mazilu. Deci, el este o monodramă, dar în cadrul ei, prin acest monolog, omul ăsta mărturiseşte toate frământările, condiţia lui de a fi, şi zbucium, între întuneric şi lumină, între subconştient şi conştient.

AGERPRES: La finalul spectacolului, pe scenă a apărut imaginea lui Marin Sorescu, iar dumneavoastră aţi făcut o reverenţă în faţa lui...

Claudiu Bleonţ: Da, este firesc. Aşa am început acest text. Am descoperit Marin Sorescu. Eu, la admiterea la Institut, nu am avut în repertoriu Marin Sorescu. Îi admiram pe cei care spuneau Marin Sorescu, unul dintre ei, fabulosul Virgil Ogăşanu, mi-a venit acum în minte şi Eusebiu Ştefănescu, care spunea Sorescu excelent, şi îi admiram. Eu n-am avut, însă am fost invitat, şi de atunci sunt şi membru în trupa Teatrului Naţional din Craiova, care e practic a doua mea casă pe lângă Teatrul Naţional din Bucureşti, şi acolo am fost invitat de cel care atunci era directorul Teatrului Naţional din Craiova, Mircea Cornişteanu, să îl comemorăm împreună, să-l aniversăm pe Marin Sorescu, şi m-am speriat prima dată, am crezut că trebuie să-l învăţ, (...) mi-am făcut o selecţie şi am descoperit atunci Sorescu.

S-a închis un destin, care a început când cred că eu aveam 13-15 ani maxim, 16 cam aşa, pentru că în anii ăia făceam scrimă, eram şi eu într-un cerc al băieţilor din liceul german şi a fost invitat Marin Sorescu. Eu aveam în casă "La Lilieci", cumpărat de tatăl meu, o răsfoisem, dar n-am făcut un impact cu poezia lui, atunci. A fost invitat la noi la liceu, am luat parte, am fost fascinat, a venit împreună cu soţia, nu mai ţin minte ce am gândit, dar ştiu că am plecat atât de tuşat de prezenţa lui, ceva psihofizic, delicateţea lui, felul cum vorbea m-a tulburat, şi am scos când am ajuns acasă "La lilieci" şi am avut senzaţia că încep să-l simt şi că-l cunosc. Au trecut zeci de ani şi l-am regăsit pe scena Teatrului Naţional din Craiova, în acel recital. De atunci am în recitalurile mele de suflet, în poeziile mele pe care le car cu mine, multe poezii din Sorescu.

AGERPRES: Aţi avut duminică la Teatrul Naţional din Craiova premiera cu "Avarul", în regia lui Felix Alexa. Cum a fost întâlnirea cu un text din secolul al XVIII-lea?

Claudiu Bleonţ: Sunt la al cincilea spectacol cu Felix. E karmică întâlnirea noastră. Chiar la al treilea spectacol i-am spus că nu mai lucrez cu el. Există o rezonanţă justificată, am văzut-o din toate punctele de vedere, am văzut-o şi psihologic. Între noi sar scântei, la un moment dat, justificate de ce lume are el în spate, ce lume am eu în spate, dar mărturisesc că a fost debutul lui la Teatrul Naţional din Craiova, a reuşit o traducere a lui Russo foarte bună, l-a tăiat foarte bine şi a găsit cea mai bună variantă de a-l monta. Am făcut studiu să vedem cum l-au montat, cum se joacă acum în Franţa, cum se joacă la Comedia Franceză, că sunt 400 de ani de Moliere anul ăsta, şi calea pe care a ales-o este perfectă. Şi dacă am făcut "Paracliserul" pentru că am lucrat la "Vărul Shakespeare'' fără să apucăm să jucăm la Teatrul Naţional din Craiova, am făcut "Avarul" pentru că am făcut "Paracliserul".

AGERPRES: Suntem la Bacău, la un festival de monodrame, un gen care nu reuşeşte întotdeauna să atragă publicul. Cum apreciaţi aceste monodrame, cum le vedeţi dumneavoastră?

Claudiu Bleonţ: E un lucru extraordinar, e normal, dar trebuie să ai conştiinţa că faci un lucru care e precum un coniac vechi şi bun. Poate multă lume are nevoie de un şpriţ sau de o bere, e ok, dar ca să întreţii spiritul ai nevoie şi de cei care fac coniac, îl păstrează pentru oameni care au chef nu numai de asta. O monodramă, din orice literatură dramatică, este bine-venită, pentru că într-o monodramă trebuie să îndeşi cam tot din ce înseamnă un om, un "Avarul" extins. Pune tot "Avarul" într-o chestie şi el să-i conţină pe toţi. Dar sunt monodrame făcute din operele lui Shakespeare. Am văzut toate marile monologuri din Shakespeare spuse de Ian Mckellen în sala studio a Teatrului Naţional. El venise în turneu cu "Richard al III-lea". Şi, după asta a trecut prin Macbeth, Iago, Hamlet, Richard II, Richard III, şi era esenţă de Shakespeare.

AGERPRES: De-a lungul timpului aţi demonstrat că puteţi să faceţi orice personaj. Care este personajul cel mai pe sufletul actorului Claudiu Bleonţ?

Claudiu Bleonţ: Omul. Eu. Nu sunt egotic. Am învăţat enorm. Fără "Paracliserul" eram mai sărac. Fără "Avarul" mă duceam înapoi. Fără "Zbor deasupra unui cuib de cuci", fără Torquato Tasso, Goethe... sunt o intersecţie de întâlniri, mari texte, mari regizori şi mari actori, şi sunt un mărturisitor, un slujitor al teatrului, sunt ceea ce sunt pentru că mi s-a permis şi am primit, slujind teatru, să cunosc umanitatea pe această cale a teatrului.

AGERPRES: Din experienţa dumneavoastră, teatrul, după aceşti doi ani de pandemie, s-a schimbat în vreun fel? Cum aţi traversat această perioadă?

Claudiu Bleonţ: Eu am parcurs teritorii pe care nu le parcursesem, am stat în natură 9 luni la Beliş, în Apuseni. Am fost invitat să candidez şi am intrat şi am cunoscut perioada politică. Am devenit apropiat cu Emil Boc, Alin Tişe, Guvernul Orban, Adi Oros, ministrul Agriculturii, a fost acolo, Bogdan Gheorghiu, care era ministrul Culturii, a venit la Beliş. Am ajuns la Mediu, am ajuns la Finanţe, am ajuns la Virgil Popescu ca să dezvolt zona. S-a închis frumos, am ieşit pe locul doi, am fost consilier local trei luni - asta cu ce a fost pandemia pentru mine.

AGERPRES: Care sunt următoarele dumneavoastră proiecte în teatru sau în film?

Claudiu Bleonţ: Întâmplarea face că Dan Piţa pregăteşte primul film legat de Brâncoveanu şi l-a dus până aproape de final. Eu l-am jucat pe Anton Maria Del Chiaro, care i-a fost secretar şi despre care Iorga spunea că are cele mai profunde şi frumoase comentarii asupra a ceea ce a găsit el în cele trei ţări - Ţara Românească, Moldova şi Transilvania, şi mai sunt câteva zile de filmat. Mai este şi un proiect al lui Dragoş Galgoţiu la Naţional, cu "Craii de Curtea Veche". AGERPRES/(AS - autor: Petronius Craiu, editor: Georgiana Tănăsescu, editor online: Adrian Dãdârlat)

Afisari: 38

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Cultura - Media 23-02-2025 10:00

REPORTAJ/Neamț: Incursiune în lumea 'Amintirilor din copilărie' a șturlubaticului Nică a lui Ștefan a Petrei

La o zvârlitură de băț de Cetatea Neamț, la poalele căreia încerca, în zadar, să vândă în iarmaroc pupăza care-i chinuia diminețile, poveștile lui Nică a lui Ștefan a Petrei prin viață în toate ungherele casei memoriale din Humulești. Calul Bălan pe care cei ce nu 'prociteau' bine făceau cunoștință cu Sfântul N

Cultura - Media 22-02-2025 20:22

VIDEO Berlinala 2025/Filmul 'Dreams (Sex Love)',recompensat cu Ursul de Aur; Radu Jude a câștigat un Urs de Argint pentru scenariu

Producția 'Dreams (Sex Love)'/'(Drommer', în regia norvegianului Dag Johan Haugerud, a fost recompensată sâmbătă seară cu Ursul de Aur pentru cel mai bun film la cea de-a 75-a ediție a Festivalului Internațional de Film de la Berlin. Ursul de Argint pentru cel mai bun scenariu a fost acordat filmului 'Kontinental '25' în

Cultura - Media 22-02-2025 15:10

Conferința 'Jeudis de la Francophonie' - la Biblioteca Centrală Universitară 'Carol I'

Studenți francofoni veniți din peste 30 de țări pentru a-și desfășura studiile în România, reprezentanți ai mediului diplomatic, vorbitori de limbă franceză și cadre didactice au luat parte la prima conferință din acest an din seria 'Jeudis de la Francophonie', desfășurată, în această săptămână, în Aula Bibliotecii Centrale Universitare

Cultura - Media 22-02-2025 13:01

Sesiune extraordinară a academiilor franceză și română, desfășurată la Paris

O sesiune extraordinară a academiilor franceză și română, prin care a fost marcată împlinirea a 145 de ani de relații diplomatice româno-franceze, a avut loc, săptămâna aceasta, la Institut de France din Paris. Ședința, cu tema 'Sapere aude' ('Îndrăznește să cunoști'), la care a fost prezent secretarul de stat pent

Cultura - Media 21-02-2025 15:37

Intotero: Limba maternă este esențială pentru păstrarea culturii și identității fiecărei comunități

Ministrul Culturii, Natalia Intotero, afirmă că limba maternă este esențială pentru păstrarea culturii și identității fiecărei comunități, riscând să se piardă, dacă nu este transmisă în familie și școală. 'Lucian Blaga spunea că 'Limba este întâiul mare poem al unui popor' . Prin ea ne exprimăm tradițiile,

Cultura - Media 21-02-2025 14:54

Constanța: Ministrul Afacerilor Externe al Confederației Elvețiene și autoritățile locale au marcat Ziua Internațională a Limbilor Materne

Șeful Departamentului Federal al Afacerilor Externe (DFAE) al Elveției, Ignazio Cassis, a marcat vineri, la Constanța, Ziua Internațională a Limbilor Materne, alături de reprezentanții administrației locale. Potrivit Primăriei Constanța, scopul principal al vizitei în România a ministrului Afacerilor Externe al Confederației Elveți

Cultura - Media 21-02-2025 12:49

ICR: Scriitorul Radu Vancu va reprezenta România la Festivalul Internațional de Literatură Odesa

Scriitorul Radu Vancu va reprezenta România, cu sprijinul Institutului Cultural Român de la Varșovia, la cea de-a X-a ediție a Festivalului Internațional de Literatură Odesa (ILO), devenit itinerant ca urmare a războiului din Ucraina. Ediția ILO 2025 are loc în Polonia, în perioada perioada 22 - 28 februarie, și transformă Palatul Potoc

Cultura - Media 21-02-2025 10:39

CNA: 15 ordine de eliminare a conținutului ilegal de pe marile platforme, în ultimele șase luni

Consiliul Național al Audiovizualului a anunțat, vineri, că a emis, în ultimele șase luni, 15 ordine de eliminare a conținutului ilegal de pe marile platforme. 'Impactul acestor ordine de eliminare se ridică la 25.012.073 de vizualizări ale materialelor audiovizuale eliminate de pe platformele online foarte mari (VLOPs), vizând YouTube, Faceboo

Cultura - Media 21-02-2025 10:19

Olt: Casa Memorială Iancu Jianu, reamenajată cu obiecte specifice unei cule boierești

Casa Memorială Iancu Jianu din Caracal, imobil a cărui reabilitare a fost finalizată la sfârșitul anului trecut după o perioadă de 15 ani în care a fost închisă pentru lucrări, este reamenajată cu obiecte specifice unei cule boierești și este pregătită pentru a fi redeschisă publicului în acest an, potrivit primarului municipiului Caracal, Ion

Cultura - Media 21-02-2025 09:15

REPORTAJ/Vaslui: 'Cămăși noi, cusute după modele vechi' - proiectul care arată frumusețea portului popular

Muzeul Județean 'Ștefan cel Mare' Vaslui a organizat, în sala expoziției de bază a Secției de Etnografie, șezătoarea 'Cămăși noi, cusute după modele vechi', proiect ce vorbește despre frumusețea portului tradițional și își propune să scoată la lumină piese vestimentare autentice, care să fie reproduse cu ajutorul unor meșteri populari pasionați.

Cultura - Media 21-02-2025 08:40

Irina Rimes, Alina Eremia și trupa Alternosfera concertează vineri în Capitală

Irina Rimes, la Sala Palatului, Alina Eremia, la Sala Luceafărul, și formația Alternosfera, la Arenele Romane, vor susține, vineri, concerte în Capitală. Irina Rimes revine la Sala Palatului cu conceptul ei muzical 'Sufrageria Irinei' în care va prezenta unele dintre cele mai apreciate melodii din discografia sa. 'Î

Cultura - Media 20-02-2025 20:47

Bihor: Filarmonica de Stat din Oradea a vândut cu 14 % mai multe bilete în 2024 față de anul anterior

Filarmonica de Stat din Oradea a încheiat anul 2024 cu un număr de 98 de concerte susținute, dintre care 35 sold-out, fiind atrași 56.339 de spectatori, cu 7% mai mulți ca în 2023, se arată într-un comunicat de presă transmis joi de Consiliul Județean (CJ) Bihor. De asemenea, a crescut și numărul biletelor vândute a cre

Culte 20-02-2025 16:59

Mureș: Călugărița Maria Rodica, în vârstă de 109 ani, a primit o distincție de onoare din partea prefectului

Prefectul județului Mureș, Ovidiu Butuc, i-a acordat, joi, o distincție de onoare călugăriței Maria Rodica din Sighișoara, care urmează să împlinească vârsta de 109 ani. 'Sora Maria Rodica este un exemplu de viață și sfințenie. Oameni ca domnia sa sunt din ce în ce mai rari în lumea noastră, motiv pentru care am con

Cultura - Media 20-02-2025 15:56

Spectacolul 'Hansel și Gretel' - premieră la Opera Comică pentru Copii, pe 8 și 9 martie

Spectacolul 'Hansel și Gretel', celebra operă a compozitorului german Engelbert Humperdinck, în regia lui Cristian Mihăilescu, va avea premiera oficială, la Sala Mare a Operei Comice pentru Copii, pe 8 și 9 martie. Potrivit unui comunicat al organizatorilor transmis, joi, AGERPRES, premiera oficială va fi precedată de avanpremier

Cultura - Media 20-02-2025 15:10

Hunedoara: Restaurarea Castelului Corvinilor continuă în perioada frigului în spațiile interioare

Restaurarea Castelului Corvinilor din municipiul Hunedoara continuă în perioada zilelor foarte reci în spațiile interioare ale acestuia, fiind vizate cu prioritate podul Capelei și podul Sălii Dietei, a informat joi primarul Dan Bobouțanu. Intervențiile sunt posibile datorită unui al doilea mare proiect de restaurare-conservare pen