GĂRI DE ISTORIE/ Oameni, fapte, amintiri - povestea Gării din Iaşi

Gara Iaşi are o istorie aparte, care trebuie să fie cunoscută, iar o întoarcere în timp înseamnă explorarea unei lumi apuse, dar pline de mister. Istoricul Sorin Iftimi spune pentru AGERPRES povestea Gării din Iaşi.
Potrivit acestuia, introducerea căii ferate în Moldova a reprezentat o adevărată revoluţie tehnică şi, totodată, un mod de a lega vechea capitală a ţării de Europa şi, ulterior, de Bucureşti.
"Se ştie că astfel de proiecte au existat încă din timpul domniei lui Mihail Sturdza. Erau propuneri venite de la o firmă din epocă, de la Cernăuţi, prin 1842, pentru a construi o asemenea cale ferată, dar lucrurile nu erau suficient de coapte. În timpul domniei lui Alexandru Ioan Cuza s-au făcut şi proiecte agreate de societatea vremii. Era vorba de o cale ferată care traversa Moldova de la nord la sud, pe Valea Siretului, pe lângă Mirceştii lui Vasile Alecsandri, însă şi aceasta a rămas un proiect. Lucrurile au devenit mai concrete ceva mai târziu, în timpul domniei lui Carol I, după 1866, când o companie austriacă construia calea ferată de la Lemberg, vechiul Liov, la Cernăuţi - Suceava şi putea să facă legătura cu Moldova. Este compania care îşi luase numele de Lemberg Czernowitz Eisenbahn, care a obţinut această concesie la 1867. Directorul companiei era Victor Ofenheim, care semnase deja acest contract preliminar. Calea ferată avea să schimbe echilibrele vechilor căi de comunicaţie din Moldova", explică istoricul Sorin Iftimi.
Cei de la Lemberg Czernowitz Eisenbahn au construit şi traseul de la Suceava la Roman, cu legătură de la Paşcani.
"Era drumul spre Bucureşti, dar concesionase doar o parte din acest drum şi cu o deviaţiune cu legătură colaterală pentru Iaşi, o mică capitală a Moldovei. Cu acest prilej s-a construit şi gara în mlaştinile Bahluiului, într-o zonă foarte joasă a oraşului. Trenul ridica probleme deosebite", spune istoricul.
Clădirea Gării Iaşi era şi continuă să fie una aparte şi impunătoare. Ea a fost construită în stil gotic veneţian, faţada fiind inspirată după Palatul Dogilor din Veneţia. Clădirea centrală are 113 camere şi are o lungime totală de aproape 134 metri. La etaj, în partea centrală, are o logie cu cinci ochiuri şi coloane de piatră sculptată, iar deasupra se află trei ogive sculptate la rândul lor. La inaugurare, clădirea era roz, logia fiind însă de culoare roşie.
"S-a făcut o clădire fermecătoare în felul ei, un stil neogotic, concepută de un arhitect austriac, Johan de Wachter. Acest neogotic a fost colorat într-un mod foarte exotic cumva în epocă, în nuanţe de roz. Probabil că un roz prăfuit combinat cu un roşu antic. Palatul Gării avea o logie care se inspira la decoraţiuni de la Palatul Dogilor din Veneţia. Deci s-a stabilit că este un neogotic veneţian. Aici şi-a stabilit sediul şi compania respectivă din Moldova", a povestit Iftimi.
Noua cale ferată a fost inaugurată pe 20 mai 1870, după calendarul nou, 9 iunie 1870, deşi clădirea gării încă nu era terminată şi încă se mai lucra la finisaje. Abia prin 1872 a fost finalizată această gară, care de-a lungul deceniilor care aveau să urmeze va fi 'teatrul' unor evenimente foarte importante în istoria naţiunii.
"Este interesant că la Bucureşti era acea cale ferată Bucureşti - Giurgiu. Într-o vreme în care Iaşiul şi Bucureştiul nu erau legate direct prin cale ferată, parlamentarii de la Iaşi care voiau să ajungă la Parlamentul de la Bucureşti luau trenul spre Suceava - Cernăuţi - Lemberg - Viena şi apoi coborau cu vaporaşul pe Dunăre până la Giurgiu, şi de acolo la Bucureşti. Economiseau astfel două zile de drum, pentru că drumul cu poştalionul între cele două oraşe dura cam patru zile. Este foarte interesantă această legătură a Iaşiului cu Lembergul, un oraş care încă din Evul Mediu a avut o relaţie foarte specială cu Iaşiul în ceea ce priveşte căile de comerţ. De asemenea, este interesant că cel de-al doilea fragment de cale ferată important, după 1874, a fost făcut de o firmă cu capital românesc. Un inginer Grigore Iliat a avut această iniţiativă şi a construit 21 de kilometri de cale ferată între Iaşi şi Ungheni, peste Prut, ce făcea legătura spre Rusia, dar practic spre Marea Neagră, spre Odessa, care era punctul principal. Aceasta era axa comercială, axă de transport prin care oraşul Iaşi devenea un nod important. Diferenţa era că pentru Rusia calea ferată era cu ecartament lat şi nu se potrivea cu cea austriacă, pentru a se face o joncţiune directă. Aşa că în Iaşi a apărut acea Vamă sau Antrepozite, unde această linie cu ecartament larg transporta spre Rusia grâu, petrol, sare. Cam astea erau principalele mărfuri. Podul de la Ungheni se leagă de numele lui Gustave Eiffel, care a fost invitat de ruşi să îl construiască, ceea ce a prilejuit prezenţa lui în Moldova. Astfel a apărut la Iaşi Hotelul Traian, astfel a apărut pe moşia lui P.P Carp de la Ţibăneşti un plan al moşiei şi capela care se leagă de numele marelui arhitect", precizează istoricul.
Ulterior, Gara Iaşi a fost marcată de momente importante.
"Dacă ar fi să ne referim la Războiul de Independenţă din 1877, ţarul Alexandru al Rusiei a vrut să treacă cu armatele ruseşti mult mai uşor peste Prut şi să îşi deplaseze mult mai uşor trupele la Dunăre pe calea ferată. Este ceea ce Eminescu anticipase şi scria în presa conservatoare a epocii. El intuise acest rol strategic al acestei linii, că va avea o aplicaţie militară. Din punct de vedere economic - faptul că din România se vor putea extrage mult mai multe materii prime - grâu, lemne, vite şi alte asemenea bunuri, nu în condiţii foarte favorabile pentru partea română. Momentul Războiului de Independenţă este foarte important pentru Gara Iaşi. Aici ţarul a fost primit într-un salon special din Palatul Gării, era foarte frumos amenajat cu plante exotice, cu tablouri, şi toate oficialităţile l-au întâmpinat începând cu prim-ministrul Brătianu şi alte oficialităţi locale. Ceea ce nu-mi imaginez cum s-a procedat este faptul că ţarul nu a venit pe linia din faţa gării, linia austriacă, ci pe linia de vizavi, cea cu ecartament larg. Ar mai fi de spus că trebuia făcută transbordarea mărfurilor de pe linia îngustă pe cealaltă şi că Rusia a acceptat ca acest lucru să se întâmple pe teritoriul românesc, dar a fost în avantajul părţii române pentru că erau nişte operaţiuni şi nişte costuri care la momentul respectiv erau în favoarea părţii române", afirmă Sorin Iftimi.
Iar istoricul continuă să ne dezvăluie istoria Gării din Iaşi.
"Spuneam că această cale ferată - prelungirea de la Roman la Bucureşti - a fost construită mai târziu, ea fiind concesionată unei alte firme - Strosberg, despre care se ştie că în epocă au fost diverse discuţii din cauza costurilor acestor operaţiuni, iar după 1880 s-a făcut şi calea ferată spre Vaslui. Gara Iaşi reprezenta atunci legătura cu lumea. Însemna mult mai mult decât înseamnă astăzi (...). Atunci era, într-adevăr, poarta de intrare în oraş, poarta de plecare spre Occident, spre Odessa, spre Bucureşti. În Primul Război Mondial, când la Iaşi s-a refugiat întreaga ţară, în toamna anului 1916, în căutarea unei locuinţe, a unui adăpost, în Gară era un birou de triaj care se străduia să asigure câte o gazdă, o locuinţă tuturor celor rămaşi fără adăpost. Apoi războiul s-a simţit tot mai mult pentru că Iaşiul a devenit un adevărat spital, pentru că erau multe spitale militare de campanie şi trenuri întregi de răniţi erau descărcate în gară. Se circula greu în timpul războiului, erau mulţi răniţi care ajungeau la Iaşi chiar şi după 3 - 4 zile. Pentru mulţi dintre ei era mult prea târziu. Apoi a fost epidemia de tifos care a invadat oraşul Iaşi. La fel, la Gară, era un medic care îi tria pe cei nou veniţi. Aşa se face că într-un timp foarte scurt au fost numiţi zece astfel de medici, pentru că fiecare dintre ei a murit după ce a contractat boala şi s-au sacrificat plini de devotament pe altarul profesiei'', aminteşte acesta.
În cel de-Al Doilea Război Mondial, oraşul a avut de înfruntat o perioadă foarte grea, mai spune istoricul.
''Acest război a lăsat urme mult mai grele decât Primul Război Mondial. Oraşul Iaşi a fost distrus în mare parte în Al Doilea Război Mondial de bombardamente, dar şi de cutremurul din 1840. Atunci a suferit o schimbare destul de radicală. În acest moment, mai ales la începutul războiului, erau foarte mulţi refugiaţi din Bucovina şi Basarabia, după cedarea teritoriilor, iar apoi trenurile erau pline de răniţi. Trebuie să amintim şi de drama din vara anului 1941, când au fost două trenuri care au transportat evrei din Iaşi arestaţi în timpul Pogromului şi i-a condus spre moarte pe mulţi dintre cei care au fost îmbarcaţi în condiţii total nepotrivite. S-a întâmplat ca trei sferturi din cei îmbarcaţi să rămână fără viaţă. Ulterior, în Gara Iaşi s-a reluat o activitate cât de cât normală în 1946", arată acesta.
Un moment important a fost după 1950 - 1953, când Gara Iaşi a fost modernizată.
"S-au înlocuit grinzile din lemn cu altele din beton, s-a introdus încălzire centrală, s-a modificat distribuţia unor încăperi. Mai apare acum ceva insolit, în mijlocul clădirii a fost înălţat un turn purtător de ceas, ceas cu patru cadrane, dar care avea o fleşă foarte înaltă, de vreo 10-11 metri, pe care era pusă o stea roşie cu cinci colţuri, asemănătoare cu cea de la Kremlin, care domina oraşul atunci. De fapt, majoritatea clădirilor din Iaşi au primit atunci câte o stea roşie. O anecdotă din epocă spune că Nikita Hrusciov, liderul Rusiei Sovietice de atunci, s-a aflat în trecere prin Iaşi, a fost un moment în care a fost salutat aici în gară şi a fost intrigat de această fleşă cu stea care bănuiesc că estetic nu era prea reuşită, iar el a întrebat: 'Ce e asta? E Kremlinul? Nu se poate aşa ceva!'. După trecerea lui, autorităţile au decis să renunţe la fleşa respectivă. Ea mai poate fi văzută în câteva poze mai vechi. Gara a rămas cu înfăţişarea pe care o cunoaştem cu toţii, din anii 60-70", menţionează Sorin Iftimi.
Totodată, pentru traficul internaţional a fost construită, în perioada 1952 - 1954, Gara Internaţională Nicolina, iar puţine trenuri care mai treceau în perioada comunistă veneau dinspre Moscova şi se îndreptau spre Sofia sau Istanbul. În 1956, 1962, 1968 şi 1970 prin această gară au trecut trenurile în care se afla conducerea RSF Iugoslavia sau delegaţia condusă de preşedintele URSS Leonid Brejnev.
De aproape zece ani, clădirea cu două etaje se află într-un stadiu avansat de degradare şi reprezintă un real pericol pentru trecători, întrucât bucăţi de tencuială se desprind de pe pereţi. Din băncile de altădată nu a mai rămas aproape nimic, vegetaţia a crescut necontrolat, iar peronul este doar o amintire a vremurilor de demult. AGERPRES/(A - autor: Daniela Malache, editor: Georgiana Tănăsescu, editor online: Gabriela Badea)
Sursa fotografiilor: (c) ADRIAN CUBA / AGERPRES FOTO
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
REPORTAJ Tulcea: Campionatul național de endurocross a deschis oficial sezonul turistic în zona lacului Iacobdeal
Câteva zeci de motocicliști au participat, în comuna Turcoaia, județul Tulcea, la cea de-a III-a etapă a Campionatului național de endurocross organizată de clubul sportiv Aventura Parc Dobrogea, în parteneriat cu Federația Română de Motociclism, la start prezentându-se câștigători ai etapelor precedente. Cei 37 de sportivi,
Funeralii Papa Francisc/ Copac plantat la Castelul Săvârșin în memoria Suveranului Pontif
Familia Regală a plantat sâmbătă, la Castelul Săvârșin, un copac în memoria Papei Francisc. ''Astăzi, în ziua funeraliilor Papei Francisc, desfășurate în Cetatea Vatican și la Roma, la Castelul Săvârșin
ANCOM a primit o nouă plângere în context electoral din partea unui actor politic
Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a anunțat, sâmbătă, că a primit o nouă plângere în context electoral din partea unui actor politic, care a semnalat limitarea cheltuielilor zilnice pentru propaganda electorală pe profilurile și pagina candidatului pe o anumită platformă online. 'Î
Sute de persoane și oficialități au plecat spre 'Podul de flori' de la Ungheni
Peste 500 de persoane, alături de oficialități din România, se află sâmbătă, în Republica Moldova, pentru a lua parte la demararea lucrărilor primului pod rutier de autostradă peste râul Prut din ultimii 60 de ani - Podul de la Ungheni, intitulat 'Podul de flori'. În trenul special care a plecat din Gara Iași au urcat vice
MAI: Peste 250 de locuri - scoase la concurs la instituții de învățământ ale MApN și Academiei de Informații
Peste 250 de locuri pentru formarea personalului Ministerului Afacerilor Interne vor fi scoase la concurs la instituții de învățământ ale Ministerului Apărării Naționale și Academiei Naționale de Informații 'Mihai Viteazul', în sesiunea iunie-august. Potrivit unui comunicat transmis sâmbătă AGERPRES, dintre cele peste 25
Vremea devine instabilă în București, în următoarele zile (meteorologi)
Vremea va deveni instabilă în zona Municipiului București pe parcursul următoarelor zile, informează Administrația Națională de Meteorologie (ANM), în prognoza de specialitate publicată sâmbătă. Potrivit meteorologilor, în intervalul 26 aprilie, ora 10:00 - 27 aprilie, ora 9:00, vor fi perioade cu intensificări ale vântului (vitez
Vâlcea: 'Drumul Oaselor' - redeschis după 20 de ani
Circulația rutieră pe drumul județean care leagă orașul minier Berbești de comuna Popești, cunoscut ca 'Drumul Oaselor', o rută alternativă care scurtează cu peste 35 de kilometri distanța până la Râmnicu Vâlcea, a fost redeschisă după aproape două decenii, în urma unei investiții ce a vizat modernizarea a aproape jumătate din traseu, au anunț
Cod portocaliu de averse în nouă județe, sâmbătă; Coduri galbene de vreme rea în jumătate din țară
Administrația Națională de Meteorologie (ANM) a emis, sâmbătă, atenționări Cod galben și Cod portocaliu de vreme instabilă, valabilă în jumătate de țară, respectiv o informare de vreme rece, valabilă până marți. Potrivit meteorologilor, pe parcursul zilei de sâmbătă, între orele 14:00 - 23:00, va fi valabil un Cod portocaliu de av
Vrancea: Doi bărbați decedați în accidentul de pe DN2-E85, la Garoafa
Doi bărbați - de 33 și 29 de ani - au decedat în accidentul rutier produs în noaptea de vineri spre sâmbătă, pe DN2-E85, între localitățile Garoafa și Bizighești, a informat Inspectoratul de Poliție
Vrancea: Un mort și patru răniți într-un accident rutier pe DN2-E85, la Garoafa
Un bărbat în vârstă de 33 de ani a decedat, iar alte patru persoane, printre care și doi copii, au fost rănite, în urma unui accident rutier produs în noaptea de vineri spre sâmbătă, pe DN2-E85, între localitățile Garoafa și Bizighești, a informat Inspectoratul de Poliție Județean (IPJ) Vrancea. Potrivit polițiștilor, bărbat
Iași: Prima lopată la 'Podul de Flori', în prezența autorităților din R.Moldova și România
Oficialități din România și Republica Moldova vor fi prezente, sâmbătă, la demararea lucrărilor primului pod rutier de autostradă peste râul Prut din ultimii 60 de ani - Podul de la Ungheni, printr-un eveniment simbolic denumit generic Festivalul 'Podul de Flori'. 'Podul de Flori' va uni localitatea Zagarancea
Funeralii Papa Francisc/ Sâmbătă - zi de doliu național; drapelul României - arborat în bernă
Sâmbătă este zi de doliu național pe teritoriul României, în memoria Papei Francisc. Guvernul a aprobat, joi, în ședință, o hotărâre în acest sens. 'Aprobăm o zi de doliu național în România în memoria Sanctității Sale Papa Francisc, sâmbătă, pe 26 aprilie, chiar &i
Vaslui: Pesticide peste limita admisă depistate la morcovi proveniți dintr-un lot importat din R.Moldova
Conducerea Direcției Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor (DSVSA) Vaslui a anunțat, vineri, că în urma unor analize efectuate la morcovi proveniți dintr-un lot importat din Republica Molvova, s-a depistat prezența de pesticide peste limita admisă. Conform unui comunicat de presă transmis de reprezentanții instituției, prob
Bărbat urcat pe acoperișul sediului Înaltei Curți; Jandarmeria: Refuză să coboare și să coopereze cu forțele de ordine
Un bărbat s-a urcat vineri pe acoperișul clădirii în care se află sediul Înaltei Curți de Casație și Justiție, echipele de negociatori încercând să-l convingă să coboare. ''Î
Bihor: Șoferul autobuzului implicat în accidentul de pe DN 19 a murit; nouă pasageri transportați la spital
Șoferul autobuzului implicat în accidentul de pe drumul național DN 19 a murit, iar nouă pasageri au fost răniți, anunță Centrul Infotrafic din cadrul Poliției Române.