Principalele provocări pentru mediul de afaceri în 2025: controale fiscale în creștere și modificări fiscale de impact

BUCUREȘTI, 29 mai 2025: În primele luni ale acestui an, mediul de afaceri din România s-a confruntat cu două provocări importante: pe de o parte s-au intensificat controalele fiscale, iar pe de altă parte au fost impuse modificări fiscale care afectează direct activitatea și bugetele contribuabililor.
Inspecțiile fiscale se intensifică: cine este vizat și care sunt consecințele
În 2025 a continuat tendința de creștere a numărului de controale fiscale pe care am remarcat-o și în anii anteriori, fiind vizate toate domeniile de activitate (logistică, producție, servicii etc.) și toți contribuabilii, atât persoane juridice cât și fizice, consideră specialiștii TPA Romania, companie de top în Europa Centrală și de Est, specializată în contabilitate, fiscalitate, audit financiar și consultanță juridică.
Potrivit Raportului de performanță publicat de ANAF, în anul 2024 au fost efectuate peste 21.000 de inspecții fiscale, în creștere cu 2,8% față de 2023. Aproximativ 75% dintre acestea au vizat persoanele juridice, iar restul de 25% au vizat persoanele fizice. Obligațiile fiscale suplimentare impuse au totalizat 5,56 miliarde lei – o valoare aproape dublă față de anul precedent, din care 98% au fost stabilite în sarcina companiilor. Pentru persoanele fizice, sumele suplimentare au fost de circa 0,1 miliarde lei, similar cu 2023.
„În paralel cu inspecțiile fiscale, ANAF a intensificat și alte tipuri de acțiuni de control, precum controale inopinate, controale antifraudă, verificări documentare, verificări are situației fiscale personale la nivelul persoanelor fizice, sau analize de risc fiscal. Dintre acestea, verificările documentare s-au intensificat vizibil, devenind una dintre cele mai frecvente forme de interacțiune între autoritatea fiscală și contribuabili”, explică Daniela Zar, Tax Partner în cadrul TPA România.
Potrivit datelor ANAF, în 2024 s-au efectuat peste 29.000 de verificări documentare, dintre care aproximativ 21.000 la companii și 8.000 la persoane fizice. Deși numărul acestor verificări a crescut cu aproximativ 45% față de 2023 (de la puțin peste 20.000), sumele colectate au scăzut cu peste 15%, la, 850 milioane lei, față de 1,03 miliarde lei în 2023.
„Printre domeniile vizate frecvent de controale desfășurate de autoritățile fiscale se numără transporturile, comerțul și industria prelucrătoare – sectoare percepute ca având risc fiscal ridicat. Printre neconformitățile recurente se află deducerea nejustificată a TVA, lipsa documentelor justificative pentru serviciile achiziționate și ajustările valorilor tranzacțiilor din perspectiva prețurilor de transfer”, explică Daniela Zar.
Conformarea fiscală digitală: SAF-T, e-Factura și impactul lor în controale
Accelerarea digitalizării relației dintre contribuabili și ANAF reprezintă unul din factorii care au influențat intensificarea controalelor fiscale din ultima perioadă. Acest proces de digitalizare a fost accelerat în 2024, și continuă într-un ritm susținut și în acest an: declarația SAF-T (D406) a devenit obligatorie și pentru contribuabilii mici, sistemul e-Factura s-a extins la tranzacțiile B2C, iar sistemul e-TVA adaugă un nou nivel de complexitate în conformarea fiscală a contribuabililor. Aceste instrumente oferă autorităților fiscale acces rapid și centralizat la date contabile și fiscale, permițând identificarea automată a discrepanțelor și inițierea de controale țintite. În acest nou context, discrepanțele sau omisiunile în raportările fiscale nu mai trec neobservate, iar contribuabilii sunt chemați frecvent să prezinte explicații și documente justificative, în unele cazuri fiind chiar supuși inspecțiilor fiscale, explică specialistul TPA Romania.
„Pentru companii, aceste obligații implică investiții suplimentare în sisteme informatice compatibile, instruirea personalului și, mai ales, o riguroasă verificare a procedurilor interne de raportare. Respectarea standardelor impuse de digitalizare devine esențială nu doar pentru conformare, ci și pentru evitarea riscului de controale. Este recomandată verificarea periodică a procedurilor interne, instruirea personalului responsabil de raportări, utilizarea de sisteme contabile care pot genera declarații și raportări corecte, precum și o colectare și o arhivare riguroasă a documentelor justificative. Pentru multe organizații însă, lipsa resurselor, fie ele financiare sau umane, rămâne un obstacol semnificativ în adaptarea la noile cerințe”, spune Daniela Zar.
Modificările fiscale din 2025: ce s-a schimbat și cine este afectat
Anul 2025 a adus o serie de modificări fiscale intempestive, precum regimul fiscal aplicabil microîntreprinderilor, impozitarea crescută a dividendelor, eliminarea facilităților pentru anumite categorii de salariați sau introducerea așa-numitei ”taxe pe stâlp”.
Una dintre cele mai discutate măsuri, care a afectat în special activitatea antreprenorilor locali, este reducerea plafonului pentru microîntreprinderi de la 500.000 euro la 250.000 euro în 2025, urmând ca o nouă scădere a plafonului la 100.000 euro să aibă loc începând cu 1 ianuarie 2026. Această schimbare, spune specialistul TPA Romania, a transformat un număr mare de societăți în plătitori de impozit pe profit, fapt ce implică nu doar o administrare mai complexă, dar și costuri mai mari de conformare contabilă și fiscală și cheluieli semnificativ mai mari cu impozitul pe profit.
În plus, impozitul pe dividende a crescut de la 8% la 10%, ceea ce afectează direct randamentul investițiilor.
De asemenea, domeniile IT, construcții, agricultură și industria alimentară au fost afectate de eliminarea facilităților fiscale, cu impact semnificativ asupra costurilor salariale și al competitivității firmelor din aceste sectoare.
În paralel, a fost introdus impozitul pe construcții („taxa pe stâlp”), care se ridică la nivelul de 0,5% pentru acele construcții care nu sunt supuse impozitului pe clădiri, respectiv la 0,25% pentru construcții care aparțin statului. Impozitul se datorează asupra valorii contabile nete a contrucțiilor, însă există o serie de neclarități în ce privește aplicarea concretă a acestui impozit.
O altă modificare fiscală vizează companiile care fac parte din grupuri mari, cu venituri globale de peste 750 milioane euro: acestea se confruntă pentru prima dată, în 2025, cu calculele destul de complexe care decurg din legislația privind asigurarea unui nivel minim global de impozitare a grupurilor de întreprinderi multinaţionale şi a grupurilor naţionale de mari dimensiuni (Legea nr. 431/2023). Concret, aceste calcule au rolul de a stabili dacă societățile române, parte a acestor grupuri, datorează un impozit suplimentar pentru anul 2024. Acest impozit, dacă este datorat, va fi plătit în plus față de impozitul pe profit uzual. Ca o particularitate, acest impozit suplimentar se referă la anul 2024 și se determină pe baza situațiilor financiare individuale și/sau consolidate aferente, însă el va fi declarat și plătit până la data de 30 iunie 2026.
În opinia specialistului TPA Romania, pentru companii, toate aceste modificări implică ajustarea bugetelor, a politicilor de remunerare sau a planurilor de dezvoltare. „IMM-urile care riscă să iasă din regimul micro trebuie să evalueze dacă pot suporta costul suplimentar al impozitului pe profit sau își vor restrânge activitatea, în funcție de marjele de profit pe care le pot genera. Companiile afectate de modificările fiscale sunt nevoite să identifice posibilități de finanțare a noilor taxe, cu atât mai mult cu cât acestea nu erau cunoscute la momentul la care și-au întocmit bugetele pentru anul în curs”, spune Daniela Zar.
Ce urmează?
România a adoptat aceeași direcție pe care o vedem și la alte țări din regiune – digitalizare și extinderea bazei de impozitare – însă ne confruntăm în continuare cu un grad mai mare de impredictibilitate legislativă și cu schimbări fiscale anunțate și aplicate într-un timp foarte scurt.
„În anii următori, ne așteptăm ca digitalizarea și automatizarea proceselor fiscale să continue într-un ritm accelerat. ANAF va integra tot mai multe surse de date – din raportările fiscale, bancare, vamale – într-un sistem centralizat, menit să identifice automat contribuabilii cu risc. Controalele vor deveni tot mai bine direcționate, vizând în special contribuabilii care nu se conformează voluntar sau prezintă risc fiscal ridicat.
În perioada imediat următoare, după formarea noului guvern, și în condițiile unui deficit bugetar crescut, ne așteptăm să fie lansat în dezbatere publică un pachet de modificări fiscale. Nu putem anticipa la acest moment în ce vor consta modificările, însă este de așteptat ca presiunea fiscală să crească”, subliniază Daniela Zar.
Despre TPA Romania:
TPA Romania este unul dintre principalii furnizori de servicii de audit financiar și audit intern, consultanță fiscală, contabilitate și consultanță juridică din România. Portofoliul de clienți include companii din industrii diverse, precum imobiliare, construcții, energie regenerabilă, transport și logistică, servicii, tehnologie, producție, retail și distribuție, comerț, agricultură, precum și instituții internaționale și organizații non-profit. Recunoscută ca un partener de încredere pentru investitorii internaționali, TPA Romania face parte din grupul TPA, o rețea cu 31 de locații în 12 țări din Europa Centrală și de Sud-Est și care reunește peste 2.000 de profesioniști. În calitate de membru independent al Baker Tilly Europe Alliance, compania oferă clienților acces la o rețea globală de consultanți fiscali, contabili, avocați și auditori, asigurând susținere pentru dezvoltarea lor internațională. Rețeaua Baker Tilly International este prezentă în 141 de țări și reunește 43.000 de profesioniști, fiind una dintre primele 10 rețele de consultanță la nivel mondial.
AGERPRES nu îşi asumă responsabilitatea pentru informaţiile conţinute de comunicatele primite şi publicate în fluxul de ştiri sau pe site-ul public. Responsabilitatea conţinutului aparţine exclusiv emitentului comunicatului de presă.
Agenţia Naţională de Presă AGERPRES nu poate fi trasă la răspundere pentru informaţii inexacte/false transmise de către emitenţii comunicatelor de presă.
AGERPRES îşi rezervă dreptul de a nu publica comunicatele de presă care conţin exprimări injurioase, atacuri la persoană şi/sau acuzaţii, încălcări ale drepturilor altor persoane, garantate de Constituţia României.
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Detalii în secţiunea Condiții de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactați Departamentul Marketing – [email protected].
Utilizarea secţiunii Comentarii reprezintă acordul dumneavoastră de a respecta termenii şi condiţiile AGERPRES în ceea ce priveşte publicarea comentariilor pe www.agerpres.ro.
Business OTS
Vocea ta, vizibilitatea ta: articolele tale, în lumina reflectoarelor!
A fost inaugurat PASAJUL SUPERIOR PESTE DN1 THERME BUCUREȘTI. Proiectul reduce considerabil timpii de așteptare pentru șoferi
Pasajul superior de la intrarea în complexul Therme București, construit peste DN1, a fost inaugurat oficial sambata, 02 august 2025. Noul pasaj suprateran reprezintă un punct de referință pentru infrastructura din nordul Capitalei, contribuind semnificativ la fluidizarea traficului pe una dintre cele mai aglomerate artere rutiere din România. Realizat la inițiativa beneficiarului S.C. THERME NORD BUCUREȘTI S.R.L. și construit de RETTER Projectmanagement SRL – companie cu expertiză în dezvoltarea unor soluții moderne de infrastructură – pasajul a fost co
Comunicat de presă
04.08.2025 Comunicat de presă „PNRR: Fonduri pentru România modernă
București Mall – Vitan își consolidează rolul de fashion hub local: 12 noi designeri români, prezenți în noua ediție Designers Boutique
București, 04 August – Designers Boutique, proiectul de referință dedicat fashion-ului autohton, inițiat de București Mall, primul centru comercial modern din România, aduce, în shop-ul dedicat de la etajul 1, un nou mix de 12 designeri români, care spun o poveste autentică despre stil și expresie locală. În perioada 1 august-30 septembrie 2025, toți cei care vizitează mallul din inima capitalei vor putea explora creații care impresionează prin stiluri variate, identitate creativă și personalitate autentică, de la accesorii chic la obiecte v
Comunicat de presă - COUTURE DS S.R.L.
Modernizarea și creșterea competitivității COUTURE DS S.R.L. prin achiziționarea de tehnologii noi COUTURE DS S.R.L. anunță demararea proiectului cu titlul “Modernizarea și creșterea competitivității COUTURE DS S.R.L. prin achiziționarea de tehnologii noi”, cod SMIS 332260, finanțat prin Programul Regional Sud-Vest Oltenia 2021-2027, în cadrul apelului PRSVO/217/PRSVO_P1/OP1 - ÎMBUNĂTĂȚIREA COMPETITIVITĂȚII ȘI A INOVĂRII ÎN MICROÎNTREPRINDERI. Valoarea totală a proiectului: 454.824,20 lei Valoarea cofinanțării Uniunii Europene: 347.730,85 lei Obiectivul general al proiectului este reprezentat de consolidarea poziției COUTURE DS S.R.L. pe piața locală și regional
Comunicat de presa
“PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!” Digitalizarea societatii AM DRAGAN SRL prin achizitia de active specific
Noua Hartă a Dorințelor: De ce Familiile Tinere Aleg Otopeniul Pentru a-și Construi Visul „Acasă”
Există o schimbare seismică în aspirațiile tinerelor familii din România. Visul unui apartament cochet în buricul târgului, deși încă valid pentru unii, pălește în fața unei dorințe mai profunde, mai spațioase: visul unei case cu grădină. Un loc unde copiii pot alerga desculți prin iarbă, unde mirosul de cafea se împletește cu cel al aerului proaspăt de dimineață și unde „acasă” înseamnă mai mult decât patru pereți – înseamnă un refugiu, o comunitate, un viitor. Această nouă hartă a dorințelor are un epicentru clar: zona de nord a Capitalei, cu Otopeniul în prim-plan. Nu mai este doar o suburbie s
Pașii esențiali pentru optimizarea consumului de energie în casă
Pentru a reuși să reduci în mod real consumul de energie din locuință, primul pas esențial este să identifici aparatele care funcționează cel mai frecvent sau care au cel mai mare consum pe termen lung, deoarece multe dintre ele, chiar dacă par inofensive la prima vedere, pot contribui substanțial la factura lunară dacă sunt folosite ineficient sau nu sunt alese corect în momentul achiziției. De cele mai multe ori, electrocasnicele mari sunt responsabile pentru cele mai mari pierderi, iar în lipsa unei evaluări corecte, reducerea consumului devine imposibilă. Rolul utilizării eficiente în reducerea consumului Unul dintre cele mai importante aspecte este modul &
Grecia – o poveste de succes europeană, România – un posibil caz de penalizare
În ultimii ani, Grecia a reușit ceea ce părea aproape imposibil în urmă cu un deceniu: o revenire economică spectaculoasă, care i-a adus aprecieri din partea Comisiei Europene și o consolidare fiscală cu adevărat remarcabilă. Prin reforme dure, dar aplicate cu consecvență, autoritățile elene au reușit nu doar să reducă deficitul bugetar, ci și să creeze un sistem economic mai transparent și mai eficient. În contrast, România se află într-o poziție vulnerabilă, cu un deficit semnificativ, reforme întârziate și riscul real de a fi penalizată de Uniunea Europeană pentru lipsa de acțiune. Rolul reformei fiscale în redresarea Greciei Unul din
Esențialul nutriției: proteine, grăsimi și carbohidrați în hrana pentru animale
Oricât de prietenoasă ar fi pisica atunci când toarce lângă tine sau cât de energic ar fi câinele când îl scoți la plimbare, starea lor generală de bine pornește, de fapt, din bolul de mâncare. Cei mai mulți dintre noi ne uităm la etichetă doar pentru cantitate, preț sau aromă, dar mai puțin la echilibrul real dintre nutrienți. Iar când vorbim despre proteine, grăsimi și carbohidrați, nu e vorba doar de procente scrise mărunt, ci de impactul direct asupra energiei, blănii, digestiei și longevității animalului. Un aport prea mare dintr-un nutrient sau lipsa altuia poate dezechilibra întregul organism. Rolul proteinelor și cum se diferențiază sursele
De ce să alegi o experiență drept cadou: transformă orice ocazie
Într-o lume în care majoritatea lucrurilor pot fi cumpărate oricând, cadourile fizice au început să-și piardă din farmec. Mulți oameni se confruntă cu dilema alegerii unui dar memorabil, mai ales când își doresc să ofere ceva special și personal. În locul obiectelor materiale, tot mai mulți aleg experiențele – acele trăiri care rămân în memorie și creează povești de spus. Fie că e vorba de adrenalină, relaxare sau explorare, o experiență este, de cele mai multe ori, un cadou care nu se uită. Emoție, adrenalină și timp de calitate Una dintre cele mai căutate experiențe pentru pasionații de activități intense este o sesiune &ic
Opera and Ballet, Once Again in the Enescu Festival Program
The George Enescu International Festival 2025 (August 24 – September 21) reaffirms its leading position in the European and international cultural landscape through an exceptional edition, marked by artistic diversity and interdisciplinarity, bringing together grand symphonic evenings, refined chamber concerts, opera and ballet performances, concert versions of operas, and symphonic productions that incorporate contemporary dance. Opera and ballet, expressions of the complexity of a world in motion, return to the Enescu Festival in updated and vibrant formats, in line with contemporary forms of stage expression. Through the diversity of the repert
Comunicat de presa incepere implementare
“PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!” Digitalizarea societatii HEAVY LOAD EXPEDITION SRL prin achizitia de active specific
Siguranța în transportul echipamentelor: importanța rafturilor de calitate pentru autoutilitare
Transportul zilnic al echipamentelor este una dintre provocările majore pentru profesioniștii din teren. O frână bruscă, un viraj mai agresiv sau un drum cu gropi pot transforma interiorul unei autoutilitare într-un haos complet. Când instrumentele cad, se lovesc sau, mai rău, se pierd, apar nu doar costuri neprevăzute, ci și întârzieri, frustrări și riscuri de accidentare. Tocmai de aceea, alegerea unor rafturi de calitate nu este un moft, ci o investiție esențială în siguranță și eficiență. StoreVan este unul dintre furnizorii care oferă soluții adaptate nevoilor reale ale utilizatorilor profesioniști. Probleme reale fără rafturi adecvate
Comunicat de presă
„PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!” Numele beneficiarului: FORUM ART S.R.L. Apel de proiecte gestionat de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, finanțat din fonduri europene prin Planul Național de Redresare și Reziliență al României, Componenta C9.Suport pentru sectorul privat, cercetare, dezvoltare și inovare,&n
În august, călătorește dincolo de ecrane, pe Film Now
Când lumina verii se domolește, Film Now pornește într-o călătorie printre destine care înfruntă imposibilul și inimi care își găsesc curajul. August este luna eroilor neînfricați, a femeilor care se redescoperă dincolo de limite și a prieteniilor ce cresc în umbra provocărilor, unite de un fir roșu comun: determinarea de a urma drumul. Cu fiecare poveste, vei vedea cum loialitatea, iubirea și încrederea sunt puse la încercare în cele mai intense misiuni – unele periculoase, altele intime, toate însă profund umane. Sâmbătă, 02 august, de la ora 20:00, pe Film Now
5 tendințe majore în conținutul SEO din 2025 (și cum să te adaptezi)
SEO nu mai înseamnă doar să urci în clasamentele Google. În 2025, regulile s-au rescris. Google se comportă tot mai mult ca un sistem care anticipează și filtrează intenții, iar răspunsurile generate de AI au devenit principalele puncte de contact între branduri și utilizatori. Brian Dean, fondatorul Backlinko, observă că „Google nu mai urmărește doar potriviri de termeni. Caută dovezi că știi ce caută omul din spatele tastaturii.” Conform unei analize publicate în aprilie 2025 pe Backlinko.com, conținutul care
Ce influențează costul livrării din China: de la furnizor până la destinatarul din România
Antreprenorii care abia încep să importe din China întreabă adesea consultanții în logistică de la ce depinde prețul final al livrării mărfurilor. La prima vedere, se pare că prețul transportului constă doar în tariful de expediere, însă în realitate, procesul de transport implică o serie de factori suplimentari. Din acest motiv, experții
SGS își consolidează expertiza în domeniul sustenabilității
SGS, lider mondial în testare, inspecție și certificare (TIC), anunță achiziția a trei companii de renume – Ecoloss (Olanda), Walsh (Peru) și EFBE (Germania și Taiwan) – consolidându-și astfel poziția pe piețele internaționale și extinzându-și portofoliul de servicii în domenii strategice. Achizițiile reflectă o direcție clară de consolidare a portofoliului SGS în jurul unor teme esențiale precum tranziția energetică, mobilitatea sustenabilă, responsabilitatea socială și siguranța consumatorilor. În același timp, ele oferă acces la piețe emergente sau în creștere accelerată, întăresc prezența locală a Grupului SGS și aduc în cadrul firmei echipe de specia
Nicholas David Ionel este favoritul numărul 1 al Vitality Open Tour, unde concurează peste 70 de sportivi din 11 țări
Nicholas David Ionel este favoritul numărul 1 al celei de a XII-a ediții a Vitality Open Tour, unde concurează peste 70 de jucători din 11 țări. La această competiție din cadrul ITF World Tennis Tour participă și doi români, foști câștigători ai Vitality Open Tour, Ștefan Paloși (ediția 2021) și Radu Mihai Papoe (ediția 2024). De remarcat este faptul că la turneu participă și 3 juniori legitimați la Tenis Club Curtea de Argeș, Andrei Corneliu Gâdoiu
Comunicat de presă
„PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!”. Anunț începere proiect: „Digitalizare APDT Prahova” Numele beneficiarului: Asociația pentru Promovarea și Dezvoltarea Turismului Prahova Asociația pentru Promovarea și Dezvoltarea Turismului Prahova, cod de identificare fiscală 23952906, cu sediul în Municipiul Ploiești, Str. Cuza Vodă, nr. 8, cam. 38, jud. Prahova, România, cod poștal 100002, derulează începând cu data de 24.07.2025 proiectul avân