logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

De ce ai nevoie pentru a deschide o firmă în 2024?

Image

Pentru a deschide o firmă în 2024 vei avea nevoie de cartea de identitate, denumire și de o adresă pe teritoriul României.

 

Pentru firmele care desfășoară anumite activități, cum sunt comerțul cu arme și muniție sau cele care activează în sectorul bancar, este posibil să fie necesare avize sau autorizații specifice prealabile, însă, pentru marea majoritate, se solicită doar cartea de identitate.

 

Persoanele interesate de deschiderea unei întreprinderi individuale sau a unei persoane fizice autorizate trebuie să știe că pentru aceste două forme de organizare economică pot fi necesare cursuri sau studii. Sunt anumite activități pentru care se cere pregătire profesională (cursuri, studii etc.), însă nu pentru toate.

 

În concret, actele necesare pentru deschiderea unei firme în 2024 sunt:

 

  • actul constitutiv;
  • contract de închiriere sau de comodat pentru stabilirea sediului firmei la o adresă;
  • declarație pe proprie răspundere din care rezultă îndeplinirea condițiilor de a fi asociat / administrator;
  • anexa 1 privind înregistrarea fiscală;
  • rezervarea de denumire;
  • actele de identitate ale asociaților / administratorilor;
  • dovada achitării taxelor;
  • cererea de înregistrare.

 

Actele de mai sus sunt cele ce trebuie depuse pentru înființarea unei SRL, fiind tipul de companie cel mai des ales de români. Pot fi necesare și alte acte, de exemplu, acordul vecinilor dacă imobilul unde se stabilește sediul este apartament sau adeverință de la primărie în cazul în care în cartea de identitate este o adresă incompletă.

 

Actul constitutiv

 

Actul constitutiv va cuprinde aspectele esențiale, precum:

 

  • datele de identificare ale asociaților și ale administratorilor;
  • activitățile pe care le desfășoară compania sau codurile CAEN;
  • cuantumul capitalului social;
  • contribuțiile asociaților la capitalul social (dacă sunt mai mulți);
  • adresa unde se stabilește sediul firmei;
  • beneficiarii reali;
  • modul de adoptare a hotărârilor în companie;
  • alte clauze obligatorii sau facultative.

 

Actul constitutiv este, probabil, cel mai important act al unei societăți. Este actul în cuprinsul căreia se materializează înțelegerea dintre membrii fondatori. Poate cuprinde diverse clauze inserate cu scopul de a rezolva probleme care pot apărea.

 

Contractul pentru sediu

 

Orice companie trebuie să aibă o adresă pentru sediu. Nu este obligatoriu că la adresa respectivă firma să desfășoare o activitate. Adresa poate să servească doar pentru primirea corespondenței.

 

Dacă sediul firmei se stabilește acasă și nu se va achita chirie, atunci contractul ce trebuie semnat este contractul de comodat. Este tipul de convenție prin care o persoană îi dă alteia folosința unui bun în mod gratuit. Dacă pentru sediu se va achita o chirie, atunci se va semna un contract de închiriere.

 

La registrul comerțului trebuie depus contractul prin care societatea a dobândit folosința unui spațiu, fie că l-a primit gratuit (comodat), fie că l-a primit în schimbul unei sume de bani.

 

Cine nu are o adresă pentru stabilirea sediului firmei poate apela la un sediu virtual. De exemplu, o persoană care nu locuiește în Timișoara și vrea să înființeze acolo o firmă, dar nu are o adresă, poate apela la acest serviciul de găzduire de sediu social în Timișoara.

 

Găzduirea de sediu social este un serviciu care presupune stabilirea sediului la o anumită adresă, fără ca firma să desfășoare la sediu activitate economică. O firmă care activează în domeniul IT își poate desfășura activitatea de oriunde. La fel se întâmplă în cazul firmelor care operează în domenii precum transporturi, construcții etc.

 

Declarația pe proprie răspundere

 

Este documentul prin care societatea declară pe proprie răspundere că îndeplinește condițiile de funcționare pentru activitățile pe care le desfășoară. Aici pot fi amintite cerințele verificate de Direcția Sanitar Veterinară (DSV), Direcția de Sănătate Publică (DSP), Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM).

 

Este recomandabil să se autorizeze doar activitățile pe care societatea le desfășoară în prezent, nu și activități viitoare și eventuale. Este posibil ca asociații să treacă coduri CAEN în ideea desfășurării lor viitoare. Există riscul ca pentru unele sau altele dintre activități să fie necesare avize sau autorizații, motiv pentru care introducerea de coduri CAEN trebuie să se facă cu prudență. Este posibil ca autoritățile competente să vină în control și să constate că lipsesc anumite avize și să sancționeze contravențional societatea.

 

În declarația pe proprie răspundere se menționează și locul unde se desfășoară activitatea. Trebuie indicat dacă activitatea se desfășoară la sediu, în afara lui sau la punctul de lucru. În cazul activităților de care discutam (construcții, transport) se va menționa că activitatea se desfășoară în afara sediului social. În cazul unui salon de coafură la sediu sau la punctul de lucru.

 

Anexa de înregistrare fiscală

 

Este documentul prin care se optează pentru tipul de impozit dorit. De exemplu, la SRL se poate alege între microîntreprindere și impozit pe profit, iar PFA se poate opta între impozitarea la normă de venit și impozit pe profit.

 

Prin completarea acestui document se poate opta și pentru TVA, cu mențiunea că societatea poate fi înființată ca plătitoare de TVA.

 

Rezervarea denumirii

 

Procedura începe prin verificarea disponibilității denumirii dorite. Dacă denumirea este disponibilă atunci aceasta se va rezerva, iar registrul comerțului emite un act în acest sens. O denumirea rezervată are o valabilitate de 30 de zile, motiv pentru care actele trebuie depuse în interiorul acestui interval de timp.

 

Toate actele trebuie să aibă o dată ulterioară rezervării de denumire. Doar după ce se rezervă numele societății aceasta va putea să semneze actele care îi sunt necesare pentru înființare (comodat / închiriere). În sensul legii, compania dobândește o capacitatea de exercițiu restrânsă. După ce se înființează și dobândește personalitate juridică, firma va avea capacitate de exercițiu deplină.

 

Mara Cristian – Cabinet de avocat

AGERPRES nu îşi asumă responsabilitatea pentru informaţiile conţinute de comunicatele primite şi publicate în fluxul de ştiri sau pe site-ul public. Responsabilitatea conţinutului aparţine exclusiv emitentului comunicatului de presă.

Agenţia Naţională de Presă AGERPRES nu poate fi trasă la răspundere pentru informaţii inexacte/false transmise de către emitenţii comunicatelor de presă.

AGERPRES îşi rezervă dreptul de a nu publica comunicatele de presă care conţin exprimări injurioase, atacuri la persoană şi/sau acuzaţii, încălcări ale drepturilor altor persoane, garantate de Constituţia României.

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Detalii în secţiunea Condiții de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactați Departamentul Marketing – [email protected].

Utilizarea secţiunii Comentarii reprezintă acordul dumneavoastră de a respecta termenii şi condiţiile AGERPRES în ceea ce priveşte publicarea comentariilor pe www.agerpres.ro.

Business OTS

Vocea ta, vizibilitatea ta: articolele tale, în lumina reflectoarelor!

12-06-2025 13:05

Comunicat de presa incepere implementare

  Comunicat de presa incepere implementare “PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!” Digitalizarea societatii DOCTOROS CLINIQUE SRL prin achizitia de active specifice      

12-06-2025 12:52

ECOTIC și UZPR lansează o nouă ediție a concursului „Jurnalism pentru un Mediu Curat”

  București, 12 iunie 2025 O nouă ediție a concursului „Jurnalism pentru un Mediu Curat” – o inițiativă dedicată stimulării jurnalismului de mediu în România – se lansează pe data de 12 iunie.   ECOTIC, în colaborare cu Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România (UZPR), lansează cea de-a doua ediție a concursului național „Jurnalism pentru un Mediu Curat”. Ac

12-06-2025 11:59

Cum să alegi buchetul perfect pentru orice ocazie? Sfaturi și recomandări

  Alegerea buchetului perfect poate transforma orice ocazie într-o amintire de neuitat. Fie că participi la o nuntă, un eveniment corporativ sau vrei să-ți arăți afecțiunea cuiva drag, buchetul de flori potrivit transmite mesaje profunde și sincere. Articolul de față își propune să îți ofere sfaturi utile și recomandări practice pentru a face alegeri inspirate. Vei descoperi cum să evaluezi fiecare ocazie în parte și care sunt detaliile esențiale de care să ții cont pentru a alege buchetul care surprinde și încântă în egală măsură! Cuprins Cum să evaluezi ocazia și să alegi buchetul potr

12-06-2025 11:56

Cum îți dai seama că e timpul să schimbi aparatul de aer condiționat? Răspunde la aceste ȘAPTE întrebări

  Aparatul de aer condiționat a devenit un element de bază în confortul casnic, în special în lunile toride de vară sau în iernile blânde, când funcționează și pe încălzire. Însă, la fel ca orice alt echipament electrocasnic, nici acesta nu este făcut să dureze o viață întreagă. Chiar dacă pare că încă „merge”, semnele că ar trebui înlocuit sunt deseori subtile la început și evidente abia când este prea târziu. Cum știi dacă aparatul tău vechi consumă prea mult, nu mai funcționează eficient sau chiar îți afectează starea de bine? Răspunde sincer la cele șapte întrebări-cheie de mai jos și vei ști dacă este timpul să investești

12-06-2025 10:37

De ce Nokia 3310 este considerat cel mai rezistent telefon din lume

Lansat în anul 2000, Nokia 3310 nu a fost doar un telefon – a fost un fenomen cultural. Într-o eră în care telefoanele mobile abia începeau să se răspândească, acest model s-a remarcat printr-un design simplu, o interfață intuitivă și o baterie impresionantă. Însă ceea ce i-a adus cu adevărat faima și l-a transformat într-o legendă vie a fost durabilitatea sa incredibilă. Într-o lume în care telefoanele moderne sunt fragile, sensibile la șocuri și uneori imposibil de reparat, Nokia 3310 rămâne un simbol al rezistenței absolute. Chiar și astăzi, la peste două decenii de la apariție, continuă să fie menționat în glume, meme-uri și articole ca „telefonul indestructibil”. Dar care sunt, de fapt, motivele concrete pentru care Nokia 3310 a câștigat acest titlu neoficial, dar universal acceptat?

12-06-2025 10:22

Capitala se pregătește pentru Bucharest Tech Week: festivalul tehnologiei începe pe 14 iunie, la Romexpo

Tech Expo - 14-15 iunie - cel mai mare eveniment B2C dedicat tehnologiei, la Romexpo, Pavilion B1 Business Summits - 16-20 iunie – 5 conferințe de business, la NORD Events Center by Globalworth București, 12 iunie 2025 Bucharest Tech Week, cel mai amplu festival de tehnologie și inovație din Europa Centrală și de Est, revine între 14 și 20 iunie 2025 cu o ediție ce aduce în prim-plan cele mai relevante tendințe, soluții și lideri din industrie. Evenimentul reunește companii, profesioniști și

12-06-2025 08:31

Ce trebuie să verifici înainte să cumperi o mașină rulată

Cauți o mașină rulată care să ți se potrivească perfect? Ești în punctul în care te-ai săturat să depinzi de alții, vrei mobilitate, siguranță și, de ce nu, un pic de independență în plus. Ai început să te uiți pe site-uri, să citești anunțuri, poate chiar ai fost deja la câteva vizionări. Dar apare întrebarea: „Cum știu că nu mă păcălesc singură?” Imaginează-ți că vezi mașina visurilor tale: arată impecabil în poze, e fix culoarea care-ți place, are toate dotările de care ai nevoie. Prețul? Surprinzător de bun. Dar ceva parcă nu te lasă să te bucuri. Te întrebi dacă ascunde probleme. Dacă kilometrajul e real. Dacă nu a fost implicată într-un accident. E normal să ai dubii. O mașină rulată poate fi o alegere excelentă – dar doar dacă știi ce să verifici înainte să o cumperi. Hai să trecem împreună prin pașii esențiali, ca să iei o decizie

11-06-2025 14:54

Top 5 rucsacuri de piele pentru femei și bărbați în 2025

  În 2025, moda urbană se întâlnește cu funcționalitatea într-un accesoriu care a trecut de la element utilitar la piesă de stil: rucsacul din piele. Versatil, elegant și durabil, rucsacul de piele este preferat atât de femei, cât și de bărbați care își doresc un mix între estetică premium și practică modernă.  Indiferent că este purtat la birou, într-o escapadă de weekend sau în rutina cotidiană, rucsacul din piele naturală conferă un aer sofisticat, dar relaxat. În 2025, tendințele pun accent pe siluete curate, materiale sustenabile, compartimentare inteligentă și detalii rafinate. Iată topul celor mai apreciate 5 modele de rucsacuri din piele pentru femei și

11-06-2025 14:49

Tendințe în designul paturilor pentru dormitorul matrimonial

Dormitorul matrimonial nu este doar o încăpere dedicată somnului, ci un sanctuar personal al confortului, intimității și designului care reflectă stilul de viață al cuplului. În centrul acestui spațiu se află patul, elementul dominant atât din punct de vedere vizual, cât și funcțional. De aceea, designul patului trebuie ales cu grijă, ținând cont nu doar de estetică, ci și de ergonomie, spațiu disponibil, materiale și stil de viață. În ultimii ani, tendințele în amenajarea dormitorului matrimonial au evoluat, punând accent pe confort maxim, detalii rafinate, materiale sustenabile și soluții multifuncționale.   Materiale naturale și texturi organice

11-06-2025 13:16

Aspirația - soluție pentru siguranța și eficiența silozului

De ce este instalația de aspirație esențială pentru un siloz? Aspirația centralizată reprezintă baza funcționării sigure și eficiente a unităților de depozitare a cerealelor. Fără un sistem modern de aspirație, silozul se va confrunta inevitabil cu probleme legate de praf, supraîncărcarea echipamentelor și scăderea calității produselor. Un conținut ridicat de praf în aer duce la uzura echipamentelor, pierderi de produs, riscuri de incendiu și depășirea concentrațiilor maxime admise de particule nocive în zona de lucru. Echipamentele de aspirație permit controlarea acestor riscuri și stabilizarea întregului proces de prelucrare. Cum contribuie sistemul de aspirație la creșterea eficienței?

11-06-2025 12:38

Cum să identifici un telefon recondiționat de calitate?

  La ora actuală, achiziționarea unui telefon recondiționat poate fi o alegere inteligentă și rentabilă. Totuși, alegerea unui telefon de calitate poate părea o provocare, având în vedere multitudinea de oferte disponibile. Cum poți fi sigur că telefonul pe care îl alegi îți va îndeplini așteptările și că îți va oferi performanța dorită? Ei bine, acest articol te va ghida prin pașii esențiali pentru a recunoaște un telefon recondiționat de calitate, de la verificarea specificațiilor tehnice și a garanției, până la identificarea surselor de încredere și evaluarea raportului calitate-preț. Informează-te corect și fă alegeri care să te satisfacă pe termen lung!   Cupri

11-06-2025 12:35

Cum să economisești pe termen lung cu ajutorul unui panou solar nepresurizat?

    Descoperirea unor modalități eficiente de a reduce costurile cu energia este deja o prioritate pentru mulți dintre cei care doresc să economisească bani în condițiile creșterii continue ale prețurilor la facturile de energie electrică sau de gaze naturale. În plus, asigurarea unei surse solide de apă caldă menajeră acolo unde nu există posibilitatea racordării la rețelele de utilități este un prim pas esențial către un confort superior al locuinței proprii.    Instalarea unui panou solar nepresurizat devine, din aceste puncte de vedere, o opțiune din ce în ce mai atractivă, deoarece oferă o soluție sustenabilă

11-06-2025 12:32

Privire asupra categoriilor SCOPE utile în evaluarea amprentei de carbon a activităților unei companii

  Înțelegerea și măsurarea amprentei de carbon a unei companii este un pas esențial în direcția sustenabilității și a responsabilității ecologice. În acest context, categoriile SCOPE 1, 2 și 3 joacă un rol de bază în evaluarea precisă a emisiilor de gaze cu efect de seră. De la sursele directe de emisii până la cele indirecte, aceste categorii oferă o imagine detaliată asupra consecințelor pe care le are o companie asupra mediului.   Explorarea acestor categorii îți va dezvălui nu doar mecanismele de măsurare a amprentei de carbon, dar și modalitățile prin care poți contribui la un viitor mai verde al afacerii tale. Alătură-te acestei incursiuni și descoperă

11-06-2025 12:09

Confident Communications lansează divizia de sustenabilitate: Confident Impact. Diana Dincă-Lupu, numită Head of Sustainability

  București, 11 iunie 2025 — The Confident Group, un cluster de comunicare corporate și de brand prezent în București și Barcelona, lansează Confident Impact, noua sa linie de business axată pe sustenabilitate. Acest pas marchează o extindere strategică către soluții specializate de ESG și CSR, adaptate atât pentru nevoile specifice corporațiilor, cât și pentru companii medii. Confident Impact devine un one stop shop cu un portofoliu de soluții

11-06-2025 11:15

Claudiu Diaconu, CEO RAFINOR, singura rafinărie de aur din România: „Aurul românesc de investiții devine un activ strategic

                        RAFINOR anunță o creștere de peste 45% a cererii pentru lingouri de aur de investiții în primul semestru din 2025. În primul trimestru din 2025, cererea globală de aur a atins 1.206 tone, cel mai ridicat nivel pentru un prim trimestru raportat la ultimii 10 ani.              

11-06-2025 11:00

Comunicat de presă

  Comunicat de presa “PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!” Anunț privind începerea proiectului cu titlul „Digitalizare Intersection SRL”

11-06-2025 10:19

Elevii menţin curat mediul oceanului planetar. Mesajul apei la #apecurateasumate

Ziua Oceanelor (8 iunie) ne-a adus ocazia de a ne reîntâlni la evenimentul „Ape curate asumate”, susţinut de Aqua Carpatica. Susţinem oceanele şi armonizarea emoţilor interioare, pentru a trăi viaţa cu mai multă pace, deschidere şi bucurie. „Ȋn aceşti ani am desenat ȋmpreună. Am meditat. Am ȋnvăţat cum să gestionăm mai bine emoţiile, cum să ne hidratăm corect şi cum să respectăm apa, această resursă naturală vitală pentru viaţa noastră. Am aflat informaţii interesante despre apă. Am conştientizat influenţa gȃndurilor noastre as

11-06-2025 10:12

Alexia Tatu se antrenează la Academia Victor Hănescu

„Ne bucurăm să o primim în cadrul Academiei Victor Hănescu pe Alexia Tatu, sportivă cu experiență internațională, inclusiv un titlu la Wimbledon în palmares, câștigat la 14 ani.   Alegerea academiei noastre ca loc de pregătire confirmă angajamentul comun pentru performanță și dezvoltare pe termen lung. Antrenorul nostru Davide Spina a întâmpinat-o pe sportivă printr-un antrenam

11-06-2025 09:40

Ce trebuie să știi despre înlocuirea bateriei la dispozitivele Apple cu capacitate scăzută

Bateria este una dintre cele mai esențiale componente ale oricărui dispozitiv mobil. Fără o baterie funcțională, un iPhone, un iPad sau un MacBook devine practic inutil. Deși tehnologia bateriilor litiu-ion a evoluat semnificativ în ultimii ani, degradarea acestora este inevitabilă, indiferent de brand sau model. În cazul dispozitivelor Apple, sistemul de operare monitorizează constant sănătatea bateriei și notifică utilizatorul atunci când capacitatea acesteia scade sub un anumit prag. Acest articol detaliază când și de ce ar trebui înlocuită o baterie Apple, ce opțiuni există, care sunt riscurile ignorării semnalelor de avertizare și cum alegi corect un service specializat.   Când este necesară înlocuirea bateriei?

11-06-2025 08:23

SIMAVI lansează automatizarea inteligentă a decontului eTVA în softul de gestiune financiar-contabilă SVAP2025

Compania SOFTWARE IMAGINATION & VISION (SIMAVI) lansează soluția pentru automatizarea și eficientizarea procesului de validare a decontului eTVA. Soluția se prezintă sub forma unor funcționalități în cadrul SVAP2025, soft de contabilitate care oferă module dedicate pentru evidența contabilă, registrul jurnal, balanță, conturi de gestiune, eFactura și declarații ANAF, inclusiv generarea automată a fișierului SAF-T (D406). Noile funcționalități permit importul fișierului justificativ pus la dispoziție de ANAF și reconcilierea automată a acestuia cu documentele contabile din sistemul ERP.