Complexitatea și costurile ridicate de implementare a raportării SAF-T: O provocare majoră pentru companiile mici

De la 1 ianuarie 2025, raportarea SAF-T (Standard Audit File for Tax) a devenit obligatorie și pentru contribuabilii mici din România, generând provocări semnificative din cauza complexității procesului, a resurselor umane necesare și costurilor ridicate de implementare. Ca urmare, numeroase companii mici, în special cele cu activitate redusă, ar putea decide suspendarea sau chiar încetarea activității, susțin specialiștii TPA Romania, companie de top în Europa Centrală și de Est, specializată în contabilitate, fiscalitate, audit financiar și consultanță juridică.
„Companiile mici pentru care a devenit obligatorie de anul acesta raportarea SAF-T (declarația informativă D406) încă nu au conștientizat pe deplin amploarea acestui proces de raportare, nu știu exact ce presupune și de ce au nevoie concret pentru a se conforma cerințelor autorităților fiscale. Din ce am observat în practică, există contribuabili mici care se gândesc să-și suspende activitatea o perioadă, pentru a vedea ce se întâmplă cu raportările fiscale și cu impozitele, cu mersul economiei, în general. Cred că multe firme mici, mai ales în cazul în care nu au activitate intensă, se vor închide sau vor alege să își suspende activitatea având în vedere faptul că, pe durata suspendării înregistrate la Registrul Comerțului, pentru cel mult trei ani, nu trebuie să depună declarații fiscale, deci nici raportarea SAF-T”, explică Sorana Cernea, Managing Partner al TPA Romania.
Ce este raportarea SAF-T?
SAF-T este un standard internațional pentru schimbul electronic de date contabile, fiscale și de gestiune între contribuabili și autoritățile fiscale. Inițiat de OCDE în 2005, acest sistem este implementat în mai multe țări europene. „România este una dintre țările care au implementat această raportare foarte complexă, raportare care există la nivel internațional. România a preluat ca obligatorii multe informații din standard, nivelul de detaliu fiind unul ridicat, mai mare chiar decât în Polonia, care se știe că are o legislație fiscală mai complexă. Alte țări care au implementat raportarea SAF-T sunt Portugalia, Luxemburg, Polonia, Austria, Franța și Norvegia”, menționează Alexandru Pop, Tax Manager în cadrul TPA Romania.
Procesul a fost implementat gradual: pentru contribuabilii mari acesta a început în 2022, pentru cei mijlocii, din 2023. Din acest an, obligația s-a extins și asupra contribuabililor mici, inclusiv microîntreprinderi, asociații și fundații non-profit și asociații de proprietari care țin contabilitatea în partidă dublă. De asemenea, din 2025m au obligația să depună raportarea SAF-T într-un format mai simplificat inclusiv nerezidenții înregistrați în România în scopuri de TVA. Persoanele fizice autorizate (PFA) și entitățile care aplică contabilitatea în partidă simplă nu sunt obligate să depună această declarație.
”În lege sunt menționate doar câteva categorii profesionale care nu trebuie să depună SAF-T astfel că apare întrebarea ce se întâmplă cu celelalte profesii liberale – experții contabili, consultanți fiiscali, auditori financiari, arhitecți sau traducători? Dacă țin contabilitatea în partidă simplă, nu vor depune raportarea dar, altfel, în lege nu se prevede exact ce se întâmplă cu ei de aceea, reglementarea ar trebui modificată în acest sens”, expliă Sorana Cernea.
Provocările tehnice și financiare ale raportării SAF-T
Specialiștii TPA Romania atrag atenția că și companiile mari și mijlocii întâmpină dificultăți în conformarea la această cerință.
„Aceste companii lucrează cu programe informatice care necesită o investiție financiară serioasă, ceea ce înseamnă mult timp pentru adaptarea softurilor și echipe numeroase pentru implementare. Încă există companii care nu au depus totul la zi, pentru că, la început, când softurile nu erau adaptate, au întocmit raportarea făcând multe prelucrări manuale și a fost dificil să depună retroactiv toate declarațiile. Din fericire, ANAF încă nu a dat amenzi și probabil va fi înțelegător pe parcursul anului 2025 și cu contribuabilii mici. De altfel, este prevăzută o perioadă de grație de șase luni, astfel că raportările aferente primului semestru se pot depune până cel târziu la sfârșitul lunii iulie 2025 fără a risca vreo amendă”, precizează Sorana Cernea.
Obligațiile de raportare
- Periodicitate: Declarația SAF-T trebuie depusă lunar de către plătitorii de TVA care folosesc luna ca perioadă fiscală. Ceilalți contribuabili, inclusiv neplătitorii de TVA, vor depune declarația trimestrial. Raportarea privind activele se întocmește anual (până la termenul de depunere a situațiilor financiare anuale), iar raportarea privind stocurile doar la solicitarea ANAF (într-un termen care nu poate fi mai mic de 30 de zile).
- Detalii solicitate: Fiecare raportare include informații detaliate despre tranzacții, mijloace fixe și stocuri, ceea ce impune companiilor să dispună de sisteme informatice capabile să gestioneze și să integreze aceste date.
Comercianții cu amănuntul, care țin gestiunea stocurilor folosind metoda global-valorică, nu vor avea obligația să includă în raportare detalii privind cantitățile și prețurile unitare. Faptul că o companie ține evidența doar valoric în programul de contabilitate și cantitativ-valoric într-un program informatic de gestiune nu înseamnă că în raportare se pot declara doar informații valorice privind stocurile. În acest caz, contribuabilul va avea obligația să integreze datele referitoare la cantități și prețuri unitare în declarație, lucru care poate fi foarte dificil și care implică dezvoltări software suplimentare.
Avantaje și limitări ale raportării SAF-T
Mediul de afaceri nu resimte momentan avantajele, ci doar neajunsurile raportării SAF-T. Deși raportarea poate contribui la reducerea duratei inspecțiilor fiscale și a timpului de rambursare a TVA, aceste beneficii nu sunt încă resimțite în mediul de afaceri pentru că autoritățile fiscale nu dispun de programele informatice care să prelucreze volumul mare de informații pe care contribuabilii îl trimit prin aceste declarații.
„Acest lucru nu înseamnă că autoritățile fiscale nu pot verifica deloc datele raportate, doar că nu pot face automatizat acele analize de risc foarte detaliate. În momentul în care vor putea efectua aceste analize, cel mai probabil peste un an sau doi, vor verifica rapid totul, inclusiv datele declarate pentru anii anteriori. De asemenea, vor verifica încrucișat ce s-a declarat în SAF-T cu ce s-a declarat în e-TVA, e-Factura și în alte declarații fiscale și se va vedea clar dacă există diferențe. Astfel, de exemplu, se vor observa ușor diferențele între stocurile achiziționate declarate și ceea ce a declarat furnizorul că a vândut, nu doar valoric, ci chiar și la nivel de linii de factură”, menționează Sorana Cernea.
Dificultăți practice întâmpinate de contribuabili:
- Sisteme informatice fragmentate: Multe companii utilizează mai multe programe contabile, ceea ce complică integrarea datelor necesare pentru SAF-T.
- Costuri ridicate: Implementarea necesită investiții semnificative, mai ales pentru contribuabilii care nu folosesc soluții software standardizate.
- Lipsa personalului specializat: Angajații trebuie instruiți pentru a înțelege cerințele raportării și pentru a asigura conformitatea cu reglementările.
- Suport limitat din partea ANAF: În practică, ghidurile și documentele tehnice furnizate de autorități nu acoperă toate scenariile întâlnite în activitatea companiilor, generând incertitudini și dificultăți de implementare.
Cum se pot pregăti companiile pentru raportarea SAF-T?
Experții TPA Romania recomandă contribuabililor să urmeze câțiva pași esențiali pentru a se conforma noilor cerințe:
- Analiza sistemelor IT: Presupune evaluarea programelor contabile și de gestiune pentru a identifica necesitatea achiziției sau adaptării unor soluții software suplimentare.
- Configurarea corectă a datelor: Implică maparea informațiilor contabile conform nomenclatoarelor prevăzute de SAF-T.
- Testarea declarației: Se recomandă generarea și verificarea fișierului SAF-T prin conversia fișierului XML generat de programele informatice într-un format XLS și verificarea testelor oficiale ANAF, dar și a unor teste suplimentare pentru a se asigura acuratețea raportării.
„În practică, am sesizat o serie de provocări în implementarea SAF-T: necesitatea implicării unei echipe mixte de specialiști în domeniul fiscal, contabil, IT; informațiile din documentele suport puse la dispoziție de ANAF nu sunt întotdeauna suficiente pentru completarea și validarea D406; există necorelații între documentele suport ale ANAF puse la dispoziție pentru implementarea D406; unele situații întâlnite în activitățile operaționale ale companiilor nu sunt reglementate suficient, respectiv cele referitoare la politicile și metodele contabile. De asemenea, un fișier valid nu reprezintă neapărat un fișier corect, iar declarațiile inițiale depuse anterior situațiilor financiare anuale pot suferi modificări în baza ajustărilor propuse de auditori. Testele ANAF par să devină tot mai complexe, unele nu sunt construite corect, implicând un efort semnificativ din partea contribuabililor în vederea soluționării problemelor semnalate de către autorități”, precizează Sorana Cernea.
Sancțiuni pentru neconformare
Nerespectarea obligațiilor de raportare poate atrage sancțiuni:
- Între 1.000 și 5.000 de lei pentru nedepunerea declarației D406 la termen.
- Între 500 și 1.500 de lei pentru depunerea incorectă sau incompletă.
Nu sunt aplicate sancțiuni în cazul în care se corectează declarația înainte de termenul următor de raportare sau se corectează ca urmare a unor fapte neimputabile persoanei impozabile.
Concluzie
Implementarea SAF-T reprezintă un pas important în digitalizarea administrației fiscale din România, dar vine cu provocări semnificative pentru contribuabilii mici. Pentru a evita dificultăți și sancțiuni, este esențial ca firmele să se pregătească din timp, apelând la consultanță de specialitate și soluții tehnologice adaptate noilor cerințe.
Despre TPA România:
TPA Romania se remarcă drept unul dintre principalii furnizori de servicii de consultanță fiscală, contabilitate, audit financiar și consultanță juridică din România. Portofoliul de clienți include multe companii din diverse industrii, precum imobiliare, construcții, energie regenerabilă, transport și logistică, servicii, tehnologie, producție, retail și distribuție, comerț, agricultură, precum și instituții internaționale și organizații non-profit. Recunoscută ca un partener de încredere pentru investitorii internaționali, TPA Romania face parte din grupul TPA, o rețea cu 31 de locații în 12 țări din Europa Centrală și de Sud-Est și care reunește peste 2.000 de profesioniști. În calitate de membru independent al Baker Tilly Europe Alliance, compania oferă clienților săi acces la o rețea globală de consultanți fiscali, contabili, avocați și auditori, asigurând susținere pentru dezvoltarea lor internațională. Rețeaua Baker Tilly International este prezentă în 141 de țări și reunește 43.000 de profesioniști, fiind una dintre primele 10 rețele de consultanță la nivel mondial.
TPA Romania
AGERPRES nu îşi asumă responsabilitatea pentru informaţiile conţinute de comunicatele primite şi publicate în fluxul de ştiri sau pe site-ul public. Responsabilitatea conţinutului aparţine exclusiv emitentului comunicatului de presă.
Agenţia Naţională de Presă AGERPRES nu poate fi trasă la răspundere pentru informaţii inexacte/false transmise de către emitenţii comunicatelor de presă.
AGERPRES îşi rezervă dreptul de a nu publica comunicatele de presă care conţin exprimări injurioase, atacuri la persoană şi/sau acuzaţii, încălcări ale drepturilor altor persoane, garantate de Constituţia României.
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Detalii în secţiunea Condiții de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactați Departamentul Marketing – [email protected].
Utilizarea secţiunii Comentarii reprezintă acordul dumneavoastră de a respecta termenii şi condiţiile AGERPRES în ceea ce priveşte publicarea comentariilor pe www.agerpres.ro.
Business OTS
Vocea ta, vizibilitatea ta: articolele tale, în lumina reflectoarelor!
Cele mai frecvente 7 probleme ale laptopurilor și cum se rezolvă într-un service din București
Fie că este folosit pentru muncă, școală sau divertisment, laptopul a devenit o unealtă esențială în viața noastră de zi cu zi. Din păcate, utilizarea intensivă și durata de viață limitată a componentelor duc inevitabil la apariția unor probleme. Într-un service specializat din București, echipele tehnice întâlnesc zilnic aceleași tipare de defecțiuni. În cele ce urmează, vom trece în revistă cele mai frecvente 7 probleme întâlnite la laptopuri și cum pot fi acestea rezolvate eficient și profesionist. 1. Laptopul nu pornește Aceasta este una dintre cele mai stresante situ
Pregătiri pentru Supercupa UEFA: PSG vs Tottenham
Fanii fotbalului așteaptă cu sufletul la gură Supercupa UEFA 2025, care se anunță a fi un adevărat spectacol. Așadar, în acest an vom avea posibilitatea de a fi părtași ai unei confruntări care va avea loc între două dintre cele mai mari și mai puternice echipe ale Europei, și anume Paris Saint-Germain și Tottenham Hotspur. Pe lângă vizualizarea și trăirea emoțiilor specifice, cei pasionați vor putea valorifica bonusul de 400 rotiri, pentru a-și maximiza șansele de a obține profit. Acesta este disponibil pe multe dintre platformele actuale de cazino și pariuri sportive din mediul online și reprezintă o șansă, prin care fanii fotbal
Răcorește-te sub razele soarelui cu noua băutură aniversară de la Starbucks
Starbucks marchează 30 de ani de Frappuccino® cu o ediție aniversară: Descoperă noul Birthday Frappuccino® Vara aceasta este despre nostalgie, stil și momente speciale. Starbucks sărbătorește cea de-a 30-a aniversare a emblematicului Frappuccino® prin lansarea unei ediții limitate – Birthday Frappuccino® blended beverage. O băutură care nu este doar un deliciu răcoritor, ci și o experiență vizuală remarcabilă, servită într-un pahar reutilizabil cu design retro, inspirat de estetica anilor ‘90, oferit gratuit la achiziție. Un clasic reimaginat, într-un ambalaj cu personalitate
Peste 60 de milioane de lei redirecționați către ONG-uri prin platforma Formular230.ro în 2025
Aproximativ 65 milioane lei redirecționați către ONG-uri prin 287.998 formulare 230 completate prin platformă. 12.633 de organizații au folosit platforma în 2025, dintre care 3.702 s-au înscris doar anul acesta. Platforma a fost accesată de peste 846.000 de vizitatori unici în timpul campaniei (dec. 2024 - mai 2025). În 2024, Formular230.ro a fost premiată la Gala Societății Civile, câștigând Premiul I – Dezvoltare economică și socială.
COMUNICAT DE PRESĂ - TUFAN AGROINDUSTRIE S.R.L.
Începere proiect: Dezvoltarea activității societății TUFAN AGROINDUSTRIE SRL prin achiziția de active TUFAN AGROINDUSTRIE S.R.L. derulează, începând cu data de 29.05.2025, proiectul „Dezvoltarea activității societății TUFAN AGROINDUSTRIE SRL prin achiziția de active”, cod SMIS 330067, în baza contractului de finanțare încheiat cu Agenția pentru Dezvoltare Regională Sud-Vest Oltenia, în calitate de Autoritate de Management pentru Programul Regional Sud-Vest Oltenia 2021-2027. Valoarea totală a proiectului este de 1.656.925,11 lei, asistența financiară nerambursabilă este de 1.488.971,66 lei din c
ANUNT PUBLICARE PROCEDURA ACHIZITIE
ANUNT PUBLICARE PROCEDURA ACHIZITIE “PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!” INVESTITII IN DIGITALIZAREA GUSVAD SERV SRL
RENTO – liderul în chirie auto din Moldova care îți aduce mobilitate și confort la un alt nivel
Într-o lume în care fiecare minut contează, serviciile rapide și eficiente devin esențiale pentru oricine are nevoie de mobilitate. Fie că ești turist, om de afaceri sau pur și simplu ai nevoie de o mașină fiabilă pentru câteva zile, chiria auto în Chișinău a devenit o opțiune tot mai populară. Iar atunci când vine vorba de încredere și profesionalism, numele RENTO se află în topul preferințelor clienților din toată Republica Moldova. De ce să alegi RENTO?
Play Vertical lansează On-Brand Viral: soluția de video marketing pentru branduri care nu-și permit să greșească în social media
Într-o eră în care prezența pe TikTok, Instagram Reels sau YouTube Shorts a devenit obligatorie, brandurile consacrate sunt puse într-o poziție dificilă: să comunice eficient în aceste formate rapide, fără să alunece în derizoriu, fără să-și compromită vocea și fără să piardă controlul comunicării. Play Vertical, agenție de video marketing specializată în conținut short-form, lansează On-Brand Viral, o soluție gândită exact pentru această problemă. Este un serviciu complet de video marketing pe TikTok, Reels și Shorts, dedicat companiilor care au nevoie de performanță, dar cu un conținut 100% on-brand.
MASTERCLASS DE PICKLEBALL LA CORBEANCA
Sâmbătă, 14 iunie, la Pickleball Club din Paradisul Verde, Corbeanca (pickleball.corbeanca), pe cele două terenuri superbe, a avut loc un eveniment de excepție pentru mica, dar entuziastă lume a pickleball-ului din România: un masterclass cu Eden Lică! Pentru cine încă nu știe, Eden Lică este multiplu campion de pickleball în S.U.A., unde a cucerit numeroase titluri. Unul dintre cele mai importante a fost la dublu, unde, alături de Andrei Dăescu, a reușit să câștige titlul de campion național indoor. Au fost 20 de participanți, cu vârste cuprinse între 15 și 60 de ani, î
Financial Intelligence organizează a șaptea ediție a FORUMULUI ROMÂNIA DIGITALĂ
Financial Intelligence, cu sprijinul Directoratului Național de Securitate Cibernetică (DNSC) și al Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM), organizează cea de-a șaptea ediție a FORUMULUI ROMÂNIA DIGITALĂ, marți, 17 iunie 2025, de la ora 10:00, la JW Marriott Bucharest Grand Hotel, Salonul AB.
Naționala de fotbal a jurnaliștilor din R. Moldova a cucerit din nou titlul în Armenia. Ce turnee urmează pentru tricolori
La precedenta ediție din Armenia, organizată în 2023, la Syunik, România a ocupat locul 2, iar R. Moldova s-a clasat pe prima poziție. La competiția din acest an, care s-a disputat pe arena grupării FC Shirak din Gyumri, au mai participat naționalelele de fotbal ale jurnaliștilor din Armenia, Kazahstan, România, Ungaria și Georgia.
Proiect CONSTRUIND VIITORUL - ID proiect: 309790
Program - Educație și Ocupare 2021 – 2027 (PEO) Prioritate P08 – Creșterea accesibilității, atractivității și calității învățământului profesional și tehnic Apelul pentru proiecte: PEO/76/PEO_P8/OP4/ESO4.5/PEO_A3 - Adaptarea serviciilor educaționale adresate elevilor și personalului didactic din ÎPT – Stagii de practică pentru elevi_Regiuni mai putin dezvoltate
Ventilatiecurecuperarecaldura.ro - pentru soluții din prezent la situațiii arzătoare încă din trecut
În locuințele din România, sistemele de ventilație cu recuperator de căldură sunt tot mai întâlnite. Și nu doar în case, ci și în birouri sau spații comerciale. De ce sunt atât de populare? Pentru că îmbunătățesc aerul de respirat, reduc costurile la energie și susțin o atmosferă mai sănătoasă pentru trai. De unde le putem comanda și noi? De pe site-ul Ventilatiecurecuperarecaldura.ro - de la firma Altecovent. Prin administrarea eficientă a ciclului de aer și prin reținerea căldurii la interior, sistemele de ventilație cu recuperare de căldură, sunt o investiție smart pentru cei care d
Costa Cruises revoluționează industria croazierelor: noi itinerarii combinate cu experiențe inedite pe mare și în destinații. Unde merg turiștii români și cât plătesc pentru o croazieră de 7 nopți
Croazierele revin în forță în preferințele de vacanță ale românilor. După ani în care zborurile sau vacanțele all-inclusive dominau alegerile turistice, tot mai mulți călători aleg anual experiențele pe mare, în special în Marea Mediterană sau Europa de Nord. Asta și pentru că operatorii de croazieră precum Costa Cruises au ales să revoluționeze vacanța standard prin introducerea unui concept unic de navigare, denumit Sea & Land Destinations, prin care oferă turiștilor destinații inedite, greu accesibile altfel, îmbinate cu experiențe la sol captivante. Turiștii din România aleg cel mai des croaziere cu intinerarii care cuprind opriri în orașe vibrante din Italia, Franța, Spania pentru a descoperi locuri ca Parcul Național Calanq
Brașovul se alătură celui mai amplu program pentru susținerea micilor producători: Raftul cu Bunătăți Locale
Județul Brașov devine, din luna iunie, parte a celui mai amplu program național de susținere a micilor producători locali. Profi a deschis oficial Raftul cu Bunătăți Locale în magazine selectate din județul Brașov, oferind producătorilor locali posibilitatea să aducă în retailul modern bunătățile făcute după rețete tradiționale. Raftul cu Bunătăți Locale oferă gustul inconfundabil al unor produse proaspete din carne, lactate, patiserie, panificație, produse apicole și paste făinoase. Pentru început, peste 20 de mici producători alimentează Raftul cu Bunătăți Locale din magazinele Profi selectate din județul Brașov.
Cum să te pregătești corect pentru un eveniment business
Un eveniment business este o oportunitate atât din punct de vedere al companiei, cât și din punct de vedere al vieții profesionale, la nivelul fiecărui participant. De succesul organizării lui depind multe reușite, promovarea la locul de muncă, creșterea prestigiului personal și altele. De aceea, este esențial să te pregătești cum se cuvine și să nu omiți niciunul dintre aspectele prezentate mai jos, în acest articol. Asigură-te că știi detaliile evenimentului Întârzierile, blocajul în trafic, alegerea
Topper moale vs. topper ferm: Care este alegerea potrivită pentru tine?
Sursă foto: Shutterstock Schimbarea modului în care te odihnești nu trebuie să implice mereu cumpărarea unei saltele noi. Dacă ai remarcat că patul nu mai oferă susținerea dorită sau simți că nu te relaxezi complet peste noapte, introducerea unui topper poate fi o soluție simplă și eficientă. Totul ține
Cum să impresionezi printr-un design personalizat al zonei de conferință?
Participanții la un eveniment profesional rețin detaliile vizuale mult mai mult decât prezentările în sine. Așadar, cum să impresionezi printr-un design personalizat al zonei de conferință? Răspunsul stă în armonia dintre funcționalitate, confort și stil. Când spațiul transmite profesionalism și atenție la detalii, publicul devine mai receptiv. Mulți organizatori aleg deja soluții eficiente direct de la
Diferența dintre verificarea tehnică periodică și revizia tehnică obligatorie a instalației de gaze naturale de la domiciliu
În cadrul preocupărilor pentru siguranța ta și a locuinței tale, întreținerea instalațiilor de gaze trebuie să ocupe un loc esențial. Adesea, termeni precum „verificare tehnică periodică la 2 ani” și „revizie tehnică obligatorie la 10 ani” pot părea similari, dar fiecare joacă un rol specific în asigurarea unei funcționări optime și sigure a instalației de gaze pe care o folosești. Înțelegerea diferenței dintre aceste două acțiuni obligatoriu de efectuat îți sporește certitudinea că locuința ta este protejată împotriva riscurilor asociate cu exploatarea instalației de gaze naturale. Descoperă în acest articol ce presupune fi
Rolul recenziilor în alegerea unui cazinou online sigur
Astăzi, alegerea unui cazinou online sigur a devenit o provocare din ce în ce mai vastă. Ai la dispoziție o gamă ofertantă de opțiuni, iar recenziile devin unul dintre cele mai valoroase instrumente pentru a face o alegere bine informată. Pornind de la evaluarea serviciilor oferite până la identificarea potențialelor capcane, recenziile te pot ghida în direcția potrivită, ajutându-te să eviți site-urile dubioase și să te concentrezi pe experiențe de joc plăcută și sigure.