Buju Stanciu și Asociații: 2025 aduce o creștere a numărului de insolvențe și falimente. Principalele victime sunt firmele care nu își corectează vulnerabilitățile în față schimbărilor legislative și economice

În 2025, IMM-urile din România sunt mult mai “slăbite” în față schimbărilor legislative și fiscale, ceea ce va genera o creștere a numărului de insolvențe și falimente, avertizează specialiștii societății de avocatură Buju Stanciu și Asociații. Principalele victime vor fi societățile care nu fac evaluări juridice în business, nu își corectează vulnerabilitățile prin audituri preventive și nu se protejează legal, riscând să devină ținte ale controalelor ANAF și să aibă pierderi financiare severe.
“Pe fondul măsurilor fiscale anunțate și al nevoii continue a statului de a-și consolida veniturile, în vederea reducerii deficitului bugetar, firmele se vor confrunta cu o presiune suplimentară din partea autorităților de reglementare și control. În acest context, 2025 va aduce o creștere a insolvențelor și falimentelor, în special în cazul companiilor care nu fac evaluări juridice periodice pentru a evita pierderi și a se proteja în fața legii. Auditul legal preventiv, care presupune o evaluare a vulnerabilității firmelor în fața legii, este o practică în țările dezvoltate, folosită ca un scut împotriva pierderilor neprevăzute și a falimentului. În perioade atât de incerte cum este 2025 această evaluare este esențială pentru direcția afacerilor. Lipsa unui audit legal preventiv poate duce la scăderi financiare bruște și la pierderea accesului la resurse vitale, cum ar fi finanțările sau parteneriatele strategice. Într-un climat în care fiecare greșeală de conformitate are un cost ridicat, un audit legal realizat din timp devine un instrument esențial pentru a depăși cu bine provocările acestui an”, punctează Marius Stanciu, avocat specializat în fiscalitate și partener fondator al societății de avocatură Buju Stanciu & Asociații.
În mediul de business românesc auditul legal preventiv este mai puțin aplicat de firme decât în Occident sau în țările dezvoltate din Asia, însă nevoia de o astfel de evaluare este cu atât mai mare cu cât mediul legislativ, fiscal și economic este impredictibil. În 2024, firmele au optat pentru audit legal preventiv în special în ultimul trimestru în contextul incertitudinii ridicate față de 2025, interesul pentru o astfel de evaluare dublându-se în ultimele luni din an față de restul anului. Cele mai multe firme care au optat pentru o evaluare juridică sunt din domenii ca IT, retail, real-estate sau crypto.
Mediul de afaceri, sub presiune: de ce auditul legal este pentru firme cea mai solidă protecție în fața schimbărilor legislative și economice
România se află în pragul unei furtuni economice: deficit bugetar record, presiune fiscală crescută și o campanie electorală care pune reflectorul pe alte subiecte. Realitatea economică, însă, nu poate fi ignorată. În spatele ușilor închise, strategii guvernamentale și măsuri drastice sunt deja în pregătire, iar operatorii economici vor fi primii care vor simți efectele acestora. De altfel, mediul de afaceri este vizat de noi măsuri fiscale, mai drastice, din 2025. În acest context, firmele ar trebui să schimbe abordarea și să ia măsuri de prevenție din punct de vedere legal pentru a evita scăderi și a putea crește în continuare.
Un deficit care cere sacrificii: ce vulnerabilități pot avea firmele din România
Cu un deficit bugetar care poate depăși pragul critic de 8% din PIB, Guvernul nu mai poate amâna corecțiile. Guvernatorul Băncii Naționale a României a subliniat la final de 2024 necesitatea unei „diete” economice, iar analiștii financiari evidențiază gravitatea situației financiare a țării.
“În acest context, este inevitabil ca autoritățile și instituțiile publice cu drept de control, în special ANAF, să intensifice verificările, mai ales asupra companiilor. Într-o economie aflată sub presiune, fiecare leu contează, iar entitățile care nu sunt pregătite vor simți din plin forța viitoarelor măsuri. În fața unei abordări mai energice a autorităților, mai ales din perspectivă fiscală, societățile vor fi vulnerabile în fața legii și riscă, printre altele, impozitarea cu 70% a veniturilor din surse pe care ANAF le consideră a fi neidentificate. De aceea, este important ca antreprenorii să ia în considerare realizarea unui audit legal preventiv, util pentru conformarea la noile rigori legislative și la menținerea sănătății afacerii”, explică Victor Buju, avocat specializat în fiscalitate și partener al societății de avocatură Buju Stanciu & Asociații.
Auditul legal preventiv: ce presupune și de ce este un instrument esențial în peisajul economic actual
În cultura de afaceri din România, conceptul de audit legal preventiv nu a fost vreodată în prim-plan. Totuși, complexitatea și dinamismul mediului economic actual impun adoptarea unor mentalități noi și proactive. Auditul legal nu este doar o verificare formală, ci un proces comprehensiv care analizează conformitatea operațiunilor unei companii cu legislația în vigoare, identificând riscurile potențiale și propunând soluții de diminuare a riscurilor.
În țări cu economii mature, auditul legal preventiv este o practică standard, recunoscută pentru rolul său în asigurarea sustenabilității și integrității afacerilor. Adoptarea acestei practici în România poate reprezenta diferența dintre o companie care se adaptează și prosperă și una care rămâne vulnerabilă în fața schimbărilor legislative și economice.
Cum să nu devii ținta ideală a controalelor autorităților publice
Într-un peisaj legislativ marcat de ambiguități și complexitate, riscul ca reglementările să fie interpretate în defavoarea companiilor este real și constant. Soluția stă într-o abordare preventivă, realizată prin auditul legal. Acest proces nu doar că identifică și corectează vulnerabilitățile înainte ca ele să devină probleme majore, dar și protejează afacerea de pierderi financiare semnificative sau, în situații extreme, de riscul falimentului.
Un audit legal corect întocmit va oferi beneficiarului:
- O radiografie clară a fluxurilor financiare și operaționale prin prismă legală;
- O hartă a riscurilor și vulnerabilităților companiei;
- Strategii personalizate pentru diminuarea riscurilor și soluții pentru conformitatea legală;
- Scenarii de stres care pregătesc business-ul pentru cele mai dificile situații previzibile.
“Prea mulți antreprenori ajung la profesioniștii în drept doar după ce problemele apar. Este la fel ca în situația în care ai merge la medic doar când simptomele devin insuportabile, iar tratamentele devin costisitoare și dureroase. La fel ca o un control de rutină, un audit legal poate scoate la iveală riscuri despre care nu știați înainte ca ele să se manifeste dureros. Contextul actual impune o schimbare de mentalitate. Nu mai este vorba doar de respectarea legii, ci de anticiparea mișcărilor autorităților, având ocazia să transformați vulnerabilitățile în puncte forte. În vremuri în care austeritatea este iminentă, prevenția și adaptarea fac diferența între o companie care supraviețuiește și una care prosperă”, conchide Marius Stanciu, partener în cadrul Buju Stanciu și Asociații.
Buju Stanciu și Asociații este o societate de avocatură de business orientată spre soluții personalizate și pragmatice pentru fiecare client. Echipa noastră experimentată oferă consultanță juridică în domenii tradiționale precum dreptul societar, proprietatea intelectuală și litigii, dar și în sectoare inovatoare, inclusiv tehnologii emergente precum inteligența artificială și blockchain. Suntem membri ai Interlegal și Legal Network International, colaborând cu firme de avocatură reputate la nivel internațional, pentru a asigura cea mai bună calitate a serviciilor noastre profesionale. Din 2025, Buju, Stanciu & Asociații este membră a rețelei internaționale Exsus Global, reprezentând un pas important în extinderea serviciilor societății. Prin acest parteneriat, firmele din România vor avea acces la o rețea extinsă de specialiști internaționali, beneficiind de expertiză juridică, financiară și de business adaptată nevoilor lor.
Buju Stanciu și Asociații
AGERPRES nu îşi asumă responsabilitatea pentru informaţiile conţinute de comunicatele primite şi publicate în fluxul de ştiri sau pe site-ul public. Responsabilitatea conţinutului aparţine exclusiv emitentului comunicatului de presă.
Agenţia Naţională de Presă AGERPRES nu poate fi trasă la răspundere pentru informaţii inexacte/false transmise de către emitenţii comunicatelor de presă.
AGERPRES îşi rezervă dreptul de a nu publica comunicatele de presă care conţin exprimări injurioase, atacuri la persoană şi/sau acuzaţii, încălcări ale drepturilor altor persoane, garantate de Constituţia României.
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Detalii în secţiunea Condiții de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactați Departamentul Marketing – [email protected].
Utilizarea secţiunii Comentarii reprezintă acordul dumneavoastră de a respecta termenii şi condiţiile AGERPRES în ceea ce priveşte publicarea comentariilor pe www.agerpres.ro.
Business OTS
Vocea ta, vizibilitatea ta: articolele tale, în lumina reflectoarelor!
OLX Group anunță vânzarea companiei KIWI Finance către Partners Financial Services
OLX Group anunță vânzarea companiei KIWI Finance, parte a portofoliului său, către Partners Financial Services, cea mai cunoscută companie de consultanţă financiară din Cehia. În perioada următoare, OLX își propune să își concentreze și mai mult resursele pe platformele sale principale de anunțuri, prin dezvoltarea continuă a platformelor OLX, Storia și Autovit.ro, active pe piața din România. Tranzacția este supusă aprobării autorităților de reglementare. KIWI Finance deține o cotă de piață de 10% în producția de credite ipotecare noi, a facilitat împrumuturi pentru sute de mii de clienți și are parteneriate strategice cu
Wagyu, cea mai apreciată carne de vită din lume
Vita Wagyu japoneză este astăzi sinonimă cu rafinamentul absolut în gastronomie. Gustul său delicat, textura fragedă și aspectul marmorat transformă fiecare fel de mâncare într-o experiență unică. Această carne specială, crescută exclusiv în fermele japoneze după reguli stricte transmise din generație în generație, a devenit unul dintre cele mai apreciate produse culinare din lume. Pentru pasionații de fine dining și carne de calitate excepțională, Wagyu nu este doar o alegere, ci un standard de referință. În România, acest produs rar poate fi comandat direct, în condiții de siguranță și autenticitate garantată, de pe platforma carneproaspata.ro . Ce înseamnă Wagyu?
INRO Business Summit 2025: România intră într-o nouă ligă economică alături de India, la un summit cu miză strategică globală
România face un pas decisiv spre consolidarea poziției sale economice internaționale, alături de unul dintre cei mai dinamici parteneri ai momentului: India. INRO Business Summit 2025, desfășurat în inima capitalei indiene, a depășit așteptările și a demonstrat că parteneriatul româno-indian nu mai este doar o oportunitate pe hârtie, ci o direcție strategică în plină construcție. Organizat de The Union of Bilateral Chambers of Commerce from Romania in India, evenimentul s-a remarcat printr-un mix rar întâlnit în astfel de contexte: prezență instituțională de prim rang, participare solidă a mediului privat și un cadru clar orientat spre acțiune, nu formalități diplomati
Ziua Independenței Republicii Azerbaidjan a fost marcată în România
La București, a avut loc un eveniment dedicat zilei de 28 mai, Ziua Independenței Republicii Azerbaidjan, organizat de Ambasada Azerbaidjanului. La ceremonie au fost prezenți 800 de invitați, oficiali români, reprezentanți ai Guvernului, deputați și senatori, personalități publice și politice, printre care ministrul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale al României, Simona Bucura-Oprescu, secretarul de stat pentru Culte al României, Ciprian Olinici, șefi de misiuni diplomatice acreditate în România, reprezentanți ai mass-media, ai intituțiilor culturale și științifice, numeroși membri a
Axis Communications lansează două camere multidirecționale cu vedere 360° și integrare PTZ
Axis Communications, liderul global în domeniul supravegherii video, lansează 2 camere multidirecționale proiectate pentru a funcționa împreună cu camerele PTZ Axis. Aceste camere pot monitoriza 4 zone diferite, 24/7, chiar și în condiții dificile de iluminare. Aceste camere panoramice dispun de 4 senzori de 5 MP și oferă o vedere de ansamblu de 360°, asigurând o conștientizare completă a situației. Cu 4 senzori de ½”, ele oferă imagini clare și luminoase, gestionând mai bine umbrele, chiar și &ici
Clinica Pasindora – zâmbetul care schimbă vieți, construit din empatie, inovație și curaj
În spatele brandului Pasindora se află o poveste de viață puternică, umană și profund inspirațională. Fondatoarea clinicii, dr. Dana Deaconu, fostă sportivă de performanță, a transformat o experiență personală marcată de complexe legate de dantură într-o misiune profesională: aceea de a reda zâmbetul și încrederea celor care au pierdut-o. De la sportiv de performanță la medic vizionar Dana Deaconu a practicat handbalul la nivel înalt până în al doilea an de facultate la medicină. A renunțat cu gre
SGS promovează TransitNet la Transport Logistic München 2025
În perioada 2-4 iunie 2025, Tudor Suciu - Business Manager în cadrul SGS România, și Gabriel Kerekes - TransitNet Operations Coordinator SGS România, au participat la evenimentul Transport Logistic München, unul dintre cele mai importante târguri internaționale dedicate logisticii, mobilității și managementului lanțului de aprovizionare. Ei s-au alăturat colegilor din rețeaua internațională SGS pentru a promova TransitNet, soluția digitală de tranzit vamal, recunoscută pentru eficiența și conformitatea pe care o oferă operatorilor de transport și logistică din întreaga lume.
Cum să îți creezi o rutină zilnică de administrare a suplimentelor pentru articulații
În lumea agitată de astăzi, menținerea sănătății articulațiilor este esențială pentru un stil de viață activ și fără dureri. Administrarea suplimentelor pentru articulații poate juca un rol important în protejarea și susținerea mobilității tale pe termen lung. Totuși, cu atât de multe opțiuni disponibile, poate fi copleșitor să știi de unde să începi. Acest ghid te va ajuta să îți creezi o rutină zilnică eficientă pentru administrarea suplimentelor, oferindu-ți sfaturi practice și informații relevante pentru a te asigura că primești beneficiile maxime pentru sănătatea articulațiilor tale. Indiferent dacă abia ești la început sau cauți modalități de optimizare a regimului existent, vei găsi aici tot ce ai nevoie pentru a face alegeri informate și benefice pentru starea ta de bine.
5 trucuri care vă va ajuta să câștigați mai mult pe marketplace-ul Vendigo.ro
Vânzările pe marketplace reprezintă o oportunitate convenabilă de a lucra cu o infrastructură deja pregătită și un flux constant de cumpărători. Însă există o diferență esențială între un vânzător obișnuit și unul care are cu adevărat succes — modul în care își gestionează magazinul. Dacă deja vindeți sau doar vă pregătiți să lansați afacerea pe Vendigo.ro, iată cinci metode simple, dar eficiente, de a vă crește profitul. 1. Folosiți titlur
Timpul petrecut cu copilul tău: ce înseamnă cu adevărat și cum îl transformi în ceva care contează
Într-o lume care ne presează constant cu urgențe, e ușor să pierdem din vedere ce este cu adevărat important. Copilul tău nu are nevoie de un părinte perfect. Are nevoie de un părinte prezent. De ce contează timpul petrecut cu copilul? Timpul petrecut împreună este fundamentul relației emoționale dintre tine și copilul tău. Nu doar că îi modelează încrederea în sine și capacitatea de a-și regla emoțiile, dar are un impact profund asupra sănătății sale mintale pe termen lung. Calitatea acestui timp este mai importantă decât cantitatea. Copiii simt imediat când suntem prezenți doar fizic. Un copil care se simte văzut, ascultat și acceptat va deveni un adult mai stabil, mai empatic și mai echilibrat. Mitul părintelui ocupat: „Nu am timp” Este adevărat, pro
Masa de seară – de ce este problematică și cum renunți la ea fără frustrare
Ce înseamnă „masa de seară” și de ce e problematică? Pentru mulți români, masa de seară este: cea mai consistentă a zilei singura luată în familie și adesea încărcată de alimente greu digerabile: carne, cartofi, pâine, desert. Din păcate, exact acest tip de cină este asociat cu: tulburări de somn, digestie lentă, creștere în greutate, dezechilibre hormonale (cortizol, insulină),
Exerciții pentru a păstra vederea ageră
De ce avem nevoie de exerciții pentru ochi? În era ecranelor, vederea noastră este supusă zilnic la efort intens. Fie că lucrezi de la birou, ești student sau petreci mult timp pe telefon, mușchii oculari devin încordați, iar circulația la nivelul retinei este afectată. Acest lucru duce la oboseală, înroșirea ochilor, vedere încețoșată sau chiar dureri de cap. Exerciții recomandate pentru menținerea vederii: 1. Regula 20-20-20 La fiecare 20 de minute, privește un obiect aflat la 20 de metri distanță timp de 20 de secunde. Ajută la relaxarea musculaturii și previne uscăciunea oculară. 2. Focalizare alternativă Ține un pix la 15 cm de ochi și alternează privirea între vârful pixului și un obiect aflat în depărtare. Repetă de 10 ori. 3. Clipitul conștient Clipim de până la 5 ori mai puțin când stăm mult și privim un ecran. Clipitul c
Soluții naturiste pentru eliberarea din dependențe
Dependențele nu sunt o problemă de voință. Sunt dezechilibre complexe – chimice, emoționale și energetice – care afectează mintea, corpul și relația cu sinele. Din fericire, abordările naturiste pot completa intervențiile psihologice sau medicale și pot oferi un sprijin real în procesul de eliberare. Fie că este vorba despre fumat, alcool, zahăr, cafeină sau dependențe emoționale, natura oferă resurse valoroase. Acest articol nu promite soluții miraculoase, ci propune pași simpli, curați și sustenabili, care pot însoți procesul de transformare. 1. Plante adaptogene – resetare nervoasă blândă Plantele adaptogene sunt recunoscute pentru capacitatea lor de a echilibra reacțiile organismului la stres. Ele contribuie la reducerea anxietății și a poftelor compulsiv
Ceaiul negru – un „medicament național” cu gust de tradiție
Ceaiul negru – un „medicament național” cu gust de tradiție Turcii îl beau în loc de apă. Englezii și l-au transformat într-un simbol cultural. Ceaiul negru este mai mult decât o băutură caldă: este un medicament popular, un gest de ospitalitate și o soluție naturală pentru unele dintre cele mai frecvente probleme de sănătate publică. Ceaiul negru în culturile turcă și britanică: obiceiuri cu valoare terapeutică Turcia: Este băutura națională, consumată zilnic, în cantități mari. Se servește din pahare mici, fără lapte, uneori cu zahăr. Este oferit gratuit în magazine, la birou sau la coafor – face parte integrantă din v
UTI CFM a modernizat instalațiile electrice ale Hidrocentralei Porțile de Fier I în cadrul unui proiect de 11,4 mil euro
UTI CONSTRUCTION AND FACILITY MANAGEMENT, companie membră a Grupului TIU, a participat la modernizarea instalatiilor electrice aferente echipamentelor hidromecanice și hidraulice pentru barajul deversor al Hidrocentralei Porțile de Fier I. Proiectul, al cărui beneficiar este Societatea de Producere a Energiei în Hidrocentrale “HIDROELECTRICA SA”, a fost adjudecat de compania noastră în asociere cu DSD NOELL GmbH. Valoarea proiectului a fost de aproximativ 11,4 milioane euro. Barajul deversor la care au exec
ALDEMO – Semințe pentru un viitor verde. Sol fertil, agricultură durabilă, natură protejată
ALDEMO TQM SRL este o companie românească ce activează în domeniul furnizării de semințe agricole și tehnice, cu aplicabilitate în agricultură convențională și ecologică, amenajări peisagistice, ecologizare industrială, silvicultură, viticultură, pomicultură, fonduri de vânătoare și proiecte de cercetare. Structura operațională și portofoliul de produse sunt construite astfel încât să deservească atât fermele mici și medii, cât și instituții publice sau companii implicate în infrastructură, reconversie ecologică ori conservare a biodiversității. Fundamentul companiei: expertiză în agricultură alternativă și adaptată schimbărilor climatice
Lansare oficială: Programul de Școlarizare și Specializare Sustenabilă „România–India” – cetățeni indieni vin în România pentru a se califica în meseria de bucătar
Uniunea Camerelor de Comerț Bilaterale din România în India, în parteneriat cu NEOPHRON INTERNATIONAL SRL și Centrul de Formare Profesională Eurodeal, anunță lansarea oficială a Programului de Școlarizare și Specializare Sustenabilă „România–India” — un proiect educațional de anvergură care oferă cetățenilor indieni posibilitatea de a obține o calificare profesională în România, în meserii esențiale pentru economia locală. În primă fază, programul vizează calificarea în meseria de bucătar
Electronice Online – Soluții complete pentru sistemele multimedia auto
Electronice Online este specializat în comercializarea și integrarea de echipamente auto multimedia, completând în mod profesionist o gamă diversă de produse dedicate confortului, siguranței și conectivității din mașină. Se adresează atât posesorilor de autoturisme uzuale, cât și pasionaților de mesagerie auto. 1. Navigații dedicat
Lumea după regulile copiilor: fără teme, patru zile de weekend, totul gratis și zero bullying. Ce s-a întâmplat la Veranda Mall de 1 Iunie
Dacă lumea ar fi condusă de copii, am avea cu toții mașini electrice, la școală s-ar preda o singură materie pe zi, weekendurile ar dura 4 zile, iar mall-urile ar fi pline de parcuri și realitate virtuală. De Ziua Copilului, Veranda Mall le-a oferit celor mici microfonul, într-un exercițiu de imaginație în care au fost invitați să spună ce ar schimba la școală, ce reguli ar introduce dacă ar conduce lumea și ce ar face dacă ar avea bani fără limită.
REALCONT & ADISAF – Parteneri strategici pentru succesul afacerii tale
REALCONT și ADISAF oferă o soluție completă, cu acoperire 360°, pentru orice antreprenor care își dorește un parcurs predictibil: de la constituirea juridică a firmei, până la administrarea contabilă și de personal ADISAF – Suport complet în înființarea și gestionarea structurii legale ADISAF este un partener specializat în înființarea de entități juridice (SRL, PFA, II, IF), modificări statutare, consultanță și servicii conexe, cu peste 30 de ani d