Pacienții din România evită urmărirea în instanță a medicilor pentru malpraxis pentru că nu își cunosc drepturile

-
Românii nu au încredere în sistemul de sănătate, inclusiv în obiectivitatea Colegiului Medicilor sau a Direcției de Sănătate Publică, instituțiile competente în analizarea erorilor medicale.
-
După pandemie, se observă o evoluție exponențială a cazurilor de malpraxis, care ajung pe rolul instanțelor, dar sub nivelul nevoii semnalate de pacienții care se consideră prejudiciați.
În România, numeroși pacienți evită urmărirea în instanță a medicilor pentru malpraxis pentru că nu își cunosc drepturile în acest domeniu, se tem de costul și durata unui astfel de proces, dar și pentru că nu mai au încredere în obiectivitatea celor două instituții specializate – Colegiul Medicilor sau Direcția de Sănătate Publică, care au competență în analizarea erorilor medicale, consideră Cătălina Bordianu Calangiu, avocat specializat în domeniul practicii medicale, membru fondator al Casei de avocatură Bordianu & Asociații.
Majoritatea celor care se simt prejudiciați de medici și aleg să își caute dreptatea se adresează celor două organisme specializate, deși practica de până acum a acestor instituții s-a îndepărtat foarte mult de la standardul de obiectivitate și imparțialitate, astfel încât pacientul are tot mai puțină încredere în sistemul de sănătate din România.
Potrivit specialistului, după pandemie, se observă o evoluție exponențială a cazurilor de malpraxis, care ajung pe rolul instanțelor din România, dar ”încă timidă”, comparativ cu numărul pacienților care consideră că au suferit un prejudiciu. „Săptămânal, există cel puțin un termen într-un dosar civil de malpraxis, un progres față de anii anteriori, dar infim, comparativ cu estimările care iau în calcul intenția pacienților de a se adresa în instanță cu acțiuni de malpraxis. De regulă, procesele civile pe rol durează între doi și cinci ani”, explică avocatul Cătălina Bordianu Calangiu.
Malpraxis, în practica medicală, înseamnă orice derapaj, întrerupere sau discontinuitate în acordarea îngrijirilor medicale prin care s-a cauzat pacientului un prejudiciu. Poate fi comis de orice tip de furnizor de servicii medicale, care are datoria de a oferi îngrijire competentă și legală, indiferent că este vorba despre medici sau asistenți medicali. Dar nu orice greșeală reprezintă malpraxis, ci doar ceea ce produce pacientului un prejudiciu și doar dacă există o legătură de cauzalitate între eroarea specialistului și prejudiciul suferit de pacient. „De exemplu, există eroare ca medic să nu obțin consimțământul informat al pacientului, să îi ofer îngrijirile medicale și să nu se producă niciun prejudiciu. Dar, dacă se materializează un risc recunoscut de practica medicală, care există descris în acordul pacientului, dar pe care nu l-am luat pacientului, atunci suntem în fața unui posibil caz de malpraxis de etică medicală, pentru că există atât prejudiciu, cât și cauzalitate între eroare și prejudiciu”, explică av. Cătălina Bordianu Calangiu.
Este foarte important ca pacienții să își cunoască drepturile și să știe că au și instrumente legale la îndemână, au și avocați specializați, au și dreptul de a-și rezolva aceste probleme, de a semnala erorile și de a-și cere drepturile, pentru că, în final, lupta lor personală contribuie într-o măsură importantă și la schimbarea sistemului. România se află pe primul loc în Uniunea Europeană, în topul deceselor cauzate de îngrijirile medicale acordate și care puteau fi evitate. Cel mai recent raport al Eurostat arată că, în 2016, în România, patru din cinci decese puteau fi evitate dacă pacienții beneficiau în timp util de intervenții medicale sau de tratamentele necesare.
„Exercitarea drepturilor civile reprezintă un lucru esențial pentru creșterea valorii vieții noastre în comunitate, iar acest lucru nu se poate face decât prin coerciție și în cele mai educate și mai stabile state din lume. Acest lucru se educă doar prin exercitarea efectivă a lor în fața instanței. Statele Unite au rata cea mai ridicată de litigii de malpraxis, dar nu pentru că se greșește mai mult acolo, ci pentru că sistemul este foarte bine pus la punct și exersat, pentru că oamenii sunt obișnuiți să-și exercite drepturile inclusiv pentru a verifica dacă s-a greșit sau nu. În România nu facem acest demers, ni se pare dificil, nu vrem să intrăm în luptă. Nefăcând aceste demersuri o perioadă mare de timp, ele redevin importante doar în situații limită: când moare cineva, când se întâmplă ceva foarte dramatic în cercul intim și decidem că nu mai avem nimic de pierdut. Toate cazurile în care pacientul decedează sunt dramatice pentru că aparținătorii își plâng tristețea inclusiv prin acest demers. Este însă important de știut că valoarea protejată este aceeași și dacă ai pierdut un ochi, și dacă ai pierdut un om, și dacă ai o unghie încarnată, și dacă ți-a tăiat degetul, în măsura în care nu au fost respectate standardele de practică. Doar prejudiciul este diferit. Noi nu trebuie să ne raportăm la prejudiciu să justificăm demersul, noi trebuie să ne raportăm la valoare și la eroare”, spune av. Cătălina Bordianu Calangiu.
Aceasta recomandă ca deferirea malpraxisului unor organisme administrative sau judiciare să se întâmple după ce emoțiile s-au estompat. „O analiză la rece a unui astfel de caz este necesară pentru că demersul judiciar în cazurile de malpraxis se întinde pe perioadă mare de timp, implică multe resurse, este un cadru în care se proiectează așteptări foarte mari din partea familiei, a aparținătorilor, astfel încât, dacă rezultatul este negativ, va fi o dezamăgire și o decredibilizare, atât a sistemului medical, cât și a sistemului judiciar. Într-un fel, aceste dosare de malpraxis încearcă să restabilească încrederea în ambele sisteme esențiale pentru viața noastră, atât cel de sănătate, cât și cel judiciar”, explică av. Cătălina Bordianu Calangiu.
Potrivit specialistului, pacienții care merg în instanță sunt pacienți răniți în demnitatea lor, nu neapărat pentru că tratamentele lor nu au avut succes sau pentru că îngrijirile acordate nu au fost corespunzătoare, ci pentru cum au fost abordați de medic la reclamarea neregulilor. Medicul îl face pe pacient să se simtă vinovat de ceva ce intuitiv acesta înțelege că este o vină a sistemului, a medicului sau a unității medicale. „Cea mai bună garanție pentru medici împotriva sesizărilor de malpraxis este o relație sănătoasă cu pacienții săi, construită pe încredere, deschidere, bună-credință. Este obligatorie comunicarea empatică cu pacientul. Un pacient nemulțumit, dar care este înțeles, ascultat, văzut, nu va da sau șansele să dea mai departe în judecată un medic sunt foarte mici”, sfătuiește av. Cătălina Bordianu Calangiu.
Există și varianta soluționării amiabile care presupune transparență și sinceritate – o întoarcere sinceră pe tot parcursul îngrijirilor, identificarea împreună a erorilor, regretarea acelor erori și o încercare de a achitare a despăgubirilor, fie din fonduri personale, fie printr-o mediere inclusiv cu asigurătorul. Polițele de asigurare pot fi folosite și în soluționările amiabile, fiind o procedură mult mai rapidă decât cea judiciară, pacientul este mulțumit, dar medicul este cel care trebuie să își arate disponibilitatea emoțională de a dori cu adevărat să își ajute pacientul.
În cazul în care pacientul alege să meargă în instanță, acesta poate cere bani sub formă de daune materiale, adică ce m-a costat pe mine, ca pacient în relația inițială cu medicul reclamat, precum și ce m-a costat să îndrept ce a făcut medicul inițial, și daune morale, care vin să compenseze lezarea unei valori nepatrimoniale a vieții. De exemplu, dacă o actriță a făcut un tratament stomatologic care i-a afectat nervii faciali, de natură să aibă un impact asupra vieții sale profesionale, în mod evident, este vorba despre o daună care nu mai este materială, ci de una care are un impact în toate aspectele vieții sociale.
„În instanță, chestiunea despăgubirilor simbolice pentru daune morale este discutabilă, pentru că ar trebuie să existe un interes inclusiv patrimonial personal în promovarea demersului judiciar. Este adevărat că în acțiunile de malpraxis civile, interesul este și unul general, pentru că prin identificarea unei erori medicale și semnalizarea acesteia, poate fi corectată în sistem, evitându-se perpetuarea ei. Daunele morale simbolice nu sunt o soluție eficientă, pentru că ceea ce schimbă un sistem este coerciția, iar presiunea banilor joacă acest rol. Banul este un vehicul esențial în schimbarea sistemelor, care au inerție mare la schimbare. Este mult mai probabil ca un medic să țină minte că a greșit, atunci când l-a costat”, spune av. Cătălina Bordianu Calangiu.
Așadar, pacienții au motive, un cadru normativ suficient să se adreseze instanțelor de judecată cu acțiuni în malpraxis, accesul la instanță le-a fost facilitat prin taxa judiciară de timbru fixă, dar ghidajul legal corespunzător, atât la nivel profesional, cât și la nivel uman sporesc șansele de succes. Pacientul nu trebuie să înțeleagă medicina, ci trebuie să înțeleagă că are drepturi în relația medic-pacient, iar în momentul în care sesizează că aceste drepturi nu îi sunt respectate în relație cu sistemul medical, indiferent că vorbim de unitate medicală sau de medic, atunci el trebuie să știe ca se poate adresa unui profesionist.
Despre CĂTĂLINA BORDIANU CALANGIU:
Cătălina Bordianu Calangiu este fondator al Casei de Avocatură Bordianu & Asociații și avocat definitiv în cadrul Baroului Bucureșți din anul 2007, titulară a unui Master în Drept Internațional și Comunitar. A lucrat trei ani în cadrul Ministerului Justiției în domeniul afacerilor europene, al programelor cu finanțare nerambursabilă și al cooperării internaționale în problematica luptei împotriva corupției. Cătălina Bordianu Calangiu este și avocat specializat în domeniul practicii medicale, fiind titular al unui Master de Drept Medical. Este lector de drept medical, contribuind la dezvoltarea Școlii ADOM. În prezent, este lector la Conferințele ComuniHealthCare, o serie de întâlniri despre importanța comunicării în actul medical.
AGERPRES nu îşi asumă responsabilitatea pentru informaţiile conţinute de comunicatele primite şi publicate în fluxul de ştiri sau pe site-ul public. Responsabilitatea conţinutului aparţine exclusiv emitentului comunicatului de presă.
Agenţia Naţională de Presă AGERPRES nu poate fi trasă la răspundere pentru informaţii inexacte/false transmise de către emitenţii comunicatelor de presă.
AGERPRES îşi rezervă dreptul de a nu publica comunicatele de presă care conţin exprimări injurioase, atacuri la persoană şi/sau acuzaţii, încălcări ale drepturilor altor persoane, garantate de Constituţia României.
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Detalii în secţiunea Condiții de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactați Departamentul Marketing – [email protected].
Utilizarea secţiunii Comentarii reprezintă acordul dumneavoastră de a respecta termenii şi condiţiile AGERPRES în ceea ce priveşte publicarea comentariilor pe www.agerpres.ro.
Business OTS
Vocea ta, vizibilitatea ta: articolele tale, în lumina reflectoarelor!
Cum să împarți sarcinile în bucătărie pentru a economisi timp
În lumea rapidă în care trăim, timpul a devenit un lux pe care puțini și-l pot permite. Fie că este vorba despre carieră, responsabilități de familie sau momente de relaxare personală, fiecare minut contează. În acest context, gestionarea eficientă a sarcinilor în bucătărie poate face diferența între o zi stresantă și una de succes. Organizarea și repartizarea corectă a treburilor domestice în bucătărie nu doar că economisesc timp prețios, dar creează și o atmosferă plăcută, cooperativă. În continuarea acestui articol, vei descoperi sfaturi practice și strategii testate care te vor ajuta să împărți sarcinile culinare într-un mod echilibrat, maximizând eficiența și menținând armonia în familie. Fii gata să transformi haosul bucătăriei într-un spațiu bine coord
Soluții ecologice pentru gestionarea deșeurilor în grădină
Sursa foto: Pexels.com Gestionarea deșeurilor din grădină poate deveni o parte firească a unui stil de viață mai atent la natură. Există numeroase metode simple și eficiente prin care grădina poate deveni un spațiu mai curat și mai bine organizat, fără a pierde din farmecul personal. Compostarea resturilor organice, folosirea recipientelor reciclabile sau recondiționarea obiectelor vechi sunt doar câteva dintre opțiunile ușor de pus în practică. Reciclarea poate merge mână în mână cu un design plăcut, adaptat gusturilor fiecăruia. Chiar și grădinile mai mici pot beneficia de soluții practice,
Sfaturi utile care te vor ajuta să îți accelerezi smartphone-ul în câteva minute
Smartphone-urile au devenit o parte indispensabilă din viața noastră. Le folosim pentru muncă, comunicare, distracție, iar pe măsură ce le utilizăm, performanța poate scădea considerabil. Poți cumpăra un smartphone nou din Breezy sau poți încerca câteva metode simple și eficiente pentru a reda viteza și performanța unui telefon vechi. Curățarea cache-ului și a datelor aplicațiilor
Știai că există un abonament care nu îți ia, ci îți dă bani pentru facultatea copilului tău? Hai să afli despre ce este vorba!
Azi e o mogâldeață veselă și perfectă, care gângurește și descoperă lumea cu fiecare pas, iar mâine se pregătește să plece la facultate, să își urmeze visurile și să devină un adult responsabil. Părinții știu că timpul trece extraordinar de repede atunci când ai copii, așadar, a te pregăti financiar la 2,3,10 ani ai copilului pentru când va merge la facultate este doar o dovadă de înțelepciune. Cu abonamentul-asigurare de viață Renta Master de la Asirom pui bani deoparte lunar, iar la vârsta la care copilului tău va merge la facultate, ai banii necesari pregătiți.
Comunicat de presă – Unitatea Administrativ–Teritorială Judeţul Harghita, prin Consiliul Judeţean Harghita
Unitatea Administrativ-Teritorială Județul Harghita prin Consiliul Județean Harghita, în calitate de Beneficiar, anunță derularea proiectului cu titlul „Renovarea energetică a Școlii Populare de Artă și Meserii a Județului Harghita”, finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), în cadrul apelului de proiecte PNRR/2022/C5/2/B.2.1/1, PNRR/2022/C5/B.2.2/1, componenta 5 — Valul renovării, axa 2 — Schema de granturi pentru eficiență energetică și reziliență în clădiri publice, aprobat prin Ordinul MDLPA nr. 441/2022, pentru care apoi a fost încheiat Contractul de finanțare nr. 9092/24.01.2023 între M
Coduri de reducere, vouchere și cupoane. Pe toate le găsești aici - CodCupon.ro
CodCupon.ro, platforma online dedicată accesării codurilor de reducere, voucherelor și ofertelor magazinelor online din România, își reafirmă angajamentul de a oferi coduri autentice și verificate pentru a ajuta vizitatorii să economisească la cumpărături. Lansată recent, platforma și-a câștigat deja încrederea utilizatorilor prin furnizarea de vouchere și coduri promoționale reale, eliminând astfel dezamăgirile generate de codurile ineficiente. Misiunea și valorile noastre Într-o piață în care promoțiile pot induce în eroare,
Ai fost raportat negativ la Biroul de Credit? Încă mai ai șanse la finanțare!
Când auzi „ești în Biroul de Credit”, primul gând e că ușile băncilor ți se închid. Mulți clienți vin la noi convinși că dacă au avut o întârziere, fie și una singură, nu mai au nicio șansă la un credit. Însă realitatea este mult mai nuanțată. Faptul că ești raportat în Biroul de Credit nu înseamnă automat că ești „interzis” în sistemul bancar. Totul ține de context, detalii și… cunoașterea regulilor jocului. Un refuz nu înseamnă sfârșitul drumului. Cu un plan bun și o abordare corectă, poți obține creditul de care ai nevoie. Ce este și ce face Biroul de Credit? Biroul de Cr
Comunicat de presă – Unitatea Administrativ–Teritorială Judeţul Harghita, prin Consiliul Judeţean Harghita
Unitatea Administrativ - Teritorială Județul Harghita, prin Consiliul Județean Harghita, în calitate de Beneficiar, a început activitățile proiectului cu titlul „Dotarea cu mobilier, materiale didactice și echipamente digitale a 83 unități de învățământ și conexe din județul Harghita”, în urma semnării contractului de finanțare UEFISCDI nr. 297DOT/2023, înregistrat la CJ Harghita cu nr. 131292/26.07.2023, depus în cadrul apelului PNRR\ Pilonul VI. Politici pentru noua generație\ Componenta C15: Educație\Reforma 4. Crearea unei rute profesionale complete pentru învățământul tehnic superior \Investiția 13.Echiparea laboratoarelor informatice din școlile de educație și formare profesională (EFP) și \Investiția 14. Echiparea atelie
COMUNICAT DE PRESĂ
Anca Macovei Vlăsceanu, Fondatoarea Mark Twain International School (MTIS) și CEO Romania Education Alliance (REA), desemnată „Arhitecta Educației Viitorului” La 30 de ani de la lansarea MTIS, Anca și Dan Macovei Vlăsceanu, alături de partenerii Morphosis Capital și Vybros Partners, au lansat Romania Education Alliance (REA) pentru integrarea și dezvoltarea prin know how a școlilor private de renume din România;
Helpship, parte a grupului euShipments.com a făcut un pas important în 2024 – investiții strategice pentru extindere regională
La un an de la intrarea în grupul euShipments.com, compania românească de fulfillment Helpship a marcat un 2024 plin de dezvoltare. Investiții majore în infrastructură, tehnologie și automatizare consolidează poziția Helpship pe piața din Europa de Est și oferă comercianților online români un avantaj competitiv real. Din mai 2023, Helpship este parte a grupului euShipments.com – un consorțiu de top în Europa Centrală și de Est, specializat în servicii cross-border și fulfillment pentru eCommerce.
Stil și confort în sezonul de primăvară-vară: descoperă noua colecție Seroussi
Primăvara este cel mai bun sezon de înnoire a garderobei masculine, fiind momentul ideal a aduce prospețime, culoare și eleganță în ținutele tale. Noua colecție de primăvară-vară de la Seroussi este exact ceea ce ai nevoie pentru a te bucura de ținute rafinate și confortabile în fiecare zi. Descoperă piese vestimentare ce impresionează prin eleganță și confort, oferind echilibrul perfect între clasic și modern. O colecție de piese vestimentare masculine croite pentru zile călduroase
Cum să alegi furnizorul ideal pentru tichetele de masă
Fiecare achiziție sau contract încheiat este precedat de căutări și documentare, astfel încât alegerea să fie, dacă se poate, cea mai bună. Regula se aplică și în cazul angajatorilor care decid să le ofere salariaților unul dintre cele mai apreciate beneficii extrasalariale – tichete de masă. Alegerea furnizorului potrivit pentru tichetele de masă este esențială pentru a asigura o experiență optimă atât pentru companie, cât și pentru angajați
Milestone Technology Day Romania 2025: Viitorul tehnologiei video – AI, Cloud, ROI și Securitate Responsabilă – în centrul discuțiilor la București
București, 16 aprilie 2025 – Evenimentul „Milestone Technology Day România 2025” s-a desfășurat astăzi, 16 aprilie 2025, la JW Marriott Bucharest Grand Hotel, reunind peste 150 de experți din industrie, lideri de tehnologici, parteneri integratori și clienți finali. Organizată de Milestone Systems, conferința a reprezentat o platformă vitală pentru explorarea celor mai recente inovații în managementul video (VMS), procesarea video inteligentă, soluțiile Cloud (VSaaS) și impactul tehnologiilor emergente precum Inteligența Artificială Generativă (GenAI) asupra industriei de securitate fizică.
Comunicat de presă - SOFIS MOBILI SRL
Comunicat de presă “PNRR : Fonduri pentru România modernă şi reformată!” Data: 16.04.2025 Anunț începere implementare proiect: „DIGITALIZAREA ACTIVITATII SOCIETATII SOFIS MOBILI SRL”
Produsele bestseller de Paște de pe Notino.ro: Ce preferă românii în 2025
Cadourile bune se simt imediat. Nu trebuie să fie mari, scumpe sau teatrale, dar e obligatoriu să fie alese cu cap. Asta pare să fi înțeles deja mii de români care și-au făcut listele de Paște cu o eficiență demnă de sărbătorile de iarnă. În 2025, la Notino, lucrurile se mișcă rapid: parfumurile rămân vedete, dar tot mai mulți oameni pun în coș și produse de îngrijire, device-uri de beauty și seturi atent ambalate care nu mai au nevoie de nicio fundă. Adevărul e că atunci când găsești toate ideile de cadou într-un singur loc, timpul devine brusc un aliat, nu o amenințare. Ce ale
Comunicat de presă – Unitatea Administrativ–Teritorială Judeţul Harghita, prin Consiliul Judeţean Harghita
Unitatea Administrativ-Teritorială Județul Harghita prin Consiliul Județean Harghita, în calitate de Beneficiar, anunță derularea proiectului cu titlul „Renovarea energetică a Școlii Populare de Artă și Meserii a Județului Harghita”, finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), în cadrul apelului de proiecte PNRR/2022/C5/2/B.2.1/1, PNRR/2022/C5/B.2.2/1, componenta 5 — Valul renovării, axa 2 — Schema de granturi pentru eficiență energetică și reziliență în clădiri publice, aprobat prin Ordinul MDLPA nr. 441/2022, pentru care apoi a fost încheiat Contractul de finanțare nr. 9092/24.01.2023 între M
Legătura nebănuită identificată de cercetători între somn și celulele stem. Cum ar putea acestea să ne scape de apnee în somn
Tratamentele pentru apnee, insomnie sau alte tulburări de somn ar putea veni sub forma unei injecții cu celule stem, nu prin pastile sau o mască, arată o cercetare nouă a unui grup de medici de la Institutul Royan pentru Biologie și Tehnologie a Celulelor Stem din Teheran, care au arătat că lipsa de somn nu doar ne face morocănoși, ci poate sabota chiar mecanismele interne de regenerare ale corpului. Studiul lor publicat în Stem Cell Research & Therapy aduce în prim-plan o conexiune surprinzătoare, dar esențială: somnul și celulele stem nu doar că se influențează reciproc, c
Exorigo-Upos: Etichetele digitale de preț (ESL) pot reduce costurile pentru retaileri, cu până la 70%
Industria ESL - estimată să ajungă la valoarea de 3,5 miliarde de dolari până în 2031 București, 16 aprilie 2025 – Pe măsură ce adoptarea tehnologiei la nivel global crește, piața etichetelor digitale de preț (ESL) este estimată să ajungă de la 1,2 miliarde de dolari în 2023, la 3,5 miliarde de dolari până în 2031. Această soluție poate reduce costurile de implementare pentru retail
VTEX, partener oficial al Manchester City pentru operațiunile de comerț digital
București, 16 aprilie 2025 — VTEX (NYSE: VTEX), platforma completă și composabilă de comerț digital pentru branduri și retaileri B2C și B2B de top, anunță lansarea unei colaborări globale cu campionii Premier League Manchester City, devenind partenerul oficial al clubului pentru operațiunile de comerț digital
Homplex accelerează investițiile în inovație și leadership pentru a livra soluții smart în infrastructură
Fondatorul Bogdan Panainte consolidează echipa de top management și recrutează un director comercial cu experiență de 20 de ani în companii mari Homplex, companie antreprenorială românească specializată în furnizarea de soluții inovatoare pentru siguranță, confort și eficiență energetică, își consolidează poziția pe piața de profil după ce a închis anul 2024 cu o cifră de afaceri de 44 milioane lei și bugetează pentru 2025 investiții în cercetare-dezvoltare de până la 5% din cifra de afaceri.