Anul European al Căilor Ferate / Gări în care nu regreţi dacă ai pierdut trenul: Jungfraujoch

Una dintre cele mai spectaculoase gări din lume, Jungfraujoch este situată pe ''acoperişul Europei'', la aproape 3.500 de metri altitudine, în Elveţia, într-un peisaj de poveste din Alpii Bernezi.
Gara este aşezată în apropierea ''şeii'' Jungfraujoch (3.463 metri), punctul inferior de pe creasta ce face legătura între Muntele Mönch (4.107 metri) şi Muntele Jungfrau (4.158 metri), la frontiera îngheţată dintre cantoanele Berna şi Valais.
La numai câţiva metri mai jos se află gara Jungfraujoch, modestă în pofida celebrităţii sale internaţionale, tranzitată deopotrivă de turişti din toată lumea sosiţi în zona alpină pentru practicarea sporturilor de iarnă, dar şi de curioşi, dornici să experimenteze călătoria cu trenul la mari altitudini şi să trăiască senzaţia de a păşi pe un peron situat la 3.454 de metri.
Călătorii care coboară din tren în gara situată la cea mai mare altitudine din Europa, pot vizita, printre altele, Platoul Jungfraujoch, mai multe puncte de observaţie de unde pot fi admirate vârfurile albe dimprejur, inclusiv gheţarul Grosser Aletsch, precum Sphinx Observatory (3.572 metri), parcul de distracţii Snow Fun Park Jungfraujoch, palatul de gheaţă (Ice Palace) şi au la dispoziţie trasee marcate, împrejmuite, cafenele, restaurante, magazine de suveniruri, expoziţii, dar şi mai multe cabane. În acest loc funcţionează, de asemenea, oficiul poştal aflat la cea mai mare altitudine din Europa, cu propriul cod poştal, 3801, potrivit myswitzerland.com.
Regiunea Jungfrau-Aletsch-Bietschhorn este înscrisă în Patrimoniul Mondial UNESCO datorită diversităţii ecosistemelor sale, potrivit whc.unesco.org şi oferă o experienţă de neuitat.
Zona Jungfraujoch a devenit accesibilă tuturor turiştilor în urmă cu peste un secol, începând din anul 1912 când a fost inaugurată gara, punctul terminus al căii feroviare inedite, ce străbate zonele montane neprielnice, la suprafaţă şi mai ales prin tunele.
Gara este deservită de trenurile de pe calea ferată Jungfrau, din Kleine Scheidegg, unde se conectează cu serviciile din Interlaken, Lauterbrunnen, Wengen şi Grindelwald prin căile ferate Bernese Oberland şi Wengernalp.
Construcţia căii ferate Jungfrau, un proiect de pionierat în Alpi, vizionar şi revoluţionar datorită altitudinii mari şi a terenului accidentat, nu a fost ferită de amânări şi de evenimente dramatice, însă a depăşit toate obstacolele, mai întâi prin munţii Eiger şi Mönch, apoi pe Jungfraujoch, potrivit paginii de internet Rail Info Interlaken, jungfrau.ch.
Temerarii care au escaladat aceste vârfuri, ce formează un triunghi montan ce a fascinat, de-a lungul timpului, poeţi, pictori şi erudiţi, i-au inspirat pe vizionari să râvnească la amenajarea unor căi ferate în zonele înalte, năzuinţe care au început să se concretizeze la sfârşitul secolului al XIX-lea, în timpul ''febrei feroviare montane''. Punctul culminant al acestui val a fost calea ferată Jungfrau.
Numeroşi ingineri, politicieni şi antreprenori au fost fascinaţi de ideea cuceririi Alpilor prin proiecte turistice, la sfârşitul anilor 1800, când au fost schiţate mai multe proiecte diferite, toate având ca punct de origine Lauterbrunnental, niciunul dintre ele nefiind însă realizat.
În 1893, însă, în timpul unei drumeţii în zonă, antreprenorului elveţian Adolf Guyer-Zeller i-a venit ideea, privind de la înălţime spre Lauterbrunnental, Eiger, Mönch şi Jungfrau şi spre trenul care se deplasa pe noua linie Wengernalp către Kleine Scheidegg, să construiască o cale ferată între această localitate şi Jungfrau. Chiar în aceeaşi zi, ajuns în camera de hotel, el a schiţat traseul acesteia, viitoarea cale ferată Jungfrau Railway, care avea să ajungă la Jungfrau nu din Lauterbrunnen ci din gara Kulm, pe linia Wengernalp Railway, din Kleine Scheidegg, la 2.064 de metri.
Potrivit proiectului lui Guyer-Zeller, fiecare oprire a trenurilor pe această cale ferată avea să fie o destinaţie turistică în sine, fapt care a permis construcţia liniei feroviare în etape.
La 27 iulie 1896 a început construcţia propriu-zisă a liniei Jungfrau Railway, între Kleine Scheidegg şi gheţarul Eiger, un proiect ce a necesitat numeroşi muncitori, majoritatea din Italia, care au lucrat cu forţa braţelor şi unelte rudimentare, fără ajutorul utilajelor sofisticate. În plus, echipamentele şi proviziile necesare iarna, când trenurile cu abur nu funcţionau, au fost transportate cu câini Husky. În paralel a fost construită o centrală electrică şi staţii pentru transportul energiei necesare funcţionării căii ferate.
După doi ani, prima parte a liniei a fost pusă în funcţiune, cu fast, iar Guyer-Zeller a reuşit să atragă interesul investitorilor pentru continuarea proiectului.
De la gheţarul Eiger construcţia a continuat chiar şi după moartea lui Guyer-Zeller, în 1899, lovindu-se de diverse dificultăţi pe parcurs, inclusiv de schimbări de planuri, de structură a conducerii proiectului şi greve ale muncitorilor. Preţul plătit a fost chiar mai mare, 30 de lucrători pierzându-şi viaţa în evenimente dramatice, în general în urma unor accidente cauzate de explozii în timpul spargerii muntelui pentru amenajarea celor circa 7 kilometri de tunel feroviar. Managementul proiectului a încercat diverse metode pentru îmbunătăţirea condiţiilor de lucru, inclusiv, potrivit jungfrau.ch, oferirea unei sticle de vin roşu pe zi fiecărui muncitor.
În cele din urmă, la 21 februarie 1912 construcţia a fost finalizată, la Jungfraujoch, oficial cel mai friguros loc din Elveţia, conform datelor MeteoSwiss, Biroul Federal de Meteorologie şi Climatologie din ţară (deşi este posibil să existe temperaturi mai scăzute în alte zone, în care nu există însă staţii meteo). ''O lucrare măreaţă, un triumf al ingineriei moderne'', a scris ziarul Neue Zürcher Zeitung la acea vreme.
Cinci luni mai târziu, la 16 ani de la începerea construcţiei, primul tren decorat festiv, încărcat de turişti, a parcurs traseul de 9,3 kilometri până la gara Jungfrau, iar compania a sărbătorit reuşita pe platoul montan, într-un cadru spectaculos.
Imagini din zona Jungfraujoch pot fi vizionate la adresa de internet www.jungfrau.ch/webcams/top-of-europe-jungfraujoch/
Anul European al Căilor Ferate 2021 este o iniţiativă propusă de Comisia Europeană în luna martie 2020 şi adoptată de Parlamentul European şi de Consiliu în decembrie acelaşi an, ca parte din eforturile UE de implementare a Pactului verde european, ce va permite economiei blocului să devină durabilă prin realizarea neutralităţii climatice până în 2050.
În UE transportul feroviar produce sub 0,5 % din emisiile de gaze cu efect de seră generate de transporturi, reprezentând una dintre cele mai durabile forme de transport de marfă şi de călători. Printre alte beneficii, căile ferate sunt, de asemenea, excepţional de sigure şi conectează oameni şi întreprinderi din întreaga UE prin intermediul reţelei transeuropene de transport (TEN-T). În pofida acestor avantaje, numai aproximativ 7 % dintre călători şi 11 % din volumul de mărfuri circulă pe calea ferată, semnalează Comisia Europeană.
Anul European al Căilor Ferate are drept scop să promoveze transportul feroviar ca mod de transport durabil, inovator şi sigur. "Mobilitatea noastră viitoare trebuie să fie durabilă, sigură, confortabilă şi accesibilă din punct de vedere financiar. Transportul feroviar ne oferă toate acestea şi chiar mai mult! Anul European al Căilor Ferate ne dă posibilitatea de a redescoperi acest mod de transport'', a declarat Adina Vălean, comisarul european pentru transporturi, citată într-un comunicat al Comisiei Europene.
Pentru această iniţiativă a fost ales 2021 pentru că va fi primul an complet în care normele convenite în cadrul celui de al patrulea pachet feroviar (finalizarea spaţiului feroviar unic european) vor fi puse în aplicare în întreaga UE. De asemenea, 2021 marchează mai multe aniversări importante pentru transportul feroviar: cea de a 20-a aniversare a primului pachet feroviar, cea de a 175-a aniversare a primei legături feroviare dintre două capitale ale UE (Paris-Bruxelles), precum şi 40 ani de TGV (tren de mare viteză) şi 30 ani de ICE (Intercity-Express). Festivalul internaţional de artă EUROPALIA a ales căile ferate ca temă pentru 2021. AGERPRES/(AS - autor: Dana Purgaru, editor: Mariana Ionescu, editor online: Simona Aruştei)
Sursa foto: Jungfraujoch - Top of Europe / facebook.com
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Tom Cruise va primi un Oscar onorific
Misiunea este în sfârșit îndeplinită: Tom Cruise va primi un Oscar onorific, a anunțat Academia marți, pentru întreaga sa carieră bogată, în cursul căreia distincția supremă i-a scăpat întotdeauna, relatează AFP. Actorul în vârstă de 62 de ani, care a încheiat recent saga 'Misiune: Impo
Canada: Industria cinematografică în gardă în fața tarifelor vamale anunțate de Trump
Tarifele vamale de 100% anunțate de președintele american Donald Trump asupra filmelor produse în străinătate vor cauza dificultăți economice în Canada și Statele Unite, au avertizat luni organizații cinematografice canadiene, scrie AFP. Industria cinematografică mondială a fost zguduită de cel mai recent anunț privind taxele vamal
SUA: Donald Trump anunță taxe vamale de 100% asupra filmelor produse în străinătate
Președintele american Donald Trump a anunțat, duminică, că va 'începe imediat procesul de impunere a unor taxe vamale de 100%' asupra filmelor difuzate în Statele Unite, dar produse în străinătate, notează AFP. 'Industria cinematografică americană este pe cale de a muri foarte repede (...) Hollywoodul și numeroase
BTA: Vizitatorii Pavilionului Bulgariei la EXPO 2025 de la Osaka asociază cel mai adesea Bulgaria cu iaurtul
Vizitatorii pavilionului bulgar la EXPO 2025 în Osaka asociază Bulgaria în principal cu iaurtul, arată un sondaj efectuat de Agenția Bulgară de Știri (BTA) în rândul vizitatorilor pavilionului în primele zile ale expoziției mondiale. Unii dintre ei au auzit de Lactobacillus bulgaricus, bacteria folosită pentru pro
BTA: Cel de-al 19-lea Festival al Berzei Albe va avea loc la Belozem pe 17 mai
Satul Belozem din zona de sud-centru va găzdui cel de-al 19-lea Festival al Berzei Albe pe 17 mai, a declarat marți pentru BTA Elena Uzunova, secretar al Centrului Național Comunitar Prosveta 1909 din Belozem. Deschiderea oficială va avea loc la Parcul Berzei Albe la ora 10.00. Gazdele evenimentului sunt Prosveta 1909, Primăria Belozem, Municipalitatea Rakovsk
SUA: Richard Chamberlain, vedeta serialelor 'Shogun' și 'Pasărea Spin', a murit la vârsta de 90 de ani
Actorul american Richard Chamberlain, cunoscut mai ales pentru cariera sa de televiziune din Statele Unite, a murit la vârsta de 90 de ani, au informat duminică media americane, citate de AFP. Richard Chamberlain, care a devenit celebru datorită rolului său din serialul 'Dr. Kildare' la începutul anilor 1960, a murit s&acir
Filmul ''In the Lost Lands'', o călătorie fantastică în viitor imaginată de George R.R. Martin
Regizorul englez Paul W.S. Anderson consideră că fanii serialelor TV ''Game of Thrones'' și ''House of the Dragon'', universuri create de scriitorul George R.R. Martin, își vor putea satisface apetitul pentru povești fantasy grație filmului ''In the Lost Lands'', relatează Reuters. Filmul &
VIDEO Stella McCartney etalează costume feminine într-un decor office la Săptămâna Modei de la Paris
Creatoarea de modă Stella McCartney și-a prezentat miercuri, într-o clădire de birouri din Paris, colecția pentru iarna 2025, o serie de costume feminine alcătuite din pantaloni cu talie joasă și jachete cu umeri largi alături de ținute de seară strălucitoare, informează Reuters.
Adrien Brody a doborât recordul pentru cel mai lung discurs la Oscaruri
Adrien Brody a susținut duminică seară cel mai lung discurs din istoria premiilor Oscar, doborând un record vechi de peste 80 de ani cu monologul pe care l-a susținut pe scena galei după ce a câștigat trofeul pentru cel mai bun actor, informează AFP. Protagonistul filmului 'The Brutalist' a promis de mai multe ori că discursul său va fi scu
Oscar 2025: Audiența galei din acest an, dominată de filmul ''Anora, a fost de 18 milioane de telespectatori
Gala premiilor Oscar din acest an, dominată de filmul independent ''Anora'', care a fost recompensat cu cinci trofee, a fost urmărită de circa 18,1 milioane de telespectatori americani la televiziune și î
VIDEO OSCAR 2025: Mikey Madison a câștigat premiul pentru cea mai bună actriță în rol principal
Mikey Madison a câștigat premiul Oscar pentru cea mai bună actriță în rol principal datorită interpretării sale din filmul 'Anora', în cadrul celei de-a 97-a gale organizate de Academia de film americană, duminică seară, la Los Angeles, informează agențiile de presă internaționale. La această categorie au concurat act
VIDEO OSCAR 2025: Sean Baker, recompensat cu premiul pentru regie
Cineastul american Sean Baker a câștigat premiul Oscar pentru cea mai bună regie cu filmul 'Anora' la cea de-a 97-a gală de decernare a premiilor Academiei de film americane, organizată duminică seară la Los Angeles, relatează agențiile de presă internaționale. La această categorie au fost nominalizați regizorii Jacques Audiard (
VIDEO OSCAR 2025: Adrien Brody, desemnat cel mai bun actor în rol principal
Adrien Brody a fost recompensat duminică seară, la Los Angeles, cu premiul Oscar pentru cel mai bun actor în rol principal la cea de-a 97-a gală de decernare a trofeelor atribuite de Academia de film americană, grație interpretării sale din lungmetrajul 'The Brutalist', relatează agențiile de presă internaționale. La această cate
VIDEO OSCAR 2025: 'I'm Still Here', desemnat cel mai bun lungmetraj internațional
Filmul brazilian 'I'm Still Here', regizat de Walter Salles, a câștigat premiul Oscar pentru cel mai bun lungmetraj internațional la cea de-a 97-a gală de decernare a premiilor Academiei de film americane, organizată duminică seară la Los Angeles, informează agențiile de presă internaționale. Lungmetrajul 'I'm Still H
VIDEO OSCAR 2025: Zoe Saldana a câștigat premiul pentru cel mai bun rol secundar feminin
Zoe Saldana a câștigat premiul Oscar pentru cea mai bună actriță în rol secundar, duminică seară, la Los Angeles, în cadrul celei de-a 97-a gale de decernare a premiilor Academiei de film americane, datorită interpretării sale din lungmetrajul 'Emilia Perez', informează agențiile de presă internaționale. Acesta este p