Dan Cadar: Viitorul învăţământului este tech; cea mai mare provocare - integrarea AI în procesul de învăţare

Viitorul învăţământului este tech sau deloc şi cea mai mare provocare atât în viitorul apropiat, cât şi în cel pe termen lung va fi integrarea inteligenţei artificiale (AI) în procesul de învăţare, a precizat, pentru AGERPRES, expertul în tehnologie Dan Cadar.
Declaraţiile lui Cadar, care este editor coordonator al hub-ul Zona IT de ştiri, recenzii, teste şi editoriale cu profil tech, vin în contextul în care din ce în ce mai multe instituţii de învăţământ adoptă soluţii smart în procesul educaţional.
În ultimii ani, dispozitivele smart au fost utilizate din ce în ce mai mult ca soluţii tehnice pentru diseminarea informaţiilor în educaţie. Potrivit specialiştilor, urmare a introducerii tehnologiei a crescut şi influenţa asupra procesului de învăţare.
"Aportul tehnologiei în procesul educaţional este enorm, până la punctul în care transformă însăşi esenţa acestei activităţi. De la telefoane şi tablete şi până la table interactive şi inteligenţă artificială, aceste evoluţii schimbă ideea, sensul procesului de învăţare. Cu alte cuvinte, tehnologia nu este doar un 'suport de învăţare', ea influenţează direct ce şi cum învăţăm. De exemplu, astăzi, accentul se mută de la o paradigmă axată pe memorare, la una axată pe căutare. Este mai important acum să ştii ce să cauţi şi cum să cauţi, decât să reţii informaţii nesfârşite despre un subiect sau altul. Cu alte cuvinte, conexiunile între informaţii sunt mai importante decât memorarea acelor informaţii", a spus Dan Cadar.
Progresul tehnologiei care, inevitabil, îşi va pune amprenta în continuare asupra unor domenii de activitate, inclusiv asupra educaţiei, va culmina în viitor cu o dezvoltare a uneltelor ce folosesc inteligenţa artificială.
"Odată cu internetul, cu bazele de date şi cu informaţia digitalizată în general, nevoia unor procese considerate altădată fundamentale pentru 'învăţare' a scăzut. Este ca atunci când profesorii mei din facultate ne lăsau la examen cu cărţile pe masă, şi tot nu reuşeam să luăm note mari pentru că nu ştiam ce anume să căutăm şi cum să facem conexiuni între acele materiale. Şi această mutare a accentului de la memorare la căutare şi conexiuni, este doar un exemplu. O direcţie care va avea o evoluţie accelerată în perioada următoare, odată ce tehnologia trece la nivelul următor, cauzat de explozia inteligenţei artificiale. Toate acele elemente care presupun 'footwork' ineficient pentru student vor fi rezolvate de către AI. Ştiu că mulţi deplâng 'erodarea' din aceste motive a procesului de învăţare, dar cum progresul nu poate fi oprit (şi istoria ne-a arătat asta cu vârf şi îndesat nu odată), nu putem decât să învăţăm să trăim cu aceste 'unelte' din ce în ce mai avansate, a căror principală caracteristică este evoluţia rapidă. Nu există alternative de tipul 'aleg să mă opun utilizării internetului sau a inteligenţei artificiale', este cu ele sau deloc", a precizat vloggerul român.
În spaţiul public, nu de puţine ori, beneficiile utilizării tehnologiei de către elevi şi profesori au fost puse în balanţă cu efectele negative care ar putea deriva într-un orizont de timp. Experţii evidenţiază câteva dintre neajunsuri, cele mai multe legate de viciile de refracţie şi concentrare, efecte ale căror consecinţe însă nu prevalează asupra suportului pe care tehnologia îl oferă educaţiei.
"Cât despre acele 'efecte negative' pe care le menţionaţi, depinde din ce perspectivă este privită situaţia. Dacă perspectiva este cea a vechii paradigme, a procesului tradiţional de învăţare, aşa ar putea părea, că există astfel de efecte: expunerea prelungită la ecrane, scăderea concentrării şi focusului, dar ele sunt înlocuite de alte atribute care se dezvoltă în timp, în paralel cu evoluţia acestor 'mijloace' tehnologice: multitasking, eficienţă şi rapiditate mai mare în rezolvarea unor sarcini punctuale etc. Este ca şi cum ai încerca să rezolvi ca pe vremuri o înmulţire a unor termeni de 10 cifre, cu tăbliţă de ceară, când tu ai un calculator pe telefon. Are rost să pierzi vremea făcând acea înmulţire? Sigur că nu, 'calculatorul' ăla îţi permite să te concentrezi pe scopul mai important al acelui task, şi anume de a rezolva mai repede problema mai mare din care face parte acel calcul. În plus, de-a lungul timpului s-a dovedit mereu că există rezistenţă la progres. Când a apărut tiparniţa, la fel de mulţi au deplâns moartea meşteşugului medieval al copierii manuscriselor sau a caligrafiei. Aşa şi astăzi, să vezi efectiv sistemul solar în VR, este ceva mai mult decât să-l buchiseşti în mod abstract din paginile unui manual prăfuit de geografie de clasa a V-a (aşa cum am remarcat consternat că încă mai folosesc fetele mele). Şi, în loc să-i obligi pe copii să se supună unei paradigme depăşite de învăţare, şi după aia să te plângi că se plictisesc sau că nu-i duce capul, mai bine încerci sa te adaptezi la discursul 'informaţional' cu care sunt ei sunt obişnuiţi şi familiari (chiar dacă asta nu este niciodată uşor)", a subliniat jurnalistul şi editorul coordonator al hub-ului tech Zona IT.
Ţinând cont de faptul că aproape orice elev deţine un telefon mobil inteligent, accesul la informaţie este facil, cu atât mai mult dacă dispozitivul este integrat în procesul de învăţare. Pe de altă parte, specialiştii arată că dotarea unor săli de clasă cu dispozitive inteligente nu înseamnă neapărat şi o aliniere la evoluţia impusă de tehnologie.
"În final aş vrea să mă refer puţin şi la marota asta a 'tabletelor şi tablelor inteligente în şcoli', care, din păcate, la noi cel puţin, nu este decât o extensie a politicii prosteşti de pe vremuri, aia cu "calculatoarele în şcoli". Politicienii noştri au senzaţia că dacă introduci nişte 'ecrane' în şcoli, gata, se cheamă că te-ai aliniat la evoluţia tehnologiei şi la procesele moderne de învăţare. Greşit. Tabletele, calculatoarele, tablele inteligente, sunt doar nişte 'suporturi', nu un scop în sine. Sigur, ele sunt necesare ca hardware, dar nu sunt relevante prin ele însele. Cu adevărat important este să dezvoltăm materiale didactice şi metode de predare care să fie puse în valoare: aplicaţii, manuale, funcţii AI, teste interactive etc. Altfel, precum zicea Eduard Murrow (despre televizor), nu sunt decât nişte cutii cu nişte circuite în ele. Atât. Iar pe partea de dezvoltare a acestor aplicaţii, încă stăm prost. Viitorul învăţământului este tech sau nu e deloc. Şi cel mai mare challenge atât în viitorul apropiat, cât şi în cel pe termen lung va fi integrarea inteligenţei artificiale în procesul de învăţare", a conchis Dan Cadar. AGERPRES/(AS - autor: Florin Zafiu, editor: Irina Poenaru, editor online: Simona Aruştei)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - marketing@agerpres.ro.
Alte știri din categorie
Bihor: De Ziua Internațională a Pădurii, pompierii i-au învățat pe copii să protejeze natura
Pompierii bihoreni au marcat Ziua Internațională a Pădurii - 21 martie, prin activități de informare și educație preventivă, desfășurate în unitățile de învățământ din județ, pentru conștientizarea copiilor și tinerilor c
Olt: Liceul ''Ioniță Asan'' din Caracal va sprijini absolvenții fără bacalaureat să promoveze examenul
Absolvenții Liceului Teoretic ''Ioniță Asan'' din Caracal din promoții anterioare, care nu au reușit încă la bacalaureat, vor fi sprijiniți să promoveze examenul și să fie admiși la studii superioare, prin proiectul ''Punți educaționale pentru creșterea accesului la învățământul superior'', derulat de Universitatea di
Ministerul Educației a publicat informații privind înscrierea la grădiniță și creșă
Ministerul Educației și Cercetării a publicat, vineri, informații privind reînscrierea sau înscrierea la grădiniță, creșă și în serviciile de educație timpurie complementare pentru anul școlar 2025 - 2026, care vor începe în luna mai. ''Ordinea înscrierii/numărul de înregistrare al cererii de &
Ministrul David: Trebuie extins Programul 'Masă sănătoasă', cu rol în prevenirea abandonului școlar în mediul rural
Un rol important pentru prevenirea abandonului școlar și pentru o educație de calitate în mediul rural - și în medii defavorizate sau pentru persoane dezavantajate - îl are și programul 'Masă sănătoasă', a subliniat, vineri, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David. În opinia sa, programul 'Masă sănătoasă' trebuie
REPORTAJ/Prahova: Orteze pentru animale, create de elevii calificați la Campionatul Mondial de Robotică - și necuvântătoarele au nevoie de ajutor
Elevii de la Colegiul Național 'I. L. Caragiale' din Ploiești care formează echipa Eastern Foxes, recent calificată la Campionatul Mondial de Robotică din Houston, au creat orteze pentru animalele cu probleme motorii pentru că, spun ei, și necuvântătoarele au nevoie de ajutor. Un număr de 15 copii proveniți din mediul rural și pasionați de ceea c
Brăila: ''Porturi pe malul românesc al Dunării', tema Simpozionului de Artă Plastică - Tabăra de pictură
'Porturi pe malul românesc al Dunării' este tema Simpozionului de Artă Plastică - Tabăra de pictură de anul acesta, eveniment dedicat elevilor din clasele I-XII din toată țara, potrivit informațiilor furnizate, joi, de organizatorul manifestării, Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Brăila. Tabă
Ministrul Educației propune extinderea influenței European Institute of Innovation and Technology în România
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat joi că dorește extinderea influenței European Institute of Innovation and Technology (EIT) în țară, pentru a stimula inovația în beneficiul bunăstării oamenilor și pentru creșterea competitivității țării. Ministrul Educației și Cercetării, prof. univ. dr. psih. Daniel Davi
REPORTAJ/Dâmbovița: Învățământ dual la Moreni - între abandon școlar și dorința de a lucra pentru Armata Română
Elevii de liceu din localitatea dâmbovițeană Moreni au ocazia să facă practică, în cadrul programului de învățământ dual, la o unitate din industria de armament. Abandonul școlar a făcut ca mare parte din elevii înscriși în program să renunțe, dar cei care au mai rămas spun că sunt pasionați de mecanică și vor să înveț
MARTIE LA FEMININ/Bistrița-Năsăud: Dora Baba, dăscălița cu păr albastru care deschide copiilor poarta spre arte
Clubul Scenica din Bistrița a devenit, în ultimii ani, unul din locurile de educație non-formală cele mai frecventate la nivel local, unde o dăscăliță cu părul albastru le deschide copiilor poarta spre arte, prin clase de pictură și teatru. Nonconformista crescută într-o familie tradițională de dascăli se numește Dora Baba și misiunea ei declarată
Ministrul Educației a decis lansarea unui proiect-pilot de utilizare a inteligenței artificiale în unități educaționale
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a decis lansarea unui proiect-pilot de utilizare a inteligenței artificiale în unități educaționale. 'După o întâlnire cu conducerea Microsoft România, ministrul Educației și Cercetării, prof. univ. dr. psih. Daniel David, a decis să implementeze un proiect-pilot de u
Simulare Evaluare Națională/ Prezență de 92% la proba de Limba și literatura maternă
Prezența la proba de Limba și literatura maternă din cadrul simulării Evaluării Naționale a fost miercuri de 92%, informează Ministerul Educației. Potrivit datelor furnizate de inspectoratele școlare județene, au participat circa 9.600 de elevi din totalul celor aproximativ 10.400 de elevi așteptați să susțină proba și niciun elev nu a fost el
Simularea Evaluării Naționale se încheie cu proba la limba și literatura maternă
Simularea Evaluării Naționale se încheie miercuri cu proba la limba și literatura maternă, care va fi susținută de elevii din partea minorităților naționale, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educației. Pentru proba de limbă maternă sunt înscriși circa 10.000 de elevi. Rezultatele vor fi comunicate individu
Proiectul privind aprobarea cifrelor de școlarizare pentru anul de învățământ 2025 - 2026, în consultare
Ministerul Educației și Cercetării a lansat marți în consultare publică proiectul de hotărâre de Guvern privind aprobarea cifrelor de școlarizare pentru învățământul preuniversitar de stat și pentru învățământul superior de stat în anul 2025 - 2026. Potrivit ministerului, cifrele de școlarizare propuse
Ministerul Educației a pus în consultare un proiect de metodologie pentru predarea Religiei
Ministerul Educației și Cercetării a pus în consultare publică un proiect de metodologie pentru predarea Religiei, care reglementează organizarea predării acestei discipline în învățământul preuniversitar, inclusiv modalitatea de înscriere a elevilor la cursuri. 'Părinții/reprezentantul legal, pentru elevul mi
Prezență de 92,7% la proba de Matematică din cadrul simulării Evaluării Naționale
Prezența la proba de Matematică din cadrul simulării Evaluării Naționale a fost de 92,7%, iar cinci elevi au fost eliminați pentru tentativă de fraudă, informează, marți, Ministerul Educației și Cercetării. 'La proba de Matematică, desfășurată astăzi, 18 martie, în cadrul simulării EN VIII 2025, au participat, potrivit informațiilor