Dan Cadar: Viitorul învăţământului este tech; cea mai mare provocare - integrarea AI în procesul de învăţare

Viitorul învăţământului este tech sau deloc şi cea mai mare provocare atât în viitorul apropiat, cât şi în cel pe termen lung va fi integrarea inteligenţei artificiale (AI) în procesul de învăţare, a precizat, pentru AGERPRES, expertul în tehnologie Dan Cadar.
Declaraţiile lui Cadar, care este editor coordonator al hub-ul Zona IT de ştiri, recenzii, teste şi editoriale cu profil tech, vin în contextul în care din ce în ce mai multe instituţii de învăţământ adoptă soluţii smart în procesul educaţional.
În ultimii ani, dispozitivele smart au fost utilizate din ce în ce mai mult ca soluţii tehnice pentru diseminarea informaţiilor în educaţie. Potrivit specialiştilor, urmare a introducerii tehnologiei a crescut şi influenţa asupra procesului de învăţare.
"Aportul tehnologiei în procesul educaţional este enorm, până la punctul în care transformă însăşi esenţa acestei activităţi. De la telefoane şi tablete şi până la table interactive şi inteligenţă artificială, aceste evoluţii schimbă ideea, sensul procesului de învăţare. Cu alte cuvinte, tehnologia nu este doar un 'suport de învăţare', ea influenţează direct ce şi cum învăţăm. De exemplu, astăzi, accentul se mută de la o paradigmă axată pe memorare, la una axată pe căutare. Este mai important acum să ştii ce să cauţi şi cum să cauţi, decât să reţii informaţii nesfârşite despre un subiect sau altul. Cu alte cuvinte, conexiunile între informaţii sunt mai importante decât memorarea acelor informaţii", a spus Dan Cadar.
Progresul tehnologiei care, inevitabil, îşi va pune amprenta în continuare asupra unor domenii de activitate, inclusiv asupra educaţiei, va culmina în viitor cu o dezvoltare a uneltelor ce folosesc inteligenţa artificială.
"Odată cu internetul, cu bazele de date şi cu informaţia digitalizată în general, nevoia unor procese considerate altădată fundamentale pentru 'învăţare' a scăzut. Este ca atunci când profesorii mei din facultate ne lăsau la examen cu cărţile pe masă, şi tot nu reuşeam să luăm note mari pentru că nu ştiam ce anume să căutăm şi cum să facem conexiuni între acele materiale. Şi această mutare a accentului de la memorare la căutare şi conexiuni, este doar un exemplu. O direcţie care va avea o evoluţie accelerată în perioada următoare, odată ce tehnologia trece la nivelul următor, cauzat de explozia inteligenţei artificiale. Toate acele elemente care presupun 'footwork' ineficient pentru student vor fi rezolvate de către AI. Ştiu că mulţi deplâng 'erodarea' din aceste motive a procesului de învăţare, dar cum progresul nu poate fi oprit (şi istoria ne-a arătat asta cu vârf şi îndesat nu odată), nu putem decât să învăţăm să trăim cu aceste 'unelte' din ce în ce mai avansate, a căror principală caracteristică este evoluţia rapidă. Nu există alternative de tipul 'aleg să mă opun utilizării internetului sau a inteligenţei artificiale', este cu ele sau deloc", a precizat vloggerul român.
În spaţiul public, nu de puţine ori, beneficiile utilizării tehnologiei de către elevi şi profesori au fost puse în balanţă cu efectele negative care ar putea deriva într-un orizont de timp. Experţii evidenţiază câteva dintre neajunsuri, cele mai multe legate de viciile de refracţie şi concentrare, efecte ale căror consecinţe însă nu prevalează asupra suportului pe care tehnologia îl oferă educaţiei.
"Cât despre acele 'efecte negative' pe care le menţionaţi, depinde din ce perspectivă este privită situaţia. Dacă perspectiva este cea a vechii paradigme, a procesului tradiţional de învăţare, aşa ar putea părea, că există astfel de efecte: expunerea prelungită la ecrane, scăderea concentrării şi focusului, dar ele sunt înlocuite de alte atribute care se dezvoltă în timp, în paralel cu evoluţia acestor 'mijloace' tehnologice: multitasking, eficienţă şi rapiditate mai mare în rezolvarea unor sarcini punctuale etc. Este ca şi cum ai încerca să rezolvi ca pe vremuri o înmulţire a unor termeni de 10 cifre, cu tăbliţă de ceară, când tu ai un calculator pe telefon. Are rost să pierzi vremea făcând acea înmulţire? Sigur că nu, 'calculatorul' ăla îţi permite să te concentrezi pe scopul mai important al acelui task, şi anume de a rezolva mai repede problema mai mare din care face parte acel calcul. În plus, de-a lungul timpului s-a dovedit mereu că există rezistenţă la progres. Când a apărut tiparniţa, la fel de mulţi au deplâns moartea meşteşugului medieval al copierii manuscriselor sau a caligrafiei. Aşa şi astăzi, să vezi efectiv sistemul solar în VR, este ceva mai mult decât să-l buchiseşti în mod abstract din paginile unui manual prăfuit de geografie de clasa a V-a (aşa cum am remarcat consternat că încă mai folosesc fetele mele). Şi, în loc să-i obligi pe copii să se supună unei paradigme depăşite de învăţare, şi după aia să te plângi că se plictisesc sau că nu-i duce capul, mai bine încerci sa te adaptezi la discursul 'informaţional' cu care sunt ei sunt obişnuiţi şi familiari (chiar dacă asta nu este niciodată uşor)", a subliniat jurnalistul şi editorul coordonator al hub-ului tech Zona IT.
Ţinând cont de faptul că aproape orice elev deţine un telefon mobil inteligent, accesul la informaţie este facil, cu atât mai mult dacă dispozitivul este integrat în procesul de învăţare. Pe de altă parte, specialiştii arată că dotarea unor săli de clasă cu dispozitive inteligente nu înseamnă neapărat şi o aliniere la evoluţia impusă de tehnologie.
"În final aş vrea să mă refer puţin şi la marota asta a 'tabletelor şi tablelor inteligente în şcoli', care, din păcate, la noi cel puţin, nu este decât o extensie a politicii prosteşti de pe vremuri, aia cu "calculatoarele în şcoli". Politicienii noştri au senzaţia că dacă introduci nişte 'ecrane' în şcoli, gata, se cheamă că te-ai aliniat la evoluţia tehnologiei şi la procesele moderne de învăţare. Greşit. Tabletele, calculatoarele, tablele inteligente, sunt doar nişte 'suporturi', nu un scop în sine. Sigur, ele sunt necesare ca hardware, dar nu sunt relevante prin ele însele. Cu adevărat important este să dezvoltăm materiale didactice şi metode de predare care să fie puse în valoare: aplicaţii, manuale, funcţii AI, teste interactive etc. Altfel, precum zicea Eduard Murrow (despre televizor), nu sunt decât nişte cutii cu nişte circuite în ele. Atât. Iar pe partea de dezvoltare a acestor aplicaţii, încă stăm prost. Viitorul învăţământului este tech sau nu e deloc. Şi cel mai mare challenge atât în viitorul apropiat, cât şi în cel pe termen lung va fi integrarea inteligenţei artificiale în procesul de învăţare", a conchis Dan Cadar. AGERPRES/(AS - autor: Florin Zafiu, editor: Irina Poenaru, editor online: Simona Aruştei)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Iași: Peste 2.250 de candidați străini pe 720 de locuri disponibile la UMF 'Gr.T.Popa'
Peste 2.250 de candidați s-au înscris pe cele 720 de locuri disponibile la admiterea pentru studenți internaționali la UMF 'Grigore T.Popa' Iași, cea mai mare concurență fiind la Medicină Dentară în limba franceză. Potrivit reprezentanților Universității de Medicină și Farmacie 'Grigore T. Popa' din Iași, pentru cele 720 de locuri d
Elevii români au obținut trei medalii la Olimpiada Internațională de Informatică pe Echipe
Elevii români au obținut trei medalii - una de aur și două de bronz - la Olimpiada Internațională de Informatică pe Echipe 2025, desfășurată la Budapesta, în Ungaria, a informat Ministerul Educației și Cercetării. Medalia de aur a fost câștigată de echipa 'NP solutions only', de la Colegiul Național de Informatică Tudor Vianu din Bucu
Arad: Sute de elevi nu pot folosi curtea școlii din cauza unei gropi abandonate de constructor
Elevii unui liceu de elită din Arad nu pot folosi curtea școlii de doi ani, din cauza unei gropi abandonate de constructorul care trebuia să realizeze un bazin colector de apă ce ar fi folosită în caz de incendiu, astfel că ei stau pe holuri, în pauze, sau traversează strada pentru a merge în parc. Clădirea Colegiului Naționa
Ministerul Educației și Cercetării a demarat evaluarea unităților de cercetare-dezvoltare-inovare
Ministerul Educației și Cercetării a început evaluarea unităților de cercetare-dezvoltare-inovare din sistemul național, care va duce apoi la reorganizarea arhitecturii și a mecanismelor fundamentale ale sistemului național de CDI, a anunțat, marți, ministrul Daniel David. ''Vă semnalez tuturor - actorilor din sistemul național d
Bihor: Echipa de fotbal a Universității din Oradea, în premieră vicecampioană națională
Echipa de fotbal a Universității din Oradea a devenit, pentru prima oară, vicecampioană națională, după ce, în finala mare, s-a luptat cu multipla campioană a României, Universitatea de Vest din Timișoara. Potrivit unui comunicat al Universității orădene, confruntarea finală, încheiată cu scorul de 3 - 1, s-a disputat pe tere
VIDEO Ministrul Educației spune că nu ar trebui ca elevii să aibă teme care să cumuleze mai mult de două ore pe zi
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a afirmat luni că elevilor de gimnaziu și de liceu nu ar trebuie să li se dea teme care adunate să le ocupe mai mult de două ore pe zi. 'În mod normal, la nivel de gimnaziu n-ar trebui să fie teme adunate de la toate disciplinele care să ducă la un timp mai lung de două ore pe zi. Din
Cluj: UBB rămâne singura universitate din România în top 1.000 mondial, conform CWUR
Universitatea 'Babeș-Bolyai' (UBB) din Cluj-Napoca ocupă locul 962 mondial Center for World University Rankings și este cea mai bine clasată singura universitate din România în respectivul clasament. 'Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca s-a clasat pe locul 962 dintr-un total de 21.462 de universități evaluate &ic
VIDEO Daniel David: Nu sunt de acord nici să scadă și nici să crească norma didactică fără o analiză
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat, luni, că nu se pune problema, în acest moment, de modificare a normei didactice, menționând că au mai fost astfel de discuții încă de la începutul mandatului său. 'Nu sunt de acord nici să scadă, nici să crească. Adică, să nu se modifice norma fără o anali
Bihor: Proiect internațional la Universitatea din Oradea despre diversitate și incluziune în județ
Universitatea din Oradea prezintă unui grup de 18 stagiari din Ucraina, Serbia și Republica Moldova experiența locală a bunei conviețuiri cu minoritățile, în cadrul unui proiect 'Jean Monnet', intitulat 'Identity, Security and Inclusivity in border areas of South East Europe', finanțat de Comisia Europeană. 'Activităț
Daniel David: Cel târziu săptămâna viitoare voi pune în consultare planurile-cadru pentru învățământul liceal
Planurile-cadru pentru învățământul liceal vor fi puse în consultare publică cel târziu săptămâna viitoare, a anunțat, luni, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, într-o conferință de presă, la Palatul Victoria. 'Sper vineri, dar cel târziu luni, voi pune în consultare publică plan
Timiș/Șefa Inspectoratului Școlar Județean: Un audit public intern a arătat abateri semnificative financiare; am anunțat Poliția
Șefa Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) Timiș, Aura Danielescu, a anunțat, luni, că o acțiune de audit public intern, desfășurată în zece unități de învățământ din județ, în lunile mai și iunie 2024, a relevat abateri semnificative financiare. În urma verificărilor efectuate și a rapoartelor de audit înto
Vaslui: Elevii claselor a XII-a din municipiul reședință au participat la Ziua Absolventului de Liceu
Elevii claselor a XII-a din promoția 2021 - 2025 au participat, luni, la Ziua Absolventului de Liceu, eveniment organizat de Primăria municipiului Vaslui. Liceenii au străbătut în marș Bulevardul Ștefan cel Mare și s-au adunat alături de rude, apropiați și cadre didactice în Piața Centrului Civic din Vaslui, unde au fost felicitați
Arad: Analizele nu au stabilit de ce șase elevi din aceeași clasă au acuzat stări de rău în același timp
Analizele medicale nu au putut stabili din ce cauză șase elevi de clasa a IX-a de la Liceul cu Program Sportiv din Arad au acuzat brusc stări de rău și au fost transportați la spital, săptămâna trecută, însă autoritățile au recomandat școlii o igienizare a podului și subsolului clădirii. Reprezentanții Spitalului Clinic Județean de
Ministrul David: Elevii, profesorii, oamenii cu funcții de conducere în învățământ nu au un mod de gândire antreprenorial
Educația antreprenorială în domeniul învățământului este foarte importantă, a declarat, luni, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, și a subliniat că elevii, profesorii și cei cu funcții de conducere nu au 'mindset' antreprenorial la niciun nivel. 'Ca ministru, m-am ciocnit de lucruri complicate. Oameni
Luni încep înscrierile pentru probele scrise ale primei sesiuni a Bacalaureatului
Înscrierile candidaților pentru probele scrise ale primei sesiuni a examenului național de Bacalaureat încep luni și se vor încheia vineri, conform calendarului aprobat de Ministerul Educației. Cursurile claselor terminale de liceu se vor încheia pe 6 iunie. Prima probă scrisă - cea la Limba și literatura