logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

Klaus Iohannis propune două scenarii pentru sistemul de educaţie românesc

Imagine din galeria Agerpres

Proiectul "România Educată" iniţiat de preşedintele Klaus Iohannis prevede două scenarii pentru sistemul de educaţie din anul 2030, vizând toate ciclurile de învăţământ.

Astfel, în ceea ce priveşte educaţia timpurie, cele două scenarii au un concept similar, axat pe dezvoltarea de competenţe specifice vârstei.

Pentru învăţământul primar şi secundar inferior, cel dintâi scenariu prevede un ciclu primar şi secundar de patru ani, alături de un an pregătitor. Evaluarea finală se va face în baza unui examen, a mediei la clasă şi a mediei tezelor unice standardizate.

Scenariul al doilea prevede o durată a educaţiei primare de şase ani şi una a educaţiei secundare inferioare de trei ani. În educaţia primară nu se vor acorda note sau calificative. Se va păstra portofoliul educaţional. Tranziţia ar urma să se facă prin intermediul unei testări standardizate, al recomandării unui consilier şi al unui interviu sau al unor probe specifice învăţământului tehnologic şi profesional.

Pentru învăţământul secundar superior, scenariul 1 prevede o durată de patru ani. Absolvenţii clasei a XI-a, ruta profesională, ar urma să finalizeze un program de pregătire adiţională pentru a putea susţine bacalaureatul teoretic. Vor exista două tipuri de bacalaureat - teoretic şi aplicat. Bacalaureatul aplicat ar urma să permite accesul pe o rută de învăţământ terţiar profesional.

Scenariul al doilea prevede o durată a învăţământului secundar superior de trei ani, indiferent de forma de învăţământ aleasă (teoretică, profesională, vocaţională). Educaţia profesională ar urma să aibă o pondere practică de 50%. Testul de finalizare a studiilor va fi standardizat şi transdisciplinar, dar cu accent pe conţinutul profilului. Elevii vor putea alege trei probe, în funcţie de opţiunile lor de studii universitare. Va fi recunoscut şi bacalaureatul internaţional.

În ceea ce priveşte învăţământul terţiar, primul scenariu prevede o rută de licenţă profesională compusă din educaţia oferită în colegiile universitare şi un an de educaţie suplimentară folosit pentru susţinerea licenţei.

Conform scenariului al doilea, ciclurile de licenţă, masterat şi doctorat vor putea fi accesate de toţi absolvenţii examenului de finalizare a studiilor secundare, indiferent de ruta urmată.

De asemenea, strategia prevede 12 deziderate pentru "România educată", la orizontul 2030. Potrivit acestora, sistemul de educaţie trebuie să asigure în permanenţă condiţiile ca elevii şi studenţii să-şi dezvolte propriul potenţial, ajutându-i să exceleze în domeniile spre care au înclinaţie, dar şi în domenii aflate în aria lor de interes. De aceea, consilierea şcolară, serviciile educaţionale de sprijin de tipul "Şcoala după şcoală", portofoliul educaţional şi materiile opţionale vor trebui să capete o importanţă mult mai mare în formarea, evaluarea şi definirea parcursului şcolar/universitar.

Se menţionează că oportunităţile de înscriere a copiilor într-o formă de educaţie timpurie, atât pentru nivelul antepreşcolar, cât şi pentru cel preşcolar, sunt esenţiale în dezvoltarea sustenabilă pe termen lung a comunităţilor. Potrivit aceleiaşi surse, copiii şi tinerii trebuie sprijiniţi pentru a putea finaliza învăţământul secundar superior, fie pentru a urma un traseu de învăţământ terţiar, fie pentru a obţine o calificare pentru integrarea lor ulterioară pe piaţa muncii şi în societate.

"Pentru a reduce părăsirea timpurie a şcolii este nevoie de măsuri care să permită identificarea, din timp, a situaţiilor de risc, dar şi de instrumente flexibile pentru corectarea acestora. În scopul atingerii acestor deziderate, se asigură o infrastructură adecvată şi suficientă, care să respecte cel puţin un set minimal de standarde (care includ nu doar caracteristicile spaţiului interior, ci şi ale spaţiului exterior, dotările, personalul etc). Se adoptă un curriculum gândit în succesiune logică de la nivelul ante-preşcolar până la cel universitar, coerent şi adecvat profilului divers al copiilor şi specificului etapelor de dezvoltare a acestora, pentru întreg sistemul de educaţie. Este esenţială asigurarea personalului didactic format astfel încât să poată aplica acest curriculum în diferite comunităţi şi situaţii, pentru a răspunde adecvat unei mari diversităţi de elevi/studenţi" prevede documentul.

Cadrele didactice, indiferent de ciclul de studiu la care predau, trebuie să fie absolvenţi de studii universitare. Formarea iniţială a tuturor cadrelor didactice trebuie să includă etape de mentorat, o perioadă de practică de minimum şase luni şi un proces riguros de selecţie. În predarea la clasă, cadrele didactice beneficiază de contribuţia/ ajutorul unor specialişti (consilieri, psihologi, profesori de sprijin, logopezi etc.) şi au acces la programe de formare continuă de calitate, adecvate nevoilor acestora şi ale comunităţii educaţionale.

"Pe termen mediu, este necesar un sistem integrat de management al carierei didactice. Într-un astfel de sistem, cadrele didactice cu performanţe deosebite sunt stimulate, iar cele cu carenţe în activitate sunt ajutate şi trec printr-o etapă intermediară de sprijin didactic pentru ca, ulterior, să fie identificate, dacă este cazul, soluţii individuale, onorabile, de reorientare profesională sau ieşire din sistem", reiese din strategie.

Documentul prevede că formarea fiecărui elev şi student este esenţială pentru viitorul României iar pentru aceasta trebuie să existe un grad suficient de autonomie instituţională în gestiunea resurselor, în funcţie de nevoile beneficiarilor şi de tipul comunităţii deservite, dar bazat pe standarde minime de calitate şi garantarea unor trasee educaţionale personalizate şi flexibile. Suplimentar, trebuie să existe programe naţionale de sprijin pentru elevii şi studenţii din medii dezavantajate iar şcolile care deservesc preponderent comunităţi sărace să aibă acces la resurse suplimentare, inclusiv pentru angajarea de personal suport şi activităţi de implicare a comunităţii în viaţa şcolii.

Conform viziunii, tinerii beneficiază de posibilitatea de a alege o parte a materiilor, activităţile extracurriculare şi alte forme de educaţie complementare utile. În urma consilierii, aceştia au posibilitatea de a opta pentru trasee vocaţionale, profesionale sau teoretice, în funcţie de domeniul spre care au înclinaţie.

Potrivit strategiei, România participă la programele europene de mobilitate cu o pondere din totalul beneficiarilor proporţională cu greutatea sa demografică în cadrul Uniunii Europene. În acest sens sunt atinse ţintele minime de mobilitate presetate: de 20% pentru licenţă şi masterat şi de 90% pentru studiile doctorale. Simultan, cel puţin 5% din programele de studiu sunt derulate în comun cu alte universităţi europene sau internaţionale. De asemenea, entităţile de educaţie şi cercetare româneşti accesează minimum 4% din totalul alocării de fonduri europene pentru întărirea cooperării universitare şi în domeniul cercetării.

"Elevii au capacitatea de a înţelege un text complex, inclusiv cu caracter juridic sau economic, în momentul finalizării educaţiei secundare. Absolvenţii acestui nivel de studiu au capacitatea de a căuta şi de a selecta informaţiile de care au nevoie, în mod autonom, cu ajutorul Tehnologiei Informaticii şi Comunicării (TIC)", este un alt deziderat prevăzut în strategie.

De asemenea, întreg parcursul educaţional trebuie să aibă la bază dezvoltarea gândirii critice şi creativităţii fiecărui copil.

"Etica şi integritatea sunt valori care se cultivă şi respectă pe tot parcursul educaţional, existând regulamente clare care prevăd consecinţele nerespectării acestor valori pentru toţi cei implicaţi. (...) Implicarea părinţilor, a asociaţiilor de elevi, a sindicatelor şi a sectorului privat în deciziile şcolilor este o caracteristică naturală a sistemului iar în învăţământul terţiar normalitatea este reprezentată de implicarea studenţilor ca parteneri egali în toate procesele decizionale, alături de angajatori şi reprezentanţi ai societăţii în ansamblu", prevede aceeaşi sursă. AGERPRES/(AS - autor: Irinela Vişan, editor: Antonia Niţă, editor online: Adrian Dădârlat)

Afisari: 4

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Educatie - Stiinta 08-06-2025 12:52

Bacalaureat 2025/ Circa 108.000 de candidați așteptați să participe la probele scrise care încep marți

Probele scrise din sesiunea iunie a examenului național de Bacalaureat 2025 se vor desfășura în perioada 10 - 16 iunie, în 447 de centre de examen. Conform datelor înregistrate și transmise de comisiile județene/ comisia Inspectoratului Școlar al Municipiului București, sunt așteptați să participe circa 108.000 candidați (pes

Educatie - Stiinta 07-06-2025 14:25

Bistrița-Năsăud: Aproape 300 de absolvenți de liceu au decis să nu susțină Bacalaureatul

Aproape 300 de absolvenți de liceu din județul Bistrița-Năsăud din promoția curentă au decis să nu susțină examenul de Bacalaureat, marea majoritate terminând la seral sau la frecvență redusă, potrivit Inspectoratului Școlar Județean. Dintre cei 1.443 de elevi de clasa a XII-a declarați promovați, dintr-un total de 1.636, s-au însc

Educatie - Stiinta 06-06-2025 18:48

Principele Radu, la Seara Societății de Geografie: Să ducem mai departe atât de frumoasa menire pe care o aveți

Principele Radu a găzduit, vineri, în numele Majestății Sale Margareta, Seara Palatului Elisabeta dedicată celebrării a 150 de ani de la înființarea Societății de Geografie din România, prilej cu care a urat organizației să ducă mai departe frumoasa menire pe care o are atât din punct de vedere didactic, cât și din punct de vedere al științei și

Educatie - Stiinta 06-06-2025 17:12

Timiș: Elevă pălmuită de o profesoară după ce a intrat cu trotineta în clasă

O profesoară i-a tras o palmă unei eleve de clasa a VII-a de la Școala Gimnazială Tomnatic, după ce minora a intrat cu o trotinetă în sala de curs și ar fi refuzat să scoată vehiculul din clasă și ar fi jignit-o pe dirigintă, a informat, vineri, Inspectoratul Școlar Județean (IȘJ) Timiș. Potrivit unei informări de presă transmisă de șefa IȘJ Timiș, Aura

Educatie - Stiinta 06-06-2025 14:31

Ministrul Educației: Vreau ca zilnic mintea profesorilor să fie dedicată școlii și copiilor măcar timp de 8 ore

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat că își dorește ca zilnic mintea profesorilor să fie dedicată școlii și copiilor 'măcar' timp de 8 ore, pentru care sunt plătiți zilnic. 'Profesorilor le mulțumesc pentru efortul de a organiza în condiții bune examenul de bacalaureat, fie că au, fie că nu au discipline cuprinse

Educatie - Stiinta 06-06-2025 12:56

Cluj: Studenții UBB au câștigat marele premiu la Demo Day, în cadrul Innovation Labs 2025

O echipă de studenți de la Universitatea ''Babeș-Bolyai'' (UBB) din Cluj-Napoca a câștigat marele premiu în cadrul Innovation Labs 2025. ''Echipa CO2 Angels, formată din studenți ai Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca a fost distinsă cu Marele Premiu în cadrul Innovation Labs 2025 - Demo Day, ev

Educatie - Stiinta 06-06-2025 10:57

Studiu: Aproximativ 22% dintre elevii bucureșteni declară că li s-a oferit o substanță interzisă în ultimul an

Aproximativ 22% dintre elevii bucureșteni declară că li s-a oferit o substanță interzisă în ultimul an, arată un studiu dat publicității de Asociația ''Zi de BINE'', realizat de D&D Research, care evaluează percepțiile adolescenților asupra factorilor de risc și protecție asociați consumului de substanțe și oferă perspective asupra relațiilo

Educatie - Stiinta 06-06-2025 05:00

Elevii din ultimul an de liceu încheie cursurile vineri

Elevii claselor a XII-a zi, a XIII-a seral și frecvență redusă încheie vineri cursurile liceale, conform calendarului aprobat de Ministerul Educației și Cercetării. Prima probă scrisă a examenului național de Bacalaureat - cea la Limba și literatura română - se va desfășura pe 10 iunie, iar pe 11 iunie va avea loc proba obligatorie a profilului.

Educatie - Stiinta 05-06-2025 14:50

Rectorul Politehnica, Mihnea Costoiu: Învățătorii modelează destine și clădesc viitorul

Învățătorii sunt cei care modelează destine și clădesc viitorul prin educație, a transmis, joi, rectorul Universității Naționale de Știință și Tehnologie Politehnica București, Mihnea Costoiu, cu prilejul Zilei Învățătorului. 'Felicit

Educatie - Stiinta 05-06-2025 13:36

Ministrul Educației: Avem nevoie de universități cu profiluri diferite; încheiem modelul Bologna

Universitățile românești și-au stabilit misiunea academică, structurându-se astfel o arhitectură transparentă a mediului universitar, a transmis, joi, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, precizând că prin acest demers se încheie implementarea modelului Bologna în sistemul de învățământ superior.

Educatie - Stiinta 05-06-2025 12:22

Ziua Mediului/Doctorand IULS Iași: Resursele trebuie să fie folosite în mod responsabil, să lăsăm și pentru generațiile viitoare

Resursele trebuie să fie folosite în mod responsabil, astfel încât și generațiile viitoare să aibă cu ce trăi, afirmă Roxana Elena Gherasim, doctorand în cadrul Școlii Doctorale de Științe Inginerești de la Universitatea de Științele Vieții 'Ion Ionescu de la Brad' din Iași (IULS), în contextul Zilei Mondiale a Mediului.

Educatie - Stiinta 05-06-2025 10:07

Dolj: UMF Craiova celebrează un an al cunoașterii și al sănătății

Universitatea de Medicină și Farmacie din Craiova celebrează, vineri, cu prilejul încheierii anului universitar 2024-2025, un an al cunoașterii și al sănătății, într-o reuniune anuală a comunității universitare medicale. Potrivit UMF Craiova, evenimentul marchează un moment de bilanț și de recunoaștere a contribuției fiecărui membr

Educatie - Stiinta 05-06-2025 09:12

Daniel David, mesaj pentru dascăli: Apreciez enorm faptul că încercați să vă faceți datoria față de elevi

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, le-a transmis cadrelor didactice joi, de Ziua Învățătorului, că apreciază modul în care își fac datoria față de elevi într-un sistem care nu-i susține întotdeauna așa cum ar trebui și că știe problemele legate de rolul social, de infrastructură, de deficiențele procesului educațional și de

Educatie - Stiinta 05-06-2025 06:00

Elevii vor avea zi liberă joi, cu ocazia Zilei Învățătorului

Elevii și profesorii vor avea joi zi liberă, cu ocazia Zilei Învățătorului, prevăzută în contractul colectiv de muncă din învățământ. Vacanța de vară va începe pe 20 iunie, după terminarea cursurilor. Pentru clasa a VIII-a, anul școlar are o durată de 35 de săptămâni de cursuri și se înc

Educatie - Stiinta 04-06-2025 20:00

Guvern: Reglementări privind facilitățile de transport pentru studenții ce provin din localități care nu au stație CFR

Guvernul a modificat normele privind acordarea facilităților de transport intern feroviar pentru studenți, în vederea eliminării discriminărilor dintre aceștia în ceea ce privește alegerea distanței de circulație. Potrivit unui comunicat al Guvernului, prin hotărârea aprobată miercuri, studenții care provin din localități nedeservite de gară